Jump to content

Maksa ensin..... katotaan sit....


Guest koivi

Recommended Posts

uteliaisuuttani kysyisin,et kuinka moni teistä tohtii ostaa yksityisiltä netin kautta osia,sellaselta myyjältä joka haluaa rahat omale tililleen,ennen kuin lähettää tavaran ostajalle,jos lähettää?? itelä ainaki arveluttaa tollaset myyjät!!!

Link to comment
Guest Mika Raussi

Näissä piireissä ei oo moisen käytännön kanssa ollu ongelmaa. Tuning-piireissä sit taas vissiin on liikkunu enemmin hämäriä tyypejä, jotka ei maksa tai ei lähetäkään mitään.

 

Tässä on yks hyvä syy esiintyä omalla nimellään näillä foorumeilla.

Link to comment
Guest fgronlun

itte tilaan yleensä niin että maksan etukäteen niin säästy se käsittelymaksu.. Laillisia teitä saa perittyä ymmärtääkseni takaskin!

Monet myyjät haluaa nykyään vain lähettääkkin niin(siis rahat eka tilille) koska sattuu yllättävän usein niin että joku ostaa maksuennakolla, sä lähetät sille sen ja ei lunasta sitä koskaan ja joudut itte sitten maksaan edestakaisen rahdin :(

Jos luottamus pulaa on niin pistää puolet tilille ja loput maksuennakolla!

Link to comment

väärin se on myyjääki kohtaan et tilaa ja sitten ei lunasta,jättäis tilaamatta silloin.ite ku tilaan,niin myös tavara lunastan.mut itelä vain pakkaa tuleen epäilystä ku tilaa oudolta ihmiseltä tavaraa ja se pitääki sit jostain syystä maksaa etu käteen...

Link to comment

Eipä ole koskaan ollut ongelmia tuon kansssa. Itse olen ostanut paljon tavaraa ja myös myynyt itselle tarpeetonta näitten sivujen kautta ym. Aina homma toiminut molemminpuolin. Mutta esim. keltaisen pörssin ilmoituksiin ihan "vieraiden" kanssa en menisi leikkimään,monenmoista mahtuu mukaan. Myös se vaikuttaa onko se osa kahdenkympin vai kahdensadan mitä on ostamassa.

Link to comment
Guest fastghia
uteliaisuuttani kysyisin,et kuinka moni teistä tohtii ostaa yksityisiltä netin kautta osia,sellaselta myyjältä joka haluaa rahat omale tililleen,ennen kuin lähettää tavaran ostajalle,jos lähettää?? itelä ainaki arveluttaa tollaset myyjät!!!

 

Tolla periaatteella on toimittu hyvin pitkälle varsinkin ulkomailta/lle. Suomessa olen itse myynyt etukäteismaksulla niinkuin myös posti/rahtiennakolla. Kerran on tullut tilinumero paketissa mukana kun olen ostanut. ja kerran olen joutunut pistämään kaverin perää kaliforniaan hakemaan pois 300 taalan ostosta, jota ei alkanut kuulua...

Aina näissä jutuissa on se oma riski ja jännitys.

Link to comment

Vähän alle tonnin vanteet on suurin summa mitä olen maksanut näkemättä tuotetta. Tulivat kyllä matkahuollon kautta niin kuin oli sovittu jne jne.

 

Jos myyjä on huijari, niin ihan hyvin hän voi lähettää postiennakollakin kiviä. Eli ainakin itse maksan mielelläni etukäteen tilille, säästyy postiennakkomaksut.

 

Osamyyjä Neoretron kanssa sovittiin että maksan tilisiirrolla. Kaveri kuitenkin postitti tuotteet ennen kuin olin ehtinyt edes maksaa niitä ja totesi, että "pitää nyt sen verran luottaa". Hattua :)

Link to comment
Guest Toheltaja

jep. niitten naamojen kanssa joita joka tapauksessa näkee joka tapahtumassa uskaltaa panna luotolla pidemmäksikin aikaa. Valitettavasti pari poikkeustakin joukossa, mutta sehän on jo prosentuaalinen todennäköisyys että 500:sta harrastajasta aina parilla on hieman rahan käytön kanssa huolia. (tuntuu että niitä on ittelläkin, ku rahat aina loppu :)

Link to comment

Joku vuosi tullut tasaisesti rompetta myytyä foorumeilla. Kolmisen vuotta sitten löytyi hemmo, joka ei lunastanut lähetystä. Sen jälkeen ollut rahat ensin periaate ja vasta joku viikko sitten löytyi ensimmäinen volkkariharrastaja, jolle homma ei niin käynyt ja kaupat jäivät tekemättä.

Link to comment

Tilille maksu on toiminu mulla, niin ostaessa kuin myydessäkin. Joskus on kerinny rahat ennen tuotteita, joskus taas toisinpäin. Epärehelliset ei tosiaan näin pienissä piireissä pitkään kikkaile. Pisimmät viiveet maksuissa taitaa olla omille/omilta kerhokamuilta, kun koko ajan ollaan ristiin velkaa toisilleen :P

 

nimim. tänään taas kimppatilausta kehiin.

 

Huutonetin tms. kautta aina ensin rahat tilille. Minua enemmän arveluttais semmonen ostaja, joka vonkuu tavaraa ilman maksua...

 

Neoretron kanssa tosiaan on joustavaa ollu tehdä kauppaa. Kerran isomman kimppatilauksen toi Pasi itse tänne Joensuuhun, kuluitta! Free Technicskin aina sanoo, että arvioi itse tavara, ja palauta kuluitta ellei ole sitä mitä odotit. Aina on vastannut tavara kuvausta.

Link to comment

Mulla on kans hyviä kokemuksia em. firmoista. Tilasin Neoretrosta taannoin kaasuvivuston ja sieltä vielä myöhemmin soitettiin, että olihan nyt sitten varmasti oikeanlainen. Oli se.

 

Mutta siihen pisteeseen olen tässä "harrastuksessa" päässyt, että olen löytänyt vieläkin persaukisemman harrastajaporukan kun volkkariharrastajat. Foortilla ajavat on sitten sitä sakkia. Voi jessus sentään, joskus kympin saaminen on aika veivaamisen takana. Ja osalla porukasta on ihan aitoa epärehellisyyttä mielessä. Onneksi tuota on volkkariporukoissa esiintyy harvoin.

 

Eikä ole muuten ollut ihan yks eikä kaks kertaa kun foorttimiehillä on hakusessa käsitteet mikä on "oikea" ja "vasen". Kait se johtuu tosta brittifoorttihommasta ?

 

Mikä avautuminen heti aamutuimaan.

 

PS: kuka ostaisin hyvän fiestan ?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Monasti tulee tehtyä niin, että sovitaan kauppa ja niin, että rahat miulle tlille, ettei tarvii turhia ennakkomaksuja maksella, niin lähetän yleensä tavarat jo ennenkun on rahat tilillä taikka en oo edes tarkistanu, että onko.

 

Yhen kerran oli maksussa vivästystä noitten vauhtisavainten kanssa, mutta sekin johtu nettipankin toimattomuudesta tai käyttövirheestä tai jostain vastaavasta. Kuudestatoista vauhtisavaimesta yks meni postiennakolla ja yks rahtiennakolla. Loput suorana maksuna tilille ja rahtipussilla.

Link to comment

Mä taasen pistän myydessäni tavaraa et mulle passaa kumpikin ostajan kannalta, jv tai rahat tilille ja tavarat eteenpäin.

Monesti oon kyllä kerenny lähettää osaa jo eteenpäin ennenku rahat on tilillä näkyny.

Ostaessa maalaisjärki mukaan, ennemmin ostan esim. tän palstan kautta kuin pörssistä, tuntuu vaan luotettavammalta...

Link to comment

Täälläkin suunnalla on onnistuttu kaupoissa ilman valittamista, on myyty ja ostettu sivuston kautta yksi kupla ja osina ainakin ainakin kolme:) Maksut on yleensä hoidettu etukäteen ja ongelmia ei ole ollut.

 

Tää topicci kyllä varmasti houkuttelee uusia osakauppiaita...

Link to comment

Minä oon kotimaisissa kaupanteoissa sopinu myyjän/ostajan kanssa kumpi sopii. Yleensä on rahat ensin tavara sitten mentelmällä menny, mutta joskus on myös toisinpäin menny riippuen siitä onko ollu rahaa juuri silloin. Ei mitään moittimista.

 

Ulkomaan yksityiskaupoissa oon (lähes) aina maksanu ennen tavaran lähettämistä. Pre-49 nopeusmittari jonka ostin äsken Jenkeistä ehti tulla Suomeen ennenkuin ehdittiin selvittää helpoin tapa maksaa... Sololla maksoin suoraan Ameriikan kaverille tilille. SWIFT:illä (IBAN:ia siellä ei tunneta..)

 

Möin myös viime kuussa splitin mittarin bakeliitin Bulgariaan. Sain siitä maksun ennenkuin lähetin sen sinne. Ostaja oli tyytyväinen saamaansa tavaraan.

 

Volkkaristeihin kyllä voi luottaa aika hyvin ympäri maailmaa. Joitain myyjiä kyllä tunnetaan ulkomaalaisten piireissäkin.. Etenkin yksi Paraguailainen "Vintage osien myyjä"....

Link to comment

Semmoiset ostajat ja myyjät jonka kanssa puheille kehtaa jos ei maineeltaan jo heti tunne, ovat näissä piireissä osoittautuneet hyvinkin luotettaviksi. Olkoonkin että ulkomaankauppa on jäänyt vielä vähäiseksi, on kotimaassa homma toiminut juuri kuten pitääkin - sähköpostitse ostettu puoli- tai täystutuilta ja lopuilta on kyselty langan päästä. Kertaakaan ei ole homma kussut.

 

Sama homma muussa bisneksessä - jos itse vaivaudut soittamaan, hoituu homma lähes poikkeuksetta hirviän paljon helpommin ja nopeammin kuin jos ahdistelisit mailitse tai odottaisit toisen kontaktia...

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest Mika Raussi

Varmaan siinä tapauksessa kannattaa kysellä, että miksköhän vitussa on mieli muuttunut ja mahdollisesti jättää sitten kaupanteko väliin jos vaikuttaa epäilevältä.

 

Kai pitäs itekin osata päätellä, että mitä kannattaa tehä?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Pari vuotta sitten oli minulla keltaisesta pörssissä ostoilmoitus, että ostan hyvän, käytetyn ja halvan (100-150 euroa) auton Cd-soittimen. Kohta soittikin joku palikka Hesasta, että on Pioneer tarjolla, 100 e. Sovittiin, että maksan etukäteen säästäen ennakkomaksuja (sen vaivasen ~6 euroa vai mikä se on) ja hän toimittaa sitten soittimen postissa. Vaikutti aika keltanokalta puhelimessa, arviolta joku 15-vuotias. Pientä epäilystä herätti myös kun pankkitilin omistajan nimi oli joku nainen. No maksoin kuitenkin hyväuskoisena 100 euroa tilille ja jäin odottelemaan soitinta.

 

Meni viikko, päätin soittaa numeroon, mistä puhelu oli tullut. Eipä vastannut kukaan. Selvitin numeron omistajan, se oli sama kuin tilinomistaja. Soitin montaa kertaa, kunnes parin viikon päästä vastasi ko. tilin omistaja nainen. Kerroin asian hänelle ja hän ei tiennyt mitään tai ei ollut ainakaan tietävinään. Siinä vaiheessa kilahti meikäläisen mielessä, että nyt saatana on savolaista huijattu 2-1. No en vielä korottanut ääntä naiselle, vaan asiallisesti koitin sopia että voisko hän selvittää tätä. Arveli kuitenkin sen verran että kyseessä oli hänen nuori poikansa, oli ollut aikaisemminkin jotain vastaavaa.

 

Poika taisi olla hankkimassa parasta aikaa soitinta jostain autosta ja ei ollutkaan onnistunut toiminnassaan... Nainen ilmoitti soittavansa mulle ku tietää jotain asiasta. Meni kolmisen viikkoo, ei kuulunut ja soitin taas takaisin. Nainen vastasi, pyysin palikkaa puhelimeen, ei ollut kuulemma tavattavissa. Sanoin että voisitko palauttaa rahat, mitkä maksoin tilillesi. Sillo se nainen rupes huutamaan mulle, että mitäs menit maksamaan, hän ei maksa mitään takasi ku ei ole missään kaupan teossa mukana ollutkaan! No nyt kosahti mulla ja repesin puhelimessa, huusin ja haukuin niin perkeleesti.

 

Tiukan keskustelun tuloksena nainen lupasi palautella poikansa hölmöilujä osamaksulla n. 25 euron erissä n. viikon välein. Sanoin, että selevä. 3 erää se makso eli sain 75 euroa ja viimestä 25 euroa ei kuulunut ikinä. En kyllä jäänyt sitä kaipailemaan vaan totesin itselleni että annetaan nyt jo olla ku on niin saatanan vaikeeta enkä jaksa enää näiden pellejen kaa touhuta. Siellä ne sitten meikäläisen rahalla elätti itteensä vai mitähän lie tehneetkään...

 

Itselleni tuli ainakin silloin selväksi, että pitää olla aika varma tunne tai tietämys tyypistä kenelle rahojaan tilittää. Piste.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Vaikutti aika keltanokalta puhelimessa, arviolta joku 15-vuotias. Pientä epäilystä herätti myös kun pankkitilin omistajan nimi oli joku nainen. No maksoin kuitenkin hyväuskoisena 100 euroa tilille ja jäin odottelemaan soitinta.

Ei voi muuta sanoa kun, että mahottoman fiksu veto. Kannattaa laittaa satanen tilille jos kaikki vaikuttaa epäilyttävältä. Muutenkin jos laittaa mankasta ostoilmotuksen ja honkin pörssiin, niin voi olettaa, että huijausyrityksiä tulee.

 

Kannattaa käyttää järkeä kaupanteossa.

Link to comment
Vaikutti aika keltanokalta puhelimessa, arviolta joku 15-vuotias. Pientä epäilystä herätti myös kun pankkitilin omistajan nimi oli joku nainen. No maksoin kuitenkin hyväuskoisena 100 euroa tilille ja jäin odottelemaan soitinta.

Ei voi muuta sanoa kun, että mahottoman fiksu veto. Kannattaa laittaa satanen tilille jos kaikki vaikuttaa epäilyttävältä. Muutenkin jos laittaa mankasta ostoilmotuksen ja honkin pörssiin, niin voi olettaa, että huijausyrityksiä tulee.

 

Kannattaa käyttää järkeä kaupanteossa.

 

Tyhmä pää ja tyhmät teot, ainakin silloin. Mielessä oli vaan se ennakon suuruus tai pienuus, miten sen ajattelee, ja siinä koitin säästää.

 

Oppia ikä kaikki.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...