Guest Apex Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 morro..olen tuossa miettinyt että käykö tuo uusi bensa volkkariin vai pitääkö siirtyä 98:n? Quote
Guest HessuS Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 siirtyä? minä kait oon ajanu niin kauan kun kupla on ollut 98:lla ja alkuun 99:llä kun sitä vielä sai.. mitään varmaa tietoa ei ole, mutta kannattaa ainakin varmistaa, että polttoaineletkut on e10:n kestävää. ranskassa oli auto räjähtänyt konehuoneen puolelta tuleen, kun oli ajeltu e10:llä ja linjasto ei ollut kestänyt sitä lisääntynyttä viinaa Quote
tono Posted January 4, 2011 Posted January 4, 2011 Itse ainakin siirryn 98:iin, tossa hätäsesti laskeskelin niin on yhtä kallista ajaa 98:lla ku e10:llä, jos hinta ero ei hirviästi kasva. Quote
mikan Posted January 4, 2011 Posted January 4, 2011 Mä ajan ilmajäähyllä niin vähän, että on ihan sama mikä on litrahintojen ero. 98 siis tankkiin niinkuin aina ennenkin. t. Mika Quote
Hebster52 Posted January 4, 2011 Posted January 4, 2011 98:lla minäkin ajelin koko viime kesän ja edellisen kesän kuplalla ja ei siitä köyhtyny sen enempää kuin millään muullakaan pensalla. Kului silti vähemmän kuin olis kulunu jos olis ajanu uudemmalla käyttis Svensson autolla... :) Quote
vwagen Posted January 5, 2011 Posted January 5, 2011 Kertokaapa miksi olette ajaneet 98:lla?Kuplalle kun riitti hyvin 92:kin. Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen olisi mielenkiintoista kuulla asiallisia ja perusteltuja vastauksia. Quote
multanen Posted January 5, 2011 Posted January 5, 2011 Mie olen ajanut tietysti 95:lla kun se on marginaalisesti halvempaa. Pitänee kokeilla tuota uuttakin riskillä. Mielenkiintoinen lisäpointti on että mitä nuo vanhat Eberit tykkää viinasta? Quote
Guest Wicu Posted January 6, 2011 Posted January 6, 2011 Tuossa velipoeka puheli jotain että kulutus saattaa e10:llä nousta jopa 20% että sehän on todella ekolookinen polttoaine jos siinä kerran nyt sit on 10% etanolia ja loppu fossiilista mutta kulutus kasvaa 20% niin silloinhan nousee myös fossiilisen kulutus yli sen mitä se on ollut.. Ja toisaalta saa olla melko lailla halvempaa että säästää jos kulutus noinkin paljon nousee. (riippuu tietty mihin asti 98 plompsahtaa) Quote
Pepe Posted January 6, 2011 Posted January 6, 2011 Tuossa velipoeka puheli jotain että kulutus saattaa e10:llä nousta jopa 20% että sehän on todella ekolookinen polttoaine jos siinä kerran nyt sit on 10% etanolia ja loppu fossiilista mutta kulutus kasvaa 20% niin silloinhan nousee myös fossiilisen kulutus yli sen mitä se on ollut.. Ja toisaalta saa olla melko lailla halvempaa että säästää jos kulutus noinkin paljon nousee. (riippuu tietty mihin asti 98 plompsahtaa) Ai että kun etanolin osuus kasvatetaan 5% -> 10% niin kokonaiskulutus nousee 20%? :D Kaikenlaisia huhujuttuja sitä onkin lähtenyt liikkeelle. Quote
Guest Apex Posted January 6, 2011 Posted January 6, 2011 eli 98a tankkiin ja baanalle =) onneksi tuota 98e5:sta saa ainakin 2013 vuoteen asti :D Quote
Untzikks Posted January 6, 2011 Posted January 6, 2011 Ja jos assuu rajalla niin kuin mie niin saahaan vielä normaalia 95 pensaa :) Quote
mikan Posted January 7, 2011 Posted January 7, 2011 Kertokaapa miksi olette ajaneet 98:lla?Kuplalle kun riitti hyvin 92:kin.Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen olisi mielenkiintoista kuulla asiallisia ja perusteltuja vastauksia. Kyllä minäkin aikoinaan tankkasin vakio 1200:een 92 oktaanista. Vaan nyt on enempi ruttua koneessa, siksi 98 tankkiin. t. Mika Quote
Guest Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Erään moottoripyörämaahantuojan edustajan sanoin: "E10 on suoraan saatanasta" Quote
GT78 Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Moottoripyörissä ongelmat olleet ainakin tankkien "turpoamista" joka tulee nopeasti kalliiksi varsinkin takuujuttuina. USAssa on pelattu tällä etanolibensalla pidempään ja siellä on useilta merkeiltä jo kokemusta asiasta. Quote
JM Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Moottoripyörissä ongelmat olleet ainakin tankkien "turpoamista" joka tulee nopeasti kalliiksi varsinkin takuujuttuina. USAssa on pelattu tällä etanolibensalla pidempään ja siellä on useilta merkeiltä jo kokemusta asiasta. Niin mimmosta kokemusta? Huonoa vai helvetin huonoa? Quote
Guest Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Käsittääkseni ongelmat on toistaiseksi liittyneet Acerbiksen valmistamiin muovitankkeihin, joita valitettavasti löytyy erittäin monen valmistajan pyöristä. Quote
-MITO- Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 http://www.advrider.com/forums/showthre ... 633&page=7 http://deformedfueltanks.com/ Quote
GT78 Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Kappas veli Mito olikin löytänyt oikeen omat sivut tuosta ongelmasta :) Itsekin kesäisin uudehkoa Ducatia ajavana seuraan jännityksellä mihin muotoon tankki ensi kesänä turpoaa! Olen kyllä siinä uskossa että USAssa Ducati on luvannut vaihtaa kaikki tankit uusiin jotka menee haperoksi. Se vaan ei paljoa auta jos uusi on vastaava kuin vanha... Quote
Guest Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Itsekin kesäisin uudehkoa Ducatia ajavana seuraan jännityksellä mihin muotoon tankki ensi kesänä turpoaa! Ajat 98 bensalla niin ei turboile. Hyperikös se (sullakin..) on? Quote
GT78 Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Juu Hyperi löytyy tallilta...ja olen kyl ajatellut siirtyä 98iin kun se tankki on kuitenkin vain 13 litraa :-) Quote
Guest Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Juu Hyperi löytyy tallilta...ja olen kyl ajatellut siirtyä 98iin kun se tankki on kuitenkin vain 13 litraa :-) 12 kaiken lisäksi... Quote
GT78 Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 No täähän on vähän mistä kysyy. Tekniikan maailmassa luki joskus 12,5 litraa, itsellä päässä tuo 13 litraa joka oli kyllä hiukan yläkanttiin. Joka tapauksessa se bensa on tuosta koko ajan loppu :) Mutta takaisin asiaan: koskapa bensalinjastossa tuo etanoli aiheuttaa harmaita hiuksia, niin kuinkas paljon sitä kuppelin bensalinjassa onkaan muoviletkua? Eikös tankit oo peltiä ja bensalinja runkotunnelissa metallia kanssa? Eli voisko ajatella että kuppelista tulis melko etanolikelpoinen pikkutyöllä? Toki sit on vielä nää bensapumput jne. Mutta ihan jos tota linjaa ajattelee alkuun? Quote
Roope Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Mutta mites brassi osat kun siellä on ajettu nakki ja keppi vuodesta saakka etanolilla. Quote
-MITO- Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Tuntunu jo vuosia lahoovan talven aikana bensaletkut ja keväällä uudet tilalle. Liekkö kestä enää kesääkään. Quote
GT78 Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Sama vikahan koskee jarruletkuja. Ne turpoaa sisältä ja sitte ei taas mikään pelaa. Asiasta toiseen, myydäänkö jossain teräspunosjarruletkua? Moottoripyörissä noita tulee vastaan koko ajan, ja tässä joku päivä mietin et olisko siinä vastausta näihin surkeisiin jarruletkuihin. Emmää silti tiedä mitä siellä teräspunosletkussa sisällä on, varmaan joku viisaampi pian valaisee et kumia sielläkin on :) Kuvittelisin jotain muuta kuitenkin... Quote
metake Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 "Oikeissa" teräspunosletkuissa ei ole kumia, vaan muovia, teflonletkua yleensä. noitahan löytyy valmiina volkkareihin osatoimittajilta, ja rakennussarjoina motorsport-liikkeistä, mm. Autoracing ja Euroracing. Quote
JaniM Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Hytikka puljut kans myy edullisesti. Hydromarket, Porvoon Mittaletku, noi nyt ekana tuli mieleen. Quote
mikan Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Mä tein kuplaan itse teflonletkut. Tarvittavat osat ostin autoracingista. Ei ollut murheita turpoamisten kanssa ainakin niiden noin 10 vuoden aikana jona ne oli kuplassa. Bensaletkut/linjat tein puolestaan nylonputkesta. t. Mika Quote
Guest Jutta Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Mie olen ajanut tietysti 95:lla kun se on marginaalisesti halvempaa. Pitänee kokeilla tuota uuttakin riskillä.Mielenkiintoinen lisäpointti on että mitä nuo vanhat Eberit tykkää viinasta? Meikäblondi luuli että kun valotaulussa vielä lukee 95E niin sitä on säiliöissäkin vielä - varsinkin kun hinta ei ollut yhtään alhaisempi kun ysivitonen nyt on ollut (eiks viinalitkun myötä hinnan pitänyt alentua?). Ihmettelin kyllä kun pyssyssä oli "molemmat bensat" merkittynä. =) Saattaa siis olla, että oon Rölleilyt vajaa 300km eberin pauhatessa ja toistaseks en oo huomannut mitään eroa. Quote
JM Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Mie olen ajanut tietysti 95:lla kun se on marginaalisesti halvempaa. Pitänee kokeilla tuota uuttakin riskillä.Mielenkiintoinen lisäpointti on että mitä nuo vanhat Eberit tykkää viinasta? Meikäblondi luuli että kun valotaulussa vielä lukee 95E niin sitä on säiliöissäkin vielä - varsinkin kun hinta ei ollut yhtään alhaisempi kun ysivitonen nyt on ollut (eiks viinalitkun myötä hinnan pitänyt alentua?). Ihmettelin kyllä kun pyssyssä oli "molemmat bensat" merkittynä. =) Saattaa siis olla, että oon Rölleilyt vajaa 300km eberin pauhatessa ja toistaseks en oo huomannut mitään eroa. Ei siellä mittarikentän säiliössä vielä ole 10E tä, vaan jotain sekoitusta kierto ei ole niin nopea. Loppukuusta se voi olla lähempänä 10E:tä jos vielä silloinkaan? Quote
metake Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Mie olen ajanut tietysti 95:lla kun se on marginaalisesti halvempaa. Pitänee kokeilla tuota uuttakin riskillä.Mielenkiintoinen lisäpointti on että mitä nuo vanhat Eberit tykkää viinasta? Meikäblondi luuli että kun valotaulussa vielä lukee 95E niin sitä on säiliöissäkin vielä - varsinkin kun hinta ei ollut yhtään alhaisempi kun ysivitonen nyt on ollut (eiks viinalitkun myötä hinnan pitänyt alentua?). Ihmettelin kyllä kun pyssyssä oli "molemmat bensat" merkittynä. =) Saattaa siis olla, että oon Rölleilyt vajaa 300km eberin pauhatessa ja toistaseks en oo huomannut mitään eroa. Ei siellä mittarikentän säiliössä vielä ole 10E tä, vaan jotain sekoitusta kierto ei ole niin nopea. Loppukuusta se voi olla lähempänä 10E:tä jos vielä silloinkaan? Kaiken lisäksi E10 ei välttämättä sisällä sitä 10% etanolia, vaan maksimissaan 10%. Sekoitussuhde voi vaihdella välillä 6% - 10% riippuen öljy-yhtiöiden mielialasta (lue: kallis etanoli=pieni sekoitussuhde, halpa etanoli=suuri sekoitussuhde). Quote
metake Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Tähän ongelmaan tällä kertaa tällainen ratkaisu: Quote
Guest Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 TM, tuo hevosmiesten tietotoimiston jumala oli tutkinut asiaa.. E10:ä palaa 3 prossaa enempi, ja 98 on kolmisen prossaa kalliimpaa eli siksti-siksti rahallisesti tankkaa kumpaa vaan... Quote
metake Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Mitä jäi hintaa tynnyrille? Tämä kyseinen erä oli todella halpa.. Nuo on erään kisatiimin jämiä, muutamasta litrasta kymmeneen litraan jäänyt tynnyreiden pohjalle. Nuo astiat tulee mulle muuhun käyttöön, mutta toki otin jämät talteen pohjilta. Voin kyllä kysyäistä hinnan täydelle astialle jos on kiinnostusta? Quote
tono Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 TM, tuo hevosmiesten tietotoimiston jumala oli tutkinut asiaa.. E10:ä palaa 3 prossaa enempi, ja 98 on kolmisen prossaa kalliimpaa eli siksti-siksti rahallisesti tankkaa kumpaa vaan... Tosin tuokaan testi ei päde mielestäni tavan autoon kun oli softa vapaasti ohjelmoitavissa samoin sytytys. Eli veikkaan ettei ollut "lähelläkään" tehdasasetuksia, ja taisi olla vielä saabin moottori :) Quote
multanen Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 TM, tuo hevosmiesten tietotoimiston jumala oli tutkinut asiaa.. E10:ä palaa 3 prossaa enempi, ja 98 on kolmisen prossaa kalliimpaa eli siksti-siksti rahallisesti tankkaa kumpaa vaan... Tosin tuokaan testi ei päde mielestäni tavan autoon kun oli softa vapaasti ohjelmoitavissa samoin sytytys. Eli veikkaan ettei ollut "lähelläkään" tehdasasetuksia, ja taisi olla vielä saabin moottori :) Nii tuo testin Saabin kone osasi hyödyntää 98:n parempaa puristuskestävyyttä kun oli sopiva tietokoneellinen turbo. Kuplan koneella jäänee pienemmäksi kuin 3% tuo kulutusero. Quote
JM Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 TM, tuo hevosmiesten tietotoimiston jumala oli tutkinut asiaa.. E10:ä palaa 3 prossaa enempi, ja 98 on kolmisen prossaa kalliimpaa eli siksti-siksti rahallisesti tankkaa kumpaa vaan... Tosin tuokaan testi ei päde mielestäni tavan autoon kun oli softa vapaasti ohjelmoitavissa samoin sytytys. Eli veikkaan ettei ollut "lähelläkään" tehdasasetuksia, ja taisi olla vielä saabin moottori :) Nii tuo testin Saabin kone osasi hyödyntää 98:n parempaa puristuskestävyyttä kun oli sopiva tietokoneellinen turbo. Kuplan koneella jäänee pienemmäksi kuin 3% tuo kulutusero. Tarkoittanet suuremmaksi? Quote
multanen Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Nii tuo testin Saabin kone osasi hyödyntää 98:n parempaa puristuskestävyyttä kun oli sopiva tietokoneellinen turbo. Kuplan koneella jäänee pienemmäksi kuin 3% tuo kulutusero. Tarkoittanet suuremmaksi? Niin tuo Saabin kone vie jonkin verran vähemmän 98:ia kuin 95:ttä vaikka kummassakaan ei olisi etanolia ollenkaan. Sen takia yllättävän tyhmä valinta testiautoksi... Energiasisällössä ero olis kait 2% joten se vois olla kulutusero. En kyllä ihmettelis jos se on allekin sen. Pitäs penkissä jonkun kokeilla, ajamalla ei saa näin pientä eroa näkyviin. Quote
Tanhis Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 0112555/12 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.