Jump to content

Stroker + Rotrex


Recommended Posts

Onko jäähdyttimelle minkälainen tuulitunneli? Minulla ei ainakaan toiminut urhossa keulalla oleva jäähdytin pätkääkään ennen kuin tein asianmukaisen ja tiiviin tuulitunnelin ohjaamaan ilmaa jäähdyttimelle. Jos pystyt mittaamaan öljynlämmön molemmin puolin jäähdyttäjää, niin sillä selviää aukottomasti toimiiko jäähdytys vai ei.

Link to comment

Ei sille tunnelia ole, mutta autossa on flippikeula ja jäähdyttimestä näkyy edestä katseltuna n.10cm flipin lokasuojan reunan alapuolelta. Pitää mitata infrapunamittarilla putket, mutta käsin tunnusteltuna eroa kyllä on.

 

jäähdyttimessä on aircooledilta hankittu flektin lämpökytkin jonka pitäisi käynnistyä 82c ja sammua 76c. Se on paluuputkessa heti kennon jälkeen ja flekti pyöri silloin kun öljylämpö näytti 120c. Sammui muutaman sekunnin jälkeen auton sammuttamisesta, eli melkein heti kun öljypumppu lakkasi öljä kierrättämästä.

 

Tietysti jos se termostaatti joka ei päästä öljyä ennen kuin se lämpiää putkistoon on jotenkin väärin paikallaan, tai ei toimi (ohjeilla jotka tuli mukana voi pyyhkiä pyllynsä, kun puhuttiin jostain A-B-C-D lähdöistä, eikä ollut mitään kuvaa ja termostaatissa ei vastaavia merkintöjä) ja kierrättää suurimman osan öljystä sitten ilman jäähdytinkennoa.

 

taitaa samasta putkasta olla se termostaattikin, pitäisi varmaan kysellä vielä varmuuden varalle oikea kytkentä, mutta kaksi päätä sitä aikansa tuijotti ja molemmat tulivat samaan lopputulokseen.

 

edit. Kuva lisätty, näin se on nyt kytkettypost-288-0-92050800-1402248177_thumb.gif

Edited by peruskallio
Link to comment

Ahtimen imuilmaputki tulisi suoraan sen läpi, suurin syy. Toinen oli kun how to supercharge your vw engine kirjassa vakuutettiin useaan otteeseen, että älä kuuntele niitä ihmisä jotka sanovat että pidä se jäähdytin siellä.

 

Kyllä minäkin maalaisjärjellä ajatellen uskon että parempi kun se 100 asteinen jäähdytin on muualla kun muutenkin kuumassa konehuoneessa.

Link to comment

Minkälaiset öljynpaineethan sulla on kierroksilla ? Eikös toinen koneen paineventtiileistä suojele alkuperäistä jäähdytintä korkeilta paineilta ja jos sulla on alkup. Jäähdyttimen tilalla ryöstölaippa öljynkierrolle niin korkeat öljynpaineet saattaa jarruttaa öljynkiertoa, eli korkeilla kierroksilla.

 

20/50 sekaan en lisäaineita laittais kun on niin paksut öljyt muutenkin. Tuo yllä mainittu varmaan hyvä vaihtoehto öljyksi. Itsellä nyt 82/90,5 koneessa 10/30 öljyt ja lämmöt pysyy 80-90 välillä juniksen alla lappeellaan olevalla jäähdyttimellä.

 

Öljyn termostaatin ohitus vois kans rajata ongelmakohtia, ja jos sulla on klemmariliitokset niin helppo kokeilla yhdistämällä letkut putken pätkillä.

Link to comment

Ei ne paineet kovin korkealla ole, kun lämmöt alkaa olemaan 70c niin n.3.5 bar maantienopudessa. Laskee kahden barin korville kun alkaa lähestymään sitä 120c

 

niin ja ryöstölaippaa ei ole, siellä on vaan laippa että oljy kulkee sen kanavan läpi vuotamatta koneesta pihalle. Jäähdytin on full flow kierrossa. ö-p venttiilit paikallaan ihan normaalisti.

 

Ei ole klemmareilla, mutta saahan nuo letkut ihan kiertämällä auki, ahdasta vaan yllättäen sielläkin. Lämpö varmaan se suurin ongelma, paineet olisivat tuossa 80-90c välillä vielä hyvät.

 

Odottelen vielä josko joku tietäisi tuon termostaatin kytkennästä, jos ei mitään kuulu kaivan sen kokeeksi sieltä ulos. On siis aircooledin valikoimista.

Edited by peruskallio
Link to comment

Öljynpaineet tosiaan tuntus olevan juuri oikealla tasolla, kun lämmöt saa kuriin.

Sammuuko flekti ollenkaan koneen käydessä? Jos kiertävän öljyn lämpö ei jäähdyttimessä flekti päällä putoa alle 76 asteen, niin sitten jäädytysteho ei taida olla riittävä.

Link to comment

Koita rakentaa jäähdyttimen eteen vaikkapa väliaikainen tuulitunneli, joka haukkaa ilmaa hieman jäähdytintä suuremmalta alueelta ja estää ilman "kaartamisen" ohi jäähdyttimen. Toimii flektikin kanssa paremmin sen jälkeen, tosin ajaessa ei pitäisi flektiä tarvita jos on muuten toimiva systeemi.

 

Onko flektin ohjaus anturi mallia empi....?

Link to comment

laatu ainakin vaikutti siltä, hinta ei.

http://www.aircooled.fi/tuote/581/oljylinjan-termostaattisovitin-anturilla tälläinen, tosin käytin vain anturi-osan.

 

voinhan pistää sen flektin pyörimään kokeeksi kokoajan, jos se toisenpään termostaatti toimii niin ei tuolla taida muuta merkitystä olla kuin turhien suhinoiden vähentäminen ja virran olematon säästäminen. Koitan rakentaa jonkinlaisen scoopin kauhomaan ilmaa, mutta ensin propelli pakkosyötölle niin näkee onko vaikutusta.

 

Onko käryä tuosta letkujen väliin tulevasta osasta? onko loppujenlopuksi mitään merkitystä miten sen kytkee, kunhan moottorin kytkennät toisella puolella ja jäähdyttimen toisella? Alan epäilemään että siinä on nyt itsellä jotain väärin. tosiaan, ei mitään merkintöjä ollut siihen hakattuna, ohjeita tuntuu kyllä löytyvän. esim. http://cbperformance.net/pdf/RemoteOilThermostat.pdf

Link to comment

On aika mielenkiintoinen ohje, jos ei ole mitään merkkejä termostaatissa. Noilla lämmöiillä tuntuisi siltä että et tarvitse koko termostaattia. Aiheuttaa jonkin verran virtaus vastusta luultavasti vaikka olisi kokonaan auki. En kyllä löytänyt räjäytyskuvaa yrityksestä huolimatta. Veden kanssa tullut tutkittua erilaisia vikoja lämmitys järjestelmissä ja niissäkin kaikki pienetkin kuristukset vaikuttavat yllättävän paljon.

Link to comment

ei ole merkintöjä, sitä meinaan pyöriteltiin pitkään ja yritettiin etsiä. Pyysin muitakin silmäpareja apuun, kun en aina omiini luota.

Aloitan tänään kartoituksen pakottamalla flektin pyörimään, jos ei mitään vaikutusta otan termostaatin välistä pois. jos ei vieläkään tapahdu mitään, tai vaikutus ei riittävä askartelen scoopin kennolle.

 

antaa paineiden toistaiseksi olla mitä ovat, nousevat kyllä kun saa öljyn jäähtymään, eikä kierroksilla nytkään mitään ongelmia.

voihan sen termarin siirtää sitten auton etupäähän, kennon lähelle jos toimisi siellä paremmin.

Link to comment

Olettaisin, että on väliä kummalla puolella termaria jäähdytin on. Kuuma öljy pumpulta pitäsi saada sille puolelle, jossa bimetallielementti on.

Jos jotain pitää arvata niin epäilen termarin virhekytkentää tai jumittavaa termaria. Jos kytkentä on on oikein niin ei muuta niin termaria auki ja tarkasta toimita. Sisuskaluista se kytkentäkin selviää varmuudella.

Täällä kuvia vastaavan termarin kytkennästä.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=6991141

Edited by VW-63
Link to comment

Luultavasti termarin siirto eteen huonontaa tilannetta ellei siinä ole kiertoa olemassa joka sulkeutuu kun öljy on riittävän kuumaa ja päästää sitten jäähdyttimeen öljyn. Noissa CBeen termareissa ei ainakaan näyttänyt olevan.

T. A-P

Link to comment

Nyt en ihan ymmärtänyt, eikös se ole koko tuon termostaatin pontti että päästää öljyn vasta kuumana syyläriin?

 

kaikki neljä reikää ovat yhteydessä toisiinsa kylmänä,öljy ei mene kennolle kun sama paine paluu ja tulo putkessa.

kun öljy kuumenee se sulkee noiden reikien välin ja pakottaa öljyn kiertämään kennon kautta.

 

Avasin termostaatin joutessani, taitaa se vähän huonosti päin olla. Nyt vahapatruuna joutuu taistelemaan pumpulta tulevaa öljynpainetta ja termostaatissa olevaa jousta vastaan. Jos sen kääntäisi eripäin auttaisi pumpun tuottama paine mielestäni vahapanosta sulkemaan suoraan moottoriin kierron.

 

Flektin pakkopyörimisellä ei havaittavaa vaikutusta.

Link to comment

Ok huono selitys. Koitetaan parempaa. Eli jos on sijoitettu pitkälle moottorista niin kuuma öljy ei pääse kunnolla termostaattiin asti, eikä näin ollen avaudu riittävän ajoissa. Mikäli siinä on kierto niin että öljy kiertää aina termostaattin kautta niin sijoituksella ei ole toiminnan kannalta väliä. Jos on kierto niin termostaatin avautuessa pitää kierron mennä kiinni jotta kaikki öljy menee jäähdyttimen kautta.

Link to comment

illan touhuamisen tuloksia:

 

Termostaatti otettu pois, ei vaikutusta, patsi että öljynpaineet alkoivat heilumaan.

 

tehty tosi amisviritys nippusiteillä ja alumiinipellillä ohjaamaan ilmaa jäähdyttimeen, jotain vaikutusta, mutta ei motarilla vieläkään lämpöjen nousu pysähtynyt.

 

Meno ja paluuputket käsin kokeillen yhtä kuumia ja jäähdyttimestä voi käsin pidellä kiinni, putkista ei.

 

Olen tullut siihen päätelmään, että jäähdytin ei yksinkertaisesti jäähdytä, vai eikö senkin pitäisi kuumalta tuntua jos sinne 110c öljy menee?

tälläinen siis keulalla http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1716

 

saan kaverilta lainaan jäähyn joka on ainakin toimivaksi todettu ja kokeilen sillä.

 

Termostaatissa oli merkinnät sellaisessa korvakkeessa jossa luki hot ja cold. Oli siten kytkettynä, että hot puoli tuli pumpulta ja cold jäähdyttimeltä.

Link to comment

Ok huono selitys. Koitetaan parempaa. Eli jos on sijoitettu pitkälle moottorista niin kuuma öljy ei pääse kunnolla termostaattiin asti, eikä näin ollen avaudu riittävän ajoissa. Mikäli siinä on kierto niin että öljy kiertää aina termostaattin kautta niin sijoituksella ei ole toiminnan kannalta väliä. Jos on kierto niin termostaatin avautuessa pitää kierron mennä kiinni jotta kaikki öljy menee jäähdyttimen kautta.

Kaikki öljy menee termostaatin läpi, se ei tosin sulje täysin sitä kanavaa mistä öljy kylmänä kulkee, jättää pienen raon, varmaan joku varotoimenpide tai jotain. Annan sen olla siellä takana (laitan takaisin), ainakin öljynpineet tulee startin jälkeen heti eikä hetkenpäästä.

Link to comment

Mun korvaan kuulostaisi ettei öljy kierrä suunnitellusti, mutta hyvä täältä takarivistä on huudella :-)

pakko sen on mun mielestä kiertää, ei sitä tällähetkellä menisi muuten koneeseen ollenkaan. siellä on nyt full flow suodattimen ulostulosta putki keulaan jäähdyttimelle ja jäähdyttimeltä takaisin putki koneen sisäänmenoon... Pumpusta ja lohkosta molemmista tulpattu se alkuperäinen oljyreikä, eli kone saa öljyä ainoastaan jäähdyttimen läpi. (joka ei lämpene, mutta putket keulaan ja takaisin tulikuumat)

Edited by peruskallio
Link to comment

Nyt menee mutu tuntumalle, mutta laskematta sun jäähdyttimen lämmön luovutus tehoa , niin vaikuttaa liian pieneltä ainoana. Malli ilmeisesti tarkoitettu lisä jäähyksi vakion lisäksi. Ootko kallistellut jäähdytintä letkut kytkettyinä. Pumppu jaksaa varmasti painaa öljyn läpi vaikka siinä olisikin ilmaa. Ilmaus voi olla välillä aika haastavaakin.

Link to comment

Sitä ei oikein mahdu kallistelemaan letkujen kanssa, pumppasin ennen ekaa starttia useamman litran öljyä linjaston läpi, tosin sellaisella veneen peräöljyn vaihtopumpulla, ihan manuaalinen.

 

Putkenkin voivat olla huonot, kun tekevät takapäässä lenkin ylös ennen kun painuvat alustaan ja nousevat taas hieman jäähdyttimen päässä. Jäähdyttimestä vielä lähdöt sivullepäin, pitäisivätköhän olla ylös?

 

Monta asiaa tässäkin huomioitavana, tallissa touhutessa tekee vaan eikä osaa ajatella ihan loppuun asti, tuo ilmahomma täysin mahdollinen, jotenkin vaan ajattelin ettei se öljy kiertäisi oikeastaan ollenkaan jos siellä ilmaa. No, se mikä kiertää menee varmasti sen jäähdyttimen läpi nyt. Pistän termarin tänään kattilaan ja mittaan että se toimii niinkuin pitää ja laitan takaisin autoon.

 

No laitan kokeeksi sen 9 rivisien "oikean" jäähdyttimen jossa lähdöt ylös. Sellainen ainakin jäähdyttää kaverin päälle 500 hummasen pirssin öljyt ilman ongelmia. siinä tosin vettä koneessa. Se ei maksa kokeiluna mitään niin tulee sitten kennokin poissuljettua.

Link to comment

Jos jäähdyttimestä pystyy ottamaan kädellä kiinni, mut letkuista ei, niin ei tosiaan vättämättä ole koko kenno täynnä. Alkuperäsen jäähdyttimen ehdoton etu on sen läpi kunnolla virtaava ilma, virtaus pitäis saada vastaavalle tasolle, mutta miten sen sitte järjestää onkin toinen juttu

Link to comment

Pitäis olla läpinäkyvää putkea niin näkis mitä siellä tapahtuu:) eiköhän tämäkin aikanaan selviä.

 

Flektin kytkin on kennon korkeimmassa kohdassa, jos avaisi sen luulisi että ilma tulisi ainakin kennosta pois. Uskaltaisikohan moisen tempun tehdä auton ollessa tyhjäkäynnillä... Kaveri istuun autoon käsi virta-avaimella.

Haittaako se ilma vain kennossa, entä jos sitä on paluu putkessa?

 

Niin, kennohan on käytännössä kanssa putki (putken sisällä jonkinnäköinen rivoitus) eli ei miään pieniä pillejä täynnä. Putki tekee muutaman lenkin matkalla ja kenno jonka läpi ilma virtaa siinä putken ympärillä. Kauheasti tehoa kehutaan, mutta alkaa olemaan omat epäilykset myyntipuheista...

Edited by peruskallio
Link to comment

Kone käydessä löysää kierreliitintä sen verran että ilma pääsee karkaamaan ja tiukkaa liittimen siinä vaiheessa kun tulee pelkkää öljyä. Bensalinjan olen tolla konstilla onnistunut ilmaamaan, mutta bensasta ei tule niin pahaa sotkua kun öljystä. Ei kannata kokeilla kuumalla öljyllä.

Link to comment

Ilmaus olisi hyvä onnistua kumpaankin suuntaan niin että letku liittintä löysää sen verran että tulee vähän öljyä. Sotku tolla tavalla voi kyllä olla paha kun painetta on 5barii ja ilman ulos tullessa purskahtelee öljyä. Rätti liittimen ympärillä vois pelastaa paljolta siivoukselta.

Ps en ole itse ilmannut kylläkään öljylinjoja!

Link to comment

Kävin löysäilemään liittimiä, eipä se öljy sieltä mitenkään lentämällä ulos tullut, valu hiljalleen. Ei tosin ilmaakaan näkynyt. Voiko paine noissa suuremmissa putkissa olla melko alhainen, kasvaako vasta koneessa kun linjat pienenee? Lämpö nousi tyhjäkäynnilläkin tasaisesti, tulin takaisin tekeen töitä kun lämpö alkoi olemaan 75c

 

Kytkin flektin pyörimään 70c mutta nousi hiljalleen vaikka pyöri. Rautaiset putket tuntuvat edelleen kuumemmilta kuin jäähdytin... Flektin puhaltama ilmavirta ei tuntunut yhtään lämpimältä.

 

Alan oikeasti kallistumaan sille kannalle, että tuo jäähdytin eristää paremmin kuin jäähdyttää:)

Link to comment

Kyllä paine on sama putken halkaisijasta riippumatta. Isompaan linjaan paine nousee hitaammin. Ja virtaus nopeus on hitaampi kuin ohuemmasa , jos käytetään samaa pumppua.

Ps. Jos jäähy ja flekti menevät vaihtoon oisin kiinnostunut tosta paketista

Link to comment

Niin minäkin sitä pähkäilin, että paine pitäisi olla sama, ohuemmassa pillissä vaan laskee, nopeammin ainakin jos matka pitkä. Kai se liitin alkaa vuotamaan niin hitaasti, että suurin osa paineesta jää vielä putkeen.

 

Pistetään kiinnostus korvantaakse, kokeilen ensin onko eroa sillä toisella jäähdyttimellä ja voisiko tuota hyödyntää vesikierron jäähdytykseen. Ei kai se sen paremmin sielläkään toimisi, jos ongelmat nyt yleensäkään siitä lähtöisin.

Link to comment

Ei, paine EI OLE sama putken halkaisijasta riippumatta, ja menee juuri toisinpäin kuin aiemmin oli epäily, eli isompihalkaisijaisessa putkessa on isompi paine ja pieni halkaisijaisessa pienempi. Jos sulla on linjat reilusti suurempaa putkea kuin koneen kanavat niin putkissa virtausnopeus pienenee ja paine kasvaa. Jos jäähy on pienemmällä putkella kuin linjat, niin silloin jäähyssä taas nopeus nousee ja paine pienenee.

 

EDIT: Paineen muutos on vahvasti riippuvainen virtausnopeudesta, pinellä virtausnopeudella paine-ero jää pinenmmäksi ja taasen suurilla nopeuksilla paine-erot on suuremmat.

Edited by metake
Link to comment

Sambalta löyty tälläinen aiheeseen viitaten:

 

Originally I had a Maxi Cool 6 Pass w/fan (CB P/N: 1716) another Pat suggestion located as shown above. It would run 200 most of the time but above 70mph it would start to climb. Driving hard +75 sustained on a 95 degree day had it up to 240 after about 10 miles. Slowed down to 65 and it fell back down to 220. My friend Rich in his Ghia who I was palling along with is running a 150hp 2.3 with factory tin and a Setrab with fan in about the same location as my Maxi Cool and he never got above 220 which wasn’t until he got back down into Denver where the temps and traffic increased.

 

Ei taida ainoana jäähdyttimenä ainakaan nykyinen pärjätä, tosin mitään hajua mitä nuo fahrenheitit? on celsiuksina.

Link to comment

Urtsi autossa meillä on vakio jäähdytin koneen päälla, a4:sen kokonen lisäläähdytin propellilla, kaks 70x350mm ja putket eteen terästä jossa alumiininen sumppusäiliö(sekin ilmavirrassa) systeemin tilavuus n16l . Kuumana päivänä nämäkään eivät meinaa riittää. Että isompaa jäähdytintä vaan. Oma jäähdytin on todella tehokas, että jos se jotenkin mahtuis?

Link to comment

Nyt kaipaan selitystä! Miten putken halkaisija muuttaa paineen? Koskeeko tämä vain jotain ainetta vai onko sama mitä paineistetaan? Ja nyt puhutaan vain paineesta ei paine erosta.

Edited by a-p
Link to comment

Tuossa jäähdyttimessä ei virtaunopeus taida pahemmin laskea jäähdyttimen kohdalla ja sillä jäähdytysteho on varmasti rajallinen.

 

Meillä urhossa tuollainen jäähdytin

https://lh5.googleusercontent.com/-lU9YCsr34U4/U5YTclPTf2I/AAAAAAAADwQ/iHpo9y5Eb-8/w927-h695-no/koeajoa2010+015.jpg

Ja tuollaiset ilmanohjauspellit

https://lh5.googleusercontent.com/-hK6xQ70ik8Y/U5c-suEEJ0I/AAAAAAAADwk/l5s8HCZiohs/w927-h695-no/koeajoa2010+021.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-cmWDgQY1ce0/U5c-tCiP1CI/AAAAAAAADwo/uuf-5v4OQ_I/w927-h695-no/koeajoa2010+022.jpg

 

Tuollaisena kiipesi tosi kuumassa lämmöt radalla lähelle sataa astetta jäähdyttimen jälkeen mitattuna. Sen jälkeen kun lisättiin tuollainen kauha, niin ei ole päästy kuin seiskalla alkavaa lukemaan vaikka moottorissa on öljysuuttimet männille + hoover modi, eikä ole orkkis jäähdytintä, eikä edes kuivasumppua

https://lh4.googleusercontent.com/-BhGlTNtNx-w/U5c_3ss70JI/AAAAAAAADxE/lZTfRVr0WsI/w800-h536-no/DSC06453.JPG

 

Eli homma voi olla pienestä kiinni...

Link to comment

oma jäähdytin ei mahdu. konehuone niin tukossa ja ahtimen imuputki tulee suoraan sen oman jäähdyttimen kohdan läpi. En varmasti aloita kaikkea alusta.

 

Nyt vaihdettiin kenno, parani huomattavasti, vaikka se ei saa ilmaa flipin taakse varmaan ollenkaan, jäi kokonaan piiloon. Motarilla pysähtyi nyt 110asteeseen ja siitä 60 alueella laski lähelle 90 astetta ennen kun pääsin kotipihaan. Tällä ei ajeta rataa ympäri kokoajan talla pohjassa, että varmaan vähempikin kun urhoilussa riittää.

 

Tuohon nyt rakentamaan jonkinäköinen ilmanohjaus, mahdollisimman tiivis, koska kuulemma ilma haluaa mennä jokapaikasta muualta kuin sen kennon läpi. Aikalailla tuon Ketsan kuvan mukainen on nyt, jonkinverran pienenpi.

 

Putkissa tuntuu selvä lämpötila-ero, toisesta voi pitää kiinni, toisesta ei todellakaan, samoin jäähdytin nyt kuuma.

 

Termostaattikin paikallan, kokeilin kattilassa toiminnan. 77c pisti kierron kennolle päälle ja 75c sulki sen.,

 

Eli tämä ongelma lienee hallinnassa.

 

Kiitoksia kaikille kommenteista, suuri apu ollut!

 

Laitan kuvia viimeistään viikonloppuna vanhasta ja uudesta kennosta, seuraavaksi ahtoilman vesikierron kimppuun. Huohotuskin melkoista, kun hätäpäissäni torppasin huohotussuodattimen suoraan öljyntäyttöputken päähän.

Joku säiliö pitää rakentaa, edes alkuperäinen pikkumuki ei tietenkään siihen sovi... Alapuolella on reilulti tilaa, eli pönttö tulee siihen ja paluu bensapumpun reiästä.

Edited by peruskallio
Link to comment

Nyt kaipaan selitystä! Miten putken halkaisija muuttaa paineen? Koskeeko tämä vain jotain ainetta vai onko sama mitä paineistetaan? Ja nyt puhutaan vain paineesta ei paine erosta.

ainoa mitä itse tiedän on, että painhäviöt suuremmassa putkessa pienenpiä, veikkaan että tässä on nyt jotain virtausnopeuteen/määrään liittyvää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...