Jump to content

Viisysiä viilaamaan


SePi

Recommended Posts

Posted

Uutta starttia odotellessa siirryin ilmastointilaitteen kimppuun ja nyt se toimii niin että tukka pöllyää - kenellä sitä nyt on. Kanavapuhaltimesta tuli heti arvokkaamman näköinen kun se sai maalia ylleen. Ekotorille menossa ollut imuri luovutti juuri oikean kokoista haitariputkea riittävän määrän. Ja tuo kaikki hässäkkä kojelaudan sisällä menee kannen taakse piiloon. Tavaratilan pohjapahvi taitaa peittää myös ton puhaltimen ja ton sisäänmenoaukon suojaksi tulee joku siivilä. Saas nähdä miten paljon bensan hajua tulee sisään - tankin korkki on tiivis ja korvausilmaletkussa on takaiskuventtiili, joten luulisi, ettei ihan tolkuttomasti ainakaan

 

P1120768.JPG

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Jess, nyt lähti penkit verhoilijalle! Startti on muilutettu pakoilleen ja lamput sai saksalaista kiiltoa kehyksiinsä. Ilmastointilaitteestakin tuli oikein kaksi nopeuksinen kerrasta onnistuneella vastus valinnalla. Pissapoika tuntuu ainakin toimivan ja camber compensator on nyt uudella kannakkeella aisoissa kiinni. Ovien osia kunnostellessa ja monenlaisia pikku sipistyksiä tehden tämä taitaa tulla pääosin valmiiksi tänä vuonna. Löysin CSP:ltä rosteripuskurit edukkaimmin ja jos samaan pakettiin ottais kylkilistat sekä astinlaudat ilman listoja ja etuoven tiivistelistat mustina niin alkais olla ostoksetkin tehtynä. Mutta olisko rosteriset listat kerrasta järkevämpi tai hintansa väärti?

 

Vähän vielä laskeutuu kun tulee ovet, lasit ja penkit painksi, mutta melko terhakkaassa asennossa silti

P1120781.JPG

 

camber compensatorin kannake

 

P1120789.JPG

Posted

Ovien pahvit olis pienen kunnostuksen jälkeen muuten priimaa - tai riittävän hyvät, mutta miten nuo pinttymät sais pois. Oon kokeillu ihmesientä, chillit bangiä, taborttia, liuotin pohjasia ja käsienpesuaineita. Paljon puhistu, mutta edelleen kuskin käsivarren jäljet ja kahvojen ympärykset näkee. Onko joku kokeillu soodapuhallusta tollaiseen vinyyliin? Kahvan kohdasta ja takapenkin varjopaikasta näkee kuinka on 55 vuotta sävyttäny pintoja.

 

P1120795.JPG

Posted

Vinyylimaali (SEM) vois olla kokeilemisen arvonen juttu, pesuaineista ihmesienellä ja sappisaippualla on saatu parhaat tulokset.

Posted

Onko joku kokeillu soodapuhallusta tollaiseen vinyyliin?

Homeisesta ja mustuneesta aurinkolipasta tuli valkoinen kun huvikseen testasin että miten soodapuhallus puree.
Posted

Ovien asennus on ollu vähän niinku viivytettävien listalla keskeneräisten verhoilutöiden takia, mutta tänään päätin laittaa kuskin oven paikoilleen. Ylemmän saranan ylikokotappi ja alemman vakio olivat sopivan tiukkoja. Koska kori oli ollu vuosikausia irti vailla sen kummempia tukia kuin ruostuneet lämpökotelot, mielessä jäyti mahdolliset sopivuusongelmat. Oli onneksi ihan turha pelko. Uusi tiiviste on vielä tiukka mutta sekin sopeutuu paikoilleen vuosien varrella.

 

P1120802.JPG

 

Tupakki-ikkunan tiiviste oli loistavassa kunnossa ikävuosistaan huolimatta, kuten myös sivulasin sisäpuolinen tiiviste. Muut osat onkin tulossa CSP:ltä lähiaikoina ja saa oven kasattua.

Aikani jynssäsin kaikilla tunnetuilla tavoilla ja aineilla ovipahveja ja päätin, että ne kelpaavat - ainakin toistaiseksi...

Posted

Voi rähmä. Puoli vuotta siististi paketissa tallin saasteilta suojassa olleet kattoverhoilut paljastuivatkin kellertävän beigeksi. WW tilauslistassa lukee selvästi että light grey, mutta eipä onnistunut kerralla tämäkään. No mihinkäs tässä on kiire. Splittiin ostin jo toisen jarrusylkän ja saas nähdä katoavatko rahat tälläkin kertaa. Joten kesä taitaa mennä valkoisella arkikotterolla huristeluun.

Posted

Universal-Stone-800-Sponge-18205-PR-MD.j

Tämä on ihan ykkönen! Jos tällä ei lähde niin ei millään. Kaiken lisäksi myrkytön. Ovipahveihin en kylläkään ole kokeillut.

Posted

Täytyy vielä jostain etsiä tota Apon kehumaa kiveä.

 

CSP:ltä tuli paketti:

 

Listattomat astinlaudat napsahtivat paikoilleen. Tekijän nimi laatikossa - ei varmaan vesilahtelaisen veroista, mutta kelpaa.

P1120815.JPG

 

Takaviistosta näkyy sopivasti rosteria helman molemmin puolin. Nuo kolosetkin saavat vielä jotain hämäävää täytettä...

 

P1120819.JPG

Posted

Tää onkin hyvä idea, taian kans toteuttaa.

Uutta starttia odotellessa siirryin ilmastointilaitteen kimppuun ja nyt se toimii niin että tukka pöllyää - kenellä sitä nyt on. Kanavapuhaltimesta tuli heti arvokkaamman näköinen kun se sai maalia ylleen. Ekotorille menossa ollut imuri luovutti juuri oikean kokoista haitariputkea riittävän määrän. Ja tuo kaikki hässäkkä kojelaudan sisällä menee kannen taakse piiloon. Tavaratilan pohjapahvi taitaa peittää myös ton puhaltimen ja ton sisäänmenoaukon suojaksi tulee joku siivilä. Saas nähdä miten paljon bensan hajua tulee sisään - tankin korkki on tiivis ja korvausilmaletkussa on takaiskuventtiili, joten luulisi, ettei ihan tolkuttomasti ainakaan

 

P1120768.JPG

Posted (edited)

Tuo on niin raivostuttava ongelma, minulla sama ongelma aina ollut tuossa punaisessa -74ssa paitsi se on päinvastoin...

 

Ongelma ollut yli 20 vuotta ja siihen on tottunut ja saanut vanteita alle vähän isommalla offsetilla ja asia ei niin hyvin näy (nyt et36)

 

Kyllä tuo menee leimasta läpi, eikä auton tarvi olla niin matala jos meinaa vähän ajella lujemmin mutkateillä suomessa

 

Dennis

 

Tuohon ongelmaan itsekin törmäämässä ehkä, laskureiden ja taulukoiden mukaan pitäisi mahtua nippanappa. Lokasuojat edessä CSP:n 2.5cm leveemmät ja akseli levittää per puoli 8mm ja napasysteemi 12mm.

 

Lähtökohtana käyttänyt laskureissa 5.5" et25 vannetta sekä 7" et40-45 vannetta ( Vdubengineeringin / Lannerin taulukosta joka sopii vakiosuojien kanssa) ja Kerscherin sivujen mukaan 7" et16 vanne mahtuu 3cm lokasuojan kanssa, ja heidän KRS 3-osaiset vanteiden max et41 7.5" leveenä.  Selviää sit kokeilemalla kun saan ostettua etuvanteet, ja uudet -12mm kaventavat navat omien kuvien mukaan tommis billetiltä 200e pari, jos ei mahdukaan.

Edited by -Alex-
Posted

Alex, eti kaks vaiheinen kytkin ja teet tollaisen tuplavedon maadotukseen. Kytke toinen maadotus kuvan vastuksen kautta ja sulla on puhaltimessa kaksi nopeutta. Ton kanavapuhaltimen kiinnitin pitkään lokasuojan kiinnityspulttiin sopivalla säädettävällä vinkuraraudalla ja tuin sen yläpäästä kumitutilla peltiä vasten. On tukeva eikä tarvii porailla reikiä

P1120828.JPG

Posted

Oletko SePi jo kokeillut tavarilan pahveja tuon muovisen puhaltimen peittämiseksi? Jos olet, niin löytyisikö kuvaa?

Posted (edited)

Oletko SePi jo kokeillut tavarilan pahveja tuon muovisen puhaltimen peittämiseksi? Jos olet, niin löytyisikö kuvaa?

Luulin että auton mukana olisi tullu oikea ja varsin kunnostuskelpoinen pahvi, mutta se olikin uudempaan malliin. Siksi maalasin tollaiseks tumman harmaaks, että jos jää näkyviin niin ei ole ihan kiinalaisen venetarvikkeen näköinen

Edited by SePi
Posted (edited)

Nyt tuli splitin jarrut paremmiksi kuin vuosikymmeniin ja viisysinkin ensimmäiset lasit alkavat palailla paikoilleen. Mallailin listoja alkuperäisillä ja ne näyttävät tohon riisuttuun lookiin vähän leveiltä. Mutta kun etupeltiin tulee se vaakuna ja leveä lista niin kai se silmä tottuu tollaiseen bling blingiinkin.

Nyt sitten odotellaan kattoverhoilua. Ne uudet videot näytti homman olevan sittenkin aika simppeliä hyvillä työkaluilla (löytyi Virtasen kaupasta) ja 3M 80 liimalla, joten teen ne itse. Penkkien verhoilun piti viedä muutama päivä, mutta kaksi viikkoa on jo kulunut. Toivottavasti kaikki aika ei ole mennyt ton kuplan kolmen istuimen työtunneissa...

 

P1120840.JPG

Edited by SePi
Posted

Eipä tossa pakkelia ole mutta kuka ton osais ja uskaltais tehdä täällä päin maanosaa. Ja mitä tapahtuu kun se rantti siinä kaaren sisäpuolella taittuu, jokohan maali lohkeaa 4 kk vanhana? Mua toi ei haittaa, mutta katsuria tai polliiseja varmaan enemmän.

 

Lainasin kaverilta tuollaisen kaarimankelin ja rullasin talvipystärin takaloksuihin n. 15mm lisää tilaa. Kuplan loksuja rullatessa ainakin minulla oli haasteena se, että kaaren yläosaa ulospäin painaessa yrittää alanurkat lommahtaa sisäänpäin. Eli pelti ei haluaisi venyä, vaan kaaren pituus koittaa pysyä vakiona. Erityisen paha tilanne oli lokarien etunurkkien kohdalla, jotka ihan silminnähden taipuivat sisäänpäin. Lääkkeenä käytin reunan jännittämistä vasaroimalla, joten ei olisi onnistunut maalatuille loksuille.

Posted

On se pakko vielä laittaa tämäkin kuva ekasta ulkoilusta kaverin kanssa

 

P1120858.JPG

 

Penkit saapuivat verhoiltuina ja tästä on hyvä jatkaa - kunhan oikeat kattoverhoilut löytävät perille

  • Like 12
  • 4 weeks later...
Posted

Onko tuo bensatankki uusi? Jos on niin mistä olet löytänyt? Itse löysin omaan tuollaisen aivan eri muotoisen ja pienemmällä täyttöaukolla:

 

post-2463-14038168419306_thumb.jpg

 

Erihuono kuva mutta taitaa sen juuri tuosta nähdä.

Posted

Yuki, mä löysin NOS tankin Ruotsista. Mulla olis alkuperäinen hiukka korjailtu tankki jouten. Kaupat myy 53 - 60 malleihin reprotankkia, joka sopii siihen aukkoon - kuten nuo muutkin vanhemmat, mutta onhan siinä eroja aika lailla.

 

Muuten tässä -59 projektissa ei olekaan tapahtunu mainittavampaa. Penkit olis verhoiltuna valmiina, mutta kun autoon ei ole tullu oikeanvärisiä kattokankaita vieläkään ja maalari - joka siis maalaa ovet uudelleen saman värisiksi kuin muu auto sekä myllyttää koko komeuden virheettömäksi on ollu kiireinen. Olen jo oppinut kyyniseksi valmistumisen suhteen ja puhun mieluummin ensi kesästä. Ittestä ja omista kiireistä tämä homma ei ole ollu kiinni enää aikoihin!

 

Onneks on ollu pikku juttuja viiskakkosen kanssa enkä oo lomallakaan ihan turhautunu tähän netin ääreen...

  • 3 weeks later...
Posted

Nyt on auto kauttaaltaan saman värinen ja jonkinverran myllytetty

P1120904.JPG

 

Ovipahvit näyttää ihan hyvältä vaikkei niistä kaikkea pinttymää saanukaan pois

 

P1120908.JPG

 

Mutta on tämä odottavan aika pitkä kun kattoverhoilua, listoja yms ei kuulu eikä auto ehdi ainakaan tämän kesän BIFiin

 

P1120900.JPG

Posted

Hienohan tää on , mutta ovi näyttäis olevan vaaleampi kuin takakylki, toki korimuodot aiheuttaa vääristymiä, mutta jos ottaa iltahämärässä salamalla kuvia, totuus paljastuu.

Posted

Hienohan tää on , mutta ovi näyttäis olevan vaaleampi kuin takakylki, toki korimuodot aiheuttaa vääristymiä, mutta jos ottaa iltahämärässä salamalla kuvia, totuus paljastuu.

Tossa on pilvenvarjossa otettu räpsy ja onneks ne ovet ovat nyt todellisuudessa samaa väriä. Muodot heijastaa valoa hämäävästi

 

P1120893.JPG

Posted

Renkaatkin laahaa maata ja ratti on vinossa renkaita käännettäessä. Huvinsa kullakin kun tästä virheitä koittaa etsiä.

Posted (edited)

Ihmefoorumi... Onhan tuossa puskurikin vinossa ja jos nyt alkaisin tarkalla silmällä kyyläämään ja laskemaan, tulis vaan paha mieli kaikille ja huomio nyt kaikille, ei tässä ole tarkoitus tökkiä tikulla silmään ja etsiä firheitä/mollata projektia.

 

Kupla on hieno ja rakentelutyyli hyvä ja huom, tykkään myös värisävystä mikä tähän ruiskutettu. Orkkissävyt muutenkin näihin vanhoihin sopii paremmin kuin jotkut tuningcorollan hilemaalit jos multa kysytään.

 

Ymmärretty, hä?

 

EDITlisäys. Sävykeskustelu varmasti aika tärkeä rakentajalle oli tämä tai muu projekti. Tilataan maalarilta isoon rahaan hyvää ja laadukasta jälkeä ja tulee jotain muuta. Uusintapaikkauksilla  virheet pienenee tai sitten ei ja jos tiukkana pysyy, vaatii kerralla koko kyljen/auton maalaamista tai reilua hinnan alennusta. Näistä olen itsekin joutunut keskustelmaan käyttämieni maalaamoiden kanssa ja yhteisymmärryksiin päästy, tosin ne joissa tehty osittaismaalaus, ei jäljestä ole lisäpaikkauksilla tullut ns onnistuneen maalauksen veroista. Lisäksi useita huolestuttavan puolisokeaa maalaamoa/maalaria tullut vuosien mittaan vastaan, kummallista.

 

Eli jos maalautatte maalareilla jotain ja maksatte kovan/kuitillisen/alvillisen hinna, vaatikaa sitten sitä 100% jälkeä vaikka menis kolmannella kerralla oikein.

Edited by ARTO
Posted

Joo, ei tehdä tästä tarinasta "saako-vai-eikö-saa" vääntöä. Kyllä mua voi huomauttaa, koska omat silmät harittaa ja vaikka kuinka euroja työntää käteen, niin priimaa ei tunnu kerralla saavan näillä seuduilla.

Nujusin ton puskurin kans koska se näyttäis olevan vinossa, mutta tosiasiassa tuo oikeanpuoleinen töötin ritilä on ylempänä reilun sentin ja se aiheuttaa ton "vinouden". Sitä on vaan paha korjata, mutta täytyy vähän nostaa puskuria vinoon niin ei näytä pahalta. Ja lopulta täytyy elää sen kanssa, että tässä(kään) projektissa ei päästy 100% tarkkuuteen kaikilta osin. Reprot ja sieltä täältä hankitut peltiosat ei vaan satu olemaan millintarkkoja. Kesäisestä käyttöautosta on kuitenkin kyse.

Guest espoo
Posted

Jep, sama täällä. Kommentit ovat tervetulleita. Minullakin sama töttiritiläongelma, jota en ollut itse kyllä huomannut ennen kun joku siitä täällä mainitsi. Nyt sen huomaa joka kerta...

Posted (edited)

Mutta nyt kuuluu hyvää tällekin odotukselle, koska kattokangas on Suomessa ja Kokkolasta tilatut osatkin tulee BIFiin. Myös listat ja uusi tuulilasi tulee elokuun alkupuolella. Etujalkatilan matot on jänskiä taivuteltavia, mutta suht asiallisesti liimautuivat muotoihin. Tilasin nuo matot ilman jalkatilan ritilöitä, mutta enpäs älynny tilata ilman bensahanan reikää ja käsiryypyn loveuksia. Chris Vallonen videoita on tullu myös odotellessa katottua ja kerätty rohkeutta - no niin, katotaan tuliko sitä tarpeeksi.

 

Päävirtakytkin tulee akun kiinnikkeeseen ja lopuksi penkin alusroippeet jää jostain uudemmasta kuplasta peräisin olevien levyjen taakse piiloon.

 

P1130008.JPG

 

...ja kuskin oven kahvaa tullaan vielä säätämään pari pykälää alemmaks - jos joku kerkes jo huolestua ;-)

Edited by SePi
Posted

Tosta tavaratilasta tuli aikas siisti. Suurella vaivalla nysvätyt johdotukset tosin jää piiloon, mutta ehkä parempi niin. Puhallin jää näkyviin, mutta eipä tuo tossa haittaa.

P1130010.JPG

Retkipullon korkista syntyi tankin anturin suoja

P1130011.JPG

Ja kuormassa tulleet takajalkatilan pahvit peittää ja suojaa - liekö -59 ollut moisia?

Noiden aukkojen eteen sopii turvavöiden rullat lattiaan pultattuna, eikä jää pahasti esteeksi taakse kuljettaessa

P1130012.JPG

Posted

Ainakaan kaikissa Mexico -kuplissa ei ole noita takalämpöputkia, joten niiden noissa paneeleissa ei ole noita reikiä. Ja jostakin niitä sai uusinakin.

Posted

Ainakaan kaikissa Mexico -kuplissa ei ole noita takalämpöputkia, joten niiden noissa paneeleissa ei ole noita reikiä. Ja jostakin niitä sai uusinakin.

Joo, nuo nyt olis maailman helpoin tehdä uusiksi tai vaikka päällystää nuo tumman sinisellä penkin taus/reunus vinyylillä - ja ehkäpä niin teenkin. Splitissä laitoin 2 kg:n sammuttimen takapenkin alle, mutta tuossa onkin msd boxi. Mieli tekis jotain suihketta kuljettaa, mutta vaikea saada näkymättömiin ja silti helposti saataville. Ehkä takakonttiin

Posted

Musta helpoin paikka pelkääjän penkin alla, ylettää kuskin paikalta, sitoo nippusiteillä ettei kolise turhia. Nimimerkillä takaloosteri se tulessa on.

Posted

Täytyy tolla splitin sammuttimella ettiä paikka. Anpu, mikäs siellä  takaklosterissa palais?

 

Mutta nyt kuplan takahelma on niinkuin pitääkin. Noista huiluista on hyvä mitata päästöt ja päästä pienelle verolle ;-)

 

P1130014.JPG

P1130016.JPG

  • Like 3

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...