metake Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Onkos tästä jotain apuja? http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=335018 Quote Link to comment
Paadre Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Kyllähän tuo autto, kiitos! Ja näköjään noi ovet oli sillain kasattu kun kuuluukin. Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Kumysys FF ö-pumpuista, löytyy 26,30 ja 32mm rattailla olevia pumppuja, mitä eroa käytännössa pumpuissa on? Parempi voitelu? Quote Link to comment
Ketsa Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Suurempi tuotto. Eli jos tehty modauksia, joiden johdosta tarvetta suuremmalle öljynmäärälle (esim. Hoover mod, öljytykit männille), niin on tarvetta isommalle pumpulle. Tietty jos on huonokuntoinen kone, jossa ei enää tyhjäkäynnillä meinaa olla öljynpainetta, niin isommalla pumpulla voi tekohengittää. Jos kone ei taasen suurempaa pumppua tarvitse, niin ylimääräinen öljy menee painerajasta lävitse -> käytännössä tehoa käytetään öljyn lämmittämiseen... Quote Link to comment
x-pj Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Minulla on 26 mm pumppu, hover modit, ff ja lisäjäähdytin. Ohkasia öljyjä joudun käyttämään, ettei paineet nouse liian korkeaksi. Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Tattista vain, 26mm mennään Quote Link to comment
Paadre Posted March 18, 2015 Share Posted March 18, 2015 Olen tuohon vaimon -73 kuplaan noita oventiivisteitä uusimassa ja mietin, että tekeekö noilla Paruzzin 15€:n tiivisteillä itsensä vaan vihaiseksi. Kokemuksia? Haulla ei osunut silmään moista keskustelua... Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Tekeekö tollasalle kuivasumppu ö-pumpulla mitään tollasessa katukoneessa? ainakin suhteellisen kallis tavalliseen ff-pumppuun!! Quote Link to comment
x-pj Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Tekeekö tollasalle kuivasumppu ö-pumpulla mitään tollasessa katukoneessa? ainakin suhteellisen kallis tavalliseen ff-pumppuun!! Kyllä sillä jotain tekee, mutta onko vaivan arvoinen? Mielestäni ei. Muutama hevosvoima voi tulla lisää, öljynsaanti paremmin varmistettu ääriolosuhteissa ja ehkä hieman viilempi öljy. Pumpun lisäksi tarvitset sumppusäiliön, letkut ja jonkin venttiilin väliin, ettei sumppusäiliö tyhjene moottoriin ja sieltä pihalle seisonnan aikana. Venttiili pitäs myös muistaa aukasta ja sulkea. Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Tack, siis pysyn normi suunnitelmassa. Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Sen verran asiaan liittyvää,FF- pumpun kansien, hintahaitari melko laaja Aircooled:rilta 19-79€, mitä eroa noissa kansissa oikeesti on? Alumiiniä melkein kaikki paitsi Berg. Quote Link to comment
x-pj Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Rautakansi ei kulu, mutta laajenee eri tavalla kun alumiiniosat sen ympärillä. Rautaa on kyllä alkuperäinenkin, joten en tiedä onko tuolla merkitystä. Alumiinikanteen tulee pitkässä käytössä naarmuja hammaspyörästä. Jos on pahasti kulunut kansi, niin rupeaa päästämään painetta ohi. Alumiinikansi on kuitenkin helppo hioa tasaiseksi koneen kunnostuksen yhteydessä. Hieomapaperi lasilevylle ja hankaa niin kauan, että naarmut on pois. Scatin 35 euron kansi varmaan ihan kelvollinen. CSP:n kannet tarkempaa työtä. Paineventtiilinen kansi on siitä hyvä, ettei mahdollisesti liian korkea paine riko jäähdytintä. Mulla tuollainen CSP:n paineventtiilinen kansi ja olen ollut tyytyväinen. Muista ei ole kokemusta. Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Kiitosh, en meinaa laittaa jäähdytinta,joten täytyy vundeeraa noita kansia. Quote Link to comment
x-pj Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Kiitosh, en meinaa laittaa jäähdytinta,joten täytyy vundeeraa noita kansia. On sulla varmaan vakiojäähdytin kuitenkin. Ei se sen suurempaa painetta kestä kuin ulkoinen. Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 On sulla varmaan vakiojäähdytin kuitenkin. Ei se sen suurempaa painetta kestä kuin ulkoinen. Juurikin näin, enpä ajatellut ihan loppuun asti,(tälläkään kertaa) mielessä olivain lisäjäähy! vuntsitaa uudestaan ;D Quote Link to comment
tolvana Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Framin suodattimen tiivari pullahti multa nollakelissä toissasyksynä, neljälitraa ölppää tielle ja koneremppa tacksomycket. Laitoin sit cspn säätövenalla olevan kannen, nyt ei oo yli kutosen paineet käynynnä ja liemetkin on pysyneet oikeella puolen kampikammiota. Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Eikös vakio 21mm pumpustakin voi tehdä FF-pumpun tulppaamalla? riittääkö tuotto tollaseen 1776 koneeseen? Quote Link to comment
x-pj Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Eikös vakio 21mm pumpustakin voi tehdä FF-pumpun tulppaamalla? riittääkö tuotto tollaseen 1776 koneeseen? Kyllä siitä voi tehdä. Riittävyys ei ole kiinni koneen tilavuudesta. Saattaa hyvinkin riittää uudessa moottorissa, jossa kaikki välykset on pienet ja jos ei ole tehty mitään öljynkierron muutoksia koneen sisälle (hover modeja tai vastaavia). Jos ei riitä, voi sen pumpun vaihtaa myöhemminkin. Quote Link to comment
Soukka Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Minkä kokoinen on vauhtipyörän o-rengas? Entä miten oireilee jos se vuotaa öljyä? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Tönärillä mitattuna, ulkohalkaisija n. 60mm, paksuus 3mm. Kaikissa miun näkemissäni vauhtiksen o-renkaissa on ollut joku ilmeisesti grafiitti-rasva tms. pinnalla, joten voi olla että geneerinen o-rengas ei ole paras vaihtoehto, tästä tosin miulla ei minkäänlaista faktaa. Oireilu = kokonaan puuttuessaan reipasta öljyvuotoa moottorin ja vaihteiston välistä ja ennenpitkää luistavaa kytkintä. Eli ihan samat oikreet kun kampuran stefan vuotamisen kanssa. Puavo Edit: "Flywheel O-Ring, 1300-1600cc Engines, 311-105-295A is a graphite impregnated o-ring which installs in the groove depression in the flywheel where it mates to the crankshaft" eli vissiin sitä grafiittia on muutenkin kun vaan o-renkaan päällä rasvana. 2 Quote Link to comment
Soukka Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 (edited) Tönärillä mitattuna, ulkohalkaisija n. 60mm, paksuus 3mm. Kaikissa miun näkemissäni vauhtiksen o-renkaissa on ollut joku ilmeisesti grafiitti-rasva tms. pinnalla, joten voi olla että geneerinen o-rengas ei ole paras vaihtoehto, tästä tosin miulla ei minkäänlaista faktaa. Oireilu = kokonaan puuttuessaan reipasta öljyvuotoa moottorin ja vaihteiston välistä ja ennenpitkää luistavaa kytkintä. Eli ihan samat oikreet kun kampuran stefan vuotamisen kanssa. Puavo Edit: "Flywheel O-Ring, 1300-1600cc Engines, 311-105-295A is a graphite impregnated o-ring which installs in the groove depression in the flywheel where it mates to the crankshaft" eli vissiin sitä grafiittia on muutenkin kun vaan o-renkaan päällä rasvana. No sitten on oikean kokoinen. Jostain vuosi sieltä laatikon ja koneen välistä. Kytkinlevyssä ei ollu öljyä ja stefa ei ainakaan ollut rikki näkyvästi. 20 min käytöllä joku pari cl sitä tuli ulos ja vauhtipyörän takaa ei oikein nähnyt mistä olisi vuotanut. Mulla tuo o-rengas ei ollut maailman paras kun tuli made in mexico sarjan mukana mutta öljysin sen kevyesti ennen asennusta. Edit: kuuluuko stefa asentaa pintaa myöden vai pohjaan asti? Edited April 8, 2015 by Soukka Quote Link to comment
Tutkija Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 (edited) Pohjaan ja etenkin pohjaan jos uusiotuotanto vauhtipyörä. Edited April 8, 2015 by Tutkija Quote Link to comment
Tanhis Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Niin ja nyt kun kytkinkopassa olevista stefoista puhutaan niin yleensä kytkinakselin stefa jaa vaihtamatta ja sitten ekassa reilummassa ylämäessa ihmettelet kun perässä tulee öljyvana. Arvaa mistä tuli tälläinen mieleen :) Quote Link to comment
Soukka Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Pohjaan ja etenkin pohjaan jos uusiotuotanto vauhtipyörä. No on juu uusi hieno brasilialainen pyörä. Eilen jo asensin sen stefan ja pintaan kun pähkäilin että silloinhan se vauhtipyörän kaula just eniten puristaa sitä yhteen ja jää taakse öljylle tilaa olla. Jos vuotaa taas niin kai se pitää ottaa auki taas ja asentaa pohjaan asti, ois tän koneen kanssa nyt 5 kerta kun vauhtipyörä irti sen jälkeen kun liimattu momenttiin... Niin ja nyt kun kytkinkopassa olevista stefoista puhutaan niin yleensä kytkinakselin stefa jaa vaihtamatta ja sitten ekassa reilummassa ylämäessa ihmettelet kun perässä tulee öljyvana. Arvaa mistä tuli tälläinen mieleen :) Kaukaa viisaana vaihdoin sen stefan kun maksoi hurjat 3e. Quote Link to comment
Tutkija Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Purkaa suosiolla uudestaan ja laita stefa pohjaan,vuotaa muuten takuuvarmasti. Brassipyörän kaulan pyöristys paljon laajempi kuin alkuperäisessä saksalaisessa,josta johtuen kun stefa on pinnassa levittää tiivistehuulloksen auki kun hankaa sieltä pyöristyksen kohdalta. Samasta pyöristyksestä johtuen ei voi myöskään laittaa kaksoishuullos stefaa ollenkaan brassivalmisteisille valuvauhtipyörille. Quote Link to comment
Soukka Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Purkaa suosiolla uudestaan ja laita stefa pohjaan,vuotaa muuten takuuvarmasti. Brassipyörän kaulan pyöristys paljon laajempi kuin alkuperäisessä saksalaisessa,josta johtuen kun stefa on pinnassa levittää tiivistehuulloksen auki kun hankaa sieltä pyöristyksen kohdalta. Samasta pyöristyksestä johtuen ei voi myöskään laittaa kaksoishuullos stefaa ollenkaan brassivalmisteisille valuvauhtipyörille.Ei vuotanu kun tossa ennen töitä nyt löin käyntiin ja annoin olla hetken ja vähän ajeli. Tossa mietittiin ja spekuloitiin osakauppiaan kanssa kun hain uuden stefan että kun en öljynnyt öljypaineventtiileitä ja ensi käynnistyksessä oli 8bar paineet jonkin aikaa niin olisi siksi ehkä joko o-rengas tai stefa alkanut vuotamaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Ei vuotanu kun tossa ennen töitä nyt löin käyntiin ja annoin olla hetken ja vähän ajeli. Tossa mietittiin ja spekuloitiin osakauppiaan kanssa kun hain uuden stefan että kun en öljynnyt öljypaineventtiileitä ja ensi käynnistyksessä oli 8bar paineet jonkin aikaa niin olisi siksi ehkä joko o-rengas tai stefa alkanut vuotamaan. Lueppä tuo tutkijan postaus vielä ajatuksella läpi varsinkin tämä kohta. levittää tiivistehuulloksen auki kun hankaa sieltä pyöristyksen kohdalta Eli ei välttämättä vuoda heti vaan hetken kuluttua ja jos vuoto on suuri niin ajot jää siihen ja ei ole kiva tienpäällä korjata jos edes on kaikki tarvittavat työkalut mukana. Quote Link to comment
metake Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Ei vuotanu kun tossa ennen töitä nyt löin käyntiin ja annoin olla hetken ja vähän ajeli. Kuten edellä on jo todettu niin alkaa 100% varmuudella vuotamaan jos et lyö stefaa pohjaan asti. Vauhtipyörän kaulan pyöristys venyttää stefaa liikaa ja kitka kuluttaa huulen hetkessä. Ja vielä varmistuksena, että onhan stefa varmasti oikeinpäin? Quote Link to comment
Soukka Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Kuten edellä on jo todettu niin alkaa 100% varmuudella vuotamaan jos et lyö stefaa pohjaan asti. Vauhtipyörän kaulan pyöristys venyttää stefaa liikaa ja kitka kuluttaa huulen hetkessä. Ja vielä varmistuksena, että onhan stefa varmasti oikeinpäin? Jep alkohan se vuotaa, joo ja on oikeinpäin. Tutkin tossa toista lohkoa mikä mulla on niin siellähän on näköjään tommonen olake mitä vasten sen saa lyötyä. Lueppä tuo tutkijan postaus vielä ajatuksella läpi varsinkin tämä kohta. Eli ei välttämättä vuoda heti vaan hetken kuluttua ja jos vuoto on suuri niin ajot jää siihen ja ei ole kiva tienpäällä korjata jos edes on kaikki tarvittavat työkalut mukana. Nyt kun tuota miettii oikein kunnolla ja tutki toista vauhtipyörää ja vanhaa stefaa niin huomasi hyvin tuon. Nyt tuli mieleen tälläinen oikein kunnon spekulaatio. Mulla tuo lohko mihin tein oli merkattu P-kirjaimella mikä taitaa tarkoittaa että se on joskus vw:n toimesta korjattu. Laakerit oli std mitoissa kaikkialla ja ei näkyny mitään jälkiä missään että mitä olisi tehty. Voiko olla että olisi aarporattu silti mutta tehty niin että kammion puolikkaat on tiivistepinnastaan koneistettu ja sitten saatu porattua std mittaan. Tätä mietettä vähän tukee se että 3 ja 4 pyttyjen alle joutui laittamaan yhtä korkeat shimmit ja ne pinnat oli muutenkin koneistettu jo kerran ennen tuota koneistusta minkä teetätin niihin. Quote Link to comment
vwagen Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 P tarkoittaa nimenomaan sitä että on plaanattu. Quote Link to comment
Soukka Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 P tarkoittaa nimenomaan sitä että on plaanattu.Onkohan niihin joku erikokoinen stefa? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Onkohan niihin joku erikokoinen stefa? Stefa taitaa olla sama mutta muutoksia voi joutua tekemään virranjakajan käyttöakselin shimmien kanssa jos et käyttänyt kampikammion mukana tulleita. Quote Link to comment
vwagen Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Jos on oikein plaanattu niin käyttöakselin shimmaus aivan normaalisti,jos vasemmasta puoliskosta otettu liikaa niin silloin joutunee jotain virityksiä tekemään. Quote Link to comment
Soukka Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Stefa taitaa olla sama mutta muutoksia voi joutua tekemään virranjakajan käyttöakselin shimmien kanssa jos et käyttänyt kampikammion mukana tulleita. Jos on oikein plaanattu niin käyttöakselin shimmaus aivan normaalisti,jos vasemmasta puoliskosta otettu liikaa niin silloin joutunee jotain virityksiä tekemään. Jouduin shimmaa sen uusiksi kun akseli koitti pompata pois, sambasta löytyi siihen välystieto kun ei haynesin kirjassa ollut. En sitten torstaina ottanut enää vauhtipyörää irti kun ei ollut märkä takaata kun katsoi mutta oli sieltä alhaalta vähän ja koitin sitä tilkitä silikonilla muttei auttanut ja nyt sitten tänään otin taas koneen pois ja purin vauhtipyörän niin löytyi tämmönen yllätys. Tällä sitten tarkoitettiin sitä että se liian iso pyöristys syö huulen rikki ja alkaa vuotaa kun on pintaan asennettu. Hain motonetistä uuden stefan mutta on erilainen kun vertaa noihin kahteen muuhun mitä mulla on ollut. Tuossa ei ole se pohjaa vasten tuleva osa kumia ja on nyt sitten vissiin sellainen tuplahuulellinen? Se on kuvissa tuo musta. Quote Link to comment
Tutkija Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Ei ainakaan minusta näytä tuplahuulelliselta. Eri valmistajien välillä on vähän eroja stefoissa...tuo ainakin näyttäis siltä et pohjaanlaitettuna vois toimiakkin. Quote Link to comment
Soukka Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Ei ainakaan minusta näytä tuplahuulelliselta. Eri valmistajien välillä on vähän eroja stefoissa...tuo ainakin näyttäis siltä et pohjaanlaitettuna vois toimiakkin. Laitetaan se. Hain tänään keiteleen koneesta 2 stefaa ja toista kun laitto pohjaan niin meni mutkalle kun asensin tommosella isolla hylsyllä ja kumimoskalla. Muutenkin on tiukin stefa mitä oon ikinä asentanu ja kymmeniä on tullu erinäisii työkoneisiin ja autoihin laitettua. Mittasin niin reikä on 89,97mm aikalailla koko matkalta ja stefa mitä asensin oli 90,23mm. Tutkittiin samalla tuolla keiteleen koneessa yhtä kammion puolikasta ja vauhtipyörää niin pyörässä oli kuluma jälki ihan eri kohdassa kuin tuo missä tuo mun stefa oli mennyt rikki ja kammiossa oli asennus viiste mitä mulla ei ole. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 (edited) Kysyn mielummin tässä ketjussa kuin noissa muissa öljy-aiheisissa ketjuissa koska oletan että tähän vastataan nopeammin. Eli onko kellään tietoa Liqui Moly öljyjen sinkkipitoisuuksista ja muutenkin kokemuksia? Valvoline VR1 20W50 haluaisin käyttää mutta ei löydy oikeen mistään ellei osta 12 litraa kerralla. Valvolinessa on API-SL hyväksyntä. Koivuselta löytyis Liqui Molya sellaiset vastaavat purkit kuin Nova Super 20W50, jossa käsittääkseni tuo API-SL hyväksyntä. Sitten löytyy Classic SAE 20W-50 HD, jossa ei ole API-SL mutta löytyy API-SB/SC/SD/CC. Ja sitten löytyy vanhemmille moottoripyörille tarkoitettu moniasteinen mineraaliöljy Racing 4T 20W-50 jossa löytyy se API-SL (ajattelin että siksi voisi sopia että vanhat nelitahti moottoripyörät ilmajäähdytteisiä?) Yhtään en löytäny edes liqui Molyn katalogista noitten purkkien sinkkipitoisuuksia. Edited March 8, 2017 by Kahviäijä Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.