Henkar Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Uusi topic kun en äkkiseltään aiheeseen sopivaa löytänyt. Minun puolesta jatkossa voi sitten samaa topicia käyttää jos ei muuten meinaa sopivaa löytyä. Eli omat kysymykseni näin alkuun koskee listoja ja tiivisteitä. [*:18yv3lx7]Montako monituista eri tiivistettä tulee tuuletusikkunalliseen kuplan oveen? HC:n sivuillakin hirvee lista tiivisteitä, itselle vaan tulee ensimmäisenä mieleen itse oven tiiviste, päälasin tiiviste ja tuuletusikkunan tiiviste.[*:18yv3lx7]-74vm kuplassa on ymmärtääkseni muoviset kortistelistat ikkunatiivisteissä, mutta onko alumiinilista käypänen myös samoihin tiivisteihiin ja toisin päin? Jälleen HC:n sivuihin viitatakseni siellä puhutaan erikseen alumiinilistaurasta 65-71 ja muovilistaurasta 72-77, kuitenkin olen nähnyt myynnissä myös esimerkiksi tuulilasin tiivistettä listauralla 65-77 merkinnällä. Ei muuten mutta ihminenhän menee ihan lukkoon tämmösestä :D Quote Link to comment
ARTO Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Näissä menee helposti sekaisin, kiitos vw-puljujen virheiden ja sekoilujen vuosimallin ja tehdasvuosimallin kesken. Vanhempi alumiininen on poikkileikkaukseltaan C Uudempi muovikrominen aika pulska T Päälle vielä listattomat stanu/1200 mallit. Quote Link to comment
-AP- Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Ovessa on monta kuminpalaa ja muuta tiivistysosaa: - itse oventiiviste - tuuletuslasin tiiviste - tuuletuslasin takareunan tiiviste keskitolppaa vasten - tämän keskitolpan toisella puolella pieni uralista lasin liukua varten - varsinainen uralista nostolasilla - nostolasin ulkopuolinen alareunan tiiviste yhdessä ulkopuolen koristelistan kanssa - nostolasin alapuolinen kumilista - ovenkahvan tiivisteet - ovenrajoittimen tiiviste - oviaukkoon liittyen sisävalokytkimen tiiviste ja saranaruuvien peitetulpat - vanhemmissa kylkilistan alla kumiproput olikohan siinä kaikki ...? Ikkunantiivisteiden listat alun perin kuten Arto mainitsi, tarviketuotantona valikoima sekalaisempaa eli ostotilanteessa myyjältä saatava tieto sopiiko yhteen vanhojen koristelistojen kanssa. Quote Link to comment
Henkar Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Kiitoksia vastanneille, nuo kysymykset nyt "selvät", painitaan sitten tiivisteasioiden kanssa enemmän kun aika alkaa kasailemaan ja tilaamaan osia (järki tuli päähän että mitään järkeä tilata tiivisteitä jos auto vielä hitsaamattakin). Seuraava kysymys koskisi moottoripukkeja, tai siis lähinnä kuplan koneen persauksen pulttien paikkoja. Näitähän on tehdastekosia hässäköitä vaikka mitä mutta mielestäni noiden hinnat on aika tyyriitä kun biltsusta / motonetistä saa pukkia. Niihin biltsun ja moton pukkeihin olisi kuitenkin hyvä saada vieläpä kone kiinni, ilmeisesti jollain putken pätkillä onnistuu, mutta onko kukaan löytänyt CAD-kuvaa tämmösestä: ??? Hommahan toimisi kukakuinkin näin Tai sitten mittojen ollessa tiedossa voisi tehdä vaikka millaisen häkkyrän vartavasten kuplan motille. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 106-126 on tosi kätevä koneen kasaamiseen. Semmoinen on meillä työpöydässä kiinteesti ja melkein aina siinä joku lohko pultattuna. Lisäksi on sit motonetin tms. pukki johon on kiinteesti pultattu rikkoontuneen kuplan vaihdelaatikon kytkinkoppa. Semmoisen saa irtotavaranakin esim. palliksen askista. Siihen moottori siirretään joko säilytystä varten (eestaas rullailu) tai sisäänajoa varten. Kiinni myös startti, ja bensat sähköpumpulla, sytkät, akku, ö-painevalo helppo lisätä sisäänajoa varten. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Joo, Biltsun ja Motonetin pukit on aihioita, kytkinkoppa tai tuommonen kehä siihen on must. JOs joku noita kehiä alkaa tehtailla, niin kiinnostaa 1kpl. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Mulla on toiminut bilteman pukki ihan sellasenaan pikkumuutoksin. Kahden alemman kiinnikkeen tappeja jouduin (siis pukissa) vähän lyhentämään ja siihen levyyn tulevaan päähän laittaa pari prikkaa. Toimii hyvin muuten mutta vauhtipyörän kanssa ei kiinnitys onnistu. Ja ei muistaakseni ollu edes kallis vehje. Taisin kysellä aiheesta täällä sillon kun olin itse pukkia ostamassa, viestiketju varmaan löytyy haulla ehkä. Quote Link to comment
Henkar Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Tommosen sitä vihdoinkin sain aikaseks piirrellä. En tiedä liekkö kestäis, 10mm lootua muuten paitsi tuo laippamistä tulee kiinni moottoripukkiin 20mm (omavalmiste pukki) Quote Link to comment
Henkar Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 (edited) Ahdistelen taas "uusilla" kysymyksillä... Elikkäs tuosta meidän -74:sta löytyi sittenkin ihanasti alusta ruostetta, eikä tietenkään sen v*ttumaisemmasta paikasta kun alustan ja korin tiivistepinnoista kuskin puolelta = koppa olisi sittenkin nostettava pois. Päivän kysymys kuuluukin että millä todennäköisyydellä koppa kestää suorana jos oviaukkoihin ei ala mitään hitsailemaan? Rojektikertomusta seuraamattomille kerrottakoon että lasit,penkit, yms hilppeet on purettu pois, tällä hetkellä ovetkin ja ruostetta on siten että päältä päin koteloita tarkastellessa paikat on kovia ja kovapeltisiä mutta tosiaan alhaalta päin ruostepeikko on syönyt kuskin puolelta alusta-koritiivisteen kohdalta ainenkin 2 10cm pitkää isoa reikää ja jotain reiän alkuakin näkyy. Jos jotkut tuet rutasee hitsata niin millä tavalla nämä tukien kohdat sitten on maalattu jos alusta ja kori maalauksen ajan irrallaan? Muuttujista johtuen meinaa vain kiire tulla korin hitsaamisessa, koska korin olisi siirryttävä jo pohjatyötiloihin joissa ei sitten voi enää hitsailla. Lisä kysymyksenä lyödään jarruputkien vaihto, eli nyt kun alusta ja kori on erotettava niin varmaan olisi hyvä vaihtaa takajarruputki vai onko kuinka hankala homma korin ollessa kiinni? Putken kunnosta en muuten tiedä kun että syksyllä piti vielä nesteet sisällään, mutta nyt mitä on rapsutellut paikkoja niin aika pintaruosteiselta vaikuttaa ainenkin pääsylinterin päästä. Muutenhan putki taitaa mennä metritavarasta tehtäväksi jolloin ongelmana on tietty toimivien työkalujen lainaan löytäminen. edit. lisättäköön että hakua on vähän kiusattu ja löytyi mm. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8917-pohjalevyn-irroitus/ http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5616-korin-irroitus/ http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9788-neuvoa-kuplan-korin-nostoon/ Edited March 10, 2014 by Henkar Quote Link to comment
Guest Kalsuto Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 (edited) Laitetaan jatkoksi oma kysymys. Olen kuullut, että mustapassivoituja vanhan tyylin VW pultteja tehtäisiin uudistuotantona. Muistaakseni Amerikkalainen firma ja nimessä oli 50's? Onko jollain antaa linkkiä tai tietoa kun en itse Googlella löydä? Edit: Meni kaksi asiaa sekaisin. 50's oli mattovalmistaja -> http://www.spiritofthe50s.co.uk/carpets.htm. Ruuvit vielä etsinnässä. Edited March 10, 2014 by Kalsuto Quote Link to comment
Tanhis Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Voithan tukea kopan hitsaamalla tuet pultattavaksi saranoiden tukikohtiin ja lukon vastakappaleeseen jos jännittää ettei pysy suorana. Quote Link to comment
Paadre Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Mitä eroa on 1302S:n ja 1303S:n etutolpan kääntölaakerilla? Mietin vaan kun molempiin myydään omaansa. Quote Link to comment
metake Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Mitä eroa on 1302S:n ja 1303S:n etutolpan kääntölaakerilla? 1302 ja varhainen 1303 samalla tolpalla ja laakerilla. Myöhäinen 1303 sitten omalla tolpalla ja tolpan yläpäällä, ja sitä kautta laakerilla. Ainakaan muuta eroa en ole noissa huomannut. Quote Link to comment
Paadre Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 1302 ja varhainen 1303 samalla tolpalla ja laakerilla. Myöhäinen 1303 sitten omalla tolpalla ja tolpan yläpäällä, ja sitä kautta laakerilla. Ainakaan muuta eroa en ole noissa huomannut. Eli käytännössä noi ei sovi ristiin? Onko iskarin varren vahvuudessa eroa vai mikä? Quote Link to comment
metake Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 (edited) Eli käytännössä noi ei sovi ristiin? Onko iskarin varren vahvuudessa eroa vai mikä?En muista tarkkaan mikä ero laakerissa on, mutta yläpää noissa on ihan erilainen, joten sieltä se erokin varmaan tulee. ] ] Edited March 13, 2014 by metake Quote Link to comment
Paadre Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 (edited) En muista tarkkaan mikä ero laakerissa on, mutta yläpää noissa on ihan erilainen, joten sieltä se erokin varmaan tulee. Kiitos, tuota kuvaa en ollutkaan löytänyt. Selvensi asiaa kummasti. Edit: Olisko kellään antaa tollasen 1303 uudemman tolpan laakerista noita mittoja: -pulttijako -tuon keskikumin halkaisia -laakerin reikä Tai sekin riittää jos osaa sanoa, että mahtuuko suoraan 1302:seen ja laakerin reiän halkaisia. Edited March 13, 2014 by Paadre Quote Link to comment
Guest Ändi- Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Tere. Mistähän löytys selkeitä räjäytyskuvia kuplan vm-65- moottoritilasta, pakosarjasta, imusarjasta, lämmitys putkista, puhallinkopasta, yms. Pitäsi alkaa kasailemaan moottoriin pellit, imusarja hässäkkä, pakosarja, yms... ja asentaa kone paikalleen.. Ja sitten jos vielä sähköjohdoista löytyisi jotakin informaatiota kuinka kytketään laturi yms.. Quote Link to comment
metake Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Tere. Mistähän löytys selkeitä räjäytyskuvia kuplan vm-65- moottoritilasta, pakosarjasta, imusarjasta, lämmitys putkista, puhallinkopasta, yms.1000 sivua tietoa: http://www.vw-classicparts.de/wissenswerft/page2flip/Ersatzteilkatalog%20_Typ_1/ Ja sitten jos vielä sähköjohdoista löytyisi jotakin informaatiota kuinka kytketään laturi yms..Sähkökaaviota Samban sivuilta: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php Quote Link to comment
Henkar Posted May 26, 2014 Author Share Posted May 26, 2014 Jälleen uutta pientä kysymystä pukkaus. Sattui nimittäin silmään Paruzzin sivuilta tämmöinen kuin "Etuluukun tiiviste, "Mexico"-tyylinen 23,70€" Ilmeisesti profiililtaa jotain tämmöstä ja tulee kiinni etupellin alle käännettyyn pellin laitaan. Onko hyvä? Mietin vain kun meillä on mädäntynyt osa alkuperäisen riivisteen kiinnike listasta pois poikkeen eikä tuo keulapalakaan nyt ihan kohilleen toiselta puolelta sattunut = vähän isompi rako etupellin ja korin välissä niiltä osin niin toisiko tämä mahdollisesti pelastusta + että korista saisi ainenkin tuon alkuperäisen kiinnityspellin ruosteloukkuna pois? Quote Link to comment
Henkar Posted June 27, 2014 Author Share Posted June 27, 2014 Hei onko kellään tuohon keulaluukun tiiviste hommaan älyllistä ratkaisua? ei huvittais jättää ruosteloukkua paikalleen, tai varsinkaan tuollein että molemmilta puolilta puuttuu 30cm listaa johon tiiviste tulee kiinni. Takaluukusta poistinkin jo suosiolla kyseiset listat sillä toiselta puolelta oli listan alka mehinyt jo läpi pellistä, onneksi ei isolta alueelta mutta sen verran että hitsata sai. Ja toinen homma sitten lattiaverhoilu oviaukkojen kohdalta. Koteloiden laitojen vaihdossa "jouduin" repimään alkuperäiset listat joiden alle matto kuuluisi tulla pois ja nyt mietin olisiko tilalle jotain ruuvattavaa siistiä vaihtoehtoa ettei nyt tarvitsisi hitsata moisia lirppuja (jos edes saatavana moisia) tilalle takaisin. Eli oletteko laittaneet vain alkuperäis tyyppisen pokatun pellin vai kuinka olette viritelleet lattia verhoilun kynnyksen kohdalta kiinni? Quote Link to comment
peruskallio Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Sellaista kourua mihin ne tiivisteet saa paikalleen oli ainakin joku vuosi takaperin myynnissä. Käytännössä L-malliseksi pokattu pelti, helposti taivutettavaa tavaraa. Porasi reiät, pisti pisteillä kiinni ja naputteli puisella vasaralla muotoonsa tiivisteen ympärille. Takaluukun tiiviste uran tein lähes kokonaan sillä. Kun sain sen aihion käteen kävi kyllä mielessä että mitähän tästä mahtaa tulla, mutta hyvin on matkassa pysynyt. Quote Link to comment
vwagen Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Mexico mallin tiiviste on hyvä ratkaisu,jos ei entisöinti ole kyseessä. Quote Link to comment
SePi Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 (edited) Tuolta löytyy ideoita oviaukon mattojen kiinnitykseen ja valmiita listojakin kun käväisee kuvien kaupoissa Edited June 28, 2014 by SePi Quote Link to comment
Guest Restoration Panels Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 (edited) http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1587062 http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1386503 Edited June 28, 2014 by Restoration Panels Quote Link to comment
Paadre Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Pakko kysellä tyhmiä kun haulla en vastausta saanut. Eli onko merkitystä kuinka takajarrukengät on paikallaan? Siis kun nehän eivät ihan symmetriset ole, ainakaan mun autossa, toiseen päähän jää enemmän "runkoa" näkyviin varsinaisen kengän alta, kuin toiseen päähän. Toveri tuossa muisteli, että niillä voi joku merkitys olla mutta olisiko faktaa tarjolla? Ja autohan on 1302S. Quote Link to comment
peruskallio Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 On sillä merkitystä, sitä ei pysty muistaan kumpi kenkä etupuolelle, mutta liittyy kengän itsetehostukseen, eli imee kenkää vähän niinkuin väkisin rumpuun kiinni ja vähentää siten poljinvoiman tarvetta. Tuskin niin kauheaa eroa on oli kumminpäin vaan, mutta ongelmia tulee leimakonttorilla varmasti jos eripäin eripuolilla autoa. Quote Link to comment
Paadre Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Ok. Pitää tsekata, että ovat samanlaiset molemmin puolin. Nyt on ainakin toisella puolella molemmat kengät niin, että ylhäällä on vähemmän runkoa näkyvissä. Quote Link to comment
metake Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Eli onko merkitystä kuinka takajarrukengät on paikallaan? Siis kun nehän eivät ihan symmetriset ole, ainakaan mun autossa, toiseen päähän jää enemmän "runkoa" näkyviin varsinaisen kengän alta, kuin toiseen päähän. Kengän vinopäinen pää tulee kiinteään hahloon ja se toinen sitten sylinteriin, luonnollisesti.. Quote Link to comment
Paadre Posted July 31, 2014 Share Posted July 31, 2014 Ja käsijarru saatu kuntoon. Suurin ongelma oli näköjään se, että molemmin puolin oli toinen säätöruuvi väärinpäin eli se viistous ei kulkenut kengän suuntaisesti. Toinen ongelma oli, että käsijarruvaijerit oli tiensä päässä. Nyt pelaa käkkärikin kunnolla. Quote Link to comment
Henkar Posted September 19, 2014 Author Share Posted September 19, 2014 Pistetäänpä tällekkin puolelle kysymys kun kaikki ei varmasti tuota ostetaan puolta niin seuraa. Eli kysymys on rekisterikilven valon "lipasta". eli meneekö metallinen ilmeisesti vähän vanhempi (/ myös 1200 "stanu" ?) lippa samoille reijille muovisen (ainenkin vm. 74) lipan kanssa? Quote Link to comment
Henkar Posted September 19, 2014 Author Share Posted September 19, 2014 Ja muoto käy perspellin muotoon? Nimittäin tästä tuli ainenkin jo yksi arvio/mielipide että ei kävisi että -74 perspelti on erimuotonen. Quote Link to comment
vwagen Posted September 19, 2014 Share Posted September 19, 2014 Vuosimallista-67 lähtien sama muoto ja kiinnitys,myös 1200:ssa mutta ei missään"stanussa",niiden valmistus oli loppunut jo vuosia aiemmin, -74:ssa on alunperinkin ollut se sileä metallinen. Quote Link to comment
Henkar Posted September 24, 2014 Author Share Posted September 24, 2014 (edited) Tämä selvä, sileä metallinen siis. Kiitoksia. Edited October 17, 2014 by Henkar Quote Link to comment
Henkar Posted October 17, 2014 Author Share Posted October 17, 2014 Hei, semmonen typerä kysymys tuli tuossa mieleen että paljonko kannattaa purkaa ehjästä setistä että saa vaihdelaatikon ja vetoakselien suojaputket + ne sivuposket putsattua hapettumasta,ruosteesta,massasta jne mömmöstä? Eli onko suojapukien irrottaminen älytön homma ihan vaan putsatakseen ne vähän helpommin? Nyt laatikossa vielä öljytkin sisällä. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Höyrypesurilla saa kivasti putsattua suojaputket paikallaan. Ja kyllä sen pelkällä painepesurillakin aika puhtaaksi saa. Mutta jos samalla vaihdat vetarin stefat ja takalaakerit niin samalla se suojaputkikin sieltä ulos luiskahtaa kun loota on näköjään jo lattialla. Quote Link to comment
Guest jasalm Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Kyselen täällä kun kerran lupa annettiin. Kuuluuko T1 makaavalamppuisen lampun heijastin olla umpion sisällä parkkivalopolttimon aukko alaspäin vai ylöspäin? Meneekö se edes kasaan väärin? Katsastusmies näkyy edellisinä vuosina moittineen vääränlaista valokuviota huomautuksen otteeseen kirjoittaen, enkä löydä tuosta vikaa. Quote Link to comment
SePi Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 (edited) Kyselen täällä kun kerran lupa annettiin. Kuuluuko T1 makaavalamppuisen lampun heijastin olla umpion sisällä parkkivalopolttimon aukko alaspäin vai ylöspäin? Meneekö se edes kasaan väärin? Katsastusmies näkyy edellisinä vuosina moittineen vääränlaista valokuviota huomautuksen otteeseen kirjoittaen, enkä löydä tuosta vikaa. Kyllä se parkkilamppu ajovalopolttimon alapuolella on. Valokuvion saa aika helposti sekasin kun on niin monta liikkuvaa, väärin asettuvaa ja irtoavaa osaa. Yleensä näitä on vielä omatoimisesti fiksailtu kasaan erinäisistä romulaatikoista löytyneillä osilla. Mutta hämärän tallin peräseinällä näet kuvion ja voit yrittää säätää. Ilmeisesti epäsymmetrisestä valaisimesta kuitenkin on kyse. Niissä saa viuhkan mukaan jotain tolkkua kohdistuksista Se vielä, että jos on turattu "koristeeksi" tarvikelipat niin koettakaapa ilman niitä. Huonosti asettuvat vääntää helposti linssin vinoon Edited November 4, 2014 by SePi Quote Link to comment
Paadre Posted November 22, 2014 Share Posted November 22, 2014 Missäs on keskustelu lisämmittimistä kun en löydä laisinkaan? Tai sit käytän vääriä hakusanoja... Quote Link to comment
Paadre Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Purin tuossa ton vaimon kuplan ovet (-73) ja ihmettelin kovasti sitä kun ikkunahissit oli molemmissa ovissa laitettu kulkemaan niin, että se kulkee pikkuikkunan alakiinnikkeen ja oven sisäpellin välistä?? Kuuluuko olla noin? Vai pitäisikö tuon hissin kulkea sen pikkuikkunan alakiinnikkeen ja oven ulkopellin välissä. Hissit kyllä toimi molemmissa ovissa mutta oli pirullinen purkaa tuli tyyliin sit vasta pois ku pikkuikkuna oli pois. Muistaako joku? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.