Jump to content

Engle nokka-akselin laatuongelmat


Recommended Posts

Keskustelu jaettu Ahistaa-ketjusta omaksi ketjukseen kun näkyi tulevan sen verran keskustelua

 

Ostin uuden Engle W120 :n, yksi kaula näytti tältä (kts. kuva alta)

 

Takuuhommien hoitelu kesti 3,5 viikkoa. No, tähän seuraavaan ei sitten mene kauluksella oleva laakeri kaulan päälle, kun ilmeisesti akselin kaula on liian kapea.

engle_w120.jpg

Link to comment
Ostin uuden Engle W120 :n, yksi kaula näytti tältä (kts. kuva alta)

 

Takuuhommien hoitelu kesti 3,5 viikkoa. No, tähän seuraavaan ei sitten mene kauluksella oleva laakeri kaulan päälle, kun ilmeisesti akselin kaula on liian kapea.

 

Ei vittu.

 

 

Laakereitahan joutuu kyljestä hiomalla kaventamaan, joten ei mikään arvinaisuus. 400-600 paperia vasten hiontaa ja pitäs hoituu homma kotiin ellei millieroista puhuta?!

 

Eipä toi kuvan vauriokaan hirveeltä näytä. Aluksi esim sopivalla viilalla tms pyyhkäsyt onko jostain koholla olevia kohtia, ja toimenpiteet/hionnat sen mukaan. Pienet kolot/kolhyt nokka-akselin laakeripinnassa eivät oikeastaan vaikuta mihinkään ellei kyseisistä kohdista ole lohkeamassa palasia irti, mutta toi ei sellaiseslta näyt.

 

Normaalia bolt-on viriosalaatua!

Link to comment
Eipä toi kuvan vauriokaan hirveeltä näytä. Aluksi esim sopivalla viilalla tms pyyhkäsyt onko jostain koholla olevia kohtia, ja toimenpiteet/hionnat sen mukaan. Pienet kolot/kolhyt nokka-akselin laakeripinnassa eivät oikeastaan vaikuta mihinkään ellei kyseisistä kohdista ole lohkeamassa palasia irti, mutta toi ei sellaiseslta näyt.

 

Kuvan nokka on palautettu myyjälle, joten ei ole tarvetta sen hiomiseen. Siinä oli kolojen lisäksi myös kohoumia. Pointti on siinä, että kyseessä oli uusi osa.

 

Laakereitahan joutuu kyljestä hiomalla kaventamaan, joten ei mikään arvinaisuus. 400-600 paperia vasten hiontaa ja pitäs hoituu homma kotiin ellei millieroista puhuta?!

 

Ei ole millieroista kyse. Kokeilin kahdella uudella Mahlen kauluslaakerilla ja molemmilla sama homma. Kokeilin laakereita myös alkuperäiseen käytettyyn VW-nokkaan johon ne olivat hyvät, elleivät jopa aavistuksen väljät. Ymmärrän kyllä, että hyvät moottorinkasaajat hiovat välykset mieleisekseen, mutta enpä ole ennen kuullut että nokkalaakereita pitää hioa että sopivat alkuunkaan paikalleen. Näinkö tosiaan on?

Link to comment
Guest thing181

Näin on jos siltä näyttää...

Ei uudessa nokassa tartte tommosia rosoja hyväksyä, mutta se päittäisvälys taitaa olla pakkopullaa...

Eli ei ole ensimmäinen nokka jossa tuo ongelma on tullut vastaan. Laakeria vähän hiot, kyllä se siitä.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Kyseisen W120:n palautus oli turha toimenpide koska laakerikaulassa olleet jäljet (ne olivat syntyneet valmistusvaiheen aikana tapahtuneesta kolhuista) olisi olleet helppo poistaa hienolla hiomapaperilla.

Vastaavanlaisia hiomatöitä joutuu joskus tekemään koska laakerikauloihin on muodostunut ruostehilettä joka poistuu täydellisesti hiomapaperilla muutaman kerran pyöräyttämällä.

Asentajalla pitäisi olla perustietoa ettei lähde asentamaan tuollaista n.akselia uusia laakereita vasten, koska on varmaa että laakerikaulat vaurioituvat mikäli n.akselia pyöritetään paikallaan.

Aineen poisto laakerimateriaalista(0,02mm.) on helpompaa kuin aineen siihen lisääminen, siitä syystä laakerit tehdään sellaisiksi jotta on mahdollista aikaansaada sopiva välys.

Link to comment
Kyseisen W120:n palautus oli turha toimenpide
ne olivat syntyneet valmistusvaiheen aikana tapahtuneesta kolhuista

 

Eli siis uuden nokka-akselin palauttaminen myyjäliikkeeseen valmistusvian takia on turha toimenpide. Ok tämäpä tuli täysin selväksi, eikä ainakaan minulle jää tästä epäselvyyttä tai avonaisia kysymyksiä.

Link to comment

Niin, oliko tuo valmistusvika vai ei, enemmänkin tarvikeviriosien laaduntarkkailun heikkoudesta johtuva ominaisuus joita putkahtelee eri osissa epäsäännöölisen säännöllisesti.

 

Ei näitä kuplan viriosia voi viimeistelyltään/virheettömyydeltään verrata 2000-luvun autojen marmoritiskeiltä löytyviin osiin.

 

Toki selkeä virhe/vika/puute kuuluu "takuuseen"

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Jos 20 sekunnin hiomatyöllä saadaan n.akselin laakeria vasten tuleva liukupinta käyttökelpoiseksi niin ainakaan minä en lähettelisi sellaista nokka-akselia mihinkään.

Link to comment
Mielenkiintoinen kommentti.

 

 

No, millä tavalla?!

 

Tanhis pyöritellyt käsissään vain "virheettömiä" bolt-on viriosia kymmeniin koneisiin ja täällä esille tullut tapaus on yksi pahimmista maanantailaatua kuvaavista osista?!

Link to comment
No, millä tavalla?!

 

Varmaan sillä tavalla, että uusia osia myyvästä yrityksestä yleensä ostetaan uusia osia. Ja uuden osan ostaja olettaa että uusi on kunnossa, kun se on uusi. Jos uudessa osassa on kuitenkin jotain sanomista, YLEENSÄ silloin myyjä ottaa tilanteen haltuun ja ehdottaa joko tuotteen vaihtamista tai jos asiakas osaa itse korjata tuotteen, yritys hyvittää sitten vähän takaisinpäin tuotteen hinnasta.

 

Jos esimerkiksi Artolle kelpaa B-laatuiset maanantaikappaleet ehjän osan hinnalla, niin sehän on sitten ihan oma valinta. "Tämä on tehty Kiinassa, tämän ei tarvitse olla uutena ehjä" -ajattelutapa ajaa homman siihen, että kaikki on lähtökohtaisesti rikki.

Link to comment

Kyllä uusi osa pitää tosiaanki olla uusi ja virheetön.

Ei uusia osia tarttis alkaa fiksaileen.

Sen takia ne hemmetin toleranssit on olemassa. Ehkä kelpaa roskapönttöihin.

 

Ei kaikki välttämättä osaa hioskennella osia, voi mennä pilalle. Korvaako myyjä silloin?? Ei varmaan, vetoo siihen taas että on menty sörkkimään.

 

Kuulostaa siltä että myyjä haluaa venkoilla pois vastuusta.

Link to comment
No, millä tavalla?!

 

Varmaan sillä tavalla, että uusia osia myyvästä yrityksestä yleensä ostetaan uusia osia. Ja uuden osan ostaja olettaa että uusi on kunnossa, kun se on uusi. Jos uudessa osassa on kuitenkin jotain sanomista, YLEENSÄ silloin myyjä ottaa tilanteen haltuun ja ehdottaa joko tuotteen vaihtamista tai jos asiakas osaa itse korjata tuotteen, yritys hyvittää sitten vähän takaisinpäin tuotteen hinnasta.

 

Jos esimerkiksi Artolle kelpaa B-laatuiset maanantaikappaleet ehjän osan hinnalla, niin sehän on sitten ihan oma valinta. "Tämä on tehty Kiinassa, tämän ei tarvitse olla uutena ehjä" -ajattelutapa ajaa homman siihen, että kaikki on lähtökohtaisesti rikki.

 

 

Tässä nyt saa asiat vähän vääriä suuruusluokkia, joten jatketaan...

 

Tälläiset pikkukolhut, joilla ei loppujen lopuksi ole mitään tekemistä tuotteen kestävyyden/toimivuuden kanssa on toki helppo nähdä paljaalla silmällä ja tokasta heti ääneen, hep, sain paskan osan- vaihtoon/takuuseen.

 

 

Mutta jos tässä osassa onkin sitten kaikki laakerikaulat sadasosamillilleen toleransseissa ja nokkarampit hionnaltaan/profiililtaan virheettömät, niitäpä ei enää helpolla peruskonekasaaja huomaakaan.

 

Entä jos kohdalle olis tullut nokka-akseli jossa ei ole pientä kolhua yhdessä laakerikaulassa, mutta rampin hionnassa pientä virhettä ja laakerikaulat vaikkapa satkun/pari ohkasemmat mitoiltaan, olisko nämä huomattu?!

 

Kumpi noista on sitten itse käytännössä se parempi osa???!!!

 

Nyt kun on toi jälki, niin helppo todeta, paska osa mikä paska.

 

En ole osamyyjän puolella enkä edes satavarman tiedä keneltä toi on ostettu.

 

Tokihan kaikki haluavat pyrkiä siihen että osa/osat ovat kaikinpuolin virheettömiä, mutta aina ei niin mene ja mitkä on sitten näiden viriosien laatutoleranssit se onkin jo toinen juttu?!

 

Tämä on sarjassamme, kärpäsestä härkänen osa xyz.

Link to comment

Laakerien sovitus on ihan peruskauraa moottoria rakennettaessa, mutta en minäkään olisi hyväksynyt noin roisin näköisiä laakerikauloja. Kysehän on kuitenkin uudesta osasta. Koneistetun pyörivän osan hiominen käsin hyväksi on vähintäänkin kyseenalainen operaatio, jos tuosta nyt olisi ollut pakko tehdä toimiva olisi se omasta mielestäni pitänyt käyttää koneistamon kautta ja sitten ylikokolaakerit (saako sellaisia kuplan nokalle?).

Link to comment

Tahan on ikava kylla tultu kun vw-osien ostajat haluavat satasen osat kympilla kautta maailman. Kyllahan kiinan poika sellaiset sitten kympilla pyorayttaa markkinoille. Laadunvalvonta silloin ikava kylla jaa ostajan harteille. Osamyyja on tassa vain valikatena tavallaan, ei ole osamyyjan syy jos markkinoilta ei kohta enaa loydy ensimmaistakaan osaa minka voisi luottavaisin mielin pultata suoraan kiinni paketista avattuaan. TAI luottavaisin mielin myyda asiakkailleen. Tama on nykyisin standardi. Sen alituksiakin toki tapahtuu, mutta ne on sitten ihan kasittamattoman sutta ja sekundaa mita ei enaa pienin toimin saada kayttokelpoiseen kuntoon.

 

Tiedan osamyyjia suomessa jotka vaivautuvat tarkistamaan useimpien myymiensa osien kunnon ainakin pintapuolisesti, ja jopa korjaavan selkeat virheet (valmistus tai suunnitteluvirheet) ennen myyntia. Kaikki eivat vaivaudu. Kaikki eivat tieda tai hoksaa, ennenkuin palautuksia tulee samasta syysta useampia. Olen kokeillut palautta ajoitan "tunnetusti" vaihtelevalaatuisia osia myyjalle, vain todetakseni etta uusi korvaava osa on yht apaska tai jopa surkeampi esitys mita ensimmainen, ja samoin kolmas korvike. Saastan paljon aikaa ja vaivaa ja hermoja jos hieron osat kayttokuntoon itse.

 

Lahes KAIKKIA osia joutuu nykyaan hienosaatamaan tai vahintaan kannattaa tarkistaa ja mitata, ennenkuin asentaa mitaan. Turha siita on paljoa nurista, kun vaihtoehtoja ei oikeastaan ole. Nieleskellaan vaan v***tus ja tehdaan mika voidaan ettei virheet menisi omaan projektiin asti huomaamatta.

Link to comment
Kyllä tälläinen tavallinen tallaaja yleensä ostaa valmiita osia eikä aihioita josta rakennella käypäsiä.

 

 

Kerroppas mistä saa esim 90,5*82 koneeseen täysin valmiit bolt-on osat ( osakaupasta ) joiden mitat on kaikissa osissa just eikä melkein kohillaan eikä tarvitse tehdä minkäänlaisia sovitus/mittaus/muokkaustöitä.

Link to comment

Osien sovittaminen mainitsemaasi Stroker koneeseen on aivan eri asia kun että osa on viallinen. Vai hyväksytkö asian jos 82 akselin kaulat on ruvella tai mahlen putkisarjan putket soikeita? Puhutaanko tällöin sovittamisesta vai viallisesta osasta.

Link to comment
Osien sovittaminen mainitsemaasi Stroker koneeseen on aivan eri asia kun että osa on viallinen. Vai hyväksytkö asian jos 82 akselin kaulat on ruvella tai mahlen putkisarjan putket soikeita? Puhutaanko tällöin sovittamisesta vai viallisesta osasta.

 

 

No, 120 nokka on yksi komponentti virikoneessa ja se voi hyvinkin tulla strokeriin joten sama aihepiiri.

 

Ovitiivisteet, luukkujen tivarit ym on jotain muuta aihepiiriä...

 

Montako kuplan konetta on hajonut nokka-akselin kaulavaurion johdosta taikka nokka-akselin kaula on niin kulunut joka johtanut koneen öljynpaine ym ongelmiin ja pitänyt hio nokan kaulat alikokoon ja laittaa ylikokolaakerit.

 

Entä moni kone on hajonnut/leiponut kiinni viallisesta kampiakselin kaulasta?!

 

Tässä on nyt kyse kokonaisuuden hahmottamisesta ja mitä mikäkin jälki ja missä kohtaa saa aikaan tai saako mitään aikaan.

 

Merkityksettömät ja merkitykselliset asiat oikeisiin painoarvoihin.

 

Ja käsi pystyyn, moniko on ostanut uuden wanhan volkkarin puskurin joka ei ole ollut täydellinen taikka täysin alkuperäistä vastaava ja oletteko palauttaneet puskurin ja saaneet tilalle 100% virheettömän vai asentaneet tämän mahdollisesti puolilaatuisen osan paikalleen, jne...

Link to comment
Tässä on nyt kyse kokonaisuuden hahmottamisesta ja mitä mikäkin jälki ja missä kohtaa saa aikaan tai saako mitään aikaan.

 

Merkityksettömät ja merkitykselliset asiat oikeisiin painoarvoihin.

 

Minä en nyt oikein ota selvää Arton mielipiteestä tässä asiassa. Lähes kaikilta muilta keskustelijoilta on tullut sellainen viesti, ettei kyseinen kaula ole hyväksyttävä uuden osan kaulaksi.

 

Tekemäni virhe asiassa oli se, että otin tämän uuden nokka-akselin hyllystä ja kaulat öljyttyäni pyörittelin sitä käsin lohkonpuolikkaassa. En tajunnut katsoa kauloja ennen tätä toimenpidettä, koska oletin, tietämättömyyttäni, että kaulat ovat kunnossa. Heti pyörittelyn jälkeen huomasin, että yksi laakeri oli raapiutunut ruvelle, jonka jälkeen huomasin vian nokka-akselissa. Selventäisikö tämä Artolle kyseisen kaulan vian merkityksellisyyttä?

 

Vaihtoehdot olivat:

 

a) nokka-akselin vaihtaminen liikkeessä

b) laakerikaulan hiominen itse. Huom! En ole koskaan itse hionut laakerikauloja, enkä tiedä tarkalleen ottaen miten se tehdään oikeaoppisesti.

c) laakerikaulan hiouttaminen koneistamolla maksua vastaan

 

Kertoisitko Arto, miten olisit minun asemassani toiminut?

 

Tälläkin foorumilla kirjoittelee paljon sellaisia ihmisiä, joilla ei välttämättä ole alan koulutusta tai suurempaa kokemusta moottorin kasaukseen. Halua kuitenkin moottorin kasaamiseen tai sen opetteluun kuitenkin löytyy. Sellaiset ihmiset käyttävät osat koneistamolla työstettävänä ja mitattavana ja luottavat sitten niihin koneistamon antamiin arvoihin. Sitten kun uudessa osassa on tuollainen vika laakerikaulassa, jonka "palautus on turhaa" ja "senkun hioo 20 sekunnissa" niin kyllä siinä hieman epäröivä olo tulee, että miten se tehdään. Ja jos sen tekee itse, tekikö oikein. Ja jos ei tehnyt oikein, niin mistäpä sen tiedät.

 

80 euron Englen laakerikaula ei ole tietysti maailman merkityksellisin asia, edes tämän foorumin mittakaavassa, mutta onpahan tästä ketjusta hyötyä sellaisille jotka haaveilevat moottorin kasaamisesta.

 

PS. Ei ole Artoa vastaan mitään kärpäsiä tai härkäsiä. Hioin Arton ohjeilla sen päittäislaakerin kauluksen kohdilleen ja sain kampikammion nippuun.

Link to comment

Eiköhän se silleen mene, että jos se raha, millä uusi osa on ostettu on virheetöntä, pitää ostetun osankin olla virheetön. Se on sitten myyjän asia mitä palautetulla osalla tekee. Jos kyseessä onkin vanha tai muuten edullinen nokka, niin kait sitä sitten voisi ryhtyä fiksailemaan.

 

Ei mun Scatissa ollu mitään pykimää, joten ei tarvinnut ryhtyä säätämään myyjän kanssa.

Link to comment

jeps, asiasta puhumme, joten henkilökohtaisuuksista ei todellakaan ole kyse:)

 

En ole väittänyt osaa virheettömäksi, mutta olen kirjoittanut ettei noi jäljet ole kauheita eli jos nokan myyjä ei suostuisi kyseistä osaa palauttamaan, niin pienin askarein tuosta nokasta saisi kestoltaan/toimivuudeltaan 100% nokan eikä kulujakaan kerry jos työkalupakista löytyy jotain muutakin kuin ristipäämeisseli ja jakoavain.

 

Aina kun konetta tai muuta laitetta kasataan, pitää toki osat silmämääräisesti katsoa. Laakereihin voi tulla jälkiä tai muuten osa pyöriä huonosti vaikkei olis mitään kolhuja.

 

Ja noihin vaihtoehtoihin...

 

Kaikki kolme vaihtoehtoa ovat ok.

 

a- jos myyjä ottaa osan takaisin ja antaa paremman osan tilalle tai palauttaa ostosumman tai muu hyvitys, asiakkaan kannalta paras ratkaisu.

 

b-jos jostain syystä osakauppias ei halua osaa vaihtaa vedoten siihen ja siihen, ei sekään ole katastrofi kosta tämän nokan jäljet ovat nopeasti korjatut/siistityt ja jäljelle jäävä monttu ei häiritse nokan toimintaa mitenkään. Nokkalaakereille tulee murto-osa rasitusta jos verrataan kampiakselin kauloille tulevia.

 

c-koneistamokohtaista miten tuohonkin olis reagoitu. selkeät jäljet, senhän näkee kaikki. Osa olis rahastanut, toiset antanut hyvän vinkin miten saa toimimaan ilman oireita ja loppujen kanssa olis päästelty limaiset naurut ja haukuttu osamyyjä vaikka ties miksi kun tälläistä paskaa luovuttaa asiakkaalle.

 

Ongelmat ym asiat onkin hyvä tuoda foorumeilla esille, mutta eiköhän tämäkin asia ole jo intetty loppuun. Kannattaa lukea vistiketjun jokainen lause huolella läpi ja ajatuksen kanssa niin kyllä sieltä se kokonaisuus ja ahaa-elämysten saaminen loksahtaa paikalleen:)

 

 

 

 

Tässä on nyt kyse kokonaisuuden hahmottamisesta ja mitä mikäkin jälki ja missä kohtaa saa aikaan tai saako mitään aikaan.

 

Merkityksettömät ja merkitykselliset asiat oikeisiin painoarvoihin.

 

Minä en nyt oikein ota selvää Arton mielipiteestä tässä asiassa. Lähes kaikilta muilta keskustelijoilta on tullut sellainen viesti, ettei kyseinen kaula ole hyväksyttävä uuden osan kaulaksi.

 

Tekemäni virhe asiassa oli se, että otin tämän uuden nokka-akselin hyllystä ja kaulat öljyttyäni pyörittelin sitä käsin lohkonpuolikkaassa. En tajunnut katsoa kauloja ennen tätä toimenpidettä, koska oletin, tietämättömyyttäni, että kaulat ovat kunnossa. Heti pyörittelyn jälkeen huomasin, että yksi laakeri oli raapiutunut ruvelle, jonka jälkeen huomasin vian nokka-akselissa. Selventäisikö tämä Artolle kyseisen kaulan vian merkityksellisyyttä?

 

Vaihtoehdot olivat:

 

a) nokka-akselin vaihtaminen liikkeessä

b) laakerikaulan hiominen itse. Huom! En ole koskaan itse hionut laakerikauloja, enkä tiedä tarkalleen ottaen miten se tehdään oikeaoppisesti.

c) laakerikaulan hiouttaminen koneistamolla maksua vastaan

 

Kertoisitko Arto, miten olisit minun asemassani toiminut?

 

Tälläkin foorumilla kirjoittelee paljon sellaisia ihmisiä, joilla ei välttämättä ole alan koulutusta tai suurempaa kokemusta moottorin kasaukseen. Halua kuitenkin moottorin kasaamiseen tai sen opetteluun kuitenkin löytyy. Sellaiset ihmiset käyttävät osat koneistamolla työstettävänä ja mitattavana ja luottavat sitten niihin koneistamon antamiin arvoihin. Sitten kun uudessa osassa on tuollainen vika laakerikaulassa, jonka "palautus on turhaa" ja "senkun hioo 20 sekunnissa" niin kyllä siinä hieman epäröivä olo tulee, että miten se tehdään. Ja jos sen tekee itse, tekikö oikein. Ja jos ei tehnyt oikein, niin mistäpä sen tiedät.

 

80 euron Englen laakerikaula ei ole tietysti maailman merkityksellisin asia, edes tämän foorumin mittakaavassa, mutta onpahan tästä ketjusta hyötyä sellaisille jotka haaveilevat moottorin kasaamisesta.

 

PS. Ei ole Artoa vastaan mitään kärpäsiä tai härkäsiä. Hioin Arton ohjeilla sen päittäislaakerin kauluksen kohdilleen ja sain kampikammion nippuun.

Link to comment

Materiaalivirheet ovat todella vaikeita toteennäytettäviä siinä tapauksessa, että vastapuoli ei halua virhettä myöntään.

Asiakas kun ei tiedä mitä materiaalin pitäisi olla tai mitä standardeja kyseisen valun on suunniteltu täyttävän. Harvalla harrastajalla kuitenkaan on mahdollisuutta/kiinnostusta alkaa kyseisiä osia rikkomaan useampia, jotta voi toteennäyttää yhden olevan erilainen... Myyjän on aina helppo mennä virheellisen käytön taaksen...

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Lähetin muutama vuosi sitten "testimielessä" Kuluttajariitalautakunnan selvitettäväksi yhden moottorivauriotapauksen.

Heidän käsityksensä mukaan osien myyjän velvollisuus on todistaa että osissa ei ole valmistus tai materiaalivikaa, todistukseksi ei riitä myyjän suorittama tutkimus vaan se pitää teetättää alan ammattilaisilla ts. esim. TKK:n tai VTT:n tekemänä.

Tuollainen tutkimus saattaa maksaa jopa yli 1000 euroa jonka osien myyjä joutuu maksamaan.

Jos TKK tai VTT toteaa että ko. vaurio on esim. asennusvirhe niin maksajaksi ei ehkä jää moottorin osien ostaja-asiakas, vaan osien myyjä.

Ts. osien ostajan ei tarvitse Kuluttajariitalautakunnan mukaan todistaa yhtään mitään vaan todistus ja tutkittamistaakka on myyjällä.

 

Alkuperäisessä aiheessa oli ilmeisesti kyse siitä oliko W120:n palauttaminen tarpeellista jos valmistajalla nokka-akselien käsittelyvaiheessa oli toinen nokka-akseli kolauttanut ko:n laippalaakerin kaulaan kolhun jonka hiomalla poistamiseen olisi mennyt n.20 sekunnin aika.

Ainakaan minä en olisi palauttanut akselia enkä olisi asentanut sitä laakereita vasten ennen kaulan hiontaa.

Link to comment
Ainakaan minä en olisi palauttanut akselia enkä olisi asentanut sitä laakereita vasten ennen kaulan hiontaa.

 

no, kuinkas keskivertona volkkariharrastajana itseäsi pidät ja kuinkas "keskinkertaisena" osakauppiaana? ;-)

 

Mielestäni Jopen ja Ketsan kysymykset oli erittäin asiallisia.

 

Ottamatta kantaa tähän akseliin, ei asiakkaan pitäisi mennä osia hioskelemaan, ainakaan ilman myyjän kanssa käytyä keskustelua...

Link to comment

Täytyy sanoa, että tilasin eräästä tunnetusta, vw-varaosaliikkeestä erään osan, joka ei toiminut niin kuin piti eikä tarvinnut tapella, kiistellä eikä kinastella mitä tehdään ja kenen vika mikäkin oli tai kuka tekee osalla mitäkin. Sovittiin palautus ja sillä siisti ja varmasti kumpikin olis tyytyväisiä eikä tarvinnnut vääntää kättä oliko myyjän vika, osatoimittajan vika vai ostajan laiskuutta, ettei osa toiminut.

 

Koska kyllä minusta uuden osan pitää toimia lähtö kohtaisesti toimia, jos laatu ei meillytä niin sit se palautetaan, vaihdetaan tai kauppa puretaan.

 

Ja tulen edelleen tekemään tarvittaessa kauppaa TODELLA hyvin mielin ks. liikkeen kanssa.

 

Enempää en viitsi mainostaa, kun joku vetää kumminkin vesimelonit nokkaan.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Minun tietääkseni kyseinen W120 on vaihdettu toiseen W120 nokkaan takuuna ilman erimielisyyttä, kyse on edelleenkin siitä oliko akselin vaihto ja postitukset sekä maksetut postimaksut tarpeellisia.

Korostan edelleenkin sitä että itse en olisi lähetellyt akselia mihinkään vaan olisin ottanut heti hiomapaperia ja hionut nokan laippakaulan sileäksi 20 sekunnin aikana.

Nokan jatkotakuuseen ei hionnalla ole minkäänlaista merkitystä koska hiottava kohde on ollut ilmeisen pieni eikä kaulan ulkohalkaisijaan ole tullut edes sadasosamillin muutoksia.

Eikö näin yksinkertainen asia mene perille ??????? minulle asia on täysin selkeä.

Link to comment
  • 13 years later...
On 7/14/2010 at 12:20 AM, Guest Keiteleen Kone said:

Minun tietääkseni kyseinen W120 on vaihdettu toiseen W120 nokkaan takuuna ilman erimielisyyttä, kyse on edelleenkin siitä oliko akselin vaihto ja postitukset sekä maksetut postimaksut tarpeellisia.

Korostan edelleenkin sitä että itse en olisi lähetellyt akselia mihinkään vaan olisin ottanut heti hiomapaperia ja hionut nokan laippakaulan sileäksi 20 sekunnin aikana.

Nokan jatkotakuuseen ei hionnalla ole minkäänlaista merkitystä koska hiottava kohde on ollut ilmeisen pieni eikä kaulan ulkohalkaisijaan ole tullut edes sadasosamillin muutoksia.

Eikö näin yksinkertainen asia mene perille ??????? minulle asia on täysin selkeä.

Mistähän syystä tuo juttu on kestänyt sen 3 viikkoa ? Varmaan siksi että sen lähettäminen vei sinulta aikaa  2 viikkoa ja ei se Postikaan kuljeta normi pakettia kahteen suuntaan alle yhden viikon . Tuo sinun palauttamasi nokka myytiin heti seuraavalla viikolla sillä ehdolla että ostaja laittaa sen autonsa moottoriin ja ajelee autolla yhden kesän ja tuo sitten auton minulle jonka jälkeen otan moottorin auki ja katson nokka-akselin sekä laakereiden kunnon. Tarkastuksessa ei havaittu mitään ongelmia ja moottori kasattiin samoilla laakereilla uudestaan.  Idea tässä onkin se että kun luet kirjoittamani tekstit niin saatat ymmärtää asian ytimen?

Link to comment
On 7/13/2010 at 11:01 PM, Mika said:

 

no, kuinkas keskivertona volkkariharrastajana itseäsi pidät ja kuinkas "keskinkertaisena" osakauppiaana? ;-)

 

Mielestäni Jopen ja Ketsan kysymykset oli erittäin asiallisia.

 

Ottamatta kantaa tähän akseliin, ei asiakkaan pitäisi mennä osia hioskelemaan, ainakaan ilman myyjän kanssa käytyä keskustelua...

Keskustelua oli käyty molemmin puolin aivan ystävällisessä hengessä....mitään riitaa ei ole koskaan tässä asiassa ollut...paitsi nyt kun Pepe haluaa riidellä jälkeenpäin siitä jostakin ihmeellisestä syystä...no se ei ole minun vika.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...