Guest vehkis1983 Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Paikoillaan nyt 1200 kone, mikä vuotaa sen verta paljon öljyä että ei sillä viitsi ajella. Tuossa ois kuitenkin tiedossa type4 (1800cc?) kone osina, joten mitä kaikkea muutoksia täytyy tehdä koneeseen/koriin, että tuon saisi kiinni kuplaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 http://www.fvwa.fi/yleista/187-volkswagenin-moottorifaktoja 4.1 Vauhtipyörä + Kytkin Helpoiten Typ-4 vauhtipyörän kytkin osineen saa menemään kuplan askiin 210mm (tuotannossa 1972->1974 maaliskuu/kesäkuu) tai 215mm (tuotannossa 1970-1971, 1975) vauhtipyörillä, jotka löytyy sekä 1700/1800ccm Typ-4 koneesta että osasta 1900 WasserBoxer (alkusarjan DF DG DH koneet). Em kytkimet menee 12v T1 kytkinkopan sisään kuten T1 180mm (tai 200mm) 12V osat. 2000ccm Typ-4 (1976->) koneen sekä Wasserboxer 2100ccm 228mm vauhtipyörä ja paineasetelma vaativat kytkin koppaan sisäpuolisen avarruksen. Kuplan uudessa (12v) kytkin kopassa on tavaraa tarpeeksi avarrukseen, vanhan mallinen (6v) kytkinkoppa menee puhki. Typ-4 koneita on ollut myös 200mm kytkintä, mutta tuntuu olevan todella harvinaista herkkua (vain 411 vm 1969 ja teollisuuskone Typ-127). Kytkinlevyjen kanssa ole varovainen; 228 k-levyä on VW-Audi logoilla ollut ainakin 2(tai3) eri keskibooria. Tolosen Artolla oli hyvä vinkki kytkinkopan avartamiseen, jos haluaa käyttää pakosti 228 kytkinosia; Mittaa minkä verran vauhtiksen pitää upota kytkinkoppaan. Laita vauhtipyörä + levy + paineasetelma nippuun tarkasti keskittäen kytkinlevy oikeaan kohtaan. Sitten kuplan askin kytkin akseliin em. paketti kiikkumaan ja pyörittele vauhtista vaihde vapaalla. Askiin jäävien pyöritysjälkien mukaan tee avarrusta sisäpintaan kohta kerrallaan, kunnes vauhtis on mennyt tarpeeksi syvälle. Huomaa mahdollinen akselin riippuma. 4.2 Startti Typ-44 & WBX vauhtikset on 12V hampailla, joten T1 startti pitäs olla 12V hampaalla sekin. 210/215mm kytkin mahtuu olemaan Typ-1 vakio startilla, mutta 228 vaatii itsessään tuetun startin. Näitä on 12v hampailla ainakin Typ-1 semiautomaatti askissa (003 911 023A) Toinen tapa on laittaa T2/3 1976-> startti kuplan askiin. Mutta tämä vaihtoehto vaatii kuplan laatikon ja startin väliin 10,5mm välilaipan (sorvauta vaikka vanhan startin aliminisesta nokakappaleesta). Mainitun Typ-2/3 startin erona kuplan starttiin on akseli on kuplassa lyhempi & pendix laite suurempi. Kolmastapa on etsiä ei Bossilaine kuplan startti, tuettuna versiona. Tuettu tarkittaa ettei startti tarvitse laakerointi pistettä laatikon puolesta ollenkaan. Näitä on tehty 60-luvun alusta ainakin vuoteen 1968 asti rinnan Bossin kanssa. Yksi valmistaja on ollut ainakin LG. Tätä on ollut ainakin12v rattaalla & 6v käämillä sekä 12v käämillä ja 12v rattaalla (koodi; 111 911 021F) sekä 6v rattaalla ja 6v käämillä. Ei-Bossilaisessa on ulkonäköero; pyöreä pieni solenoidi. Solenoidin ja startin rungon välissä on muovilla eristetullä pellinpalalla sähkö johdettu startin runkoon pendiksin juureen. Lisäksi startin peräpäässä on tulpatut hiilen vaihtoaukot (periaate kuten Typ-1 tasasähkö laturissa, mutta tiiviimmät). 4.3 Painelaakeri T4 & WBX paineasetelmat ovat ”uutta” mallia (kuten Typ-1 12v), joten kuplan askikin saisi olla mieluimmin uudella painelaakerilla. Kuplassa uusi tuli käyttöön vuosimallista 1970-> (paitsi 1200ccm, jossa myöhemmin) 4.4 Kytkinakselin laakeri Typ-4 kammessa kytkinakselin neulalaakeri on n. 11mm liian syvällä kuplaan askin kytkinakseliin nähden. Ratkaisu-1; Sorvauta oikeanlaisesta laakeripronssista holkki, joka tulee T4 vauhtiksen kytkinakselin reikään tiukalla sovituksella kiinni. Holkin sisäreijän mitoitus menee sitten kytkinakselin mukaan Ratkaisu-2; osta esim. HotCars'sista uusi T1 neulalaakeri (n.10-15e) ja sorvauta T4 vauhtipyörään kytkinakselin reikää niin suureksi että em. naulalaakeri menee reikään tiukalla sovituksella. 4.5 Fyysiset mitat & jäähdytys kuplan korissa Wasser on suunnilleen samankokoinen kuin Typ-1 moottori ilman jäähdytyspeltejä ja pakosarjoja, mutta matalampi. WBX pakosarja on reilusti kuplaa leveämpi. Mutta onneksi Wasserissa voi käyttää Typ-1 peltipakoa. Tämä tosin vaatii kahden pakarinlaipan käännön, sekä kärmespesän leveyden tarkistamisen (voi olla leveys eroa, en muista). Typ-4 kone on taas pidempi & leveämpi kuin Typ-1. Typ-4 jäähdytyspeltejä joutuu pilkkomaan joka suuntaan. Typ-4 äänenvaimennin on pidempi kuin kuplan pönttö. Lisäksi on Typ-4 vaimentimen päässä oleva ”huilu” kasvattaa lisää leveyttä. Onneksi on olemassa 4-1 peltipakosarjaa nelkkuun, joka menee suoraan alkuperäisiin lämmönvaihtimiin kiinni. Jos Typ-4 alkuperäinen jäähdytys laitteisto on käytössä, ei alkuperäistä Typ-1 takahelmaa ei voi enää käyttää kuplassa. Vaihtoehtoisia jäähdytyksiä on tehdä Typ-4 moottori pystypuhaltimella Typ-1 tyyppisesti. 4.6 Takatuenta Kaikki Typ-4 koneet & Wasserit ovat alkuperäisesti ollut kaikki takatuennalla. Jotkut ovat tehneet tuennan kuplaan ja jotkut jättäneet koneen pelkkien kuplan askin kiinnitysten varaan. Moottorin kasvavan tehon (ja painon) takia takakannake olisi vähintään suositeltavaa. 4.7 Tehot ja katsastaminen lailliseksi 20% teho ja 30% kuutio muutoskatsastus sääntöön näistä kumpikaan moottori ei oikein sovi. Kuplassa 50hp+20% = 60Hp. Wasseria on ollut 60hp versio, sitä ei ole tullut virallista kautta maahantuojan toimesta suomeen yhtään konetta (koodi DF, 34 pict kaasarilla oleva 1900ccm. Myyty vain Saksan sisämarkkinoille). Typ-4 koneessa pieni tehosin on 62 hp (koodi CE, Typ-2 1700ccm automaatti laatikolla 1973, ensimmäinen Typ-4 jossa miedompi pakettiauton nokka-akseli). Joten Typ-4 ei onnistu pilkkua viilaten. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 http://www.fvwa.fi/yleista/187-volkswagenin-moottorifaktoja 4.5 Fyysiset mitat & jäähdytys kuplan korissa Wasser on suunnilleen samankokoinen kuin Typ-1 moottori ilman jäähdytyspeltejä ja pakosarjoja, mutta matalampi. WBX pakosarja on reilusti kuplaa leveämpi. Mutta onneksi Wasserissa voi käyttää Typ-1 peltipakoa. Tämä tosin vaatii kahden pakarinlaipan käännön, sekä kärmespesän leveyden tarkistamisen (voi olla leveys eroa, en muista). Typ-4 kone on taas pidempi & leveämpi kuin Typ-1. Typ-4 jäähdytyspeltejä joutuu pilkkomaan joka suuntaan. Typ-4 äänenvaimennin on pidempi kuin kuplan pönttö. Lisäksi on Typ-4 vaimentimen päässä oleva ”huilu” kasvattaa lisää leveyttä. Onneksi on olemassa 4-1 peltipakosarjaa nelkkuun, joka menee suoraan alkuperäisiin lämmönvaihtimiin kiinni. Jos Typ-4 alkuperäinen jäähdytys laitteisto on käytössä, ei alkuperäistä Typ-1 takahelmaa ei voi enää käyttää kuplassa. Vaihtoehtoisia jäähdytyksiä on tehdä Typ-4 moottori pystypuhaltimella Typ-1 tyyppisesti. Ei kiinostaisi tuota takahelmaa alkaa modaamaan, joten miten tämä Typ-1 tyyppinen jäähdytys käytännössä suoritetaan? Muuta pähkäiltävää tässä ei äkkiä tulekkaan mieleen. Tai no tuo pakoputkihomma hieman mietityttää, että kuinka sen toteuttaa fiksusti, mutta tuskinpa siitä kovin isoa ongelmaa saadaan aikaiseksi :D Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Puhallin koppa + laturi = kuplasta Yläpellit = 4kpl Typ-VI yläpeltejä, popniitti pihteineen & maalia. Yläreunat (tuuman matkalta) leikelty kuplan pelleistä Alapellit = 2kpl VI-syltyn ala peltejä + 2kpl II-syltyn alapeltejä (edit-1, vai olikos nää sittenki I & III?) Kampuran hihnis = nepan keskinapa + kuplan hihnis sorvin kautta (keskiö irti) + hitsiä lopuksi Laturin jalka = lämmenen kokonen alupala + kuplan laturin vakio jalka + 2x8mm pumtti/mutteri + 4x 8mm rikka. Hetkisahaamista rautasalalla + poraamista akkuporakoneella, lopuksi kasaus. Lisäksi kikkakakkonen että tuon sa lohkoon kiinni + päälle vielä ö-töyttö zudeemi huohotuksella. Öljyn ulosotto jäähyn kohdalta = kuplan ns ryöstö laipalla T: EX-Nelkku-Näpertelijä Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Kiitoksia. Eiköhän näillä nyt ainakin alkuun pääse. Quote Link to comment
Anssi Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Voi myös ostaa palikat valmiina http://www.csp-shop.de/products/13261a Quote Link to comment
Tanhis Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Itse en kyllä kauheasti lämpeäisi idealle laittaa lasikuitua kuumien pyttyjen viereen. Vaikkakin muuten on pätevän näköinen setti. Quote Link to comment
Anssi Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Voi olla moottorissa vähän isompia ongelmia jos käy niin kuumana että sulattaa noi lasikuidut :) Quote Link to comment
Tanhis Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ei ne siellä nyt sula mutta haista voi. Ja miksipä ei ne käryämäänkin rupeisi ylikuumassa koneessa jos esim jäähy on jostain syystä pois pelistä (esim rätti puhaltimessa). Niin ja ketään ei varmaan koskaan ole tälläistä konetta saanut ylikuumenemaan ;) Quote Link to comment
Anssi Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Täytyyhän tässä yrittää puolustella kun itsellä on tuollainen setti... jos ihan 100% rehellinen olen niin ihmettelin itsekin miten mahtaa lasikuitu kestää mutta pähkäilin asian niin että jos tuota on 10 vuotta saksassa myyty (ja porsche-mallista 30 vuotta) niin ei se ihan susi voi olla. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Täytyyhän tässä yrittää puolustella kun itsellä on tuollainen setti... jos ihan 100% rehellinen olen niin ihmettelin itsekin miten mahtaa lasikuitu kestää mutta pähkäilin asian niin että jos tuota on 10 vuotta saksassa myyty (ja porsche-mallista 30 vuotta) niin ei se ihan susi voi olla. Niin no sanotaan näin että kun siinä on CSP logo päällä niin se minusta jo kertoo että ei se susi voi olla. Mutta silti kuitu kuuman paikan vieressä ei oikein saa mun luottamusta. Ja tosiaan on tiedossä että onhan näitä ollut käytössä kauan mutta silti näen sen tikittävänä aikapommina. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Eli tuo öljynjäähdytys toteutetaan erillisellä öljynjäähdyttimellä? Tai niin ainakin tuosta csp:n linkistä ymmärsin.. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Eli tuo öljynjäähdytys toteutetaan erillisellä öljynjäähdyttimellä? Tai niin ainakin tuosta csp:n linkistä ymmärsin.. Juuri niin. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Eli tuo öljynjäähdytys toteutetaan erillisellä öljynjäähdyttimellä?.... Juuri niin. Paitti että CSP poppoo on lyöny ö-kiertoon oikosulku palikan jäähyn tilalle. Jos tuota käyttää, niin sitten ö-putsarin alle ns ryöstö laippa ja siitä jäähdyttimelle kierto. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Eli tuo öljynjäähdytys toteutetaan erillisellä öljynjäähdyttimellä?.... Juuri niin. Paitti että CSP poppoo on lyöny ö-kiertoon oikosulku palikan jäähyn tilalle. Jos tuota käyttää, niin sitten ö-putsarin alle ns ryöstö laippa ja siitä jäähdyttimelle kierto. Eikös tämä nyt kumminkin olisi järkevämpi vaihtoehto. http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&tmpl=shop_detail_popup.html&wkid=39388057720&rub1=Engine&rub2=Oil%20System%2COil%20Cooling&artnr=20494a&pn=0&sort=&all=&fromdet=13261a Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jotain ihan vastaavanlaista systeemiä itsekkin pähkäilin. Hot cars:illa näyttäisi olevan ihan valmiita kittejäkin tähän hommaan, mutta pitää nyt katsoa että miten tää on järkevin(halvin)toteuttaa. Eli tuo öljynsuodatin mahtuu olemaan orggis paikallaan? sitä ei tarvitse lähteä siitämään? Quote Link to comment
PZQ Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Täytyyhän tässä yrittää puolustella kun itsellä on tuollainen setti... jos ihan 100% rehellinen olen niin ihmettelin itsekin miten mahtaa lasikuitu kestää mutta pähkäilin asian niin että jos tuota on 10 vuotta saksassa myyty (ja porsche-mallista 30 vuotta) niin ei se ihan susi voi olla. Niin no sanotaan näin että kun siinä on CSP logo päällä niin se minusta jo kertoo että ei se susi voi olla. Mutta silti kuitu kuuman paikan vieressä ei oikein saa mun luottamusta. Ja tosiaan on tiedossä että onhan näitä ollut käytössä kauan mutta silti näen sen tikittävänä aikapommina. Voitte olla huoletta, lasikuitu itsessään oikein hyvin lämpöä kestävää. Tehdäänhän lasikuidusta esim. lämmöneristysnauhaa pakoputkiin ja turboihin etc. Näissä ns.Csp kopissa otettu myös hartsin kuumankesto huomioon. Itse ostin lasikuitu sukkaa piuhojen suojaksi ja valmistaja lupaa seuraavasti: Jatkuva kuumankesto +260C 15-20min +1090C 15-30sec +1650C -Pete- Quote Link to comment
-Alex- Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Pretty expensive, aika kallis.... CSP:n uusi sarja 1469e http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all= Quote Link to comment
arvuuttaja Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 paljonko toi porschen coveri tuuletin tuottaa ilmaa..? eikös esim. kuplan oma puhallin ollut 4000 kierroksilla jotain 45 kuutiota minuutissa, vakio remmipyörällä ja tuulettimiakin on ainakin kahta eri leveyttä. Quote Link to comment
kari kittilä Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Pretty expensive, aika kallis.... CSP:n uusi sarja 1469e http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all= CSP:n sarjaan ei kuulu hihnapyörää, öljyntäyttöä, etu- ja takapeltejä Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 jos noita kuituisia osasia on ollu porschessakin jo 70 luvulta lähtien`6-12 pyttysissä melko tehokkaissa koneissa niin miksi ei kestäisi? Tottahan kuitu notkistuu esim jos peset kuituisen takaluukun 90 asteisessa teijossa tms... Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Tuo possun jäähdytys ois ensimmäisenä vaihtoehtona, mutta paukkuu vähän turhan reilusti budjetista yli. Eilen kävin hakemassa tuon koneeh(osina), ja tänään ois vähän tarkoitus tutkia tarkemmin sitä, ja katsoa mitä kaikkea sille kannattaa tehdä nyt ku se kerran levällään on. Varmaan täydellinen remppahan siihen kannattais tehdä, joten jos siihen alan, niin siitä hommasta sitten taitaakin tulla seuraavaksi kiperiä kysyyksiä tänne:D Edit: tuossa lohkossa on koodi: Z0016579. Mikähän lohko mahtaa olla kyseessä?? Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Ja sitten tarvis hjelppiä konerempan tekemiseen.. Joku korjausopas tarvittais tähän type 4 koneeseen. Eli mistä löytyy kaikki välykset, momentit, ynm.. Saa olla lontoonkielinenkin. Yritin etsiä sekä täältä volkkaripalstalta, että tuolta suomen volkkariyhdistyksenkin puolelta tietoa konerempasta 4 tyypin koneeseen, mutta aika heikoin tuloksin. Joten jos jollain ois heittää linkkiä tuollaiseen ketjuun, niin ois kyllä mahtavaa. Quote Link to comment
metake Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 tuossa lohkossa on koodi: Z0016579. Mikähän lohko mahtaa olla kyseessä?? Intternetti sanoo tuollaista: Z, 1700cc - 7.8:1 compression - 68hp Quote Link to comment
WescuM Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Tuosta löytyy tietoa välyksistä ja momenteista: http://vintagebus.com/parts/pdfs/wog72.pdf Quote Link to comment
ARTO Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Pretty expensive, aika kallis.... CSP:n uusi sarja 1469e http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all= Kallista vanhan nelkun sovittaminen, tuolla hintaa sovittaa/ostaa noin 20-vuotta uudemman wasserin ilmajäähyvolkkarin perään ja jää rahaa jäähdytysnesteeseenkin:) Quote Link to comment
arvuuttaja Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 yhden wasserin tehneenä, se konetyyppi hylkii kaikin puolin.. mielestäni toi type 4 on hyvä moottori, kunhan sitä viitsii vähän jatko jalostaa joiltain osin.. ja osia saa nykyään kaikenlaisia isonkin moottorin tekoon.. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 No itse ajattelin tämän koneen ihan alkuperäis romuilla kasata. Tai ainakin näin ois tarkoitus, mutta katsotaan nyt kun huomenna menen suolestamaan sen pannun, niin sittenhän se selvitää, että mitä kaikkea sinne pitää uusia. Mutta ihan rengastuksella, uusilla laakereilla/ tiivisteillä olisi toiveissa pärjätä. Sitten tietenkin uutta starttia, ynm tarvitsen että tuon saa sitten sopimaan kuplaan. Mutta jos nyt ensin yrittäis saada tämän koneen takaisin läjään, ja sitten vasta miettii noita apulaite hommia.. Quote Link to comment
PZQ Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Kallista vanhan nelkun sovittaminen, tuolla hintaa sovittaa/ostaa noin 20-vuotta uudemman wasserin ilmajäähyvolkkarin perään ja jää rahaa jäähdytysnesteeseenkin:) Onk tämä sitä turkulaist mielenvikaist läpändeerost ? ;-) -Pete- Quote Link to comment
ARTO Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Aurajuusto sekoittanut kainuulaisen pään:D Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Äkkiä tulee mieleen, että oisko se helpompaa ja halvempaa kuitenkin tehä ihan vaan joku 1600 lähes vakio type1 kones? Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Äkkiä tulee mieleen, että oisko se helpompaa ja halvempaa kuitenkin tehä ihan vaan joku 1600 lähes vakio type1 kones? Olisi!Ta no tuosta halpuudesta en nyt tiedä, mutta kyllähän tuo ainakin 100 kertaa helpompi olisi kuplan kone tuonne pajottaa. Mutta kun tuollainen nelkun kone nyt tuossa kököttää, ja tällä hommalla ei mikään kiire ole, niin miksi sitä ei sitten tuonne yrittäisi sovittaa? Tämä kyseinen kupla nyt muutenkin on sellainen viritys, että tälläinen kone on omiaan sinne konehuoneeseen ;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 No ei se huono ratkasu oo lainkaan. Pitää vaan pitää mielessä, että kun kaikkee joutuu pajottamaan, niin kyllä sille hintaakin kertyy. Moottori itsessäänhän on sikäli ihan helppo jos siellä on kalut lähellekään toimivassa kunnossa. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Joo, eihän tästäkään varmasti ihan ilmainen prokkis tule. Nyt aamusella purin tuon lohkon osiin, ja ei siellä nyt ainakaan silmämääräisesti katsottuna näyttänyt mitään katastrofia olevan. Joten aika toiveikas olen, että tuosta vielä ihan toimiva mosa tulee. Tuossa ens viikon aikana, kunhan olen ensin pessyt osat niin mittailin kampuran kaulat, ynm, niin sittenhän se selviää että kuinka paljon tuohon joutuu vielä panostamaan. Jos ostan tämän korjausoppaan, niin onko tässä nelkun koneremppaan ohjeet? http://www.alfamer.fi/transporter-station-wagonbus-196879-p-20104.html Edit: Oli nuo pinnapultit vähän helkutin lujassa kiinni. Miten olette ottaneet ne irti? Yritin tuplamuttereilla vääntää, mutta ei lähtenyt. Ja sitten se kampiakselin toisen päädyn laakeri(onko se nyt se hihnapyörän puoleinen laakeri).. Miten sen saa irti? Eli ptääkö se Kampiakselin "nokanpyöritys hammaspyörä" ottaa entsin pois edestä? Lähteekö se ihan ulosvetäjällä? Quote Link to comment
-Alex- Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 En tiedä kumman koneen saa vähäisemmällä vaivalla type 1 koneen tilalle..Molemmissa etunsa, jäähdytin wasserin kanssa pitää laittaa sopivaan paikkaan, 1303 ritilällä varustettu etuhelma varmaan sovellettavissa. T4 koneen kanssa koko puhallinsysteemi uusiksi. No, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas isästä.. :D Kannattaa myös lueskella ulkomaalaisia type 4 aiheisia palstoja, mielenkiintoisia projekteja kans niissä. Quote Link to comment
vwagen Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Kyllä tuosta Benleyn kirjasta täytyy löytyä tyyppi 4 moottori,oli Usa mallin transporterin ainoa moottorivaihtoehto-72-79. Onko joku erityinen syy irrottaa pinnapultteja?Varsinkin jos on kannen pinnapulteista kysymys niin ne ovat nelostyypin moottorissa usein erittäin tiukassa,eivät lähde tuplammuttereilla mutta ei niitä moottorin kunnostuksen takia tarvitse eikä pidä irrottaa. kolmoslaakeria ei saa pois ennenkun rattaat on irrotettu ja siihen hommaan tarvitaan KUNNOLLINEN ulosvetäjä tai prässi,ovat tiukassa nekin,huonolla ulosvetäjällä tuhoat vain rattaat,viilaa varovasti purseet lukkorengasuran reunoilta ennen rattaiden irrotusta. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Ei ole mitään erityistä syytä irroitta pinnapultteja. Oli vaan sen verran ryytyneet, että oisin ne lyönyt polttoöljyyn lillumaan. Eli jätetään ne paikoilleen :D Ulosvetäjää löytyy vähän joka lähtöön, ja on ihan kunnollisia vehkeitä, joten ei siinä suhteessa ei pitiäisi olla sitten mitään ongelmaa. Quote Link to comment
kalakalle Posted April 17 Share Posted April 17 Rantakirppuun pitäisi type 4 kone askarrella paikalleen. T4 aihio löytyy, jäähdytys on keskeneräinen. Valmiit sarjat tuntuu olevan hinnoissaan. Mistä syystä tuohon t4 laitetaan kuplan jäähdytyssysteemi? Olen ymmärtänyt että tilanpuutteen vuoksi. Kirppuunhan mahtuisi tilan puolesta vakiojäähdytyksellä. Sitten minulta löytyisi nyt kiinni ollut type3 kone. Voiko siitä siirtä puhaltimet+muun jäähdytyksen tuohon neloseen? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.