Jump to content
Sign in to follow this  
Pasi

Tuksu -65

Recommended Posts

Vähän päivitystä tähänkin projektiin, kaasuttimien säädöthän meni aikalailla uusiksi kun laitoin tuohon update kitin.

 

Olipa kyllä huomattava ero, varsinkin matalilla kierroksilla toimii paljon paremmin. Paketin mukana tulleet lisäilma ja pääsuuttimet laitoin suoraan paikoilleen ja nämä näyttivät olevan juuri sopivat. Tyhjäkäyntisuuttimia täytyy kokeilla vielä pienempiä, tasakaasulla menee vähän turhan rikkaalla.

 

Loppusyksystä ehti vielä käydä rullilla mutkan ja tulokset oli ihan miellyttävät. 

 

Kyllähän tuolla oli ihan mukava ajella, sen mitä ehti n.2500km. Pysyy liikenteen mukana ihan kivasti, ens kesänä toivottavasti myös.

 

Tekis kyllä mieli kokeilla eri nokkaa tuohon, saa ehdottaa vaihtoehtoja..  Toki kannet täytyisi saada paremmin virtaavaksi.

 

 

 

post-803-0-87280000-1419801257_thumb.jpg

post-803-0-89700200-1419801270_thumb.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post

Yhden huippu virivelhon sanomaan uskoen, VW moottori kulkee huippuhyvin pienemmälläkin astemäärällä kunhan kannet tehdään huippuhyvin kanaviltaan ja venttileillä mittaa jotta saa pistää nostoa sopivasti kadulle ja paljon kisailuun. 42 imuvenojen tilalle 117-119mm 44mm + tuplavenat ja pakosille samanpituiset, 10:1 puristukset yms. Web-cam A86 tai B86 + 1,4 keikut. http://www.webcamshafts.com/index_blank.html?pages/vehicle_search.html, nokan säätö aluksi nollaan ja jos tuntuu jotta yläpäähän haluaa lisää löylyä niin 2-4 astetta myöhäselle. Sisäkurkut suuremmaksi, suuttimet ja säädöt vimpanpäälle laajakaista lambdaa yms. Tehokas puola ja tarkasti säädettävä virranjakaja yms. 94pytyt männät jne.

 

No nykyiseen kokoonpanoon ni nokka on ookoo,  joko 92 paksuseinäset tai 94 syltty mäntäsetillä, kansiin isommat imut, ruttuu vähä ylemmäs 10:1, kanavat ja imusarjat avartaa järjellä paremmaksi, nokkaa 2 astetta myöhäselle, sisäkurkut isommaksi, suutinjumppaa, tehokasta tarkkaa syttyy. Pakosarja ja putkisto yms..

 

Kunhan nyt kirjoittelin lämpimikseni ja ehdottelin .... ainahan joku tietää paremmin ja osaa ehdottaa parempaa, kalliimpaa, tehokkaampaa yms..

Share this post


Link to post

Moottoripuolelle ei ainkaan tänä talvena tule mitään muutoksia, kiitos vaan ehdotuksesta. Etuakselia ja etujarruja päivitetään vähän.

 

Selailin netistä juttuja paljonko voi kaventaa pallonivelakselia, että ei tarvitse tehdä sisälokasuojaan muutoksia. Löysin jonkun hepun topicin jossa oli kavennettu 4 tuumaa akselia ja sisälokasuojiin ei tarvinnut tehdä mitään.. siitä se ajatus sitten lähti. Hommasin orkkis akselin ja sitten hommiin.

 

Iskaritornit oli kavenettava, että mahtuu paikoilleen. Vähän oli hankala tehdä tuota kun siinä ei ollut ilmoitettu mittoja...post-803-0-95374000-1423254636_thumb.jpg

 

Kuvien mukaan tein ja hyvin mahtui paikoilleen.post-803-0-63283200-1423254660_thumb.jpgpost-803-0-92979700-1423254670_thumb.jpg

 

Samalla laitettiin säätöpalat ja akselista se 4 tuuma pois.post-803-0-70013600-1423254649_thumb.jpg

 

Muutama hitsaus homma vielä akselissa ja sitten hiekkapuhallettavaksi. Raidetankojen kavennusta yms.

 

Eteen tosiaan tulee vielä cb:n levyt 5x205 jaolla jotka tällä hetkellä odottelevat tullissa.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Juuri noin se akselin kavennus kuuluukin toteuttaa että ulkopään laakerit jäävät orkkikseksi eikä korvata purkan paloilla.

Share this post


Link to post

CB:n etujarrut olis nyt kasattuna ja niinhän siinä kävi, että tuo JBW:n torque vanne ei mahdu pyörimään. Ottaa jarrusatulaan kiinni tosi paljon. Jarrusatulasta voisi hioa jonkin verran tavaraa pois mutta en kuitenkaan siihen alkanut.

 

Vanteet vaihtoon ja tilalle vakio 5 pulttivanteet. Eteen 4" leveät ja taakse 6,5" leveät (levitetty 2,5") 

 

Tosiaan vakiovanteissakin on eroja, nuo kuvan mukaiset vanteet sopivat paikoilleen ja tilaa jää hyvin vähän satulan ja vanteen väliin.

Kokeilin myös 5 pulttivannetta jossa on keskiössä ulkokehällä niitä reikiä, niin nekin ottivat kiinni.

 

 

Vanteisiin pitää vaihtaa pölykapselin klipsuja, onko tuohon hommaan jonkinlainen oma työkalu millä niitti laitetaan kiinni?

post-803-0-47261100-1425650124_thumb.jpg

post-803-0-69049800-1425650136_thumb.jpg

post-803-0-47155500-1425650148_thumb.jpg

Edited by Pasi
  • Like 1

Share this post


Link to post

Eikö sinne spaceria ois saanut väliin torqueiden kanssa, vai oisko tullut liikaa ulos?

Share this post


Link to post

Eikö sinne spaceria ois saanut väliin torqueiden kanssa, vai oisko tullut liikaa ulos?

Tuo JBW:n vanne on sellainen josta olisi näkynyt spaceri välistä, ei varmaan olisi katsastuksessa hyväksytty niitä. Vanne ei olisi tullut kuitenkaan liikaa ulos, akselia on kavennettu 4 tuumaa.

 

Täytyy laittaa klipsit ruuveilla kiinni niin pääsee tosiaan helpommalla. Millä maalilla Tanhis maalasi nuo omat vanteet?

Share this post


Link to post

Imronel valmiskiilto pintaväri sama kun auton pinnassakin eli ei lakkaa päällä.

Share this post


Link to post

Onko kukaan kokeillu kiinnittää noita klipsuja rst poppareilla? Noita itsellä käynyt mielessä kokeilla.

Share this post


Link to post

Ok, eli niillä mennään.

Share this post


Link to post

Loppumetreillä tämä alkoi tökkimään ja kunnolla. Vappuajot ainakin näyttää menevän ohi, kuskin puolen olka-akselissa näyttäis olevan jonkinlaista valmistusvirhettä. Kuskin puolelta ei saanut säädettyä camber kulmaa kohdalleen, vaan se jäi positiiviseksi. Oikealla puolen säätö toimi ja oli ok.  Koko etuakselisto tuli mittailtua ja tarkistettua, ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin nuo olka-akselit. 

 

 

 

post-803-0-18143000-1429951907_thumb.jpg

 

post-803-0-07271800-1429951973_thumb.jpg            post-803-0-78452600-1429952050_thumb.jpg

Vasen                                                                                            Oikea

 

 

post-803-0-80105100-1429952153_thumb.jpg             post-803-0-42426200-1429952202_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Olka-akseli homma selvitetty ja auto liikenteessä. 

 

Takaluukkuun laitoin ritilät, kysyin Wolf Partsilta tarjousta luukusta mutten kuitenkaan raskinut tilata sieltä joten hitsailin ja tinasin ritilät itse.. :)

 

Ja vanteet vaihtui myös, edessä vakiot ja takana 6,5" leveät.

 

 

post-803-0-64393000-1435612557_thumb.jpg

 

 

post-803-0-48608800-1435612631_thumb.jpg

Edited by Pasi
  • Like 7

Share this post


Link to post

Ajokelit olisi jo mutta auto edelleen tässä vaiheessa...

 

 

post-803-0-50478700-1462699423_thumb.jpg

 

Edited by Pasi

Share this post


Link to post

Mulla samalla mallilla tällä hetkellä :)

Edited by Meto

Share this post


Link to post

Miten putsasit lootan? Ja millä maalilla maalasit ja onko pysynyt? Oman ilmajäähytölkin loota on semmoisessa jankissa, että sille on tehtävä jotain. Ja nyt on juuri oikea aika, kun konetta ei vielä ole paikallaan.

Share this post


Link to post

Miten putsasit lootan? Ja millä maalilla maalasit ja onko pysynyt? Oman ilmajäähytölkin loota on semmoisessa jankissa, että sille on tehtävä jotain. Ja nyt on juuri oikea aika, kun konetta ei vielä ole paikallaan.

Laatikon puhdistin porakoneella jossa teräsharja, ei se kyllä ollutkaan kovin likainen. Maali oli muistaakseni hammerite metallimaalia, ihan hyvin tuo on näyttänyt pysyvän siellä.

Share this post


Link to post

Ajokelit olisi jo mutta auto edelleen tässä vaiheessa...

 

 

attachicon.gif20160422_141735 (Small).jpg

 

Just samalta näyttää meikäläisenki paksu, torstaina sain hiottua venttiilit ja sylinterin pohjat kansiin suoriksi. Ensviikolla kasaan...

Share this post


Link to post

Saapa nähdä ajetaanko tänä kesänä ollenkaan, on tuo koneprojekti vastustanut niin hyvin..

 

Elikkä aloin tekemään uutta konetta jälleen kerran, tulihan tuolla edellisellä ajettua kaksi kesää. Hommahan lähti taas kerran lapasesta. Nyt tulee tälläinen:

 

- Autolinea alulohko, valmiiksi avarrettu pidemmälle iskulle

 

- 94mm mahle männät ja putket

 

- 84mm cb kampi, chevy kauloilla

 

- Webcam 86c + webcamin nostajat

 

- 5,5" aa h-profilli kiertokanget

 

- Cb super pro kannet 44x37, w650 tuplajousilla

 

- Idat

 

- Jaycee lyhyet imusarjat

 

- Cb 1.40 keinuvivusto

 

- Suorahampainen nokkapyörä

 

- 1 3/4" merged pakosarja

 

 

 

Samalla myös päivitetään vaihteistoa, 3 vaihde 1.48 ja 4 vaihde 1.04 weddlen rattailla.

 

 

 

Ja sitten listaa mikä on vastustanut:

 

- Pingpong kampi, akselin pää kiero ja tapit ehkä myös, ei jaksanut tutkia enempää..

 

- Runkolaakerissa valmistusvika, vaihtoon koko setti.

 

- Nokka-akselin laakereissa, yksi liuska liian paksu. Vaihtoon koko sarja.

 

- Keinuvivuston mukana tulleet lash capit liian tiukat, ei mene paikoilleen.

 

- Weddlen rattaat oli vääränmalliset..

 

- Imusarjoja piti myös täytehitsata yhdestä kanavasta

 

 

Mutta jospa se tästä vielä..  :)

Edited by Pasi

Share this post


Link to post

Moro mikä weddlen rattaissa oli pielessä?

Tuohon minun laatikkoon olisi pitänyt olla pitorenkaalla olevat rattaat, viimeisin malli. Jostain syystä ne olivatkin vääränmalliset, ovat nyt liian pitkät.

Share this post


Link to post

Ok..piti minunkin vähän sovitella 4.ratasta kun oli pari kymppiä liian paksu kytkentähampaan kanssa.

Nyt toimii hyvin.

Kyllä se siitä vaikka vähän välillä vastuustaakin :)

Share this post


Link to post

Pitkästä aikaa vähän päivitystä.. :)

 

Ajattelin luopua virranjakajasta ja laittaa hukkakipinä sytytyksen, hommasin jo kaikki osat. Puolan, at-spark lite boksin, triggerin ja vr anturin. Niitä sitten asentaessa sain idean, että eihän tuohon nyt isoja tarvis tehdä niin sen sais muutettua ruiskuksi..jäis kaikki suutinjumppa jne pois. Boksin sain vaihdettua jossa on ruiskuohjaus. Bensalinjat tehdä ja imuilma/moottorinlämpö anturit laittaa, tietenkin vielä bensapumppu+letkut, suodatin, paineensäädin ja johtosarjat. No, onhan tuossa tekemistä:)

 

Boksin kytkentähommissa ja johtosarjojen tekemisessä sain Metolta hyvin apua, eipä ois kyllä minulta onnistunut tuo homma.. tai oisin varmaan saanut kytkettyä mutten oikein :)

 

Kaasuttimet sain myytyä ja sitten katselemaan läppärunkoja. Läppärunkoja ei ollut paljoa tarjolla ida jaolla, ei jaksanut alkaan vaihtaan imusarjoja, ainoat mitkä löysin oli Jenveyn 48mm läppärungot, ostin sitten ne. Samalla otin myös bensakiskot ja tps anturin.

 

 

Kaikki ruiskun säätöhommat ja muut on ihan uutta minulle, joten saapa nähdä kuin tässä käy.. :)

 

post-803-0-78367700-1497646860_thumb.jpg

  

post-803-0-07592900-1497646901_thumb.jpg

 

post-803-0-97709900-1497646934_thumb.jpg

 

post-803-0-95700100-1497647156_thumb.jpg

 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Etenee pikkuhiljaa, bensalinjat ois valmiina tehtynä auton alle. Vielä pitäisi tehdä kaikki bensaletkut tankin alle ja moottorin puolelle, muutamia an kulmia täytyy tilata lisää.

 

Kaikki kytkennät antureille ja suuttimille puuttuu myös. Ja suuttimet myös vielä pitää hommata.

 

post-803-0-48063100-1497732903_thumb.jpgpost-803-0-35339900-1497732958_thumb.jpg

post-803-0-46540900-1497733005_thumb.jpg

 

 

Näissä Jenveyn läppärungoissa kääntyy näköjään läpät eri suuntaan kuin idoissa, tuossa täytyy vähän soveltaa että saa vivuston kiinni. 

Nuo osat missä vivusto on nyt kiinni on idoista, en nyt parempaakaan keksinyt. Saa sen toimimaan noillakin, kunhan nyt löytyy oikeat säädöt tuohon, niin pitää vähän muotoilla tuota siistimmäksi ja vaikka tigillä hitsata kiinni. Pitempiä vivuston tankoja tuohon ei oikein voinut laittaa, kun sitten olisi loppunut liikevara kesken tuosta keskiosasta, se osuu sitten puhallinkoppaan kiinni. Ja tuo alempi kiinnitysreikä mikä näkyy tuossa läppärungon vivustossa niin siihen ei mahdu mitään, se osuu jo nyt melkein imusarjaan. Jos on jollain parempi visio kuinka tuon voisi tehdä niin saa ehdottaa.. :)

Share this post


Link to post

Nätimpi ois alareiässä. Taivuttais hieman tai hitsais mutterin kiinni. Idan vipua ei saa suoraan läppäakseliin kiinni, niittaamalla kasattu?

Share this post


Link to post

Mitä jos nuo vivustot vaihtaisi päikseen tuohon keskiosaan, eikös ne sitten kulkisi suoremmassa linjassa? Vai tuleeko laturinjalka eteen?

 

Tarklotan siis vivustojen kiinnitystä keskiosaan johon kaasuvaijeri kiinnittyy.

Share this post


Link to post

Nätimpi ois alareiässä. Taivuttais hieman tai hitsais mutterin kiinni. Idan vipua ei saa suoraan läppäakseliin kiinni, niittaamalla kasattu?

Eipä se onnistukkaan laittaa tuohon alempaan reikään kiinni, tuo tanko lähtee tuosta työntämään kun painaa kaasua ja siihen pitäisi saada vetoliike jos aikoo laittaa alempaan reikään kiinni. 

 

Idan vipua ei oikein saa suoraan kiinni läppäakseliin. 

 

Vivuston paikkoja vaihtamalla keskiosassa tilanne ei ole sen parempi, laturinjalka tulee tosiaan eteen.

Share this post


Link to post

Eipä se onnistukkaan laittaa tuohon alempaan reikään kiinni, tuo tanko lähtee tuosta työntämään kun painaa kaasua ja siihen pitäisi saada vetoliike jos aikoo laittaa alempaan reikään kiinni. 

 

Idan vipua ei oikein saa suoraan kiinni läppäakseliin. 

 

Vivuston paikkoja vaihtamalla keskiosassa tilanne ei ole sen parempi, laturinjalka tulee tosiaan eteen.

Juu toi laturin jalka ei tulutkaan mieleen käyttösuunnan muutoksessa. Riittääkö keskiakselin/vaijerin liikerata kun IDA:n vipu on huomattavasti lyhempi?

Gene-gergin ida imusarjoissa ois laipat molemmin päin, voi meinaan tehdä tiukkaa bensakiskon kanssa ja samalla kääntyis vivun suunta.

2585232.jpg

 

Edit: Näyttäs nuo mahtuvan ;)

 

Photo0412.jpg

Edited by Anpu

Share this post


Link to post

Jep, kasasin nyt vivuston noilla idan osilla paikoilleen. Kyllä sen saa noillakin toimimaan, täytyy vaan sitten muotoilla nuo siistimmäksi. Bensaletkut tein tankin alle ja moottoritilaan teflonteräspunos letkulla ja an liittimillä.

 

Suuttimet on hommattu finjectorilta, boschin ev14 320cc

 

Tänään sitten sain ensimmäisen kerran koneen käyntiin ruisku vehkeillä, säätöhommaa vielä tiedossa mutta kuitenkin kävi jo.. :)

 

post-803-0-11133300-1499716152_thumb.jpg 

  • Like 2

Share this post


Link to post

No niin, vielä ehti tälle kesälle ajamaan, tänään katsastettu. Nyt vaan sitten hakemaan parempia säätöjä ruiskuun. Jarrut oli positiivinen yllätys, takana kun on kuitenkin empin levysarja niin ei hirveästi ollut luottoa siihen.

 

post-803-0-74354200-1500927302_thumb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Päivitystä, räikkä kiinni asentoon ja lohko momenttiin. Nokka-akseli ja nostajat vaihdettu, nyt on siis jpm:n nokka 282° ja Thorsten Pieper työkaluteräsnostajat.

Tuo nokka on aika samanlainen kuin englen fk-89.

Nostoa tulee reilusti enemmän kuin aiemmin, n. 15.5mm. Mäntiin tein imuventtiileille pienet kolot ihan varalta, tilaa jäi ilman niitä hieman alle 2mm.

Kansista pieni siivu pois ja puristukset nousee 11.5

 

Tehotavoite jäi tosiaan harmittavan lähelle ja siksi vaihdoin nokan ?

Ja tosiaan oli hyvä, että aukasin koneen. Kolmesta nostajasta oli jo pinta mennyt rikki, vaikka nokan ja nostajien sisäänajon tein sinkkujousilla ja lisäaineilla ja asiaankuuluvilla rasvoilla jne.

IMG_20180224_204333.jpg

IMG_20180113_163924.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...