Jump to content

58 Kranken eli siis amppari Wilma


Tanhis

Recommended Posts

Nonni polkaistaampa tämäkin projekti tällä foorumilla käyntiin.

Eli tätä projektia on aiemmin puitu

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=40498&start=0

http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic ... 1320843944

 

Eli tarina lyhyesti.

 

Ostin ekan vesivolkkarilla tehdyn bugrun reissun 2005 innoittamana tyttöystävän (nykyisen vaimon) kanssa -58 ambulanssi junakeulan. Kyseinen auto löytyi kohtuu helpolla yhdistyksen foorumilta kemistä ~650km päässä raumalta. Kyseinen ambulanssi on aikoinaan toiminut kemin veitsiluodon tehtaiden ambulanssina ja harrastajan vinkistä autosta löytyi myös kuva kyseiseltä aikakaudelta kuva.

6923.jpg

Kuva hakureissulta

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4507.jpg

 

Auto oli purettu osiin pohja hiekkapuhallettu ja peltityöt oli alotettu (osittain ikävä kyllä) ja lähes kaikki ambulanssiin kuuluvat osat puuttui mukaanlukien takaluukku. Minun käsityksen mukaan autoa oli myös ehditty käyttämään varaosa-autona josta johtuen muunmuassa takalattiapellit puuttuivat kokonaan. Ja myös etuakseli oli räpelletty hitsaamalla keskipala eriasentoon auton madallut mielessä. Ja doglegit oli korvattu luultavasti alkuperäisillä mutta uudemmasta juniksesta. Niin ja auton kuskinpuoleisessä kyljessä oli miltei kokomatkalla kolarivauriota. Myös pelkääjän puolen b-tolppa oli joskus saanut aikapahasti osumaa mutta tämä oli joskus vuonna ö paikattu ns kunnolla aikakaudelle kuuluvalla tyylillä eli kiero vähän jokasuuntaan. Ja pinnassa oli myös ah niin ihana valkoinen miranol.

Kuvia lähtokunnosta

 

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... -pieni.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... _pieni.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... apieni.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... s_pien.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... o_pien.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... a_pien.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... a_pien.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 4_pien.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 4_pien.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... t_pien.jpg

 

Alkuperäinen suunnitelma oli saada auto ajoon seuraavaksi kesäksi 2006. Mikä ei sitten tapahtunutkaan. Koska autosta paljastui paljon sellaista mihin ensimmäistä ilmajäähyä rakentava ei osannut varautua. Mutta tässä jotain räpellystä kyseiseltä ajalta

 

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... %20etu.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 0takaa.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/junis/lommo.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 20koko.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... ivuovi.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... ottuna.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... ottuna.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... lissa_.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... alissa.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 0helma.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/junis/kolhu.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... akulma.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... lma_-_.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4524.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... kavalo.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 0_kone.jpg

 

Silloin kun projektia aloitin ei mulla ollut mitään hitsaustaitoja eikä muutenkaan käsitystä että miten hommat pitäisi hoitaa mutta yritys oli kova eli alla kuvia aikakaudelta jolloin vain räpelsin jotain aikapaljon näistä räpellyksistä menee uusiksi ja jotain tulee jäämäänkin mutta tässä nyt kuvatuksia paskasta työnjäljestä.

 

Laatikon räpeltämistä

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... attuna.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4757.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... ettuna.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... rtimet.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/1998.JPG

 

laatikko maalattuna

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4504.jpg

 

Laatikko ja alennusvaihteet räpeltämistä kunnes tajusin että vanha omistaja oli liittänyt kuplan lootaan alennusvaihteet ja ei vaihtanut nokkakappaletta. Ja myös etukiinnike puuttuu kokonaan koska räpelsin jotain sen tilalle kun ei vielä osannut tehdä kunnolistakaan.

 

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4665.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4664.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4663.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4662.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4670.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4669.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4668.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4671.jpg

 

Auton väreiksi oli tarkoitus tulla punaisen mustalla keskiosalla. Joka jälkeenpäin muuttui alkuperäiseksi norsunluuksi.

http://fvwa.sitefactory.fi/data/1831.JPG

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... %e4rit.jpg

 

 

Ja takaluukkun suunnittelin muuttaa tällöin vielä normaaliksi koska ambun lukko ja saranat/ luukku oli hukattu edellisen omistajan toimesta ja mukana tuli tavallinen luukku. Mutta jälkeenpäin päätin että kyllä ampparissa amppari luukku pitää olla

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 0kisko.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/1813.JPG

 

Vaijeriputket paikallisesta hydraullikkaliikkeestä kaikki muut putket väänsin 8x1:stä ja käsijarruputket 10x1 putkesta

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4527.jpg

 

 

Matkustamon lattian räpeltämistä

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4702.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4231.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4725.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4709.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4697.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4726.jpg

 

 

Eberi räpellystä

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4743.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4744.jpg

 

simpukan purkua ja kasaamista

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... vienti.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4612.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4613.jpg

http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... voinna.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4614.jpg

 

kojelauta räpeltämistä

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4727.jpg

 

Ja tässä kuva auton siirtämisestä tallista toiseen

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4688.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/1969.JPG

ja huomatkaa jarrut

 

Tässä kunnossa auto oli kun aloin saamaan vähän käsitystä että miten asioita ei pidä tehdä ja miten pitää mutta paljon oli vielä opittavaa.

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4746.jpg

 

Ja tähän loppuu stoori tältä osin myöhemmin lisää, tässä vaiheessa ollaan siis jossain vuoden 2005 loppupuolella.

Link to comment

Jossain vaiheessa tuli myös jopa valmiinnäköistä jälkeä.

Vanteet puhkuttuna

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4842.jpg

Klipsut

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4845.jpg

Maali pinnassa

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4851.jpg

Renkailla

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4906.jpg

 

Akselia auton alla maalattuna ja läpikäytynä.

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4857.jpg

Mutta esim sylintereille en tehnyt mitään kun ajattelin että ne on hyvät 20 vuotta seisoneena :).

 

Tässä kuva myös b-tolpasta ja sen korjausyrityksistä.

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4856.jpg

 

Kojelaudan viimeistelyä

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4560.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4562.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4563.jpg

 

Myös koneita tuli muutama haettua eräältä kuuluisalta konekauppiaalta

Ja molemmat oli tietty paskoja eka oli vettynyt ja ei pyörinyt koko kierrosta ja toinen pyöri iloisesti mutta öljypohjan avaaminen tuotti mukavan tuloksen

http://fvwa.sitefactory.fi/data/2083.JPG

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4964.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/2075.JPG

http://fvwa.sitefactory.fi/data/2077.JPG

http://fvwa.sitefactory.fi/data/2078.JPG

http://fvwa.sitefactory.fi/data/2080.JPG

http://fvwa.sitefactory.fi/data/2081.JPG

http://fvwa.sitefactory.fi/data/2079.JPG

http://fvwa.sitefactory.fi/data/2076.JPG

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4980.jpg

Pellitkin tuli puhallettua jossain vaiheessa mutta kumpaakaan näistä koneista ei tule autoon.

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4967.jpg

 

Myös räpellettyä takaluukkua tuli korjattua

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4952.jpg

http://fvwa.sitefactory.fi/data/4953.jpg

 

Matkanvarrella löysin myös sarjan -67 penkkejä jotka myöhemmin vaihdoin vanhempiin penkkeihin

http://fvwa.sitefactory.fi/data/5192.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8075.jpg

 

Jossain vaiheessa tuli tälläinen kone poimittua yhdestä puimurista ja tästä olis mahdollisesti tulossa eka kone tähän autoon katsastusta varten läpikäynnin jälkeen. Mutta katsoo nyt että jaksaakö tätäkään tehdä nimittäin 1200 ei välttämättä vie junista kauhean hyvin eteenpäin jos poistan vielä alennusvaihteet jossain vaiheessa.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2217.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2213.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2218.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5355.jpg

Tämänkin peltejä tuli maalailtua ja korjattua mutta mitään ei ole tullut vielä valmiiksi

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2476.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2503.JPG

 

Tälläinen herkku tuli jossainvaiheessa ostettua ambulanssin katolle

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5390.jpg

Ja pakkohan se oli puhaltaa

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5392.jpg

ja maalata

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2504.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2504.JPG

 

Myös takapuskuri sai oman huomionsa ja onneksi auton mukana sentään tuli prässätyt puskurit vaikka kierot olivatkin.

ennen

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/4530.jpg

Jälkeen ja vielä on suoristettavaa tehtävänä

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2515.JPG

 

Kaltereitakin tuli jossain vaiheessa testailtua

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2537.JPG

 

Kabiinin kattokin sai jossain vaiheessa huomiota

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2642.JPG

 

Ja metallin oikomiseen käytettiin luovuutta

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2659.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2660.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2661.JPG

 

Ambulanssi puhaltimien kansikin löytyis jostain mutta tietty ei mulla vielä puhaltimia tai laillista kytkintä ole.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2711.JPG

 

Sitten kesti myös kohtuukauan löytää koneluukun aukipitimen korin puoleinen osa koska se on kiinteänä autossa kiinni.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2747.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2759.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2760.JPG

 

Pariovien nossi helmakin tuli jostain ostettua ja kuten näkyy se oli vähän parempi kuin hotcarssin klokkerholm pelti johon jouduin tekemään ovien kiinnikkeet itse.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2783.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2782.JPG

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

*************************************************************************

----------------------------------------------------------------------------------------------

TÄSSÄ VAIHEESSA TULI SITTEN SUURI RAKENNUSSUUNNAN JA LAADUN MUUTOS

 

Eli löysin vähän niinkuin puolivahingossa tosi huonon ampparin takaluukun ja pakkohan se oli sinne paikalleen saada

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2966.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2967.JPG

Vähän uutta peltiä luukkua varten

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3099.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3100.JPG

 

Splash pan tuli myös ostettua jostain

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3202.JPG

 

Koneluukun korjailua

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3287.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3286.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3296.JPG

 

Tässä vaiheessa tapahtui eka vanhan korjauksen räjäytys eli takahelma uusiksi

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3338.JPG

Ja kuten alla olevasta kuvasta näkyy pakkelia tuli käytettyä paljon paikoittain oli jopa sentin kerros ja eihän sellainen nyt vittu tule toimimaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3339.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7292.jpg

Eli ei muutakuin uutta peltiä tilalle

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7266.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7267.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3340.JPG

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7268.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7269.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7276.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7293.jpg

Ei tästäkään nyt mitää huippu priimaa tullut mutta sentään siedettävä.

 

Saman kohtalon koki myös koko kylki

pisteet auki ja uutta peltiä tilalle

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7301.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7302.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7303.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7304.jpg

 

 

Amppari luukun tekemisen vuoksi oli ensiksi pakko räjäyttää takaluukkujen välinen pelti auki

onneksi pintapellin alta löytyi vielä ampparisaranoiden kiinnikkeet.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7356.jpg

Joissa oli vanhat pultit sisälle katkenneena mutta onneksi lähti mutterit hitsaamalla irti.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7360.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7359.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7358.jpg

Muttaman yrityksen se kuitenkin vaati

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7357.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7355.jpg

Ja tämä tosiaan oli tarkoitus saada paikalleen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7361.jpg

 

Sitten tässä muutama kuvatus uudelleen rakennus urakasta

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7720.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7707.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7721.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7726.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7724.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7725.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7739.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7925.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7936.jpg

 

Tässä vaiheessa luukkukin pysyi jo omin saranoin paikallaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7795.jpg

 

Sitten oli aika täyttää aikaisemmin kylkeen tehty aukko

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7735.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7742.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7743.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7744.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7796.jpg

 

Myös nossi pariovien helma tuli täppäiltyä paikalleen

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7740.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7741.jpg

 

Sitten tuli aika käydä ambulanssi luukun kimppuun ja hitto soikoon se oli paha ja on vieläkin paha.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8004.jpg

Eli tästä lähdettiin liikkeelle irrotin koko sarana vahvistuksen luukusta että pääsin sitä rakentamaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8003.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8028.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8029.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8030.jpg

 

Pintapelti tuli myös räjäytettyä irti

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8229.jpg

Ja jotain muutakin korjauksia tuli tehtyä

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8227.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8228.jpg

 

Paljastui myös että luukku on tullut punaisen ristin ampparista

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8051.jpg

 

Myös jotain rare heebaakin tuli matkan varrella keräiltyä

Eli takaluukun valo/rekkarivalo umpio ja hakuvalo.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8117.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8118.jpg

 

Ja tähän päättyi projekti muutama vuosi sitten kun talliin tuli eräs t34 Ghia

 

Ja nyt ghia on talviteloilla ja junis raahattu taas kotitalliin ja uusi vihreä b-tolppa tilattu ja mies intoa piukassa rakentaa junis ensi talven aikana ainakin peltivalmiiksi ja paljon on vanhaa korjattavana.

 

Eli suunnitelma olisi nyt tälläinen

-Tavaratilan lattia menee uusiksi ww tai gerssonin pelleillä tai takavasemmalta tuleville yllätyspelleillä

-Väliseinän alaosa menee uusiksi

-Doglegit menee joko kokonaan uusiksi tai sitten vain pintapelti.

-Pelkääjän b-tolppa alhaalta tippalistaan kokonaan uusiksi

-Lämpökanavan etuosa menee uusiksi

-Niitänäitä pieniä paikkoja menee uusiksi kuten konetilan eber viritys.

-Vaihteiston kiinnikkeet menee uusiksi

-Auton pintaan tulee paljon tinaa tasoitteeksi

-Väriksi tulee alkuperäinen norsunluu ja vanhat logot etuoviin ja takaluukkuun.

-Sisustaan tulee varmaan ekaksi bussin 9-hengen penkit ja sitten kun kerkeää westfalia tyyppinen retkisisusta.

-Kone on täysin avoin eli tallissa on tällähetkellä kaksi vaihtoehtoa 1500 tai 1200 kiinteälaturijalkanen mutta veikkaampa että 1200 kone ei oiken jaksa.

-Maltillinen madallus kavennetulla etuakselilla

-Luultavasti nostan myös simpukkaa ylöspäin

-Autoon olisi tarkoitus laittaa alkuperäis tyylinen eberi kiinni takatilan lämmittimeksi mutta katsoo nyt että mitä siittäkin sitten tulee.

-Staight axle typ3 jarruilla tai irs varhaispallon jarruilla

 

Eli tälläistä olis tarkoitus ruveta väsäilemään uudestaan.

Link to comment
Nonni nyt on sen verran peltiä tilauksessa on että on lompakko aika tyhjä.

 

 

No jos itselle tekee, se on vaan rahan vaihtamista kiinteeseen omaisuuteen....

 

(toi selitys puree ainakin munhun)

 

Aivan se on sijoitus. Vähän kuin talon ostaisi.

Link to comment

Sitten eka varsinainen uusi päivitys

 

Aloitin uuden reunan rakentamisen amppari luukkuun ja olis se hiton hienoa jos tavallisen luukun reuna sopisi paremmin mutta tietty näin ei asian laita ole vain peltiä piti viistota vähän sinne tänne että sai pellin suurinpiirtein sopimaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8748.jpg

Ja vähän tuli sellainen kuva kuin on korjauksen järkevyys.

 

Sitten otin vähän tussia käteen ja piirtelin sinne tänne viivoja mistä pitäisi korjata.

 

Takimmaisen sivuikkunan alareunassa oli joskus todella terävä lommo minkä leikkasin pois ja hitsasin pienen lapun tilalle. No nyt mulle on toinen junis mistä saan korjauspalan tähän niin vaihdan samalla vähän suuremman palan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8749.jpg

 

Väliseinän alareuna mihin on tulossa uusi b-tolppa kaveriksi eli tämän rakennan uusiksi sitten kun saan b-tolpan sovitettua. Eli niinkuin ehkä näkyykin niin eka suunnitelma oli saada kaksi peltiä yhteen vaikka sitten mig lankaa surraamalla ja sitten peittää viat ja ulkonäkö pakkelilla. Mutta nämä harhaluulot on jätetty taakse ja nyt on vähän eri ääni kellossa.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8747.jpg

 

Sit ruperin aukomaan vanhoja räkimisiä koska tämä on jokatapauksessa korjattava että saa uudet tavaratilan lattiat sopimaan niinkuin pitää. Vielä kun saisi tiedon että miten tuo laskeva paneeli etupenkkien välssä on alunperi ollut kiinni.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8746.jpg

Link to comment
Aivan se on sijoitus. Vähän kuin talon ostaisi.

 

 

Ja jos haluaan sijoitettua rahaa takaisin täytyy myydä ulkomaille kun Suomessa ei markkina hintaan saa myytyä valmista autoa.

 

Totta ja jos joku pyytää esim rakennetusta juniksesta maailman markkinahintaa täällä niin sitten ihmetellään että oh hoh. Ja sitten toinen ääripää on se että jostain hirveistä suolöydöistä halutaan valmiin ajokuntoisen maailmanmarkkina hintoja.

Link to comment

Vähän tuli taas turailtua eli hitsailin takaluukkua kasaanpäin ja hitto soikoon kun olisi parempi aihio mistä tehdä nimittäin tuo on todella paha lähtökohta ja sitten kun siihen vielä lisätään tavallisen luukun korjauspaloja mitkä ei sovi niin hermothan tuossa menee.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8751.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8750.jpg

 

Sit korjasin pätkän kylkipokkausta missä oli joskus ruostetta ja syvä lommo ruosteet fiksasin aikoinaan täyttämällä hitsilla ja lommon hitsaamalla uuden palan peltiä lommon paikalle. Ja nyt siis vähän paremmin koetin tuota paikkaa tehdä.

 

Laikkasin korjauspalan toisesta juniksesta

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8752.jpg

 

Vanha pala poissa tieltä

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8753.jpg

 

Uusi pala täppäiltynä kiinni

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8754.jpg

 

Hitsattuna ja hiotuna

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8755.jpg

 

Saumat tinattuna ja hiotuna

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8756.jpg

 

Vähän vielä pitäisi harjotella tuota tinausta että saisis tasaisen kerroksen tinaa aikaiseksi. Myös uusi lasta pitäisi tehdä että ei puun syyt haittaisi tinaamista.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Sitten tuli kuriirin mukana sellainen härveli että oksat pois vielä en ole 100% varma että tuleeko tämä autoon kiinni mutta luulempa että tulee.

 

Eli niille jotka ei jaksa 20 sec videota katsoa niin ostin valollisen 6V ambulanssi sireenin ja kuten voi kuvitella ääntä lähtee.

 

Vähän vain mietityttänyt että saako tuollaista laittaa kiinni ilman että joku poliisi setä asiaan puuttuu vaikkakin valo on punainen.

Link to comment

Mullahan on juurikin tuollainen ollut paloauton katolla jotain viistoista vuotta. Alkuvuosina pidin valon edessä vanhaa lisävalonsuojusta, mutta moneen vuoteen en ole jaksanut pitää sitäkään. Koskaan ei ole kukaan mitään sanonut. Katsastukseen olen sen suojuksen yleensä muistanut laittaa, mutta en aina. Katsastusmieheltä kysyin, saanko vedellä paljaalla tuolla liikenteessä, ja inssi sanoi että en saa. Että periaatteessa pitää olla peitettynä, mutta käytännössä eivät tunnu puuttuvan. Vilkku päällä ja sireeni huutamassa ei varmaan kantsi kartsalla ajella.

 

Jonkun releen tarvitset vilkkua varten. Itse asensin vanhan kuplan valokatkaisimen, parkkiasennossa vilkku vilkuttaa ja kun vetää vielä yhden pykälän, lähtee sireeni kiljumaan. Tuossa vanhaa rainaa, sireeniäksönii kohdasta 3:35 alkaen: http://www.youtube.com/watch?v=QietmKvlKtg .

post-784-13888364026405_thumb.jpg

Link to comment
Mullahan on juurikin tuollainen ollut paloauton katolla jotain viistoista vuotta. Alkuvuosina pidin valon edessä vanhaa lisävalonsuojusta, mutta moneen vuoteen en ole jaksanut pitää sitäkään. Koskaan ei ole kukaan mitään sanonut. Katsastukseen olen sen suojuksen yleensä muistanut laittaa, mutta en aina. Katsastusmieheltä kysyin, saanko vedellä paljaalla tuolla liikenteessä, ja inssi sanoi että en saa. Että periaatteessa pitää olla peitettynä, mutta käytännössä eivät tunnu puuttuvan. Vilkku päällä ja sireeni huutamassa ei varmaan kantsi kartsalla ajella.

 

Jonkun releen tarvitset vilkkua varten. Itse asensin vanhan kuplan valokatkaisimen, parkkiasennossa vilkku vilkuttaa ja kun vetää vielä yhden pykälän, lähtee sireeni kiljumaan. Tuossa vanhaa rainaa, sireeniäksönii kohdasta 3:35 alkaen:

.

 

Ai että, tuo olis kiva ja hieno peli!

Mää oon aina halunnut oman paloauton tai ambulanssin =)

 

Lainasin tähän jonkun galleriaa http://ron.1g.fi/kuvat/PiiPaa/muut/2001 ... hash=26818 kun muistin että jossain näin samanlaisen

Ja tuolla Tampereen turvamessuilla on ollut tämä esillä http://ron.1g.fi/kuvat/PiiPaa/muut/turv ... hash=27861

Link to comment
  • 1 month later...
Tuli vähän tätäkin taas räplättyä.

 

Eli takaluukun yläreunaa rakentelin uudelleen. Vielä pitäis tiivistepinta taitella ja hitsata paikalleen niin olis yläreuna valmis pintapeltiä varten.

 

 

 

 

Kesäks ajoon?? Hyvä kun laitat kuvan suoraan, etkä linkkiä, jatka tätä linjaa.

Link to comment

Juu kesäksi ajoon mutta ei tänävuonna.

 

Ja tuosta kuvien suoraan linkittämisestä niin ei varmaan tarvitse enää miettiä että onko jollain modeemi. Niinpä jatkan tällä linjalla tulevaisuudessakin.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Hitto soikoon jos joskus tulee vielä tollanen luukku eteen mitä pitää noin pirusti hitsata niin kyllä taitaa jäädä väliin.

 

Mutta jotain sentään olen saanut turattua eli luukun pintapellin tukirakenteita olen koettanut hitsailla niin että saisi pintapellin kunnolla paikalleen kerralla.

 

Eli tuossa vaiheessa ollaan nyt eli pintapelli odottelee trimmaamista ja paikalleen hitsaamista korjauspaloineen.

8775.jpg

 

Amppari puhaltimen raadonkin sain kotiutettua ja sitä pitäis vähän kanssa huoltaa jossain vaiheessa.

Link to comment

Eli tässä se puhumani amppari puhallin nyt sit on.

 

Eli kansi oli vähän karheessa kunnossa mutta siittä selvisi vaihtamalla kannen. Vielä kun löytäisi jostain uuden kytkinen bakeliitin ettei tarttisi käyttää vääränlaista kytkintä. Sitten pitäis jossain vaiheessa ainakin toinen moottori aukasta kun pyörii vähän huonosti. Ja tuskin tuohon toiseenkaan uskallan virtaa lyödä ilman avaamista.

 

8778.jpg

8777.jpg

8776.jpg

 

Btw jos joku haluaa ostaa tuon sinisen kannen ja vääränlaisen kytkimen siihen lookkeriksi niin voisin luopua niistä halvalla.

Link to comment
  • 4 months later...

Kaivetaas tätäkin vähän ylöspäin.

 

Eli lähinnä tullut vain hankittua osia tätä projektia varten. Mutta kohta pitäis alottaa taputtelu että saisi ennen talvea peltivalmiiksi. Varmaankin toiveajattelua että ennen talvea olis peltivalmis.

 

Eli hommasin korkeasaranaiset pariovet umpparista. Syy tähän on sellainen että mun etummainen pariovi on vähän kiero. Ja jos meinaan uutta b-tolppaa ruveta sovittelemaan niin olisi aika tärkeetä että olisi suorat ovet minkä kanssa sitä rupeaa paikalleen räpeltämään. Katsoo nyt että miten käy että ähtäröinkö ehjään umpparin oveen ikkuna aukon tai koetanko suoristaa vanhaa ovea sen jälkeen kun olen saanut b-tolpan paikalleen. Btw haluisko joku vaihtaa suoran ikkunallisen korkeasaranaisen oven/ovet umpparimalliseen/mallisiin.

 

Sitten kun olen pirusti aikaa saanut tuhlattua tuohon mätään amppariluukkuun niin tietty nyt löysin järkevänhintaisen amppariluukun englannista vielä kun saisi sen suomeen niin homma olis bueno.

Link to comment
  • 1 month later...

Tuli sit tosiaan ostettua englannista uusi amppari luukku missä siinäkin on omat ongelmansa mutta on se silti hemmetisit parempi lähtökohta kuin edellinen.

 

Mutta kumminkin siittä luukusta oli saranat paskana ja ne piti heppailla vanhasta luukusta uuteen. No pikkasen sovittamisen jälkeen uusi luukku oli kiinni autossa. Sitten sain myös porattua vanhan luukun aukipito rajottimen reijän puhtaaksi ja tehtyä uudet kierteet.

 

8849.jpg

8850.jpg

 

Vielä on säätämistä hitsaamista ja ties mitä tiedossa että tuota luukkua voi sanoa valmiiksi mutta eiköhän se siittä.

 

Varmaankin seuraavaksi pitää tehdä lukon vastakappaleen että saa luukun pysymään kiinnikkin.

Link to comment
Guest VenaCavaInferior

Traviitko jotain antiikkista ambulanssi rekvisiittaa? Vaikkakin vielä tos vaiheessa 50-60 luvul ei kyllä juuri mitään muuta ollu ku huopaa ja hakaneuloja.... mut jos kaipaat jotain vähän uudempaa n. 70 luvulta ni vois löytyy...

Link to comment
  • 1 month later...

Tänään tuli vähän "kanttailtua" uutta tiiviste vastinpintaa jota vanha omistaja oli soveltanut tavallisille luukulle sopivaksi ja jota minä sitten vielä raiskasin lisää joskus että olisi sen tavallisen luukun saanut sopimaan.

 

Eli kanttaukset tein bilteman huippu kantilla josta ei juurikaan ole mihinkään tehdessä pientä kanttia. Ja sitten tuli toinen taitos tehtyä pihdeillä kun ei siittä olisi tullut mitään tolla lelu kantilla. Mutta omastamielestä lopputulos oli kohtuullinen kun ajattelee millä tuo tuli tehtyä.

 

Eli noin 10cm reunoilta oli alkuperäistä jäljellä, tässä uusi palikka heppailtuna kiinni hiomiset tekemättä.

8872.jpg

 

8873.jpg

 

Tälläset kantit siis sain bilteman härvelillä aikaiseksi kun tuota ei todellakaan ole suunniteltu vääntämään terävää kanttia kappaleen reunalle kun se lipsahtaa pois kantin välistä.

8874.jpg

 

Tuohon sitten vielä pitäisi väsätä lukon vastakappale tyhjästä mutta onneksi sentään on hyvät kuvat olemassa että millainen siittä pitäisi tehdä.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Tein tänään ihan kiukulla takaluukun ympäristöä.

 

Eli auton puoleen tein ylä tiiviste pokkauksen loppuun asti. Ja myös lukon vastakappaleen että luukku pysyy kiinnikkin.

8914.jpg

 

Sit tein alareunan loppuun asti eli koko vahvike mihin ambulanssi luukun alareuna menee puuttui ja täytyi väsätä uusi.

 

8916.jpg

8915.jpg

Link to comment
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Kaivetaas tätäkin vähän ylöspäin

 

Eli remppasin amppari puhaltimen takaisin kuntoon kun koetan etsiä motivaatiota saada koppa hitsausvalmiiksi. Toinen moottori ei oikein jaksanut pyöriä niin koetin sitten purkaa sitä mutta en saanut kun toisen puoliskon moottorista irti. Se kumminkin riitti siihen että sain ruiskittua wd40 laakereihin ja se teki temppunsa ja testasin molemmat moottorit 6V akulla ja molemmat toimi niin kuin pitääkin.

 

Eli tässä lähtökohta

8976.jpg

Vääntynyt kansi vaihtoon

8777.jpg

Moottorit putsasin ja vedin ruosteen eston pintaan ennen maalausta ja puhaltimien kotelon taasen putsasin pellille ja pohjamaalasin ja vedin puolihimmeän harmaan automaalin pintaan.

 

Ja tässä sitten lopputulos

8977.jpg

8978.jpg

8776.jpg

 

Vielä kun löytäisi katkenneen nupin tilalle ehjän.

 

Ja kansi olisi tarkoitus maalata kopan väriin sitten kun kaikkea muuta pikkusälää olisi kanssa valmiina maalattavaksi.

 

Sitten vielä osaako joku selittää miten yksittäinen tuollainen moottori pyörii samaan suuntaan vaikka johdot laittaisi kuin päin tahansa. Ja onko väliä kumminpäin ne johdot on.

Edited by Tanhis
Link to comment

Oho, niistähän tuli kuin uudet. Eiköhän noillekin netin syövereistä löydy kytkentäohje.

Juu kyllä kytkis löytyy helposti ja toimii noi tälläkinhetkellä kun lyö akkuun kiinni ja jopa puolinopeuskin toimii niinkuin pitää ja nupin valokin jopa palaa. Mutta sitä nyt vain varmistelen etten polta noita moottoreita jos sillä on jotain väliä että mitenpäin johdot kuuluu. Ja siis tosiaan en merkinnyt johtojen napoja kun ajattelin että saan ne helposti testattua tarkistamalla pyörimissuunnan mutta ei se käynytkään niin helposti.

Link to comment

Ettei vaan olisi kaksi diodia molemmissa linjoissa ja kytkentä moottorin molempiin päihin, eli napaisuutta ei ole kun jännite menee aina "oikeaan" päähän moottoria.

Tämä itselläkin kävi mielessä mutta kun en saanut propellia irti niin jäi hiilien pääty moottorista tutkimatta.

Link to comment

Onks tästä mitään apua:

 

ambulance_fan.jpg

Eli siis tuo kytkentä ollut tiedossa ja helposti pääteltävissäkin jos tietää miten kytkimen pitäisi toimia. Eli kysymys on että onko väliä tuosta kytkimestä moottoriin menevillä johdoilla miten päin menevät.

Edited by Tanhis
Link to comment

Jos kytkis on noin, niin ne diodit tarvisi olla tuossa B:ssä eli kytkimessä, hiilillä liian myöhään jos vaan yhdet johdot? Yleismittarilla tämä selviäisi nopeaan. Kytkeekö tuo kytkin ne rinnan ja sarjaan vai miten nopeussäätö toimii? Valo ainakin muuttaisi kirkauttaan...

Link to comment

Kytkee sarjaan tossa kakkos asennossa eli ykkösellä rinnan molemmille moottoreille 6V ja kakkosessa 3V per moottori eli valoki saa vain puolet virrasta.

 

Kerroppa miten yleismittarilla saa helposti selville onko siellä moottorien sisällä diodit.

 

Ja tosiaan testasin moottorit ilman kytkintä suoraan akusta ja oli mitenpäin tahansa niin pyöri samaan suuntaan.

Edited by Tanhis
Link to comment

Taitaapi sarjaankytketty kenttäkäämi olla moottorissa itsessään, silloin ei ole väliä kumminpäin ne johdot kytkee. Pyörintäsuunta pysyy samana napaisuudesta välittämättä ellei käännä moottorin sisällä kenttäkäämityksen napaisuutta.

Tämä oli vastaus mitä kaipasin, kiitos.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vähän tullut luukun ympäristöä turailtua. Korin aukon oikea reuna piti käytännössä rakentaa puoliksi uudestaan kun joskus tein muutoksen tavalliselle luukulle. Ja myös luukun roikottimen kiinitys piti rakentaa uusiksi.

Tässä luukun roikottimen vastapeluri verrattuna toisen puolen alkuperäiseen.

8982.jpg

 

Palasen tein lattaraudasta pillillä kuumentamalla ja hakkaamalla kulman ruuvipenkkiä vasten ja reikien tekeminen oli myös kohtuu mielenkiintoista kun ei ole pylväsporaa kotosalla. No hätä ei ollut tämän näköinen kun löytyi 10mm iskukkaan sopivaksi sorvattu 15mm poranterä ja loput saikin sitten paineilma vingulla muotoiltua.

 

Sitten osa paikallaan mutta hitsiä ei ole vielä tuosta putsattu yhtään.

8983.jpg

 

Sitten jouduin lyhentämään mulla olleita kiinnitysketjuja kaksi lenkkiä kun olivat liian pitkät. En tiedä että onko luukku erilainen tai kiinnityskohdat erillaiset vuosimallien välillä mutta kaksi lenkkiä kun lyhensi niin luukku tuli vaateriin. Myös mulla olleet toiset lattattarauta pitimet olivat liian pitkät ja niistäkään en tiedä miltä vuodelta ovat peräisin mutta ketjuilla tuli homma kuntoon ja sain luukun roikkumaan auton omilla ketjuilla ja pitimillä ensimmäistä kertaa auton mulla olo aikana.

8984.jpg

 

Aloitin myös luukun alanurkkien korjaamisen kun niissä oli vähän haperaa.

8985.jpg

  • Like 1
Link to comment

mulla on leveäluukkuinen ampulanssin raato jossa sellaiset lattarautapitimet ja siinä ainaski luukku roikkuu hivenen auki olessa,ilmeisesti kuuluu olla niin.

Juu niinhän se kuuluu, mutta kun ei ole tarkoitus paljon puolkuolleita paareilla lastata takapäästä kyytiin niin 90 asteen kulmassa olevan luukun päällä pysyy olut paremmin pystyssä ;)

 

Ja joku mainitsi asiasta myös samban puolella että toi on alunperin roikkunut vähän alaspäin.

Edited by Tanhis
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...