Guest seppo rauti Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Saatiin viime yönä kupla ekan tulille ja kone säätöihin. Tänä aamuna meinasin lähteä heittää koeajoa, niin ei vaihde mene silmään kun kone on päällä. Sammuneena kaikki vaihteet löytyy. Kytkinvaijeria kokeilin kiristää ja löystää laidesta laitaan ja ei vain saa vaihdetta menemään silmään. Ei mitään vaihdetta eikä pakkia. Onko kytkimen paine-asetelmassa vika? Kytkinvaijeri on uusi, kytkin levy on lähes uusi ja toimiva 180 ja myös painelaakeri on uusi. Onko painelaakeri voinut irrota liian löysän kytkinvaijerin takia? Jos joudun ostaa uuden paine-asetelman, niin minkä mukaan se valitaan? moottorin vai vaihdelaatikon mukaan? Nyt tarvisi apuja nopeasti että pääsisi perjantaina Mikkeliin!! Quote Link to comment
metake Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 - kytkinlevy väärinpäin? - kytkinhaarukka rikki? - vanhanmallinen painelaakeri ja uudenmallinen asetelma ilman keskirengasta? Painelaakeri ei irtoa vaikka ei olisi vaijeria lainkaan, jos laakeria kiinni pitelevät klipsut on kunnossa. HD-klipsuja on joskus mennyt poikki/irronnut, mutta sulla on varmaan orkkikset? Irrottaako kytkin lainkaan? Jos laitat vaihteen päälle ja kytkimen pohjaan ja starttaat, niin lähteekö heti eteenpäin kuin olisi kytkin ylhäällä, vai tarraako vain hieman? Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 tarraa vain hieman ja ei jaksa edes pyöräyttää. Joo ne on sellaset orkkikset ne painelaakerin klipsit ja ne vois olla yks syy tohon. Kytkinlevy pitäis olla oikeinpäin Valtosen Petteri sen minulle just laittoi pari päivää sitten kiinni ja päittäisväljyydet testas jne. tuo vanhanmallinen painelaakeri ja uudenmallinen asetelma pitääkin muuten tutkia. Quote Link to comment
metake Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Et sattunu ottaan kuvaa koneesta ennen asennusta? Jos se kytkin näkyis siinä. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 jos noista nyt saa jotain irti: Quote Link to comment
metake Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Painelaakeri ja asetelma ovat ainakin yhteensopivaa mallia, eli keskirengas näkyy tuoss ylemmässä kuvassa, ja kytkinlevykin näyttäis olevan oikein päin, ainakin mun mielestä. Paljonko sitä kytkinvaijeria nyt on kiristetty? Vapaaliike hyvin pieneksi tai kokonaan pois, eikä vieläkään irrota? Melkeen kyllä veikkaisin että painelaakeri irronnut, tai asetelma viallinen. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 joo se säätö on kokeiltu löysästä kireään kierros kierrokselta eikä auta! Eli ei ainakaan siitä säädöstä oo sitten. Noita kahta tässä epäillään myös kovasti! Quote Link to comment
metake Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Jos joudun ostaa uuden paine-asetelman, niin minkä mukaan se valitaan? moottorin vai vaihdelaatikon mukaan? Sekä että, eli koska sulla on 180 mm kytkin, niin paineasetelma sen mukaan. Ja koska sulla on vanhan mallinen painelaakeri, niin myös sen mukaan. Eli 180 mm keskirenkaallinen (vanhan malliselle vaihdelaatikolle/painelaakerille) asetelma, tosin tää tais jo tulla selväksi tässä aiemmin keskustelussa.. :) Quote Link to comment
Janne Välilä Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Itse huomannut sellaisen että uusien levyjen kanssa ei tahdo kytkimet pelittää ennen kuin on laitettu prikat asetelman & vauhtipyörän väliin. Asetelmaa kiristäessä ilman prikotusta asetelman jouset kiristyvät yli jolloin kytkin polkimestakin tulee "tunnoton". Ja kyseessä on ollut vakiot vauhtipyörät. Prikotuksen jälkeen vaihteet menneet ilman "sirklausta" päälle, kun ennen väkisin & äänen kera. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 joo mulla on tuo kytkinpoljin jotenkin tunnoton ja tuntuu että heiluu liian löysänä siinä vaikka vaijeri on kireällä! Pitää tuotakin kokeilla! Kiitoksia kaikille vinkeistä! Quote Link to comment
Gerbiili Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Itse huomannut sellaisen että uusien levyjen kanssa ei tahdo kytkimet pelittää ennen kuin on laitettu prikat asetelman & vauhtipyörän väliin. Asetelmaa kiristäessä ilman prikotusta asetelman jouset kiristyvät yli jolloin kytkin polkimestakin tulee "tunnoton". Ja kyseessä on ollut vakiot vauhtipyörät. Prikotuksen jälkeen vaihteet menneet ilman "sirklausta" päälle, kun ennen väkisin & äänen kera. Tämänhän näkee näistä "lattajousellisista" asemista silmällä ylensä varsin helposti asetelman kirityksen jälkeen. Tähänhän vaikuttaa että onko vauhtiksesta otettu sieltä tasopinnasta pois mihin paineasetelma tulee kiinni. Meinas unohtua että siihen kytkinakselille kannattaa laittaa esim mustaa vaseliinia tilkka. Kädellä levittää todella ohuesti sitä että lähinnä muodostuu kalvo, ettei se lähde siitä sitten leviämään käynnin aikana. Ei takertele sitten levykään säilytyksen jälkeen. Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Terve, Villi veikkaus. Sulla on väärän mittanen kytkinvaijeri?! Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 kytkinvaijerikin on jo testattu. Tuossa pari kuvaa kun sain moottorin irti. Painelaakeri oli irti, klipsit kytkinkopan pohjalla. Paine-asetelman keskiosa oli aivan vinossa ja se oli rikkonut ja naarmuttanut kokonaan painelaakerin ja sen hankauspinnan rikki. Quote Link to comment
metake Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Painelaakerin pinta ei hankaa paineasetelmaa vasten, vaan nojaa siihen, jos tuosta mun selityksestä mitään ymmärsi.. Eli pinnat vaan koskevat toisiaan, eivät hankaa tai laahaa, joten naarmut ei haittaa, pahimpia voi siloitella hiomnauhalla, mutta noiden vuoksi painelaakeria ei tarvii uusia. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 Ei tarvinnu lähteä koeajelulle, ei mene vaihteet päälle... Elikkäs moottori sammuksissa vaihteet menee päälle mutta käynnissä ei. Uutta osaa on kaikki kytkimeen liittyvät. Jos laittaa pakin päälle ja käynnistää koneen niin lähtee hiljalleen ryömimään. Onks nyt painelaakeri irti vai mikä mättää? Quote Link to comment
peruskallio Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 Kaivoin aivan samannäköisesti kuluneen painelaakerin/keskirenkaan omasta koneestani taannoin pihalle. Toimi kyllä ihan ok, mutta vaijerin joutui kiristämään aivan tappiin. En keksinyt muuta syytä kuin shimmaamattoman asetelman. Pähkäilin että kytkinhaarukka joutuu tulemamaan niin ulos, että nostaa laakerin pois keskiöstä ja pinnat jäävät täten osittain hinkkaamaan toisiaan vasten. Takaisin laittaessa shimmasin asetelman siten, että tähtilevy oli lähes vaaktasossa ja kytkimen poljintuntumakin muuttui paljon paremmaksi. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 Jos vaijeria kiristää enää yhtään niin polkimen välys häviää ja kytkin alkaa kantamaaan. Jos laatikko on rikki niin voiko se oireilla noin? Tää on siis arpalaatikko jota en ole koskaan ennen käyttänyt. Quote Link to comment
Anpu Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 Oletko ajanut autolla? Laatikko voi olla "kuivunut". Heitä lenkki että öljy pääsee voitelemaan, samalla levyn takertela boori ja kytkinpinnat saa käyttöä. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 en oo päässy ajaa, oli just eka koeajelu tarkotus tehdä. Otin mosan irti ja painelaakeri on paikallaan. Tässä on hiukka työläs mosa irrottaa joten nyt pitäis saada kerralla nappiin tää kasaaminen. Kytkin on uus SACHS 200mm. Voisko siinä olla joku vika? Entä vaihdetangon säädössä? Yritin sitä säätää mutta ei mikään pykälä mene päälle. Uudet puslat tangossa. Kurkistelin tunneliin enkä mielestäni nähnyt että vaijerin putki olisi irti ainakaan polkimen päästä. Jos laatikko on jotenkin rikki niin mikä siinä on rikki? Eli ostanko uuden kytkinpaketin vai laatikon? Quote Link to comment
Meto Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 Ainakin mulla käyttäytyi just tuollain kun 4 vaihteen rattaan päittäivälys oli liian pieni ja ratas ei päässyt vapaasti pyörimään. Välillä toimi ja välillä ei löytynyt mitään vaihteita. Eli voisko siellä sitten hammaspyörät jumitella voitelun puutteesta jos kauan on seisonut.. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 laitoin mosan paikalleen ja käytin pukeilla jonkun aikaa. Vaihteet menee päälle paitsi pakki jos antaa renkaiden pyöriä. Jos painaa jarrua ja yrittää laittaa pykälää niin ei mee mikään päälle. Kokeilin vielä kiristää vaijeria mut ei auta. Mites tuon nyt varmistaa että laatikko on rikki eikä kytkin? Jos ostan uuden laatikon niin tekeeks tällä mitään? https://www.coolairvw.co.uk/Item/Shop_by_Vehicle~Beetle_Products~Beetle_Gearbox_-P-_Clutch_Products~Replacement_Gearboxes~IRS_Gearboxes/AC30044388/T1_IRS_Rancho_Pro_Street_Gearbox_-OB-3.88_Ring_And_Pinion-CB-.html Milläs tavoin ylikiristetty kytkin vaijeri oireilee? Quote Link to comment
multanen Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 laitoin mosan paikalleen ja käytin pukeilla jonkun aikaa. Vaihteet menee päälle paitsi pakki jos antaa renkaiden pyöriä. Jos painaa jarrua ja yrittää laittaa pykälää niin ei mee mikään päälle. Vaikuttaisi siltä että kytkinakseli pyörii koko ajan = vika oltava kytkimen suunnalla. Laatikossa ei pyöri mikään jos kytkin irrottaa kunnolla ja renkaat pidetään paikallaan. Vaihteet löytyvät lähes samalla tavalla kuin sammutetulla koneella (joskus paremminkin). Jotenkin pitäisi yhteys saada poikki kytkinakselin ja vauhtipyörän väliltä. Taitaa ainoa mahdollinen vika laatikon puolella olla jotenkin viallinen kytkinakseli (väärän pituinen, huonot boorit tms. epätodennäköistä). Loput vikamahdollisuudet on sitten kytkimessä ja vauhtipyörässä. Totaalihirttäytynyt tai puuttuva silmälaakerikin voisi ehkä tarrata riittävästi..? Jos otat vielä koneen irti niin ota vähintään tuhat kuvaa laatikon, koneen ja kytkimen seuduilta (ehkä kytkimen osistakin). Täällä on aika tottuneita silmiä ja saattavat heti huomata mikä osa ei kuulu joukkoon. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 eilen laittelin prikat paineasetelman ja vauhtiksen väliin ja sain vaihteita jo rutisten päälle. Pitää vielä kiristää vaijeria kun saan ton alustan takas nippuun. Pitää sitä nostaa ku ottaa tallin kynnykseen kiinni.. Harjoituksia haittaa viime sunnuntaina sattunu selkävamma konetta paikalleen laittaessa.. Tässä on uutta osaa siis levy, vauhtis, painelaakeri, vaijeri, silmälaakeri, kytkinhaarukan puslat, lohko jne. en enää keksi et mikä vittu tuolla mättää. Mielestäni kytkimen vaijerin putkikin on paikallaan eikä heilu. Jos noi ei vieläkään pelaa niin minkäs kytkinsetin sit ostan? Joku paremmin pitävä samalla sinne menee sit. Mut oli silti kiva päästä hiukka koeajaa ees kakkosvaihteella, kivasti ruopasee. Quote Link to comment
Anpu Posted July 24, 2017 Share Posted July 24, 2017 vituiks sorvattu vauhtipyörä? Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Ihan mahdollista, on se kuitenkin uus ja tasapainotettu. Kytkinlevyn paksuus on muuten 8.5mm jos ei tönärillä paina levyjä ihan yhteen. Siihen väliinhän jää rako jossa on se jousi tms. Quote Link to comment
Anpu Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Pintojen ero pitäs olla 21mm, levyt kuulemma vaihtelee 8-11 mm. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 eli jos on paksumpi levy niin asetelmaa pitää shimmata ulospäin? Mielestäni tuo 8.5mm pitäis olla orkkispaksuus. Quote Link to comment
Roope Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Onkos polkimet missä asennossa, että onko pedaalin liikematka riittävä. Joskus olen onnistunut laittamaan pedaalien takana olevan stopparin siten että liikematka oli väärä. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 koeajot taas tehty. Vaihteet menee just ja just päälle ku painaa polkimen ihan lattiaan. Eli vieläkin jotain häikkää. Prikkojen lisääminen mielestäni auttoi. Paljonkohan sen laatikon kyljessä olevan vivun kuuluisi liikkua? Jos nyt syystä tai toisesta sen liikerata on liian lyhyt, niin sillonhan kytkin ei toimi. Sitä liikematkaakaan ei saa lisää niin entäs jos askartelen hydraulisen? Mistäs sen tietää paljonko työsylinterin mäntä liikkuu? Quote Link to comment
NO H2O Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Voin samaistua tunteeseen... Laatikon vivun liikerata vakiossa yllättävän pitkä, itselläni siis katkesi kytkinvaijeri ja kotikyliltä ei löytynyt kuin sitä liian pitkää versiota niin jouduin asentamaan sen. Meni hyvä tovi aprikoidessa että mikä mättää kun kaikki on asennettu samaan tapaan kuin aiemminkin mutta kytkin ei vapauta... Sisuuntuneena aloin vain kirimään muttereita samalla ihmetellen että miten pitkälle se tämä käpälä kääntyy... Loppujen lopuksi kaikki hyvin alkoi kytkin toimimaan ja mitään muuta ei ollut rikki... tällä kertaa... Quote Link to comment
metake Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Eräässä nimeltä mainitsemattomassa junakeulassa oli samanlainen vika muinoin. Syyksi paljastui kiina-ilmiö asetelmassa ja/tai levyssä. Kaikki oli kuten pitikin ja säädöt ok, mutta ei vaan irrottanut kunnolla että vaihteet olisivat menneet suosiolla päälle. Otettiin halpis kamat irti ja laitettiin tilalle LUK:n asetelma ja kytkinlevy niin rupesi toimimaan kuten pitääkin. Ikinä en ole kuullut että vakioasetelmia pitäisi shimmata, ellei vauhtis ole sorvattu väärään syvyyteen, eikä oikein silloinkaan... EDIT: Kytkinpolkimen pään vipuja on erimittaisia, kuten myös laatikon pään vipuja, väärä yhdistelmä lyhentää tai pidentää kytkimen liikettä, mutta silti sen pitäisi irrottaa, joskin huonommin kuin oikeilla palikoilla. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 eli hommaan siis uuden kytkinpaketin ja toivon että toimii. Minkäs ostan? Jos olis sellanen 150hv koneessa. Quote Link to comment
Janne Välilä Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Ite en laittais mitään muuta kun Sachs asetelman & Made in Germany stansseilla! Joskus sai 1303 notuleilla paikallisesta varaosaliikkeestä tilattua. 1300:n koodeilla ko tilas ni aina tuli brassi tiskille. Omasta mielestä ovat samaa kuraa kuin LUK:n asetelmat (mun mielipide!). Quote Link to comment
janskuk Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 http://www.svh.fi/Kytkin-asetelma-Sachs-Vw-kupla-200mm/86/29687/ Noi on ainaki mulla toiminu, ja pitäny. Eikä oo hinnan kiroissa? Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 No nyt siinä on tommonen sach eikä pelaa. En kyllä muista onko missä päin maailmaa tehty. Quote Link to comment
metake Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 LUK:n asetelmien ja muiden palikoiden kanssa mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, ja kuten mainitsin niin tuo em. juniksen kytkinmurheet ratkottiin LUK:n osilla. Germany Sachs on varmasti hyvä jos sellaisen jostain saa, brasialialaista ei kannata edes asentaa paikalleen. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted July 28, 2017 Share Posted July 28, 2017 Minulla oli juniksessa aikoinaan edellinen omistaja tehnyt tuollaisen prikkakikan ja silti vaihteet toimivat huonosti. Painelaakeri hajosi ko. autosta melko pian hankinnan jälkeen. Remppa viikonloppuna hieman kiireellä ja uusia osia ei tietysti saanut siihen hätään mistään. Laitoin paikoilleen vanhan orkkis painelaakerin ja kuplan -65 asetelman. ( juniksessa 1200 kone), Toimi loistavasti viiden vuoden ajot kunnes konepäivitys siirsi ko. osat taas hyllyyn. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 28, 2017 Share Posted July 28, 2017 Niin meinaakko että painelaakeri olis rikki/väärä? Kävin taas koeajolla, en sitten laittanu konepeltiä kunnolla kiinni niin sehän nous pystyyn...pari lommoa siihen ja toinen sarana poikki. Jes ku tuli siitäkin hyvä mieli. Sit nopeusmittari lopetti toimintansa, jos jollain on tollanen KG34 käypänen mittari niin saa tarjota. Mutta itse asiaan, vaihteet menee taas huonommin päälle ja lisäksi kun kytkintä painaa niin kuuluu sellanen ihme rutina, ihan ku rattaat naksuis. Onkohan tossa vaijerissa jotain hämärää sitten. Kurkistelin letkukameralla tunneliin enkä nää että putki olis irti. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 28, 2017 Share Posted July 28, 2017 T34 kg mittareita tuntuu olevan enemmän kaupan kun vastaavia t14 ghian mittareita. Halpoja ne ei kylläkään ole. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.