Jump to content

Säätöakseli, levyt ja dropit


Guest Jari82

Recommended Posts

Guest Jari82

Ajatuksena olisi päivittää etupää kuntoon kerralla kun jarrut on kuitenkin rempattava.

Eli miten olisi järkevintä toteuttaa olkatappiakseli, säädettävä ja mahdollisesti kavennettu, droppi olat ja levyjarrut 5x205 jaolla?

Ettei harmita jälkeen päin että noin tehtynä olisi ollut puolta halvempi ja parempi.

Link to comment

Onko hitsaus saumat myös livenä yhtä shaibaa?

Joskus haaveillu Red9 Type2-keulaa, mutta ihan en kuvien perusteella säntää tilaamaan, ilmeisesti aika suuria laadun vaihtelut?

Hinnan puolesta pitäisi olla ok...

 

-Pete-

 

post-3326-13888365006245_thumb.jpg

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Säädettävä, kavennettu laatuakseli: 469 e

http://www.aircooled.fi/tuote/1694/etua ... erformance

 

Jousilehdet: 149 e

http://www.aircooled.fi/tuote/1698/jous ... etut-t1-66

 

Droppiolat: 129 e

http://www.aircooled.fi/tuote/679/dropp ... l-rumpu-66

 

Levyjarrut: 579 e

http://www.aircooled.fi/tuote/1531/levy ... 5-08670479

 

Kokonaisuus: 1326 e

 

Akseli, jousilehdet ja olat hyllyssä, levyjarrusarjalla pieni viive.

Link to comment
Säädettävä, kavennettu laatuakseli: 469 e

http://www.aircooled.fi/tuote/1694/etua ... erformance

 

Jousilehdet: 149 e

http://www.aircooled.fi/tuote/1698/jous ... etut-t1-66

 

Droppiolat: 129 e

http://www.aircooled.fi/tuote/679/dropp ... l-rumpu-66

 

Levyjarrut: 579 e

http://www.aircooled.fi/tuote/1531/levy ... 5-08670479

 

Kokonaisuus: 1326 e

 

Akseli, jousilehdet ja olat hyllyssä, levyjarrusarjalla pieni viive.

 

+ Ohjausvaihde?

+ Sidepultit ja olkaaksilat?

+ Raidetangot?

 

Metallimies ei löytänyt suurempaa huomautettavaa red9:n hitsuu jäljestä/ei se ole enää kuvan mukaista.

Itse asiassa koko aksila näyttää erillaiselta/lienee uudempi kehitysversio. Geometriakin näyttää erillaiselta/hammastanko ei ole sama.

Link to comment
Guest Jari82

Jostain keskustelusta sain sen kuvan ettei uudempi pallonivel akseli olisi järkevää laittaa olkatappisen tilalle, onko näin?

Tuohon erikoiseen akseliin täytyisi vielä levyt hommata, mikä setti siihen kävisi?

Hintaa taitaa tulla, teki miten hyvänsä.

Link to comment

Jos 5x205 ei oo must niin uudempi akseli levyineen päivineen lienee edukkain toteutustapa. Mut miksi levyt? Rata/street&race käytössä tarpeelliset vaan ei normiräppäilyissä 100 hp koneella. Takaan että mun Bajamaja saa kaviota enempi kun 90% kuubeleista eikä jarrupäivitykselle oo mitään syytä. Toki kaikki pääsylkästä lähtien pitää olla hyvässä kunnossa.

Link to comment
Guest Pesone
Jos kaikki menee uusiksi niin kannatanee miettiä mitä se maksaa hyvillä osilla toteutettuna. Jos yrität tehdä halvalla joudut tekememään uudestaan ja se vasta kallista on.

Toisaalta saako olkatappi keulasta edes kohtuullista? Hyvää ei ainakaan.

Itse laskettuani kulut päädyin tähän.

http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm

 

 

Tilasitko suoraan tuolta vai jotain muuta kautta ja paljonkos oli sitten shipping ?

Tuo menee harkintaan itsellenikin.

Link to comment
Jos kaikki menee uusiksi niin kannatanee miettiä mitä se maksaa hyvillä osilla toteutettuna. Jos yrität tehdä halvalla joudut tekememään uudestaan ja se vasta kallista on.

Toisaalta saako olkatappi keulasta edes kohtuullista? Hyvää ei ainakaan.

Itse laskettuani kulut päädyin tähän.

http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm

 

 

Tilasitko suoraan tuolta vai jotain muuta kautta ja paljonkos oli sitten shipping ?

Tuo menee harkintaan itsellenikin.

 

Suoraan noitten nettikaupasta tilasin.

Kysyin lähetyskuluja/vastaus oli 340£. Kuitenkin tilatessa sivu on niin "tyhmä" ettei se tajua laskuttaa kun 35£. Jostain syystä en reklamaoinut.

Link to comment
Jostain keskustelusta sain sen kuvan ettei uudempi pallonivel akseli olisi järkevää laittaa olkatappisen tilalle, onko näin?

Tuohon erikoiseen akseliin täytyisi vielä levyt hommata, mikä setti siihen kävisi?

Hintaa taitaa tulla, teki miten hyvänsä.

 

Jos uudemman akselin haluat laittaa niin myös rungon pää pitää vaihtaa.

 

Ja myös se pitää muistaa että kyllä niitä vanhan akselin osiakin voi käyttää eli kaikkea ei tarvitse kerralla uusia.

Link to comment
Guest Jari82

Meinasin levyjä siksi kun jarrut ovat täys remontin tarpeessa niin samalla päivittäisi paremmiksi. Toki paremmat ne on vaikka vaihtaisi uudet rumpujarrut verrattuna nykyisiin.

Jos rummuilla pärjää pirteämmälläkin koneella niin miksi ei pysyisi niissä.

Toki voi vanhojakin osia käyttää. Madaltaa pitäisi eli dropit ja säätöakseli. Vanhassa akselissa on olkatapit väljät, en tosin tiedä millainen homma on vaihtaa/vaihdattaa. Säätöpaloja saa mutta en osaa hitsata joten se pitäisi jollain teettää.

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Kun tuohon Aircooledin pakettiin lisää vielä uuden TRW-ohjaussimpukan, raidetangot, rasvatiivisteet, ohjausvaimentimen ja sidepultti/olkatappisarjan, niin kokonaisuus jää johonkin 1650 euron pintaan.

 

Red9 paketti on varmastikin ihan hyvä, mutta CSP-jarrusarjalla sen hinta pompsahtaa 2500 euroon helposti, joten hintaeroa on kuitenkin kohtuullisen paljon.

 

- Tomppa

Link to comment

Mikä on hyvä ja miten paljon rahaa kannattaa laittaa riippuu siitä mitä tavottelee ja millaiseen ajoon auto tulee. Jos auto on tarkaitettu kaupungissa cruisailuun, niin kohtuullisen lopputuloksen sais laittamalla kavennetun säätöakselin, kunnostais omat olka-akselit ja jarrut. Lisäks vaihtais ohjaussimpukan ja raidetangon päät. Caster-simmit vielä parantamaan suuntavakautta. Jos iskarit on heikot niin nekin vois uusia. Noilla muutoksilla sais varmasti kohennettua tykytilannetta huomattavasti. Siinä menis ainoastaan olka-akseleiden kunnostus ja jarrujen kunnostus hukkaan, jos joskus haluais viel laittaa droppi-olat ja levujarrut.

Link to comment
Jos kaikki menee uusiksi niin kannatanee miettiä mitä se maksaa hyvillä osilla toteutettuna. Jos yrität tehdä halvalla joudut tekememään uudestaan ja se vasta kallista on.

Toisaalta saako olkatappi keulasta edes kohtuullista? Hyvää ei ainakaan.

Itse laskettuani kulut päädyin tähän.

http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm

 

Miten olet ajatellu kallistuksenvaimentajan toteuttaa, vai onko se huomioitu kehitysversiossa? On aika oleellinen osa kuitenkin

  • Like 1
Link to comment

Miten olet ajatellu kallistuksenvaimentajan toteuttaa, vai onko se huomioitu kehitysversiossa? On aika oleellinen osa kuitenkin

 

Taka vakaaja riittää minun käytössä. Tosin sekin oottaa vielä hyllyssä. Toisaalta toi ei kallistele tommosenakaan että en siitä vakaajien tarpeesta tässä tapauksessa tiedä.

Link to comment
Minkälaisia ajokokemuksia red9 paketin kanssa? Onko takana irs vai perus heiluri?

Minkä levyisiä nuo paketit on verrattuna vakio akseliin?

 

Alkoi kiinnostamaan jos sais kuplasta mutkiin taittuvan...

Hiukan tuo on leveämpi ehkä 15mm puolelle.

Ainakin se nyökkiminen on poissa, tuntuu tosi herkä liikkeiseltä.

Takana on heiluri akseli.

Mutka ajosta en vielä osaa sanoa, on hiukan rengas vanne hommat kesken. Ainakin suoraan toi tuntuu menevän jopa suuremmallakin nopeudella.

Link to comment
Guest Jari82

Tuntuu red9 tällä hetkellä liian kalliilta. Taidan päätyä säätöakseliin ja rumpuihin, kokeillaan miten niillä pärjää.

Mites kannattaisiko muuttaa yksipiiri jarrut kaksipiiriseksi?

Entä tietääkö joku mistä nykyisin saa motiven bleederiä?

Link to comment
  • 1 year later...
Guest Poppius

Oon harkinnut päivittää olkatappiseen keulaani levyjarrut ja 5x205 jako pitäisi saada säilymään. Tulevaisuudensuunnitelmissa häilyvät kavennettu säädettävä etuakseli ja droppiolat.

Mitä kaikkea tässä nyt pitäisi ottaa huomioon, ettei tulisi ostettua turhuuksia? Ilmeisesti olka-akseleissa nyt alkuun on eroa, siis rummuille ja levyille omansa? Kun noita varaosamyyjien sivuja olen selaillut niin aika pallonivelakseli painotteista tarjonta on...

 

Jos nyt ajatellaan että haluan ne droppi-olat joskus laittaa, niin onko edes olemassa olkatappi levyjarruolkia droppiversioina?

Link to comment
Guest Poppius

Kirpaisee kerran, mutta on sen väärti

Noi jo löysinkin, mutta mites se olka-akseli juttu oikein menee? Eli löytyykö dropattuja olkia levyjarruille olkatapilliseen etuakseliin?

Link to comment

Oon harkinnut päivittää olkatappiseen keulaani levyjarrut ja 5x205 jako pitäisi saada säilymään.

 

"Pulttaa kiinni"- vaihtoehtoja taitaa olla kolme:

 

valmis setti

 

droppiolat rummuille >65 plus levyjarrusarja niille

 

nämä olka-akselit + '68> levyjarrukamat + 5x205 jako adaptereilla

 

sekä neljäs pientä askartelua vaativa:

 

madaltavat >65 olka-akselit levyjarruille + '68> 5x205-jarrulevyt + vapaavalintaiset satulat / omavalmiste-kannakkeet kuten Hebster:llä.

Edited by Jiibee
Link to comment
Guest Poppius

"Pulttaa kiinni"- vaihtoehtoja taitaa olla kolme:

 

valmis setti

 

droppiolat rummuille >65 plus levyjarrusarja niille

 

nämä olka-akselit + '68> levyjarrukamat + 5x205 jako adaptereilla

 

sekä neljäs pientä askartelua vaativa:

 

madaltavat >65 olka-akselit levyjarruille + '68> 5x205-jarrulevyt + vapaavalintaiset satulat / omavalmiste-kannakkeet kuten Hebster:llä.

 

Kiitos Jiibee! Nyt tuli asiallista dataa... Selkeni tuo mun sekaannukseni noiden rumpu/levyjarruoliken eroista ja siitä että erikseen on tehty levyjarrusarjoja mitkä voi asentaa rumpuolkiin. :)

Link to comment
  • 7 months later...
Guest Poppius

Jos uudemman akselin haluat laittaa niin myös rungon pää pitää vaihtaa.

 

Jos rungonpää on jokatapauksessa menossa vaihtoon (eikä alkuperäisyydellä ole väliä), niin sitten on suositeltavaa päivittää pallonivelakseliin?

Link to comment

Jos rungonpää on jokatapauksessa menossa vaihtoon (eikä alkuperäisyydellä ole väliä), niin sitten on suositeltavaa päivittää pallonivelakseliin?

Riippuu haettavissa olevasta ajokorkeudesta normi korkeus tai lievä madallus niin pallonivel akseli paras. Sit taas jos tontiin vetämässä niin olkatappikeula parempi. Nämä sit taas omia mielipiteitä molemmat ovat kunnostettuina hyviä ajaa.

Link to comment
Guest Poppius

Riippuu haettavissa olevasta ajokorkeudesta normi korkeus tai lievä madallus niin pallonivel akseli paras. Sit taas jos tontiin vetämässä niin olkatappikeula parempi. Nämä sit taas omia mielipiteitä molemmat ovat kunnostettuina hyviä ajaa.

No tuota, ajatuksena olis ehkä wide five jaolla laittaa 17" Rader vanteet levyjarruilla. Sopivasti madallettuna, ei mitään overiä. Olen kattellu noita valmiita kavennettuja olkatappi säätöaksiloita, mutta aika vähän on tarjolla...??? Onkos se nyt muotia rakentaa semmonen itse, vai mitä?

Edited by Poppius
Link to comment
Guest Poppius

-tipi-, mainitsit tuolla 17" vannethreadissa että sulla on 70mm kavennettu akseli. Se alkanee olla maksimikavennus ilman muutoksia sisälaitaan? Vai onko jo joutunut muuttamaan jotakin?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...