JaniM Posted December 18, 2014 Share Posted December 18, 2014 Edis hoitaa sytytyksen, latausajan ja mitä kaikkea. Suoraan tulppaan meneviä puolia ei oiekin taida olla. Irtopuolia sitten löytyy LS2 esim. Sit uusissa Volkkareissa hukkakipinän näköisiä puolia joissa neljä samassa paketissa ja ohjaukset myöskin. Sellaseen törmäsin tuossa yks päivä kun manuaaleja selailin. Quote Link to comment
peruskallio Posted December 18, 2014 Share Posted December 18, 2014 (edited) Löytyy puolia jotka mahtuvat konehuoneeseen, omassa tuli ongelmaksi imusarja joka osui juuri puolan päässä olevan möykyn kohdalle. Päädyin kuvanmukaiseen ratkaisuun ja laitoin puoliin pätkät tulpanjohtoa kiinni. Prätkissä olen nähnyt puolia joissa ei ole mitään möykkyä, on vaan sellainen pötkö, sopii varmasti paikalleen. puolat siis nämä http://www.autotune.fi/tuote/619/sytytyspuola-bosch-paateasteella-p100t-4napainen-compactliitin Nokan asentoanturi on itsellä toisen kuvan mukaisessa paikassa ja toimii hyvin. Nokka-akseliin tein olemassaolevaan reikään palikan jota lukee ja varmuuden välttämiseksi vastapuolelle toisen samanpainoisen palikan vastapainoksi. Tätä ei anturi tietenkään pääse lukemaan. proktikertomus löytyy täältä, ei pahemmin ruiskusta puhetta, jotain kuvia mistä näkee miten itse toteuttanut. Mega 3:lla ohjataan. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/12189-stroker-rotrex/ Edited December 18, 2014 by peruskallio Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 onkos kellään muistissa mitkä suuttimet sopivat mexico imusarjaan? Noi nykyiset ovat liian pitkät, ei saa suutintukkia kiinni... Ja oliko ne matalaohmiset megan kanssa? kyseleepi sepi 1 Quote Link to comment
JaniM Posted January 25, 2015 Share Posted January 25, 2015 Korkeaohmiset suuttimet passaa. Oliko siellä alapäässä joku spessu o-rengas tai holkki? Jatkolatta väliin vaikka, jos alaspäin pysty poraileen reikää suuttimille syvemmäksi. Quote Link to comment
Airaksa Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 kyllä tämä alkuun pääseminen säätämisessä on mulle vaikeaa.Pari vuotta sitten jäi tämä tähän tilaan.Nyt taas muistutellut asioita mieleen mutta ei oikein etene. Kone lähtee hyvin käyntiin,mutta käy pirun rikkaalla koko ajan minkä kehtaa käyttää.Eikä jaksa tyhjäkäyntiäkään käydä.Mega on MS3 ATdriveboard,ja säätämiseen tunerstudio ja laajakaista innovaten lambda.Ei oikein askel askeleelta ohjeita löydy,ainakaan suomeksi.Englannin kielen taito ei vahvin.Oisko täällä jollakin vielä tuoreessa muistissa säätäminen perusasetuksista lähtien?Voisin laittaa kuvakaappauksia noista tunerstudion ikkunoista ensi alkuun että mikä on jo alkuun parametreissä pielessä. Quote Link to comment
JaniM Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Basic settingsit kohdilleen ja regfuel laskenta laskurilla. Anturien kalibrointi, lämmöt, tps, lambda Tsekkaa ekaksi tietty sytkäasetus ja kierrostieto, sekä lampulla varmistus kiinteällä ennnakolla. Muista oikea sytkälähtöasetus LOW ettei pala puola(t). Kiihdytysrikastukset ja lambdakorjaus pois. Sit vaan käyntiin sahaileen. Kun saat käyntiin ja ennakko kohdillaan, niin kone lämpöseksi ja alat bensakarttaa hieroon tyhjäkäynnin alueelta. Cranking/idle valikosta saa käynnistykseen liittyvät muokatua. Kun lähtee jo kylmällä käyntiin niin sit vaan ajeleen säätöjä bensakartalle. Maksullinen Tuneri säätää bensakarttaa automaagisesti ajaessa, jos yksin joutuu ajeleen. Logeja pitää ottaa kans ja niistä kuikuilla. Asetustiedoston voin kattoa läpi nopsaan, kun laitat tiedoston sähköpostiin. 1 Quote Link to comment
Airaksa Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Janille laitettu postia.Apuja on tullut paljon koko projektin ajan.Kiitokset! Quote Link to comment
oldis Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Tervetuloa kylään DWL tallille Raivaajantielle. Ruiskusäätöihin löytyy varmasti apuja. Quote Link to comment
mikko k Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 (edited) Kun en jaksanu selata 11 sivua, niin kysytään suuttimista: Matala vai korkea ohmiset? Miksi? Hyvät ja huonot puolet? Omalla hankintalistalla on n. 600cc suuttimet bensalle, 2,4L koneelle, jossa n. 450hv. Edit: Yllä oleville tehoille tarvitaankin suuttimet tuotoltaan n. 864-1056cc. Ainakin oheisen laskurin mukaan: http://www.finjector.com/index.php?page=suuttimen-valintatyokalu Laskurin tarjoamat suuttimet noille tehoille on kaikki 12 ohm. Ja mulla sattuu olemaan jemmassa 1000cc, n. 2 ohmin Delphit. Tarviiko nyt sitten etuvastukset vai mitä, täh, häh??? Pruuttana odottaa asennusta (Win)Hestec... Edited May 14, 2015 by mikko k Quote Link to comment
JaniM Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 http://jbperf.com/p&h_board/v2_0_1.html Laita tuollanen pänikkä niin toimii. En tiedä ohjaako Hessu matalaohmisia, vaikka tuossa olisi yksi Hestec 32 jouten. Myydään jos joku kaipaa. Yksi tuollanen purkki nurkissa testattavana kaverilta ja joutaa varmaan eteenpäin. Korkeaohmiset nykyaikaa, matalaohmisista tulee häiriöö helposti. Quote Link to comment
Ketsa Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 http://jbperf.com/p&h_board/v2_0_1.html Laita tuollanen pänikkä niin toimii. Ei kauhean hyvä mainoslause linkin lopussa: Sales are temporarily suspended. Quote Link to comment
JaniM Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Kappas en edes huomannut tuota. No tähän asti kyllä tullut tavarat. Oisko loppu tai jotain. Jean kyllä vastailee meiliin. Quote Link to comment
mikko k Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 http://jbperf.com/p&h_board/v2_0_1.html Laita tuollanen pänikkä niin toimii. En tiedä ohjaako Hessu matalaohmisia, vaikka tuossa olisi yksi Hestec 32 jouten. Myydään jos joku kaipaa. Yksi tuollanen purkki nurkissa testattavana kaverilta ja joutaa varmaan eteenpäin. Korkeaohmiset nykyaikaa, matalaohmisista tulee häiriöö helposti. Kiitoksia tästä. Tosin, koska en juurikaan ymmärrä tämän sähkön sielunelämää, niin en tiedä että mitä tuo boxi tekee tai ei tee... :-D Mutta sen ymmärrän että jos kerran matalaohmisista tulee häiriöitä, niin asialle kantsiis tehdä jotain... Tarkoititko, että sulla (kaverillas) olis yx tuollainen linkissä oleva purkki ylimääräisenä? Kiinnostaa kyllä, koska rakennussarjasta tinaaminen heikko(lähi)näköisenä ei kiinnosta... Laitan privaa.. Quote Link to comment
JaniM Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Mikolle meni yksi purkki, toinen jouten ja 4 kpl 980cc matalaohmiset suuttimet myöskin jouten kuulemma. Quote Link to comment
Jr Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Kun en jaksanu selata 11 sivua, niin kysytään suuttimista: Matala vai korkea ohmiset? Miksi? Hyvät ja huonot puolet? Omalla hankintalistalla on n. 600cc suuttimet bensalle, 2,4L koneelle, jossa n. 450hv. Edit: Yllä oleville tehoille tarvitaankin suuttimet tuotoltaan n. 864-1056cc. Ainakin oheisen laskurin mukaan: http://www.finjector.com/index.php?page=suuttimen-valintatyokalu Laskurin tarjoamat suuttimet noille tehoille on kaikki 12 ohm. Ja mulla sattuu olemaan jemmassa 1000cc, n. 2 ohmin Delphit. Tarviiko nyt sitten etuvastukset vai mitä, täh, häh??? Pruuttana odottaa asennusta (Win)Hestec... Käsittääkseni hestecki pystyy ohjaamaan myös matalaohmisia ilman vastuksia. Soitto tai sähköposti hariselle varmistaa homman. Quote Link to comment
mikko k Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 (edited) Käsittääkseni hestecki pystyy ohjaamaan myös matalaohmisia ilman vastuksia. Soitto tai sähköposti hariselle varmistaa homman. Juu, tätä mun ei tarvi kysellä kun oon kyllä ajanu Hestecillä näitä litran matalaohmisia suuttimia ja ilman vastuksia. Pointti olikin, että kun olin ekax hommaamassa pienemmät suuttimet ja että miksi matala tai korkea ohmiset. Siis hyödyt tai haitat eri versioilla. Ja kun Jani tuolla vastas, että korkeaohmisilla vähemmän häiriöitä, niin sitte hommasin häneltä tuon mainitun boxin, ihan vain varmuuden vuoksi näitä jo mulla olemassa olevia litraisia suuttimia varten. Ja kun en välttämättä tarvitsekaan pienempiä suuttimia. Edited May 20, 2015 by mikko k Quote Link to comment
x-pj Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Mulla mennee bensan syöttö molemilta puolilta kiskon päistä sisään. Otin äsken pakoputken irti ja näyttäs siltä, että ensimmäiset pytyt molemmilla puolilla olleet rikkaalla ja jälkimmäiset laihalla. Olisko pumpusta loppunut teho vai mikä vois selittää? Paine on säädetty 3 baariin. Quote Link to comment
JaniM Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Ei pitäis mun mielestä vaikuttaa, kun niin lyhyet tukit. Onhan monessa suorakutosessa syöttö toisesta päästä pelkästään tukeissa. Mites ilmanputsarit, saisko etuset enemmän ilmaa? Yksi olisi kun saisi kaikkiin putkiin pakolämmönmittauksen, niin näkisi lämmöistä onko eroa kuinka paljon. Samalla bensanpainemittaus. Quote Link to comment
x-pj Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 En havainnut samaa ongelmaa silloin kun ajoin normi bensalla. Tosin en sillon asiaa mitenkään tutkinut. Nyt herätti huomion. Tuli mieleen, että pumpun tuotto ei riittäs E85:n lisätarpeelle. Aika sattuma olis tietysti sekin. Samanlaiset sukat on kaikkien imutorvien päällä, mutta virtaukset konehuoneessa voi olla erilaiset. Kiskot vois kääntää toisinpäin ja katsoa vaikuttaako mitään ja penkissä näkis jaksaako pumppu pitää paineen (mittari on konehuoneessa). Nyt on myöhästä testata, kun kaikki on jo laitettu palasiksi talvihuoltoa varten. Jos löytys todennäköinen syys, niin sen vois korjata ennen kevättä, jollon pääsee taas testailemaan. Quote Link to comment
multanen Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 (edited) Mites muuten teit tuon diagnoosin että etummaiset käy rikkaalla? (EDIT: Vai minkänumeroiset pytyt ne nyt käyneekään riikkaalla?). Edited November 23, 2015 by multanen Quote Link to comment
x-pj Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 2 ja 4 pytyissä pakosarjan lähdöt harmaita, 1 ja 3 pytyissä nokisia (enempää en ole vielä avannut). Lambda näytti OK seoksia, kun se mittaa keskimääräisiä kollektorin jälkeen. Semmonen tuli vielä mieleen, että moottoriluukku tulee aika lähelle takimmaisia imusuppiloita, kun konetta on nostettu tuuman verran ja sekin on muutos viimekesäiseen. Quote Link to comment
multanen Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 2 ja 4 pytyissä pakosarjan lähdöt harmaita, 1 ja 3 pytyissä nokisia (enempää en ole vielä avannut). Lambda näytti OK seoksia, kun se mittaa keskimääräisiä kollektorin jälkeen. Minun arvaus on että seokset on OK kaikissa pytyissä. Takimmaiset pakokäyrät vaan käyneet kuumempina jossain vaiheessa. Quote Link to comment
x-pj Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Voi olla turhaa hätäilyä, kun en edes tulppia kurkannut. Täytyy purkaa lisää, kunhan taas kerkeän. Quote Link to comment
aapsi Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Megaprojekti itselläkin alkamassa ja tarkoitus olisi ohjata suuttimia ja sytkää sekventiaalisesti. MS2 V3 tulossa ohjaimeksi ja siihen lisäkortti noiden suuttimien ohjaukselle. Triggeröinti kammelta 12-1 pyörällä ja honeywell 1gt101dc anturilla. Fiksuin ratkaisu nokan asennon lukemiseen mietityttää ja kiinnostaisi miten tuo "juntattu jakaja" on oikein toteutettu? Hall-anturi päällä ja jokin kiekko jakajan akselissa kiinni? Samalla tuli mieleen käykö orkkis jakajan paikalle jostain muusta autosta (vanhemmat vag konsernin ruiskut?) jakajaa niin saisi suoraan siitä hyödynnettyä hall-anturin avulla tiedon megalle? Helppo ratkaisu tässä kiinnostaisi kun ei muuten ole tarvetta purkaa konetta. Sitten vielä tuosta sytytytksestä eli onnistuu ilmeisesti tällaisen puolapaketin kanssa tämän ohjeen mukaan kolvailtuna? Muutkin vinkit rakenteluun ja komponentteihin tervetulleita! Quote Link to comment
x-pj Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Jos harrastuksen vuoksi haluaa sekventtialisuuden kanssa touhuta, niin se on eri asia. Käytännön hyötyä harrasteajoissa on vähän kyseenalainen vaivaan nähden. Sekventialisuudesta ruiskun ohjauksessa ei taida olla muuta iloa kun ehkä pienempi kulutus pintakaasulla ajettaessa. Minulla ainakin on suuttimet lähes kokoajan auki täyskaasulla ajettaessa. Muuten ei ehdi ruiskuttaa tarpeeksi bensaa. Ilman kampiakselin asentotunnistusta saa sytyksen hoidettua hukkakipinäpuolalla. Jos haluaa antaa erilaiset ennakot eri sylintereille, niin sitten tarvitaan sekventialisuutta. Quote Link to comment
aapsi Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Juu tuon sytytyksen voisi tietysti hoitaa hukkakipinällä mutta juuri nimenomaan harrastuksen ja rakentelun vuoksi meinasin ohjata sekventiaalisesti. Rahallisesti kun ei loppujen lopuksi eroa paljoakaan nuo toteutustavat toisistaan riippuen tietysti mihin ratkaisuun tuossa nokan triggeröinnissä nyt päätyy... Quote Link to comment
JaniM Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Eipä tuossa kuin jakajan sisuskalut mäkeen ja tekee sisälle suoran lätkän pyöriin. Yleensä leikellyt sisältä tai latikan pätkästä pyörijä. Kanteen anturi omalla alukannella. http://forum.diyefi.org/download/file.php?id=1699&t=1 Quote Link to comment
aapsi Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Eli yksi "hammas" tuonne jakajan sisään vaan pyörimään joka laitetaan sit kuvitellusti esim 1. Syl. Ykk ja mega hoitaa laskennan muille pytyille sitten kampiakselin asennon perusteella? Quote Link to comment
peruskallio Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 (edited) Laitetaan niin, että jakajassa oleva anturi tunnistaa ennen kuin kampiakselin ykk. Hammas ohittaa anturin. Mieluusti pari kolme kampiakselin hammasta ennen tunnistus. Paikka ei mitenkään tarkka, kunhan osuu yläkuolokohtien väliin, että kone tietää kumpi sylinteri on sytyttämässä. Edited January 18, 2016 by peruskallio Quote Link to comment
aapsi Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Nonii kiitos! Jotain tämmöstä rautalangasta väännettyä versiota hainkin. Onko sen hampaan paksuudella suurta merkitystä? Quote Link to comment
JaniM Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Eipä juurikaan. Millanen anturi sinne tulossa. 10x2 latikko piisaa varmasti pyörimään. Kuhan nyt joku 5-10mm leveä ja on anturin kohdilla, kun ohittaa. MS3efi.com kannattaa lukea manuskoja. Siellä kuvien kera kuin ajoitus haetaan nokalle. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Mulla ollu jonkin aikaa semmonen hieman typerä idea että rakentaisin esim. 94x69 koneen mutta käyttäisin 1500 koneen yksreikä kannet siihen... Vaihtoehtona siihen sit kaks läppärunkoa, yks kummallekin puolelle sinkkuputkeen kiinni tai yks keskelle tyyliin Mexibeetle mutta sinkkuputkilla kummallekin kannelle. En kysy onko järkee mutta mietin vaan miten suuttimet ja niiden ohjaus tekis järkevästi? Ilmeisesti riittäis yks suutin per puoli? Quote Link to comment
JM Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Vois ajatella että tulee samat ongelmat kuin kahdella yksikurkkuisella kaasarilla. Eli toinen pytty imaisee rikkaan seoksen ja toinen jää lihalle. Tosin mulla ei kokemusta yksireikä kansista. Quote Link to comment
Soukka Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Mulla ollu jonkin aikaa semmonen hieman typerä idea että rakentaisin esim. 94x69 koneen mutta käyttäisin 1500 koneen yksreikä kannet siihen... Vaihtoehtona siihen sit kaks läppärunkoa, yks kummallekin puolelle sinkkuputkeen kiinni tai yks keskelle tyyliin Mexibeetle mutta sinkkuputkilla kummallekin kannelle. En kysy onko järkee mutta mietin vaan miten suuttimet ja niiden ohjaus tekis järkevästi? Ilmeisesti riittäis yks suutin per puoli? Tommonenhan kannattaisi nimenomaan tehdä sekventiaalisesti niin että aina ruikkii kun on imuvena aukeamassa. Silloin toimisi tuo yksi suutin ja yksi kaasuläppä per kansi. Tosin sen saisi toimimaan myös 2-reikäkansilla. Quote Link to comment
multanen Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Tommonenhan kannattaisi nimenomaan tehdä sekventiaalisesti niin että aina ruikkii kun on imuvena aukeamassa. Silloin toimisi tuo yksi suutin ja yksi kaasuläppä per kansi. Tosin sen saisi toimimaan myös 2-reikäkansilla. Veikkaan että suurempi ongelma on "imusarjaviritys" eli väistämättä jollain kierrosalueella toinen sylinteri saa paremman täytöksen kuin toinen (johtuu imuventtiilin sulkeutumisen aiheuttamasta ilmapatsaan värähtelystä jne.). Epäilen itse asiassa saako kaasarikoneessakaan toinen pytty rikkaampaa seosta, luulen että saa vaan enemmän. Jos olisi moottorin yli imusarjat 4+2 ja 3+1 niin imusarjaviritys tulee tasan molemmille sylintereille... Eikös joissain nelkuissa olekin näin? Quote Link to comment
Soukka Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Veikkaan että suurempi ongelma on "imusarjaviritys" eli väistämättä jollain kierrosalueella toinen sylinteri saa paremman täytöksen kuin toinen (johtuu imuventtiilin sulkeutumisen aiheuttamasta ilmapatsaan värähtelystä jne.). Epäilen itse asiassa saako kaasarikoneessakaan toinen pytty rikkaampaa seosta, luulen että saa vaan enemmän. Jos olisi moottorin yli imusarjat 4+2 ja 3+1 niin imusarjaviritys tulee tasan molemmille sylintereille... Eikös joissain nelkuissa olekin näin? Hyvinhän noi vanhat minit missä jaettu imukanava toimii. Niissä tosin taitaa olla suuttimet aina kaasuläpän jälkeen heti. Quote Link to comment
multanen Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Hyvinhän noi vanhat minit missä jaettu imukanava toimii. Niissä tosin taitaa olla suuttimet aina kaasuläpän jälkeen heti. Toimii varmaan ihan riittävän hyvin, toimiihan näissä volkkarin koneissakin tuontapaiset järjestelyt. Mutta jos jotain eroa tulee sylintereiden kesken niin mielestäni ero on täytöksessä, ei seoksessa. Uskon kyllä heti toisinkin jos joku selittää mistä ero seoksissa voisi johtua. Quote Link to comment
JaniM Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 "Siamilaiset" imusarjoihin löytyy ruiskutusmoodi Megasta esim. Tuollain se menee kyllä suutin per puoli ja ilmoitetaan vielä että läppärungossa suutin. Toimiihan ne yksipisteruiskutkin sinnepäin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Hyvä! Elikkä mun aivopieru vois toimiakin? :D Quote Link to comment
multanen Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 "Siamilaiset" imusarjoihin löytyy ruiskutusmoodi Megasta esim. Tuollain se menee kyllä suutin per puoli ja ilmoitetaan vielä että läppärungossa suutin. Toimiihan ne yksipisteruiskutkin sinnepäin. Megan mode voisi oikeasti toimia jos jokaisella sylinterillä on oma lambda-anturi (siltikin pitää olla hienostunut oppiva systeemi). Muuten ei voi toimia. Voi olla että Megan suunnittelijoillakin on mennyt sekaisin kaksi asiaa: huono täytös ja laiha seos. Ne ovat eri asioita. Näyttää olevan tämä asia väärin joka toisella nettisivulla, onneksi on niitä joissa asia on oikeinkin. Eli yhteinen imusarja peräkkäin sytyttävillä sylintereillä (4-cyl tapauksessa) aiheuttaa eri kierrosalueilla vaihtelevan täytösasteen sylintereitten välillä. Siis täytös, ei seos. Nyt ei toimikaan se että hienolla systeemillä laitetaan juuri "oikea" määrä polttoainetta suoraan imuventtiilin tienoille. SIinä menee täytöksen lisäksi seoskin pilalle. Huonomman täytöksen saanut sylinteri tarvitsisi vähemmän polttoainetta kuin toinen mutta mistäs tiedetään oikea määrä? Ei kai näillä asioilla ole useimmeiten merkitystä. Mutta jos mennään kaasu pohjassa pitemmän aikaa niin saattaa aina se sama sylinteri osoittautua huonoimmaksi. Vaikka kaikki sylinterit saisi oikean seoksen niin se jossa on paras täytös joutuu kovimmille. Tavallaan todellinen täysikaasuasento on käytössä vaan kahdessa sylinterissä kerrallaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.