Kemin Karavaanari Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Joskus nähnyt kuvan juniksesta jossa raitisilman kattokonsolia jatkettu ohjaamosta auton takaosaan saakka ja haitariputkilla konehuoneeseen. Onkohan kellään faktaa vaikutuksista koneen lämpöihin ? Tuota raitisilmapömpeliä tulee harvoin käytettyä helteelläkään niin aika ajoin käynyt mielessä että jos hyötykäyttäis ilman koneen jäähdytykseen ja liekkö sais vielä kolikoita kukkaroon säästyneessä ilmanvastuksessa.. Koneessa lisä öljynjäähdytin ja öljynlämmön puolesta ei niinkään ehkä tarvetta mutta vaunua vetäessä tuntuu että sylintereille ja kansille sais ehkä olla enemmän happea tarjolla. Ja kyllä, puhallinkoppa on jo koirankoppi. Auto kapealuukkunen junis ja konehuoneen ilmasta taistelee lisäksi ykskurkkuset nurkkabrosolit pitkästi toistasataaheppaa tarjoilevassa pitkäiskusessa. Saa tähän tietenki viisaat spekuloida vaikka ei ihan faktaa olisikaan esittää.. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Onko sulla venturi rengas sun puhallinkopan imuaukossa jo paikalla. En nyt torppaa ideaasi mutta kuullostaa aika rajulta ruveta toteuttamaan valmiiseen autoon. Ennemmin ottaisin ne takakopin ylä tuuletus aukot käytöön. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 6, 2014 Author Share Posted November 6, 2014 Ei ole tuota venturirengasta, sehän tois jonku prosentin jäähdytystehoon. Suoranaista ongelmaa ei ole. Joskus vaan miettinyt miten tuo lisäilma vaikuttais konehuoneessa. Äkkiseltään vois kuvitella että vauhdissa saattais olla jopa ylipainetta konehuoneessa. Quote Link to comment
JaniM Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 http://porvwoo.fi/images/P1030140.jpg Toi kyllä tuli enemmänkin muuhun jäähdytykseen :) Quote Link to comment
Essi Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Missä niitä venturirenkaita myydään? Quote Link to comment
DOODAH Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 http://vwparts.aircooled.net/Venturi-Ring-for-Fan-Shroud-Black-Powder-Coated-p/venturi-ring.htm Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Nämäkin tullut huomioitua mutta onhan nuo poikkeuksetta rumat. Tietenkin voisi joskus testimielessä muoviämpäristä tehdä tuommoiset ja kokeilla onko edes mitään vaikutusta. Niinkuin ylhäällä mainittu niin suurta ongelmaa ei ole vaan lähinnä tuo kattopömpeli aika ajoin tullut mieleen ku siinä pääasiassa käyttämättömänä matkassa roikkuu. Konehuone itsessään tuntuu kohtuu viileältä kone lämpimänäkin joten eiköhän se moottori kaiken hapen saa mitä tarvitseekin. Kyllähän se puhallinpyörän imu ja kaasarit pitävät huolen että alipaineella ilma liikkuu ilman ylimääräisiä skuuppejakin, ainakin niillä kierroksilla mitä tiheä vaihdelaatikko ja matalat renkaat tuottavat. Quote Link to comment
mikan Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Eikös jossain afrikka tmv mallissa ollut tuplaritilät kyljissä? t. Mika 1 Quote Link to comment
JaniM Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Tai skoopit pohjaan kauhomaan kaiken pölyn ja roskan. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Mietit varmaan australia mallia missä oli isompi ritilä ylhäällä jottei konehuoneeseen imettäisi pölyä alempana autossa olevista ritilöistä. http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1095054.jpg Eikös jossain afrikka tmv mallissa ollut tuplaritilät kyljissä? t. Mika Quote Link to comment
mikan Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Eikun mietin sellaista missä oli tuplaritilät. Mutta oliskohan se ollut sitten joku pallokeula? Mun mielestä kuitenkin tehdastekoinen. t. Mika Quote Link to comment
Tanhis Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 (edited) Tämähän rupesi nyt oikein kiinnostamaan. Selitäs nyt tarkemmin missä ja miten ne tuplaritilät oli. edit: Tälläsiäkö tarkoitit. http://s1082.photobucket.com/user/splitbusahollic/media/IMG_1358.jpg.html Edited November 13, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
mikan Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Vierekkäin tuon kuvan tapaan. Mutta jotenkin muistikuva, että kuitenkin alhaalla. Voi olla, että oli jonkun ihan oma viritys. t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Aussi juniksilla oli vissiin näin? Quote Link to comment
mikan Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Oon varmaan nähnyt unta, koska innokas googletuskaan ei ole tuonut tulosta ja tuplaritilöitä ei ole löytynyt. t. Mika Quote Link to comment
Tanhis Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Muistaakeni joku oli noita taka scooppejakin joskus tutkinut ja todennut että huonontavat jäähdytystä ennemmin kuin parantavat sitä. Quote Link to comment
tolvana Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Pelaiskohan paremmin jos toisen puolen scooppi ois aukko taakkeattappäin eli niinkus imis ilmaa pois konehuoneesta sitä enempi mitä kovempi vauhti? Quote Link to comment
PZQ Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Ulkomailla kehutaan noiden scooppien auttavan lämmön pudotukseen http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=66336&hilit=scoops&sid=b8b99e85fdce82cf2064c516615c857b Itse luotan tehokkaaseen öljynjäähdyttämiseen, max öljynlämmöt viimekesänä 90c / nopeus n.120kmh / 1.5h ajoa, Reseptinä 34 rivinen Setrab -Pete- Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Ketjun aloittajaa ei ilmeisestikään miellytä ulkonäköä muuttavat ratkaisut... Muistaakseni Gene Berg kirjoitti (en nyt löydä artikkelia) lisäilman johdattamisesta putkilla moottoritilaan. Auton alla kuulemma ylipaine ajon aikana, joten sieltä lisäilmaa tulisi. Yksi vaihtoehto on asentaa sähköpuhallin moottoritilaan ilmanottoaukon lähelle 'pumppaamaan' lisäilmaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.