Jump to content

E10 bentsiini


Guest Apex

Recommended Posts

Guest HessuS

siirtyä? minä kait oon ajanu niin kauan kun kupla on ollut 98:lla ja alkuun 99:llä kun sitä vielä sai..

mitään varmaa tietoa ei ole, mutta kannattaa ainakin varmistaa, että polttoaineletkut on e10:n kestävää.

ranskassa oli auto räjähtänyt konehuoneen puolelta tuleen, kun oli ajeltu e10:llä ja linjasto ei ollut kestänyt sitä lisääntynyttä viinaa

Link to comment

Tuossa velipoeka puheli jotain että kulutus saattaa e10:llä nousta jopa 20% että sehän on todella ekolookinen polttoaine jos siinä kerran nyt sit on 10% etanolia ja loppu fossiilista mutta kulutus kasvaa 20% niin silloinhan nousee myös fossiilisen kulutus yli sen mitä se on ollut.. Ja toisaalta saa olla melko lailla halvempaa että säästää jos kulutus noinkin paljon nousee. (riippuu tietty mihin asti 98 plompsahtaa)

Link to comment
Tuossa velipoeka puheli jotain että kulutus saattaa e10:llä nousta jopa 20% että sehän on todella ekolookinen polttoaine jos siinä kerran nyt sit on 10% etanolia ja loppu fossiilista mutta kulutus kasvaa 20% niin silloinhan nousee myös fossiilisen kulutus yli sen mitä se on ollut.. Ja toisaalta saa olla melko lailla halvempaa että säästää jos kulutus noinkin paljon nousee. (riippuu tietty mihin asti 98 plompsahtaa)

 

Ai että kun etanolin osuus kasvatetaan 5% -> 10% niin kokonaiskulutus nousee 20%? :D Kaikenlaisia huhujuttuja sitä onkin lähtenyt liikkeelle.

Link to comment
Kertokaapa miksi olette ajaneet 98:lla?Kuplalle kun riitti hyvin 92:kin.

Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen olisi mielenkiintoista kuulla asiallisia ja perusteltuja vastauksia.

 

Kyllä minäkin aikoinaan tankkasin vakio 1200:een 92 oktaanista. Vaan nyt on enempi ruttua koneessa, siksi 98 tankkiin.

 

t. Mika

Link to comment
Moottoripyörissä ongelmat olleet ainakin tankkien "turpoamista" joka tulee nopeasti kalliiksi varsinkin takuujuttuina. USAssa on pelattu tällä etanolibensalla pidempään ja siellä on useilta merkeiltä jo kokemusta asiasta.

 

Niin mimmosta kokemusta?

Huonoa vai helvetin huonoa?

Link to comment

Kappas veli Mito olikin löytänyt oikeen omat sivut tuosta ongelmasta :)

 

Itsekin kesäisin uudehkoa Ducatia ajavana seuraan jännityksellä mihin muotoon tankki ensi kesänä turpoaa!

 

Olen kyllä siinä uskossa että USAssa Ducati on luvannut vaihtaa kaikki tankit uusiin jotka menee haperoksi.

 

Se vaan ei paljoa auta jos uusi on vastaava kuin vanha...

Link to comment

 

Itsekin kesäisin uudehkoa Ducatia ajavana seuraan jännityksellä mihin muotoon tankki ensi kesänä turpoaa!

 

 

Ajat 98 bensalla niin ei turboile. Hyperikös se (sullakin..) on?

Link to comment

No täähän on vähän mistä kysyy. Tekniikan maailmassa luki joskus 12,5 litraa, itsellä päässä tuo 13 litraa joka oli kyllä hiukan yläkanttiin. Joka tapauksessa se bensa on tuosta koko ajan loppu :)

 

Mutta takaisin asiaan: koskapa bensalinjastossa tuo etanoli aiheuttaa harmaita hiuksia, niin kuinkas paljon sitä kuppelin bensalinjassa onkaan muoviletkua? Eikös tankit oo peltiä ja bensalinja runkotunnelissa metallia kanssa? Eli voisko ajatella että kuppelista tulis melko etanolikelpoinen pikkutyöllä?

 

Toki sit on vielä nää bensapumput jne. Mutta ihan jos tota linjaa ajattelee alkuun?

Link to comment

Sama vikahan koskee jarruletkuja. Ne turpoaa sisältä ja sitte ei taas mikään pelaa.

 

Asiasta toiseen, myydäänkö jossain teräspunosjarruletkua? Moottoripyörissä noita tulee vastaan koko ajan, ja tässä joku päivä mietin et olisko siinä vastausta näihin surkeisiin jarruletkuihin. Emmää silti tiedä mitä siellä teräspunosletkussa sisällä on, varmaan joku viisaampi pian valaisee et kumia sielläkin on :) Kuvittelisin jotain muuta kuitenkin...

Link to comment
Mie olen ajanut tietysti 95:lla kun se on marginaalisesti halvempaa. Pitänee kokeilla tuota uuttakin riskillä.

Mielenkiintoinen lisäpointti on että mitä nuo vanhat Eberit tykkää viinasta?

 

Meikäblondi luuli että kun valotaulussa vielä lukee 95E niin sitä on säiliöissäkin vielä - varsinkin kun hinta ei ollut yhtään alhaisempi kun ysivitonen nyt on ollut (eiks viinalitkun myötä hinnan pitänyt alentua?). Ihmettelin kyllä kun pyssyssä oli "molemmat bensat" merkittynä. =) Saattaa siis olla, että oon Rölleilyt vajaa 300km eberin pauhatessa ja toistaseks en oo huomannut mitään eroa.

Link to comment
Mie olen ajanut tietysti 95:lla kun se on marginaalisesti halvempaa. Pitänee kokeilla tuota uuttakin riskillä.

Mielenkiintoinen lisäpointti on että mitä nuo vanhat Eberit tykkää viinasta?

 

Meikäblondi luuli että kun valotaulussa vielä lukee 95E niin sitä on säiliöissäkin vielä - varsinkin kun hinta ei ollut yhtään alhaisempi kun ysivitonen nyt on ollut (eiks viinalitkun myötä hinnan pitänyt alentua?). Ihmettelin kyllä kun pyssyssä oli "molemmat bensat" merkittynä. =) Saattaa siis olla, että oon Rölleilyt vajaa 300km eberin pauhatessa ja toistaseks en oo huomannut mitään eroa.

 

Ei siellä mittarikentän säiliössä vielä ole 10E tä, vaan jotain sekoitusta kierto ei ole niin nopea. Loppukuusta se voi olla lähempänä 10E:tä jos vielä silloinkaan?

Link to comment
Mie olen ajanut tietysti 95:lla kun se on marginaalisesti halvempaa. Pitänee kokeilla tuota uuttakin riskillä.

Mielenkiintoinen lisäpointti on että mitä nuo vanhat Eberit tykkää viinasta?

 

Meikäblondi luuli että kun valotaulussa vielä lukee 95E niin sitä on säiliöissäkin vielä - varsinkin kun hinta ei ollut yhtään alhaisempi kun ysivitonen nyt on ollut (eiks viinalitkun myötä hinnan pitänyt alentua?). Ihmettelin kyllä kun pyssyssä oli "molemmat bensat" merkittynä. =) Saattaa siis olla, että oon Rölleilyt vajaa 300km eberin pauhatessa ja toistaseks en oo huomannut mitään eroa.

 

Ei siellä mittarikentän säiliössä vielä ole 10E tä, vaan jotain sekoitusta kierto ei ole niin nopea. Loppukuusta se voi olla lähempänä 10E:tä jos vielä silloinkaan?

 

Kaiken lisäksi E10 ei välttämättä sisällä sitä 10% etanolia, vaan maksimissaan 10%. Sekoitussuhde voi vaihdella välillä 6% - 10% riippuen öljy-yhtiöiden mielialasta (lue: kallis etanoli=pieni sekoitussuhde, halpa etanoli=suuri sekoitussuhde).

Link to comment
  • 2 months later...

TM, tuo hevosmiesten tietotoimiston jumala oli tutkinut asiaa..

 

E10:ä palaa 3 prossaa enempi, ja 98 on kolmisen prossaa kalliimpaa eli siksti-siksti rahallisesti tankkaa kumpaa vaan...

Link to comment
Mitä jäi hintaa tynnyrille?

 

Tämä kyseinen erä oli todella halpa.. Nuo on erään kisatiimin jämiä, muutamasta litrasta kymmeneen litraan jäänyt tynnyreiden pohjalle. Nuo astiat tulee mulle muuhun käyttöön, mutta toki otin jämät talteen pohjilta.

 

Voin kyllä kysyäistä hinnan täydelle astialle jos on kiinnostusta?

Link to comment
TM, tuo hevosmiesten tietotoimiston jumala oli tutkinut asiaa..

 

E10:ä palaa 3 prossaa enempi, ja 98 on kolmisen prossaa kalliimpaa eli siksti-siksti rahallisesti tankkaa kumpaa vaan...

 

Tosin tuokaan testi ei päde mielestäni tavan autoon kun oli softa vapaasti ohjelmoitavissa samoin sytytys. Eli veikkaan ettei ollut "lähelläkään" tehdasasetuksia, ja taisi olla vielä saabin moottori :)

Link to comment
TM, tuo hevosmiesten tietotoimiston jumala oli tutkinut asiaa..

 

E10:ä palaa 3 prossaa enempi, ja 98 on kolmisen prossaa kalliimpaa eli siksti-siksti rahallisesti tankkaa kumpaa vaan...

 

Tosin tuokaan testi ei päde mielestäni tavan autoon kun oli softa vapaasti ohjelmoitavissa samoin sytytys. Eli veikkaan ettei ollut "lähelläkään" tehdasasetuksia, ja taisi olla vielä saabin moottori :)

Nii tuo testin Saabin kone osasi hyödyntää 98:n parempaa puristuskestävyyttä kun oli sopiva tietokoneellinen turbo. Kuplan koneella jäänee pienemmäksi kuin 3% tuo kulutusero.
Link to comment
TM, tuo hevosmiesten tietotoimiston jumala oli tutkinut asiaa..

 

E10:ä palaa 3 prossaa enempi, ja 98 on kolmisen prossaa kalliimpaa eli siksti-siksti rahallisesti tankkaa kumpaa vaan...

 

Tosin tuokaan testi ei päde mielestäni tavan autoon kun oli softa vapaasti ohjelmoitavissa samoin sytytys. Eli veikkaan ettei ollut "lähelläkään" tehdasasetuksia, ja taisi olla vielä saabin moottori :)

Nii tuo testin Saabin kone osasi hyödyntää 98:n parempaa puristuskestävyyttä kun oli sopiva tietokoneellinen turbo. Kuplan koneella jäänee pienemmäksi kuin 3% tuo kulutusero.

 

Tarkoittanet suuremmaksi?

Link to comment
Nii tuo testin Saabin kone osasi hyödyntää 98:n parempaa puristuskestävyyttä kun oli sopiva tietokoneellinen turbo. Kuplan koneella jäänee pienemmäksi kuin 3% tuo kulutusero.

 

Tarkoittanet suuremmaksi?

Niin tuo Saabin kone vie jonkin verran vähemmän 98:ia kuin 95:ttä vaikka kummassakaan ei olisi etanolia ollenkaan. Sen takia yllättävän tyhmä valinta testiautoksi...

 

Energiasisällössä ero olis kait 2% joten se vois olla kulutusero. En kyllä ihmettelis jos se on allekin sen.

Pitäs penkissä jonkun kokeilla, ajamalla ei saa näin pientä eroa näkyviin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...