Jump to content

Type4 kone kuplaan?


Guest vehkis1983

Recommended Posts

Guest vehkis1983

Paikoillaan nyt 1200 kone, mikä vuotaa sen verta paljon öljyä että ei sillä viitsi ajella.

 

Tuossa ois kuitenkin tiedossa type4 (1800cc?) kone osina, joten mitä kaikkea muutoksia täytyy tehdä koneeseen/koriin, että tuon saisi kiinni kuplaan?

Link to comment

http://www.fvwa.fi/yleista/187-volkswagenin-moottorifaktoja

 

4.1 Vauhtipyörä + Kytkin

 

Helpoiten Typ-4 vauhtipyörän kytkin osineen saa menemään kuplan askiin 210mm (tuotannossa 1972->1974 maaliskuu/kesäkuu) tai 215mm (tuotannossa 1970-1971, 1975) vauhtipyörillä, jotka löytyy sekä 1700/1800ccm Typ-4 koneesta että osasta 1900 WasserBoxer (alkusarjan DF DG DH koneet). Em kytkimet menee 12v T1 kytkinkopan sisään kuten T1 180mm (tai 200mm) 12V osat. 2000ccm Typ-4 (1976->) koneen sekä Wasserboxer 2100ccm 228mm vauhtipyörä ja paineasetelma vaativat kytkin koppaan sisäpuolisen avarruksen. Kuplan uudessa (12v) kytkin kopassa on tavaraa tarpeeksi avarrukseen, vanhan mallinen (6v) kytkinkoppa menee puhki. Typ-4 koneita on ollut myös 200mm kytkintä, mutta tuntuu olevan todella harvinaista herkkua (vain 411 vm 1969 ja teollisuuskone Typ-127). Kytkinlevyjen kanssa ole varovainen; 228 k-levyä on VW-Audi logoilla ollut ainakin 2(tai3) eri keskibooria. Tolosen Artolla oli hyvä vinkki kytkinkopan avartamiseen, jos haluaa käyttää pakosti 228 kytkinosia; Mittaa minkä verran vauhtiksen pitää upota kytkinkoppaan. Laita vauhtipyörä + levy + paineasetelma nippuun tarkasti keskittäen kytkinlevy oikeaan kohtaan. Sitten kuplan askin kytkin akseliin em. paketti kiikkumaan ja pyörittele vauhtista vaihde vapaalla. Askiin jäävien pyöritysjälkien mukaan tee avarrusta sisäpintaan kohta kerrallaan, kunnes vauhtis on mennyt tarpeeksi syvälle. Huomaa mahdollinen akselin riippuma.

 

4.2 Startti

 

Typ-44 & WBX vauhtikset on 12V hampailla, joten T1 startti pitäs olla 12V hampaalla sekin. 210/215mm kytkin mahtuu olemaan Typ-1 vakio startilla, mutta 228 vaatii itsessään tuetun startin. Näitä on 12v hampailla ainakin Typ-1 semiautomaatti askissa (003 911 023A) Toinen tapa on laittaa T2/3 1976-> startti kuplan askiin. Mutta tämä vaihtoehto vaatii kuplan laatikon ja startin väliin 10,5mm välilaipan (sorvauta vaikka vanhan startin aliminisesta nokakappaleesta). Mainitun Typ-2/3 startin erona kuplan starttiin on akseli on kuplassa lyhempi & pendix laite suurempi. Kolmastapa on etsiä ei Bossilaine kuplan startti, tuettuna versiona. Tuettu tarkittaa ettei startti tarvitse laakerointi pistettä laatikon puolesta ollenkaan. Näitä on tehty 60-luvun alusta ainakin vuoteen 1968 asti rinnan Bossin kanssa. Yksi valmistaja on ollut ainakin LG. Tätä on ollut ainakin12v rattaalla & 6v käämillä sekä 12v käämillä ja 12v rattaalla (koodi; 111 911 021F) sekä 6v rattaalla ja 6v käämillä. Ei-Bossilaisessa on ulkonäköero; pyöreä pieni solenoidi. Solenoidin ja startin rungon välissä on muovilla eristetullä pellinpalalla sähkö johdettu startin runkoon pendiksin juureen. Lisäksi startin peräpäässä on tulpatut hiilen vaihtoaukot (periaate kuten Typ-1 tasasähkö laturissa, mutta tiiviimmät).

 

4.3 Painelaakeri

 

T4 & WBX paineasetelmat ovat ”uutta” mallia (kuten Typ-1 12v), joten kuplan askikin saisi olla mieluimmin uudella painelaakerilla. Kuplassa uusi tuli käyttöön vuosimallista 1970-> (paitsi 1200ccm, jossa myöhemmin)

 

4.4 Kytkinakselin laakeri

 

Typ-4 kammessa kytkinakselin neulalaakeri on n. 11mm liian syvällä kuplaan askin kytkinakseliin nähden. Ratkaisu-1; Sorvauta oikeanlaisesta laakeripronssista holkki, joka tulee T4 vauhtiksen kytkinakselin reikään tiukalla sovituksella kiinni. Holkin sisäreijän mitoitus menee sitten kytkinakselin mukaan Ratkaisu-2; osta esim. HotCars'sista uusi T1 neulalaakeri (n.10-15e) ja sorvauta T4 vauhtipyörään kytkinakselin reikää niin suureksi että em. naulalaakeri menee reikään tiukalla sovituksella.

 

4.5 Fyysiset mitat & jäähdytys kuplan korissa

 

Wasser on suunnilleen samankokoinen kuin Typ-1 moottori ilman jäähdytyspeltejä ja pakosarjoja, mutta matalampi. WBX pakosarja on reilusti kuplaa leveämpi. Mutta onneksi Wasserissa voi käyttää Typ-1 peltipakoa. Tämä tosin vaatii kahden pakarinlaipan käännön, sekä kärmespesän leveyden tarkistamisen (voi olla leveys eroa, en muista). Typ-4 kone on taas pidempi & leveämpi kuin Typ-1. Typ-4 jäähdytyspeltejä joutuu pilkkomaan joka suuntaan. Typ-4 äänenvaimennin on pidempi kuin kuplan pönttö. Lisäksi on Typ-4 vaimentimen päässä oleva ”huilu” kasvattaa lisää leveyttä. Onneksi on olemassa 4-1 peltipakosarjaa nelkkuun, joka menee suoraan alkuperäisiin lämmönvaihtimiin kiinni. Jos Typ-4 alkuperäinen jäähdytys laitteisto on käytössä, ei alkuperäistä Typ-1 takahelmaa ei voi enää käyttää kuplassa. Vaihtoehtoisia jäähdytyksiä on tehdä Typ-4 moottori pystypuhaltimella Typ-1 tyyppisesti.

 

4.6 Takatuenta

 

Kaikki Typ-4 koneet & Wasserit ovat alkuperäisesti ollut kaikki takatuennalla. Jotkut ovat tehneet tuennan kuplaan ja jotkut jättäneet koneen pelkkien kuplan askin kiinnitysten varaan. Moottorin kasvavan tehon (ja painon) takia takakannake olisi vähintään suositeltavaa.

 

4.7 Tehot ja katsastaminen lailliseksi

 

20% teho ja 30% kuutio muutoskatsastus sääntöön näistä kumpikaan moottori ei oikein sovi. Kuplassa 50hp+20% = 60Hp. Wasseria on ollut 60hp versio, sitä ei ole tullut virallista kautta maahantuojan toimesta suomeen yhtään konetta (koodi DF, 34 pict kaasarilla oleva 1900ccm. Myyty vain Saksan sisämarkkinoille). Typ-4 koneessa pieni tehosin on 62 hp (koodi CE, Typ-2 1700ccm automaatti laatikolla 1973, ensimmäinen Typ-4 jossa miedompi pakettiauton nokka-akseli). Joten Typ-4 ei onnistu pilkkua viilaten.

Link to comment
Guest vehkis1983
http://www.fvwa.fi/yleista/187-volkswagenin-moottorifaktoja

 

4.5 Fyysiset mitat & jäähdytys kuplan korissa

 

Wasser on suunnilleen samankokoinen kuin Typ-1 moottori ilman jäähdytyspeltejä ja pakosarjoja, mutta matalampi. WBX pakosarja on reilusti kuplaa leveämpi. Mutta onneksi Wasserissa voi käyttää Typ-1 peltipakoa. Tämä tosin vaatii kahden pakarinlaipan käännön, sekä kärmespesän leveyden tarkistamisen (voi olla leveys eroa, en muista). Typ-4 kone on taas pidempi & leveämpi kuin Typ-1. Typ-4 jäähdytyspeltejä joutuu pilkkomaan joka suuntaan. Typ-4 äänenvaimennin on pidempi kuin kuplan pönttö. Lisäksi on Typ-4 vaimentimen päässä oleva ”huilu” kasvattaa lisää leveyttä. Onneksi on olemassa 4-1 peltipakosarjaa nelkkuun, joka menee suoraan alkuperäisiin lämmönvaihtimiin kiinni. Jos Typ-4 alkuperäinen jäähdytys laitteisto on käytössä, ei alkuperäistä Typ-1 takahelmaa ei voi enää käyttää kuplassa. Vaihtoehtoisia jäähdytyksiä on tehdä Typ-4 moottori pystypuhaltimella Typ-1 tyyppisesti.

 

 

 

Ei kiinostaisi tuota takahelmaa alkaa modaamaan, joten miten tämä Typ-1 tyyppinen jäähdytys käytännössä suoritetaan?

 

Muuta pähkäiltävää tässä ei äkkiä tulekkaan mieleen. Tai no tuo pakoputkihomma hieman mietityttää, että kuinka sen toteuttaa fiksusti, mutta tuskinpa siitä kovin isoa ongelmaa saadaan aikaiseksi :D

Link to comment

Puhallin koppa + laturi = kuplasta

 

Yläpellit = 4kpl Typ-VI yläpeltejä, popniitti pihteineen & maalia. Yläreunat (tuuman matkalta) leikelty kuplan pelleistä

 

Alapellit = 2kpl VI-syltyn ala peltejä + 2kpl II-syltyn alapeltejä (edit-1, vai olikos nää sittenki I & III?)

 

Kampuran hihnis = nepan keskinapa + kuplan hihnis sorvin kautta (keskiö irti) + hitsiä lopuksi

 

Laturin jalka = lämmenen kokonen alupala + kuplan laturin vakio jalka + 2x8mm pumtti/mutteri + 4x 8mm rikka. Hetkisahaamista rautasalalla + poraamista akkuporakoneella, lopuksi kasaus. Lisäksi kikkakakkonen että tuon sa lohkoon kiinni + päälle vielä ö-töyttö zudeemi huohotuksella.

 

Öljyn ulosotto jäähyn kohdalta = kuplan ns ryöstö laipalla

 

T: EX-Nelkku-Näpertelijä

post-78-13888366632639_thumb.jpg

Link to comment

Ei ne siellä nyt sula mutta haista voi. Ja miksipä ei ne käryämäänkin rupeisi ylikuumassa koneessa jos esim jäähy on jostain syystä pois pelistä (esim rätti puhaltimessa).

Niin ja ketään ei varmaan koskaan ole tälläistä konetta saanut ylikuumenemaan ;)

Link to comment

Täytyyhän tässä yrittää puolustella kun itsellä on tuollainen setti... jos ihan 100% rehellinen olen niin ihmettelin itsekin miten mahtaa lasikuitu kestää mutta pähkäilin asian niin että jos tuota on 10 vuotta saksassa myyty (ja porsche-mallista 30 vuotta) niin ei se ihan susi voi olla.

Link to comment
Täytyyhän tässä yrittää puolustella kun itsellä on tuollainen setti... jos ihan 100% rehellinen olen niin ihmettelin itsekin miten mahtaa lasikuitu kestää mutta pähkäilin asian niin että jos tuota on 10 vuotta saksassa myyty (ja porsche-mallista 30 vuotta) niin ei se ihan susi voi olla.

 

Niin no sanotaan näin että kun siinä on CSP logo päällä niin se minusta jo kertoo että ei se susi voi olla. Mutta silti kuitu kuuman paikan vieressä ei oikein saa mun luottamusta. Ja tosiaan on tiedossä että onhan näitä ollut käytössä kauan mutta silti näen sen tikittävänä aikapommina.

Link to comment
Eli tuo öljynjäähdytys toteutetaan erillisellä öljynjäähdyttimellä?....

Juuri niin.

Paitti että CSP poppoo on lyöny ö-kiertoon oikosulku palikan jäähyn tilalle. Jos tuota käyttää, niin sitten ö-putsarin alle ns ryöstö laippa ja siitä jäähdyttimelle kierto.
Link to comment
Eli tuo öljynjäähdytys toteutetaan erillisellä öljynjäähdyttimellä?....

Juuri niin.

Paitti että CSP poppoo on lyöny ö-kiertoon oikosulku palikan jäähyn tilalle. Jos tuota käyttää, niin sitten ö-putsarin alle ns ryöstö laippa ja siitä jäähdyttimelle kierto.

 

Eikös tämä nyt kumminkin olisi järkevämpi vaihtoehto.

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&tmpl=shop_detail_popup.html&wkid=39388057720&rub1=Engine&rub2=Oil%20System%2COil%20Cooling&artnr=20494a&pn=0&sort=&all=&fromdet=13261a

Link to comment
Guest vehkis1983

Jotain ihan vastaavanlaista systeemiä itsekkin pähkäilin. Hot cars:illa näyttäisi olevan ihan valmiita kittejäkin tähän hommaan, mutta pitää nyt katsoa että miten tää on järkevin(halvin)toteuttaa.

 

Eli tuo öljynsuodatin mahtuu olemaan orggis paikallaan? sitä ei tarvitse lähteä siitämään?

Link to comment
Täytyyhän tässä yrittää puolustella kun itsellä on tuollainen setti... jos ihan 100% rehellinen olen niin ihmettelin itsekin miten mahtaa lasikuitu kestää mutta pähkäilin asian niin että jos tuota on 10 vuotta saksassa myyty (ja porsche-mallista 30 vuotta) niin ei se ihan susi voi olla.

 

Niin no sanotaan näin että kun siinä on CSP logo päällä niin se minusta jo kertoo että ei se susi voi olla. Mutta silti kuitu kuuman paikan vieressä ei oikein saa mun luottamusta. Ja tosiaan on tiedossä että onhan näitä ollut käytössä kauan mutta silti näen sen tikittävänä aikapommina.

 

Voitte olla huoletta, lasikuitu itsessään oikein hyvin lämpöä kestävää.

Tehdäänhän lasikuidusta esim. lämmöneristysnauhaa pakoputkiin ja turboihin etc.

Näissä ns.Csp kopissa otettu myös hartsin kuumankesto huomioon.

 

Itse ostin lasikuitu sukkaa piuhojen suojaksi ja valmistaja lupaa seuraavasti:

Jatkuva kuumankesto +260C

15-20min +1090C

15-30sec +1650C

 

-Pete-

Link to comment
Guest Toheltaja

jos noita kuituisia osasia on ollu porschessakin jo 70 luvulta lähtien`6-12 pyttysissä melko tehokkaissa koneissa niin miksi ei kestäisi? Tottahan kuitu notkistuu esim jos peset kuituisen takaluukun 90 asteisessa teijossa tms...

Link to comment
Guest vehkis1983

Tuo possun jäähdytys ois ensimmäisenä vaihtoehtona, mutta paukkuu vähän turhan reilusti budjetista yli.

Eilen kävin hakemassa tuon koneeh(osina), ja tänään ois vähän tarkoitus tutkia tarkemmin sitä, ja katsoa mitä kaikkea sille kannattaa tehdä nyt ku se kerran levällään on. Varmaan täydellinen remppahan siihen kannattais tehdä, joten jos siihen alan, niin siitä hommasta sitten taitaakin tulla seuraavaksi kiperiä kysyyksiä tänne:D

 

Edit: tuossa lohkossa on koodi: Z0016579. Mikähän lohko mahtaa olla kyseessä??

Link to comment
Guest vehkis1983

Ja sitten tarvis hjelppiä konerempan tekemiseen..

 

Joku korjausopas tarvittais tähän type 4 koneeseen. Eli mistä löytyy kaikki välykset, momentit, ynm.. Saa olla lontoonkielinenkin.

Yritin etsiä sekä täältä volkkaripalstalta, että tuolta suomen volkkariyhdistyksenkin puolelta tietoa konerempasta 4 tyypin koneeseen, mutta aika heikoin tuloksin. Joten jos jollain ois heittää linkkiä tuollaiseen ketjuun, niin ois kyllä mahtavaa.

Link to comment
Guest vehkis1983

No itse ajattelin tämän koneen ihan alkuperäis romuilla kasata. Tai ainakin näin ois tarkoitus, mutta katsotaan nyt kun huomenna menen suolestamaan sen pannun, niin sittenhän se selvitää, että mitä kaikkea sinne pitää uusia. Mutta ihan rengastuksella, uusilla laakereilla/ tiivisteillä olisi toiveissa pärjätä. Sitten tietenkin uutta starttia, ynm tarvitsen että tuon saa sitten sopimaan kuplaan. Mutta jos nyt ensin yrittäis saada tämän koneen takaisin läjään, ja sitten vasta miettii noita apulaite hommia..

Link to comment
Guest vehkis1983
Äkkiä tulee mieleen, että oisko se helpompaa ja halvempaa kuitenkin tehä ihan vaan joku 1600 lähes vakio type1 kones?

Olisi!Ta no tuosta halpuudesta en nyt tiedä, mutta kyllähän tuo ainakin 100 kertaa helpompi olisi kuplan kone tuonne pajottaa. Mutta kun tuollainen nelkun kone nyt tuossa kököttää, ja tällä hommalla ei mikään kiire ole, niin miksi sitä ei sitten tuonne yrittäisi sovittaa? Tämä kyseinen kupla nyt muutenkin on sellainen viritys, että tälläinen kone on omiaan sinne konehuoneeseen ;)

Link to comment
Guest Mika Raussi

No ei se huono ratkasu oo lainkaan. Pitää vaan pitää mielessä, että kun kaikkee joutuu pajottamaan, niin kyllä sille hintaakin kertyy. Moottori itsessäänhän on sikäli ihan helppo jos siellä on kalut lähellekään toimivassa kunnossa.

Link to comment
Guest vehkis1983

Joo, eihän tästäkään varmasti ihan ilmainen prokkis tule. Nyt aamusella purin tuon lohkon osiin, ja ei siellä nyt ainakaan silmämääräisesti katsottuna näyttänyt mitään katastrofia olevan. Joten aika toiveikas olen, että tuosta vielä ihan toimiva mosa tulee. Tuossa ens viikon aikana, kunhan olen ensin pessyt osat niin mittailin kampuran kaulat, ynm, niin sittenhän se selviää että kuinka paljon tuohon joutuu vielä panostamaan.

 

Jos ostan tämän korjausoppaan, niin onko tässä nelkun koneremppaan ohjeet?

http://www.alfamer.fi/transporter-station-wagonbus-196879-p-20104.html

 

Edit: Oli nuo pinnapultit vähän helkutin lujassa kiinni. Miten olette ottaneet ne irti? Yritin tuplamuttereilla vääntää, mutta ei lähtenyt. Ja sitten se kampiakselin toisen päädyn laakeri(onko se nyt se hihnapyörän puoleinen laakeri).. Miten sen saa irti? Eli ptääkö se Kampiakselin "nokanpyöritys hammaspyörä" ottaa entsin pois edestä? Lähteekö se ihan ulosvetäjällä?

Link to comment

En tiedä kumman koneen saa vähäisemmällä vaivalla type 1 koneen tilalle..Molemmissa etunsa, jäähdytin wasserin kanssa pitää laittaa sopivaan paikkaan, 1303 ritilällä varustettu etuhelma varmaan sovellettavissa. T4 koneen kanssa koko puhallinsysteemi uusiksi. No, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas isästä.. :D

 

Kannattaa myös lueskella ulkomaalaisia type 4 aiheisia palstoja, mielenkiintoisia projekteja kans niissä.

Link to comment

Kyllä tuosta Benleyn kirjasta täytyy löytyä tyyppi 4 moottori,oli Usa mallin transporterin ainoa moottorivaihtoehto-72-79.

Onko joku erityinen syy irrottaa pinnapultteja?Varsinkin jos on kannen pinnapulteista kysymys niin ne ovat nelostyypin moottorissa usein erittäin tiukassa,eivät lähde tuplammuttereilla mutta ei niitä moottorin kunnostuksen takia tarvitse eikä pidä irrottaa.

kolmoslaakeria ei saa pois ennenkun rattaat on irrotettu ja siihen hommaan tarvitaan KUNNOLLINEN ulosvetäjä tai prässi,ovat tiukassa nekin,huonolla ulosvetäjällä tuhoat vain rattaat,viilaa varovasti purseet lukkorengasuran reunoilta ennen rattaiden irrotusta.

Link to comment
Guest vehkis1983

Ei ole mitään erityistä syytä irroitta pinnapultteja. Oli vaan sen verran ryytyneet, että oisin ne lyönyt polttoöljyyn lillumaan. Eli jätetään ne paikoilleen :D Ulosvetäjää löytyy vähän joka lähtöön, ja on ihan kunnollisia vehkeitä, joten ei siinä suhteessa ei pitiäisi olla sitten mitään ongelmaa.

Link to comment
  • 11 years later...

Rantakirppuun pitäisi type 4 kone askarrella paikalleen. T4 aihio löytyy, jäähdytys on keskeneräinen. Valmiit sarjat tuntuu olevan hinnoissaan. Mistä syystä tuohon t4 laitetaan kuplan jäähdytyssysteemi? Olen ymmärtänyt että tilanpuutteen vuoksi. Kirppuunhan mahtuisi tilan puolesta vakiojäähdytyksellä.

 

Sitten minulta löytyisi nyt kiinni ollut type3 kone. Voiko siitä siirtä puhaltimet+muun jäähdytyksen tuohon neloseen?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...