Jump to content

-52 kupla vaiheessa..päiväkirja


eekoo

Recommended Posts

img3336871.jpg

 

Huomasin kuvatekstistäsi että "alkuperäiset takavalotkin tallessa". Nuo kuvassa näkyvät takavalot eivät mielestäni ole oikeat 52 malliin, vaan tulivat hiukan myöhemmin eli oliko se nyt sitten ovaaliin? Omassa viisysissäkin on tuollaiset, veikkailen että vaihtuivat seuraavan kerran 61 elokuussa. Eli tuosta tulis 54-62 väli noille lampuille.

 

Splittiin tulee vielä pienemmät muistaakseni...

 

Mutta se mikä tuossa kuvassa on hienoa on tuo "red tip" vilkunviiksi eli valo palaa kun vilkku päällä. :)

Link to comment

Pultaa se kori ehjään mitoissa olevaan pohjalevyyn kiinni ja sitten tunkkailet sieltä täältä että saat ovet ja lämpökotelot istumaan niin eikös se siittä ala edistymään. Tuskin on olemassa mitään tarkkaa ohjeistusta miten sen nitkahtaneen kopan saa muotoihinsa kun kaikki on yksilöitä.

Link to comment

oven alasaranatkin ovat irti karmin alaosan ruostuttua pois.. kun saan uudet lattiat hitsattua niin siinä on korin leveysmitat samalla.. sit varmaan uudet kynnyskotelot kolmella ruuvilla lattiaan kii. Sit se projektin vaikein osuus eli helmattoman ja kynnyksettömän korin asennus alustan päälle. Tässä vaiheessa pitäis korissa olla ainakin etupyöränkotelo , ehkä napoleonkin riittäisi..... takana ainakin taaimmaiset kiinnityspisteet pitää olla paikallaan, ja ehkä takakylkien alaosatkin... keulapalan kannatttaa varmaan vaihtaa vasta kun kori lepää kohdallaan.. Kyllä tässä haastetta rittää.

Link to comment

Kyllä JaniM:n konsti on mielestäni aivan oikea, eli ovien avulla mitoille. Itse tein vastaan vain yläsaranaiseen splittiin tähän tyyliin:

* Kaivoin esiin mittatiedon oviaukosta.

* Varaston perukoilta ehdottoman terveet ja korjaamattomat pystylampun ovet.

* Ovien mittailu ja siitä laskemalla paljonko on karmin ja oven väli.

* Välin vahvuisia 10 cm pitkiä latanpätkiä kasa auton viereen.

* Kuormaliinoilla oviaukon "aukaisu" riittävään mittaan + pikkasen yli.

* Ovi kiinni yläsaranasta.

* Fyllilatat oven ja karmin väliin molemmin puolin (hefteillä kiinni koppaan).

* Kuormaliinojen löysääminen.

* Varmistusmitta ja oven hitsaaminen kiinni fylliin.

* Sama toiselle puolelle.

 

Huomattavasti pahempi rasti oli tuon jälkeen se, että kori oli korkkiruuvilla...

Link to comment

Niimpä. Ovista kun näkee heti jos koppa killissä. Mistäkö tiedän, tunkilla erästäkin valmista koppaa tunkanneena. Ja noinhan ne tekee Ämeerikan Hötrötissä :)

Pohja voikin sit olla vinksillään, kun se ei näy. Sit etu ja takapää luukkujen kanssa nippuun, niin tulee hyvä ja luukut istuu.

Link to comment

kattoverhoilut irroitettu, vähä oli homepölyä ilmastossa...lokasuojat irti, 3/4 ruuveista poikki. Ovien tapit vähä lujassa, millisellä laikalla saranat halki eiköhän irtoa prkle. https://picasaweb.google.com/100165292843498342225/Kupla52#5814325267759332258Orkkis vilkkukatkaisin mureni käsiin samoin kun äänimerkin kehys. B pilariverhoilujen pitimet alaosastaan hampaattomat. Olis voinu joku osa olla ehjä BYÄÄÄÄH, vaikka Joulun kunniaksi...

Edited by eekoo
Link to comment

Voi hyvänen aika, toivottavasti sulla riittää intoa ja kuntoa saattaa tuo harsoontunu kaunotar vielä kohilleen. Jos jollakin on yhtä kova hinku saada splittikupla ja haluaa päästä vähän helpommalla niin mä voin ensi kesänä luopua omastani, kunhan oon kiertäny suur-saimaan auton 60 vuotisen taipaleen kunniaksi...

Link to comment

välillä pitää miettiä ett onks mun pakko... jostain sitä potkua kuitenkin löytyy, nyt on melkein 2 vuotta ollu taukoa ettei mitää muuta ku taloremonttia..

Jostain pitäis löytää apuja joka avais orkkis vaihteiston , se saattaa olla ihan ok mut luulempa että öljyä vuotaa kun on seissyt melkein 40 v...

Auto on tammikuu -52, ihan näihin synttäreihin ei valmistu.....

Link to comment

Joku kerto mulle, että nuo splitit alko kärsiä kakkosvaihteen kans ku aikojen myötä niihin ruuvattiin 30 heppasia vääntökoneita kiinni. LLoota korisi mullakin parikymmentä vuotta, mutta korvakuulon kehittyessä välikaasun kanssa pärjättiin öljynvaihdoilla - ja aika harvakseen vaihdeltiin sitäkin.

Olen jostain ymmärtäny, että halkaistavien laatikoiden tekijöitä ei ole montaa ja jos se sun loota suinkin vaan toimittaa virkansa, niin ajelisin muutaman vuoden ennen kuin purkasin. Mulla aski lopulta purettiin ja korinat loppu akselin vaihdolla, mutta öljyä tihkuu edelleen. Tärkeempää on saada takanavat tiiviiksi, koska se öljy menee jarruille melkolailla suoraan.

Link to comment

Noniin, onnea projektin kanssa, seurataan mieleenkiinnolla.

 

Pahaltahan tuo näyttää, mutta käytännössä paremmatkin autot menee aika lailla saman kaavan mukaan ja isompi reikä menee siinä missä on pienikin.

 

Hyvä että saadaan lisää vanhuksia työn alle ja liikenteeseen.

 

P.S. jos se on seissyt vähän huonoissa oloissa niin laatikossa saattaa olla aika paljon moskaa ja vettä joka jää sinne pyörimään eikä tule ainakaan helpolla ulos.

Vanhat öljyt voi näyttää melko puhtaalta koska roska on sakkaantunut pohjalle vuosikymmenien seisonnan aikana, vettä jos tulee niin on isompi syy avata koska laakereissa saattaa olla ruostetta ja se saattaa toimia vähän aikaa.

 

Dennis

Link to comment

Naapurin Heikki halkasee ja kasaa näitä...laakerit vaan ei ole kovin halpoja...ja uudethan sinne kannattaa laittaa.

 

 

 

Olen jostain ymmärtäny, että halkaistavien laatikoiden tekijöitä ei ole montaa.

Link to comment
Naapurin Heikki halkasee ja kasaa näitä...laakerit vaan ei ole kovin halpoja...ja uudethan sinne kannattaa laittaa.

 

 

 

Olen jostain ymmärtäny, että halkaistavien laatikoiden tekijöitä ei ole montaa.

 

Laatikkoverstaalla käydessäni bonngasin tommosen täyshuolletun. Eli kyllä niitä on muitakin.

Link to comment

aamulla lähdin jouluostoksille , huonon ajokelin vuoksi jouduinkin menemään tallille;-)). Toisen oven sovittaminen oli hiukka vaikea rasti.. 3 tuntia tunkkasin ja väänsin ennnkuin löytyi oikea kohta, yksinkertaisesti A pilari oli 10 mm alempana kuin B pilari. Kun sen hoksasin nii yx veto kuormaliinalla ristiin A:n alapäästä B:n yläpäähän ja poikkituki kynnyskorkeuteen.. se oli siinä , hanskat putos het ja hän läx ostoksille..

Link to comment

vähä jotain joulun pyhinä.. etuakseli puhallettu,purettu ja pohjamaalis, etunavat lähdössä pusla vaihtoon , kori mitoissa ja raudoitettu, katkenneita pultteja porailtu ja kerteytetty, seuraavaksi helmojen leikkauksia ja uusien sovituksia..Toinen lattiapelti vielä maailmalla, sit sais kopan nostaa kohdilleen...

Link to comment
  • 2 weeks later...

jep, doppeli odottelee... todnäk ens talvena nostan grilliin , uusi tuttavuus moinen paku. Ympäriinsä laho, loistava projekti, vois joku sanoa ;-)) Nää on semmosta terapiahommaa.

Peltejä pitänee piakkoin alkaa miettiä, lattiat,helmat, rungon osia, lavan laidat jnejne.. mut ensin kupla baanalle !

Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ens viikolla taas ehtii tallille hitsailee.. Vaikein kohta on A-tolppien alapäät, kun korjauspalan pokkaukset on perseestä, kiinni olevan oven etureunassa näkyvä A-karmin pokkaus on huomattavan loiva alkuperäisee verrattuna... vaikea selitää...samoin -52 oven alaosa, oikeanlaista korjauspeltiä ei taida saada . orkkis ovessahan on ovipaneelia kiertävä vampura ihan eri profiililla kun nuo korjauspalat..

Link to comment
Ens viikolla taas ehtii tallille hitsailee.. Vaikein kohta on A-tolppien alapäät, kun korjauspalan pokkaukset on perseestä, kiinni olevan oven etureunassa näkyvä A-karmin pokkaus on huomattavan loiva alkuperäisee verrattuna... vaikea selitää...samoin -52 oven alaosa, oikeanlaista korjauspeltiä ei taida saada . orkkis ovessahan on ovipaneelia kiertävä vampura ihan eri profiililla kun nuo korjauspalat..

 

Kysypä peltimestari Virtaselta niin onnistuu helpommalla

Link to comment
  • 2 months later...

Vähän jotain on tapahtunut kolmessa kuukaudessa. Sairastelujen välissä ovien alaosat vaihdettu ja saranat kohdistettu. Kori pohjamaalissa ja sen näkyvät saumat peitetty kemiallisella metallilla, piilosaumat sikaflexillä. Luukut ja kaikki pikkuosat valmiina pohjamaalattavaksi.

Link to comment
  • 5 months later...
Onko sulla takajarrukilvet väärin päin (vasen oikealla ja oikea vasemmalla) vai onko

näissä vanhuksissa vaijerin veto eri suuntaan?

Vetarin suojaputket ja sillämuotoa jarrukilvet väärinpäin. Huomaa myös iskarin erikoinen asento.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...