Jump to content

Sammakosta prinssiksi?


Guest Jutta

Recommended Posts

Posted

Eihän tämä ole mikään jättiprojekti (vielä), mutta tästähän tää varmaan lähtee lapasesta.

 

Elokuussa 2009 Kiikalan stripiltä kotiutuessa kolkki hyyty ja jäi siltä reissulta kaikkien volkkarinaisten sankarin tiluksille "Talvisäilöön". Siellä se oli vielä tänäkin kesänä kun kaikki aika meni Palloilessa ja Röllin konetta rakentaessa. Sain "mulla ei oo tallia -epätoivossani" idean auttaa isosiskoa tän autotallin siivoamisessa ehdolla että saan kolkin koneen talliin talveks. Ja jee, ehdotus meni läpi. Tänään siis Kari Grandin kanssa tiputettiin kone ja tuollahan se nyt on, vain viiden kilsan päässä!

 

Ennen Kiikalan rääkkiä oireita oli varsinkin motarilla ja tietty ohitellessa. Kesken tyylikkään ohituksen puhti vaan loppu. Ei vastannut kaasuun vaan hyyty, tai tukehtu, tai jotain. Ei varsinaisesti nykinyt, se vasta noloa ois ollu. Sitten se aina läks toimimaan kun olin seissyt pientareella puhelun ajan ("Mitä mä voin tehä ku tää hajos?"). Kiikalan jälkeen kone pysy vaan käynnissä jos kierrokset oli huimia. Eri juttuja muistan että kateltiin, mm bensapumppua ja tulppia. Ihan uudet tulpat kun laitettiin niin huomattiin, että yks tulppa mustu sivusta. Nyt mulla ois siis tarkotuksena tarkastaa oisko kansi halki. Samalla aattelin käydä konetta läpi kun se kerran on tossa melkeen käden ulottuvilla. Varmaan menee sormi suuhun moneen otteeseen mutta kiva kun on joku juttu tylsän talven aikana ja vielä kivempi ois saada toi Sammakko liikenteeseen heti keväästä kun Rölli pääsee kesälevolle. Ja ens vuonna ois taas leiman paikka.

post-3035-13888362747435_thumb.jpg

post-3035-1388836274773_thumb.jpg

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Jaahans. Kone onkin koodin mukaan seuraavanlainen:

 

Code: TO

Year: '66-'67

Engine: 1500

Remarks: 6mm oil-pump studs

  • 2 weeks later...
Posted

Nonni! Kävin ostaa lämpöö, valoo ja virvokkeita - kyllä nyt kelpaa. Kohta saan koneen pöydälle eli enää ei tarvii olla nelinkontin! Homma jatkuu. Kippis ja Murr!

Posted

Kieltämättä hyvä combo kun on lämpöö, valoo ja (ajatuksella valittua) musaa. Harmi vaan et kaikenmaailman iltariennot estää harrastamista. Josko huomenna pääsis jatkamaan tuon törkykasan purkamista. Sorsa on kyllä niin rusikoitu paikoilleen että saa nähdä riittääkö papu. Kytkinlevy tuli tarkastettua, mutta enpä osaa sanoa vaihdanko vaiko en. Kovin oli ruostepölyä joka paikassa vaikka muuten on ok:n näkönen levy.

post-3035-13888362814832_thumb.jpg

Posted

Hö, ihan normaalia kytkinlevystä tullutta "pölyä" ja se mitä kuvasta saa irti niinei näytä edes pahalta määrältä eikä myöskään näytä stefavuotoista öljyäkään löytyvän vauhtiksesta. Lisäksi toi ruostuneisuus kielii enemmän kuivuudesta kuin öljykyllästetyistä pinnoista.

 

Pintojen tasaisuudet/uraisuudet/paksuudet mittaukseen ja sillä se kytkinpuolen kunto selviää.

Posted

Joo, ei toi öljynen ollut, mutta jotain pientä märkää oli ja kaikki toi ruostepöly oli ihan möhnästä, elikäs tahnan tyyppistä. Kannattasko nyt sit kuitenkin tarkistaa stefa kun moottori on pöydällä vai eikö toimivaa kannata korjata? Siinä vasta kysymys.

Posted

Juu, ei se itse taloudellinen satsaus oo tenkkapåå, vaan lähinnä et onko tarpeeks osaamista, papua ja vipuvartta.

Posted

Kannattaa kattella kaveriksi sellainen tyyppi, jolla on oikeesti momenttiavain, jolla saa pultin 36 kiloon. Jos pultti jää löyhälle, noh tietäähän sen, että irti lähtee. Mutta jos kiristetään liian suureen momenttiin, niin pultti venähtää ja/tai katkee, heti tai hetkenpäästä. Seuraus: noh tietäähän senkin... :-)

Posted

Juu, kyllä sellanen kaveri saa tulla mua auttamaan. Tänään ei menny ihan niinku Strömsössä, mutta sainpahan lisää purettua. Rupeen epäilemään ettei tätä konetta oo kunnostettu sen kummemmin museoinnin yhteydessä.

post-3035-13888362815985_thumb.jpg

Posted

Kuvassa näkyy käytetty doghouse öljyjäähdytin joka on likainen. Tuon kuvan perusteella ei voi sanoa yhtään mitään saako tuostakalua vai ei. Huolellisen puhdistuksen/pesun jäljiltä toi näyttää jo aivan toiselta ja ulkopinnassa rispaantunut tiivistyssuperlooni nyt on noissa vuosikymenten jäljiltä enemmän tai vähemmän murentunut matkalle. Liimaa uutta materiaali vaikka metritavarasta saksilla leikaten ja liimaa jäähdyttimeen kiinni.

 

Se kestääkö jatkossa miten pitkään, siihen ei osaa kukaan vastata, mutta hyvällä tuurilla noin 40-vuotias saksalaista tekoa oleva jäähdytin kestää vielä toiset 40-vuotta ja jos suunnitelmissa hankkia uusi väliamerikassa valmistettu tilalle, huonolla tuurilla ei kestä edes tätä ensimmäistä 40-vuotta.

 

Jäähdyttimen jalkaan joku suutari asentanut homemade anturin öljylle.

 

Vielä jos jäähdyttimen koeponnistaa vaikka +5 barin paineella niin hyvä tulee tai heität roskiin jos hirvittää vanhan osan uusiokäyttö.

 

Jos rempan tavoite elvyttää kone nättiin ja varovaiseen kesäkäyttöön vakioviritysasteella, niin aivan kaikkea ei tartte tehdä samalla vaatimusasteella kuin esim 100 heppasta teinikuplaa:)

 

Joku on varmaankin mun kanssa näistä asioista toista mieltä, mutta kertokoon tänne:)

Posted

Mua ei hirvitä vanhojen osien käyttö, päinvastoin. Tuon kyllä aattelin putsata parhaani mukaan. Rempan tavoite on nimenomaan elvyttää kevyeeseen (museo) kesäkäyttöön. Huomaan vaan että aattelen koko ajan että jos nyt kuitenkin samalla kattois vielä ton kohan kun kerran kone on pöydällä ja on aikaa. Kiire varmaan tulee vielä jossain vaiheessa.

Posted

Kyseessähän on T3 moottori, eli tuo öljynpaineanturi on siinä missä pitääkin.

  • 3 weeks later...
Posted

Tänään pääsin sitten hieman taas eteenpäin koneen purkamisessa. Kakkostulpan kohdalla on halkeama. Siinä sitten vissiin käyntiongelman ydin, kuten epäiltiinkin. Eihän tuon selvittäminen ollut niin hankalaa vaik työkalulajitelmassa on petraamisen varaa (tiedän Åke nykyään ettei tulppatyökalu oo se kuminen patukka).

 

Seuraava ongelma on saada äänenvaimennin irti kun se on taidokkaasti survottu paikoilleen sorsiin ja ne yhet jättimutterit niihin päällä oleviin mollukoihin on täysin jumissa ja toinen näyttää hitsatulta. Haynes pelastaa taas neuvoillaan ja mun täytyy "vaan" lämmitellä muttereita ja moukaroida ne liikkeelle. Nyt ei puutu kun lämmittäjä. Onneks alkaa liki kolmen viikon joululoma niin tuon kanssa kerkee hyvin tappelemaan, eli se siitä hermolomasta! Hihh.

Posted

Ei tarvinnu räjäyttää, ei kuumentaa eikä moukaroida. Näppärät sormet ja kärsivällisyys riitti äänenvaimentimen nöyryttämiseen. Kiitos kuuluu avuliaalle ohikulkijalle! Nyt on sitten kannetkin irti. Mielenkiintoisena (?) yksityiskohtana voi mainita että kannet ovat eri paria. Toisen numero on 311101375 ja toisen 043101375R. Eikä vaan se ero että toinen on määritelty kolkin kanneks ja toinen kuplan kanneks eri vuosikymmeniltä vaan kirja josta asian tarkastin osoitti näille eri mittoja ja ominaisuuksia - joista en ymmärrä mitään. Joissain pytyissä hieman pykälää ja muutaman männän ohi tulee öljyä. Siinä varmaan sitten seuraava askel. Josko sitä kehtais jo huomenna hiipparoida talliin hetkeks ihmettelemään. Eiku ainiin! Eihän mulla oo stressiä kun alko piiiitkä loma! =P

post-3035-13888362871932_thumb.jpg

post-3035-13888362872364_thumb.jpg

Posted

Pytyt veks, siinä tän pvn saldo... Tuuletinta piti irrotella mut kas kummaa, ei ollu tarpeeks isoo hylsyy joten köyhäks jäi suoritus. Oon kuullu tästä jutusta et aina pitäs lähtee jotain ostaa kesken hommien. Mun tapauksessa se ois kyllä ollu olusen paikka, en mä hylsyä lähe täält landelta tähän aikaan metsästämään. Eli teeskennellään että rojekti etenee!

post-3035-13888362907938_thumb.jpg

Posted

Noh yleensä ensimmäisen koneen purun/kasauksen aikana tulee vastaa juurikin niitä tilanteita ettei ole oikeeta työkalua. Mutta kyllä se helpottaa seuraavia kertoja varten kun on hommannut tai tehnyt jos jonkun näköistä kalua. ;)

Posted

Olihan tää odotettavissa et taidon lisäks on myös varusteissa puutetta - Röpsterin koneen kun rakensin kokonaan Mesikämmenen kämmenten suojissa. Nyt on kuitenkin hylsy hankittu ja josko huomen pääsis jatkamaan. Tällä hetkellä istun katsastuskonttorilla oottamassa et Röpö rullaa halliin tuomittavaks. Ja sieltähän se siristää paikalle! Kwack!

Posted

Eka mä oli ihan post-3035-13888362910623_thumb.jpg kun sain oikeen hylsyn hankittua ja tuulettimen irrotettua.

 

Eipä menny kun hetki niin olin ihan post-3035-13888362911131_thumb.jpg kun tuuletinkoppajutskasta katkes pari haperoo pikkupulttia eikä tää elopaino riitä vauhtiksen aukasemiseen vaikka kone on räikkäliinalla köytetty pöytään.

 

Männät sain kuitenkin pois. Tuuletinkoppajutska vaatii taas erikoistyökalua, sitä sellasta tappinaputusjutksaa kun ei omalla virityksellä lähteny tapit liikkeelle. Ja katkenneet pultit onkin sitten oma pulmansa.

 

Muutamia ahaa-elämyksiä on kuitenkin tullut. Tänään mm tämä: post-3035-13888362911264_thumb.jpg 36 hylsy ja kaljahylsy on yhteensopivia.

Posted

Saattanee oll ajoskus piukassa esim. viimeks paripäivää sitten piti ottaa reilu kahden metrin putki ja silti sai pomppia päällä, itse painan noin 75kg. Itellä tai oikeestaa Äitillä on tollanen iso räikkä onkos tuo nyt sitten ns. tuumasella vääntiöllä niin ei räikkäkään anna heti periksi. Noita puolentuuman vääntiöllä olleita on väännetty poikki ja mutkalle ihan tarpeeksi.

Posted
Itte oon aina käyttäny sähköpulttipyssyä, 3/4 vääntiöllä olevaa.

 

Täytyy sanoa että on kai aika kova pyssy sulla :o mistäs tälläsiä ja omaisuudenko piti maksaa :D

Posted

Milwaukeen akkupulttipyssyt on hyviä ja tehokkaita. Hintaa en tähään hätään muista.

Posted
Itte oon aina käyttäny sähköpulttipyssyä, 3/4 vääntiöllä olevaa.

 

Täytyy sanoa että on kai aika kova pyssy sulla :o mistäs tälläsiä ja omaisuudenko piti maksaa :D

 

Muistakseen se oli fein merkiltään ja roskalavalta se löyty pikku vikaisena...

Posted

Jiihaa, kerrankin mulla on ISOMPI: 1" IR:n pyssy. Olis vaan kompura joka jaksaa tota pyörittää. Kyllä muuten lähtee, tosin ei ehjänä kaikki. Eikä sovi ihan kaikkiin paikkoihin, tuppaa tulemaan välillä turpiin oikein huolella ellei ole tarkkana.

Guest Forsbacka
Posted

Noihin jatkovarrella vääntämisiin ja pultin avaamisiin jeesaa paljon, jos on toinen hakkaamassa vasaralla siihen avaimeen samalla, kun toinen vääntää jatkolla.

Guest Marzan
Posted
Noihin jatkovarrella vääntämisiin ja pultin avaamisiin jeesaa paljon, jos on toinen hakkaamassa vasaralla siihen avaimeen samalla, kun toinen vääntää jatkolla.

 

Ennen kuin alatte avittaa aukeamista vasaralla/lekalla, niin muistakaa laittaa ne suojalasit (molemmille). Itse olen kaivanut silmäkulmasta hylsynpaloja, kun vaarivainaan hylsysatsi antoi periksi pienen kopautuksen jälkeen.

Posted
Ennen kuin alatte avittaa aukeamista vasaralla/lekalla, niin muistakaa laittaa ne suojalasit (molemmille). Itse olen kaivanut silmäkulmasta hylsynpaloja, kun vaarivainaan hylsysatsi antoi periksi pienen kopautuksen jälkeen.

 

Suosittelen! Kaveri paukautti lekalla kaivinkoneen telatappia korjaushommissa ja sieltä ampui tulemaan toista senttiä pitkän rautapiikin silmään. Pitempi sairaalareissu Tampereen kautta ja tuloksena se että näkö meni vasemmasta silmästä. :(

Posted

Ei passaa ainakaan pahasti ohi lyödä, kun on tuota kolkin painevaluista hihnapyörää irrottamassa. Lieneekö muutenkaan järkevää kampuran hakkaaminen päittäissuunnassa.

  • 2 months later...
Guest Jutta
Posted

Niin se kevät tekee kummia ja kaikki näyttää heräävän, niin myös tämä projekti. Tänään oli vuorossa vauhtiksen irrottaminen ja lohkon halkasu etänä. Eipä siellä mitään ihmettä näy - ei ainakaan mitään, mikä selittäis moottorin kumman käytöksen.post-3035-13888363088173_thumb.jpg

Posted

Täh kolme kättä missä neljäs:)

 

 

Niin se kevät tekee kummia ja kaikki näyttää heräävän, niin myös tämä projekti. Tänään oli vuorossa vauhtiksen irrottaminen ja lohkon halkasu etänä. Eipä siellä mitään ihmettä näy - ei ainakaan mitään, mikä selittäis moottorin kumman käytöksen.[attachment=0]jutta_osaa.jpg[/attachment]
Posted
Niin se kevät tekee kummia ja kaikki näyttää heräävän, niin myös tämä projekti. Tänään oli vuorossa vauhtiksen irrottaminen ja lohkon halkasu etänä. Eipä siellä mitään ihmettä näy - ei ainakaan mitään, mikä selittäis moottorin kumman käytöksen.

 

Mukava nähdä että edistyy, eletään toivossa ettei löydy mitään sen pahempaa kuin halki oleva kansi.

  • 1 month later...
Guest Jutta
Posted

Jee! Kone tullut koneistamolta! Kuitenkin myönnän, että heti meni öljynen sormi suuhun kun rupesin epäilemään kykyjäni kasaamisen suhteen. Otin tosi hyvin kuvia purkaessa, mutta nyt kun niitä fotoja kattoo, niin ei niistä ymmärrä yhtään mitään. Noh, omanpahan koneeni rikon! =) Ei muuta kun ostoslista kourassa Olariin ja sitten mokaamaan...

"Moka on lahja!" -Outi Mäenpää

Posted
heti meni öljynen sormi suuhun kun rupesin epäilemään kykyjäni kasaamisen suhteen.

 

Hanki käyttöösi Wasastjernan Bänen vanha kirja 'Miten kokoat VW-Kuplan moottorin' ja mahdollisesti vaikka Haynesin korjausoppaan Kolmoselle, niin alkaa homma sujua! Vieläkö Mopo-Sportista löytyy noita?

Posted
heti meni öljynen sormi suuhun kun rupesin epäilemään kykyjäni kasaamisen suhteen.

 

Hanki käyttöösi Wasastjernan Bänen vanha kirja 'Miten kokoat VW-Kuplan moottorin' ja mahdollisesti vaikka Haynesin korjausoppaan Kolmoselle, niin alkaa homma sujua! Vieläkö Mopo-Sportista löytyy noita?

 

Itsekkin suosittelen tuota Wasastjernan kirjaa, on pirun hyvä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...