Jump to content

lämmitettävän tuulilasin testaus


Guest jauska

Recommended Posts

Mittasin äsken joutessani Hanskilta joskus n vuotta sitten ostamani lasin vastuksen; 49.3 ohm. Tämähän on siis kalvomallinen vastus, eli lankoja ei näe. Toivottavasti tästä oli oli alkuperäiseen kysymykseen apua. Lasi on vieläkin hanskin tekemässä paketissa, josta revin vaan kulmat auki mittausta varten, joten uskaltaisin myydä tätä uutena. TOISAALTA: Mittari oli todennäköisesti tähän mittaukseen väärän värinen, siinä ei ole VW- logoa saati sitten volkkaripalstan direktiivilautakunnan oikeellisuussertifikaattia.Saati sitten, että osaisin edes mitata. Tosin mittari oli sentään ilmajäähdytteinen; ravisteltaessa sieltä ei tullut yhtään vettä (tai sit se oli vesijäähdytteinen, joka oli kilautettu kuivana kiinni, jolloin mittausarvo tietty taas päin kakkosta.

:)

 

täältä tähän

Link to comment
Mittari oli todennäköisesti tähän mittaukseen väärän värinen, siinä ei ole VW- logoa saati sitten volkkaripalstan direktiivilautakunnan oikeellisuussertifikaattia.Saati sitten, että osaisin edes mitata. Tosin mittari oli sentään ilmajäähdytteinen; ravisteltaessa sieltä ei tullut yhtään vettä (tai sit se oli vesijäähdytteinen, joka oli kilautettu kuivana kiinni, jolloin mittausarvo tietty taas päin kakkosta.

:)

 

täältä tähän

 

Epäilen sun mittarissa olleen kiinalaisen batterin? :)

Link to comment

Voi testata yleismittarilla, tehon saa likimäärin 12v systeemissä jakamalla 144 vastuksella (U^2/R). Vastuksen pitäisi olla alle 1.5 ohmia (jolloin 12v jännitteellä saadaan vähintään 100W lämmitysteho, 144/1.5). Jos vastus on 49.3 niin lämmitysteho on karvan alle 3W - eli tuulilasissa sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Yleensä jos on lankoja poikki / kalvo huonosti kiinnitetty niin vastus kasvaa ja sen huomaa siitä, jos yksittäinen lanka on poikki et sitä mittarilla näe.

 

Akullakin voi testata niin että jättää sen esim yöksi pakkasella ulos jolloin pintaan yleensä putoaa jonkin verran kosteutta joka jäätyy siihen kiinni ihan niin kun auton ikkunoihinkin. Sitten vaan aamulla riittävän isoilla kaapeleilla akusta virtaa (virta on luokkaa 8-20A riippuen siitä miten lasi on valmistettu joten vaikka starttikaapelit käy) ja katsot sulaako jää tasaisesti vai jääkö raitoja tai kohtia jotka eivät lämpene.

Link to comment

Kalvolasien valmistus käsittääkseni lopetettiin kun ei oikein ollut tarpeeksi tehokkaita. Mutta tuskin se on noin suoraviivasta niiden kanssa että vain mittaa vastuksen kun vastus voi muuttua lämpenemisen seurauksena.

Link to comment

"tuskin se on noin suoraviivasta niiden kanssa että vain mittaa vastuksen"

 

Mjoo, yritin korostaa että LIKIMÄÄRIN, eihän autossa koskaan tule tasan 12 volttia, piuhat hukkaa sähköä, akku ei ole täysi ja riippuen lankojen materiaalista vastus voi tosiaan olla kylmässä pienempi tai isompi. :-)

 

Käytännössä kuitenkin vastuksen pitää olla tuossa alla puolentoista ohmin että lasi lämpiäisi, tämä on peukalösääntö (puolitoista ohmia - sata wattia); ihan vaan siksi että ymmärretään että vastus pitää olla aivan muuta kun 50 ohmia. Vaikka vastus muuttuisi kymmeniä prosentteja niin silti tuo pitää suunnilleen paikkansa.

Link to comment

Totaa noin, viimeaikaisten keskustelujen valossa mun ei varmaan pitäis sanoa mitään, mutta sanon kuitenkin... :P

 

Kyllä jmatto ja tanhis on ihan oikeilla jäljillä, että yleismittarilla mitattaessa pitäis tietää minkälaisia arvoja on odotettavissa jotta voi päätellä että onko ehjä vai ei. Ei ole sama mitä mittari näyttää, joten pelkkä "kunhan näyttää jotain" on sama kuin tekisi puristuspainemittauksen samalla metodilla :)

 

Lämpökameralla tuo olisi varmaan helpoin havaita, että toimiiko vai ei, pitäisi vaan sitten jostain löytää se kamera ja mittaaja.

Link to comment
Ihme vänkäämistä ja pätemistä perusjuttujen kanssa?

Jatketaan vänkäämistä, ilman pätemistä..

 

Haluaisin todella tietää että miten varmistat yleismittarilla mittamaalla että se lämmitettävä tuulilasi on ehjä, siis jokainen lanka? Jos sulla on vaikkapa 40 lankaa siinä lasissa niin ei se riitä että ei näytä nollaa tai ykköstä. Vaikka näyttäis jotain siltä väliltä, niin silti voi olla yksi tai useampi lanka poikki, eli yleismittarilla et tee hevon peetä jos koetat varmistaa että vastuslangat on kaikki ehjiä etkä tiedä että paljonko vastusarvo pitäisi olla silloin kun kaikki ovat ehjiä.

Link to comment

 

Loppujen lopuksi KUKAAN keskustelijoista ei tähän mennessä ole tiennyt miten lasi absoluuttisesti todetaan ehjäksi. Odotan innolla sitä hetkeä kun näin tapahtuu?

 

Siis hä??

 

Ensimmäinen vastaus ketjuun.

 

Voi testata suoraan akkuvirralla. Mutta se että miten toteat että lämpeää voikin olla hieman haasteellisempaa jos et sitä jätä ekaksi yön yli ulos jäätymään.
Link to comment

Ulkona jos testaa niin kannattaa sumutinpullolla laittaa hieman vettä päälle ja katsoa miten sille käy.

 

Luonnollinen jäätyminen tapahtuu ainoastaan jos lasi on kylmempi kuin ulkoilma ja sellaisia olosuhteita ei aina ole saatavana (tyyni ilma, kirkas taivas jne...).

Link to comment

No helvetti kun näistä joka tallissä löytyvistä välineistä puhutaan niin tässä on sitten testaus keinoja.

 

Laita oskilloskooppi kiinni lasiin ja vedä magneettia lankojen päällä niin saat inductuituvasta jännitteestä katsottua mikä lanka on poikki ja mikä ehjä.

 

Kytke lasi lämpeemään ja kuvaa sitä samalla lämpökameralla.

Link to comment

No joo... onhan se hyvä että näille käytettyinä myytäville tuotteille on kunnon kriteerit ennen kun ne asetetaan myyntiin :-j

 

Mun omat kommentit tuohon yleismittarin käyttöön ja siihen miksi tehomittaus kannattaisi tehdä perustuivat lähinnä siihen että olen todella monelta harrastajalta kuullut että ovat ostaneet lämmitettävän tuulilasin joka on ollut tehoton ja siksi turha; olen yhden itsekin hetken omistanut ja saman tien palauttanut "valmistajalle" samasta syystä. Kenenkään en sen sijaan ole kuulut valittaneen katkenneista langoista, kun puhutaan tuulilaseista eikä siis takalaseista eikä noista jokkis-etulaseista joissa on takalasin lämmityslangat (liikennekäyttöön laittomat). En tietenkään väitä että otos olisi riittävän laaja tieteelliseen näyttöön, mutta pers tuntuma on vahvasti tämä ja tässäkin ketjussa näytti olevan kaksi muutakin liian isosta vastuksesta kärsivää.

 

Omassa Fordissa mulla on muutamia lankoja etulasista rikki ja jos oikein sattuu olemaan sopiva kerros jäätä lasilla kun laittaa lämmityksen päälle, niin huomaa mistä ne on poikki, mutta vain hetken ennen kun vieressä olevat langat lämmittävät senkin alueen. Takalaseista ja jokkislaseista tietenkin katkenneen langan huomaa kun ne ovat niin julmetun kaukana toisistaan.

 

Täydellistä vastausta hakeville itsekin suosittelen lämpökameraa vähintään 1080p resoluutiolla ja siihen lisäksi tehomittausta ellei kamera laske sitä automaattisesti. Magneetti ja oskilloskooppi saattaa toimia jos vastus/vastukset yleensä reagoivat magneettiin niin että sieltä tulee jonkunlaista pulssia.

 

Myynti ilmoitukseen minusta riittää vähempikin testaaminen jos myydään käytettynä.

Link to comment

Mikä on lämmitettävä jokkislasi?

 

Itse testaisin vähän kuten tuossa aikasemmin ilmoitettu. Suihkepullolla vettä pintaan ja jos arkkupakastin löytyy niin sinne. Luulisi jäätyvän taikka "härmettyvän", millä sitä nyt kuvailisikaan.

 

ps. En ole itse koskaan kokeillut käytännössa 8)

Link to comment
  • 3 years later...

Jatketaanpas mainiota ketjua..

 

Ostin äsken Kuplan 65-> lämmitettävän tuulilasin, joka on vielä autossa kiinni. Pitäisi käydä itse se irrottamassa. Varmuuden vuoksi, että en vahingossa riko lasia, ajattelin mattopuukolla leikata tiivistettä ensin sisäpuolelta.

Aloin miettimään, että mitenkähän noissa on kytkentä hoidettu, että en vahingossa riko niitä mattopuukollani. Vai onko ollut eri systeemeitä eri valmistajilla? Yksi johto näytti menevän oikean alakulman kohdalta lasille. Miten lienee maadoitus?

 

Onkohan sen kytkennässä mitään ihmeellistä? Pärjäänkö ihan vaan 4-napaisella releellä, sulakkeella ja katkaisijalla, vai pitääkö olla jotain ihmeellistä?

Edited by Essi
Link to comment

Se toinen johto (voi olla myös tiivisteen läpi laitettu maa) lähtee joko vasemmasta reunasta jos langat ovat vaakatasossa (suurennuslasilla näkyy) tai yläreunassa jos langat ovat pystyssä. Ellet näe lankoja niin suosittelen että mittaat vastuksen (jos yksi johto niin sen ja rungon välillä) ja varmistat että kyseessä on oikeasti lämpiävä tuulilasi. Eipähän tarvitse sittä talvella kytkentöjä tai veistelytaitoja mietiskellä jos lasi ei lämpiäkään.

Rele sulake ja katkaisija riittää ja riittävän paksut piuhat.

Link to comment

Se toinen johto (voi olla myös tiivisteen läpi laitettu maa) lähtee joko vasemmasta reunasta jos langat ovat vaakatasossa (suurennuslasilla näkyy) tai yläreunassa jos langat ovat pystyssä. Ellet näe lankoja niin suosittelen että mittaat vastuksen (jos yksi johto niin sen ja rungon välillä) ja varmistat että kyseessä on oikeasti lämpiävä tuulilasi. Eipähän tarvitse sittä talvella kytkentöjä tai veistelytaitoja mietiskellä jos lasi ei lämpiäkään.

Rele sulake ja katkaisija riittää ja riittävän paksut piuhat.

Pystyssä on langat. Äkkiä katsoen näytti siltä, että vain yksi johto olisi mennyt lasille. Voisko se maadoittua yläreunastaan suoraan koriin?

No sittenpähän näkee, kun menen auton luo seuraavan kerran.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...