Guest BZZ Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Tiedustelin hiljan AKE:lta, paljonko pitäisi maksaa autoveroa, mikäli muutoskatsastaisin 3+3-penkkisen pakuwagenin henkilöautoksi. Eli tällä hetkellä on kolme pehmeää jakkaraa edessä ja luvat vanhan liiton vaneripenkeille taakse. Autoveroa tulisi maksettavaksi n. 900€. Tämä siis AKE:n tekemä laskelma vuosimallin 1970 pakuun. Monet tuntuvat näitä pähkäilevän ja puhutaan usein superkalliista operaatiosta ja että ei missään nimessä kannata, kun maksaa niin pirusti. Mutta siis tuo ylläoleva summa antanee osviittaa aika hyvin, mitä esim. keskiverto-varhaispallon muutoskatsastus autoveron osalta kustantaa. ja vieläkin kalastelen tietoo eli p.s. Osaisiko kukaan T2-guru kertoa, käykö 72:n ohjausputki heittämällä 70-malliseen ja onko karukin homma tehtäväksi? Ei huvittaisi ostaa sopimatonta putkea suotta... Quote
puuhapete Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Itse varmistelin samaa asiaa...-67 ja vanhemmat ilman veroa. Muutoskatsastus kuulemma riittää. Quote
mikan Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Aika mielenkiintoista, että 70 mallisesta joutuu maksamaan melkein tonnin veroa. Entä kun tuo vaikkapa ruotsista samanlaisen bussin. Onko vero tosiaan 900 euroa? On se aika paljon 39 vuotta vanhalle autolle. t. Mika Quote
ARTO Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Olisko veron suuruudelle selitys tässä... Veroa maksettava sen verran mitä moisesta kikottimesta vuonna 70 rekisteröitäessä uutena henkilömalliksi?! Quote
ozone Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Itsellä oli viime kesänä -66 puhkomattoman junispakun muutos henkilöautoksi. Kyselin ensin AKEsta, että homma on varmasti OK, johon lakimies vastasi myöntävästi sähköpostitse. Ennen 15.11.1967 käyttöönotetun pakettiauton saa muuttaa ilman autoveron maksamista henkilöautoksi. Säästin postin varmuuden vuoksi. Katsastin pakun kesän lopulla sohvapenkillä 1+2 henkilöautoksi, maksoi 50 eur normaalin katsastuksen lisäksi, eikä mitään ongelmia. Saan laittaa tavaratilaan lisää penkkejä ja muutoskatsastaa lisää henkilömäärää niin halutessani, koska väliseinä on poistettu (tavaratilasta pääsee ohjaamoon = varauloskäynti). Lokakuun alussa AKEsta tuli kuitenkin n.930 eur lasku henkilöautoveron täytäntöönpanosta. Lasku oli kuitenkin joku sekaannus tms joka mitätöitiin saman tien. Onneksi oli vanha sähköposti tallessa, asia hoitui nopeasti. Nyt saan ajella juniksella henkilöautona yli 80 km/h (jos uskallan), ja vakuutusmaksu aleni yli 700 eurosta noin 250 euroon. Vaikka olisin joutunut veron maksamaankin, olisi se kuoleentunut vakuutusmaksuissa jo parissa vuodessa. Kannattaa minusta harkita palliksenkin kohdalla. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 vakuutusmaksu aleni yli 700 eurosta noin 250 euroon. Vaikka olisin joutunut veron maksamaankin, olisi se kuoleentunut vakuutusmaksuissa jo parissa vuodessa. Kannattaa minusta harkita palliksenkin kohdalla. Aika yllättävän kova hinta pakun vakuutukseksi tuo 700 euroa. En olis arvannut että noinkin kalliita ovat. Quote
metake Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Ennen 15.11.1967 käyttöönotetun pakettiauton saa muuttaa ilman autoveron maksamista henkilöautoksi. Jep, näin se on aina ollut, tähän ei ole mitään muutoksia tullut missään vaiheessa. Jo kaauan sitten -67 ja vanhemmat kaappiautot oli suosittuja koska ne sai vapaasti sisustaa ilman veroseuraamuksia. Quote
Anssi Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 Ja vertailun vuoksi mainittakoon että jos tuo ulkomailta tuon ikäisen bussin menee veroa 110 euroa. Quote
Mikojan Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 Toin viime heinäkuussä bussin Ruotsista, nyt kaksi viikkoa sitten sain verottajalta verolapun ko. kärryyn ja hintaa oli 233 euroa ps. Bussi on mallia -75 koneeltaan 1.8 Quote
Guest BZZ Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 Jos OIKEIN fiksu olisi, niin blocket.se vaan auki ja sieltä paras mahdollinen pallisbussi laivalla yli, mutta kun tuo punavalkoinen -70 on jo tossa pihalla ja tyttäret on sille jo antaneet pusuja ja halauksia kylkeen... kai se vaan on koitettava tosta väsätä ja maksaa mitä karhu haluaa;-) Quote
Guest jumipe Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Toin viime heinäkuussä bussin Ruotsista, nyt kaksi viikkoa sitten sain verottajalta verolapun ko. kärryyn ja hintaa oli 233 euroa Itse toin myöskin -71:n T2:n Ruotsista 2 vuotta sitten. Veroja taisi tulla muhkeat 150equa ja se katsastettiin Suomeen 2+3 paikkaiseksi henkilöautoksi. -Juho Quote
Guest KariT Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Mulla on -73 kastenwagen rekisteröity pakettiautoksi (N1 lukee rek. otteessa) ja tarkoitus oli asennella sohva, ym takaosastolle. Ymmärsinkö oikein että auto pitää muutoskatsastaa henkilöautoksi ja hintaa tulee vajaa 1000€??? Quote
Guest BZZ Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Mun ´70 palliksen veroksi muodostui n. 500€. En siis ole vielä muutoskatsastanut, vaan tuo 500 drakmaa on AKE:lta pyytämäni laskelman tulos = pakettiautoksi rekisteröidystä 1970-kombiwagenista retkeily-kleinbussiksi. Quote
Mikael Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Mulla on -73 kastenwagen rekisteröity pakettiautoksi (N1 lukee rek. otteessa) ja tarkoitus oli asennella sohva, ym takaosastolle. Ymmärsinkö oikein että auto pitää muutoskatsastaa henkilöautoksi ja hintaa tulee vajaa 1000€??? Ittelläni oli vm -76 kasteni joka oli pakettiautoksi rekisteröity uutena. Selvitin ake:lta että henkilöautoksi muutettuna tulisi maksettavaa noin 3500€ veroa. Elikkä sen verran kuin uutena oli hinnasta pudotettu. Tämä on noin 1,5 vuotta vanhaa tietoa. Quote
Guest BZZ Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Mun tietoni ovat viime syksyltä ja siis tuo 500 egee arvio veron määrästä nyt. Vero perustuu auton ikään ja veron määrään, mikä autosta olisi maksettu uutena vuonna 1970, mikäli se olisi ollut henkilöautoksi katsastettu silloin. Tästä summasta juoksee tietyllä prosenttikaavalla sitten vero alaspäin auton vanhetessa. Näin ymmärsin AKE:n setien selityksen... Quote
Guest KariT Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Soitto AKE:lle ja jos haluan asentaa penkit taakse, tulee veroja maksettavaksi n.2000€! Kyseessä siis -73 Kastenwagen, mikä on rekisteröity kolmelle. Taitaa jäädä sohvat haaveeksi... Quote
Guest Wicu Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 vakuutusmaksu aleni yli 700 eurosta noin 250 euroon. Vaikka olisin joutunut veron maksamaankin, olisi se kuoleentunut vakuutusmaksuissa jo parissa vuodessa. Kannattaa minusta harkita palliksenkin kohdalla. Aika yllättävän kova hinta pakun vakuutukseksi tuo 700 euroa. En olis arvannut että noinkin kalliita ovat. En nyt mitenkään mainosta mutta If:ltä saa kohtuu edukkaasti vanhoihin autoihin vakuutuksen kun laskevat siihen ikävähennyksen. Oman kuppelin vakuutus ilman minkään sortin boonuksia tommonen 127eskoa vuosi. Ja broidin amazonissa tippu vissiin puoleen kun vaihto iffiin. Quote
-AP- Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Asia riippuu siitä mitä lukee tuossa profiilin kohdassa 'Paikkakunta'. Pääkaupunkiseudun pakettiautoilijat maksavat hurjan hinnan kaikenlaisten (uudella kalustolla ajavien) 'pullakuskien' kaahailuista, 'landella' asia on toisin ... Quote
Guest KariT Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Soitto AKE:lle ja jos haluan asentaa penkit taakse, tulee veroja maksettavaksi n.2000€! Kyseessä siis -73 Kastenwagen, mikä on rekisteröity kolmelle. Taitaa jäädä sohvat haaveeksi... Mitenkäs kun rekisteriotteessa lukee pakettiauto, mutta tyyppikilven mukaan auto olisi 9-paikkainen? Voisko olla että auto on tullut tehtaalta 9-paikkaisena ja joku olisi myöhemmin ottanut penkit pois ja rekisteröinyt pakettiautoksi? Lattiassa on paikat penkeille, kyynernojat sivuverhoilussa ja etuseinässä tuhkakuppi??? Quote
-MITO- Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Kannattaa tilata Trafista kantakortti jäljennös, voihan olla mahdollista että ko. ajoneuvo on aikaisemmassa vaiheessa kokenut "uudelleensyntymän" syystä tai toisesta. Quote
-tipi- Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Niin, tarkista täsmääkö konetilan runkonumero ton lätkän tietoihin... Quote
Guest KariT Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Kuljettajan penkin takana oleva tyyppikilpi kertoi tämmöstä: Model Type 2 (T2) mod. 221(2) : - Microbus - 9 seater (arrangement 3-3-3) - Sliding door right - LHD Chassis number 2232169752 Serial number 169 752 Modelyear 1973 Planned production date Wednesday, 28 March 1973 Type of engine Type 4 (CE) - 1679cc, 46 kW (62 bhp DIN) Type of transmission Manual 4-speed gearbox Paint color Color upper part : L90D - Pastel White Color lower part : L53H - Orient Blue Interior color (doorpanels and seats) 52 - Alabaster (grey) Leatherette Quote
-AP- Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Lukeeko rekisteriotteella kymmenmerkkinen LTJ-tyyppikoodi? ensimmäinen numero 5 -> rekisteröity uutena Suomessa henkilöautoksi (5267...) 4 -> pakettiauto Quote
Guest KariT Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Lukeeko rekisteriotteella kymmenmerkkinen LTJ-tyyppikoodi? ensimmäinen numero 5 -> rekisteröity uutena Suomessa henkilöautoksi (5267...) 4 -> pakettiauto Erikoisehdoissa lukee: LTJ-tyyppikoodi 4267 03 Quote
-AP- Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Siinä tapauksessa auto on rekisteröity pakettiautoksi. (4-paku; 267-VW) Quote
Viltsu Posted June 8, 2011 Posted June 8, 2011 Soitin Akelle tästä asiasta ja kysyin veron määrää omastani. Auto siis vuoden -69 pallis pakettiauto, jossa takana kovat penkit takana 6 hengelle. Veron määrä henkilöautoksi rekisteröitäessä on 200,75 euroa. Ei ollenkaan niin paha kuin kuvittelin. En tiedä laskiko tuota vielä se, että käyttöönotto vuosi on -68. Quote
Guest palomaeki Posted July 10, 2011 Posted July 10, 2011 Kuinkahan usein näitä on uutena rekisteröity ristiin? Bussia ja pakua noin koriensa puolesta. Oon miettinyt että rekisteröisi tuon oman pakun 2 + 3 henkilöautoksi. Täysi sohva keskelle siis ja läpijuostava. edit. Oon tässä tuumaillut ja päätynyt siihen että oma '71 Kasten/Kombiwagen onkin lähtenyt tehtaalta 9-paikkaisena bussina? Runkonumeron ensimmäiset ovat 2212 ja takana lattiassa sohvien kiinnikkeet + kyljissä verhoilut. Onko Microbussit kaikki olleet läpijuostavalla korilla vaikka edessä olisikin kolme henkilöpaikkaa? LTJ-tyyppikoodi kuitenkin kertoo että Suomessa rekisteröity pakettiautoksi (4267...) ja ainakin kymmenisen vuotta ollut rekisterissä 2 + 5 (erittäin huono vaneritilapäisistuin/sänkysysteemi takana) ... Rekisteriotteen kakkossivulla on ainoastaan erityisehdot sarake jossa mainitaan LTJ-mallimerkinnäksi KASTENWAGEN-22/2400. Miksi LTJ-mallimerkintä sekä -tyyppikoodi vai onko nyt vaan printattu sama kohta eri nimellä erilliselle paperille? Valaiskaapa vähän? Voiko olla mahdollista että jossain vaiheessa olisi ennen tätä ollut bussina Suomen kilvissä ja paljonko tuo mahdollinen muutoskatsastushistoria vaikuttaa tilanteeseen tai ennenkaikkea tuohon verotukseen nyt? (; Quote
Guest BZZ Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Voiko olla mahdollista että jossain vaiheessa olisi ennen tätä ollut bussina Suomen kilvissä ja paljonko tuo mahdollinen muutoskatsastushistoria vaikuttaa tilanteeseen tai ennenkaikkea tuohon verotukseen nyt? (; Mikäli historiasta löytyy aikakausi henkilöautona, on autosta maksettu myös autovero = palautus henkilöautoksi ilman autoveroa onnistuu. Kannattaa soittaa AKE:een, minä ainakin sain tosi hyvää palvelua sieltä. Vanhan auton tietoja ei saa heti, vaan he kaivavat ne vanhoista arkistoista = mikrofilmeiltä ym. Quote
metake Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Voiko olla mahdollista että jossain vaiheessa olisi ennen tätä ollut bussina Suomen kilvissä ja paljonko tuo mahdollinen muutoskatsastushistoria vaikuttaa tilanteeseen tai ennenkaikkea tuohon verotukseen nyt? (; Enemmän uskoisin siihen, että bussimalli on uutena rekisteröity Suomeen pakettiautoksi jotta on säästetty autoverossa. Kaikkea ihmeellistä kyllä näkee, mutta miksi ihmeessä kukaan olisi rekisteröinyt henkilöauton jälkikäteen pakettiautoksi, kun kyseessä ei ole diesel. Missään maksuissa ei säästä mitään ja palkkioksi saa 80-lätkän? Quote
multanen Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Enemmän uskoisin siihen, että bussimalli on uutena rekisteröity Suomeen pakettiautoksi jotta on säästetty autoverossa.Postilla oli joskus korotettuja palloja joissa oli takana työskentelytila ajonaikaista postin lajittelua varten. Näissä oli 80 lätkä eli olivat jonkin sortin pakuja mutta rek. otteessa maininta takatiloista. Nyt en vaan muista oliko ne läpikäveltäviä, luulis että olis. Läpikäveltäviä pakuja ei varmaan VW ole tehnyt vai miten lienee? Quote
Guest Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Heip 26.heinäkuuta valvonta@trafi.fi:lle lähettämäni sähköpostikysely: Mikäli muuttaisin tämän pakettiauton TAT-715 joko henkilöautoiksi tai matkailuautoksi ja lisäisin taakse lisää istuimia matkustajille, mikä olisi maksettavan autoveron määrä tästä ajoneuvoluokan/-ryhmän muuttamisesta? Tänään 8.9 tuli Trafista puhelu, jossa sain kuulla, että haarukka olisi 1972 pallokeulakombille 1500-2000euroa. tarkastaja NN kertoi, että juuri 1972 Kombia ei olisi muutettu henkilöautoksi, ja siksi kyseessä on vain alustava arvio. Jos tuohon muutokseen lähtisin laskun loppusumma tulisi vasta jälkikäteen sellaisena kuin tulisi. Ihan en ymmärtänyt milten se tarkka summa on löytyy sitten jälkeenpäin jos sitä ei nyt etukäteen pysty kertomaan. Tinkasin kuitenkin meilissä tämä arvion kirjallisena jotta voisi jälkeenpäin alkaa keskustelemaan edes jonkun faktantapaisen pohjalta jos loppulasku heittäsi nyt annetusta arviosta. Onko joku palstalainen tehnyt tätä muutosta naapurivuosimallille tai löytyykö jotain muuta dataa veropäätöksistä, millä voisi perustella tuota veron määrää tietty mahdollisimman alas, jos tähän leikkiin ryhtyisin? Tässä tarkka copy saadusta meilistä: Hei Puhelinkeskusteluun viitaten. Trafia sitomaton arvio autoveron määrästä olisi 1500-2000 euroa. Terveisin, NN Tarkastaja Quote
metake Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Mikäli historiasta löytyy aikakausi henkilöautona, on autosta maksettu myös autovero = palautus henkilöautoksi ilman autoveroa onnistuu. Tähän tuli lisätietoa hieman vahingossa toisen auton veroja selvitettäessä.. että ei auta mitään vaikka auto olisi ollut aiemmin henkilöautoksi rekisteröitynä. Jos ajoneuvo on muutettu autoverolain mukaiseksi pakettiautoksi, niin ajoneuvoa muutoskatsastettaessa takaisin henkilöautoksi ajoneuvovero kannetaan uudelleelleen. Silloin ko. veroa ei tarvitse maksaa uudelleen mikäli ajoneuvo ei ole ollut ajoneuvoverolain mukainen veroton pakettiauto, eli ei täytä ko. ajoneuvolle asetettuja ehtoja, mutta esim. pallo täyttää ne käytännössä aina. Trafin sivuiltakin ohje löytyy, jossa selkeästi sanotaan että vero kannetaan kahteen kertaan (ensirekisteröinti ja muutoskatsastus takaisin henkilöautoksi) ja jos joku vielä epäilee niin Trafiin soittamalla saa vahvistuksen asiasta. Quote
Tanhis Posted March 1, 2012 Posted March 1, 2012 Soitin Akelle tästä asiasta ja kysyin veron määrää omastani. Auto siis vuoden -69 pallis pakettiauto, jossa takana kovat penkit takana 6 hengelle. Veron määrä henkilöautoksi rekisteröitäessä on 200,75 euroa. Ei ollenkaan niin paha kuin kuvittelin. En tiedä laskiko tuota vielä se, että käyttöönotto vuosi on -68. Tälläinen auto olis nyt itselläni kiikarissa. Mites tuo käytännössä mahtaa mennä penkkien suhteen että saako esim penkkien päälle väsätä pehmusteet tai katsastaa retkeily autoksi jollain tavalla. Ja ei viltsulla sattuisi olemaan tuota veron määrä lappua kirjallisessa muodossa akelta . Quote
metake Posted March 1, 2012 Posted March 1, 2012 Mites tuo käytännössä mahtaa mennä penkkien suhteen että saako esim penkkien päälle väsätä pehmusteet En muista ihan tarkasti pehmusteen paksuutta, mutta 30 - 50 mm noihin sai laittaa pehmustetta luvallisesti. Quote
Kaitsu Posted March 1, 2012 Posted March 1, 2012 Tähän tuli lisätietoa hieman vahingossa toisen auton veroja selvitettäessä.. että ei auta mitään vaikka auto olisi ollut aiemmin henkilöautoksi rekisteröitynä. Jos ajoneuvo on muutettu autoverolain mukaiseksi pakettiautoksi, niin ajoneuvoa muutoskatsastettaessa takaisin henkilöautoksi ajoneuvovero kannetaan uudelleelleen. Muuttuuko tilanne, jos auton kierrättää toisen EU-maan kautta? Ja sitten verotus tuontiautona Suomeen - silloinhan autoa ei muutoskatsasteta? Quote
Tanhis Posted March 1, 2012 Posted March 1, 2012 Tähän tuli lisätietoa hieman vahingossa toisen auton veroja selvitettäessä.. että ei auta mitään vaikka auto olisi ollut aiemmin henkilöautoksi rekisteröitynä. Jos ajoneuvo on muutettu autoverolain mukaiseksi pakettiautoksi, niin ajoneuvoa muutoskatsastettaessa takaisin henkilöautoksi ajoneuvovero kannetaan uudelleelleen. Muuttuuko tilanne, jos auton kierrättää toisen EU-maan kautta? Ja sitten verotus tuontiautona Suomeen - silloinhan autoa ei muutoskatsasteta? Ei muutakuin jollalla viroon ja omistajanvaihdos ja muutoskatsastus ja takaisin. Quote
Viltsu Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Soitin Akelle tästä asiasta ja kysyin veron määrää omastani. Auto siis vuoden -69 pallis pakettiauto, jossa takana kovat penkit takana 6 hengelle. Veron määrä henkilöautoksi rekisteröitäessä on 200,75 euroa. Ei ollenkaan niin paha kuin kuvittelin. En tiedä laskiko tuota vielä se, että käyttöönotto vuosi on -68. Tälläinen auto olis nyt itselläni kiikarissa. Mites tuo käytännössä mahtaa mennä penkkien suhteen että saako esim penkkien päälle väsätä pehmusteet tai katsastaa retkeily autoksi jollain tavalla. Ja ei viltsulla sattuisi olemaan tuota veron määrä lappua kirjallisessa muodossa akelta . Ei valitettavasti löydy mitään kirjallisena. Tämä homma jäi minulla vain tuohon puhelin soittoon. Hmm..vois melkein ruveta viemään asiaa etiä päin. Tietäisi taas sisutan uudelleen tekemistä :D Quote
-AP- Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Jos kyseessä on pakettiauto, ei saa pehmustaa. Jos muutoskatsastat henkilöautoksi (ja maksat verot), niin saa vapaasti rakentaa (ja ajaa satasta). Käsitettä retkeilyauto ei ole olemassakaan, se on myyjien keksintöä, verovapaan matkailuauton edellytykset ei pallo-pakussa täyty. Sitten kun se on auto on täyden autoveron henkilöauto, voi sen muutoskatsastaa matkailuautoksi (tietyllä varustuksella), mutta siitä ei suurempaa iloa bensakoneen kanssa ole? Quote
metake Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Jos kyseessä on pakettiauto, ei saa pehmustaa. Nyt oon kyllä AP eri mieltä sun kanssasi. Jos autossa on ANA TPP 57 pykälän mukaiset tilapäisistuimet (eli muistaakseni ennen vuotta 1997 asennetut) niin noiden penkkien ohjeissa oli (muistaakseni) sääntönä selkänoja 90 asteen kulmassa ja istuimen paksuus maks. 50 mm pehmusteineen. Korjaa jos olen väärässä niin ei epäselvyyksiä. Quote
-AP- Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Tuon pykälän tilapäisistuimet on varmaankin erilaiset kuin vuoden '69 säädösten mukaiset. Lopullista vastausta asiaan tuskin osaa kukaan sanoa, paitsi viranomainen sen jälkeen kun asiasta on tehty ilmoitus vero-osastolle. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.