Jump to content

VW 1300 '73 Typ 1


Recommended Posts

Posted

Tervehdys kaikille, uusi hullu liittyi joukkoon tuimaan/huimaan/ilmakuivaan.

 

Eli aina sillointällöin iskenyt se vaihe allekirjoittaneelle, että yön pikkutunteina löytää itsensä kuplia selailemasta. Yleensä oireet ovat hävinneet itsestään, eikä tauti ole edennyt seuraavalle asteelle... ...kunnes nyt! Sattui olemaan moottoripyörä myynnissä ja löytyi kupla myynnistä kultaisella tekstillä "vaihto melkein mihin vaan".

 

Ei muuta kuin pyörä pakuun, raileri perään ja kohti Kuusankoskea.

 

Odotukset myyntikuvien perusteella olivat hieman erilaiset, kuin mitä perillä odotti... ...yllätyin positiivisesti. Pikatarkistelulla suhteellisen kovakoppainen (pintapuolista koputtelua, auton alle kurkkimista) ja noh, ikäisekseen ihan ok kuntoinen saksalainen henkilöauto. Maalipinta oli kulunut, kiveniskemillä ja repsikan ovessa näytti olevan ainakin aika iso lohjennut kittaus.

 

Ei siinä mitään, kaupat tehtiin ja työnnettiin kupla trailerille, sitten kokka kohti kotia (tai itseasiassa äiteen pihaa).

 

Lähipiirikin onnitteli ostosta, emäntä totesi "Miksi juuri kupla, rumin auto maailmassa ikinä..." ja äite kehui "Mitähän sääkin meinaat tuolla saatanan romulla tehdä", on se kyllä, melkein punastuu moisten kehujen jälkeen.

 

Siinä kuva Nastolan ABC:n pihalta, päästiin näyttään lasikuitutuningmiehille, miltä oikeat urheiluautot näyttää. Saattoipa siinä tuningvaimotkin huokaista ihastuksesta "Vaihtaispa se tuo Jani-Petterikin Hondansa tuollaiseen oikeaan autoon ja ottaisi samalla nuo farkunpuntit pois sukista"

 

_medium.jpg

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Ettei liikaa sekoteta, tässä hieman faktaa kulkineesta:

 

Koppa: '73 1300

Kone: Z-lohko, eli Typ 4:n 1700, piristetty Dellorto DRLA45 tuplilla, kyläseppämallin putkistolla ja KUULEMA kireämmällä nenäkepillä.

Rengastus: Ässä Rengas Oy pinnoitetut 185/65R15 suvikumit, Mangelsin kromeilla.

Sisusta: Jonkun auton sporttipenkit, ovipahvit ja etupenkit verhoiltu mustalla ja punasella plyyssillä

 

Suunnitelmissa seuraavaksi: Saada keksintö käyntiin, toinen kaasari laskee bensat suoraan läpi, liekö neula tai koho jumissa.

Posted

Tänään tuli sitten nostettua takapenkki pois, irrotettua kaasarit ja siivottua sisältä. Täähän alkaa oikeesti vaikuttaan aika kovapeltiseltä yksilöltä. Näyttää kovasti siltä, että lattiakaukalot on vaihdettu.

 

Ruuvasin myös kesäpyörät alle, BLING BLING!

 

_small.jpg

 

Hanskalokeroa siivotessa löytyi aarre, RON MOSS RINTANEULA! Oli pakko asentaa heti

 

_small.jpg

 

Kyllä kelpaa ohjastaa

 

_small.jpg

Posted

Tänään tuli Mopo Sportista tiivisteitä kaasareihin, josko tämä liikkuisi tässä kuussa omin voimin... Kunnianhimoinen tavoite saada se ajamalla Syysrestaurantaan, josko kerrankin olisi viedä jotain harrasteparkkiin.

 

Sitten semmonen tuli mieleen, kun joku edellinen omistaja on "eristänyt" koko pohjan retkipatjalla, ehkä tuo lämpöeristeenä toimii, tai jotain. Tuskin siitä mitään haittaa on? Bitumit ajattelin jossain vaiheessa sinne vääntää jokatapauksessa.

Posted

Toinen Lortto purettu ja aika lailla on kertynyt skeidaa sisuksiin... Ultraäänipesuri pääsi hommiin, kuvia ennen ja jälkeen tulee, kunhan kaasari on putsattu.

 

Tuli myös askarreltua töissä muutama teippi laseihin, antrasiitti on väri, tuo siirtokalvo vääristää.

 

251486_2226786545949_1136342359_2570250_4994039_n.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Nyt olis Tellervot putsattu ja kasattu uusilla tiivareilla, josko nyt toimisi, ostettaessa toinen kaasari tulvi niin, ettei auto käynyt.

 

Mitähän tuolle takaluukun mustalle raidalle tekisi... Kun ei ole mitään tietoa värikoodista, millä pirssi on maalattu ja tuon alla ei ikävä kyllä ole tuota muun kopan väriä, eli ei voi koittaa tärpätillä hinkata käläkälää pois...

 

Vai pitääköhän sitä hakea värimallin kanssa maalikaupasta maalia ja toteuttaa muutama paikkuu... Sitten joskus tulevaisuudessa kopan kimppuun, kunhan jostain hoituu paremmat harrastelutilat, nykyisessä tallissa on katto turhan korkealla.

  • 3 weeks later...
Posted

Huomenna, jos boxerjumalat ovat suotuisia, olisi tarkoitus ottaa savut... Bensanpaineet täytyy tosin mitata ensin, mutta kai sitä nyt vähän turhan korkeillakin voi kokeilla, paineensäädin on jo tilattu.

Posted

Ahdistaa ahdistaa, mutta eiköhän se vielä... Kipuna uupuu, ei sytkyttänyt edes tulppa suoraan puolanjohdossa... Yleismittariahan ei tietenkään ollut mukana, eli ei tietoa, tuleeko puolalle virta. Mutta uusi puola ensikerralla mukaan ja se yleismittari.

 

Bensa kuitenkin tulee jo kaasareille, kiihdytyspumput toimii ja näyttäisi siltä, ettei enää kuse läpi.

 

Note to self: kuusiokolopultit näyttää kyllä racelta ja sportilta kaasareiden kiinnittämisessä imusarjaan... MUTTA PRKL KUN MEINAS OLLA AHDASTA ja ekan tellervon kohdalla en tajunnut edes avata kierteitä pelkällä pultilla ennen asennusta.

  • 1 month later...
Posted

Savut otettu viimeinkin!

 

Mitsuban pumppu vaihtui pienempipaineiseen Facettiin ja sytkäkin löytyi lopulta... Hankaloittaa hieman säätöä, kun hihnapyörän merkit eivät ole kohdallaan. Jos merkkien mukaan mentäisiin, olisi autossa nyt about 100° ennakkoa :)

 

Säädin sytkän niin, että käänsin jakajaa, kunnes kone alkoi ottamaan kierroksia ja siitä piiru takaisin.

 

Huomenna sitten koeajo.

Posted

Aattelin, jos tuossa talven aikana hankkis asteikkohihnapyörän. Nyt taitaa olla kuplan hihnapyörä nelkun koneessa.

 

Tarkoititko, että käyttäisi superteknistä YKK-mittaria, eli ruuvimeisseliä ja katsoisi koska ykkönen on YKK? ja sitten merkki kohdalleen?

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Qkeljx53QDw

 

HTC:n mikrofoni tarjoilee nautinnollisen äänimaailman... ...NOT!

Posted

Ihmettelin vaan ittekseni tuota n. 100 asteen ennakkoa... Kunnes nyt luin, että sulla on siellä nelkun kone. Ja jos siinä on ties mikä hihnapyörä, niin vois olla ihan hyvä ajatus oikeasti etsiä merkit paikoilleen. Yybertekninen ruuvari ei anna kovin tarkkaa tulosta kun nelkussa on toi tulpanreikä kovin pystyssä, mutta saatavan tuloksen kanssa voinee elää... Korvakuulolla ja mutulla voi asiat olla sen verta pielessä, että pata saattaa joutua piankin remonttiin...

 

Todella kannustava ja innostava lähipiiri sulla kyllä löytyy!! ;-DD

Posted

Toivottavasti tuon yhden tallipaikan nyt saisi, niin voi kaikessa rauhassa talvella nostaa koneen pöydälle ja vähän tutkia.

  • 2 weeks later...
Posted

Viikonloppuna sopimaan talvisäilöstä, josko projekti hyppäisi eteenpäin!!

 

313550_2493226806789_1136342359_2829621_817752949_n.jpg

 

Kuplan konepelti ei näemmä pysy paikallaan ilman ruuveja :)

  • 2 weeks later...
Posted

313554_2626183570625_1136342359_2909154_299347537_n.jpg

 

Jokohan tällekin alkais pikkuhiljaa tapahtumaan jotain.

Aikaisemmin auto makasi taivasalla äiteen pihassa, n. 40km/suunta. Nyt lämmin talli ja 1,5km kotipihasta.

  • 2 weeks later...
Posted

Siitä se sitten lähtee... ... nimittäin tämänkin ykköstyypin squirttaus.

 

Kaasarit lähti jo uuteen kotiin, läppärungot tulee tilalle. Jakajalla heitetään vesilintua, tilalle suorasytty tai hukkakipuna.

 

Vähän lähtötilanteesta fotoa, puhelimella tosin, ei sattunut kamera tallille mukaan.

 

_small.jpg

Posted

Nyt täytys miettiä noiden kiinnityksiä DRLA-imusarjoihin... Hitsautanko alumiinilaipat DRLA-jaolla runkoihin vai teetänkö laipat, mihin saa rungot silikoniletkulla ja klemmareilla kiinni?

Posted

Minä olen parille palstalaiselle teettänyt omien kuvien mukaan CNC jyrsityt laipat, ensimmäiset oli 92mm jaolla oleviin läppärunkojen kanssa käytettävät pultattavat adapterit IDF imusarjoihin ja toiset 74mm jaolla oleviin läppärunkoihin imusarjoihin hitsattavat adapterit.

 

Myös kaasuvivut menivät näissä toisissa läppärungoissa uusiksi, tulee 3mm rosterista laserleikattuna omanlaiset.

 

mplpprunkodrlalaippa.jpg

Posted

Joo, täytyy vähän tutkia tallilla vaihtoehtoja. Nuo omat läpät saa onneksi purettua joka välistä osiin, eli jaon saa passattua kyllä.

Posted

Tuli myytyä sitten Mangelsit kuplan alta pois, täytyy varmaan jotain keksiä tilalle...

 

Taisi olla hieman bensaa öljyn seassa, kun ei syssyllä nostanut paineita tyhjäkäynnillä ja nyt laskin öljyt pois, viskositeetti tais olla jotain -100...

  • 2 weeks later...
Posted

_small.jpg

 

Tyhjää...

 

_small.jpg

 

Siinä lepää. Työpöytää täytyy vähän vahvistella, että uskaltaa nostaa paistin vartaaseen.

 

Positiivisia ylläreitä konetta irroittaessa, näyttäisi kovasti siltä, että imukanaville on tehty jotain parannusta (tai "parannusta")

  • 2 weeks later...
Posted

Kun ei muutakaan, niin kuvaillaan sitten vaikka uusia osia...

 

"Trumpets for car engine", niinkuin thaimaalainen Mark Murphy oli pakettiin kirjaillut:

_smaller.jpg

Posted

Nostin koneen pöydälle ja kurkkasin, mitä kannen alta löytyy... Kone näyttääkin olevan 94x66, eikä 90x66 mitä voisi numerosta päätellä... Venttiilit taskulaserilla mittailtuna 40mm ja 36mm. Sitten pari kysymystä:

 

1) Kun sytkänä olisi tarkoitus käyttää EDIS4, voinko surutta napata jakajan akselin irti ja tulpata jakajan rei'än?

 

2) Minkälaisilla momenteilla/asteilla kannet kiristetään?

Posted

 

1) Kun sytkänä olisi tarkoitus käyttää EDIS4, voinko surutta napata jakajan akselin irti ja tulpata jakajan rei'än?

 

 

Muista vaan ne pari prikkaa mitkä siellä jakajan käyttö akselin alla on ettei ne lähde kiertelemään kun otat akselin pois.

  • 2 weeks later...
Posted

Hmm, onkohan koneelle joskus käynyt venttiilivaurio, vai onko joku meinannut venakoloja mäntiin...

 

_small.jpg?hash=52562

  • 2 weeks later...
Posted

Sytkäkamppeet saapuivat (kiitos HSuomi), eli EDIS4, puuttuu vielä triggeripyörä ja vr-anturi.

 

Pitkästä aikaa viikonloppu tulossa ilman ylimääräistä ohjelmaa, joskohan saisi nuo kannet putsattua ja venttiilit läpättyä... Sitten kone nippuun ja polttoaineensyöttöä askartelemaan.

  • 3 weeks later...
Posted

Toinen kansi nipussa ja paikallaan, toinen olis putsattu, venttiilit hiottu ja odottaa asennusta. Oli sitten ykkösen ylimmäinen männänrengas poikki, aiheuttaa pientä viivästystä...

 

Tuli tehtyä myös empiiristä tutkimusta unohduspeltejen etymologiaan... Onneksi oli vasta yksi suojaputki paikallaan.

  • 4 weeks later...
Posted

Ei se mielenkiinnosta ole kiinni, mutta aika ei meinaa riittää millään. Jos kerran kuussa kerkiää tallille pariksi tunniksi puuhastelemaan, ei rojekti kauheasti etene.

Posted

Koneen myin tänään, joku oli kiinnostunut tästä, jos ei tule kauppoja, pääsee laatikon jatkeeksi 2000km ajettu 1300cc vakio mosa. Löytyy eräästä '69 IKUISUUSrojektista, josta kuvia myöhemmin...

 

Hieman syö vaan aikaa ja rahaa, kun pitäisi:

- Hoitaa häät alta pois

- Myydä rivitaloasunto

- Ostaa talo tai isompi rivitaloasunto

 

Mutta kaikki aikanaan...

Posted

Näin se menee. Ittellä into pursusi splitin kanssa 27 vuotta sitten ja nyt samalla palolla viisysin kanssa kun muut kiireet on saatu hoidettua.

Onnittelut ilmeisesti saa laittaa tähän saman tien ukkomieheksi joutumisen johdosta :-)

Posted

Kiitoksia, kiitoksia...

 

Kyllä tänään taas tallilla heräsi pientä kipinää, josko sittenkin ajoon kesäksi, ensi talvena koppa kuntoon ja sitten koneen kimppuun...

Posted

Pientä sipistelyä harrastettu... Nyt autossa on jo valot korin ulkopuolella, mittarivalot täytyy vielä löytää.

 

Onkos kukaan väkästellyt sähköiselle lasinpesurille kytkintä tuohon kuplan omaan pyyhkijän viikseen? On noita katkaisijoita ihan tarpeeksi tuossa kojetaulussa, jos jonkun saisi jättää pois.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...