Jump to content

Porsche Diesel Super -60


Recommended Posts

Muutama viikko sitten mulle soitettiin vanhan Findit osto ilmoituksen johdosta.

 

Tarjottiin Porsche traktoria ihan vaan parin kilometrin päästä kotoa.. :)

Eikun äkkiä -25 asteen pakkasessa katsomaan mitä sieltä löytyis. Paikalle tultua harmitti että tulin farkuissa ja "valssikengissä" mutta loppujen lopuksi lumimäärä ei haitannu ollenkaan.. :D

 

Tämä sieltä löytyi.

 

20110115.jpg

 

Vanhempi poika halus tietenkin koeistua heti joten lumet pois mitä irti saatiin vaikka lahkeisin menikin roppakaupalla lunta kans.. :)

 

20110115001.jpg

 

20110115002.jpg

 

Takarenkaat siinä näytti olevan jotain 28 tuumasia kapeita joita omistajat oli asentanu kun ne oli käyttäny tätä perunamaassa.

 

Orggis 13-30 takarenkaat kerrottiin että pitäs löytyä kans.

 

Lupas ilmoittaa kun olivat saaneet sen irti.... :)

No viime viikolla saatiin sitten hinta sovittua ja ne oli löytäny oikeet takarenkaat ja asentanu ne.

 

Kävin perjantaina tutkimassa tarkemmin mitä oon ostamassa ja tänään saatiin kaupat tehtyä.

 

Tämmöinen Porsche Diesel Super vm. -60 haetaan kotiin lähipäivinä.

 

DSC_2965.jpg

 

DSC_2966.jpg

Link to comment

Kiitos kiitos! :)

 

Pitää vielä saada kuskattua kotipihalle. Siellä sitten kunhan kelit vähän lämpenevät voin alkaa tutkia miten paljon työmaata ennenkuin lähtee käyntiin.

 

Takalokarit ovat aika leikelletyt joten pitää joko rakentaa itse tai kaivaa jostain korvauslokareita...

Link to comment

Mun superiin ainakin sopis kuplan 5-pulttivanne heittämällä...mahtavan näköinen 185/65/15 traktorin alla! Kuskin puoleisen lokasuojan päällä kuuluu apukuskin penkki... Possu antaa mahtavat savut kun ajossa matalilla kierroksilla iskee lämän lattiaan-laittaa automaattisesti pakkosyötön päälle ja sauhua riittää!!!!!!! Kerran kävi mukavasti kun olin pyöritelly sirkkeliä monta viikkoa ja pakoputki oli karstaa/öljymöhnää täynnä. (väljä kone) Lähdin viemään tukkeja sahalle ja yhdessä ylämäessä laitoin kaasua lisää-syttyivät karstat ja öljyt palamaan putkessa! Kaveri koputti olkapäähän ja näytti pakoputkea. Valehtelematta loi 1.5 metrin lieskat ja VALTAISA sauhu ja humina!! Oli siinä muutamalla pyöräilijällä ihmeteltävää. Naamat oli nokea ja öljypisteitä täynnä kun pääsimme perille...Mahtava peli toi sun Possu-onnea projektiin!

Link to comment

Juu, vuodesta -60 tuli Superin isommat 20 tuuman eturenkaat ja jotain muutakin muutoksia. Kuten esim. ilmaputsari siitä lähtien konepellin ulkopuolella oikeella ja etuakseliin tuli jotain muutoksia. Tais tulla 2hv lisää kans.. :)

Tosin nämä muutokset olivat virallisesti "uudistetussa" 318 Superissa mutta tämä on 308 Superi jossa on 318:n muutoksia. Ihan orggis vehje joten tämä on sitten vissiin joku Zwitteri... :D

Link to comment

Hyvä että täältä löytyy lisää traktoriharrastajia, pitäisko perustaa "volkkaripalsta pulling" osasto :-)

 

Itse olen vaan sortunut väärään vesijäähdytettyyn uskontoon kun olen käyttöentisöinyt ukin kuolinpesään jäänyt diesel harmaa fergusoni, en ole halunut pilata sitä liikaentisöimällä kun ei ole mikään metsäraato, tekniikka läpikäyty renkaat uusittu ja yleis siivousta.

 

Luovustushetkellä 2003, seissyt 10-15 vuotta

HPIM0026p.jpg

 

Niin ja jouduin tämänkin pistää poikki/katki kun kytkin temppuili (oli täynnä öljyä)

IMG_0129p.jpg

 

Nykyhetkellä

IMG_0791p.jpg

Link to comment

Heh.. :)

 

Nyt on sitten kannet veks. Niistä saa varmastinkin puhdistamalla vielä käyttökelvollisetkin. Mutta pahin on vielä edessä. Ei ole ihan helppoa saada männät ja sylinterit irti kun kiertokankien irroitus sylinteri kerralla on lähes mahdoton kun kampiakselia ei saa käännettyä.. Pitäs melkeen olla gynekologi muutenkin vaikka osat liikkuis vapaasti.. Saa harrastaa laparoskopiaa... Vaikuttaa nimittäin siltä että kiertokanget kiristetään akseliin sylinteriaukon kautta yläpuolelta... :o Ja sinnehän ei pääse ennenkuin sylinteri ja mäntä on irti... :) Lohkon oikealla puolella on kyllä tarkastusaukot joka sylinterin alla mutta sieltä ei mahdu juuri tekemään mitään... :)

 

No, annan nyt vaan sen CRC:n vaikuttaa rauhassa ja toivon mukaan viikonloppuna sitten saadaan se talliin lämpimään niin on mukavempaa ruuvata. Tähän mennessä oon ollu niin innoissaan että ei oo ollu kylmä pihalla ruuvata.

 

Ventiilikoppien alla suht siistiä.

 

DSC_3131.jpg

 

Pakokanavissä vähemmän siistiä kun on ollu veden(jään) täyttäminä...

 

DSC_3140.jpg

 

Samoin sylintereissä.

 

DSC_3139.jpg

 

Juu, ja sammaleet ovat häviämässä siitä... :)

 

DSC_3130.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin. Varakoneen kotiutin viikko sitten ja siitä irrotin ekaks kaikki sylinterit kun ne ei ollu niin kovasti kiinni. Yks mäntäkin oli jo poistettu siitä kun sen sylinterin kiertokanki oli katkennu ja tietenkin myös hajottanu sylinterin helmaa ja myös viereisessä männässä oli myös lohkeillu pala. No siitä saan varalle ainakin kaksi ehjää putkea.

 

DSC_2974.jpg

 

Tänään nyt sitten vihdoin pääsin taas ruuvaamaan ja kokeilemaan uutta työkalua mitä minä ja veli oltiin kehitetty.

 

Ja kylläpäs noi männät alkoi irrota putkista. Varovasti vähän kerralla ja kun olin vähän ruuvaillu edes takas oon nyt saanu ekan putken irti. Enempää en ehtiny ennenkuin juniori heräs päiväunilta ja oli pakko jättää työt kesken...

 

20110312.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ollu paljon muita kiireitä töissä ja kotona ettei oo ehtiny tähän kiinni.. Pari päivää sitten sain sittenkin sen lämpimään talliin..

 

20110321001.jpg

Todennäköisesti eka kerran lämpimässä tallissa 51 vuoteen... :D

 

Ruotsista saapui tänään kiva paketti www.brunnegard.se :lta. :D

Koristelistoja, Super logoja, männänrenkaita, o-renkaita, tiivisteitä, istuimen jousikumi, jne. jne...

20110323001.jpg

20110323003.jpg

 

Parasta tänään oli että sain vihdoin viimeisen sylinterinkin irtoamaan sopivalla määrällä väkivaltaa... :D

Link to comment

Nyt on männätkin irtoamassa. Kaksi jo irti mutta viimeistä (keulimmaista) en saa irti ennenkuin joko purkaan puhallinkopan kokonaisuudessa keulasta tai hankin nokkapihdin joka 90 kulmassa jotta saan männäntapin lukitusrenkaan irti.

 

Tämmöinen ulosvedin tuli värkättyä romulaarista löydetyistä osista. :)

 

DSC_3003.jpg

DSC_3004.jpg

Link to comment
Sori, mut eiks tälle löydy oma traktoripalsta vaikka kuinka on ilmavehje.. Eiks otsikko jo kerro et ilmajäähy vw? Sori ehkä mä olen vääräs..

 

Kyllä mun mielestä näitä on mukava lukea, ei toi projektiosasto nyt niin täynnä ole. Jättää sitten ne lukematta mitkä ei kiinnosta. Se on mun mielipide. Vai pitääkö tehä eri sivut vw ja ei vw projekteille. Aika monella vw fanaatikolla on myös ei vw projekteja (mopoja, traktoreita tai ruohonleikkureita yms)

Link to comment

Hei pian täytyy pistää ja sitten luku......topicci, traktoreita harrasteville! Se on näköjään niin, että jokaisella ilmäjäähyjä harrastavalla täytyy olla oma maansiirtokone ja pumpattava aasi että on uskottava....

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 5 months later...

Nyt on kaks sylinteriä vaihdettu parempiin ilman halkeamia ja männät puhdistettu ja saanu uudet männänrenkaat. Uudet dekki renkaat sylintereiden alla ja jopa kaks kantta valmiiks putsattu ja asennettu. Viimeinen on vielä työn alla mutta pitäs asentua paikoilleen jo huomenna. Startti lähestyy... :)

 

20111206001.jpg

 

20120129005.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...