Jump to content

Nostureista


Recommended Posts

Posted

Ajattelin tämmöstä keskustelua herättää nostolaitteista kun en valmiiksi löytänyt (tai huomannut). Vaikkakaan omat visiot low-budget rakentajana eivät varmastikkaan kohtaa suurimman osan rakentajista kanssa joilla jo omat tallit ja panoksia laittaa "sijoituksena" tallikalustoa, mutta yritetään silti.

 

Olen siis tässä kokeillut miettiä ratkaisua jolla saisi auton sen verran irti lattiasta että voisi purkaa joka kulmasta renkaat irti ja kelkan kanssa mahtuisi alle seikkailemaan. Mitään pilarinosturia tai kalliimpia rakennelmia ei kuitenkaan lompakko kestä, eikä väliaikaisessa vuokratallissa muutenkaan paljoa asenneltaisi.

 

Vaihtoehtoja näyttäisi olevan mm.

89269%20Hydr.hjulramper.jpg

"Hydraulinen autoramppi Nostokorkeus: 125-400mm. Nostokyky 900kg/pari. Hinta: 340€/pari" (jostain huokeemmalla?)

Video. Voisi olla ihan kätevä jos nostaisi nostokorvakkeiden kohdalta etu ja takapään kerralla, lisäksi olisi siirreltävissä ja apuan myös käyttiksen kanssa pelatessa.

 

86714%20Billyft.jpg

"Mekaaninen autonostin. Nostokorkeus: ? . Nostokyky: 1500kg." Hinnat vaihtelee 450-550€

Video jostain vastaavasta laitteesta. Jostain syystä ei kyllä muuten vakuuta.

 

82-414_m.jpg

Bilteman moottoripyöränostin. Nostokorkeus: 140–410 mm. Enimmäiskuorma: 680 kg (1kpl). Hinta: 119€/kpl

Liekkö toimisi jos ostaisi 2 kpl ja käyttäisi kuten "Hydraulista autoramppi"-paria, pitäis vaan tietysti käydä polkemassa aina vuorotellen per puoli korkeutta. Bonuksena olisi käyttömahdollisuus myös moottoripyörien kanssa pelatessa (nykyisessä kyllä keskijalka, mutta esimerkiksi isäukon customissa ei).

 

En kyllä tiedä toisiko mikään näistä merkittävää helpostusta tunkit ja pukkijalkojen kanssa leikkimiseen. Muokkausta vaatisi vähän varmaan moottoripyöränostimet ja ehkä autorampitkin että soveltuisi muualta kun pyörien alta nostamiseen. Pukkijalathan olisi alle laitettava jokatapauksessa käytti näistä mitä tahansa, mutta asettelu voisi olla helpompaa jos joka kulma olisi yhtäaikaa ylhäällä.

 

Myös korivaunun hommaamista olen miettinyt, mutta auton nostaminen jaloille, pois, ja tarvittaessa korkeuden säätö vaikuttaa aika hankalalta.

89270%20Pallbock.jpg

119€

 

 

Että Antakeehan kuulua mielipiteenne ja ehdotuksenne niin että korvat helottaa. Ja tietysti kuvat omista tai kavereiden "pelle-peloton" ratkaisuistakin aina kiinnostaa.

Posted

Pellepeloton ratkaisuja kehittäessä kannattaa mielessä pitää se että mitä sellaista korjattavaa siellä auton alla on että puolen metrin nosto auttaisi oleellisesti asiaa.

 

Ja sitten vielä sellainen että itse en auton alle menisi jos auto on ilmassa pellepeloton keksinnöillä.

Posted

Ei siellä auton alla paljoakaan korjattavaa ole - ainakaan ilma-Volsuissa - mutta pirun paljon mukavampaa tehdä vaikka jarruremppaa jakkaralla istuen kuin lattialla könyten. Kuten myös muun muassa moottorin asennuksessa mukava, yhdistettynä Piilteeman moponosturiin.

Posted
Pellepeloton ratkaisuja kehittäessä kannattaa mielessä pitää se että mitä sellaista korjattavaa siellä auton alla on että puolen metrin nosto auttaisi oleellisesti asiaa.

 

Ja sitten vielä sellainen että itse en auton alle menisi jos auto on ilmassa pellepeloton keksinnöillä.

 

Sitä en vielä ole tutkinut onko kuplassa käytännössä mitään itse pohjassa pohjassa toisin kun muissa autoissa jarruputket, polttoaineputket ja suodatin, yms rojua mitä ei ihan just ja just renkaat lattiasta irtisaamalla saa tehtyä. Ja auttaahan tuo tuollainen nosto jo esimerkiksi jarru yms rojujen kanssa pelatessa kun työskentely asento paranuu mm. vasta lauantaina vaihdoin vetoakselin suojaputken suojakumin (vai mikä nyt onkaan) niin välillä piti olla selällään auton alla välillä istua pyöräkotelossa. Vähän korkeemmalle kun olis saanut olis alla voinut työskennellä kelkan kanssa, nyt piti kömpiä likaisella lattialla selällään ja pyörä kotelossakin kyyhöttää niska alhaalla kun ei kehannut istua kylmällä lattialla (rengas persiin alla).

 

edit.

Ei siellä auton alla paljoakaan korjattavaa ole - ainakaan ilma-Volsuissa - mutta pirun paljon mukavampaa tehdä vaikka jarruremppaa jakkaralla istuen kuin lattialla könyten. Kuten myös muun muassa moottorin asennuksessa mukava, yhdistettynä Piilteeman moponosturiin.
Kerkes väliin samaa sanomaan.
Guest vehkis1983
Posted

Ja kyllähän nyt jokainen vähääkään tervettä järkeä omaava tajuaa tuollaiseen pelle peloton nosturiin tehdä mekaanisen topparin. Että tuskinpa sitä sen hydrauliikan varaan pidemmäksi aikaa jätetään killumaan..

Posted
Ja kyllähän nyt jokainen vähääkään tervettä järkeä omaava tajuaa tuollaiseen pelle peloton nosturiin tehdä mekaanisen topparin. Että tuskinpa sitä sen hydrauliikan varaan pidemmäksi aikaa jätetään killumaan..

 

Älä vähättele vajaajärkisten määrää.

Posted

Meillä on tuollainen keinu. Remppaaminen on aina mukavampaa sen jälkeen kun viittinyt auton tuolla ylös nostaa ja kun on onnistunut nostamaan painopisteestä... Useinmiten ongelmana on se, että auton vieressä ei ole tyhjää tilaa toisen auton vertaa, jotta tuon saisi auton alle. Niin ja se rikkinäinen on usein Urho ja se on liian matala tuohon, tai siis samalla kun nostaa keulan ja perän korkeammalle, nostaa sitten pukeille asti.

Posted

Kaks kunnollista hallitunkkia ja laadukas pukkisarja ajaa saman asian kuin noi killuttimet.

 

Toki semmoinen saksinosturi kiva olisi, mutta mulla ainakin talli on sen verran matala, että voi tulla tasakatto kuplaan joka nostokerralla.

Posted

Mulla on nuo korivaunu pukit ja ainakin tähän asti oon ollut tyytyväinen (paria asiaa lukuun ottamatta). Ovat hyvät mm. siitä, että voi purkaa tekniikan pois

ja silti pystyy siirteleen autoa(pukkien pyörät sais olla vähän isommat). Toinen miinus onpystyputkien y-haara, on kuplaan isohko mutta palliksen runkoon sopiva, ovat kaverilla tällähetkellä palliksen alla ja on tehnytsiihen pohjan uusiksi näiden pukkien päällä. Ja näitä on helppo nostaa ja laskee, tunkilla vaan ylös ja tapit eri reikiin. Täs pari kuvaa.

post-4907-13888369658643_thumb.jpg

post-4907-13888369659_thumb.jpg

  • Like 1
Guest pincers
Posted

Ittellä tommoinen heiluri ja ihan tyytyväinen ollut. Tarttee tosin jämäkän porakoneen kaveriksi tai sit isot hauikset jos kammella meinas nostaa. Nousee myös wesiwehkeet. Madalletut autot yleensä ajanut palikoitten päälle et mahtuu nosturi alle. Kuplaa nostelin silleen et pysty sivuttain kallistelemaan, mukavampi oli helmaa hitsailla. Siirtyy kätevästi myös tallin seinustalle pystyyn tilaa viemästä.

Posted
Itse olen ollut varsin tyytyväinen hankkimaani 'peltisepän nostimeen', hintaluokka tietty pykälää korkeampi kuin edellä esillä olleissa.

 

Voisiko tuosta "peltisepän nosturista" saada hieman lisätietoja. Ilmeisesti toimii hydrauliikalla. Käsi- vai sähköpumpulla ?? Näyttää melko kompaktilta ja keveältä. Varmasti helppo siirtää ja tarvittaessa varastoida vaikka seinän viereen pystyyn, mutta kuinka tukeva se on ??

 

Muuten olen Lassen kanssa samoilla linjoilla, hallitunkilla ja tavallisilla pukeilla pärjää jo aika hyvin.

Posted

Italialainen Suomen Työkalusta hankittu, SAM-jotain merkiltään. Nostaa metrin, on tukeva, periaatteessa seinää vasten säilöttävissä mutta tarvii varmaan kaks miestä nostamaan, muuten kyllä helposti omilla pyörillä siirreltävissä. Sähkö-hydraulinen eli napista painamalla nousee, mekaaninen lukitus turvana. korkeus ala-asennossa kymmenkunta senttiä.

 

EDIT: tämäntyyppinen, hintaluokka pari tonnia - http://www.suomentyokalu.fi/verkkokaupp ... -7470.html

Posted

Tällaisen nosturin olen erään harrastajan tallissa nähnyt, ja kyseinen nosturi on käsittääkseni työuransa tehnyt volkkareiden korjaamonosturina. Nostaa melko korkealla ja muutenkin aivan ässä laite.

 

1880.JPG

  • 2 weeks later...
Posted

Tämmösen IKH:n nostimen hankin alkuvuonna. Tuntuisi sopivan harrastekäyttöön. Nostotehoksi ilmoitetaan 2500kg, mutta oma fiilis on että en taida 2100kg:n porteria sillä nostaa...

 

Kovin matalaa autoa ei tuon päälle saa, ellei asentele jonkinlaista levyä ajorampiksi.

post-305-13888369901477_thumb.jpg

Posted
Tämmösen IKH:n nostimen hankin alkuvuonna. Tuntuisi sopivan harrastekäyttöön. Nostotehoksi ilmoitetaan 2500kg, mutta oma fiilis on että en taida 2100kg:n porteria sillä nostaa...

 

Mielenkiintoinen vaihtoehto. Olis ainakin helppo hankkia kun IKH melko lähellä. Kuvista tihrusteltuna ilmeisesti melko samanlainen kuin AP:n? Osaatko vielä tarkentaa miksi et portteria tuolla nostaisi ? Mikä siinä epäilyttää ? Kysyn ihan mielenkiinnosta. En epäile arviointikykyäsi. Toinen mikä ihmetyttää, niin IKH:n sivuilla kerrotaan sen olevan "paineilma/hydraulinen". Lisäksi mainitaan että "sisältää hydraulipumpun ja jalkapedaalin". Siis missä mielessä tuo on paineilmatoiminen ??

Posted

Samantyylinen näyttäis olevan kun tuo AP:n oma.

 

Nyt kun möhkö on nostettuna tuossa korkeimpaan asentoon, niin se hieman huojuu. Ei niin paljon/pahasti että se olisi häiritsevää tai että tulisi epäluotettava olo. Mutta yli kaks kertaa painavampi ja paljon korkeampi (ja pitempi) porteri kyllä jo hieman mietityttää. Tokikaan porterin nostelua varten tuota en hankkinut.

 

Laite on siis paineilmatoiminen. Jalkapoljin käyttää paineilmasylinteriä, joka pumppaa hydrauliikkaöljyn sylinteriin. Jotenkin siis näin... :-) Hydrauliöljysäiliö on jalkapolkimen alla. Valitettavasti siitä ei nyt ole kuvaa.

 

Laite ei ole kovin ripeä, ainakaan pienehköllä paineella tai ilmamäärällä.

Posted

Siis tuo tarvitsee sähköä, joka pyörittää kompressoria, jonka tuottama paineilma käyttää hydrauliikkaa? Sen verran eroa mun italialaiseen, että siinä laitetaan töpseli seinään ja kierretään katkaisinta, sähkömoottori käyttää hydrauliikkaa.

 

Tasaisen latianhan tuo vaatii, ettei keiku, mutta muuten mielestäni suht tukeva, oliskohan 1800 kg ollut kapasiteetti? Reilusti tonnin painoista nyky-henkilöautoa olen joskus nostellut, siinä ainakin vielä ihan ok, pakun korkeus tietty tekee oman jännityksensä.

Posted

Mulla on tuollainen nosturi. Huonoa on jos meinaa vaikka helmoja tehdä niin nosturi on tiellä. Hyvää se ettei ole tolppia muutenkin pienessä ja ahtaassa tallissa.

Nostaa 3500kg noin 190cm

 

0031.jpg

 

0041.jpg

  • 7 months later...
  • 2 years later...
Posted

Tuossa punaisessa vw korjaamonosturissa näkyy nostoperiaate, takaa nostetaan vääntösauvojen putkista ja edessä pohjan eli keskitunnelin alta.

Posted

Kiitos vastauksista. Ostin tuollaisen 50cm nostavan ratkaisun, niin täytyy takaa nostaa sitten sauvaputkista ja eteen laittaa joku 2x4 parru jakamaan kuormaa sinne nostopisteisiinf7a402def66af82e47d3e30ac387f819.jpg

  • 4 years later...
Posted

Onko kukaan nähnyt tälläistä livenä?

 

https://m.nettikone.com/mst-lifts/sf-4000/1776829

 

Mielipiteitä siitä kuinka soveltuisi ikuisuusprojektien viikonlopunruuvaukseen nostimeksi?

 

Oikeat nelipilarit karkaavat yli budjetin, täyteet korkeuteen pitää pystyä nostamaan, alapuolelta pitää päästä esteettä käsiksi ilmatölkin pohjan alla oleviin osiin ja kaksipilareissa tolpat tiellä korihommia tehdessä. Siinä omia kriteereitä, joiden vuoksi tuo alkoi kiinnostaa...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...