metake Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Uutta projektia pukkaa, ei olekaan kilvetöntä projektia ollut hetkeen aikaan, mutta nyt on, tammikuussa 1963 valmistettu. Vanha sanonta sanoo, että hyvästä on parempi rakentaa, jos tämä nyt olisi sitten sellainen. Viimeksi katsastettu vuonna 1978, sen jälkeen suojattu ja säilötty lämpimään talliin. Mittarissa kilometrejä 37 tkm, ilmeisesti toisella kierroksella vaikka kunnon perusteella voisi olla vasta ensimmäiselläkin. Ehjät alkuperäiset ja siistit verhoilut, penkitkin täysin ehjät. Täysin hitsaamaton auto eikä missään hitsaamista tiedossakaan. Suojamassaa joka puolella, mutta sen alla sisälokareissakin alkuperäinen maali. Alkuperäinen kone ja vaihdelaatikko, kaikki alkuperäistä toki muutenkin. Etupellin alla käyttämätön paikalleen asennettu eberi, kunto kuin uudella, kaikilla siihen kuuluvilla varusteilla, raitisilma venttiileillä ym. Pientä herättelyä tuo vaatinee tuollaisen seisonnan jälkeen mutta ei muuta. Ja arvata sopii, vaikka parikin kertaa, että tuleeko museoauto ;) Quote Link to comment
Guest Barn Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Katoppas pirua samanlainen kuin minulla oli;) Quote Link to comment
ARTO Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Kirjoittaja miettiköön mitä kirjoittaa. t. Ylläpito Quote Link to comment
-MITO- Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Tuleeko tää MR rekisteriin? Quote Link to comment
metake Posted October 12, 2010 Author Share Posted October 12, 2010 Tuleeko tää MR rekisteriin? Jep, M(ie) R(aiskasin) -teeman valossa lähdetään projektia toteuttamaan. Quote Link to comment
MU Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Tienviittojen perusteella onko noudettu jostain Artjärven kulmilta? On muuten hävyttömän hyvä yksilö! Quote Link to comment
NO H2O Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Hyvästä tekee paremman... Quote Link to comment
metake Posted October 13, 2010 Author Share Posted October 13, 2010 Tienviittojen perusteella onko noudettu jostain Artjärven kulmilta? Kouvolaan asti piti ajaa jotta kupla löytyi ;) Quote Link to comment
-tipi- Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Oliskohan orkkis verhoilut kestäneet 137tkm? Quote Link to comment
metake Posted October 13, 2010 Author Share Posted October 13, 2010 Oliskohan orkkis verhoilut kestäneet 137tkm? Samaa mietin itsekin, en tiedä, ei ole kokemusta. Auto on ollut kahdella eri naishenkilöllä kunnes se on laitettu talteen, ja jos kokonaisajomäärä olisi 37 tkm niin vuosittainen ajomäärä olisi vain n. 2500 km. Jos taasen kokonaisajomäärä olisi 137 tkm niin vuotuinen ajomäärä olisi n. 9500 km. Olen kyllä ennenkin tavannut ihmisiä jotka ajavat vain tuon 2500 km vuodessa.. Quote Link to comment
ARTO Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Oliskohan orkkis verhoilut kestäneet 137tkm? Kyllä ne kestää helposti +100tkm matkan vaikka vuosia olis ko matkan suorittamiseen mennyt kaksinumeroinen määrä vuosia. Tästä on muutaman auton kohdalta aukottoman historian/kilometrimäärän perusteella omakohtainen kokemus eli ei perustu ns huoltsikkahuhuihin. Näkyy tässä olevan vaihdekepin maali kulunut, noin ei kyllä pitäs alle 40tkm ajetussa käydä. Toisaalta onko sillä valiä mikä tuon ajomäärä nyt on koska ei ole aukottomia dokumentteja, eiköhän yleinen kunto ole nyt se mikä tuon arvon määrittää. Quote Link to comment
Kujis Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 ->Oliskohan orkkis verhoilut kestäneet 137tkm? -Varmasti, kun ennen oli se tyyli että penkeihin ostettiin aina penkinpäälliset. Jotka nyky VW ihmiset ottavat pois. Quote Link to comment
Guest hot tuna Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 onnee hienosta löydöstä åke..! muistikko lähettää jo mulle lukemista.?.;) Quote Link to comment
metake Posted October 24, 2010 Author Share Posted October 24, 2010 Noniin, projekti kotiutettu. Alko nouseen pussihousu fiiliksiä pintaan autoa tutkiessa joten piti heti vaihtaa vanteet ja renkaat jotta sai moiset ajatukset karistettua pois.. Quote Link to comment
MU Posted October 24, 2010 Share Posted October 24, 2010 Jess,suunta on oikea.Nyt siirrät sitä vielä 10cm kohti Australiaa... Quote Link to comment
metake Posted October 24, 2010 Author Share Posted October 24, 2010 Jess,suunta on oikea.Nyt siirrät sitä vielä 10cm kohti Australiaa... Jep, dropit on tilattu, perse jää orkkistasolle :) Quote Link to comment
Kujis Posted October 24, 2010 Share Posted October 24, 2010 ->perse jää orkkistasolle :) -NO nyt vasta oikee suunta on...:) Quote Link to comment
NO H2O Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 Heh... Ja mä olen funtsinut että jos sais tuota perää hieman ylemmäs, vaikka noilla lisäjousi-iskareilla ;-) Quote Link to comment
Jallu Posted November 2, 2010 Share Posted November 2, 2010 laitahan kuveja sitten kun keula alhaalla niin katellaan vähän perää Quote Link to comment
metake Posted November 7, 2010 Author Share Posted November 7, 2010 6 voltin akku tuli hommattua, jos saisi tuon käyntiin ja leimalle tuolla tekniikalla. 6 voltin akkulaturinkin jouduin ostamaan sen takia. Autoa on nyt ehditty tutkia hieman tarkemmin ja moottori ei olekaan auton alkuperäinen, vaikka niin aluksi luulinkin. Moottori on koodiltaan D263310X ja numero osuisi vuoteen -67. Tuo numeron perässä olevan X on mulle outo merkki, tarkoittaakohan tuo kierrätyskonetta vai mitä? Sarjanumero on ainakin sellaisilla harakanvarpailla, että ei vaikuta VW tehtaan meistämältä. No, kone pyörii hyvin ja vaikuttaa siltä että sillä voisi leimalle yrittää. Äänenvaimennin pitää uusia, mutta sellainen tarttui Olarista mukaan. Auto on sarjanumeron ja netistä löytyneen tiedon perusteella valmistunut tammikuussa 1963. Väri on koodin mukaan L469 Anthrazit. Jossain vaiheessa auto on ylimaalattu ja vaikka kuvissa onkin hämäävästi sininen, niin oikeasti tuo väri on harmaa. Maalipinta ei ole kauhtunut, vaan liituuntunut, jonka vuoksi sille pitää tehdä jotain (tai sitten ei). Väri vaihtuu matasta kiiltäväksi ja eri väriseksi heti kun autoon koskeen, joten päädyin kiillottamisen ja vahaamisen kannalle. Kuten kuvasta näkyy, niin väri muuttuu aika rajusti. Kun nyt ei vaan menisi pilalle hyvä patina, mutta kyllä auto ansaitsee hieman huolenpitoakin, eikä siitä maalista uudenveroista kuitenkaan tule. Lähes kaikki verhoilut on sisältä irti, kattoverhoilua lukuunottamatta, ja pienen puhdistuksen jälkeen pitäis alkaa kiinnittelemään ovi- ym. verhoilut. Piti hiukan sisältäkin karistella pussihousulookkia pois, ja kun oli jotain mukavasti patinoituneita vanhoja osasia, niin pulttasin ne ajankuluksi kiinni. Quote Link to comment
kuplatin Posted November 8, 2010 Share Posted November 8, 2010 Mun mielipide olis että puunaa pinta vaan hyvillä mielin kuntoon. Jos autossa näkyy sen haalistuneen maalipinnan ohella matkalla mukaan tulleita kuhmuja, pieniä kukkimisia ja sellaista yleistä elämän kolhua, niin eihän ne siitä pinnan vahakäsittelyllä mihinkään katoa. Jos pinta on liituuntunut, niin se on aika huono juttu kun joka ikinen sormenjälki yms näkyy heti siinä rumalla tavalla. Patina on yleensä rumaa kauniilla tavalla ja täydet rotat on kans sit ihan eri juttu, eiks nii ;) Sun kaarasta tulee aika paljonkin mieleen tämä auto. Toiselta sivulta löytyy kuvia kun jamppa on käsitellyt sen pinnan, eikä se auto menettänyt mun mielestä pätkääkään luonteestaan siinä prosessissa. Pikemminkin päinvastoin, nyt siinä näkyy paremmin "auton ikä" ja fiilis. Vahalaikka pyörimään vaan nyt :D Loppuun vielä tyhmä kysymys, mutta mikä toi tuhkakupin oikealla puolella oleva nuppi on? Quote Link to comment
metake Posted November 17, 2010 Author Share Posted November 17, 2010 mikä toi tuhkakupin oikealla puolella oleva nuppi on? Nupista menee piuhat lisäreleelle, eli arvatenkin ollut lisävalojen katkaisija. Pientä näpräystä on tullut tehtyä. Ovipahvit putsailin ja laitoin paikoilleen kuskin ovea lukuunottamatta. Aika hyvät tuli kun hieman putsasi. Seuraavaksi takapenkki paikoilleen ja sitte sisältä puuttuukin enää lattiamatot. Tässä takapahvi hinkattuna, ei se nyt uudenveroinen ole, mutta ei tarvii ollakkaan: Ja takapahvi paikoillaan: Etupahvitkin tuli pestyä. Kahva oli hieman ottanut hometta, mutta melko hyvin sekin lähti pois. Kiinnityksiin laitoin uudet kumitutit että pysyy napakammin paikoillaan: Ja pitihän sitä taas alkaa kiillottelemaan :) Koetin että minkälainen tulee kuskin tupakki-ikkunasta kromitahnalla ja ei lopputulos huono ole, etenkään 47 vuotta vanhaksi osaksi: Quote Link to comment
Geronimo Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 Ja pitihän sitä taas alkaa kiillottelemaan :) Koetin että minkälainen tulee kuskin tupakki-ikkunasta kromitahnalla ja ei lopputulos huono ole, etenkään 47 vuotta vanhaksi osaksi: Mitä kromitahnaa käytit ja hinkkasitko vaan jollain rievulla vai? Sama operaatio pitäs tehä itekki... Quote Link to comment
Jallu Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 Autosol-tahna on hyvää ja sitten vaikka hienompaa tahnaa AutoGlymia jatkoksi Quote Link to comment
metake Posted November 18, 2010 Author Share Posted November 18, 2010 Mitä kromitahnaa käytit ja hinkkasitko vaan jollain rievulla vai? Autosol-tahna on hyvää Juurikin tuota Autosol tahnaa ja vanhaa puuvilla rättiä. Quote Link to comment
Guest MillaI Posted November 19, 2010 Share Posted November 19, 2010 Metrinen Åke kiillotti puuvillakalsareillaan! :D Quote Link to comment
Timo Varis Posted November 19, 2010 Share Posted November 19, 2010 Mitäköhän se sitten käytti autosolin jatkona??. Quote Link to comment
metake Posted November 20, 2010 Author Share Posted November 20, 2010 Millan on nyt parempi olla ihan hissukseen kalsariasioista :P Pakoputki tuli vaihdettua ja uuden osan sopivuus oli juuri sitä mitä voi tarvikkeelta odottaa, mutta paikalleen sain sen kuitenkin. Vaihdoin takapuskurin jokin aika sitten koska sitä oli kolhaistu, ja nyt auton alla ryömiessä tuli huomattua että apukuskin sisälokarikin oli vääntynyt niin että osui venttiilikoppaan. Tuli siis samalla oikaistua sisälokari ja nyt puskurikin istuu kuten pitää. Tuo moottori ihmettyttää edelleen, 1200:n kone, mutta isoilla öljykanavilla 2 öp venaa? Kone vaikuttaa kuitenkin hyvältä, päittäisvälystä ei juurikaan ja pyörii herkasti. Tarkoitus olisi katsastaa auto tuolla koneella kunhan saa sen käyntiin. Quote Link to comment
Tutkija Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Kone on vaihtokone johon meistetty alkuperäisen koneen numerosarja,siksi x merkintä perässä.. eli moottori on ollu numeroton ennekuin on vaihdettu alkuperäisen tilalle ja meistetty sitten sen numerot. Minulla samanlainen f merkitty lohko omassa autossa kiinni ainut vaan et mun koneeseen ei ole ikinä meistetty numerosarjaa... Quote Link to comment
metake Posted November 20, 2010 Author Share Posted November 20, 2010 Kone on vaihtokone johon meistetty alkuperäisen koneen numerosarja,siksi x merkintä perässä.. Tällaista tietoa itsekin löysin internetin syövereistä, että tuo x olisi juurikin tehdasuusi moottori joka on vaihtomoottoriksi tarkoitettu. Moottorin numero ei kyllä täsmää lainkaan siihen mitä -63:ssa pitäisi olla.. Hieno kyllä ollut laitella tuota autoa, kun kaikki pultit ja mutterit lähtee irti niinkuin olisi eilen kiinnitetty. Jopa imusarjan lämmitysputken kiinnityspultit irtosi pakoputkesta ihan vaan normaalisti auki ruuvaamalla. Quote Link to comment
metake Posted November 24, 2010 Author Share Posted November 24, 2010 Bensaletkut tuli tänään vaihdettua, eikä aiheetta. Vanhat kangaspäällysteiset letkut olivat aivan korppua sisältä ja murtuivat kun yritti irrottaa. No, kaikki kolme letkua on nyt vaihdettu ja bensalinja puhallettu puhtaaksi. Virranjakaja olikin sellaista mallia, johon mulla ei ollut kärkiä, joten ne vielä puuttuvat, eli kärjet ja tankki paikalleen niin pääsee koettamaan käyntiin. Sähköt tuli samalla sulakerasialta siivottua ja entisöityä, joku oli tehnyt hieman omia kytkentöjä tarvike vilkkureleen vuoksi. Tuli otettua pari kuvaa pohjasta samalla kun auto on montun päällä: Minkähän vuoksi putkessä johon sorsalta tuleva lämpöputki asentuu, on tuollainen muovisen näköinen päällyste? Alkuperäinen systeemi vai joku oma asennus? Quote Link to comment
vwagen Posted November 25, 2010 Share Posted November 25, 2010 Tuollaisia muovikuorisia putkia ne-69 luvulla pääasiassa oli.lämmityslaitteen äänenvaimennin,sisällä villaa ja metalliverkkoputki. Quote Link to comment
metake Posted November 25, 2010 Author Share Posted November 25, 2010 Tarkoitin tuota korissa olevaa kuvassa punaisella ympyröityä putkea, vai puhuttiinko me kuitenkin samasta putkesta? En ole ennen tuollaista muovia noissa nähnyt päällä. Quote Link to comment
vwagen Posted November 26, 2010 Share Posted November 26, 2010 Puhuttiin eriputkesta mutta kyllä noissakin jonkun aikaa oli vakiona tuo muovipäällys. Quote Link to comment
metake Posted November 26, 2010 Author Share Posted November 26, 2010 Tänään tankki paikalleen ja akunkenkien putsaus, bensaa tankkiin ja starttausta. Hiukan piti pilotilla auttaa kun kaikki bensaletkut ja putket oli ihan tyhjiä mutta hetken pyörittämisen jälkeen lähti käyntiin. Aluksi kävi huonosti kun joku oli laittanut 3. ja 4. pytyn tulpanjohdot ristiin (peiliin katsomalla syyllinen löytyi), mutta kun johdot oli oikein, niin kävi uskomattoman hyvin. Jakajana romulaatikosta kaivettu arpa malli mutta käy ihan nätisti, tyhjäkäyntikin löytyi heti. Vilkkurele pitää vielä vaihtaa ja tarkistaa jarrujen säädöt ja sitten onkin aika suunnata kohti katsastuskonttoria. Quote Link to comment
metake Posted November 27, 2010 Author Share Posted November 27, 2010 Rupesin ajankulukseni tänään putsaamaan taas tuota maalipintaa cleanerillä ja melkoisesti se kyllä muttuu pienellä käsittelyllä. Quote Link to comment
Guest Hanppa Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Anna mennä vaan, tullee just hyvä. Quote Link to comment
metake Posted November 30, 2010 Author Share Posted November 30, 2010 Paha takaisku. Alkuperäinen rekisterinumero on varattuna josain prkl:een mopossa. Lienee ostettava tuo kyseinen mopo jotta saa kilven itselleen. Trafi on tämän(kin) mennyt sössimään uudella tietojärjestelmällään, joka ei tue ajoneuvoluokkia vaan haku tapahtuu ainoastaan rekisterinumerolla, siksi eri ajoneuvoluokkissakaan ei voi olla samoja rekisteritunnuksia kuten menneisyydessä. Eli käytännössä KAIKKI 2-kirjaimiset ja 3-numeroiset vapaana olleet tunnukset on uusiokäytetty mopoihin ja moottoripyöriin. Quote Link to comment
Guest Rampe Posted November 30, 2010 Share Posted November 30, 2010 Paha takaisku. Alkuperäinen rekisterinumero on varattuna josain prkl:een mopossa. Lienee ostettava tuo kyseinen mopo jotta saa kilven itselleen. Trafi on tämän(kin) mennyt sössimään uudella tietojärjestelmällään, joka ei tue ajoneuvoluokkia vaan haku tapahtuu ainoastaan rekisterinumerolla, siksi eri ajoneuvoluokkissakaan ei voi olla samoja rekisteritunnuksia kuten menneisyydessä. Eli käytännössä KAIKKI 2-kirjaimiset ja 3-numeroiset vapaana olleet tunnukset on uusiokäytetty mopoihin ja moottoripyöriin. mulla oli sama homma pari kesää sitten Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.