Jump to content

Juniksen raitisilman ohjaus konehuoneeseen


Recommended Posts

Posted

Joskus nähnyt kuvan juniksesta jossa raitisilman kattokonsolia jatkettu ohjaamosta auton takaosaan saakka ja haitariputkilla konehuoneeseen.

 

Onkohan kellään faktaa vaikutuksista koneen lämpöihin ?

 

Tuota raitisilmapömpeliä tulee harvoin käytettyä helteelläkään niin aika ajoin käynyt mielessä että jos hyötykäyttäis ilman koneen jäähdytykseen ja liekkö sais vielä kolikoita kukkaroon säästyneessä ilmanvastuksessa..

 

Koneessa lisä öljynjäähdytin ja öljynlämmön puolesta ei niinkään ehkä tarvetta mutta vaunua vetäessä tuntuu että sylintereille ja kansille sais ehkä olla enemmän happea tarjolla. Ja kyllä, puhallinkoppa on jo koirankoppi. Auto kapealuukkunen junis ja konehuoneen ilmasta taistelee lisäksi ykskurkkuset nurkkabrosolit pitkästi toistasataaheppaa tarjoilevassa pitkäiskusessa.

 

Saa tähän tietenki viisaat spekuloida vaikka ei ihan faktaa olisikaan esittää..

Posted

Onko sulla venturi rengas sun puhallinkopan imuaukossa jo paikalla.

 

En nyt torppaa ideaasi mutta kuullostaa aika rajulta ruveta toteuttamaan valmiiseen autoon. Ennemmin ottaisin ne takakopin ylä tuuletus aukot käytöön.

Posted

Ei ole tuota venturirengasta, sehän tois jonku prosentin jäähdytystehoon.

Suoranaista ongelmaa ei ole. Joskus vaan miettinyt miten tuo lisäilma vaikuttais konehuoneessa.

Äkkiseltään vois kuvitella että vauhdissa saattais olla jopa ylipainetta konehuoneessa.

Posted

604151.jpg

 

Nämäkin tullut huomioitua mutta onhan nuo poikkeuksetta rumat. Tietenkin voisi joskus testimielessä muoviämpäristä tehdä tuommoiset ja kokeilla onko edes mitään vaikutusta.

Niinkuin ylhäällä mainittu niin suurta ongelmaa ei ole vaan lähinnä tuo kattopömpeli aika ajoin tullut mieleen ku siinä pääasiassa käyttämättömänä matkassa roikkuu.

 

Konehuone itsessään tuntuu kohtuu viileältä kone lämpimänäkin joten eiköhän se moottori kaiken hapen saa mitä tarvitseekin. Kyllähän se puhallinpyörän imu ja kaasarit pitävät huolen että alipaineella ilma liikkuu ilman ylimääräisiä skuuppejakin, ainakin niillä kierroksilla mitä tiheä vaihdelaatikko ja matalat renkaat tuottavat.

Posted

Eikun mietin sellaista missä oli tuplaritilät. Mutta oliskohan se ollut sitten joku pallokeula? Mun mielestä kuitenkin tehdastekoinen.

 

t. Mika

Posted

Vierekkäin tuon kuvan tapaan. Mutta jotenkin muistikuva, että kuitenkin alhaalla. Voi olla, että oli jonkun ihan oma viritys.

 

t. Mika

Posted

Oon varmaan nähnyt unta, koska innokas googletuskaan ei ole tuonut tulosta ja tuplaritilöitä ei ole löytynyt.

 

t. Mika

 

camper.jpg

Posted

Muistaakeni joku oli noita taka scooppejakin joskus tutkinut ja todennut että huonontavat jäähdytystä ennemmin kuin parantavat sitä.

Posted

Pelaiskohan paremmin jos toisen puolen scooppi ois aukko taakkeattappäin eli niinkus imis ilmaa pois konehuoneesta sitä enempi mitä kovempi vauhti?

Posted

Ketjun aloittajaa ei ilmeisestikään miellytä ulkonäköä muuttavat ratkaisut... Muistaakseni Gene Berg kirjoitti (en nyt löydä artikkelia) lisäilman johdattamisesta putkilla moottoritilaan. Auton alla kuulemma ylipaine ajon aikana, joten sieltä lisäilmaa tulisi. Yksi vaihtoehto on asentaa sähköpuhallin moottoritilaan ilmanottoaukon lähelle 'pumppaamaan' lisäilmaa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...