Jump to content

"Pieniä kysymyksiä ja suuria vastauksia"


Recommended Posts

Posted

Suurempi tuotto. Eli jos tehty modauksia, joiden johdosta tarvetta suuremmalle öljynmäärälle (esim. Hoover mod, öljytykit männille), niin on tarvetta isommalle pumpulle.

 

Tietty jos on huonokuntoinen kone, jossa ei enää tyhjäkäynnillä meinaa olla öljynpainetta, niin isommalla pumpulla voi tekohengittää.

 

Jos kone ei taasen suurempaa pumppua tarvitse, niin ylimääräinen öljy menee painerajasta lävitse -> käytännössä tehoa käytetään öljyn lämmittämiseen...

Posted

Minulla on 26 mm pumppu, hover modit, ff ja lisäjäähdytin. Ohkasia öljyjä joudun käyttämään, ettei paineet nouse liian korkeaksi.

  • 2 months later...
Posted

Olen tuohon vaimon -73 kuplaan noita oventiivisteitä uusimassa ja mietin, että tekeekö noilla Paruzzin 15€:n tiivisteillä itsensä vaan vihaiseksi. Kokemuksia? Haulla ei osunut silmään moista keskustelua...

  • 2 weeks later...
Posted

Tekeekö tollasalle kuivasumppu ö-pumpulla mitään tollasessa katukoneessa? ainakin suhteellisen kallis tavalliseen ff-pumppuun!!

Kyllä sillä jotain tekee, mutta onko vaivan arvoinen? Mielestäni ei. Muutama hevosvoima voi tulla lisää, öljynsaanti paremmin varmistettu ääriolosuhteissa ja ehkä hieman viilempi öljy.

Pumpun lisäksi tarvitset sumppusäiliön, letkut ja jonkin venttiilin väliin, ettei sumppusäiliö tyhjene moottoriin ja sieltä pihalle seisonnan aikana. Venttiili pitäs myös muistaa aukasta ja sulkea.

Posted

Rautakansi ei kulu, mutta laajenee eri tavalla kun alumiiniosat sen ympärillä. Rautaa on kyllä alkuperäinenkin, joten en tiedä onko tuolla merkitystä.

 

Alumiinikanteen tulee pitkässä käytössä naarmuja hammaspyörästä. Jos on pahasti kulunut kansi, niin rupeaa päästämään painetta ohi. Alumiinikansi on kuitenkin helppo hioa tasaiseksi koneen kunnostuksen yhteydessä. Hieomapaperi lasilevylle ja hankaa niin kauan, että naarmut on pois. Scatin 35 euron kansi varmaan ihan kelvollinen. CSP:n kannet tarkempaa työtä. Paineventtiilinen kansi on siitä hyvä, ettei mahdollisesti liian korkea paine riko jäähdytintä. Mulla tuollainen CSP:n paineventtiilinen kansi ja olen ollut tyytyväinen. Muista ei ole kokemusta.

Posted

Kiitosh, en meinaa laittaa jäähdytinta,joten täytyy vundeeraa noita kansia.

On sulla varmaan vakiojäähdytin kuitenkin. Ei se sen suurempaa painetta kestä kuin ulkoinen.

Posted

On sulla varmaan vakiojäähdytin kuitenkin. Ei se sen suurempaa painetta kestä kuin ulkoinen.

 

Juurikin näin, enpä ajatellut ihan loppuun asti,(tälläkään kertaa) mielessä olivain lisäjäähy! vuntsitaa uudestaan ;D

Posted

Framin suodattimen tiivari pullahti multa nollakelissä toissasyksynä, neljälitraa ölppää tielle ja koneremppa tacksomycket. Laitoin sit cspn säätövenalla olevan kannen, nyt ei oo yli kutosen paineet käynynnä ja liemetkin on pysyneet oikeella puolen kampikammiota.

Posted

Eikös vakio 21mm pumpustakin voi tehdä  FF-pumpun tulppaamalla? riittääkö tuotto tollaseen 1776 koneeseen?

Kyllä siitä voi tehdä. Riittävyys ei ole kiinni koneen tilavuudesta. Saattaa hyvinkin riittää uudessa moottorissa, jossa kaikki välykset on pienet ja jos ei ole tehty mitään öljynkierron muutoksia koneen sisälle (hover modeja tai vastaavia). Jos ei riitä, voi sen pumpun vaihtaa myöhemminkin.

Posted

Tönärillä mitattuna, ulkohalkaisija n. 60mm, paksuus 3mm. Kaikissa miun näkemissäni vauhtiksen o-renkaissa on ollut joku ilmeisesti grafiitti-rasva tms. pinnalla, joten voi olla että geneerinen o-rengas ei ole paras vaihtoehto, tästä tosin miulla ei minkäänlaista faktaa.

 

Oireilu = kokonaan puuttuessaan reipasta öljyvuotoa moottorin ja vaihteiston välistä ja ennenpitkää luistavaa kytkintä. Eli ihan samat oikreet kun kampuran stefan vuotamisen kanssa.

 

Puavo

 

Edit: "Flywheel O-Ring, 1300-1600cc Engines, 311-105-295A is a graphite impregnated o-ring which installs in the groove depression in the flywheel where it mates to the crankshaft" eli vissiin sitä grafiittia on muutenkin kun vaan o-renkaan päällä rasvana.

  • Like 2
Posted (edited)

Tönärillä mitattuna, ulkohalkaisija n. 60mm, paksuus 3mm. Kaikissa miun näkemissäni vauhtiksen o-renkaissa on ollut joku ilmeisesti grafiitti-rasva tms. pinnalla, joten voi olla että geneerinen o-rengas ei ole paras vaihtoehto, tästä tosin miulla ei minkäänlaista faktaa.

 

Oireilu = kokonaan puuttuessaan reipasta öljyvuotoa moottorin ja vaihteiston välistä ja ennenpitkää luistavaa kytkintä. Eli ihan samat oikreet kun kampuran stefan vuotamisen kanssa.

 

Puavo

 

Edit: "Flywheel O-Ring, 1300-1600cc Engines, 311-105-295A is a graphite impregnated o-ring which installs in the groove depression in the flywheel where it mates to the crankshaft" eli vissiin sitä grafiittia on muutenkin kun vaan o-renkaan päällä rasvana.

No sitten on oikean kokoinen. Jostain vuosi sieltä laatikon ja koneen välistä. Kytkinlevyssä ei ollu öljyä ja stefa ei ainakaan ollut rikki näkyvästi. 20 min käytöllä joku pari cl sitä tuli ulos ja vauhtipyörän takaa ei oikein nähnyt mistä olisi vuotanut.

 

Mulla tuo o-rengas ei ollut maailman paras kun tuli made in mexico sarjan mukana mutta öljysin sen kevyesti ennen asennusta.

 

Edit: kuuluuko stefa asentaa pintaa myöden vai pohjaan asti?

Edited by Soukka
Posted

Niin ja nyt kun kytkinkopassa olevista stefoista puhutaan niin yleensä kytkinakselin stefa jaa vaihtamatta ja sitten ekassa reilummassa ylämäessa ihmettelet kun perässä tulee öljyvana. Arvaa mistä tuli tälläinen mieleen :)

Posted

Pohjaan ja etenkin pohjaan jos uusiotuotanto vauhtipyörä.

No on juu uusi hieno brasilialainen pyörä. Eilen jo asensin sen stefan ja pintaan kun pähkäilin että silloinhan se vauhtipyörän kaula just eniten puristaa sitä yhteen ja jää taakse öljylle tilaa olla.

Jos vuotaa taas niin kai se pitää ottaa auki taas ja asentaa pohjaan asti, ois tän koneen kanssa nyt 5 kerta kun vauhtipyörä irti sen jälkeen kun liimattu momenttiin...

 

Niin ja nyt kun kytkinkopassa olevista stefoista puhutaan niin yleensä kytkinakselin stefa jaa vaihtamatta ja sitten ekassa reilummassa ylämäessa ihmettelet kun perässä tulee öljyvana. Arvaa mistä tuli tälläinen mieleen :)

Kaukaa viisaana vaihdoin sen stefan kun maksoi hurjat 3e.

Posted

Purkaa suosiolla uudestaan ja laita stefa pohjaan,vuotaa muuten takuuvarmasti. Brassipyörän kaulan pyöristys paljon laajempi kuin alkuperäisessä saksalaisessa,josta johtuen kun stefa on pinnassa levittää tiivistehuulloksen auki kun hankaa sieltä pyöristyksen kohdalta. Samasta pyöristyksestä johtuen ei voi myöskään laittaa kaksoishuullos stefaa ollenkaan brassivalmisteisille valuvauhtipyörille.

Posted

Purkaa suosiolla uudestaan ja laita stefa pohjaan,vuotaa muuten takuuvarmasti. Brassipyörän kaulan pyöristys paljon laajempi kuin alkuperäisessä saksalaisessa,josta johtuen kun stefa on pinnassa levittää tiivistehuulloksen auki kun hankaa sieltä pyöristyksen kohdalta. Samasta pyöristyksestä johtuen ei voi myöskään laittaa kaksoishuullos stefaa ollenkaan brassivalmisteisille valuvauhtipyörille.

Ei vuotanu kun tossa ennen töitä nyt löin käyntiin ja annoin olla hetken ja vähän ajeli.

 

Tossa mietittiin ja spekuloitiin osakauppiaan kanssa kun hain uuden stefan että kun en öljynnyt öljypaineventtiileitä ja ensi käynnistyksessä oli 8bar paineet jonkin aikaa niin olisi siksi ehkä joko o-rengas tai stefa alkanut vuotamaan.

Posted

Ei vuotanu kun tossa ennen töitä nyt löin käyntiin ja annoin olla hetken ja vähän ajeli.

 

Tossa mietittiin ja spekuloitiin osakauppiaan kanssa kun hain uuden stefan että kun en öljynnyt öljypaineventtiileitä ja ensi käynnistyksessä oli 8bar paineet jonkin aikaa niin olisi siksi ehkä joko o-rengas tai stefa alkanut vuotamaan.

 

Lueppä tuo tutkijan postaus vielä ajatuksella läpi

varsinkin tämä kohta.

 

levittää tiivistehuulloksen auki kun hankaa sieltä pyöristyksen kohdalta

 

Eli ei välttämättä vuoda heti vaan hetken kuluttua ja jos vuoto on suuri niin ajot jää siihen ja ei ole kiva tienpäällä korjata jos edes on kaikki tarvittavat työkalut mukana.

Posted

Ei vuotanu kun tossa ennen töitä nyt löin käyntiin ja annoin olla hetken ja vähän ajeli.

Kuten edellä on jo todettu niin alkaa 100% varmuudella vuotamaan jos et lyö stefaa pohjaan asti. Vauhtipyörän kaulan pyöristys venyttää stefaa liikaa ja kitka kuluttaa huulen hetkessä.

 

Ja vielä varmistuksena, että onhan stefa varmasti oikeinpäin?

Posted

Kuten edellä on jo todettu niin alkaa 100% varmuudella vuotamaan jos et lyö stefaa pohjaan asti. Vauhtipyörän kaulan pyöristys venyttää stefaa liikaa ja kitka kuluttaa huulen hetkessä.

 

Ja vielä varmistuksena, että onhan stefa varmasti oikeinpäin?

Jep alkohan se vuotaa, joo ja on oikeinpäin.

 

Tutkin tossa toista lohkoa mikä mulla on niin siellähän on näköjään tommonen olake mitä vasten sen saa lyötyä.

 

Lueppä tuo tutkijan postaus vielä ajatuksella läpi

varsinkin tämä kohta.

 

Eli ei välttämättä vuoda heti vaan hetken kuluttua ja jos vuoto on suuri niin ajot jää siihen ja ei ole kiva tienpäällä korjata jos edes on kaikki tarvittavat työkalut mukana.

Nyt kun tuota miettii oikein kunnolla ja tutki toista vauhtipyörää ja vanhaa stefaa niin huomasi hyvin tuon.

 

Nyt tuli mieleen tälläinen oikein kunnon spekulaatio.

Mulla tuo lohko mihin tein oli merkattu P-kirjaimella mikä taitaa tarkoittaa että se on joskus vw:n toimesta korjattu. Laakerit oli std mitoissa kaikkialla ja ei näkyny mitään jälkiä missään että mitä olisi tehty. Voiko olla että olisi aarporattu silti mutta tehty niin että kammion puolikkaat on tiivistepinnastaan koneistettu ja sitten saatu porattua std mittaan. Tätä mietettä vähän tukee se että 3 ja 4 pyttyjen alle joutui laittamaan yhtä korkeat shimmit ja ne pinnat oli muutenkin koneistettu jo kerran ennen tuota koneistusta minkä teetätin niihin.

Posted

Onkohan niihin joku erikokoinen stefa?

Stefa taitaa olla sama mutta muutoksia voi joutua tekemään virranjakajan käyttöakselin shimmien kanssa jos et käyttänyt kampikammion mukana tulleita.

Posted

Jos on oikein plaanattu niin käyttöakselin shimmaus aivan normaalisti,jos vasemmasta puoliskosta otettu liikaa niin silloin joutunee jotain virityksiä tekemään.

Posted

Stefa taitaa olla sama mutta muutoksia voi joutua tekemään virranjakajan käyttöakselin shimmien kanssa jos et käyttänyt kampikammion mukana tulleita.

 

 

Jos on oikein plaanattu niin käyttöakselin shimmaus aivan normaalisti,jos vasemmasta puoliskosta otettu liikaa niin silloin joutunee jotain virityksiä tekemään.

Jouduin shimmaa sen uusiksi kun akseli koitti pompata pois, sambasta löytyi siihen välystieto kun ei haynesin kirjassa ollut.

 

En sitten torstaina ottanut enää vauhtipyörää irti kun ei ollut märkä takaata kun katsoi mutta oli sieltä alhaalta vähän ja koitin sitä tilkitä silikonilla muttei auttanut ja nyt sitten tänään otin taas koneen pois ja purin vauhtipyörän niin löytyi tämmönen yllätys.

Tällä sitten tarkoitettiin sitä että se liian iso pyöristys syö huulen rikki ja alkaa vuotaa kun on pintaan asennettu. Hain motonetistä uuden stefan mutta on erilainen kun vertaa noihin kahteen muuhun mitä mulla on ollut. Tuossa ei ole se pohjaa vasten tuleva osa kumia ja on nyt sitten vissiin sellainen tuplahuulellinen? Se on kuvissa tuo musta.

post-2766-0-82598300-1428841369_thumb.jpg

post-2766-0-93055300-1428841372_thumb.jpg

post-2766-0-74099300-1428841375_thumb.jpg

post-2766-0-32245500-1428841378_thumb.jpg

Posted

Ei ainakaan minusta näytä tuplahuulelliselta. Eri valmistajien välillä on vähän eroja stefoissa...tuo ainakin näyttäis siltä et pohjaanlaitettuna vois toimiakkin.

Posted

Ei ainakaan minusta näytä tuplahuulelliselta. Eri valmistajien välillä on vähän eroja stefoissa...tuo ainakin näyttäis siltä et pohjaanlaitettuna vois toimiakkin.

Laitetaan se.

 

Hain tänään keiteleen koneesta 2 stefaa ja toista kun laitto pohjaan niin meni mutkalle kun asensin tommosella isolla hylsyllä ja kumimoskalla. Muutenkin on tiukin stefa mitä oon ikinä asentanu ja kymmeniä on tullu erinäisii työkoneisiin ja autoihin laitettua. Mittasin niin reikä on 89,97mm aikalailla koko matkalta ja stefa mitä asensin oli 90,23mm. Tutkittiin samalla tuolla keiteleen koneessa yhtä kammion puolikasta ja vauhtipyörää niin pyörässä oli kuluma jälki ihan eri kohdassa kuin tuo missä tuo mun stefa oli mennyt rikki ja kammiossa oli asennus viiste mitä mulla ei ole.

  • 1 year later...
Posted (edited)

Kysyn mielummin tässä ketjussa kuin noissa muissa öljy-aiheisissa ketjuissa koska oletan että tähän vastataan nopeammin.

 

Eli onko kellään tietoa Liqui Moly öljyjen sinkkipitoisuuksista ja muutenkin kokemuksia? Valvoline VR1 20W50 haluaisin käyttää mutta ei löydy oikeen mistään ellei osta 12 litraa kerralla. Valvolinessa on API-SL hyväksyntä. Koivuselta löytyis Liqui Molya sellaiset vastaavat purkit kuin Nova Super 20W50, jossa käsittääkseni tuo API-SL hyväksyntä. Sitten löytyy Classic SAE 20W-50 HD, jossa ei ole API-SL mutta löytyy API-SB/SC/SD/CC. Ja sitten löytyy vanhemmille moottoripyörille tarkoitettu moniasteinen mineraaliöljy Racing 4T 20W-50 jossa löytyy se API-SL (ajattelin että siksi voisi sopia että vanhat nelitahti moottoripyörät ilmajäähdytteisiä?)

 

Yhtään en löytäny edes liqui Molyn katalogista noitten purkkien sinkkipitoisuuksia.

Edited by Kahviäijä

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...