Jump to content

Stroker + Rotrex


Recommended Posts

Mietin tätä vaahtoasiaa ennen putken liittämistä öljynimupuolelle, olen kuullut samanlaista , tuntuu kummalta että vaahtoa syntyy kun kumminkin turbon laakerin yläpuolella on baarien paine..eikä sielä tietääkseni ole mitään ilmareikiä matkalla. Ehkä paluuputken isompi halkaisija voi vaikuttaa vaahtoilmiöön...mutta sitä öljyä luulis tulevan aika vauhtia öljypohjasta pumppuun joten pienet vaahdot voi hukkua isompaan virtaan? Noh annan raporttia kuinka kävi kun saan koneen tulille..

Riippuu varmaan ahtimen laakereiden rakenteesta, mutta vaikka laakereilla olisikin painetta niin painetta on myös kompurapesässä, josta ilmaa ainakin teoriassa pääsee akselin välyksen vuoksi myös öljyn paluukanavaan.

Kaikki ilma öljykanavassa on turhaa. Jos ilmaa on öljyn seassa liikaa, akselien (laakerikaulojen) pyörivä liike ei pysty muodostamaan kantavaa öljypatjaa vaahtoavasta öljystä -> ja sitten vaihdellaan taas laakereita.

Link to comment

Kuinka paljon ahdin lämmittää öljyä?

En tiedä lämpiääkö paljon siinä yhdellä kertaa ohittaessa. Semmonenkin voisi tulla tässä ongelmaksi kun sammutuksen jälkeen öljy voi "pikeentyä" turbossa. Aika kuumana voi joskus olla turbo moottorin sammuttamisen jälkeen (tai sammumisen). Hyvä ehkä olisi olla joku sihti ennen öljypumppua, niinkuin normaalisti onkin autoissa.

Jossain 2000-luvun Fordin koneessa oli jopa öljyn paluupuoli tukossa turbossa syntyneen mössön takia.

Link to comment

Jep, hyviä pointteja kaikki. Öljyt menee pumpusta suoraan suodattimelle ja sieltä sitten lohkoon..jos on vaahtoa seassa niin tuskin ne ilmat siinä välissä mihinkään poistuu?

Täytyy vielä tuumata letkun paikkaa ennen ensimmäistä starttia. Mulla on nyt lohko pöydällä halkaistuna joten paluuputken roppaaminen lohkoon onnistuis samalla.

Taidan tehdä oman topicin projektistani niin täällä saadaan pysyä mekaanisten ahtimien puolella :)

Link to comment
  • 2 months later...

Tälläkin päästy viimein tielle, ahtimen öljyjä odottelin melkein kaksi kuukautta... on siis joku oma speciaalilitku ja hinta sen mukaan.

 

Ei se vielä(kään) kivutta tunnu liikkuvan, öljynpainetta on nyt ihan eri malliin viime kesään nähden. Uusi öljynimu systeemi tai eri merkin öljy tekee tehtävänsä. Tyhjäkäynnillä pysyy yli barin paineet ja lämmötkään eivät tunnu yli 80 asteen nousevan vaikka "vähän" kiusaakin

 

Ongelmana nyt "uusi" vaihdelaatikko. Ihan kovan rahan maksoin ja itse tekijältä hankin. Kakkonen menee rusahtamalla sisään ja vaihdejarrussa potkaisee sen pois kun kierrokset laskevat riittävästi. Hitsatut synkrot kuulemma on. Missä voisi olla vika, alanko soittelemaan lootawelholle vai voiko vika olla jossain ulkoisissa osissa? Nokkakappale on peräisin omasta vanhasta laatikosta. keppi ja siirtotanko tietysti olleet autossa aiemminkin. Puslat vaihdettu toissa kesänä, ei ole siis keppi sohlo.

 

Flexifuel anturi on paikallaan ja etanolia tälläerää tankki täynnä. Muistikuvat viimekesältä haalistuneet, mutta ihan kuin ylhäällä olisi pidempään nyt vetoa. Mukava oli kuitenkin päästä päristämään, loota vaan nosti vähän v-käyrää yläviistoon...

Link to comment

Ei ole originaali keppi paikallaan, ei siellä muistaakseni mitään levyä ole...

 

Menee siis kakkonen silmään (hieman rusahtaen) ja pysyy vaikka vähän kaasua pumppaakin.

Vaihdejarrussa ei sitten enää pysykään.. kun kierrokset tippuvat n.2000rpm:n hyppää pois silmästä vaikka siihen asti pysyi ihan ok.

Ykkösellä oli myös jotain samankaltaista , tosin ajelin nyt ehkä 20km, niin ei kerinnyt kauheasti perehtymään.

Link to comment

En nyt yhtään tiedä miten nuo aftermarket kepit asennetaan mutta luulisi että samalla tapaa tulee niillä kahdella m8 pultilla tunneliin kiinni ja niissä on se säätö ja kepin kuoren alla on se haittalevy minkä asentoa voi muuttaa.

 

Vai onko aftermarket kepeissä joku oma säätö?

Link to comment

En nyt itsekään muista onko pulteissa joku vara liikuttaa keppiä, levyä siellä ei kuitenkaan ole. Pakkilukko on sellaisen jousen avulla toteutettu, keppiä ei paineta alas vaan vedetään jousta vasten, vähän siis voimaa enemmän ja pakin saa sitten silmään. Siinä jousessa on jännitykselle säätö. Vaihteet toimivat muuten ihan ok.

 

Keppi on flat 4 eliminator-kopio. Toiminut tähän asti useita vuosia hyvin. Vanhassa laatikossa joku vaihde (en muista mikä) lähti lopuksi aika paukausella pois, jos nopeasti kiskoi pykäliä silmään. Vanhasta Laatikosta tuli öljyn mukana rattaanpalasia pihalle, eli siinä oli ainakin perän pikkurattaat entiset.

 

Helppohan sinne alle on periaatteessa kurkkia, koristekumi vaan kiinni neljällä ruuvilla ja tahtovat tarrata sisustuskankaaseen kiinni kun niitä ruuvailee ja vetää sitten sisustan kankaasta pitkältä lankaa irti:(

 

Edit. Lisätty kuva, kännykällä, siksi vinksallaan...

post-288-0-65098900-1432278042_thumb.jpg

Edited by peruskallio
Link to comment

Minä olen saanut aina kepin paikan säädettyä ihan vaan vaihdekepistä tunnustelemalla miten vaihteet menee päälle. Laittaa vuorotellen ykköstä ja kakkosta päälle ja vertaa kepin liikettä. Jos ykkösvaihteella keppi menee pidemmälle ja kakkosella liike on lyhyempi, niin siirtää keppiä hiukan taakseppäin. Kyllä tossakin kepissä on pieni säätövara pultinreijissä. Vähän pultteja löysälle, niin pääsee siirtelemään ja kokeilemaan miten vaikuttaa.

Link to comment

löytyi kepistä säätö, joskaan ei ihan soikeita pultinreikiä. Taisi logiikka pettää kun koitin vähän ruuvailla ja lakkasi nelonenkin pysymästä sisässä...

Pitää tänään palata asiaan, nyt siirsin keppiä keulaa kohti, otetaan sitten suraavaksi taaksepäion. jotain vaikutusta kuitenkin, ehkä se tästä vielä korjaantuu.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Asiat on tekijän kanssa sovittu ja saan uuden laatikon, kunhan ajokausi on ohi. En jaksa alkaa nyt kesällä jumppaamaan. Jätän siis kertomatta, niin pysyy asiat kunnossa jatkoa ajatellen.

Asiallisesti suhtauduttu reklamaatioon, niin en ketään ala mustamaalaamaan.

 

Vaihteet ei edelleenkään pysy silmässä (2&4) veto päällä kyllä mutta pintakaasulla tai vaihdejarrussa tulee pois. Koitan vielä vakiokepillä kunhan saan itseni motivoitua sen vaihtamaan...

Edited by peruskallio
Link to comment
  • 2 weeks later...

On tämä tätä motorsporttia.

Lähdettiin kaverin kanssa ruotsin suuntaan, gatebil tapahtumaan mantorppiin. vaihteet pysyy silmässä kun viritin mustekalalla pienen vedon keppiin. Kytkin alkoi luistamaan kunnon vedossa eilen, ei haittaa normaalia ajelua. Noh matkalle kohti turkua ja 10km ennen laivarantaa ahtimesta kuului paha ääni ja muuttui yhdeksi puuksi.. Piti kovenevaa ääntä koko matkan, mutta ajateltiin että laivaan päästään... Onneksi tuli aiemmin hankittua lythyt remmi, jolla saa laturin pyörimään tälläisen varalle.

 

Remmi kiroilun saattelemana paikalleen ja nyt autossa ilman uutta säätöä ehkä 30 hummaa:) pieni antikliimaksi, mutta laivaan päästiin ja matka jatkuu... Huomenna putkia irti ja putsari johonkin ahtimen jälkeen kiinni. Ennakot ja bensakartta uusiksi ja eiköhän motarille pääse taas liittymään yli 50km/h vauhdilla.

 

Jos jollain tiedossa ylimääräinen c-30 sarjan rotrex, olen kiinnostunut.

Ps. Öljyä ahtimessa näytti kyllä olevan.

Link to comment

Päästiin perille. Laatikko-ongelmat lisääntyvät... Mikä alkaa ravistamaan koko autoa kun pidemmän matkan ajaa? Hetken pysähdyksen jälkeen kaikki ok, mutta kun lämpiää alkaa jyrisemään ettei peileistä taakseen näe ja tuntuu että ahdistaa kulkuakin jonkinverran. Kytkin pohjassa kaikki ok ja konetta kaasuttaessa ei värinöitä. Veto päällä ylämäessä pelotta että joku kirahtaa kiinni. Voiko perä lämmetessään aiheuttaa moista?

Link to comment

Yksi teoria ravistamiselle kuumana voisi olla, että lämmetessään laatikon leveys (Al/Mg) kasvaa enemmän kuin perämurikka (teräs). Jos perän poskilaakereissa ei ole riittävästi esijännitystä niin kuumana perämurikka  pääsee elämään vähän joka suuntaa ja hammasvälys ja -kosketus ovat ihan mitä sattuu. Olikos tässä vielä jonkinlainen lukkoperä, joka osaltaan myös lämmittää öljyjä normaalia enemmän?

Kuinka kuuma tuo laatikko on ollut, kun ravistusta esiintyy?

Link to comment

En tiedä kuinka kuumana käy, ajttelin vaan että lämpö olisi looginen selitys tapahtuneelle.

 

Ei ole lukkoa, ihan tavan useammalla pikkupyörällä oleva 3.88 perä. Nyt laivassa kohden turkua ja auto pelasi paluumatkan ok, 4 vaihdekin pysyi silmässä ilman kikkailuja melkein koko matkan.

 

Pysähdyksiä tuli tehtyä useammin kuin mennessä... Menomatkan ajoin todella maltilla, kun meni usko että laite kestää reissun. Tullessa vauhtia enemmän. Takarenkaissa tuntuu lämpimänä pieni välys, keskipultit rummuissa kiinni ja vanteet kireällä kyllä.

Katsoo nyt oliko tämän kesän ajelut tässä, riippuu mitä kaikkea ahtimesta meni. Jos runko/ahtopyörä entinen voipi mennä joku tovi että uuden raaskii ostaa. Hienoa olisi saada selville myös ravistamisen syy ja miksi tuli esiin vain tuolla pidemmällä siirtymällä.

Link to comment

Ahdin on nyt osina, peli sen osalta selvä. Mitään liikkuvaa osaa ei käytännössä ehjänä sisältä löytynyt, öljypumppukin hajonnut, mutta ilmeisimmin ei ensimmäisenä vaan lopputuloksena.

 

Ei auta kun laittaa uusi tilaukseen, tietäisi nyt vain ostaako samanlainen vai pykälää pienenpi c30-84

Olisiko palstalaisilla jakaa viisautta asian suhteen?

 

Tuli onneksi ruotsissa juotua vitutus jo pois, ei tarvitse enää tapella tämän, ilmeisimmin jo valmiiksi minulle vaurioituneena myydyn kanssa. Tämä kävi jo talven aikana palasina, kun alkoi kesän mittaan ääntämään kovin. Jotain ylimääräistä siellä oli pyörinyt, enemmän tai vähemmän perunapeltoa osat muistuttivat. Ne pinnotettiin uudelleen jollain tavaralla mitä esim. Poranteriin laitetaan. Toimi hetken hyvin, mutta tuo akseli oli alkanut ulostaan itseään jostainsyystä ja lopputulos sitten tässä.

 

Pitää välijäähy ottaa ulos ja toivoa että se on enimmät romut suodattanut pois. Kone ainakin vaparina pelaa ihan ok, en avaa ainakaan ennen talvea jos pelaa. Eiköhän vahinko ole jo tapahtunut, mikä on tapahtuakseen. Pitää ohivuodot mitata samalla kun laatikkoa vaihtaa, mikäli toimii siihen asti

post-288-0-28385700-1434655222_thumb.jpg

post-288-0-79691800-1434655248_thumb.jpg

Edited by peruskallio
Link to comment
  • 2 weeks later...

Lysholm =)

Arvostan omaa vapaa-aikaani senverran, etten aloita tekemään toisella merkillä kaikkea alusta. Uusi tilattu, pykälää pienenpi. Parempi "hyötysuhde" mutta tuotto loppuu ennemmin kuin tuossa tuhoutuneessa. Omilla tehoilla ei tällä merkitystä, mutta pitäisi paremmin työntää tällä vielä yli 300hv tehoissa. Sama välitys kuin vanhassa ja jos jostain onnistuu ahtosiiven haalimaan, saa muutettua vanhan osia hyödyntämällä isommaksikin versioksi

 

Samalla lähtee loota vaihtoon ja selviää syy miksi kytkin taas luistaa. Epäilen omaa mokaa kampiakselin stefan kanssa, asennettu nyt lohkon pinnan tasoon... Oppia ikä kaikki. Auto tallissa, odottaa motivaatiota purkaa. Samalla imusarjat irti ja putsaten, välijäähdyttimestä löytyi nyrkillinen tavaraa... Huuhtelin "palopostilla" josta tulee vettä omiin ja naapurin tarpeisiin lopun silpun pihalle.

 

Jos ohivirtausta on, pitää vielä kannet ottaa irti. Toivo elää että niin pientä ollut tavara mikä mennyt läpi asti, että on palanut pois. Selviää viikonloppuna kun motivaation taso lienee jo riittävä. Kytkimeksi tulee nyt "black macig" kopio jota neoretron sivuilla inhimilliseen rahaan kaupattiin. Melko painavan oloinen, toivottavasti laatu riittävä.

 

Edit. Lisäilty kuvat

post-288-0-83536300-1435690188_thumb.jpg

post-288-0-83609800-1435690212_thumb.jpg

Edited by peruskallio
Link to comment

Riippuu vähän mitä koneesta löytyy.

Uutta laatikkoa olisi ilmeisesti mahdollista saada muutaman (3?) viikon sisään.

Jos kansissa ei mitään ihmeellistä ole, niin kyllä vehkeet takaisin tielle ennen tämän suven loppua saatetaan! Ahdin pitäisi olla käsissä viimeistään kahden viikon kuluessa ja sen asentamiseen menee vajaa tunti.

 

Ei se kokonaisuutenakaan hommana nyt niin valtava ole, kun illan purkaa ja vajaan viikonlopun putsaa ja pistää takaisin nippuun.

Jos kelit pysyy nykyisinä, ei terassikaan pahemmin houkuttele :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

sadepäivän kunniaksi löytyi motivaatio irroittaa kone. Kytkimen luiston selittänee öljy, ainakin sormiin jotain jää kun laappii kytkinkoppaa. Levy vielä paikallaan.

 

Venttiilit selvinneet ehjinä, ei löytynyt vuotoja kun laitoin painetta sylintereihin. Sain lainaan endoskoopin, pitää tulpanrei'istä vielä kurkkia näkyykö männissä mitään. Positiivinen yllätys tähän asti!

 

Imarit irti ja putsaten, kunhan ahdin saapuu saa koneen niputettua. Vauhtipyörän mutterin ajattelin tehdä itse kunnon suomalaisesta teräksestä, saakohan siihen laakeria jostain? Tuskin irtoaa kiinalaisesta mutterista ehjänä. Stefa siis lähtee vaihtoon, kolmatta kertaa en enää uskalla sillä mutterilla kiristellä.

 

Kunhan saa vaihdelaatikon jossa pykälät pysyvät silmässä pääsee sitten taas baanalle, toivottavasti biffiin kerkiää:)

Link to comment

Katsoitko, ettei öljy tule vaihteiston puolelta?

 

Vauhtipyörän mutterin ajattelin tehdä itse kunnon suomalaisesta teräksestä, saakohan siihen laakeria jostain? Tuskin irtoaa kiinalaisesta mutterista ehjänä.

Laakereita saa osakauppiailta vaikka tuolta http://www.aircooled.fi/tuote/1306/vauhtipyoran-neulalaakeri-kytkinakseliin

Pultejakin saa valmiina saksassa tavallisesta teräksestä tehtynä http://www.aircooled.fi/tuote/639/vauhtipyoran-pultti-vakio-t123-8601282-germany, jos ei kiinalaisia erikoiskovia halua käyttää.

Link to comment

Varma en ole, tuleeko vaihteistosta, kun koneen öljykin oli vielä melko kirkasta. Stefa on lohkon pinnassa niin epäilen vahvasti omaa mokaa ja moottriöljyä... Kytkinakseli vaikuttaa kyllä kuivalta.

 

Pultti on nyt kinuskin tekele, enemmän tavan germaaniin luottaisin, mutta ovakon "työkaluteräs" ja suomalainen käsityö taitaa viedä voiton, vaikkei helpoin vaihtoehto olekaan:)

 

Endoskoopilla ei näkynyt mitään irtonaista, tai naarmujakaan missään, hyvin on palaset tainneet välijäähdyttimeen kerääntyä.

Link to comment

Tuossa on kuvaa ylempänä jäähystä ja sen putsauksesta... Niin pientä kameraa ei ole että sen tuonne pujottelisi. Rivasto on ristikkäin, aurinkoa vasten näkee juuri ja juuri valoa läpi. Ei siellä enää mitään näy, ei se mahdotonta ole ettei siellä jotain ole, mutta elämä on riskipeliä;)

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tämäkin nitkahti tallista vielä tänä kesänä ulos.

"uusi" laatikko, tuntuisi taas hylkivän vähän nelosta... Kakkonen sentään pysyy silmässä ja nelonenkin suurimman osan aikaa. Pitää koettaa keppiä ropata, mutta tiedän sen olevan turhaa, kyllä siellä liikerataa rittää kun saa kepistä vedettyä takapenkin penkin alla olevan nivelen auki. (Irti)

Olisiko tampereella joku joka osaisi auttaa, Loota paikallaan? parin pitkän päivän homma oli toi rysä taas kasailla, etten ole kyllä enää purkamassa.

 

Äänimaailma hiljeni kummasti uudella ahtimella, dumppi vaan jumitti illan koeajolla, oli ahdot vähän hukassa, mutta kotona laitoin sen liikkumaan ja tänään pääsee sitten kokoeilemaan löytyykö päälle bar.

Link to comment

Hese voi tehdä sulle vahvan vaihelootan vahvoilla osasilla ja kunnollisilla tiivistyksillä kytkin/voimansiirtoakselin jolloin ei lootaöljy purskaha kytkinlevylle. Kopio kytkinlevyt on sitten asia erikseen? Paineasetelmien simmaus on myös kans sellainen homma jota kannattaa tsekata ettei paineasetelma jää liian painuneeseen tilaan tms... Viton akselitiiviste ( stefa kampuraan )kestää paremmin vauhtipyörän takana, lohkon öljyn paluukanava kannattaa kairata akselitiivisteen luota suureksi ettei nosta painetta ja purskauta öljyä vauhtipyörän takaa roiskittavaksi sumuksi kytkinkoppaan. Huohotus ylitehokkaaksi niin ei tee painetta kampikammioon liiaksi ja öljyä syydä pihalle. Akselitiivisteille ( stefa vaseliini ) pitää kumilaadun pitempään elastisena ja kitkapinnan liukkaana tiiviinä.

Link to comment

Hese voi tehdä sulle vahvan vaihelootan vahvoilla osasilla ja kunnollisilla tiivistyksillä kytkin/voimansiirtoakselin jolloin ei lootaöljy purskaha kytkinlevylle. Kopio kytkinlevyt on sitten asia erikseen? Paineasetelmien simmaus on myös kans sellainen homma jota kannattaa tsekata ettei paineasetelma jää liian painuneeseen tilaan tms... Viton akselitiiviste ( stefa kampuraan )kestää paremmin vauhtipyörän takana, lohkon öljyn paluukanava kannattaa kairata akselitiivisteen luota suureksi ettei nosta painetta ja purskauta öljyä vauhtipyörän takaa roiskittavaksi sumuksi kytkinkoppaan. Huohotus ylitehokkaaksi niin ei tee painetta kampikammioon liiaksi ja öljyä syydä pihalle. Akselitiivisteille ( stefa vaseliini ) pitää kumilaadun pitempään elastisena ja kitkapinnan liukkaana tiiviinä.

Kerroppa tarkemmin mistä viton akselitiiviteestä on kyse. ihan vaan sen takia että noilla tiedoilla jos marssii liikkeeseen saa olla aika kauan ihmettelemässä että mitä nyt oikeasti etsittiin.

Link to comment

Kerroppa tarkemmin mistä viton akselitiiviteestä on kyse. ihan vaan sen takia että noilla tiedoilla jos marssii liikkeeseen saa olla aika kauan ihmettelemässä että mitä nyt oikeasti etsittiin.

Tarkoitettiin varmaan viton-kumista tehtyä tiivistettä.

 

Tiivistekeskus myy mutta hinta aika suolainen.

Link to comment

Moottoriöljyt sieltä levystä siis löytyi, nyt uusi stefa ja pohjassa asti. Samalla mittailin ajatuksen kanssa ja jos sitä ei pohjaan paina, jää satavarmasti vauhtipyörän pyöristyksen päälle. Asentajan virhe (siis oma moka) oli siis tämä.

 

Oli tuo shimmauskin mielessä, mutta pitää kytkin kyllä ilmankin. Joskus shimmailtiin kaverin levyä ja jotenkin sitä prässissä paineltiin ja mittaria tuijotettiin, mutta kumpikaan meistä ei enää muistanut mitä piti tehdä. Jätin tekemättä kun öljyä sieltä löytyi ja syy luistoon selvisi.

 

Vaikuttaako tämä nyt jotenkin siihen että se nelosvaihde ei uudellakaan laatikolla tahdo pysyä päällä?

Kiihdyttäessä ei murheita, eikä oikeastaan laatikon ollessa kylmä. Kun ajaa jonkinaikaa, laatikko lämpiää, hyppää pintakaasulla nelonen pois, hieman pamahtaen, mutta ei yhtään niin väkivaltaisesti kuin ennen... Öljynä laatikossa on redlineä.

Edited by peruskallio
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...