-Alex- Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 Jahans, hyvä taulukko. 48mm läppärungot teoriassa pitäis riittää 270hv moottorille, imusarja lyhyt CB C/E kansillle tarkoitettu. Mutta jos ei..Onnistuuko jossain läppärunkojen suurennus, kuten IDA 48 -> 51 milliseksi? Quote Link to comment
JaniM Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 Pataraudasta vai alumiinisia suppiloita? Pataraudasta koska olisi tarkoitus itse hitsata. Toi mun mosa kun tulee niillä pässeillä niin mahtaakohan 2x40mm kiihdytyssuppiloa riittää? Jos tota taulukkoa tuijottaa niin pitäs riittää 100hp mutta meneekö just noin? Siis tuo taulukko yhdelle pytylle. Eli kaks kurkkua sulla käytössä. Jos tulossa plenumit kummallekki puolelle, niin sit mennään tän "kalkulaattorin" mukaan, joka plenumille tarkoitettu enemmänkin. http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#throttle Eli karvan alle 200 hepukkaa, noin karkeasti oletettuna. Quote Link to comment
Tero87 Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 Pataraudasta vai alumiinisia suppiloita? Pataraudasta koska olisi tarkoitus itse hitsata. Toi mun mosa kun tulee niillä pässeillä niin mahtaakohan 2x40mm kiihdytyssuppiloa riittää? Jos tota taulukkoa tuijottaa niin pitäs riittää 100hp mutta meneekö just noin? Siis tuo taulukko yhdelle pytylle. Eli kaks kurkkua sulla käytössä. Jos tulossa plenumit kummallekki puolelle, niin sit mennään tän "kalkulaattorin" mukaan, joka plenumille tarkoitettu enemmänkin. http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#throttle Eli karvan alle 200 hepukkaa, noin karkeasti oletettuna. Oolrait, mulle tulossa yhdellä plenumilla keskelle(keskikaasari tyyliin), eli imuputkista tulee melkosen pitkät. Eli eikös tuolla pitäisi saada alavääntöä, vaikkakin yläkierrokset taitaa siittä kärsiä? Quote Link to comment
JaniM Posted November 30, 2011 Share Posted November 30, 2011 Noinhan se menee. Quote Link to comment
HSuomi Posted December 19, 2011 Author Share Posted December 19, 2011 Mitä raati sanoo tästä anturin asennuspaikasta? Tuota on mahdollista kääntää vähän enemmän kantta päin mitä noissa kuvissa näkyy. Quote Link to comment
Tero87 Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Kuinka tarkka tuon asennuksen pitää olla, eli kuinka lähellä anturin tulee olla sylinteriä? Quote Link to comment
JaniM Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Ei nyt hirveen tarkkaa. Kuhan nyt lämpiää samaan tahtiin kuin kone eli siihen lämpöseen ilmavirtaan. Tuo pellin reuna hyvä. Toinen jos alapelti, niin reikä siihen ja anturi tököttään sisälle. Pääasia on että kylmäkäynnistysrikastukset on säädettävissä helpommin kuin öljystä mittaamalla. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Seuraillu aihetta alusta alkaen.... :) Mites on jos alku koneessa on 40mm tuplakaasuttimet molemmissa nurkissa? Jos mitta läpästä venttiiliin pysyy suht samana. Voiko siinä tapauksessa olettaa että läppärungon koko voi olla pienempi kuin kaasuttimessa jos haluaa pitää konetta n. samoilla tehoalueilla kuin kaasuttimilla? Tuossa yksittäisen pytyn läpän kokoon perus karkea sääntö. Läpältä venttiilille 120mm ja kiertää 9000. Kun kauemmas mennään ja kone kiertää vähemmän tarvii läpän koko kasvaa. Up to 30 BHP/CYLINDER - 30mm up to 33 BHP/CYLINDER - 32mm up to 39 BHP/CYLINDER - 35mm up to 46 BHP/CYLINDER - 38mm up to 51 BHP/CYLINDER - 40mm up to 56 BHP/CYLINDER - 42mm Up to 65 BHP/CYLINDER - 45mm up to 74 BHP/CYLINDER - 48mm up to 80 BHP/CYLINDER - 50mm up to 87 BHP/CYLINDER - 52mm up to 93 BHP/CYLINDER - 54mm http://www.jenvey.co.uk/jenvey/throttle ... y-dynamics Tuolta napattu tiedot. Quote Link to comment
JaniM Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Eikös se kaasarin sisäkurkku määrää silloin läpän koon? Näin äkkiseltään aateltuna. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Kaasarissa läpän koko 40mm ja kurkku kapeimmillaan kaasarissa 28,5mm(venturi-vai-mikä-se-oli...) Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Niin ja harkinnassa olevissa läppärungoissa läpät ovet 43mm ja torvet ilmeisesti koko matkalta sama? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Läppärungot virtaa tosiaan enemmän samalla halkaisijalla kun kaasarit. Kaasareissa on aina nuo sisäkurkut (ja niiden paikallaanpitämiseksi yleensä olakkeet), ja erilaisia suuttimia tököttämässä ilmanvirtausta sotkemassa. Sisäkurkut sinänsä ei taida ihan lineaarisesti rajoita virtausta millimetriensä mukaan johtuen niiden muodosta, mutta on todennäköisesti sellaista matematiikkaa josta mie oon pysytelly kauempana. Kai sen voi melko helposti simuloida sen ATK:n avulla. Läppikset on yleensä suoria mutta on niitä kartiomaisiakin, ja mitä oon lukenu niin se kartiomaisuus ei oo ollenkaan hullumpi idea. Tuottaa vaan vähän haastetta jatkaa samaa kartiota kivasti kuplan imarin ja kannen läpi :) "Samalla tehoalueella" vois kuvitella että esim. 4 x 40mm rungoiltaan ja 30mm sisäkurkuilla olevia kaasareita varmaan vastais perstuntumalta jotkut 26-30mm läppärungot, noin niinkuin kokoluokkana. 43mm:t siis ainakin riittävät. Quote Link to comment
HSuomi Posted December 23, 2011 Author Share Posted December 23, 2011 Mul oli 48idf + 40mm kurkut ja valitsin perstuntumalta 42mm läppärungot. Näissä tosin se reikä ei ole ihan pyöreä vaan siinä on suuttimelle oma kolo. Kolon kohdalta mitattuna taisi olla n.48mm. Saa nähdä miten toimii. Quote Link to comment
jrasi Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 45 DRLA:t + 32 sisäkurkut, nyt tulee 46mm läpät, myöskin tuollaiset soikeat, jossa suuttimelle oma kolo. Mistäs jengi on löytänyt noihin prätkän läppiksiin sopivia imutorvia? Noissa omissa ei ainakaan ole mitään mahdollisuutta laippakiinnitykselle. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Miulla 45 DRLA (37 sisäkurkut) vaihtuu kans 46 läppiksiin, jotka ovat prätkästä mutta ovat positiivisesti pyöreät, ilman suutinkoloa ja aika isolla "runkojaolla" eli on helpommin sovitettavissa tuplakaasarin imariin. Itse meinasin sipasta imarin sopivasta kohti poikki ja jyrsiä / hioa/tms imarit siten että läppikset saa kiinni esim. silikoniletkun pätkillä. Puavo Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 En oikeen ymmärrä miks kaikki valitsee isommat läppikset kuin koneessa olleet kaasarit? Mitä nyt oon lukenu semmoinen menettely on ehkä OK kisakoneisiin joita ajetaan koko ajan isommilla kierroksilla mutta taas kärsii matalemmilla kierroksilla ja siten ajettavuuskin päivittäisessä käytössä kärsii? Kysyn vaan tyhmiä kun en tiedä mitään... :) Mulla nyt tulossa 40mm läppikset 40mm kaasuttimien tilalle. (kaasuttimet 28,5mm kurkuilla) Quote Link to comment
JaniM Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 No kyllä se muustakin koneesta riippuu koko, jos samalla päivitetty ja käyttö tarkoituskin juurikin sanelee. Jos huipputehoa ei haeta, riittää pienemmät, jolloin alavääntö paranee. Quote Link to comment
jrasi Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Hebster: Tarjonta saneli aikalailla tuon valinnan :) Tilasin Thaimaasta imutorvet, tulevat läppärungon ympärille, kiinnitys kolmella pidätinruuvilla. Hinnasta päätellen pakko olla parhaat (44e kotiovelle tuotuna, 4kpl). Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Ok. Juu, aika vaikeeta tuntuu olla löytää "uskottavaa tietoa" näiden eri vaihtoehtojen koosta/malleista jne... :) Tämmöset tulossa mulle. Quote Link to comment
jrasi Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Onko noi Trumpasta vai jostain perämoottorista tahi kelkasta? Tuleeko toiselle puolen kaksreikänen ja toiselle yksreikänen kansi?-) Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Triumphin Speed Tripplet. Quote Link to comment
HSuomi Posted December 27, 2011 Author Share Posted December 27, 2011 Noi mitkä mulla on käy suoraan IDF jakoon. Eli Kawasaki ZX-12R läppärungot. Ei tartte siitä murehtia että miten saa jaon osumaan. Quote Link to comment
jrasi Posted December 28, 2011 Share Posted December 28, 2011 Olikohan nuo omat GSX-R 750W Sukisukista, saa osiin jokaisesta välistä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 Mistä ootte hankkineet suuttimet vai ootteko käyttäneet noi "mopon" vakio suuttimet mitkä tulivat läppiksien kanssa? Quote Link to comment
HSuomi Posted December 30, 2011 Author Share Posted December 30, 2011 Jos ne osuu sun tehoille sopivasti ni niitähän kannattaa käyttää. Mulla oli noissa Ninjan läppiksissä 330cc suuttimet ja ne tulee tohon vähä alle 200hp koneeseen. Pikkusen liian isot mut koitan ainakin aluks niillä. Tuolla Finsquirt foorumillahan on suuttimia myynnissä vaikka minkälaisia. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Prätkissä ja autoissa on eri halkasian suuttimia joten niiden kanssa kannattaa tsiikata mitä käytössä. Prätkien suuttimet käy yleensä erittäin pitkälle koska polttoaineen paineella pystyy myös tekemään ruiskulle uudet kartat joko 3--->bar tms... itte käyttäny jopa 5bar paineita ja hyvin on pelannu suuremmilla paineilla ku hienompaa sumua saadaan aikaan kertoi alan asiantuntiat. Quote Link to comment
HSuomi Posted January 4, 2012 Author Share Posted January 4, 2012 Tälläinen valikoitui imuilman anturin paikaksi. Toivottavasti on parempi kuin huonompi. Quote Link to comment
jrasi Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Hitto, kun hajoo pää imusarjaa miettiessä... Vaihtoehto a) -Alex- tarjosi kilpailukykyiseen hintaan sovitetta, jolloin saisi nuo läppärungot suoraan DRLA:n imusarjaan. Vaihtoehto b) Kokonaan uusi imusarja esim. mustasta. Vaihtoehto c) DRLA imusarjat poikki ja läppärungot imusarjojen kanssa hitsarille "Naita nää" Vaihtoehdossa a) pitäisi läpät irroittaa toisistaan ja pitäisi rakentaa kummalekin parille uudestaan läpät yhdistävät vivustot, sekä hankkia bensakiskot. Vaihtoehdoissa b) ja c) voisi läpät pitää vakiovälillä ja vain kahteen osaan irroitettuna, samalla voisi käyttää vakiobensakiskoa (toki katkaistuna), sekä vakiolinkkejä kahden läpän välillä, samalla saisi käyttöön myös synkkaruuvit (vaikkeivat nyt niin tärkeät autokäytössä ole vrt. japanialainen piikkilangankiristin). Läppärungot on 80mm jaolla Täytyy viikonloppuna linnottautua talliin, vähän harrastaa siivoilua, sitten armotonta suunnittelua ja speksausta. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 En suosittele DRLA imusarjojen sahaamista poikki, ja siihen adapterin hitsausta, mikäli haluaa välttyä suurelta työltä :) Kanava on meinaas aika soikea, ja täyttöhitsattiin aika reippaasti nordblingin imusarjoja ennenkuin laippa hitsattiin kiinni. Quote Link to comment
jrasi Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Ok, ihan noin jyrkkähän ei tuo kulma omissa ole, kun imukanavat ovat nelkun kannessa kauempana toisistaan. Quote Link to comment
HSuomi Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 Juuri tuon takia minä hankin noi ZX-12R läppärungot. 90mm jako valmiina. Muuta kun tiputtelee paikalleen :) Loppujen lopuksi olis varmaan kantsinu ostaa valmiit IDF läppärungot vaikka ne maksaakin 600e. säästyis monelta vaivalta ja koneistamoreissulta. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Nämä tuli mulle tänään briteistä. :) Quote Link to comment
HSuomi Posted February 4, 2012 Author Share Posted February 4, 2012 Tänään sain bensanpaineet päälle ja kaikki liitokset piti! Painetta on 3.2bar. Ens viikolla sitten tarttis alkaa soheltamaan parametrejä kohdalleen ja yrittää käyntiin. Jos jollakin on valmiita bensa- ja sytkäkarttoja vaparille mistä vois ottaa vähän mallia ni voisi laittaa esille. Quote Link to comment
Roope Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Onko kukaan mittaillut kuinka suuttimen virtaus nousee painetta nostettaessa. kun olen katsellut boschin ev14:sia mutta niistä jää virtaus uupumaan n:250cc Tuolta toi 040 loppuinen. http://www.bosch-motorsport.de/en-US/li ... 993867.pdf Quote Link to comment
JaniM Posted February 15, 2012 Share Posted February 15, 2012 http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#size Tuolla kalkulaattori. Quote Link to comment
HSuomi Posted February 15, 2012 Author Share Posted February 15, 2012 Mua vähän hirvittää kun laskuri sanoo että mulle sopis 286cc ja nyt mulla on käsittääkseni 330cc. Onko aivan liian isot? Tänään muuten pääsee koittamaan saako koneen hörähtämään. Quote Link to comment
JaniM Posted February 15, 2012 Share Posted February 15, 2012 Ei ole liian isot ollenkaan. Kyllä se Mega osaa säätää isompiakin suuttimia. "Ongelma" saattaa tulla tyhjäkäynnillä ja silloinkin puhutaan isoista suuttimista. Quote Link to comment
NordBling Posted February 15, 2012 Share Posted February 15, 2012 Paljonko pystyy paikkaamaan bensanpaineella? Mulla on 16 reikäset suuttimet, jotka laskelmien mukaan riittänee tähän komboon, mut entäs jatkossa? Quote Link to comment
JaniM Posted February 15, 2012 Share Posted February 15, 2012 Hyvillä suuttimilla varmaan pystyy nostaamaan painetta barin kaks, jos pumpussa vaan hönkä riittää. Puoli baria ainakin pystyy nostaamaan. Sumusta tietty tulee hienojakoisempaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.