kärkkäinen Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 (edited) Tervehdys vaan. Meikäläinen siirtyi saabien lisäksi myös volkkarien pariin. Jonkinverran tuttuja laitteita ja teknisesti järkeenkäypiä, mutta pientä nippelitietoa kaivataan varmasti matkan varrella. Itse autoon, auto on punainen kupla vuosimallia -63. Mielestäni erittäin hyvä aihio ikäisekseen, ainoat osapuutteet ovat tuulilasi, takapuskurinraudat ja radion peitelevy/itse radio. Auto tuli minulle sikäli sattumalta että bongasin sen kruisaillessani pitkän suomen laitakyliä. Pysähdyin pihaan, kolkutin omistajan ovelle ja tiedustelin saako autoa katsoa. Ensisilmäyksellä auto näytti varsin ehyeltä (jota se onkin), ainoat lahopaikat ovat kynnykoteloissa, takakaarissa ja kuskinpuolen pohjalevyssä. Myyjä totesi että hänellä ei ole aikaa autolle, joten tiedustelin sitten vaihtaisiko auto omistajaa jostakin rahasummasta. Hinnaksi sovittiin muutama satanen. Parin unettoman yön jälkeen soitin omistajalle ja sanoin hakevani auton. Tyttöystävän isän kaverilla oli neliveto transportteri ja traileri, joten hakureissu oli sikäli mutkaton. Eniten harmaita hiuksia aiheutti se perinteinen vaihe jossa autoa pitää itseasiassa liikutella. Jarrupääsylinteri oli antautunut jonkun empiirisessä kokeilussa (polkaista poljin pohjaan että toimiiko jarrrut), jonka seurauksena jarrut olivat kokoajan pohjassa kun ruosteisen pääsylinterin mäntä oli jumiutunut. Takapyörät pyörivät mutta etupyörät olivat aivan jumissa eikä rumpujen hakkauskaan auttanut. Olisihan ne jarrut varmaan antautuneet ilmausnipat avaamalla mutta tämä tietysti valkeni vasta kun auto oli roudattu pihaan ja olin päässyt sitä tarkemmin tutkimaan. No, lopputulos kai ratkaisee. Vaihteet löytyvät mutkitta, eli uskoisin askin olevan kunnossa. Moottori pyöri, tarkastin öljyt, vaihdoin tulpat, laitoin sytysjohdot ja kärjet kuntoon, akkuun virtaa, bensaa ja starttaamaan. Kone pyörähti paristi ja lähti nätisti sytkyttämään. Jopa pelottavan nätisti. Päätin että koneelle saa riittää öljynvaihto, hihnanvaihto, venttiilien säätö ja muut pikku herkistelyt. Ainoastaan ruosteensyömät pakoputkenpäät menevät vaihtoon. Toinen positiivinen yllätys oli että kaikki sähköt toimivat. Tietysti alkuperäinen 6v. On ne himmeät..... Kunhan talli on saatu siivottua, homma alkaa siis siitä että kori pois alustalta ja alusta+ jarrut täysin uusiksi ja muun tekniikan huolto. Ulkokuorta ehostetaan maltillisesti, vaihdetaan parempi kuntoinen etupuskuri, maalipinta puhtaaksi mutta ei kiiltäväksi, jostain sopivasti kuluneet pölärit ja vanteiden maalaus, kaverin kautta tulee samanlainen virheettömässä kunnossa oleva penkkisarja, orkkis blaupunkt tai sitten se peitelevy kojelautaan, ehjät astinlaudat, takapuskuri paikalleen yms. Päivitellään miten homma etenee! Osia saa ilman muuta tarjoilla. Mitään deadlinea en ole projektille asettanut mutta as soon as possible, tehdään aina kun on mahdollista. Sitten kuvia. Kommentoikaa ja jakakaa mietteitä! Edited April 25, 2014 by kärkkäinen Quote Link to comment
metake Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Hieno laite, -63:t on aina hienoja :) Takaluukku ja etulokarit on joskus vaihtuneet ei alkuperäisiin, mutta sehän ei autoa pahenna. Quote Link to comment
tobbe` Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Tätä tulikin jo tuolla naamakirjan puolella peukuteltua. Hyvännäköinen projekti ja propsit siitä että jätät patinoituneeseen kuosiin :D Quote Link to comment
-tipi- Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 (edited) Ihme on jos ei mätää löydy myös ikkunoiden ja ovien alareunoista, etu- ja takahelmoista, loksujen kiinnityskohdista yms. Saat sieltä aijjaasta tähän suoraankin painamalla Image-linkkiä postauksen työkalupalkissa. Kylkilistat ja vanteetkin on vuosien saatossa vaihtuneet ei niin alkuperäisiksi. Edited April 23, 2014 by -tipi- Quote Link to comment
APO Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Kiva että näkee muitakin saabisteja ilmavolsujen parissa :) Quote Link to comment
Tanhis Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Näyttää kyllä hyvältä aihiolta toivottavasti on myös sellainen. Ja on sinne autoon eksynyt type kolmosen vaihdekepin nuppikin. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted April 24, 2014 Author Share Posted April 24, 2014 Orkkisvanteet kyllä löytyvät onneksi rengaskasasta joka tuli mukaan, yksi pyöräpari on eturenkaiden alla kuten varmaan huomaa. Kuinka niin konepelti ja etulokarit eivät ole alkuperäiset? :o Ainakin google kuvahaun perusteella täsmäävät. Auton varmaa vuosimallia en tiedä, ainoastaan käyttöönottovuoden joka on -63. Voihan tämä sitten olla 62 vuosimallia vai? Mutta luukkujen ja lokareiden istuvuus, maalipinta ja muutenkin se että auto oli ollut vanhalla naisella ennen auton myyjää, kertoisivat siitä että tätä ei olisi pahemmin "tuunailtu". Kylkilistat ovat kyllä omituiset, mutta nekin istuvat hämäävän hyvin. Sama kai se, eipä tätä mr kilpiin olla laittamassakaan vaikka alkuperäisyyttä kunnioitetaan. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 (edited) Jos käyttöönottovuosi on '63, on vuosimalli todennäköisemmin '64, ellei siis se ole '63. Volskilla näet vaihtui uusi vuosimalli tuotantoon aina elokuun alusta, eli elokuusta '63 alettiin tehdä '64 vuosimalleja. Tätä puoltaisi myös takaluukun lukitus, joka vaihtuu juuri tuolloin. Etulokarit ei ole noille vilkuille, koska vilkut ovat liian takana. Nuo kapeammat vilkut kuuluvat olla lähempänä ajovaloja. Jossain vaiheessa '64 vuosimallia esiteltiin uudet leveämmät vilkut, jotka olivat noilla paikoin. Ilman runkonumerotietoa on vaikea sanoa, onko tähän vaihtuneet etuvilkut vai etuloksut. Ei muuta kuin virtaa kintaisiin ja auto kuntoon! Edited April 24, 2014 by -tipi- Quote Link to comment
kuplatin Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Kylkilistat on tosiaan myöhäisemmistä kuplista, tässä pitäisi olla leveämmät listat.. Hieno löytö! Jos hinta on ollut "muutama saturainen" niin todennäköisesti hyvät kaupat olet tehnyt, tänä päivänä taidetaan jo paperittomistakin paksutolpan raadoista pyytää samaa rahaa. Quote Link to comment
metake Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Kyllä tuo on selkeä -63:n. Takaluukku on -65 tai -66 mallista ja etulokarit 64 - 67 vuosimallista. Quote Link to comment
metake Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Tätä puoltaisi myös takaluukun lukitus, joka vaihtuu juuri tuolloin. Saivartelen sen verran, että lukitus vaihtuu vastaa vuosimalliin -65, -64:n on edelleen t-kahvalla. Rekisterikilven valo vaihtui elokuussa -63, eli -64 vuosimalliin, nenä siis poistui ja tilalle tuli leveämpi malli. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Toden totta, tuosta luukustahan tosiaan loppuu pokkauskin jo rekisterivalon yläpuolelle. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Komia on, varsinkin Ä-kilpi ;) Täällä oma tarina aika lailla samanlaisesta ;) KLIK http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/13779-art-zin-mummunpunanen-63-kemin-karavaanarin-pyynnöstä/ Quote Link to comment
kärkkäinen Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Kävinkin jo kommentoimassa, olit näköjään ehtinyt ensin. :) No, onhan tämä hieman sekasikiö mutta ei anneta sen häiritä, eipähän tunne niin pahasti omantunnontuskia jos tekee jotain pikku muutoksia. Ja maallikko ei edes tajua (minä). 1 Quote Link to comment
kärkkäinen Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 (edited) Taas on hieman roplailtu, puhdistin maalipinnan pinttyneestä liasta sekä vaihdoin paremman etupuskurin ja kiinnitin takapuskurin. Omasta mielestä tuli oikein komea ja näkyy sopivasti käytönjälkeä. Olisiko kellään jyväskylässä päin paksutolpan tuulilasia? Puhdistin myös kaasarin ja kasasin väärinkasatun ryyppylaitteen oikein. Käynnistyy laakista ja ei tukehdu enää kaasua antaessa. Tänään ehkä säätelen venttiilinvälykset, en sen kummempaa. Sitten kuvia, pahoittelen huonoa laatua mutta pimeässä ei puhelin parempaan pysty. Edited April 28, 2014 by kärkkäinen Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 5, 2014 Author Share Posted May 5, 2014 Noniin, eli hieman on taas edetty. Auto on purettu korin nostoa vaille, pääsee sitten hitsailemaan lattian ja kynnyskotelot. Ei löytynyt mitään tiedostamattomia ruosteyllätyksiä, mielestäni ikäisekseen ihan kunnostettava peli. Loppuviikosta saan kynnyskotelot jonka jälkeen parsiminen alkaa. Tuulilasin alalaita on hieman ruosteessa, mutta ei sentään läpi. Hiomalla ja maalaamalla varmasti selviää riittämiin. Sitten muutama kuva. Jakakaas ajatuksia, varsinkin korin nostoon liittyen. Hitsaa tuet vaan sisälle, ja pitäisi saada nostettua ihan muutaman riskin äijän voimin? :D Quote Link to comment
vwagen Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Jos moottori ja vaihdekeppi paikallaan niin täytyy nostaa aika korkealle,parasta olla neljä nostajaa,jos pudotat ensin moottorin pois ja irrotat vaihdekepin ja ovet niin nousee kahden miehen voimin. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 (edited) En jaksa suotta purkaa, helpommin saa neljä häiskää nostamaan. Viikonloppuna näyttää olevan kelit ja vapaa-aikatilanne kohdallaan, joten olisi tarkoitus pyhittää koko viikonloppu kuplan hitsailuun. Kuvaa pukataan sitten miten edistyttiin. Edited May 11, 2014 by kärkkäinen Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 13, 2014 Author Share Posted May 13, 2014 Kori nousi mukavasti neljän miehen voimin, nyt on kyllä mukava työstää. Toivonmukaan viikonloppuna saan ainakin pohjalevyn vaihdettua, aina parempi jos kynnyskotelotkin. Quote Link to comment
SePi Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Toivottavasti et edes ajattele edessä olevaa työmäärää vaan nautit kättesi jäljestä jokaisen ruostuneen ja ruvelle menneen osan kunnostuksessa. Siitä se lähtee! Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Ehen, tiedostin kyllä työn määrän jo autoa ostaessa enkä usko että ole ihan laiskimmasta päästä näitä tekemään. Mukavaa hommaahan tämä on, pääsee kivasti irtaantumaan arjesta. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 16, 2014 Author Share Posted May 16, 2014 (edited) Tänään sain sain lattiapellin vaihdettua sekä hioin apparin lattiapellin ja alottelin paikkaamaan pieniä reikiä. Huomenna meno jatkuu ja olisi myös tarkoitus alkaa parsimaan koria. Älkää olko hitsausjäljen suhteen liian kriittisiä, en ole ammattilainen. :D Edited May 16, 2014 by kärkkäinen 1 Quote Link to comment
jaraku Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 meinasitko koko auton parsia kasaan ulkosalla! ihan uteliaisuuttan kysyn. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Kyllä vain, käytettävissä oleva talli on melkoisen ahdas ja paloturvallisuuden kanssa on niin ja näin, joten parempi ulkosalla. Eilen sain lattiahommat päätökseen ja kori nostettiin paikalleen. Tänään yritän hitsailla kynnyskotelot kiinni palkkeihin ja muuta pientä jaksamisen mukaan. Muutamat kuvat taas. Epämääräinen ruostekasa sisältää vanhan kuskin lattiapuoliskon ja vanhat kynnyskotelot. Täytyy yrittää jatkossa pitää ihan kunnon kameraa mukana. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 (edited) Hitsailut etenivät taas eilen, sain apparin puolen lämpökotelon kiinni. Huomenna olisi tarkoitus saada saman verran valmista myös kuskin puolella, ja aina parempi jos saisi hyökättyä myös takanurkkien kimppuun. Hieman pyöri myös mielessä idea tämän uudelleenmaalauksesta, toki entisöitäisiin myös sitten sisustan ja pisteosienkin osalta. Se taas tietty vie lisää aikaa ja rahaa monin verroin, mutta olisihan tuo komea. Mitä mieltä porukka on, kannattaako? Kyllä tässä parsimista riittää, huhhuh. Edited May 20, 2014 by kärkkäinen Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Noniin, tänään taas homma vierähti eteenpäin ja hitsisaumakin parani kun vaihdoin suuttimen hitsiin ja pienensin langan syöttöä reilusti. Pahin vaihe alkaa olla takana, ovet menevät nätisti kiinni ja kori istuu paikalleensa. Seuraavana sitten vuorossa kynnyskoteloiden takakulmat. Kai tämä räpeltäminen jotakuta kiinnostaa :D 1 Quote Link to comment
Guest jasalm Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Tottakai kiinnostaa! Hatunnosto sitkeyestä, varsinki nuin Pohojolanliikenteen tallisa. Mitä entisöintiin ja maalaukseen tulee, jos epäilyttää, tee alapuoli valamiiks ja aja vuosi, pari. Sinä aikana osien ja nippelien keräilyä, sitten maalaukseen. Ainakaan oma kärsivällisyys ei välttämättä riittäis koko auton tekoon kerralla, vaara ikuisuusprojektista kasvais liian suureksi. Harrastaa välillä ihan ajamalla, niin taas löytyy virtaa ropaamiseenkin. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Kiitoksia, parhaani mukaan yritän. Apparin puolen tein vielä uusiksi, sauma näytti sen verran palkomaiselta. Nyt tuntui nappaavan asiallisemmin. Jossei kuvat näy niin laitan ainakin illalla uudestaan. Sovittelin myös karkeasti luukkuja ja lokareita paikalleen ja totesin että hyvältä näyttää näinkin. Maalaa myöhemmin jos siltä tuntuu. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Tänään hitsailin takakulman sisäpuolen. Ihan kestävän oloinen tuli Quote Link to comment
Kujis Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Varmasti kestää, laita silti vähän miggiin lisää virtaa. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Tänään hoitelin toisen kulman. Kunhan sade lakkaa jatkan loppujen paikkojen parissa. Alkaa ihan dopamiinireseptoreja kutkutella että tämähän saattaa joskus valmistuakin. 1 Quote Link to comment
janskuk Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Ja tämä hermanni on sitten ansainnu jonkunsortin tunnustuspalkinnon, eikä jos vaan kun kupla on liikenteessä. Ei näitä ihan jokapoika "ison lampun" alla kuntoon asti värkkäile. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted June 9, 2014 Author Share Posted June 9, 2014 Kiitosta! Tässä muutama kuva eilisen korinnoston jäljiltä. Hitsailtavaa vielä takanurkat etutuliseinän kulmat, varapyöräkoteloon pientä paikkaa yms. Sitten myös ihmetyksekseni huomasin että bensapumppu on aivan palasina?? Auto on käyntikuntoisena purettu enkä ole kyllä sitä millään takonut joten varsin mysteeristä. No uutta vaan. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Tänään sain aikaiseksi leipoa takanurkat kuntoon ja siinähän se päivä vierähtikin. Jälki on toimivaa, muistakaa etten laita näitä kuvia minkäänlaisena "taidonnäytteenä" vaan ainoastaan todisteena siitä että jotain on tehty. Saumoja en kerennyt vielä hioa sillä rälläkällä tuli käyttötunnit täyteen eikä se sitten enää inahtanutkaan. Hyttysiä oli myös vähintään miljoona ja koira oli paskantanut mukavasti työalueen lähistölle ja jätös hajusta päätellen vähintään kiehui auringossa. Siihenkin onneksi tuurtui. Sitten ne kuvat. Quote Link to comment
boxer Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Ehkä parasta kuva jossa parturi sakset tussin vieressä... Ookko hitsauksen ohella parturoinu jonkun? ;-) Quote Link to comment
kärkkäinen Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Leikkelin paperista ensin sapluunoita joiden avulla piirsin peltilevylle leikattavan palasen. Helpotti kummasti hankalissa kohdissa. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Nyt on ollut hieman hiljaiseloa työkiireiden ja muiden kissanristiäisten vuoksi mutta lauantaina olisi tarkoitus nousta aamulla ennen kukonlaulua ja lähteä remppapaikalta vasta yömyöhällä. Tavoitteena saada korin hitsatut paikat, kotelot ja kaaret yms hiottua ja maalattua ja aina parempi jos pohjalevykin saadaan maaleihin. Kuvaa pukataan sitten miten edettiin. Pikkuhiljaa voittoa lähempänä. 1 Quote Link to comment
Kujis Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Ei muita kohtia kuulu/tarvitse hioa kuin pintapellit. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Ei muita kohtia kuulu/tarvitse hioa kuin pintapellit. Kaikki maalattavat pinnat pitää karhentaa. Quote Link to comment
kärkkäinen Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 (edited) Kyllä minun mielestäni ne uudet kynnyskotelot ja hitsatut kulmat kaipaa kunnon maalit ja massaukset, ei löydy luottoa sinkkimaalille ja brasilialaiselle tehdasmaalille. Nehän on hetkessä muuten taas mädät. Pohjalle tulee musta vasaralakka, sen jälkeen koritiivistemassat hitsaussaumojen päälle, toinen kerros vasaralakkaa ja näkyviin paikkoihin punainen pintamaali. Sitten kun auto on kasassa niin huolellinen massaus alustaan sekä kaariin ja koteloiden suojakäsittelyt. Edited July 3, 2014 by kärkkäinen Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.