Bubble-70 Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Hyvät neuvot olis nyt paikallaan! Potilaalla on full flown paluu puolella verestävää ihottumaa ja ongelmaksi muodostuu voitelu aineen vuotaminen lohkosta ulos, syynä kierteytyksen epäonnistumisesta johtuvat "reijät" (kuva 1) Pystyykö tuohon aluhitsari hitsaamaan täytettä reikien umpeen, vai onko liian ohkaista? (kuva 2) Onko tiedossa joku virma/tyyppi jolla on taito ja välineet tehdä? Vai pystyykö tuonne syvemmälle tekemään (teettämään) uudet kierteet jolla pystyy ohittamaan nuo reijät? (kuva 3) Ideaali tilanne olisi se ettei tarvitsisi alkaa lohkoa purkamaan, mietin vain että alkaako tiivisteet käryämään alumiinihitsauksen lämmöstä? tämmöstä tällä kertaa... Quote Link to comment
Roope Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Tää vois toimia tuossa. http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Ei onnistu aluhitsaamalla kun ei ole alumiinia. Kaveri on tosin hitsannu TIG:llä yhden lohkon mutta oli vissiin selvittäny ja hankkinu oikealla magneesiumseoksella olevia tikkuja sekä hankkinu oikeat suojakaasutkin siihen... Ettei lohko pala kokonaan.... Quote Link to comment
Guest luunkova Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Mitä jos olis niin pitkä kierre liittimessä, että menee reilusti ton ohkasen kohdan yli ja pistäs reilusti kierrelukitetta? Quote Link to comment
Anpu Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Mitä jos olis niin pitkä kierre liittimessä, että menee reilusti ton ohkasen kohdan yli ja pistäs reilusti kierrelukitetta? Komppaan tätä, loctite 542 on tuohon sovetuva tuote. Pitää ja saa pienellä lämmittämisellä vielä irtikin. Quote Link to comment
mikan Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Ei onnistu aluhitsaamalla kun ei ole alumiinia. Kaveri on tosin hitsannu TIG:llä yhden lohkon mutta oli vissiin selvittäny ja hankkinu oikealla magneesiumseoksella olevia tikkuja sekä hankkinu oikeat suojakaasutkin siihen... Ettei lohko pala kokonaan.... Mulla ainakin on lohko jota on hitsattu. Eli kampuralle tehty tilaa vähän liiaksi ja kampikammio katosta puhki. Joku alumiinihitsari hitsasi "kattoikkunan" umpeen. t. Mika Quote Link to comment
Tanhis Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Ei onnistu aluhitsaamalla kun ei ole alumiinia. Kaveri on tosin hitsannu TIG:llä yhden lohkon mutta oli vissiin selvittäny ja hankkinu oikealla magneesiumseoksella olevia tikkuja sekä hankkinu oikeat suojakaasutkin siihen... Ettei lohko pala kokonaan.... Mulla ainakin on lohko jota on hitsattu. Eli kampuralle tehty tilaa vähän liiaksi ja kampikammio katosta puhki. Joku alumiinihitsari hitsasi "kattoikkunan" umpeen. t. Mika Niin siis kyllä sitä hitsaamaan varmaan pystyy mutta se että mistä löydät sellasen hitsarin joka aikuisten oikeesti sitä osaa hitsata onkin eri juttu ja mitä se siittä hitsaamisesta ottaa. Ja sanoisin että tuskin ketään hitsari suostuisi tekemään koottuun koneeseen kun öljyllä tuppaa olemaan tapana tunkea ulos sitten kun lämpee. Itse hioisin pinnan karheaksi ja kemiallista metallia päälle. Sitten vielä pidempi kierre ja edellämainitulla loctitellä kiinni. Quote Link to comment
Marko Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Tanhis said: Niin siis kyllä sitä hitsaamaan varmaan pystyy mutta se että mistä löydät sellasen hitsarin joka aikuisten oikeesti sitä osaa hitsata onkin eri juttu ja mitä se siittä hitsaamisesta ottaa. Täältä palstalta löytyy sellainen kyllä joka osaa homman ja pystyy sen tekemään. Alla olevan linkin takaa. Ongelma on vaan se ettei kustannukset ole järkevällä tasolla tehtävään hommaan vrt. ehjä käytetty kampikammio. Enkä usko että Mikko alkaa tollasta tekemään ainakaan autossa kiinni vaikka asiakkaalla olisi kyky ja halu se teettää. Muistaakseni täältä tai vanhalta fvwa palstalta löytyy juttu haljenneen kampikammion korjaamisesta Mikon itsensä kirjoittamana ja siinä oli muistaakseni isoin ongelma että vanha huokoinen osa on imenyt itseensä niin paljon öljyä että sen hitsaaminen ei ole mitään ihan yksinkertaista kun se öljy pitää ensin lämmittämällä saada poltettua pois sieltä. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8639-alumiinihitsausta/ Quote Link to comment
mikko k Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Kyllähän tuon voi hitsata. Vaatii kyllä jonkin verran temppuja. Mutta mä en ainakaan alkais paskaista ja kasassa olevaa lohkoa hitsailla. Toisekseen nythän siinä näyttäis olevan vain millin parin raot. Todellisuudessa kun tuohon sytyttää tigin valokaaren, niin siinä on sen jälkeen sentin reikä. Hitsauskustannukset vaan taitaa tehdä siitä aivan kannattamatonta hommaa. Kokeilisin itse yllämainituilla muilla konsteilla. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Fullflow kun tuossa jo onkin ja alas menevästä kanavasta ei tartte välittää, voisi varmaan tehdä jonkunsortin "helicoil" -tyyppisen holkin jonka vetäs liimalla. Se olis ehkä purettavissakin sitten, ja sopivan ohuena kun tekee niin ei kuristaisikaan liikaa. Technoweldiä pari kertaa kokeilleena se vaatii ihan hemmetisti lämpöä (paljon enemmän kun luulis). Siinäkin varmaan pitäs sisään ensin sitten tuommoinen kierteistetty alumiini/magnesium tms holkki kiertää, ja sitten taas joutuu kuumentamaan niin paljon että liimat käryää välistä eikä välttämättä ole taas tiivis. Mopon alumiininen magneeton koppa korjautui sillä ihan kivasti, mutta vaati tosiaan yllättävän ison tohon (kuumailmapuhaltimet ja kynäjuottimet ei riittäny sinne päinkään). Muistaakseni technoweld ei tartu rosteriin, mutta rosteriholkki + päällejuottaminen + rosteriholkin poisto taas on jo ihan turhan työlästä hommaa. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Mitä jos olis niin pitkä kierre liittimessä, että menee reilusti ton ohkasen kohdan yli ja pistäs reilusti kierrelukitetta? Komppaan tätä, loctite 542 on tuohon sovetuva tuote. Pitää ja saa pienellä lämmittämisellä vielä irtikin. Itse hioisin pinnan karheaksi ja kemiallista metallia päälle. Sitten vielä pidempi kierre ja edellämainitulla loctitellä kiinni. Ei riitä kierteiden pituus siihen että pääsisi tarpeeksi pitkälle reikien ohi. Juurikin tuota 542:sta ja kemiallista metallia kokeiltu, muttei pitänyt. Liekö plastic paddingin kemisk metall ollu ihan parasta mahdollista?!? Tuonne pidemmälle ei voi tehdä kirteitä että pääsee reikien ohi? (kuva 3) Quote Link to comment
PZQ Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Kokeile Loctiten 577 on parempaa ja paksumpaa tatinaa. Jos vielä kuseksii, niin päälle mellevä kerros esim Belzona 1111. Ja jos vielä noiden n 300€ myrkkyjen jälkeen triihaa ni sit vaihda lohko :) Vitsivitsi,, luulen ja toivon että toi 577 riittää. Quote Link to comment
mikan Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Juurikin tuota 542:sta ja kemiallista metallia kokeiltu, muttei pitänyt. Liekö plastic paddingin kemisk metall ollu ihan parasta mahdollista?!? :-D LOL! Sori, mutta oli pakko nauraa. Joskus vuonna 1 ja 2 menin turbokuplalla Mantorpiin ja ennen Turkua tuli iso savupilvi, kun ahtimen öljylaippa alkoi vuotamaan hitsauksesta. No Ruotsin puolella sitä yritettiin Plastic Paddingin kemiallisella metallilla paikata erittäin huonolla menestyksellä. Niin hyvin putsasin kohdan kuin mahdollista ja liekkiä annettiin, jotta kaikki öljy saatiin pois. Taisi tulla kavereiden mielestä oikein legenda tuosta mun padding-kokeilusta. t. Mika Quote Link to comment
Tanhis Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Siis eihän se kemiallinen metalli öljyyn tartu ei edes beltzona eli pinta ekaksi puhtaaksi kaikilla mahdollisilla keinoilla ja sitten uusi yritys. Quote Link to comment
Guest luunkova Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Ei riitä kierteiden pituus siihen että pääsisi tarpeeksi pitkälle reikien ohi. No jos tekisi putken pätkään sopivan kierteen ja sen kiertää tonne pohjaan asti, jättää sen putken sopivasti pitkäksi ja siihen putkeen sitten sopiva liitin, johon tuot sen ff-paluun + loctite? Vai eikö riitä sittenkään jenga? Quote Link to comment
metake Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Punaisella merkittyä linjaa pitkin pala pois, jolloin pääset käsiksi tuonne syvemmälle ja tekemään sinne uuden kierteen. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 23, 2012 Author Share Posted April 23, 2012 Punaisella merkittyä linjaa pitkin pala pois, jolloin pääset käsiksi tuonne syvemmälle ja tekemään sinne uuden kierteen. Tämä kävi mielessä, mutten kehdannu kysymättä veistellä :) Miten pitkälle eteenpäin voi mennä? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Vauhtipyörään asti ;) Ei vaan. Kävin mittaa ja tuosta kierteesi alkupäästä on n38mm matkaa siihen kohtaa josta kanavassa on reikä alaspäin. Tosta reijästä öljy menee ekalla ö-paine männälle. Periaatteessa sinne asti on poraus varaa syvyys suunnassa. Sitä en mitanny paljonko on varaa kasvattaa halkasijaa, kunnes kairaat tuosta ö-paineen kanavasta katon puhki.... Jos alat veistelle jotakin, niin eka homma on laittaa toi kanava niin täyteen vaseliinia kuin vaan mahtuu. Tuolla saat estettyä lastujen menemisen pidemmälle. Kun kaavit kaiken vasen pois, on lastut kiinni siinä ja toisaalta jos (puhdasta) vaseliinia jää kanaviin, ei se haittaa mtn. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 24, 2012 Author Share Posted April 24, 2012 Sitä en mitanny paljonko on varaa kasvattaa halkasijaa, kunnes kairaat tuosta ö-paineen kanavasta katon puhki.... Minkäs kokosta kierrettä tohon sitte vääntäis? meneekö 3/8" liian suureksi? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Käyn kömpii tallissa tönärin kera, kun Frau tulee ilta-töistään kotio. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Kanavaan meni heittämällä 10mm poran terä, mutta 1/4" alotuspora (n11,5mm) taas ei. Kanava siis noiden mittojen välissä ** Ohessa ylemmässä kuvassa 3/8" yleisestä FF liittimestä. Kaverina oikealla 1/4", jossa on sama rihlattu letkunpää sekä sisäreikä (reikä on kierteen kohdalta 0,6mm ohempi kuin muualta) Mä laittasin tommosen 1/4" - kierteen tonne. Tosin ensin veistäsin ylempänä punasella merkityn kohdan pois. Ja samalla myös tulpata ö-pumpen suuntaan menevä kanava varmuuden vuoksi. Jos sulla ei ole työkaluja helposti saatavana, niin alemman kuvan kikkeet olis vuokrattavissa sikamaiseen hintaan. Jos kiinostaa, nakkaa rivaatti. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Tossa vielä kierteen koko eroista parempi kuvatus Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 Tämä on työn alla, välineet hoidossa... työn suorittamiselle vaan tarvis löytää paikka kalenterista... kattellaa lisää ku saan tän työn alle. kiitos ja kumarrus P_Valtosen suntaan! Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 13, 2012 Author Share Posted May 13, 2012 Ongelma korjattu, veistelin rikkinäisen osan pois ja tein syvemmälle 1/4" kierteen jossa on 1/4"-3/8" supistusnippa. Loctiten 577:aa ronskisti tiivisteeksi ja kyllä pitää öljyt sisällä. Lisävarmuudeksi laitoin alkuperäiseen pumpun paluu kanavaan tulpan, vaikkakin on pumpun päästäkin tulpattu... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.