Jump to content

Vaihde ei mene päälle, mikähän vikana?


Guest seppo rauti

Recommended Posts

Guest seppo rauti
Posted

Saatiin viime yönä kupla ekan tulille ja kone säätöihin. Tänä aamuna meinasin lähteä heittää koeajoa, niin ei vaihde mene silmään kun kone on päällä. Sammuneena kaikki vaihteet löytyy.

 

Kytkinvaijeria kokeilin kiristää ja löystää laidesta laitaan ja ei vain saa vaihdetta menemään silmään. Ei mitään vaihdetta eikä pakkia.

 

Onko kytkimen paine-asetelmassa vika? Kytkinvaijeri on uusi, kytkin levy on lähes uusi ja toimiva 180 ja myös painelaakeri on uusi. Onko painelaakeri voinut irrota liian löysän kytkinvaijerin takia?

 

Jos joudun ostaa uuden paine-asetelman, niin minkä mukaan se valitaan? moottorin vai vaihdelaatikon mukaan?

 

Nyt tarvisi apuja nopeasti että pääsisi perjantaina Mikkeliin!!

Posted

- kytkinlevy väärinpäin?

- kytkinhaarukka rikki?

- vanhanmallinen painelaakeri ja uudenmallinen asetelma ilman keskirengasta?

 

Painelaakeri ei irtoa vaikka ei olisi vaijeria lainkaan, jos laakeria kiinni pitelevät klipsut on kunnossa. HD-klipsuja on joskus mennyt poikki/irronnut, mutta sulla on varmaan orkkikset?

 

Irrottaako kytkin lainkaan? Jos laitat vaihteen päälle ja kytkimen pohjaan ja starttaat, niin lähteekö heti eteenpäin kuin olisi kytkin ylhäällä, vai tarraako vain hieman?

Guest seppo rauti
Posted

tarraa vain hieman ja ei jaksa edes pyöräyttää. Joo ne on sellaset orkkikset ne painelaakerin klipsit ja ne vois olla yks syy tohon. Kytkinlevy pitäis olla oikeinpäin Valtosen Petteri sen minulle just laittoi pari päivää sitten kiinni ja päittäisväljyydet testas jne.

 

tuo vanhanmallinen painelaakeri ja uudenmallinen asetelma pitääkin muuten tutkia.

Posted

Painelaakeri ja asetelma ovat ainakin yhteensopivaa mallia, eli keskirengas näkyy tuoss ylemmässä kuvassa, ja kytkinlevykin näyttäis olevan oikein päin, ainakin mun mielestä.

 

Paljonko sitä kytkinvaijeria nyt on kiristetty? Vapaaliike hyvin pieneksi tai kokonaan pois, eikä vieläkään irrota?

 

Melkeen kyllä veikkaisin että painelaakeri irronnut, tai asetelma viallinen.

Guest seppo rauti
Posted

joo se säätö on kokeiltu löysästä kireään kierros kierrokselta eikä auta! Eli ei ainakaan siitä säädöstä oo sitten.

 

Noita kahta tässä epäillään myös kovasti!

Posted
Jos joudun ostaa uuden paine-asetelman, niin minkä mukaan se valitaan? moottorin vai vaihdelaatikon mukaan?

 

Sekä että, eli koska sulla on 180 mm kytkin, niin paineasetelma sen mukaan. Ja koska sulla on vanhan mallinen painelaakeri, niin myös sen mukaan. Eli 180 mm keskirenkaallinen (vanhan malliselle vaihdelaatikolle/painelaakerille) asetelma, tosin tää tais jo tulla selväksi tässä aiemmin keskustelussa.. :)

Posted

Itse huomannut sellaisen että uusien levyjen kanssa ei tahdo kytkimet pelittää ennen kuin on laitettu prikat asetelman & vauhtipyörän väliin. Asetelmaa kiristäessä ilman prikotusta asetelman jouset kiristyvät yli jolloin kytkin polkimestakin tulee "tunnoton". Ja kyseessä on ollut vakiot vauhtipyörät. Prikotuksen jälkeen vaihteet menneet ilman "sirklausta" päälle, kun ennen väkisin & äänen kera.

Guest seppo rauti
Posted

joo mulla on tuo kytkinpoljin jotenkin tunnoton ja tuntuu että heiluu liian löysänä siinä vaikka vaijeri on kireällä! Pitää tuotakin kokeilla!

 

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

Posted
Itse huomannut sellaisen että uusien levyjen kanssa ei tahdo kytkimet pelittää ennen kuin on laitettu prikat asetelman & vauhtipyörän väliin. Asetelmaa kiristäessä ilman prikotusta asetelman jouset kiristyvät yli jolloin kytkin polkimestakin tulee "tunnoton". Ja kyseessä on ollut vakiot vauhtipyörät. Prikotuksen jälkeen vaihteet menneet ilman "sirklausta" päälle, kun ennen väkisin & äänen kera.

 

Tämänhän näkee näistä "lattajousellisista" asemista silmällä ylensä varsin helposti asetelman kirityksen jälkeen. Tähänhän vaikuttaa että onko vauhtiksesta otettu sieltä tasopinnasta pois mihin paineasetelma tulee kiinni.

 

Meinas unohtua että siihen kytkinakselille kannattaa laittaa esim mustaa vaseliinia tilkka. Kädellä levittää todella ohuesti sitä että lähinnä muodostuu kalvo, ettei se lähde siitä sitten leviämään käynnin aikana. Ei takertele sitten levykään säilytyksen jälkeen.

Guest Ari F.
Posted

Terve,

 

Villi veikkaus.

Sulla on väärän mittanen kytkinvaijeri?!

Guest seppo rauti
Posted

kytkinvaijerikin on jo testattu.

 

Tuossa pari kuvaa kun sain moottorin irti. Painelaakeri oli irti, klipsit kytkinkopan pohjalla. Paine-asetelman keskiosa oli aivan vinossa ja se oli rikkonut ja naarmuttanut kokonaan painelaakerin ja sen hankauspinnan rikki.

post-2947-13888362409953_thumb.jpg

post-2947-13888362410458_thumb.jpg

post-2947-13888362410597_thumb.jpg

Posted

Painelaakerin pinta ei hankaa paineasetelmaa vasten, vaan nojaa siihen, jos tuosta mun selityksestä mitään ymmärsi.. Eli pinnat vaan koskevat toisiaan, eivät hankaa tai laahaa, joten naarmut ei haittaa, pahimpia voi siloitella hiomnauhalla, mutta noiden vuoksi painelaakeria ei tarvii uusia.

  • 6 years later...
Posted

Ei tarvinnu lähteä koeajelulle, ei mene vaihteet päälle...

 

Elikkäs moottori sammuksissa vaihteet menee päälle mutta käynnissä ei. Uutta osaa on kaikki kytkimeen liittyvät. Jos laittaa pakin päälle ja käynnistää koneen niin lähtee hiljalleen ryömimään. Onks nyt painelaakeri irti vai mikä mättää?

Posted

Kaivoin aivan samannäköisesti kuluneen painelaakerin/keskirenkaan omasta koneestani taannoin pihalle. Toimi kyllä ihan ok, mutta vaijerin joutui kiristämään aivan tappiin.

 

En keksinyt muuta syytä kuin shimmaamattoman asetelman. Pähkäilin että kytkinhaarukka joutuu tulemamaan niin ulos, että nostaa laakerin pois keskiöstä ja pinnat jäävät täten osittain hinkkaamaan toisiaan vasten.

Takaisin laittaessa shimmasin asetelman siten, että tähtilevy oli lähes vaaktasossa ja kytkimen poljintuntumakin muuttui paljon paremmaksi.

Posted

Jos vaijeria kiristää enää yhtään niin polkimen välys häviää ja kytkin alkaa kantamaaan. Jos laatikko on rikki niin voiko se oireilla noin? Tää on siis arpalaatikko jota en ole koskaan ennen käyttänyt.

Posted

Oletko ajanut autolla? Laatikko voi olla "kuivunut". Heitä lenkki että öljy pääsee voitelemaan, samalla levyn takertela boori ja kytkinpinnat saa käyttöä.

Posted

en oo päässy ajaa, oli just eka koeajelu tarkotus tehdä. Otin mosan irti ja painelaakeri on paikallaan. Tässä on hiukka työläs mosa irrottaa joten nyt pitäis saada kerralla nappiin tää kasaaminen.

 

Kytkin on uus SACHS 200mm. Voisko siinä olla joku vika? Entä vaihdetangon säädössä? Yritin sitä säätää mutta ei mikään pykälä mene päälle. Uudet puslat tangossa. Kurkistelin tunneliin enkä mielestäni nähnyt että vaijerin putki olisi irti ainakaan polkimen päästä.

 

Jos laatikko on jotenkin rikki niin mikä siinä on rikki?

 

Eli ostanko uuden kytkinpaketin vai laatikon?

Posted

Ainakin mulla käyttäytyi just tuollain kun 4 vaihteen rattaan päittäivälys oli liian pieni ja ratas ei päässyt vapaasti pyörimään.

Välillä toimi ja välillä ei löytynyt mitään vaihteita.

Eli voisko siellä sitten hammaspyörät jumitella voitelun puutteesta jos kauan on seisonut..

Posted

laitoin mosan paikalleen ja käytin pukeilla jonkun aikaa. Vaihteet menee päälle paitsi pakki jos antaa renkaiden pyöriä. Jos painaa jarrua ja yrittää laittaa pykälää niin ei mee mikään päälle. Kokeilin vielä kiristää vaijeria mut ei auta. Mites tuon nyt varmistaa että laatikko on rikki eikä kytkin?

 

Jos ostan uuden laatikon niin tekeeks tällä mitään?

 

https://www.coolairvw.co.uk/Item/Shop_by_Vehicle~Beetle_Products~Beetle_Gearbox_-P-_Clutch_Products~Replacement_Gearboxes~IRS_Gearboxes/AC30044388/T1_IRS_Rancho_Pro_Street_Gearbox_-OB-3.88_Ring_And_Pinion-CB-.html

 

Milläs tavoin ylikiristetty kytkin vaijeri oireilee?

Posted

laitoin mosan paikalleen ja käytin pukeilla jonkun aikaa. Vaihteet menee päälle paitsi pakki jos antaa renkaiden pyöriä. Jos painaa jarrua ja yrittää laittaa pykälää niin ei mee mikään päälle.

 

Vaikuttaisi siltä että kytkinakseli pyörii koko ajan = vika oltava kytkimen suunnalla.

 

Laatikossa ei pyöri mikään jos kytkin irrottaa kunnolla ja renkaat pidetään paikallaan. Vaihteet löytyvät lähes samalla tavalla kuin sammutetulla koneella (joskus paremminkin).

 

Jotenkin pitäisi yhteys saada poikki kytkinakselin ja vauhtipyörän väliltä. Taitaa ainoa mahdollinen vika laatikon puolella olla jotenkin viallinen kytkinakseli (väärän pituinen, huonot boorit tms. epätodennäköistä).  Loput vikamahdollisuudet on sitten kytkimessä ja vauhtipyörässä. Totaalihirttäytynyt tai puuttuva silmälaakerikin voisi ehkä tarrata riittävästi..?

 

Jos otat vielä koneen irti niin ota vähintään tuhat kuvaa laatikon, koneen ja kytkimen seuduilta (ehkä kytkimen osistakin). Täällä on aika tottuneita silmiä ja saattavat heti huomata mikä osa ei kuulu joukkoon.

Posted

eilen laittelin prikat paineasetelman ja vauhtiksen väliin ja sain vaihteita jo rutisten päälle. Pitää vielä kiristää vaijeria kun saan ton alustan takas nippuun. Pitää sitä nostaa ku ottaa tallin kynnykseen kiinni..

 

Harjoituksia haittaa viime sunnuntaina sattunu selkävamma konetta paikalleen laittaessa..

 

Tässä on uutta osaa siis levy, vauhtis, painelaakeri, vaijeri, silmälaakeri, kytkinhaarukan puslat, lohko jne. en enää keksi et mikä vittu tuolla mättää. Mielestäni kytkimen vaijerin putkikin on paikallaan eikä heilu. Jos noi ei vieläkään pelaa niin minkäs kytkinsetin sit ostan? Joku paremmin pitävä samalla sinne menee sit.

 

Mut oli silti kiva päästä hiukka koeajaa ees kakkosvaihteella, kivasti ruopasee.

Posted

Ihan mahdollista, on se kuitenkin uus ja tasapainotettu. Kytkinlevyn paksuus on muuten 8.5mm jos ei tönärillä paina levyjä ihan yhteen. Siihen väliinhän jää rako jossa on se jousi tms.

Posted

Onkos polkimet missä asennossa, että onko pedaalin liikematka riittävä. Joskus olen onnistunut laittamaan pedaalien takana olevan stopparin siten että liikematka oli väärä.

Posted

koeajot taas tehty. Vaihteet menee just ja just päälle ku painaa polkimen ihan lattiaan. Eli vieläkin jotain häikkää. Prikkojen lisääminen mielestäni auttoi.

 

Paljonkohan sen laatikon kyljessä olevan vivun kuuluisi liikkua? Jos nyt syystä tai toisesta sen liikerata on liian lyhyt, niin sillonhan kytkin ei toimi. Sitä liikematkaakaan ei saa lisää niin entäs jos askartelen hydraulisen? Mistäs sen tietää paljonko työsylinterin mäntä liikkuu?

Posted

Voin samaistua tunteeseen...

 

Laatikon vivun liikerata vakiossa yllättävän pitkä, itselläni siis katkesi kytkinvaijeri ja kotikyliltä ei löytynyt kuin sitä liian pitkää versiota niin jouduin asentamaan sen.

 

Meni hyvä tovi aprikoidessa että mikä mättää kun kaikki on asennettu samaan tapaan kuin aiemminkin mutta kytkin ei vapauta...

 

Sisuuntuneena aloin vain kirimään muttereita samalla ihmetellen että miten pitkälle se tämä käpälä kääntyy...

 

Loppujen lopuksi kaikki hyvin alkoi kytkin toimimaan ja mitään muuta ei ollut rikki... tällä kertaa...

Posted

Eräässä nimeltä mainitsemattomassa junakeulassa oli samanlainen vika muinoin. Syyksi paljastui kiina-ilmiö asetelmassa ja/tai levyssä. Kaikki oli kuten pitikin ja säädöt ok, mutta ei vaan irrottanut kunnolla että vaihteet olisivat menneet suosiolla päälle. Otettiin halpis kamat irti ja laitettiin tilalle LUK:n asetelma ja kytkinlevy niin rupesi toimimaan kuten pitääkin. Ikinä en ole kuullut että vakioasetelmia pitäisi shimmata, ellei vauhtis ole sorvattu väärään syvyyteen, eikä oikein silloinkaan...

 

EDIT: Kytkinpolkimen pään vipuja on erimittaisia, kuten myös laatikon pään vipuja, väärä yhdistelmä lyhentää tai pidentää kytkimen liikettä, mutta silti sen pitäisi irrottaa, joskin huonommin kuin oikeilla palikoilla.

Posted

Ite en laittais mitään muuta kun Sachs asetelman & Made in Germany stansseilla!

Joskus sai 1303 notuleilla paikallisesta varaosaliikkeestä tilattua. 1300:n koodeilla ko tilas ni aina tuli brassi tiskille. Omasta mielestä ovat samaa kuraa kuin LUK:n asetelmat (mun mielipide!).

Posted

LUK:n asetelmien ja muiden palikoiden kanssa mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, ja kuten mainitsin niin tuo em. juniksen kytkinmurheet ratkottiin LUK:n osilla. Germany Sachs on varmasti hyvä jos sellaisen jostain saa, brasialialaista ei kannata edes asentaa paikalleen.

Posted

Minulla oli juniksessa aikoinaan edellinen omistaja tehnyt tuollaisen prikkakikan ja silti vaihteet toimivat huonosti.

Painelaakeri hajosi ko. autosta melko pian hankinnan jälkeen.

Remppa viikonloppuna hieman kiireellä ja uusia osia ei tietysti saanut siihen hätään mistään.

Laitoin paikoilleen vanhan orkkis painelaakerin ja kuplan -65 asetelman. ( juniksessa 1200 kone),

Toimi loistavasti viiden vuoden ajot kunnes konepäivitys siirsi ko. osat taas hyllyyn.

Posted

Niin meinaakko että painelaakeri olis rikki/väärä?

 

Kävin taas koeajolla, en sitten laittanu konepeltiä kunnolla kiinni niin sehän nous pystyyn...pari lommoa siihen ja toinen sarana poikki. Jes ku tuli siitäkin hyvä mieli. Sit nopeusmittari lopetti toimintansa, jos jollain on tollanen KG34 käypänen mittari niin saa tarjota.

 

Mutta itse asiaan, vaihteet menee taas huonommin päälle ja lisäksi kun kytkintä painaa niin kuuluu sellanen ihme rutina, ihan ku rattaat naksuis. Onkohan tossa vaijerissa jotain hämärää sitten. Kurkistelin letkukameralla tunneliin enkä nää että putki olis irti.

Posted

T34 kg mittareita tuntuu olevan enemmän kaupan kun vastaavia t14 ghian mittareita. Halpoja ne ei kylläkään ole.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...