Guest Rampe Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 hienoa jälkeä. kiva projekti seurata. Quote Link to comment
APO Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Fiksun näköistä jälkeä! Hienoa että saadaan kotipaikkakunnallekin vanhojen volsuja liikenteeseen, ei nimittäin montaa Ykassa tienpäällä näy. Josko tuo omakin tällä vuosikymmenellä... Quote Link to comment
volkkarska Posted December 14, 2013 Author Share Posted December 14, 2013 Kuplan värkkäys on ollut tauolla viimeaikoina kun on muka ollut tärkeämpiä askareita (töitä ja perhe-elämää). Joinakin iltoina olen istunut pesuhuoneessa ja putsaillut osia valmiiksi. Huomenna pitäisi viedä nuo moottorin pellit ja muutamat muut moottorin osat asennettavaksi. Tänään vielä maalasin tuon imusarjan esilämmitys systeemin kuumankestomaalilla. Maalipurkissa sanottiin että maalin lopulliset ominaisuudet saavutetaan kun maalattu esine on lämmitetty +200 lämpötilaan. Lämmitin takan ja laitoin imusarjan paistumaan kun hiillos alkoi hiipumaan. Makkaroita olen yleensä paistanut mutta tämä imusarja oli kyllä ensimmäinen kerta. Quote Link to comment
sleepercooler Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Sulla täytyy olla lehmän hermot, tai sit tosiaan rakastat sun VW:täs tosi paljon, kunjaksat tehdä noi siistii jälkee, mun hermot ei välttämättä riitäis tohon! Tosta tulee sairaan hieno, isolla H:lla. Quote Link to comment
volkkarska Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Kävinpä maalaamossa katsomassa mitä kuplalle kuuluu ja väri oli vaihtunut. Epoksia oli suihkittu koppaan ja irto-osiin. Ovien ja luukkujen pakkelointi oli käynnissä. Auto on viety maalattavaksi ilman kiirettä joten tekevät sitä silloin kun aikaa on. Hienosti oli tähänastiset työt tehty. Myös moottorista tuli uutisia. Kannet halki ja kiinan männät sisällä yms. Lohkokin menee porattavaksi joten pitänee jättää juhlamokat ja nautaleikkeet kaupan hyllylle ja syödä pirkaa ja rainbouta tuleva vuosi. Quote Link to comment
SePi Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Myös moottorista tuli uutisia. Kannet halki ja kiinan männät sisällä yms. Lohkokin menee porattavaksi joten pitänee jättää juhlamokat ja nautaleikkeet kaupan hyllylle ja syödä pirkaa ja rainbouta tuleva vuosi. Tervetuloa vertaistukiryhmään. Kävin just maksamassa yhden tavis käyttiksen verran euroja maalarille... Quote Link to comment
Guest Portmestari Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Kyllä tuloo komea! Quote Link to comment
volkkarska Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Kävinpä ruokatunnilla kuplaa katsomassa. Tyylikäs epoksinharmaa koppa oli saanut pakkelia ja paikkamaalausta ylleen ja värien riitaisa harmonia kera hiontapölyn sai auton näyttämään yhtä nuhjuiselta kuin ilmatieteenlaitoksen sääennuste. Valmiiksi pakkeloidut ovet ja lokarit olivat päässeet omille paikoilleen ja massausta oli juuri aloitettu. Saattaapi olla että tammikuun aikana auto saa alkuperäisen värin ylleen. Quote Link to comment
Racing Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Eikö olisi kannattanut maalata lokarit irrallaan,että väleihin saa myös suojaavan maalikerroksen? Ja lisäksi tiivistenauhatkin tarttee laittaa maalauksen jälkeen. Quote Link to comment
volkkarska Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Keskustelin maalarin kanssa maalaamisesta ennen kuin vein auton maalattavaksi. Sanoi että osat pitää olla kiinni autossa kun maalataan, muuten tulee värieroja vaikka maali olisi samasta purkista. Ruiskutus suunta, maalin viskositeetti yms. vaikuttavat lopulliseen väriin. No ei nuo osat olleet vielä maalauksen vuoksi paikoillaan. Ymmärtääkseni varmistivat osien sopivuutta pakkeloinnin jälkeen ja samalla ruiskuttivat massat suojiin. Muuten olisi pitänyt teipata rajaukset sisäsuojiin. Maalauksessa lokasuojan ja kopan väliin jätetään "mutterin" verran rakoa että maalisumu menee väliinkin. Kyllä ne sen hyvin maalaa, toivottavasti en itse pilaa autoa sen jälkeen ;) Quote Link to comment
Dennis Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 (edited) Keskustelin maalarin kanssa maalaamisesta ennen kuin vein auton maalattavaksi. Sanoi että osat pitää olla kiinni autossa kun maalataan, muuten tulee värieroja vaikka maali olisi samasta purkista. Ruiskutus suunta, maalin viskositeetti yms. vaikuttavat lopulliseen väriin. No ei nuo osat olleet vielä maalauksen vuoksi paikoillaan. Ymmärtääkseni varmistivat osien sopivuutta pakkeloinnin jälkeen ja samalla ruiskuttivat massat suojiin. Muuten olisi pitänyt teipata rajaukset sisäsuojiin. Maalauksessa lokasuojan ja kopan väliin jätetään "mutterin" verran rakoa että maalisumu menee väliinkin. Kyllä ne sen hyvin maalaa, toivottavasti en itse pilaa autoa sen jälkeen ;) Kyllä minäkin olen kuulut saman ja tuo oma -74nen maalattiin myös osat paikallaan jotta ei tulisi värieroja, varsinkin metalli ja helmiäisvärit ovat tarkkoja että osa maalataan samassa asennossa kun se asennetaan jotta nämä pienet partikkelit asettuu samaan asentoon ja heijastaa valoa samalla tavalla. Itselläni oli myös lokarit, luukut ja ovet paikallaan, mutta pitkillä pulteilla ja rako korin välissä jotta menisi maalia väliin, väli oli kuitenkin maalattu jo ennestään joten se nyt ei olut niin tarkaa ruostesuojan kannalta kunhan maalia on riittävästä välissä ulkonäön takia Dennis Edited January 6, 2014 by Dennis Quote Link to comment
ARTO Posted January 6, 2014 Share Posted January 6, 2014 Maalaarit suurimmilta osin ammattilaisia ja tietävät mistä puhuvat, mutta monasti kommenteissa oma lehmä ojassa. Mutterirako ei mielestäni oo riittävän suuri väli jotta maalia tulisi riittävälla paksuudella jokaiseen kohtaan väliä tai yritettävä suihkuttaa läheltä normaalia nopeammin huitasuin, mutta silloinhan koko idea katoaa kun kiteet kaatuilee eri asentoon. Kun tätä koria on nyt näin hyvin tehty, loppulliset yksityiskohdat tekee sen pisteen i:n päälle. Itse olisin jättänyt noi korinpuoleiset sisälokasuojat ns sileälle pinnalle eli riitävällä paksuudella pintaväriä päälle ja se non siinä. Käytäntö on osoittanut, ettei noi paikat juurikaan joudu mekaaniselle kulutukselle edes sorateillä ajellessä. Sileältä ja liukkaalta pinnalta lähtee se pintalikakin hienosti pois ja hyvällä maalipinnalla ollessaan antaa viimeistellyn kuvan. Toki joss pintaan tarkoitus massat laitella onkin jo toinen juttu. Hienohan tästä varmasti tulee, mutta miten jonkin kohdan joku tekee, ovat myös maku/näkemysasioita. Quote Link to comment
volkkarska Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Hioin uuden etuakselin maalauskuntoon ja putsasin samalla aiemmin hiekkapuhalletun tankin. Tankki näytti erinomaiselta sisältä ja päältä, mutta kun aikani tutkin huomasin pienen mustan pisteen pohjassa. Puhalsin paineilmaa tankkiin ja tippa vettä pisteen päälle... tuloksena maailman pienin poreallas. Tinasin paikkauksen ja suihkin epoksilla pohjat tankkiin ja uuteen etuakseliin. Quote Link to comment
volkkarska Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Viikolla suihkin epoksit tankkiin ja akseliin. Tänään mustaa uretaanimaalia päälle. Quote Link to comment
volkkarska Posted January 15, 2014 Author Share Posted January 15, 2014 Ruosteisia osia on vielä hyllyssä. Yritin hiekkapuhaltaa osia pienellä alasäiliö puhaltimella, mutta taitaa kesä tulla ennen kuin kaikki on puhallettu. Siispä lankesin aineisiin. Hain agrimarketista sitruunahappoa ja tein n. 5% litkun ja ensimmäiset osat kylpyyn. Päivässä lähti lähes kaikki, uitin silti vielä toisenkin päivän. Quote Link to comment
volkkarska Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 Huippu litkua tuo happo. Kaksi päivää rummut liemessä ja vain uraan jäi ruostetta. Millä maalilla olette rummut maalanneet, kestääkö normi epoksi/uretaani vai pitääkö olla kuumankestävää? Laakereita putsaillessa löytyi yksi viallinen, epäilinkin vikaa kun pyörittelin rumpua ja tuntui lievää rahinaa. Quote Link to comment
vwagen Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Normaaliajossa kestää normaali maal jarruosissakini. Olet jättänyt pohjaanlyöntikumit paikalleen hapotuksen ajaksi,kannattaa irrottaa ja hapottaa uudestaan,sieltä kumien altahan nuo pahimmin ruostuvat. Quote Link to comment
volkkarska Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 Normaaliajossa kestää normaali maal jarruosissakini. Olet jättänyt pohjaanlyöntikumit paikalleen hapotuksen ajaksi,kannattaa irrottaa ja hapottaa uudestaan,sieltä kumien altahan nuo pahimmin ruostuvat. Irtoaako kumi kiertämällä vai pitääkö porata irti? Kohtuullista voimaa käytin mutta kun ei lähtenyt pyörimään niin jätin paikoilleen. Quote Link to comment
APO Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Ihan vaan vääntämällä lähtee, ei ole kierrettä. Quote Link to comment
volkkarska Posted January 19, 2014 Author Share Posted January 19, 2014 Sainpa kumit irti, ja syytä olikin. Reilusti ruostetta, aivan kuten vwagen kirjoitti. Onneksi toinen kumi irtosi kohtuudella, muutoin olisi usko irti saamiseen loppunut tuon toisen kohdalla. Oli kuivunut/sulanut/liimautunut/ruostunut kiinni aika huolella, lopulta luovutti. Laitanpa kuvan jos joku toinen tohelo tekee saman, niin ei tarvi miettiä miten ovat kiinni. Quote Link to comment
volkkarska Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Viikolla maalailin satsin osia. Kynäruiskulla suhuuttelin, desilitralla maalaa paljon kun lähes kaikki ruiskutettu osuu kohteeseen. Torstaina hain kottikärryllisen uusia osia ja yllätykseksi sain mukaani moottorinkin. Lohko on koneistettu ja uutta osaa on mm. kannet, sylinteriputket, männät, virranjakaja, kaasutin, laakerit, pakosarja, lämmönvaihtimet, öljypumppu suodattimella... Nyt mietityttää tuo vaihdeloota, pitääkö tuo vielä käyttää auki kun olis valmiiksi irti ja puhdas huollettavaksi? Toimi kyllä ihan hyvin kun syksyllä 2012 autolla ajelin. Lootaexpertit kommentoikaa. Tänään purin lasinpyyhkimen vivuston, ruosteiset osat laitoin happokylpyyn. Quote Link to comment
volkkarska Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Uusia ja vanhoja osia maalailtu. Vaihdelaatikon toimenpide-ehdotuksia odotellessa... Quote Link to comment
MU Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 En tosiaan mikään loota ekspertti ole mutta jos sulla on tekijä remontille niin kyllähän sinne kannattais tässä välissä ainakin synkrot tarkistaa/vaihtaa Quote Link to comment
volkkarska Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Osien maalailua ja puhdistamista riittää. Vaihdelootan soodanpölyt pesin pois ja samalla laitoin suojaputket happokylpyyn. Laatikko lähtee avaukseen/huoltoon ennen kuin maalaan sen. Maanantaina kävin koppaa katsomassa, pohjatyöt tehty ja maalaavat kun koittaa sopiva aika. Quote Link to comment
volkkarska Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Jotain taas saanut tehtyä. Vanhoja johtosarjoja puhdistelin ja maalailin taas hieman osia. Tänään irrotin mittarin lasin tai mitälie muovia onkaan. Keskellä "lasia" on kaksi halkeamaa, ei naarmua vaan ihan rehellistä halkeamaa. Bensamittari on varmaankin näyttänyt kuljettajalle "väärin" ja mittari saanut nyrkistä? Quote Link to comment
volkkarska Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Onni on kun on kätevä emäntä. Otti ja tekasi mittariin uuden "lasin". Quote Link to comment
volkkarska Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Ensimmäisiä osia alustaan kiinni. Lootakin on nyt huollettu ja kotona jälleen. Maalit kun saa pintaan niin pääsee takapäätäkin kasaamaan. Vanteet tilasin ja tulee sitten joskus. Nyt pitää hommata jostain lainapyörät että saa alustan rullaamaan kun auton mukana tulleista kerkesin kumit poistamaan kun kuvittelin ne kunnostavani. Quote Link to comment
volkkarska Posted March 21, 2014 Author Share Posted March 21, 2014 Kuluneella viikolla etupää sai lisää osia ja huollettu loota väriä pintaan. Quote Link to comment
volkkarska Posted December 6, 2014 Author Share Posted December 6, 2014 Jokohan se olisi aika jatkaa tätä tarinaa. Niinhän siinä keväällä sitten kävi että työkiireet alkoivat häiritä harrastusta. Lopulta projekti jäi tauolle kun laittelin takapään jarruja kasaan ja kun laitoin käsijarrun hevosenkenkälevyä takaisin niin se murtui kahteen osaan. Ja kun uutta ei ollut käsillä niin hommat jäi siihen. Kevät ja kesä meni muiden askareiden parissa ja syksyn tultua oli taas intoa jatkaa. Nyt on taas jotain tapahtunut joten voi jotain kirjoitellakin. Hain sitten nipun osia ja jatkoin siitä mihin keväällä jäin, eli takapäätä kasaan. Vänkärin puoli kasaantui ilman suurempia ongelmia ja kuskin puolikin sujui hyvin lähes viimeiseen mutteriin. Olin saanut uuden laakerin uitettua akselille ja jarrurummun valmiiksi. Vetarin kierrettä aloin puhdistamaan mutta ennen kuin ehdin sitä tekemään huomasin tumman viivan kierteissä. Tarkempi tutkiskelu paljasti murtuman, kruunumutteri akselin nokkaan ja murtuma aukoi suutaan ihan käsivoimin. Joten ei muuta kuin purkamaan vetari irti. Onneksi tuli huomattua ennen vahinkoa. Lähikuva näyttää murtuman selvästi, omin silmin vaurio on paljon vaikeammin nähtävissä. Täysi mysteeri on tuon aiheuttaja, kasattuna murtuma jäisi mutterin alle. Kokkolasta hain varaosan, ja sain lopulta alustan rullaamaan. Quote Link to comment
sleepercooler Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Asiallisen näköinen, kun kaikki alustan osat maalattu sämälla värilla, hyvää jälkeä Quote Link to comment
Tanhis Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Joku on vääntänyt kruunumutterin tarpeeksi piukkaan. Quote Link to comment
volkkarska Posted December 10, 2014 Author Share Posted December 10, 2014 Palstalla kirjoittelu on tuloksellista. Pian sen jälkeen kun olin kirjoittanut rengastarpeesta, saapui Kalajoelta äkkipikatoimituksena Random Rust erikoisvanteet Multicolor Micheliinellä. Valitettavasti ovat vain lainassa ja joudun vielä luopumaan näistä. Tallin nurkassa odottanut moottori asettui omalle paikalleen. Quote Link to comment
volkkarska Posted December 11, 2014 Author Share Posted December 11, 2014 Uuden rungonpään reikä on odottanut inspiraatiota. Alkuperäinen lätkä oli liian matala pyöreään reikään. Siivouspäivänä pyörittelin käsissäni vanhoja kapseleita, että heittäiskö romukoppaan ja sitten se inspiraatio yllätti. Kaupasta piti vain hakea sopiva o-rengas tiivisteeksi, ai että tuli hyvä... ja edullisesti. 5 Quote Link to comment
volkkarska Posted December 12, 2014 Author Share Posted December 12, 2014 Lorautin laatikkoon öljyt, hiukan piti arpoa mitä sinne laittaisi. Mielipiteitä riitti kun yritin etsiä ohjetta, GL-4 mobilubea sinne sitten meni. No eipä tule kallis vahinko vaikka joutuisi vaihtamaan. Kovin suurta virhettä en ole kasaamisessa tehnyt kun lattia on pysynyt kuivana. Kopan ja alustan välinen tiivistekin tuli asennettua. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted December 13, 2014 Share Posted December 13, 2014 Suurin virhe mitä laatikkoa kootessa voi tehdä on jättää kytkinakselin stefa vaihtamatta. Perushuoltoa tehdessä. Quote Link to comment
metake Posted December 14, 2014 Share Posted December 14, 2014 Kuplan vaihteistoon suositellaan hypoidilisäaineistuksella olevaa vaihteistoöljyä. En muista onko tuossa Mobilin öljyssä sitä, enkä tiedä mitä tapahtuu jos sellaista ei käytä. Halpuudestaan huolimatta ainakin tämä öljy on ollut ihan passelia kuplan laatikkoon: http://www.motonet.fi/fi/tuote/599513/Motox-80W-90-GL4-vaihteistooljy-1L Quote Link to comment
oopee Posted December 14, 2014 Share Posted December 14, 2014 Kuplan vaihteistoon suositellaan hypoidilisäaineistuksella olevaa vaihteistoöljyä. En muista onko tuossa Mobilin öljyssä sitä, enkä tiedä mitä tapahtuu jos sellaista ei käytä. Halpuudestaan huolimatta ainakin tämä öljy on ollut ihan passelia kuplan laatikkoon: http://www.motonet.fi/fi/tuote/599513/Motox-80W-90-GL4-vaihteistooljy-1L Eikös tuo yllä oleva Mobil ole vastaavaa tavaraa, itsekin sitä lorautin vaihteistoon männä viikolla. Hieno rojekti tämä, mukava seurata. :) Quote Link to comment
Roope Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 (edited) Kuplan vaihteistoon suositellaan hypoidilisäaineistuksella olevaa vaihteistoöljyä. En muista onko tuossa Mobilin öljyssä sitä, enkä tiedä mitä tapahtuu jos sellaista ei käytä. Halpuudestaan huolimatta ainakin tämä öljy on ollut ihan passelia kuplan laatikkoon: http://www.motonet.fi/fi/tuote/599513/Motox-80W-90-GL4-vaihteistooljy-1L Täh? miksi sinne ei voi laittaa sitten gl5 öljyä jossa on tuo hypoidi lisäaine. http://www.motonet.fi/fi/tuote/599512/Motox-80W-90-GL5-vaihteistoperaoljy-1L Edited December 15, 2014 by Roope Quote Link to comment
tolvana Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 (edited) GL5 öljyt on myrkkyvä takavetovolsujen laatikoille, lootagurut osaa kertoa paremmin mut haulla löytyy täältä sekä tölkkifoorumeilta varmaan kuvien kera selitys. http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?f=39&t=366&p=8399&hilit=Vaihteistoöljy#p8399 Tuolla melko järkeenkäypää selvitystä. Edited December 15, 2014 by tolvana Quote Link to comment
Guest T.Marttila Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Villi huhu kiertää kylillä, että koppa olis maalattuna ? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.