Jump to content

BIF 2014 tekniikkatuokio


P_Valtonen

BIF 2014 tekniikkatuokio  

45 members have voted

  1. 1. BIF 2014 tekniikkatuokio

    • Arpa- / nopeuskasaus 3,0 - kone
      18
    • Vaihdelaatikko kasaus
      16
    • Hitot noista, keskitytään pussikaljotteluun
      11


Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Posted

Nyt näyttäs siltä että hommassa vois tulla kohta asken eteenpäin....

 

Mukaan mahtus se puolisen tusinaa ukkoa, eli puolet vielä paikoista vapaana.

Guest Kalsuto
Posted

Offtopic kysymys, milloin ja missä tämä on? Arvaan, että heinäkuun viimeinen viikonloppu ja Visulahdessa. Osuiko?

Posted

Nyt näyttäs siltä että hommassa vois tulla kohta asken eteenpäin....

 

Mukaan mahtus se puolisen tusinaa ukkoa, eli puolet vielä paikoista vapaana.

 

Mahtuisko virtuaalikasaaja, heh.

Posted

Paikka ja aika FVWA'n väki infoaa myöhemmin. Niitä en tiedä sorry.

FVWA'lla on kokous kohtapuolin, miettinevät tätä paikka/aikataulu-asiaa siellä.

 

ARto ja muut virtuaalikasaajat pääsee ständin viereen kattoo kasaamista valkokankaalta. Tervetuloa

  • Like 1
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
Posted (edited)

Nyt asiasta jo vähän valmiimpaa tietoa

http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=25090&start=10

 

Nyt kasassa kuusi lootakasausta.
* Tipi Delwareista
* X-PJ
* Bling-Bling

* Mr Eemeli

* Delwarien tiimi nr 2

* Varaus Henkar(i) rouvineen, tulloo jos on tullakseen :)

 

 

Nämäkin toki riittää, on meillä väljää 60neliön teltassa :D

 

 

 

Ja lopuksi aiheeseen liittyva kuvatus:

beetletransdiagram1.gif

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Persus!
Ylläoleva linkki menee fvwa'n jäsen puolelle. Sorry moka. Laitan tuosta juttua silleen että myös ei-jäsenet saa selvää :/

 

Edit-1

Ja patskat ohessa lootatiedot copy-pastena:

 

Noniin. Tähän saatu pikkusen selvyyttä taas...

1.
Nyt tulossa 4 kasaajaa. Lisää mahtuu 2

2.

Tuo tullessasi 1,5m +1m pöytä. Korkeus vapaa. Suositeltavaa tuoda myös oma tuoli.

3.
Pikaohje purkuun: ********start*********************

Sitten lopuksi pikanen ohjeistus lootan purkuun

- Pese koko laite ulkoa painepesurilla, varsinkin saumakohdat. Ei tarvia alkaa nuolemaan puhtaksi, sauma kohdat on kriittiset.

* IRS. Sisemmät vetarin nivelet irti lootasta
* Lukkosokka kumikorkin alta pois (korkki on siellä veseliinin seassa, ihan pohjalla)    
* Nyppäse nivelen pesä irti askista.


* HEILURI. Jarrukamat irti kaikki
* Sitten lootan päästä sisemmän kehän mutskut irti, jotta vetarin putki irtoaa kumineen. Nämä on 10 kovusia rokkoineen, älä hävitä!
* Tän jälkeen ulosvetäjä akselin päähän & vetää latan kiinnikeistä laakeria ulos (toinen vaihtoehto hakata 5-10kg lekalla, mutta varo valurautasten latan kohtien rikkomista putkesta!)
* Kun putki irto, ota sokka ”lohenpyrstön” edestä (sokka jää vetarin varteen kilisemään) ja vedä sitten vetari ulos perästä
* Tän jälkeen ulos vielä 2kpl / vetari puolukuita talteen & ota ulos se potero jossa vetari oli


Nyt sullon loota jossa on vetoromppeet irti. Tän jälkeen alkaa varsinainen purkamien  ;)

Avaa tuolta ylin kuva, siellä osa viitteistä
http://www.ratwell.com/technical/Transaxle.html

- Hockey stikki kotelo irti. Huom mutterikoko on 7mm & kovaa tavaraa, ÄLÄ HÄVITÄ MUTSKUJA / RIKKOJA
- Sitten pitäs ottaa hokeyn alta akselien sokat (tai mutterit [riippuen vuosimallista]) irti.
- Tuolla on 3 eri kohtaa, joihin jo irrotettu hockey kahva ottaa kiinni. Vetäse reunimmaiset ulos. Nyt sulla on pakki ja nelonen pesässä yht ikaa. Eli ylä- ja ala-akseli jumissa. Saat irrotettu ylä/&ala akselien mutterit, kun akselit ei pyöri karkuun. Jos sullon sokka kiinnitys, niin tätä ei tarvia tehdä. Mutterissa taas pakollinen.
- Tän jälkeen ota 8mm mutterit ja rikat pois pääty kappeleesta. Nämä on 10 kovusia, älä hävitä!
- Sitten perän vierestäs molemmat posket irti (merkkaa kumpi on kumpi!) ja perä ulos lootasta. Ja taas sama ratkutus; mutskut & rikat talteen, on taas kovempaa matskua.
- Sitten perän kohdalta lootasta: sokka irti perän päällä olevasta akselista ja sokan siirto painelaakerin suuntaan (huom vain siirto! Ei irrotusta). Nyt saa pakin (osa 17) holkin työnettyä painelaakerin suuntaan ja sitten pyöritettyä akselin poikki perän päältä. Viimesenä akseli (25). Huomaa se kierre tumppi tuolla alselin liitoksessa on taas tätä 7mm mystistä kokoa, saa olla hävittämättä sitäkin
- Sitten alkaa hauskuus; pinjonin (osa 16) irrotus. Toi voi olla joko 4x bultti (vanha malli) tai 1x saakelin iso mutteri (uusi malli) kiinni lootan rungossa. Vanha aukeaa ihan hylsyllä + voimalla. Mullon tuohon uuteen mutskuun spezial-työkalu, samaten Henkalla. Molempia saa lainaksi, kun vaan pyytää. Saa soittaa :) Jos purat tuon taltta-vasara meiningillä, niin hanki uusi mutteri (vaikka VAG)
- Kun pinjonin mutteri/pultti kiinnitys irti, alkaa haastavin osuus. Pura kahdella pultilla ja jatko mutterilla rattaat kotelostaan ulos. Eli työntytyökaluna menbee. Eli tuo keksintä perämöykyn tilalle ja kiristelet osia pikkuhiljaa ulospäin. HUOMAA rattaiden pyörittävä KOKO IRROTUKSEN AJAN sormivoimalla. Jos joku vetää jumiin, on rikkoutumis vaara, siinä vaiheessa pakkia ja uusi yritys.
- Kun rataspaketti irti, palauta pakki ja nelone kohdalleen. Sitten avaa näissä liikuttamissasi akseleissa olevat siirtimen pultit (noi on kiinni 7 ja 10/11 välissä). Tähän vinkki, siirtimien paikat voidaan katsoa käsin kasauksen yhteydessä tarkasti, mutta tämä asettelu voidaan tehdä myös niin että porataan vaikka 3m läpi reikä siirrin / akselin läpi. Kun lootaa kasataan niin laitetaan reikään putkisokka = 100% oikea asento saavutetaan helposti. Boonuksena sokka ehkäsee osien liikkumista ääritapauksissa (ja vaihteiston sekoamista). Jääskeläinen käytti tätä omassa kilpurissaan vuosituhannen vaihteessa.
- Sitten tarvitaan väkivaltaa: alupäädystä pitää saada molemmat rattaiden akselit irti. Vasaraa tai prässiä sopivassa määrin. Huomaa että noi tarviaa voimaa vuorotella, ei lähde niin että otaa toisen akseli ja hakkaa se irti, vaan on naputettava vuorotellen.


Nyt pitäs olla tilanne jossa sulla on rattaiden akselit irrallaan ja alumiini rungot samaten

- Nyt alat purkamaan akseleita järjestyksessä. Katto kummasta päästä romppeet saat irti ja sieltä vaan osaset yksi kerrallaan irti. Ohjetta linkeissä
http://www.ratwell.com/technical/Transaxle/MainShaftExploded.jpg
http://www.ratwell.com/technical/Transaxle/PinionShaftExploded.jpg
- Tarkista että laakerien pinnat on OK. HUOMAA ei pelkkä sisäpinta (akseli) vaan toinen se myös (ulko koolo), joka on taas rattaan sisäpinnassa.
- Sitten kun kaikki purettu, niin putsaa kaikki sisus-osaset ja niiden ylimääräset öljyt vaikka karkeasti pyyhkeellä
- Osa joka voi jättää purkamatta, on pinjon akselista viimesen päälaakerin. Sitä ei voi tiukata, tai voi mutta se on taas oma show ja siihen ei nyt resurssit riitä  :?

*********************'*Stop**************************************'*

Lisävinkit;

4.
Huomaa että ykkösen ja nelosen laakerien sisäkoolit on perhanan tiukassa lämpörympillä akseleissaan.
Yllä olevista linkin kuvista siis osat "6" ja "19". Näille irrotusvinkkinä väkivaltaa; rälläköi halki tarvittaessa tai hitsaa vaikka iskuvasara kiinni, kunhan irtoaa. Näitä on mulla mukana tarvittava määrä Mr Kottenilta.

5.
Yhden lootan kasaaminen ottaa aikaa n neljä tuntia, kun KAIKKI etukäteshommat on tehtävä oikein ja osat kasaantuu kuten suunniteltu.
Käy tutustumassa tuohon aikaisempaa tapahtumaan ja katto miten tavarat on siellä lajiteltu etc.
http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/16946-salainen-laatikkokasaus-tapahtuma-lahdessa/
Kaikki ylimääränen tusaaminen ja putsaaminen pitää olla hoidettu ennen tapahtumaa, jottei aikataulu kuse!

6.
Mulla ja Henkalla on paljon tavaraa mukana. Myymme järkirahaan noita. Esimerkiksi jos vaikka löytyy vaurioituneita rattaita. 100% kattavuutta emme voi taata varastostamme. Eli jos löydät jo purkuvaiheessa jotakin rikkonaista / uusinnan tarpeista lootastasi, hanki se jo ennen tapahtumaa. Tai ainakin varmenna meiltä että ko osaa löytyy jommmalta kummalta.....

7.
Tuo ne samat työkalut joita käytit purkaessasi, niillä pärjäät. Mä + pääkasaaja tuodaan omat setit joissa on myös erikoistyökalut mukana prässeistä, momenteista, erikoisavaimista ja tiivisteliimoista lähtien kaikki tarvittava.

8.
Sitten uudet osat (synkat ja tiivisteet). Näitä tuon paikanpäälle tarvittavan määrän. Nämä maksavat paikalla, sen minkä AC netti näyttää hinnaksi, eli säästät toimitukulut kun ostat kalikat paikanpäältä.
http://aircooled.fi/tuote/1681/synkrorengas-t123-12-vaihteelle-965479
http://aircooled.fi/tuote/1682/synkrorengas-t123-34-vaihteelle-461479
http://aircooled.fi/tuote/116/vaihteiston-tiivistesarja-t123-860779
http://aircooled.fi/tuote/1501/vaihdelaatikon-nokkakappaleen-stefa-t12-8671282
Huomaa, jos lootastasi löytyy vaikka uutta vastaavat synkat ja et tarvitsekkaan vaikka 3-4 synkkia, niin sun tarviaa maksaa vain ne mitä käytät. Esim Lahden tilaisuudessa osa teki näin. Meitä helpottaaksemme, tuo osasista tasaraja. Thänx...
Tän lisäksi, jos haluat käyttää toisen toimittajan tivareita / synkkia, niin siitä vaan. Tässä tapahtumassa on tarkotus jakaa lootan kasaus tietoa eikä myydä tonnilla vaihdelaatikkojen varaosia.

9.
Kasaamis paikka on FVWAn varaama 6x10m teltassa ravintolan naapurissa.
Pääkasaajalle on head-set ja kajarit, niin höpinät kuuluu hyvin
Mä kiepun seassa ns apu-opena, jos on kysyttävää / varmennettavaa hommasta
DLW / Puavo toimittaa kamerat, niin saadaan arpakone tyylinenvideo kasaamisesta aikaseksi

10.
Kasaamisaikataulu.
Alotetaan kun FVWAn vuosikokous on ohi. Päivitän tähän tiedon, kun saan sen...  

11.
Last but not the least. Mitä tää lysti nyt sitten maksaa?
Jos määrittelen että tieto maksaa 20e/h ja kasaaminen optimitapauksesa ottas sen 4h. Niin tuo mukaasi 80e, jonka keräämme ennen aloitusta. Rahat menevät tilaisuuden järjestäjän pohjattomaan harrastekassaan.
HUOM jos sulla jää kasaaminen kesken, vaikka olet purkanu lootan niin että joku siirrin on patskana (eikä löydy mun/Henkan varastosta) ja homma jää siksi vaiheeseen, rahoja ei palauteta. Olet toki paikalla loppuun asti & opiskelet homman, että osaat kasata lootasi loppuun asti omatoimisesti kun saat hankittua puuttuneen osasen.
Tieto maksaa sen 80e, linkitetyt kamat taas sen joka likissä on ja Henkka/Petteri akselin käytetyt taas sopiva harrastelijahinta

Edited by P_Valtonen
  • 2 weeks later...
Posted

Noni, mä tarttisin sellasen pinionmutteriin sopivan hylsyn lainaan ny, anyone? Petterille jo pistin viestii viis minuuttia sitte eikä oo vieläkään vastannu... viikonloppuna tai alkuviikosta aattelin yhen irssitoosan purkaa.

Posted

Ja Heinolan Gene Berg pelasti päivän ja pisti hylsyn matkikseen. Ja mä pesin yhen laakerivikaisen irssisalkun oottamaan purkua. Ehjää ei kai kannata korjata?

Posted

Vai että Heinolan Keke Perkki...  :D

Huomenn lähtee matkiksella. Palauta BIFfiin

Henkan työkalu on muuten vielä käyttämättä, jos jollakin tarvetta.

 

Ehjää ei kannata purkaa. Vähän sama homma kuin pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi aina jatkaa.... :)

 

.

.

.

.

Asiasta kolmanteen, jos joku haluaa tulla kasaa, mutta harjottelu-loota puuttuu, niitä tähän suureen ongelmaan on lääke löydettävissä.

Soita, nakkaa riva, lähetä sähköposti tai vaikka savumerkki :)

Posted (edited)

Ilmottaisin emännän tuonne että saataisiin vähän viihdettä (tai siis minä saisin :D mitä nyt joutuisin avustamassa samalla olemaan ), mutta mistä sitä nyt tähän hätään pöydäksi muuttuu ja mukanaan saa semmosen kulkemaan vaikka jollain täysikokoisella henkilöautolla todnäk tullaankin (lue ei kuplalla).

Edited by Henkar
Posted

Mie voin ajaa reilun metrin korkean vaneripöydän telttaan jossa mahtuu kaksi kasaamaan vastakkain, tietty baarijakkarat pitää sitten olla, no nekin järjestyy :)

 

<------- Kys pöytä

Posted

Henkar(ille) laitettu rivalla tieto että tervetuloa kasaamaan Puavon pöydän ääreen.

Sain järkättyä sulle lootan. Katto tarkemmin rivaatti. Ilmota onko OK nopiaan.

.

.

.

 

Saa nähdä tuleeko muita viimetinkaan ilmottautuneita lisää. Seuraaville en voi enää järjestää ulkopuolista laatikkoa, sorry

Posted

Helposti lähti ilman ulostyönnintä, kun käytettiin isointa lekaa metrisellä varrella.....................vipuna. Kaupallisesti myytävä työkaluvipstaaki näkyy tässä videossa n. ajassa 14:40.

 

Akseleiden irtisaamiseksi laakereistaan/päätykopasta tarviskin sitten prässiä, ei paineilmavasara riittäny. Viellä pitäs rattaat irrotella ja pesua pesua pesua.

Posted

Päätykoppa lähti, kun laitoin 2 tiiltä lattiaa vasten, koppa päälle ja lekaa piikin välityksellä suoraan akselin päähän...

Posted (edited)

Kattokaas tarkkaan ne rattaanne kunnot, ettei tule paikalla ylläripylläriä...

Kävin varastoni läpi ja huolestutavan ohkaseksi on määrät päässeet :/

 

1-2 rattaita + uuden stylen sokka-akselia on.... 3 settiä

3 ratas pareja (Uuden stylen akseliin).............. 1 setti

4 ratas pareja (Uuden stylen akseliin).............. 1 setti

 

Muuta ryönää on sitten pari sankollista.

 

Eli rattaiden kanssa voi tulla arpomista, jos sullon rikki. Mutta muut pitäs riittää kasauksessa.

Edited by P_Valtonen
Posted

Voi olla et tää toosa tuli purettua turhaan, mutku just tällaselle on tarve talvifläkään. Synkroneissa eikä hampaissa ollu sanomista, mun mielestä. Raati sanoo sit mitä on mieltä.

Posted (edited)

No kattotaan paikan päällä lisätäänko BlinBling lootaan muuta kuin uudet tivarit...

 

 

Tuossa muuten vielä pari juttua lauantaille.

- Ota mukaan tarpeeksi juotavaa, (vettä siis.....). Tulossa todelliset tappokelit, ks alle

- Samaten aurinkorasvaa. Osaan kohtaan teltassa tulee aurinko paistaa suoraan sisälle.

- Hattu, jottei tule auringon pistosta

- Sekä jotakin jolla saat silmiisi kertyneen hien pois. Puhdasta paprua etc...

 

 

 

Mikkeli seuraavat 3vrk. Tää keli ei ole enää mukavaa.....

meteogram.php?loc_id=100646005&lang=fi&t

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Didii...

 

Lootat nipussa, vaikkakin venyneellä aikataululla. 

 

Kuudesta ilmottautuneesta kaksi tuli esteelliseksi, joten suomi sai 4 uutta loota osaajaa.

 

Tossa kuvia sekasin lätkittynä; Klik klik suuremmaiksi :)

 

Ensin tila 6 x 10m. Nyt oli lääniä missä mellastaa !

post-37-0-85110000-1406488470_thumb.jpg

post-37-0-38323800-1406488485_thumb.jpg

post-37-0-03358000-1406488494_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Ja lopuksi kiitos sponsoroijille sekä varsinkin kaikille "oppilaille", te mahdollistitte tän homman!

post-37-0-31567300-1406488828_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...