metake Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Sanokaas tietäjät että milloin vaihtui vedettävä 1-nopeuksinen lasinpyyhkijän katkaisin 2-nopeuksiseen kierrettävään? Joskus 60-luvulla se ilmeisesti oli, mutta milloin tarkasti ottaen. Ja milloin tuli lasinpyyhkijöiden katkaisimeen se pissapojan nuppi, eli siis ilmeisesti samaan aikaan kuin tuli pissapoikakin? -55:ssa ei vielä ollut pissapoikaa, eikä tuota nuppia, joten jossain sen jälkeen se on ilmestynyt. Quote Link to comment
-AP- Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Muistinvaraisesti, pesulaite '60 tai '61, kaksi nopeutta '66 tai '67 ? Quote Link to comment
x-pj Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Minun 59:ssä ei ole alunperin ollut pissapoikaa. 60 muuttui varapyörän takana oleva hylly pyöreäkulmaiseksi, joten eiköhän se pönttö siihen silloin tullut (59:ssä vielä terävänurkkainen kuten ovalissa). Katkaisijasta ei mitää hajua. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Meidän -66:sessa tais olla 1-nopeuksinen katkaisija.. Quote Link to comment
metake Posted January 1, 2011 Author Share Posted January 1, 2011 Minun 59:ssä ei ole alunperin ollut pissapoikaa. 60 muuttui varapyörän takana oleva hylly pyöreäkulmaiseksi, joten eiköhän se pönttö siihen silloin tullut (59:ssä vielä terävänurkkainen kuten ovalissa). Eikös -60:ssa ole vielä terävänurkkainen hylly, vanha tankki ja sisälokarit ilman pullistuksia? Eikös nuo muutokset tullut vasta -61? Quote Link to comment
x-pj Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Oikeassa olet muutokset tuli vasta 61 mallissa. Quote Link to comment
Untzikks Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 Mulla -67 on kans yks nopeuksinen pyyhkiä Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 -66:ssa kaksinopeuksinen pyyhin. Quote Link to comment
Guest Fear Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 Topikkia sivuten: Miten lie katsastusmies reagoi jos poistaa pissapojan kokonaan -68 kuplasta? Lie selaa faktaa kehiin missä ja milloin tarvitsee olla. Ei kauheasti tuollaisessa kesä avossa ole hyötyä ja muutenkin pitäs rakennella kaikki linjat ym uusiksi... Quote Link to comment
metake Posted January 2, 2011 Author Share Posted January 2, 2011 Pissapojan toimimattomuudesta / puuttumisesta tulee mun mielestä vain korjauskehoitus, joka tosin kirjataan rekisteriotteeseen näkyviin. Pissapoika on pakollinen kaikissa autoissa ikään katsomatta. Quote Link to comment
Virtanen Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Helvatti, mun 1/52 splitissä ei ole koskaan ollut pesuria, ei ole suuttimille reikiä porattu. Ei ole katsastajakaan siitä silti mitään koskaan maininnut... 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 1.1.1958 piti asentaa tuulilasin pesimet, jos ei niitä ollut. Quote Link to comment
metake Posted January 3, 2011 Author Share Posted January 3, 2011 1.1.1958 piti asentaa tuulilasin pesimet, jos ei niitä ollut. Juuri näin, tämä on yksi niistä harvoista määräyksistä jotka on tulleet voimaan taannehtivasti myös vanhempiin autoihin. Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin se tuli voimaan jo kuukautta aiemmin, eli 1.12.1957. Quote Link to comment
Guest Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Katsastajan käsikirja kertoo seuraavaa: 01.12.1957 tuli voimaan KulkMp moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 29.11.1957/392, jonka mukaan autossa tuli olla: - vähintään yksi koneellisesti toimiva tuulilasin pyyhin, lehden pituus vähintään 18 cm - tuulilasin pesulaite, taannehtivasti myös vanhoihin - huurteenpoistolaitteet. Edit, oltiinpa Åken kanssa samaan aikaan liikkeellä... Quote Link to comment
vwagen Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Alkuperäiseen kysymykseen palaten,tuulilasin pesulaite tuli Kuplaan tehdasasennetuksi vakiovarusteeksi vuosimalliin-61,säiliö ei ollut paineistettava,käyttövoima saatiin pyyhkijänkytkimen päässä sijaitsevalla paljepumpulla,pyyhkijät kietämällä nuppia,pesu vetämällä. Vuosimalliin-62 tuli paineistetteva säiliö,pyyhkijät nupista vetämällä,pesu keskinappia painamalla,säilyi samanlaisena vuosimallin-66 loppuun. Vuosimalliin-67 tuli kiertokytkin(vaihtoi samalla paikkaa valokykimen kanssa,nyt siis vasemmalla),edelleen 1 nopeus paitsi KG:ssä ja 12v Kuplissa(siis lähinnä USA mallit). Vuosimallista-68 lähtien 2 nopeutta(paitsi 1200). Quote Link to comment
Heebah Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Alkuperäiseen kysymykseen palaten,tuulilasin pesulaite tuli Kuplaan tehdasasennetuksi vakiovarusteeksi vuosimalliin-61,säiliö ei ollut paineistettava,käyttövoima saatiin pyyhkijänkytkimen päässä sijaitsevalla paljepumpulla,pyyhkijät kietämällä nuppia,pesu vetämällä. Joo, nää tuppaa sit olemaan haperoita melkein kaikki, eli jos löytää ehjän, lompakko auki ja sit silikonielvytys palkeille. -t- Quote Link to comment
mikan Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Katsastajan käsikirja kertoo seuraavaa: 01.12.1957 tuli voimaan KulkMp moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 29.11.1957/392, jonka mukaan autossa tuli olla: - vähintään yksi koneellisesti toimiva tuulilasin pyyhin, lehden pituus vähintään 18 cm - tuulilasin pesulaite, taannehtivasti myös vanhoihin - huurteenpoistolaitteet Pahus, ei ole mun kirpussa minkäänlaista huurteenpoistolaitetta. Vaan eipä ole lasi silti mennyt huuruun. :-) Mun 66:ssa oli kaksinopeuksinen pyyhkijä, mutta 100% varmuutta ei tietenkään ole alkuperäisyydestä. t. Mika Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Miksi sitten mun MR-66:ssa on kaksi nopeuksinen oikealla puolen? Onkseny joku rävelletty? Quote Link to comment
vwagen Posted January 4, 2011 Share Posted January 4, 2011 Kyllä se on rävelletty,onko se siis vuosimallia-66 vai sittenkin-67?6v ja toimivat 2 nopeutta? Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted January 4, 2011 Share Posted January 4, 2011 Kyllä se on -66 malli. 67:han on jo kovasti erilainenkin. Ja on mulla aken paperitkin olemassa. Joka tapauksessa tossa on valkoinen kierrettävä nuppi joka on ihan saman näköinen kuin se vanha vedettävä. Ja 6 volttinen on. Mun mielestä ne nopeudet jopa toimii siinä. Mikä lie sekasikiö ähtäri.. Quote Link to comment
metake Posted January 4, 2011 Author Share Posted January 4, 2011 Joka tapauksessa tossa on valkoinen kierrettävä nuppi joka on ihan saman näköinen kuin se vanha vedettävä. -66:ssa kuuluu olla harmaat nupit. Muistaakseni -63 on viimeinen luunvalkeilla nupeilla. Mun mielestä ne nopeudet jopa toimii siinä. Sähkökaavion mukaan -66:ssa tosiaan kuuluu olla vielä 1-nopeuksinen pyyhkijä. Mulla on noissa molemmissa -63:ssa 2-nopeuksinen kierrettävä katkaisija ja siis selkeästikin vaihdettu jälkeenpäin, näin ainakin oletan. Onko -68 -ikäisissä se katkaisija sitten sellainen, että siihen sopii vanhemman nupit ja myös sopii paikalleen vanhemman kojetauluun? Muistaakseni joissain uudemmissa katkaisijan reikä (eli kiinnitysmutteri) on suurempi ja se ei käy noiden 6-volttisten kojelaudan reikiin? Quote Link to comment
vwagen Posted January 5, 2011 Share Posted January 5, 2011 Hyvin pian kiertokytkimem käyttöönoton jälkeen sitä alettiin myymään varaosana myös vanhempiin vanhempiin Kupliin,ovat siis vaihtokelpoisia,samoin nupit ovat vaihtokelpoisia. Vuosimallin toteamiseen ei tarvita aken papereita,helpoimmin ja varmimmin sen näkee alustanumerosta,tässätapauksessa jos kolmas numero on 6 niin vuosimalli on-66. Quote Link to comment
KaW Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Jatketaan tähän perään pienellä kyssärillä. Vm 65 (6V) kuplaan olisi hakusessa pyyhkijä/pissapoikakytkin, eli ymmärtääkseni yksinopeuksinen kierrettävä malli paljepumpulla olisi se oikea. Onko näitä enää mistään saatavilla vai onko korvattava muulla patentilla? Quote Link to comment
Tanhis Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Jatketaan tähän perään pienellä kyssärillä. Vm 65 (6V) kuplaan olisi hakusessa pyyhkijä/pissapoikakytkin, eli ymmärtääkseni yksinopeuksinen kierrettävä malli paljepumpulla olisi se oikea. Onko näitä enää mistään saatavilla vai onko korvattava muulla patentilla? Oikea olisi yksinopeuksinen vedettävä malli kalvoventtiilillä. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?full=1&zoeknl=1&zoektrefwoord=2454 Uutena saa esim täältä ja varmaan muistakin vw osakaupoista aircooled neoretro hotcars jne Quote Link to comment
metake Posted June 2, 2016 Author Share Posted June 2, 2016 Oikea olisi yksinopeuksinen vedettävä malli kalvoventtiilillä. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?full=1&zoeknl=1&zoektrefwoord=2454 Uutena saa esim täältä ja varmaan muistakin vw osakaupoista aircooled neoretro hotcars jne Epäilen vahvasti, että tuo linkin katkaisija on kuitenkin kierrettävä 2-nopeuksinen malli. Quote Link to comment
KaW Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Joo yksinopeuksista hakusessa. Tämmöistä ehdotettiin myös http://www.neoretro.fi/tuotteet.html?id=84/580 olisiko tämä sitten se yksinopeuksinen? mitenkäs tuo kalvoventtiilimalli ja paljepumppumalli eroaa toisistaan? valaiskaahan keltanokkaa onko molemmissa pneumaattinen pissapojankytkin? Onko tämä nyt sitten se paljepumppumalli http://members.trainorders.com/android/VW06/1961WasherValve3.jpg Quote Link to comment
Tanhis Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Epäilen vahvasti, että tuo linkin katkaisija on kuitenkin kierrettävä 2-nopeuksinen malli. Niin muuten saattaakin olla itse tuijotin vain vuosimallia. Joo yksinopeuksista hakusessa. Tämmöistä ehdotettiin myös http://www.neoretro.fi/tuotteet.html?id=84/580 olisiko tämä sitten se yksinopeuksinen? mitenkäs tuo kalvoventtiilimalli ja paljepumppumalli eroaa toisistaan? valaiskaahan keltanokkaa onko molemmissa pneumaattinen pissapojankytkin? Onko tämä nyt sitten se paljepumppumalli http://members.trainorders.com/android/VW06/1961WasherValve3.jpg Kalvoventiili tarvitsee toimiakseen ulkoisen paineen mikä kuplassa hoidetaan paineistetulla säiliöllä ja vararenkaasta saatavalla ilmanpaineella. Kun taas paljepumppu on tosiaan pumppu jolla pumpataan ei paineistetusta säiliöstä nestettä lasille. Paljepumppuja ei kuplissa ole tehtaalta ollut mutta maahantuojan asentamana kyllä. Quote Link to comment
vwagen Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Kyllä paljepumppuakin oli tehtaalla asennettuna,tosin vain yhden vuoden,vuosimallissa-61. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Kyllä paljepumppuakin oli tehtaalla asennettuna,tosin vain yhden vuoden,vuosimallissa-61. Ok uusi tieto mulle. Quote Link to comment
metake Posted June 2, 2016 Author Share Posted June 2, 2016 Joo yksinopeuksista hakusessa. Tämmöistä ehdotettiin myös http://www.neoretro.fi/tuotteet.html?id=84/580 olisiko tämä sitten se yksinopeuksinen? En usko, tietääkseni vedettäviä 1-nopeuksisia ei saa tarvikkeena, eikä kyllä alkuperäisenäkään. Quote Link to comment
KaW Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Jep. Näin muistan isoilta pojilta kuulleeni, että voi olla kiven alla nuo. Quote Link to comment
Guest Kalsuto Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Niin muuten saattaakin olla itse tuijotin vain vuosimallia. Kalvoventiili tarvitsee toimiakseen ulkoisen paineen mikä kuplassa hoidetaan paineistetulla säiliöllä ja vararenkaasta saatavalla ilmanpaineella. Kun taas paljepumppu on tosiaan pumppu jolla pumpataan ei paineistetusta säiliöstä nestettä lasille. Paljepumppuja ei kuplissa ole tehtaalta ollut mutta maahantuojan asentamana kyllä. Mistähän löytäisi letkun vararenkaan ja säiliön väliin? Kuvakin auttaisi, jotta tietäisi millaista etsin. Quote Link to comment
metake Posted June 2, 2016 Author Share Posted June 2, 2016 Mistähän löytäisi letkun vararenkaan ja säiliön väliin? Kuvakin auttaisi, jotta tietäisi millaista etsin. Minkähän ikäiseen sä etsit sitä letkua? Vanhempiinhan sitä ei kuulu, vasta pystäreissä on sellainen enkä tiedä että oliko jo -68 vai vasta myöhemmin. Quote Link to comment
vwagen Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Alkuperäislisävarusteena niitä oli saatavissa vanhempiinkin,pitäisi löytyä muutama sellainenkin,ensiviikolla voin etsiä. Quote Link to comment
Guest 150067 Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Löytyy yksi katkaisija, tosin ilman nuppia. En tiedä onko Kuplasta, tuollainen numerosarja löytyi 111.955.5174 Quote Link to comment
KaW Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Tuo voisi kiinnostaa, mikäli on yksinopeuksinen vedettävä malli. Mistähän ton sarjanumerotiedon saisi kaivettua? Quote Link to comment
Guest Kalsuto Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Minkähän ikäiseen sä etsit sitä letkua? Vanhempiinhan sitä ei kuulu, vasta pystäreissä on sellainen enkä tiedä että oliko jo -68 vai vasta myöhemmin. Kiitos tiedosta, tämä selvensi miksi ei ole löytynyt. Auto on -65. Katsotaan vielä mitä vwagen löytää kätköistään. Quote Link to comment
Guest 150067 Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Numerosarja onkin 111.955.517A Sambasta ainakin löyty kuva. Quote Link to comment
KaW Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Numerosarja onkin 111.955.517A Sambasta ainakin löyty kuva. Tommosia ainakin lötyi Sambasta. http://www.thesamba.com/vw/classifieds//detail.php?id=1854275 ja http://www.thesamba.com/vw/classifieds//detail.php?id=1934078 Kysymys kuuluukin, että onko 65 kuppeliin kuuluva katkaisia? Quote Link to comment
vwagen Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Kalsutolle löytyy se letku.Noi Samban kytkimet on oikeanmallisia,ei ne sentään käytettynä niin harvinaisia ole ettäettä tarvitsisi tuolta tilata. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.