Jump to content

VW 1300 '72 GT3 RS


Recommended Posts

Guest Type123

Tilattu Autotunesta ECU MS3 prosessoriyksiköllä ja PanteraEFI:ltä 2 x IGN-4A puolat, joiden sisällä kussakin 4 erillistä IGN-1 vastaavaa puolaa. PanteraEFI valmistaa myös tehokkaat 034 IGN1 ja IGN-4 puolat

 

 

 

 

Eikö tämänkaltaiseen projektiin kuuluisi MoTec näytöllä ja muilla himmeleillä? ( Hymiö tähän )

 

Hieno projekti ja toivottavasti laite nähdään kadulla & kilvissä lähitulevaisuudessa.

Edited by Type123
Link to comment
  • 4 weeks later...

Kauden 2014 virittäjissä esiintyy varsin tehokkaan oloinen kupla lähes 300 hepan tehoilla. Siitä vertailukohtaa miten kuplan pitää kulkea radalla. Alexin kuplahan pitää saada virittäjiin, siellä ammattilainen vetäsee radan muutaman kerran ympäri ja pisteytys päälle.

 

Hyvä tästä tulee.

Link to comment

Jaa jälki hirvittää?   Kyllä niitä saumoja vielä puhalletaan ja siloitellaan. Kyllä mun peltiseppä osaa ruostehommat, pitää ottaa sisätilojen maalaus puheeksi vielä, mutta ihan sileetä jenkkimäistä touhua ei tule, vaikka sileä täydellisyys fantasiossa pyöriikin:

 

Siis ei sauman jälki hirvitä mutta vaikka ne silottaisi hyvin niin silti se näyttää siltä kun oltaisiin vain lyöty lätkä vanhan pellin päälle. Ja tosiaan jos täydellisyyttä tavoitellaan niin tälläisiin pikku asioihin kannattaisi kiinnittää huomiota.

  • Like 1
Link to comment

Itsellä ei ole taitoja tehdä paremmin eikä myöskään tiloja. Aina voi ehdottaa jotain parempaa, mutta kova vänkääminen ei ehkä tuota haluttua tulosta niin töiden että välien suhteen.   Asun kohtalaisen pienellä paikkakunnalla ja automaalareita/peltiseppiä harvakseltaan.

Edited by -Alex-
  • Like 1
Link to comment
Guest j_kuusisto

Itsellä ei ole taitoja tehdä paremmin eikä myöskään tiloja. Aina voi ehdottaa jotain parempaa, mutta kova vänkääminen ei ehkä tuota haluttua tulosta niin töiden että välien suhteen.   Asun kohtalaisen pienellä paikkakunnalla ja automaalareita/peltiseppiä harvakseltaan.

Siistiä jälkeä ja kun se nyt ei tuon huonommassa kunnossa ole, niin miksi vaihtaa esim. "valmiita" korjauspaloja tilalle..

Link to comment

Avaa Lasse vaikka SePin viisysiä viilaamassa topikki, niin luultavasti ymmärrät mitä Tanhiksen kanssa tarkoitamme. Kun näkee hiukan enemmän vaivaa, niin lopputuloskin on sitten vähemmän korjatun näköinen. Ja ilman sen erikoisempia työkaluja tai tiloja. 

Link to comment

Eikä ne päin persettä 0,0002 mm pellistä väännetyt "korjauspalat" mikään oikotie onneen ole. Kaikki pitäs itte tehdä. Mitens noi kohdat olis pitäny tehdä? Puhutaan nyt sitten normi-ihmisistä, normityökaluilla ja normi harrastetiloissa.

Nyt tälläinen sivuhuomio tähän asiaan että autohan oli peltisepälle eikä missään kotitallissa.

 

Ja ei se pellin vääntäminen nyt niin vaikeaa ole perustyökaluillakaan, täytyy vain olla vähän luovempi työtapojen kanssa ja aikaa menee vain kauemmin.

 

Kun tähän lisäselvitystä halusit niin esim jos alunperin on olemassa kaksi eri palaa jotka on liitetty yhteen alunperin pistehitseillä niin se vain näyttää väärältä jos tuollaisen kahden pellin liitoskohdan korvaa vain yhdellä lattanalla pellillä.

Edited by Tanhis
Link to comment

Nykyään kuplienkin harrastaminen sillä tasolla, ettei peruspeltiseppä jaksa/halua eikä välttämättä edes osaa tehdä kuplan koritöitä sellaisella tarkkuudella millä moni harrastaja tekee omassa tallissa.

 

Siinä mielessä 25-wee ammattitausta ei merkitse mitään, vain ainoastaan asenne, työmenetelmät, taito ja lopputulos.

 

Alexin kuplan tekniikkaa valkattu ja rakennettu sellaisella tarkkuudella/perusteluiden tasolla ettei peruspeltiseppäjaskan ymmärrys edes riitä millä tasolla tekniikka on ja jotta tämä auto olis tasapainoinen kokonaisuus, ei ihme jos palstan lukijoilta/kirjoittajilta tulee näitä kommentteja.

 

Jos tekniikan palasia ostettu ympäri maailman sieltä mistä parhaita saatu, on koritöihin valittu kotipitäjän ukkeli huono peruste miksi tälläistä jälkeä tulee.

 

Kun tekniikkaan nähty vaivaa, olis loogista kun kori olis viety sellaiselle osaajalle joka tekee kerralla primaa, vaikka satojen kilsojen päässä.

 

Uskon että harmittaa jos kori tehty puolittaisella laadulla.

Edited by ARTO
  • Like 1
Link to comment

Kalliiden kilpa-autojen omistaminen tekee harvasta edes "peruspeltisepän"..

Kuvien perusteella näyttää "perus-ratsupaikoilta", jos ei mahiksia hitsaus työhön, niin hommaa parempi koppa?

 

-Pete-

 

Edit: Maailman luokan ammatti osaamista, on myös tarjolla naapurissasi :)

Ja he omistavat myös kallita kilpureita :)

 

http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery&gallery=13

Edited by PZQ
Link to comment

Jos noita sisäpuolen paikkoja tekee "täydelliseksi" niin kuin suurin osa palstalaisista näyttää tekevän, niin kuinka moni selviää siitä ilman pakkelia? Minä ainakin miettisin onko siinä mitään järkeä työmäärään nähden...

 

Ehkä ensin kannattaisi valita tuleeko autoon verhoiluja vai ei.

Link to comment

Kalliiden kilpa-autojen omistaminen tekee harvasta edes "peruspeltisepän"..

Kuvien perusteella näyttää "perus-ratsupaikoilta", jos ei mahiksia hitsaus työhön, niin hommaa parempi koppa?

 

-Pete-

 

Edit: Maailman luokan ammatti osaamista, on myös tarjolla naapurissasi :)

Ja he omistavat myös kallita kilpureita :)

 

http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery&gallery=13

 

Mäkelä Autotuningilla tuntitaksa varmaan ihan siedettävä ajatellen normaalia ihmistä......tai sitten ei :D :D :D

 

Se on mukavaa että harrastajia kannustetaan täällä, ehtaa suomifinland tyyliä :)

Edited by -Alex-
Link to comment

Mäkelä Autotuningilla tuntitaksa varmaan ihan siedettävä ajatellen normaalia ihmistä......tai sitten ei :D :D :D

 

Se on mukavaa että harrastajia kannustetaan täällä, ehtaa suomifinland tyyliä :)

 

Ole hyvä vaan :) 

Jos autosi tekniikka on pro, niin miksi koppa ei? Rahasta se nyt ei ainakaan näytä olevan kiinni..

 

-Pete-

Link to comment

Ole hyvä vaan :) 

Jos autosi tekniikka on pro, niin miksi koppa ei? Rahasta se nyt ei ainakaan näytä olevan kiinni..

 

-Pete-

No enpä tiedä.... ihan alhaisilla insinöörin normituloilla hankittu 4-5 vuoden aikana palikat, eli ehkäpä se on juuri siitä kiinni.

Edited by -Alex-
Link to comment

 

Kauden 2014 virittäjissä esiintyy varsin tehokkaan oloinen kupla lähes 300 hepan tehoilla. Siitä vertailukohtaa miten kuplan pitää kulkea radalla. Alexin kuplahan pitää saada virittäjiin, siellä ammattilainen vetäsee radan muutaman kerran ympäri ja pisteytys päälle.

 

Hyvä tästä tulee.

 

 

Nykyään kuplienkin harrastaminen sillä tasolla, ettei peruspeltiseppä jaksa/halua eikä välttämättä edes osaa tehdä kuplan koritöitä sellaisella tarkkuudella millä moni harrastaja tekee omassa tallissa.

 

Siinä mielessä 25-wee ammattitausta ei merkitse mitään, vain ainoastaan asenne, työmenetelmät, taito ja lopputulos.

 

Alexin kuplan tekniikkaa valkattu ja rakennettu sellaisella tarkkuudella/perusteluiden tasolla ettei peruspeltiseppäjaskan ymmärrys edes riitä millä tasolla tekniikka on ja jotta tämä auto olis tasapainoinen kokonaisuus, ei ihme jos palstan lukijoilta/kirjoittajilta tulee näitä kommentteja.

 

Jos tekniikan palasia ostettu ympäri maailman sieltä mistä parhaita saatu, on koritöihin valittu kotipitäjän ukkeli huono peruste miksi tälläistä jälkeä tulee.

 

Kun tekniikkaan nähty vaivaa, olis loogista kun kori olis viety sellaiselle osaajalle joka tekee kerralla primaa, vaikka satojen kilsojen päässä.

 

Uskon että harmittaa jos kori tehty puolittaisella laadulla.

 

 

ARTOn kaksi kommenttia ristiriidassa :) 

 

 

"Hyvä tästä tulee."

 

 

"Jos tekniikan palasia ostettu ympäri maailman sieltä mistä parhaita saatu, on koritöihin valittu kotipitäjän ukkeli huono peruste miksi tälläistä jälkeä tulee."

Link to comment

Ensimmäinen kommentti oli kohteliaisuus ja onhan tähän tulossa makeaa tekniikkaa.

 

Jälkimmäisessä pureuduin kokonaisvaltaiseen ristiriitaan ( korityöt, millä tavalla tehtyjä korjauksia ) minkä korjaamalla tästä tulee varmasti upea peli.

 

Edelleenkin, hyvä tästä tulee:)

Link to comment

Kyllä kyllä, pitää mennä peltisepän juttusille huomenna.  Omasta mielestä esim. kynnyskotelon, kylkipellin ja korin etupalan vaihto ihan siisti.  Kori on lähtökohtana aika huono ollut. Vink vink kaikille, töissäkäyvillä ihmisillä on kummasti rahaa kun jaksaa säästää +5 vuotta, varsinkin jos ei oo vielä lapsia, 250 000e talolainaa, 50 000e lainaa audiin/bmw/volvoon ja 30 000e lainaa busteriin/silveriin/yamariniin ;)

Edited by -Alex-
Link to comment

Niin miten tuo takakaaren etupuoli olisi pitänyt korjata. Tai miten Tanhis ja Ketsa olisi sen korjannut? Sanokaa nyt niin osaan omaani sen tehdä oikein. Sitten siinä on semmoinen ero kun itse tekee itselleen jotain uniikkia, eikä laske tunteja. Ja sitten on ne joilla on rajallinen määrä vapaa-aikaa ja pari muuta juttua elämässään, niin joskus on ihan kiva vähän tehdä valmistakin. Sitten jos työstä joutuu maksamaan roposia jollekin, niin silloin on kiva kun tulee valmistakin.

 

Tossa seurasin yhtä sadan pisteen entisöintiä, niin siinä meni pelkkiin peltitöihin toista tuhatta tuntia. Eikä aihio ollut edes huono. Itte en olisi tohon pystynyt tässä elämässä.

Link to comment

Niin miten tuo takakaaren etupuoli olisi pitänyt korjata. Tai miten Tanhis ja Ketsa olisi sen korjannut? Sanokaa nyt niin osaan omaani sen tehdä oikein. Sitten siinä on semmoinen ero kun itse tekee itselleen jotain uniikkia, eikä laske tunteja. Ja sitten on ne joilla on rajallinen määrä vapaa-aikaa ja pari muuta juttua elämässään, niin joskus on ihan kiva vähän tehdä valmistakin. Sitten jos työstä joutuu maksamaan roposia jollekin, niin silloin on kiva kun tulee valmistakin.

 

Tossa seurasin yhtä sadan pisteen entisöintiä, niin siinä meni pelkkiin peltitöihin toista tuhatta tuntia. Eikä aihio ollut edes huono. Itte en olisi tohon pystynyt tässä elämässä.

En missään vaiheessa ole kommentoinut takakaaren etuosaan kun se näyttää olevan siinä niinkuin pitääkin. Mutta jos rakentaa kallista projektia niin ei nyt olisi kauhean vaikea eikä edes aikaa vievä homma laittaa noiden kahden ratsupaikan näkösen paikan tilalle sellainen korjauspala kuin siihen kuuluu. Varsinkin kun paikka on helposti nähtävissä takapenkin ylös nostamalla. Ja näköjään kuvakin oli poistunut.

Edited by Tanhis
Link to comment

Vittuilkaa nyt ihmeessä lisää niin ei tarvi lukea enää lainkaan näitä projektikertomuksia!

 

Jos joku pistää jokaisen kuvan projektistaan niin heti vittuillaan, toisten kuvista näkee et meikkaus ym. jo tehtynä ennen julkaisemista & luonnossa paljastuu viimeistään totuus näistä virheettömistä "värkeistä"...

Tämäkin projekti on oikeesti kiinnostava seurattava toisin kun monet tän palstan alku-innostuksen jälkeen hiljentyneet nippelien kiilloitus-projektit.

Omat projektini kuuluu kans näihin hiipuneisiin / ei vaan valmistu projekteihin mutten silti vittuile näille "väärin" rakentajillekkaan.

 

Kevään odotusta kaikille, katotaan taas kesällä kenen kalusto liikkuu, kenen valmistuu...

Edited by Janne Välilä
Link to comment

Tota vittuilua täältä lukeneena omakin projekti etenee vaan tallin pimeydessä kuvia oon kyl ottanut omaksi huviksi. Elokuun alussa aloittaessani ajattelin laittaa muidenkin ihmeteltäväks. Tsemppiä kaikille jotka laittaa tekstiä ja kuvia omista projekteista.

Link to comment

Tuskinpa täällä kukaan Alexin autosta vittuilee. Odotukset tätä autoa kohtaan ovat vain nousseet korkealle ja moni haluaisi nähdä suomivalmisteisen tyylipuhtaan aidon Germanlookerin ja sillä kannustamme Alexia pitämään riman korkealla. Pontti peltitöistä on varmasti mennyt Alexille perille ja myöhemmin sitten näemme onko autossa matoton katseita kestävä sisusta, vai onko se asia josta on jouduttu tinkimään tässä projektissa. 

Link to comment

Niin miten tuo takakaaren etupuoli olisi pitänyt korjata. Tai miten Tanhis ja Ketsa olisi sen korjannut? Sanokaa nyt niin osaan omaani sen tehdä oikein.

 

 

Kuten Ketsa tuossa jo mainitseekin, veikkaan että odotuksissa oli nähdä jotain tämän näköistä jälkeä:

 

48.jpg

 

Ymmärrän myös miksi peltiseppä on käyttänyt poistetuissa kuvissa esiintynyttä näkemystä tuon nurkan korjaamisesta - se on helppo ja nopea tehdä ja ajaa asiansa = asiakkaalle edullista.

Yllä olevan kuvan mukainen korjaus ottaa aikaa. Aika maksaa. Kun lasku lyödään nenän eteen, alkaa asiakkaan nikottelu siitä että "ei kai se näin kallista voi olla ja miten siihen näin kauan meni ja..."

 

 

katotaan taas kesällä kenen kalusto liikkuu, kenen valmistuu...

 

... ja yritetään samalla pitää mielessä, että jos se kalusto ei tänä kesänä liiku tai valmistu, ei se haittaa. Itselle näitä tehdään.

Parempi kerralla hyvä kuin läjä pysyviä väliaikaisratkaisuja muiden mieliksi.

Edited by Jiibee
Link to comment

Noh noh turha ottaa syttyjä asiasta puolin tai toisin.

 

Kun projektikertomukseen tulee muilta harrastajilta vinkkejä tyyliin "minusta tuo kannattaisi tehdä paremmin", viisas harrastaja ottaa asian mietintään ja pohtii saatua palautetta. Nythän tässä on tullut hyviä pointteja esiin:

 - peltipaikkauksen olisi ehkä voinut tehdä paremminkin

 - toisaalta jos paikkauksia hiplataan viimeisen päälle, menee enemmän rahaa kun työn joutuu kuitenkin teettämään ulkopuolisella

 - uuden peltisepän etsiminen aiheuttaa viivästystä projektiin ja mahdollisesti kustannukset taas nousevat

 - vaikka projektiin on ostettu kalliita palikoita, rahaa ei ole loputtomasti

 

Kun viisas harrastaja on pohtinut asiaa ja ottanut eri näkemykset huomioon, viisas harrastaja saattaa teettää korjauksen uudelleen tai saattaa jättää sen ennalleen. Tärkeintä että lopullinen valinta on itse tehty.

 

 

Tyhmä harrastaja pillastuu kun joku kehtasi olla eri mieltä ja pyytää poistamaan koko ketjun.

  • Like 1
Link to comment

Olen hyvin tietoinen, että laatu maksaa, ja sitä haluankin, vaikka vähän hitaamminkin, sillä SE €€€ ei kasva edelleenkään puissa, vaikka mm. PZG:llä on sellainen käsitys, sitä kun on säästetty pitkän aikaa mm.ylitöistä ja muutaman kerran jopa lainattukin pikkasen. Vaihe kerrallaan, ei tartte olla yhdessä yössä heti valmis. Ensimmäisenä tietty koppa, sitten alusta kasaan ja sitten sisustaa ym johtosarjaa, ja vasta viimeisenä moottori toimintakuntoon. 

 

 

vinkkejä tyyliin "minusta tuo kannattaisi tehdä paremmin"

 

 

 

Itse kun en ole edelleenkään peltiseppä, ainoastaan autoni kasaaja ja suunnittelija, eli suoranaisesti en voi 100% vaikuttaa jokaiseen saumaan ja korjauspeltiin, toiveita toki luonnollisesti.

 

 

Tämä on kyllä hienosti tehty, mutta 75% pelleistä näyttää olevan jo valmiita korjauspeltejä:

 

http://www.retroperformance.co.uk/wp-content/gallery/1968-1200-resto/48.jpg

 

Kyllä projekti jatkuu, saatan jopa kertoakin täällä, mutta vanhempi työkaveri sanoi virnistäen vklopun ollessa ovella, ettei keskeneräisiä töitä kannata esitellä ;)

Edited by -Alex-
Link to comment

Varmasti kaikki haluavat lukea tästä projektista myös jatkossakin - eriävien mielipiteiden takia ei kannata projektikertomuksia lopettaa Johan sä olet tehnyt/suunnitellut tähänkin asti kaiken eri lailla kuin 99% muut harrastajat :)

Link to comment

Eiköhän tuollainen olisi fiksu tuohon sinun prokkikseen kun alkuperäisistä sähköistä tuskin jää muutenkaan paljoa jäljelle. Kannattaisi varmaan ostaa sellainen sarja missä olisi vähän enempi relepaikkoja ettei niitä tarvitse irtonaisiksi viritellä johonkin roikkumaan.

Link to comment

Älä nyt hyvä mies pillastu, jos sait arvostelua ulkopuolisella teettämästäsi työstä.

Harrastajalle ei ainakaan maksa yhtään enempää tehdä kunnollista jälkeä..

Miksi et sitä samaa vois vaatia ammattimieheltäkään?

 

Ja ei kai tätä palstaa tartte lukea/tulkita kuin ähly koraania :)

 

 

Loppu kevennys; :)

No enpä tiedä.... ihan insinööri eli ehkäpä se on juuri siitä kiinni.

 

-Pete-

Edited by PZQ
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...