Pasi Posted December 28, 2014 Author Share Posted December 28, 2014 Vähän päivitystä tähänkin projektiin, kaasuttimien säädöthän meni aikalailla uusiksi kun laitoin tuohon update kitin. Olipa kyllä huomattava ero, varsinkin matalilla kierroksilla toimii paljon paremmin. Paketin mukana tulleet lisäilma ja pääsuuttimet laitoin suoraan paikoilleen ja nämä näyttivät olevan juuri sopivat. Tyhjäkäyntisuuttimia täytyy kokeilla vielä pienempiä, tasakaasulla menee vähän turhan rikkaalla. Loppusyksystä ehti vielä käydä rullilla mutkan ja tulokset oli ihan miellyttävät. Kyllähän tuolla oli ihan mukava ajella, sen mitä ehti n.2500km. Pysyy liikenteen mukana ihan kivasti, ens kesänä toivottavasti myös. Tekis kyllä mieli kokeilla eri nokkaa tuohon, saa ehdottaa vaihtoehtoja.. Toki kannet täytyisi saada paremmin virtaavaksi. 5 Link to comment
Jarmo Lummi Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Yhden huippu virivelhon sanomaan uskoen, VW moottori kulkee huippuhyvin pienemmälläkin astemäärällä kunhan kannet tehdään huippuhyvin kanaviltaan ja venttileillä mittaa jotta saa pistää nostoa sopivasti kadulle ja paljon kisailuun. 42 imuvenojen tilalle 117-119mm 44mm + tuplavenat ja pakosille samanpituiset, 10:1 puristukset yms. Web-cam A86 tai B86 + 1,4 keikut. http://www.webcamshafts.com/index_blank.html?pages/vehicle_search.html, nokan säätö aluksi nollaan ja jos tuntuu jotta yläpäähän haluaa lisää löylyä niin 2-4 astetta myöhäselle. Sisäkurkut suuremmaksi, suuttimet ja säädöt vimpanpäälle laajakaista lambdaa yms. Tehokas puola ja tarkasti säädettävä virranjakaja yms. 94pytyt männät jne. No nykyiseen kokoonpanoon ni nokka on ookoo, joko 92 paksuseinäset tai 94 syltty mäntäsetillä, kansiin isommat imut, ruttuu vähä ylemmäs 10:1, kanavat ja imusarjat avartaa järjellä paremmaksi, nokkaa 2 astetta myöhäselle, sisäkurkut isommaksi, suutinjumppaa, tehokasta tarkkaa syttyy. Pakosarja ja putkisto yms.. Kunhan nyt kirjoittelin lämpimikseni ja ehdottelin .... ainahan joku tietää paremmin ja osaa ehdottaa parempaa, kalliimpaa, tehokkaampaa yms.. Link to comment
Pasi Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Moottoripuolelle ei ainkaan tänä talvena tule mitään muutoksia, kiitos vaan ehdotuksesta. Etuakselia ja etujarruja päivitetään vähän. Selailin netistä juttuja paljonko voi kaventaa pallonivelakselia, että ei tarvitse tehdä sisälokasuojaan muutoksia. Löysin jonkun hepun topicin jossa oli kavennettu 4 tuumaa akselia ja sisälokasuojiin ei tarvinnut tehdä mitään.. siitä se ajatus sitten lähti. Hommasin orkkis akselin ja sitten hommiin. Iskaritornit oli kavenettava, että mahtuu paikoilleen. Vähän oli hankala tehdä tuota kun siinä ei ollut ilmoitettu mittoja... Kuvien mukaan tein ja hyvin mahtui paikoilleen. Samalla laitettiin säätöpalat ja akselista se 4 tuuma pois. Muutama hitsaus homma vielä akselissa ja sitten hiekkapuhallettavaksi. Raidetankojen kavennusta yms. Eteen tosiaan tulee vielä cb:n levyt 5x205 jaolla jotka tällä hetkellä odottelevat tullissa. 2 Link to comment
Tanhis Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Juuri noin se akselin kavennus kuuluukin toteuttaa että ulkopään laakerit jäävät orkkikseksi eikä korvata purkan paloilla. Link to comment
Pasi Posted March 6, 2015 Author Share Posted March 6, 2015 (edited) CB:n etujarrut olis nyt kasattuna ja niinhän siinä kävi, että tuo JBW:n torque vanne ei mahdu pyörimään. Ottaa jarrusatulaan kiinni tosi paljon. Jarrusatulasta voisi hioa jonkin verran tavaraa pois mutta en kuitenkaan siihen alkanut. Vanteet vaihtoon ja tilalle vakio 5 pulttivanteet. Eteen 4" leveät ja taakse 6,5" leveät (levitetty 2,5") Tosiaan vakiovanteissakin on eroja, nuo kuvan mukaiset vanteet sopivat paikoilleen ja tilaa jää hyvin vähän satulan ja vanteen väliin. Kokeilin myös 5 pulttivannetta jossa on keskiössä ulkokehällä niitä reikiä, niin nekin ottivat kiinni. Vanteisiin pitää vaihtaa pölykapselin klipsuja, onko tuohon hommaan jonkinlainen oma työkalu millä niitti laitetaan kiinni? Edited March 6, 2015 by Pasi 1 Link to comment
non-hippy Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Tossa klipsuihin suhtkoht pro "työkalut" https://www.youtube.com/watch?v=p4JmVEXY9-w Link to comment
Stidi Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Eikö sinne spaceria ois saanut väliin torqueiden kanssa, vai oisko tullut liikaa ulos? Link to comment
Tanhis Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7950-t-34-der-große-karmann-1500s/page-12 Tuolla oma versio klipsien kiinnittämisestä ruuveilla ja lukkomuttereilla saa vähemmällä päänraapimisella klipsit kiinni ja jos joku hajoaa niin saa myös tulevaisuudessa vaihdettua helposti. Link to comment
Pasi Posted March 7, 2015 Author Share Posted March 7, 2015 Eikö sinne spaceria ois saanut väliin torqueiden kanssa, vai oisko tullut liikaa ulos? Tuo JBW:n vanne on sellainen josta olisi näkynyt spaceri välistä, ei varmaan olisi katsastuksessa hyväksytty niitä. Vanne ei olisi tullut kuitenkaan liikaa ulos, akselia on kavennettu 4 tuumaa. Täytyy laittaa klipsit ruuveilla kiinni niin pääsee tosiaan helpommalla. Millä maalilla Tanhis maalasi nuo omat vanteet? Link to comment
Tanhis Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Imronel valmiskiilto pintaväri sama kun auton pinnassakin eli ei lakkaa päällä. Link to comment
APO Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Onko kukaan kokeillu kiinnittää noita klipsuja rst poppareilla? Noita itsellä käynyt mielessä kokeilla. Link to comment
mmm5mMattiH Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Minä oon kokeillu, ja hyvin on kolme kesää pysyny. Link to comment
Pasi Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Loppumetreillä tämä alkoi tökkimään ja kunnolla. Vappuajot ainakin näyttää menevän ohi, kuskin puolen olka-akselissa näyttäis olevan jonkinlaista valmistusvirhettä. Kuskin puolelta ei saanut säädettyä camber kulmaa kohdalleen, vaan se jäi positiiviseksi. Oikealla puolen säätö toimi ja oli ok. Koko etuakselisto tuli mittailtua ja tarkistettua, ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin nuo olka-akselit. Vasen Oikea Link to comment
Pasi Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 (edited) Olka-akseli homma selvitetty ja auto liikenteessä. Takaluukkuun laitoin ritilät, kysyin Wolf Partsilta tarjousta luukusta mutten kuitenkaan raskinut tilata sieltä joten hitsailin ja tinasin ritilät itse.. :) Ja vanteet vaihtui myös, edessä vakiot ja takana 6,5" leveät. Edited June 29, 2015 by Pasi 7 Link to comment
Pasi Posted May 8, 2016 Author Share Posted May 8, 2016 (edited) Ajokelit olisi jo mutta auto edelleen tässä vaiheessa... Edited May 8, 2016 by Pasi Link to comment
Meto Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 (edited) Mulla samalla mallilla tällä hetkellä :) Edited May 8, 2016 by Meto Link to comment
Hanttapuli Posted May 8, 2016 Share Posted May 8, 2016 Miten putsasit lootan? Ja millä maalilla maalasit ja onko pysynyt? Oman ilmajäähytölkin loota on semmoisessa jankissa, että sille on tehtävä jotain. Ja nyt on juuri oikea aika, kun konetta ei vielä ole paikallaan. Link to comment
Pasi Posted May 9, 2016 Author Share Posted May 9, 2016 Miten putsasit lootan? Ja millä maalilla maalasit ja onko pysynyt? Oman ilmajäähytölkin loota on semmoisessa jankissa, että sille on tehtävä jotain. Ja nyt on juuri oikea aika, kun konetta ei vielä ole paikallaan. Laatikon puhdistin porakoneella jossa teräsharja, ei se kyllä ollutkaan kovin likainen. Maali oli muistaakseni hammerite metallimaalia, ihan hyvin tuo on näyttänyt pysyvän siellä. Link to comment
Hanttapuli Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 (edited) Ok kiitos! Ja komeeta jälkeä tehty Kuplalle! Edited May 9, 2016 by Hanttapuli Link to comment
Geronimo Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Ajokelit olisi jo mutta auto edelleen tässä vaiheessa... 20160422_141735 (Small).jpg Just samalta näyttää meikäläisenki paksu, torstaina sain hiottua venttiilit ja sylinterin pohjat kansiin suoriksi. Ensviikolla kasaan... Link to comment
Pasi Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 (edited) Saapa nähdä ajetaanko tänä kesänä ollenkaan, on tuo koneprojekti vastustanut niin hyvin.. Elikkä aloin tekemään uutta konetta jälleen kerran, tulihan tuolla edellisellä ajettua kaksi kesää. Hommahan lähti taas kerran lapasesta. Nyt tulee tälläinen: - Autolinea alulohko, valmiiksi avarrettu pidemmälle iskulle - 94mm mahle männät ja putket - 84mm cb kampi, chevy kauloilla - Webcam 86c + webcamin nostajat - 5,5" aa h-profilli kiertokanget - Cb super pro kannet 44x37, w650 tuplajousilla - Idat - Jaycee lyhyet imusarjat - Cb 1.40 keinuvivusto - Suorahampainen nokkapyörä - 1 3/4" merged pakosarja Samalla myös päivitetään vaihteistoa, 3 vaihde 1.48 ja 4 vaihde 1.04 weddlen rattailla. Ja sitten listaa mikä on vastustanut: - Pingpong kampi, akselin pää kiero ja tapit ehkä myös, ei jaksanut tutkia enempää.. - Runkolaakerissa valmistusvika, vaihtoon koko setti. - Nokka-akselin laakereissa, yksi liuska liian paksu. Vaihtoon koko sarja. - Keinuvivuston mukana tulleet lash capit liian tiukat, ei mene paikoilleen. - Weddlen rattaat oli vääränmalliset.. - Imusarjoja piti myös täytehitsata yhdestä kanavasta Mutta jospa se tästä vielä.. :) Edited June 4, 2016 by Pasi Link to comment
Meto Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Moro mikä weddlen rattaissa oli pielessä? Link to comment
Pasi Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Moro mikä weddlen rattaissa oli pielessä? Tuohon minun laatikkoon olisi pitänyt olla pitorenkaalla olevat rattaat, viimeisin malli. Jostain syystä ne olivatkin vääränmalliset, ovat nyt liian pitkät. Link to comment
Meto Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Ok..piti minunkin vähän sovitella 4.ratasta kun oli pari kymppiä liian paksu kytkentähampaan kanssa. Nyt toimii hyvin. Kyllä se siitä vaikka vähän välillä vastuustaakin :) Link to comment
Pasi Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 Pitkästä aikaa vähän päivitystä.. :) Ajattelin luopua virranjakajasta ja laittaa hukkakipinä sytytyksen, hommasin jo kaikki osat. Puolan, at-spark lite boksin, triggerin ja vr anturin. Niitä sitten asentaessa sain idean, että eihän tuohon nyt isoja tarvis tehdä niin sen sais muutettua ruiskuksi..jäis kaikki suutinjumppa jne pois. Boksin sain vaihdettua jossa on ruiskuohjaus. Bensalinjat tehdä ja imuilma/moottorinlämpö anturit laittaa, tietenkin vielä bensapumppu+letkut, suodatin, paineensäädin ja johtosarjat. No, onhan tuossa tekemistä:) Boksin kytkentähommissa ja johtosarjojen tekemisessä sain Metolta hyvin apua, eipä ois kyllä minulta onnistunut tuo homma.. tai oisin varmaan saanut kytkettyä mutten oikein :) Kaasuttimet sain myytyä ja sitten katselemaan läppärunkoja. Läppärunkoja ei ollut paljoa tarjolla ida jaolla, ei jaksanut alkaan vaihtaan imusarjoja, ainoat mitkä löysin oli Jenveyn 48mm läppärungot, ostin sitten ne. Samalla otin myös bensakiskot ja tps anturin. Kaikki ruiskun säätöhommat ja muut on ihan uutta minulle, joten saapa nähdä kuin tässä käy.. :) 3 Link to comment
Pasi Posted June 17, 2017 Author Share Posted June 17, 2017 Etenee pikkuhiljaa, bensalinjat ois valmiina tehtynä auton alle. Vielä pitäisi tehdä kaikki bensaletkut tankin alle ja moottorin puolelle, muutamia an kulmia täytyy tilata lisää. Kaikki kytkennät antureille ja suuttimille puuttuu myös. Ja suuttimet myös vielä pitää hommata. Näissä Jenveyn läppärungoissa kääntyy näköjään läpät eri suuntaan kuin idoissa, tuossa täytyy vähän soveltaa että saa vivuston kiinni. Nuo osat missä vivusto on nyt kiinni on idoista, en nyt parempaakaan keksinyt. Saa sen toimimaan noillakin, kunhan nyt löytyy oikeat säädöt tuohon, niin pitää vähän muotoilla tuota siistimmäksi ja vaikka tigillä hitsata kiinni. Pitempiä vivuston tankoja tuohon ei oikein voinut laittaa, kun sitten olisi loppunut liikevara kesken tuosta keskiosasta, se osuu sitten puhallinkoppaan kiinni. Ja tuo alempi kiinnitysreikä mikä näkyy tuossa läppärungon vivustossa niin siihen ei mahdu mitään, se osuu jo nyt melkein imusarjaan. Jos on jollain parempi visio kuinka tuon voisi tehdä niin saa ehdottaa.. :) Link to comment
Anpu Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Nätimpi ois alareiässä. Taivuttais hieman tai hitsais mutterin kiinni. Idan vipua ei saa suoraan läppäakseliin kiinni, niittaamalla kasattu? Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Mitä jos nuo vivustot vaihtaisi päikseen tuohon keskiosaan, eikös ne sitten kulkisi suoremmassa linjassa? Vai tuleeko laturinjalka eteen? Tarklotan siis vivustojen kiinnitystä keskiosaan johon kaasuvaijeri kiinnittyy. Link to comment
Pasi Posted June 18, 2017 Author Share Posted June 18, 2017 Nätimpi ois alareiässä. Taivuttais hieman tai hitsais mutterin kiinni. Idan vipua ei saa suoraan läppäakseliin kiinni, niittaamalla kasattu? Eipä se onnistukkaan laittaa tuohon alempaan reikään kiinni, tuo tanko lähtee tuosta työntämään kun painaa kaasua ja siihen pitäisi saada vetoliike jos aikoo laittaa alempaan reikään kiinni. Idan vipua ei oikein saa suoraan kiinni läppäakseliin. Vivuston paikkoja vaihtamalla keskiosassa tilanne ei ole sen parempi, laturinjalka tulee tosiaan eteen. Link to comment
Anpu Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 (edited) Eipä se onnistukkaan laittaa tuohon alempaan reikään kiinni, tuo tanko lähtee tuosta työntämään kun painaa kaasua ja siihen pitäisi saada vetoliike jos aikoo laittaa alempaan reikään kiinni. Idan vipua ei oikein saa suoraan kiinni läppäakseliin. Vivuston paikkoja vaihtamalla keskiosassa tilanne ei ole sen parempi, laturinjalka tulee tosiaan eteen. Juu toi laturin jalka ei tulutkaan mieleen käyttösuunnan muutoksessa. Riittääkö keskiakselin/vaijerin liikerata kun IDA:n vipu on huomattavasti lyhempi? Gene-gergin ida imusarjoissa ois laipat molemmin päin, voi meinaan tehdä tiukkaa bensakiskon kanssa ja samalla kääntyis vivun suunta. Edit: Näyttäs nuo mahtuvan ;) Edited June 18, 2017 by Anpu Link to comment
Pasi Posted July 10, 2017 Author Share Posted July 10, 2017 Jep, kasasin nyt vivuston noilla idan osilla paikoilleen. Kyllä sen saa noillakin toimimaan, täytyy vaan sitten muotoilla nuo siistimmäksi. Bensaletkut tein tankin alle ja moottoritilaan teflonteräspunos letkulla ja an liittimillä. Suuttimet on hommattu finjectorilta, boschin ev14 320cc Tänään sitten sain ensimmäisen kerran koneen käyntiin ruisku vehkeillä, säätöhommaa vielä tiedossa mutta kuitenkin kävi jo.. :) 2 Link to comment
Pasi Posted July 24, 2017 Author Share Posted July 24, 2017 No niin, vielä ehti tälle kesälle ajamaan, tänään katsastettu. Nyt vaan sitten hakemaan parempia säätöjä ruiskuun. Jarrut oli positiivinen yllätys, takana kun on kuitenkin empin levysarja niin ei hirveästi ollut luottoa siihen. 2 Link to comment
Pasi Posted January 6, 2018 Author Share Posted January 6, 2018 Siinä, vaikka kyllähän sä tiesit jo tuon 3 Link to comment
Pasi Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 Päivitystä, räikkä kiinni asentoon ja lohko momenttiin. Nokka-akseli ja nostajat vaihdettu, nyt on siis jpm:n nokka 282° ja Thorsten Pieper työkaluteräsnostajat. Tuo nokka on aika samanlainen kuin englen fk-89. Nostoa tulee reilusti enemmän kuin aiemmin, n. 15.5mm. Mäntiin tein imuventtiileille pienet kolot ihan varalta, tilaa jäi ilman niitä hieman alle 2mm. Kansista pieni siivu pois ja puristukset nousee 11.5 Tehotavoite jäi tosiaan harmittavan lähelle ja siksi vaihdoin nokan ? Ja tosiaan oli hyvä, että aukasin koneen. Kolmesta nostajasta oli jo pinta mennyt rikki, vaikka nokan ja nostajien sisäänajon tein sinkkujousilla ja lisäaineilla ja asiaankuuluvilla rasvoilla jne. 2 Link to comment
Recommended Posts