Jump to content

Lasinpyyhkijöiden katkaisija


Recommended Posts

Posted

Sanokaas tietäjät että milloin vaihtui vedettävä 1-nopeuksinen lasinpyyhkijän katkaisin 2-nopeuksiseen kierrettävään? Joskus 60-luvulla se ilmeisesti oli, mutta milloin tarkasti ottaen.

 

Ja milloin tuli lasinpyyhkijöiden katkaisimeen se pissapojan nuppi, eli siis ilmeisesti samaan aikaan kuin tuli pissapoikakin? -55:ssa ei vielä ollut pissapoikaa, eikä tuota nuppia, joten jossain sen jälkeen se on ilmestynyt.

Posted

Minun 59:ssä ei ole alunperin ollut pissapoikaa. 60 muuttui varapyörän takana oleva hylly pyöreäkulmaiseksi, joten eiköhän se pönttö siihen silloin tullut (59:ssä vielä terävänurkkainen kuten ovalissa).

 

Katkaisijasta ei mitää hajua.

Posted
Minun 59:ssä ei ole alunperin ollut pissapoikaa. 60 muuttui varapyörän takana oleva hylly pyöreäkulmaiseksi, joten eiköhän se pönttö siihen silloin tullut (59:ssä vielä terävänurkkainen kuten ovalissa).

 

Eikös -60:ssa ole vielä terävänurkkainen hylly, vanha tankki ja sisälokarit ilman pullistuksia? Eikös nuo muutokset tullut vasta -61?

Posted

Topikkia sivuten:

 

Miten lie katsastusmies reagoi jos poistaa pissapojan kokonaan -68 kuplasta? Lie selaa faktaa kehiin missä ja milloin tarvitsee olla. Ei kauheasti tuollaisessa kesä avossa ole hyötyä ja muutenkin pitäs rakennella kaikki linjat ym uusiksi...

Posted

Pissapojan toimimattomuudesta / puuttumisesta tulee mun mielestä vain korjauskehoitus, joka tosin kirjataan rekisteriotteeseen näkyviin. Pissapoika on pakollinen kaikissa autoissa ikään katsomatta.

Posted

Helvatti, mun 1/52 splitissä ei ole koskaan ollut pesuria, ei ole suuttimille reikiä porattu. Ei ole katsastajakaan siitä silti mitään koskaan maininnut...

  • Like 1
Posted
1.1.1958 piti asentaa tuulilasin pesimet, jos ei niitä ollut.

 

Juuri näin, tämä on yksi niistä harvoista määräyksistä jotka on tulleet voimaan taannehtivasti myös vanhempiin autoihin. Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin se tuli voimaan jo kuukautta aiemmin, eli 1.12.1957.

Posted

Katsastajan käsikirja kertoo seuraavaa:

 

01.12.1957 tuli voimaan KulkMp moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 29.11.1957/392, jonka mukaan autossa tuli olla:

 

- vähintään yksi koneellisesti toimiva tuulilasin pyyhin, lehden pituus vähintään 18 cm

- tuulilasin pesulaite, taannehtivasti myös vanhoihin

- huurteenpoistolaitteet.

 

Edit, oltiinpa Åken kanssa samaan aikaan liikkeellä...

Posted

Alkuperäiseen kysymykseen palaten,tuulilasin pesulaite tuli Kuplaan tehdasasennetuksi vakiovarusteeksi vuosimalliin-61,säiliö ei ollut paineistettava,käyttövoima saatiin pyyhkijänkytkimen päässä sijaitsevalla paljepumpulla,pyyhkijät kietämällä nuppia,pesu vetämällä.

Vuosimalliin-62 tuli paineistetteva säiliö,pyyhkijät nupista vetämällä,pesu keskinappia painamalla,säilyi samanlaisena vuosimallin-66 loppuun.

Vuosimalliin-67 tuli kiertokytkin(vaihtoi samalla paikkaa valokykimen kanssa,nyt siis vasemmalla),edelleen 1 nopeus paitsi KG:ssä ja 12v Kuplissa(siis lähinnä USA mallit).

Vuosimallista-68 lähtien 2 nopeutta(paitsi 1200).

Posted
Alkuperäiseen kysymykseen palaten,tuulilasin pesulaite tuli Kuplaan tehdasasennetuksi vakiovarusteeksi vuosimalliin-61,säiliö ei ollut paineistettava,käyttövoima saatiin pyyhkijänkytkimen päässä sijaitsevalla paljepumpulla,pyyhkijät kietämällä nuppia,pesu vetämällä.

 

Joo, nää tuppaa sit olemaan haperoita melkein kaikki, eli jos löytää ehjän, lompakko auki ja sit silikonielvytys palkeille.

 

-t-

Posted
Katsastajan käsikirja kertoo seuraavaa:

 

01.12.1957 tuli voimaan KulkMp moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 29.11.1957/392, jonka mukaan autossa tuli olla:

 

- vähintään yksi koneellisesti toimiva tuulilasin pyyhin, lehden pituus vähintään 18 cm

- tuulilasin pesulaite, taannehtivasti myös vanhoihin

- huurteenpoistolaitteet

 

Pahus, ei ole mun kirpussa minkäänlaista huurteenpoistolaitetta. Vaan eipä ole lasi silti mennyt huuruun. :-)

 

Mun 66:ssa oli kaksinopeuksinen pyyhkijä, mutta 100% varmuutta ei tietenkään ole alkuperäisyydestä.

 

t. Mika

Guest Jussinbussi
Posted

Miksi sitten mun MR-66:ssa on kaksi nopeuksinen oikealla puolen?

Onkseny joku rävelletty?

Guest Jussinbussi
Posted

Kyllä se on -66 malli. 67:han on jo kovasti erilainenkin. Ja on mulla aken paperitkin olemassa. Joka tapauksessa tossa on valkoinen kierrettävä nuppi joka on ihan saman näköinen kuin se vanha vedettävä. Ja 6 volttinen on.

Mun mielestä ne nopeudet jopa toimii siinä.

Mikä lie sekasikiö ähtäri..

Posted
Joka tapauksessa tossa on valkoinen kierrettävä nuppi joka on ihan saman näköinen kuin se vanha vedettävä.

-66:ssa kuuluu olla harmaat nupit. Muistaakseni -63 on viimeinen luunvalkeilla nupeilla.

 

 

Mun mielestä ne nopeudet jopa toimii siinä.

Sähkökaavion mukaan -66:ssa tosiaan kuuluu olla vielä 1-nopeuksinen pyyhkijä.

 

 

Mulla on noissa molemmissa -63:ssa 2-nopeuksinen kierrettävä katkaisija ja siis selkeästikin vaihdettu jälkeenpäin, näin ainakin oletan. Onko -68 -ikäisissä se katkaisija sitten sellainen, että siihen sopii vanhemman nupit ja myös sopii paikalleen vanhemman kojetauluun? Muistaakseni joissain uudemmissa katkaisijan reikä (eli kiinnitysmutteri) on suurempi ja se ei käy noiden 6-volttisten kojelaudan reikiin?

Posted

Hyvin pian kiertokytkimem käyttöönoton jälkeen sitä alettiin myymään varaosana myös vanhempiin vanhempiin Kupliin,ovat siis vaihtokelpoisia,samoin nupit ovat vaihtokelpoisia.

Vuosimallin toteamiseen ei tarvita aken papereita,helpoimmin ja varmimmin sen näkee alustanumerosta,tässätapauksessa jos kolmas numero on 6 niin vuosimalli on-66.

  • 5 years later...
Posted

Jatketaan tähän perään pienellä kyssärillä.

Vm 65 (6V) kuplaan olisi hakusessa pyyhkijä/pissapoikakytkin, eli ymmärtääkseni yksinopeuksinen kierrettävä malli paljepumpulla olisi se oikea.

Onko näitä enää mistään saatavilla vai onko korvattava muulla patentilla?

Posted

Jatketaan tähän perään pienellä kyssärillä.

Vm 65 (6V) kuplaan olisi hakusessa pyyhkijä/pissapoikakytkin, eli ymmärtääkseni yksinopeuksinen kierrettävä malli paljepumpulla olisi se oikea.

Onko näitä enää mistään saatavilla vai onko korvattava muulla patentilla?

Oikea olisi yksinopeuksinen vedettävä malli kalvoventtiilillä.

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?full=1&zoeknl=1&zoektrefwoord=2454

 

Uutena saa esim täältä ja varmaan muistakin vw osakaupoista aircooled neoretro hotcars jne

Posted

Epäilen vahvasti, että tuo linkin katkaisija on kuitenkin kierrettävä 2-nopeuksinen malli.

Niin muuten saattaakin olla itse tuijotin vain vuosimallia.

 

Joo yksinopeuksista hakusessa. 

Tämmöistä ehdotettiin myös http://www.neoretro.fi/tuotteet.html?id=84/580 olisiko tämä sitten se yksinopeuksinen?

 

mitenkäs tuo kalvoventtiilimalli ja paljepumppumalli eroaa toisistaan? valaiskaahan keltanokkaa onko molemmissa pneumaattinen pissapojankytkin? 

 

Onko tämä nyt sitten se paljepumppumalli http://members.trainorders.com/android/VW06/1961WasherValve3.jpg

Kalvoventiili tarvitsee toimiakseen ulkoisen paineen mikä kuplassa hoidetaan paineistetulla säiliöllä ja vararenkaasta saatavalla ilmanpaineella.

 

Kun taas paljepumppu on tosiaan pumppu jolla pumpataan ei paineistetusta säiliöstä nestettä lasille. Paljepumppuja ei kuplissa ole tehtaalta ollut mutta maahantuojan asentamana kyllä.

Posted

Kyllä paljepumppuakin oli tehtaalla asennettuna,tosin vain yhden vuoden,vuosimallissa-61.

Ok uusi tieto mulle.

Guest Kalsuto
Posted

Niin muuten saattaakin olla itse tuijotin vain vuosimallia.

 

 

Kalvoventiili tarvitsee toimiakseen ulkoisen paineen mikä kuplassa hoidetaan paineistetulla säiliöllä ja vararenkaasta saatavalla ilmanpaineella.

 

Kun taas paljepumppu on tosiaan pumppu jolla pumpataan ei paineistetusta säiliöstä nestettä lasille. Paljepumppuja ei kuplissa ole tehtaalta ollut mutta maahantuojan asentamana kyllä.

Mistähän löytäisi letkun vararenkaan ja säiliön väliin? Kuvakin auttaisi, jotta tietäisi millaista etsin.

Posted

Mistähän löytäisi letkun vararenkaan ja säiliön väliin? Kuvakin auttaisi, jotta tietäisi millaista etsin.

Minkähän ikäiseen sä etsit sitä letkua?

 

Vanhempiinhan sitä ei kuulu, vasta pystäreissä on sellainen enkä tiedä että oliko jo -68 vai vasta myöhemmin.

Guest 150067
Posted

Löytyy yksi katkaisija, tosin ilman nuppia. En tiedä onko Kuplasta, tuollainen numerosarja löytyi 111.955.5174

Posted

Tuo voisi kiinnostaa, mikäli on yksinopeuksinen vedettävä malli. Mistähän ton sarjanumerotiedon saisi kaivettua?

Guest Kalsuto
Posted

Minkähän ikäiseen sä etsit sitä letkua?

 

Vanhempiinhan sitä ei kuulu, vasta pystäreissä on sellainen enkä tiedä että oliko jo -68 vai vasta myöhemmin.

Kiitos tiedosta, tämä selvensi miksi ei ole löytynyt. Auto on -65. Katsotaan vielä mitä vwagen löytää kätköistään.

Guest 150067
Posted

Numerosarja onkin 111.955.517A

Sambasta ainakin löyty kuva.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...