Guest Jussinbussi Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Eli miksi ne on pääsääntöisesti niin huonoja? Huonoja siksi että moottori ei lähde hyvin kuumana käymään, nypyttää kylmänä, kuumana? Vaikuttaako väljä akseli seokseen joka aiheuttaisi em. ongelmat? Myös kiihdytyspumppuun tulee pieni viive kun tangot + muut hilkkeet kuluu. Kokeilin kerran säätää kiihdytys pumppua hieman ennakkoon eli kun hipasikin kaasua niin bensaa ruikkasi kaasariin. Tämä vaikutti moottorin käytöseen todella paljon ja auto oli todella mukava ajaa. Ainoana miinuksena ettei kurkku auennut kunnolla. Quote Link to comment
Roope Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 soon kuluva osa. Pitää säädöt aika ajoin tarkistaa niin kuin sytkänkin ja lopulta rempata kun on loppuun ajettu tai vaihtaa uuteen. Quote Link to comment
Lasse Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Musta noissa on kaksi vian aiheuttajaa: ne jessuksen vanhoja ja sitten niitä yleensä räplää hiippari jolla ei ole mitää hajua aiheesta. Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Lasse kiteytti kyllä asian harvinaisen osuvasti. Pitää muistaa, että uusimmatkin volkkarin alkuperäiset kaasarit mitä tästä maasta löytyy ovat yleensä 30 - 40 vuotta vanhoja, ja käyttö kuluttaa niitä väkisinkin. Myös nykybensa (=kaikki bensa sen jälkeen kun lyijyttömään siirryttiin) tuntuu tukkivan kaasareita entistä helpommin. Ja kun kaasareita availlaan ja rassataan kanavia ties millä rautalangoilla, niin ne kuluu taas entisestään. Ja kun ostetaan korvauskaasutinta, niin sen pitää taas olla halvin mahdollinen laadusta välittämättä. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Lasse kiteytti kyllä asian harvinaisen osuvasti. Pitää muistaa, että uusimmatkin volkkarin alkuperäiset kaasarit mitä tästä maasta löytyy ovat yleensä 30 - 40 vuotta vanhoja, ja käyttö kuluttaa niitä väkisinkin. Myös nykybensa (=kaikki bensa sen jälkeen kun lyijyttömään siirryttiin) tuntuu tukkivan kaasareita entistä helpommin. Ja kun kaasareita availlaan ja rassataan kanavia ties millä rautalangoilla, niin ne kuluu taas entisestään. Ja kun ostetaan korvauskaasutinta, niin sen pitää taas olla halvin mahdollinen laadusta välittämättä. Asiaa ei myöskään auta paskat korjaussarjat. Ja sitten vielä ongelmaksi muodostuu se että vaikka tietäisi missä vika on niin korvaavia osia ei saa mistään. Esim omat pdsit kaasarit on kasattu kolmesta/neljästä eri kaasari parista + korjaussarjoista kasaan yhdistelemällä parhaimmat osat kahdeksi kohtuullisesti toimivaksi, ja vieläkin pitäisi läppärungot vaihtaa. Quote Link to comment
JaniM Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Siksi aika siirtyä ruiskuaikaan ;) Minäkään hiippari en osaa säätää kaasareita. Helpommalla pääsen ruiskuilla eikä nypytä ja pompi. Jopa taloudellisuutta samalla tarvittaessa. Pussihousut ja kaasaripuritanistit joutuvat toki jatkaa taivaltaan. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Komppaan kyllä Jania tuon ruiskun kanssa. En saanut omaani vimpanpäälle säätöihin, mutta ikinä ei ole ilmajäähy käynnistynyt niin hyvin sekä kylmänä että kuumana. Ja vääntö oli huikea verrattuna kaasarikoneeseen.... Quote Link to comment
Rebel Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Kyllä kaasareilla saa pelaan erittäin hienosti. itsälläni ollut kai viisi moottoria kuplassa ja kaikissa kaasarit. ekassa soleksit sitte dellorttoja ja idat. kun on saatu kone älyihinsä niin sitte ajettu osaavalle säätäjälle. Säätää parissa tunnissa kohdalleen. sen jälkeen ei tavii koskee ku si vasta ku kone kyrvähtää. Aina on toiminut ERITTÄIN hyvin ja paljon varmempi vaihtoehto kun ruisku ja bensaa palo 180hv koneella ja idoilla n.8l/100km. Tämä osaava säätäjä on C.A.R Sarkkola Hauholla. Ikinä en ruiskuja autoihini laita!!! Quote Link to comment
mikkocap Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 volkkarin kaasareista ei kokemusta kuin yhdestä, ja toimii todella hyvin eikä ikinä mitään ongelmaa ollu, toki lähtee lämpimänä huonommin käyntiin kuin kylmänä mutta se ei paljoa vaadi kun kylmänä hyvä että kerkee startti pyörähtää niin auto käy. lämpimänä sitten starttaa kuten kaikki muutkin autot, sekunnin? Muista autoista/kaasareista enemmän kokemusta ja eiköhän tuokin oo jo ihan normaalia jos vaikka 25 vuotta vanhassa 240 volvossa alkaa kaasari tökkimään. menee kai se puolen miljoonan kilsan jälkeen mikä tahansa osa autosta vasuksi... henk koht en alkaa niitä sen enempää räpläämään ja *ittuilemaan itselleni vaan hommaan suorilta uuden käytetyn. tarjontaa on. jos joku tykkää räpeltää niin en arvostele. Ja ruiskuista vielä että oon noilla jälkiasennetuilla ruiskulla ajellu jonkun verran, lähinnä volvoilla, sähkösellä ja mekaanisella ja kyllähän se kun niilläkin ajelee niin saa olla vähän koko ajan pelleilemässä, vaikka sähköt on vetäny luolamies niin pääsääntösesti toimii ok mutta silti niitä sää pajottaa kun välillä käy rikkaalla ja välillä laihalla jnejnejne. etsi siinä sitä vikaa sitten.. sitten menee ilmamassamittari 400 euroo kiitos, bensapaineensäädin 100 euroo kiitos. kaasuläpän asentotunnistin x€ kiitooos... ja naurattaa laittaa 1000 autoon semmosia rahoja.... tarinan opetus siis että noita kaasareita on ''melko'' paljon helpompi rassata ja halvempaa. itse ainakin näen siinä suhteessa miellyttävänä. tottakai uudempi auto (vaikka -89 eteenpäin?) jos on ehta orginelli ruisku niin mitäs sitä sen enempää hakkumaan. sitten kun hyppää samanlaiseen autoon jossa on alkuperäinen ruiskutekniikka niin heräähän se vähän eri tavalla... asentaja vaikuttaa varmasti suuresti. volkkarissa en käytä muuta kuin alkuperäis kuosin palikoita kun se on muutenkin niin ihanan orginelli kuin vain voi. ruisku sun muut raiskausta vanhalle leidille :D Quote Link to comment
JaniM Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 mutta silti niitä sää pajottaa kun välillä käy rikkaalla ja välillä laihalla jnejnejne. etsi siinä sitä vikaa sitten.. sitten menee ilmamassamittari 400 euroo kiitos, bensapaineensäädin 100 euroo kiitos. kaasuläpän asentotunnistin x€ kiitooos... ja naurattaa laittaa 1000 autoon semmosia rahoja Puhutaanko jälkiasennus vai orggis vermeestä? Jos käy välillä rikkaalla tai laihalla, niin ihan on asetuksissa vikaa. Kun sen kerran säätää kunnolla, niin ei siihen tartte enään koskea. Mutta tähänkin tarttee toki tietämystä, kuin kaasareihin. Esimerkiksi tuossa rustossa ja kaverin kirpussa ollut ruisku viimeset viisi vuotta ja viisi vuotta sit säädetty, niin joka kerta keväällä avaimesta samantien käyntiin ja toimii, kuten kaikissa muissakin ruiskuissa. Mutta ei tästä nyt tämän isompaa numeroa kannata vääntää:) Mutta kukin tavallaan. Quote Link to comment
NordBling Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Asentaja todella vaikuttaa suuresti. Jos ei tiedot ja taidot riitä, niin parempi olla luulematta. Pätee ihan vakiokaasarista lähtien kaikkeen polttoaineensyöttöön. Se on kuitenkin moottorille henkivakuutus. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 mutta silti niitä sää pajottaa kun välillä käy rikkaalla ja välillä laihalla jnejnejne. etsi siinä sitä vikaa sitten.. sitten menee ilmamassamittari 400 euroo kiitos, bensapaineensäädin 100 euroo kiitos. kaasuläpän asentotunnistin x€ kiitooos... ja naurattaa laittaa 1000 autoon semmosia rahoja Puhutaanko jälkiasennus vai orggis vermeestä? Jos käy välillä rikkaalla tai laihalla, niin ihan on asetuksissa vikaa. Kun sen kerran säätää kunnolla, niin ei siihen tartte enään koskea. Mutta tähänkin tarttee toki tietämystä, kuin kaasareihin. Esimerkiksi tuossa rustossa ja kaverin kirpussa ollut ruisku viimeset viisi vuotta ja viisi vuotta sit säädetty, niin joka kerta keväällä avaimesta samantien käyntiin ja toimii, kuten kaikissa muissakin ruiskuissa. Mutta ei tästä nyt tämän isompaa numeroa kannata vääntää:) Mutta kukin tavallaan. siis joo ei numeroa :) tuo rikas/laiha ja hinta homma vaan juontu mm. siitä kun oli isoveljellä tollanen jälkiasennettu ruisku vm -81 volvossa ja rupes puolen vuoden jälkeen ostosta temppuilemaan vaan kulutuksen suhteen ja vähän tyhjäkäynnillä muuten toimi kuin kello. no ne varaosat oli vaan melko kalliita ja ei ollu varmuutta että missä vika oli ja näin edeleen.. päivän jos toisenkin tappelin auton kanssa ja vaihtelin osia/otin lainaan että vika löytys. vissiin oli sitten IMM vika.. joka tapauksessa auto on kuukausi sitten myyty onnelliselle volvo miehelle että se siitä. niin ne tahtoo olla ruiskut jos ne on säädössä niin ne kans on, sitten kunhan ei mee mitään rikki :D en oo omisssa autoissa orggis ruiskuja koskaan joutunu pajottamaan... mitä nyt joskus suuttimissa ollu häikkää. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Kokeilimpa tuossa säätää kiihdytyspumppua hieman ennakkoon. Tämä jeesasi tosi paljon kaasuun vastaavuuteen ja kulkuun. Ainoa pitkä miinus on se että kurkku ei enään aukea kokonaan kun kiihdytyspumppu on tapissa. Taidan tilata jostain uuden, kun vaan joku osaisi taata laadun.. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Purin TL:stä orkkis PDShitit pois DRLA:t tieltä. Kuskinpuoleinen Sohlex valutteli rutkasti bensaa alleen, eli bansanhajun lähde selvisi. En tutkinu tarkemmin oliko just läppäakseli, josta tuli tavara ulos, mut lie muutakin vialla kun kohokammiosta bensat karkailee? Joka tapauksessa noilla se kulki 8l/100km viimekesänä nelihenkinen perhe BIF-kamat kyydissä, vaikkei ihan täysin sulava käyntinen kone ollutkaan. Quote Link to comment
Pepe Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 tuo rikas/laiha ja hinta homma vaan juontu mm. siitä kun oli isoveljellä tollanen jälkiasennettu ruisku vm -81 volvossa ja rupes puolen vuoden jälkeen ostosta temppuilemaan vaan kulutuksen suhteen Niin mikä jälkiasennettu ruisku oli kyseessä? Megasquirt? VEMS? Quote Link to comment
Paadre Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Jotenkin tuntuu että, jälkiasenteiset ruiskut eivät tuppaa kunnolla toimimaan. Kyseisen mielipiteeni perustan täysin sivusta seuraajan huomioihin kun olen kavereiden ähertämistä seurannut. Säätöjen hakemiseen yms. shitttiin näyttää palavan aikaa ja tupakkaa niin paljon että ei taida maksaa vaivaa. Edellä mainitut tapaukset ovat kyllä olleet vesimoottoreita mutta pointti lienee aukesi. Omasta kuplasta oli kaasari aivan mettässä, Rebel poikkesi paikalla ja pyöritteli kaasaria hetken käsissään ja sai sen heittämällä toimimaan oikein. Tyhjäkäyntikin löytyi! Kiitos vielä kerran!! Eli, vaikka mullakin on sohleksissa välyksiä niin kyllä sille kädellinen kaveri näköjään ihmeitä tekee. Omasta mielestäni vanhassa autossa kuuluu olla kaasari/t ja sen/niiden ominaisuudet. Quote Link to comment
Jooo Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Mulla useammassa koneessa ruiskuja, ja kaasareihin en palaa, kaikki vielä suorasytkällä. Toimii ja ei murheita. Mielipide asioita. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Kait tuossa ruiskuhommassakin pätee samat saannöt kun kaasareissakin. Eli jos kaikki tarvittavat ruiskupalikat teet uusista osista ja vähän mietit että mitä teet niin miks ei toimisi kuin uusi ruisku. Mutta sitten taas jos teet ruiskuohjauksen jostain itse kolvatusta rakennussarjasta ja kaikki anturit ja kaasuläpät yms tarvittavat revit irti jostain kuuhu ja takasin ajetusta tojotasta niin varmasti tulee ongelmia. Quote Link to comment
tolvana Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Eli miksi ne on pääsääntöisesti niin huonoja? Huonoja siksi että moottori ei lähde hyvin kuumana käymään, nypyttää kylmänä, kuumana?Vaikuttaako väljä akseli seokseen joka aiheuttaisi em. ongelmat? Myös kiihdytyspumppuun tulee pieni viive kun tangot + muut hilkkeet kuluu. Kokeilin kerran säätää kiihdytys pumppua hieman ennakkoon eli kun hipasikin kaasua niin bensaa ruikkasi kaasariin. Tämä vaikutti moottorin käytöseen todella paljon ja auto oli todella mukava ajaa. Ainoana miinuksena ettei kurkku auennut kunnolla. Näähän on ominaisuuksia joita kulumisen,osien vaihtelun ym. seurauksena tulee. Kuumakäynnistys yleensä paranee kun kaasarin ja imarin välissä on n.5mm pakeliitti eristeenä ja tietty kaikki moottoripellit ja tiivisteet paikallaan ja ehjät että konehuone pysyy "viileenä". Nypyttäminen aiheutuu usein laihasta seoksesta jota helppo kompensoida isommalla tyhjäkäyntisuuttimella ja poistamalla imuvuodot. Quote Link to comment
JaniM Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Kait tuossa ruiskuhommassakin pätee samat saannöt kun kaasareissakin. Eli jos kaikki tarvittavat ruiskupalikat teet uusista osista ja vähän mietit että mitä teet niin miks ei toimisi kuin uusi ruisku. Mutta sitten taas jos teet ruiskuohjauksen jostain itse kolvatusta rakennussarjasta ja kaikki anturit ja kaasuläpät yms tarvittavat revit irti jostain kuuhu ja takasin ajetusta tojotasta niin varmasti tulee ongelmia. Ja tähän vielä lisätään jos ei ole mitään hajua autonsähköistä, eikä ohjeita jaksa lukea, niin taatusti tulee häiriötä ja kirotaan kun ei toimi. Laturista ja startista ei oteta virtoja ja maadotuksia puolan miinuksesta :) Ei ne ohjeet turhaan ole, vaikka niitä ei lueta... itsekki joudun lukeen, vaikken myönnä :)) Turha niitä ruiskuja on parjata, hyvin tehtynä ja säädettynä toimii ja paremmin kuin säädetyt kaasarit. Muutenhan nykyautoissa olisi kaasarit edelleen ;) Kuten totesin alussa että pussihousukuskit erikseen jatkaa tappelua kaasarien kanssa. Ja ihan uusien Weber tuplakaasaripakettien hinnalla pystyy rakentamaan toimivan ruiskusetin, kun pikkasen funtsaa mistä osista tekee. Mutta kukin tyylillään, ei siinä sen kummempaa. Quote Link to comment
Lasse Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Pystyy rakentamaan joo... Kasasta paskaa pystyy rakentamaan talon jos osaa ja jaksaa. Musta sama koskee näitä ruiskuja. Niin kauan kun ruiskut on tee-se-itsevirityksiä, niin roplaan mielummin noita kaasuttimia. Ainakin mulla on sellainen illuusio, että ymmärrän miten se toimii ja siten niiden kanssa pelaaminen on jollakin oudolla tasolla turvallisempaa. Mutta jos ruiskut toimii nykyautoissa niin helvetin hyvin, niin miksi niitä saa korjauttaa satasilla joka vuosi? Quote Link to comment
JaniM Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Sitä pelätään uusia muutoksia ihan selkeesti ja ennakkoluuloja ;) Mutta jos ruiskut toimii nykyautoissa niin helvetin hyvin, niin miksi niitä saa korjauttaa satasilla joka vuosi? Älä aja nykyvesivessaVolkkarilla, niin ei tartte korjailla :)) Quote Link to comment
Rebel Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Joo nehän on juuri niitä pussihousukuskeja jotka käy niitä 10sek aikoja vartilla ajamassa............. Quote Link to comment
Paadre Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Omasta puolesta ei ollut tarkoitus parjata ketään tai mitään sen enempää. Kantani edellä jo mainitsin mutta jos aletaan yleistämään että ruisku pitäisi laittaa jokaiseen vanhaan autoon (kuten rivien välistä oli luettavissa) niin silloin haukataan tosissaan paljon paskaa. Eiköhän se ole jokaisen oma asia tappeleeko ruutan vai kaasareiden kanssa. Voihan Ladaankin laittaa alumiinivanteet ja silti se on vaan lada. Olen itse ollut autojen parissa töissä viimeiset kahdeksan vuotta eikä arvostukseni ruiskuja kohtaan ole ainakaan noussut ja nyt puhun useamman merkin kokemuksella. Toisaalta, vikatilanteessa tienpäällä, ruutta vs. kaasari kumpikohan mahtaa olla helpompi elvyttää takaisin toimivaksi. Molemmissa järjestelmissä on puolensa, kukin valitkoon omansa. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Kyllä kaasareilla saa pelaan erittäin hienosti. itsälläni ollut kai viisi moottoria kuplassa ja kaikissa kaasarit. ekassa soleksit sitte dellorttoja ja idat. kun on saatu kone älyihinsä niin sitte ajettu osaavalle säätäjälle. Säätää parissa tunnissa kohdalleen. sen jälkeen ei tavii koskee ku si vasta ku kone kyrvähtää. Aina on toiminut ERITTÄIN hyvin ja paljon varmempi vaihtoehto kun ruisku ja bensaa palo 180hv koneella ja idoilla n.8l/100km.Tämä osaava säätäjä on C.A.R Sarkkola Hauholla. Ikinä en ruiskuja autoihini laita!!! LOL. Minä taas en tule enään ikinä laittamaan kaasareita, en edes "maailman parhaita" IDA kaasareita :D 2 x 48 Läppärungot + megasquirt + suorasytkä tulevassa pikkukoneessani...tosin enhän tiedä mistään, mutta kaasarit + cal-look tyyli ei ole minua varten :) Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Pitäs vissiin perustaa joku ruisku vastaan kaasari(t) taistelu johonkin. ;) Quote Link to comment
Guest Hanppa Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Takaisin aiheeseen. Omasta kaasarista oli läppä-akseli väljä ja kun sen viime kesänä holkitin, parani kaasarin toiminta huomattavasti. Vielä pitäs opetella säätämään sytkä ja seos kohilleen, kun meinaa hyytyä kun kaasua polkasee. Quote Link to comment
janiman Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Kuulostaisi ennemmin siltä, että kannattaa ottaa työn alle kiihdytyspumppu ja sen kalvo. Ainoa ruuvi kaasareissa on tyhjäkäynnin seokselle, mitä voit ruuvata. Se taas ei vaikuta tolleen, vaikka olisi viturallaan, muuten seokset säädetään suutin jumpalla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.