Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Pataraudasta vai alumiinisia suppiloita?

Pataraudasta koska olisi tarkoitus itse hitsata. Toi mun mosa kun tulee niillä pässeillä niin mahtaakohan 2x40mm kiihdytyssuppiloa riittää? Jos tota taulukkoa tuijottaa niin pitäs riittää 100hp mutta meneekö just noin?

Siis tuo taulukko yhdelle pytylle.

Eli kaks kurkkua sulla käytössä. Jos tulossa plenumit kummallekki puolelle, niin sit mennään tän "kalkulaattorin" mukaan, joka plenumille tarkoitettu enemmänkin.

http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#throttle

Eli karvan alle 200 hepukkaa, noin karkeasti oletettuna.

Link to comment
Pataraudasta vai alumiinisia suppiloita?

Pataraudasta koska olisi tarkoitus itse hitsata. Toi mun mosa kun tulee niillä pässeillä niin mahtaakohan 2x40mm kiihdytyssuppiloa riittää? Jos tota taulukkoa tuijottaa niin pitäs riittää 100hp mutta meneekö just noin?

Siis tuo taulukko yhdelle pytylle.

Eli kaks kurkkua sulla käytössä. Jos tulossa plenumit kummallekki puolelle, niin sit mennään tän "kalkulaattorin" mukaan, joka plenumille tarkoitettu enemmänkin.

http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#throttle

Eli karvan alle 200 hepukkaa, noin karkeasti oletettuna.

Oolrait, mulle tulossa yhdellä plenumilla keskelle(keskikaasari tyyliin), eli imuputkista tulee melkosen pitkät. Eli eikös tuolla pitäisi saada alavääntöä, vaikkakin yläkierrokset taitaa siittä kärsiä?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ei nyt hirveen tarkkaa. Kuhan nyt lämpiää samaan tahtiin kuin kone eli siihen lämpöseen ilmavirtaan.

Tuo pellin reuna hyvä. Toinen jos alapelti, niin reikä siihen ja anturi tököttään sisälle.

Pääasia on että kylmäkäynnistysrikastukset on säädettävissä helpommin kuin öljystä mittaamalla.

Link to comment

Seuraillu aihetta alusta alkaen.... :)

Mites on jos alku koneessa on 40mm tuplakaasuttimet molemmissa nurkissa?

Jos mitta läpästä venttiiliin pysyy suht samana. Voiko siinä tapauksessa olettaa että läppärungon koko voi olla pienempi kuin kaasuttimessa jos haluaa pitää konetta n. samoilla tehoalueilla kuin kaasuttimilla?

 

Tuossa yksittäisen pytyn läpän kokoon perus karkea sääntö.

Läpältä venttiilille 120mm ja kiertää 9000. Kun kauemmas mennään ja kone kiertää vähemmän tarvii läpän koko kasvaa.

Up to 30 BHP/CYLINDER - 30mm

up to 33 BHP/CYLINDER - 32mm

up to 39 BHP/CYLINDER - 35mm

up to 46 BHP/CYLINDER - 38mm

up to 51 BHP/CYLINDER - 40mm

up to 56 BHP/CYLINDER - 42mm

Up to 65 BHP/CYLINDER - 45mm

up to 74 BHP/CYLINDER - 48mm

up to 80 BHP/CYLINDER - 50mm

up to 87 BHP/CYLINDER - 52mm

up to 93 BHP/CYLINDER - 54mm

 

http://www.jenvey.co.uk/jenvey/throttle ... y-dynamics

 

Tuolta napattu tiedot.

Link to comment

Läppärungot virtaa tosiaan enemmän samalla halkaisijalla kun kaasarit. Kaasareissa on aina nuo sisäkurkut (ja niiden paikallaanpitämiseksi yleensä olakkeet), ja erilaisia suuttimia tököttämässä ilmanvirtausta sotkemassa. Sisäkurkut sinänsä ei taida ihan lineaarisesti rajoita virtausta millimetriensä mukaan johtuen niiden muodosta, mutta on todennäköisesti sellaista matematiikkaa josta mie oon pysytelly kauempana. Kai sen voi melko helposti simuloida sen ATK:n avulla.

 

Läppikset on yleensä suoria mutta on niitä kartiomaisiakin, ja mitä oon lukenu niin se kartiomaisuus ei oo ollenkaan hullumpi idea. Tuottaa vaan vähän haastetta jatkaa samaa kartiota kivasti kuplan imarin ja kannen läpi :)

 

"Samalla tehoalueella" vois kuvitella että esim. 4 x 40mm rungoiltaan ja 30mm sisäkurkuilla olevia kaasareita varmaan vastais perstuntumalta jotkut 26-30mm läppärungot, noin niinkuin kokoluokkana. 43mm:t siis ainakin riittävät.

Link to comment

45 DRLA:t + 32 sisäkurkut, nyt tulee 46mm läpät, myöskin tuollaiset soikeat, jossa suuttimelle oma kolo.

 

Mistäs jengi on löytänyt noihin prätkän läppiksiin sopivia imutorvia? Noissa omissa ei ainakaan ole mitään mahdollisuutta laippakiinnitykselle.

Link to comment

Miulla 45 DRLA (37 sisäkurkut) vaihtuu kans 46 läppiksiin, jotka ovat prätkästä mutta ovat positiivisesti pyöreät, ilman suutinkoloa ja aika isolla "runkojaolla" eli on helpommin sovitettavissa tuplakaasarin imariin. Itse meinasin sipasta imarin sopivasta kohti poikki ja jyrsiä / hioa/tms imarit siten että läppikset saa kiinni esim. silikoniletkun pätkillä.

 

Puavo

Link to comment

En oikeen ymmärrä miks kaikki valitsee isommat läppikset kuin koneessa olleet kaasarit?

 

Mitä nyt oon lukenu semmoinen menettely on ehkä OK kisakoneisiin joita ajetaan koko ajan isommilla kierroksilla mutta taas kärsii matalemmilla kierroksilla ja siten ajettavuuskin päivittäisessä käytössä kärsii?

 

Kysyn vaan tyhmiä kun en tiedä mitään... :)

 

Mulla nyt tulossa 40mm läppikset 40mm kaasuttimien tilalle. (kaasuttimet 28,5mm kurkuilla)

Link to comment

Jos ne osuu sun tehoille sopivasti ni niitähän kannattaa käyttää. Mulla oli noissa Ninjan läppiksissä 330cc suuttimet ja ne tulee tohon vähä alle 200hp koneeseen. Pikkusen liian isot mut koitan ainakin aluks niillä.

Tuolla Finsquirt foorumillahan on suuttimia myynnissä vaikka minkälaisia.

Link to comment

Prätkissä ja autoissa on eri halkasian suuttimia joten niiden kanssa kannattaa tsiikata mitä käytössä. Prätkien suuttimet käy yleensä erittäin pitkälle koska polttoaineen paineella pystyy myös tekemään ruiskulle uudet kartat joko 3--->bar tms... itte käyttäny jopa 5bar paineita ja hyvin on pelannu suuremmilla paineilla ku hienompaa sumua saadaan aikaan kertoi alan asiantuntiat.

Link to comment

Hitto, kun hajoo pää imusarjaa miettiessä...

 

Vaihtoehto a) -Alex- tarjosi kilpailukykyiseen hintaan sovitetta, jolloin saisi nuo läppärungot suoraan DRLA:n imusarjaan.

 

Vaihtoehto b) Kokonaan uusi imusarja esim. mustasta.

 

Vaihtoehto c) DRLA imusarjat poikki ja läppärungot imusarjojen kanssa hitsarille "Naita nää"

 

Vaihtoehdossa a) pitäisi läpät irroittaa toisistaan ja pitäisi rakentaa kummalekin parille uudestaan läpät yhdistävät vivustot, sekä hankkia bensakiskot.

 

Vaihtoehdoissa b) ja c) voisi läpät pitää vakiovälillä ja vain kahteen osaan irroitettuna, samalla voisi käyttää vakiobensakiskoa (toki katkaistuna), sekä vakiolinkkejä kahden läpän välillä, samalla saisi käyttöön myös synkkaruuvit (vaikkeivat nyt niin tärkeät autokäytössä ole vrt. japanialainen piikkilangankiristin).

 

Läppärungot on 80mm jaolla

 

Täytyy viikonloppuna linnottautua talliin, vähän harrastaa siivoilua, sitten armotonta suunnittelua ja speksausta.

Link to comment

En suosittele DRLA imusarjojen sahaamista poikki, ja siihen adapterin hitsausta, mikäli haluaa välttyä suurelta työltä :) Kanava on meinaas aika soikea, ja täyttöhitsattiin aika reippaasti nordblingin imusarjoja ennenkuin laippa hitsattiin kiinni.

 

19122011.jpg

 

23122011i.jpg

Link to comment

Juuri tuon takia minä hankin noi ZX-12R läppärungot. 90mm jako valmiina. Muuta kun tiputtelee paikalleen :)

 

Loppujen lopuksi olis varmaan kantsinu ostaa valmiit IDF läppärungot vaikka ne maksaakin 600e. säästyis monelta vaivalta ja koneistamoreissulta.

Link to comment
  • 5 weeks later...

Tänään sain bensanpaineet päälle ja kaikki liitokset piti! Painetta on 3.2bar.

Ens viikolla sitten tarttis alkaa soheltamaan parametrejä kohdalleen ja yrittää käyntiin.

 

Jos jollakin on valmiita bensa- ja sytkäkarttoja vaparille mistä vois ottaa vähän mallia ni voisi laittaa esille.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...