PZQ Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Tuonlainen talli on haaveena ittelläni, ehjällä juniksella:) Tsemppiä vaan rojektiin. Quote
claymad Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 On kyllä asiallinen talli, näkee jotain tehdäkin ku on noin valoisa. Quote
NordBling Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Mää voisin ottaa ton Buellin mun talliin, siäl ku ei oo yhtään kakspyörästä ollu hetkeennn Quote
joksa Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Mää voisin ottaa ton Buellin mun talliin, siäl ku ei oo yhtään kakspyörästä ollu hetkeennn http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2144.0 Quote
NordBling Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Soovvarmaa toi mut mää luulen et jos mä tarjoon käyettyy pyttymäntäsatsii ni ei pyörä kotiuru Quote
Guest Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Jos meinaat sitä etummaista valkoista niin se on kyllä ihan kasikutonen Sportsteri, "hieman" muokattuna tosin. Ainoa Bulu tallissa tällä hetkellä on toi musta S1 josta Joksa jo linkin heittikin. Kohta siellä on tosin yks aloitettava projekti M2 Cyclone josta tulee jotain mitä tässä maassa ei ihan heti olla nähty... On kyllä niin hyvä mieli uudesta tallista että eihän sieltä meinaa malttaa siirtyä kotiin nukkumaankaan, tänään tuli teipattua NordBlingin linkkaamat mittakuvat juniksen kylkeen, pikaiset kopan mittaukset ennakoisi että pääpiirteissään toi on ryhdissään. Täytyy laittaa diagonaalitukia ympäri koppaa ja sitten alkaa perkaaminen. Ekana laitetaan pitkittäiset runkoaisat uusiksi - onko mitään syytä minkä takia niitä ei voisi tehdä umpinaisesta profiilista? Muuta kuin lisääntynyt paino? Quote
Guest Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 No niin, istukaahan alas jos olette yliherkkiä ruosteelle... Aloitetaan helposta paikasta... Jokainen on nähnyt myös ruosteisia doglegeja... ...eikä ohjaamon lattiatkaan aina ihan priimoja ole. Jopa vähän paremmissakin juniksissa on tavaratilan lattiassa pehmeitä paikkoja... ...joskaan ei ehkä näin pahoja. Nyt aletaankin pääsemään rojektin "voi vittu" -osioon. Raatohan oli seissyt joitain vuosikymmeniä taivasalla ilman takaikkunaa... ...mikä ei luonnollisesti tehnyt hyvää moottoritilan pelleille. Alkaa pikku hiljaa näyttää siltä että seinät on ainoa mikä pitää tätä kaaraa nipussa... ...eikä eturunko ole paljon sen parempi. Joku on laittanut bussiin varhaispallon etuakselin - hitsaamalla... Lukuunottamatta pohjan toivottomuutta en vielä näe pirssiä niin huonona että se pitäisi pilkkoa kilon paloiksi. Ovet ja luukutkin oli suht' kelvolliset. Nyt tulee taas pieni paussi kun pitää saada fyrkkaa kaasupulloa varten - uusi talli imaisi tilin niin kuivaksi että nyt ei ole varaa. Ensimmäiseksi hitsataan kunnon tukikehikko sekä ohjaamon että tavaratilan puolelle, sitten aloitetaan uuden rungon teolla. Samallahan voisi koppaa pudottaa runkoon nähden alaspäin jonkin verran. Merkitään muistiin aloituskorkeus ;)... Quote
non-hippy Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 Merkitään muistiin aloituskorkeus ;)... ihan mielenkiinnosta piti livahtaa talliin ja kaivaa mittanauha esiin. samasta kohtaa omassa 160 cm = normi "straight axle" pudotus. Vielä jäi 25 cm pudotusvaraa helmoihin. Quote
MU Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Tää on siis jo oikeesti huono!! Mut eihän se ole kuin peltiä, joten onnea valitsemmallasi tiellä :) Quote
Tanhis Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Kyllä nyt voisi olla parempi suorittaa paloittelusurma jos et halua hullusti laittaa rahaa kakan kiillottamiseen. Mutta sitten taas toisaaltaan tuossa on paljon sellaista hyvää peltiä mikä ei täsmää lainkaan tuohon pohjaan. Minkä takia se ehkä kannattaisi säästää. Quote
Guest Jussinbussi Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Vähintääkin samaa tasoa tai huonompi oli Jussinbussi -90 luvulla kun Jarkko sen hitsauksen aloitti. Sitten vielä päälle 8 kattoikkunan ja 8 sivuikkunan korjaukset, kattoverhoilu klipsujen korjaukset, A-pilarit.. Umpparissahan pääsee vielä helpolla. Quote
Tanhis Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Vähintääkin samaa tasoa tai huonompi oli Jussinbussi -90 luvulla kun Jarkko sen hitsauksen aloitti.Sitten vielä päälle 8 kattoikkunan ja 8 sivuikkunan korjaukset, kattoverhoilu klipsujen korjaukset, A-pilarit.. Umpparissahan pääsee vielä helpolla. Siis tosiaan jos mielenkiintoa riittää niin tekemään vain tulee varmasti sellainen projekti mitä seuraan. Mutta itse en tuosta enää rupeisi tekemään. Mutta jos tuo olisi sonderi niin sitten se olisiki ihan eri asia. Quote
Anpu Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Hankalampi lähtökohta lisää vain mielihyvän määrää valmistuessaa. Halpaa tämä touhu ei ole, mut mitä sitten, toiset ryyppää rahansa. Kylänmiesten suusta kuultua " Ei se tarvi iso vika olla kun se on päässä." Quote
Guest Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Kyllä nyt voisi olla parempi suorittaa paloittelusurma jos et halua hullusti laittaa rahaa kakan kiillottamiseen. Mutta sitten taas toisaaltaan tuossa on paljon sellaista hyvää peltiä mikä ei täsmää lainkaan tuohon pohjaan. Minkä takia se ehkä kannattaisi säästää. Mjoo... Toisaalta, jos puoletkaan niistä suunnitelmista mitä päässä pyörii toteutetaan, niin sitten olisi joku parahtanut hyväkoppaisen juniksen pilaamisesta. Toi on oikeastaan mun kannalta ihan hyvä aihio niin saa alustan muutoksia toteuttaa aika vapaasti. Pellintaivutus on noissa prätkätouhuissa käynyt tutuksi ja valmistumispäivämäärää ei ole kiveen hakattu. Lisäksi projekti seisoo omassa tallissa josta ei tule lähtöä kesken projektin joten mikäs tässä on ruostetta rapsutellessa... Harmittaa vaan kun käytännössä kaikki metallintyöstövehkeet on toisella pajalla ja kotiin pitää nyt hommata tuplat, sen takia tässä nyt on vähän venttaamista esimerkiksi ton kaasupullon kanssa. Quote
PZQ Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Tee vaan toi kondikseen, lähes yhtä paljon joutuu "parempaakin" aihiota laikkaamaan jos siitä hyvän haluaa. Ja vaikka se ei heti valmistu, niin saman tilan se vie kun ehjämpikin. Itsellä on ollu ainakin helppo siirtää valmistumista vuodella eteenpäin... Jos tekee yhden poikittaispalkin per viikko niin x 7= ei paha:) Tsemiä! Pete Quote
Guest Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 Ruostetta rapsuteltu... Kertokaahan gurut että mikä on tuo kuusinumeroinen numerosarja joka on meistetty apparin selkänojan takana olevaan peltiin? Kävi nimittäin niin että saatuani kovasti happamen tyyppikilven irti ja pitkän puuhastelun jälkeen siinä olevan valmistenumeron esiin niin ei se ainakaan sama ole. Tyyppikilven alla oli onneksi sen verran vielä ehjää peltiä että sieltä sain kilpeä vastaavan numeromeistoksen esiin. Kabiinista löytynyt numerosarja on selkeästi lyöty samoilla kirjasimilla kuin varsinainen valmistenumero ja se on muodoltaan varsin samanlainen. Itse asiassa se jopa täsmäisi saman vuosimalliseen autoon, ainoastaan kuukautta vanhempaan. Nyt on nimittäin sellainen juttu että tää raato on myyty mulle ton ensin mainitun meistoksen perusteella. Tyyppikilpi oli niin hapan että siitä ei ostohetkellä saanut mitään tolkkua enkä ummikkona tajunnut epäillä edestä löytynyttä meistosta joksikin muuksi. Rekisteriotetta tähän härveliin ei siis ole, perimätiedon mukaan se on poistettu rekisteristä jo 60-luvulla. Huomenna linjat kuumiksi Trafiin jos tolla oikealla numerolla löytyis jotain tietoa. Quote
non-hippy Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Jos olen oikein ymmärtänyt, niin selkänojan taakse lyöty numero on vaan tehtaan valmistusprosessissa korille antama järjestysnumero eikä sillä ole mitään tekemistä ns. VIN tai "runkonumeron" kanssa. Kait tehdas voi sillä pitää kirjaa eri korien mallista ,,, että oikeaan tilattuun autoon tulee oiken mallinen kori? Se moottoritilassa oleva on se mikä pitää papereihin matsata. Ja kertoo auton valmistumishetken juoksevana numerosarjana. Quote
Tanhis Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Jos olen oikein ymmärtänyt, niin selkänojan taakse lyöty numero on vaan tehtaan valmistusprosessissa korille antamajärjestysnumero eikä sillä ole mitään tekemistä ns. VIN tai "runkonumeron" kanssa. Kait tehdas voi sillä pitää kirjaa eri korien mallista ,,, että oikeaan tilattuun autoon tulee oiken mallinen kori? Se moottoritilassa oleva on se mikä pitää papereihin matsata. Ja kertoo auton valmistumishetken juoksevana numerosarjana. Juuri näin sillä pelkääjän penkin takana olevalla numerolla ei ole mitään käytännön tekoa suomen rekisterijärjestelmässä. Eli tosiaan sen numeron kanssa mennään mikä siellä konetilassa on. Quote
NordBling Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Jos olen oikein ymmärtänyt, niin selkänojan taakse lyöty numero on vaan tehtaan valmistusprosessissa korille antamajärjestysnumero eikä sillä ole mitään tekemistä ns. VIN tai "runkonumeron" kanssa. Kait tehdas voi sillä pitää kirjaa eri korien mallista ,,, että oikeaan tilattuun autoon tulee oiken mallinen kori? Se moottoritilassa oleva on se mikä pitää papereihin matsata. Ja kertoo auton valmistumishetken juoksevana numerosarjana. Juuri näin sillä pelkääjän penkin takana olevalla numerolla ei ole mitään käytännön tekoa suomen rekisterijärjestelmässä. Eli tosiaan sen numeron kanssa mennään mikä siellä konetilassa on. ...ja kun se on mädäntynyt kokonaan pois, niin sitten edetään miten? Quote
Tanhis Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Jos olen oikein ymmärtänyt, niin selkänojan taakse lyöty numero on vaan tehtaan valmistusprosessissa korille antamajärjestysnumero eikä sillä ole mitään tekemistä ns. VIN tai "runkonumeron" kanssa. Kait tehdas voi sillä pitää kirjaa eri korien mallista ,,, että oikeaan tilattuun autoon tulee oiken mallinen kori? Se moottoritilassa oleva on se mikä pitää papereihin matsata. Ja kertoo auton valmistumishetken juoksevana numerosarjana. Juuri näin sillä pelkääjän penkin takana olevalla numerolla ei ole mitään käytännön tekoa suomen rekisterijärjestelmässä. Eli tosiaan sen numeron kanssa mennään mikä siellä konetilassa on. ...ja kun se on mädäntynyt kokonaan pois, niin sitten edetään miten? Otat tyyppikilvestä runkonumeron jos se oli kunnossa ja meistät sen uudestaan sinne minne kuuluu ja ketään ei tiedä asiasta mitään. Jos sulla ei ole kumpaakaan tallella tai mitään papereita mistä numero käy ilmi niin sitten asia onkin jo vähän mutkikkaampi kun autolla ei ole mitään identiteettiä. En tiedä että mahtaakohan tehtaan museosta tilattavissa olevaa birth sertificatea saada korinumeron perusteella tilattua. Quote
NordBling Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Joo, meistäminen tulee eteen. Kilpi edessä on tallella ja sen mukaan mennään. Quote
Guest Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Missä tuon edessä olevan kilven pitäisi sijaita? Tältä palstalta muistan lukeneeni että jollain oli vastaava tapaus jossa juniksen meistetty valmistenumero oli vaarassa tuhoutua ruostekorjausten alle, konttorilta oli vastattu että sen ikäisessä riittää jos kyltti on tallella - erillistä meistosta ei välttämättä tarvita. Täytyy yrittää penkoa jos vielä löytäisin tuon kirjoituksen.. Quote
Guest Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 No ilmankos se oli niin kirkkaasti mielessä kun vasta eilen luin :) - tuossahan se oli Kranken-ketjussa: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7208-krankenin-palautus-ihmisten-ilmoille/ umppari said: Cip1 osat paikalleen. Meni tuo hitsaus aika lähelle valmistusnumeroa. Kyselin ennen työn aloittamista kuinka tulee menetellä kun tuunataan noin lähellä valmistusnumeroa. Vastauksena oli että no hätä,...tuon ikäisessä ei tarvi olla stanssattua valmistusnumeroa kunhan löytyy kilpi jossa se on. Tässä tapauksessa myös alkupeäinen satanssaus säiltyi. Quote
Tanhis Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Missä tuon edessä olevan kilven pitäisi sijaita? Tältä palstalta muistan lukeneeni että jollain oli vastaava tapaus jossa juniksen meistetty valmistenumero oli vaarassa tuhoutua ruostekorjausten alle, konttorilta oli vastattu että sen ikäisessä riittää jos kyltti on tallella - erillistä meistosta ei välttämättä tarvita. Täytyy yrittää penkoa jos vielä löytäisin tuon kirjoituksen.. Edessä ei sulla ole kilpeä tuli vasta uudempiin. Quote
Guest Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Hyvä homma, kiitos. Tosta meistoksesta, näyttää volkkari käyttäneen ihan normi meistejä - ei mitään erikoisfonttia niinkuin joillain valmistajilla oli tuohon aikaan tapana. Ei ollut edes varmistemeistoksia numeron päissä. Eli jos numero on ruostunut pois niin uutta peltiä ja oikean kokoiset meistit kouraan... Quote
-tipi- Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Mulle just '60 kuplaa katsastettaessa tokas katsuri et katotaan nyt se runkonumero takapenkin alta vaikka ei tän ikäsessä meistettyä tarvita. Tosin eihän tuossa muutakaan/kilpeäkään ole. Barnilanssin raadossa, joka mulla joskus oli, oli muuten ovien sisäpuolelle piirrelty runkonumeron kolme viimmeistä numbaa. Vai oliko kuskin ovessa vain kaks. Quote
Guest Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Umpparin palastelu jatkuu eikä kauaa mennyt kun törmäsin seuraavaan ongelmaan - miten irrotetaan vaihteensiirtäjätanko laatikon päästä? Älkää vaan sanoko että se rättinivel pitää saada irti... Quote
NordBling Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Kyl se tarttis irti saada, jos et halua nokkakappaletta laatikosta irrottaa. Quote
Guest Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Ai sattans... Taidanpa pistää tangon laikalla poikki, toi nivel ei meinaan ihan perkeleittä sieltä irtoa. Sikäli mitään isompaa vahinkoa siitä ei ole, sillä joku aikaisempi mekaanikko on jo polttoleikannut tangon poikki etupäästään - ilmeisesti alkuperäistä etuakselia irrotettaessa... Quote
non-hippy Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Onko ne nivelen kartiokärkiset lukitusruuvit katkenneet rättiniveleen? Minä sain ainakin sopivan kokoisella lenkkiavaimella kammettua nivelen irti tangosta avain siihen nivelen ja tangonpään väliin Tanko ohenee sopivasti nivelen sisään ja siihen jäi mulla lenkkiavainta varten kampeamisura. Lukitusruuvit sai onneksi ehjänä ruuvattua pois. Muuten olisi mennyt poraamiseksi. Quote
Guest Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Koitin niitä lukitusruuveja eilen avata mutta niissä on 8 mm neliökanta johon ei oikein pääse millään käsiksi. Ja tottakai ne on umpiruosteessa. Täytyy vielä tutkia löytyiskö duunista mitään sopivaa hylsyä. Quote
non-hippy Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Kyllä mäkin taisin niitä liuotella crc:llä ja lämmitellä kosaanilla muutaman päivän ennen kuin uskalsin edes kokeilla auki. Terävä napautus vasaralla ja tuurnalla ruuvin päähän ennen lopullista yritystä.. normi hommaa ruostuneiden alustan pulttien kanssa. Joskus aukeaa ,,, useimmiten napsahtaa. Quote
Guest Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Eipä löytyny hylsyä mutta onneks toisella pajalla on jyrsin niin tein sitten sellaisen itse. Ruuvi lähtikin varsin kevyesti mutta itse tanko istuu nivelessä kuin paska junttilan tuvan seinässä. Kiintari kyllä mahtuu sinne väliin mutta mitään ei tapahdu vaikka vääntää peräsuoli puoli metriä ulkona. Kokeillaan huomenna paineilmataltan kanssa, tähän aikaan ei enää viitsi kaupunkialueella paukuttaa. Quote
puuhapete Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Laikkaat yläpuolelle reiän ku kuiteskii vaihdat pohjanpellit ja rälläkällä halkaiset pitkittäin sen?? Quote
Guest Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Eihän lauantaina tullu mitään tehtyä kun meni vallan ryypiskelyksi hyvässä seurassa :)... Mutta sitä lystimpää oli painua auton alle tänään kun hikoilutti jo haalareita pukiessa. Molemmat pidätinruuvit irti ja lopulta laatikonpään akseli lopsahti irti nivelestä enkä edes onnistunut halkaisemaan rystysiä. Mielenkiintoista sinänsä, viiseiska kun on poistunut liikenteestä jo 60-luvulla niin siitä huolimatta suurin osa ruuveista on tähän asti lähtenyt aika kivuttomasti irti. Tuosta saa joku vielä hyvän laatikon alennusvaihteineen junikseensa, sen tiedon perusteella mitä mulla tästä autosta on niin veikkaan että ei ole paljoa kilometrejä takana. Ei näytä juuri tiesuola kiusanneen alumiinia. Nokkakappale kyllä jäi omaan hyllyyn... Seuraavaksi sitten etuakselin irrotukseen, hitsaussaumojen purkaminen onkin lempihommaani :). Quote
PZQ Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Takarummut kannattaa säästää, on samalla boorilla kun kuplan vetari.. Quote
Tanhis Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Niin ja nokkakappaleesta ei taida olla paljon hyötyä jos et laita toista halkaistavaa lootaan tuon tilalle. Quote
Kemin Karavaanari Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Offtopic: Olen kuullut huhuja että juniksen vaihteisto (tietenkin alennusvaihteet poistettuna) olisi kuplan 1300 vaihteistoa harvempi. Onko näin ? Eli onko näissä juniksen laatikoissa ollut joku nyrkkisääntö vai pitääkö kattella tapauskohtaisesti numerot laatikon kyljestä ? Quote
Guest Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Niin ja nokkakappaleesta ei taida olla paljon hyötyä jos et laita toista halkaistavaa lootaan tuon tilalle. Ok, suht' ummikko kun olen niin ilmeisesti viisseiskassa on erilainen loota kuin tuoreemmissa? No, menee sitten pussihousuille koko läjä - eiköhän noita nokkakappaleita ole tyrkyllä sitten kun laatikon asennukseen päästään. Eli pitäisi ilmeisesti olla -63-67 laatikko että keulapala kävisi uudempiin? Tuossa Hebsterin muualle postaama kuva: Quote
Tanhis Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Ei itsellänikään mitään sata varmaa tietoa ole mutta tosiaan 63-67 juniksen nokkapala kuplan uudempaan tunnelimalliseen lootaan kiinni että saat juniksessa käytettyä kuplan lootaa. Ja kuplan loota ei sitten tosiaan mene ilman nokkapalan vaihtoa koska vaihteensiirtäjä on erikohdassa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.