Jump to content
Tanhis

'66 Pitkäkatto räbällä

Recommended Posts

Eli variantin tarina alkoi kun myin efi automaatti fastyn pois ja ylimääräinen autoraha poltti taskussa. Tähän sitten lisättiin se että palstan osto osastolta bongasin linkin ruotsin boxervillen foorumille hintaansa nähden ryhdikkään näköisestä 66 variantista jossa oli muutama asia joka viimekesänä perheen kanssa tierppiin matkatessa huomattiin puutteeksi t34 ghiasta. Eli näihin kuului takapenkin ja matkustamon tila ja vetokoukku. Myös twingon rättikatto ja valmiiksi siisti ulkonäkö saattoi vaikuttaa ostopäätökseen. 

 

No osto osastolla oli myös vihjailtu ettei kyseinen kaveri välttämättä haluaisi suomeen autoa myydä. Mutta viitteitäkään tälläisestä en huomannut kun kauppaa huonolla ruotsilla ja hyvällä englannilla tehtiin ja kenties vähän google translateakin apuna tuli käytettyä viestien osalta. 

 

Auto oli Raumalaisesta näkökulmasta hyvinkin lähellä sijaitessa noin tunnin ajomatkan päässä tukholmasta västeråssissa. Joku kaveri osasi myös nimetä kyseisen kylän ruotsin turbo towniksi. No paikalle saapuessamme vastassa oli variantin myyjän isä kun myyjä ei vielä ollut päässyt töistä. Ja isäukon tunnistin aika pian kaveriksi jonka kanssa oli viime kesänä jutellut jonkunverran hänen kutoskoneiseta fastystään. Tallilla nähtiin myös myyjän isäukon junisprojekti jota hän uhkaili ruotsin tai jopa koko scandinavian nopeimmaksi junikseksi valmistumisen jälkeen kenties jopa ensi kesänä. Ja tallilla kuulluista suunnitelmista ja 8 litraisia lentokoiden boxeri koneita katsellessa kävi hyvin nopeasti selväksi mistä kyseinen turbo town nimitys on saanut nimensä. 

 

Sitten itse varianttiin kyseinen auto oli hyvinkin ryhdikkään oloinen ja hyvässä maalissa lukuunottamatta vasenta etulokaria missä maali oli reagoinut pokkauksen kohdalla ja vaatinee uuden maalin pintaansa. Jotenkin vain tuntui että lokarien sovittamien koriin oli jäänyt jonkun verran puolitiehen samoin kuin sisustakin puuttuvineen kattoverhoiluineen, erivärisineen etu ja takapenkkeineen ja osittain kiinnitetyn lattiamattosarjan kanssa joka kuului auton hintaan. Koeajolla paljastui myös ennalta mainittu rikkinäinen startti ja yllätyksenä pumppauksen kanssa toimivat jarrut. Yllätyksenä kumminkin tuli hyvä ajettavuus vaikkakin käytännössä samalla alustalla on muutamia tuhansia kilsoja tullut t34 ghialla ajettua.

 

9035.jpg

 

No ei siinä sitten muu auttanut kuin vaihtaa rahoja ja papereita ja lastata auto trailerille ja pienellä kiireellä lähteä ajelemaan tukholmaa kohti. Laivan lähtöön oli tässä vaiheessa tunti 55 min ja navigaattori näytti matka ajaksi terminaaliin jotain 1h5min no noin puoli tuntia matkattuamme osuimme ruuhkaan jossa saimme palamaan puolisentuntia kun joku oli rullannut touraninsa suoralla tiellä ympäri. Tässä vaiheessa sitten alkoi jo vähän stressamaan laivaan ehtiminen ja vähän matkavauhtikin nousi satamaan saapuminen näytti menevät aika tiukille mutta kumminkin mahdolliselta. Vähän sydämmen tykytystä tuotti myös vauhdin nostosta johtunut trailerin heiluminen yhdessä vaiheessa jolta taisi pelastaa vain tuuri ja uudemman passatin ESP joka ottaa huomioon myös perässä olevan kärryn. Ensikerralla otetaan huomioon myös takamoottorisen auton painojakauma trailerin päällä.

 

Satamaan saavuttuamme ja muutaman korttelin extraa tietöiden vuoksi sujetun liittymän takia kierrettyämme pääsimme terminaalin portille jossa varausnumeron sijaan kysyttiin oletteko te Timo ja Kari ehdimme laivaan viimeisenä henkilöautona muutaman rekan jälkeen. Ja kun laivaan auto parkkiin saatiin näyttikin takana jo tältä.

 

9036.jpg

 

Eli ehkä hieman liian hilkulle meni laivaan pääsy onnettomuuden takia eli aina ainakin extra tunti satamaan ehtimiseen kun ruuhkille ei juuri mitään voi.

 

No muutaman hetken hengähdettyä ihailtiinkin jo autoa mitä tuli haettua.

9037.jpg

 

Auton omaan talvisäilöön saatua tuli huomattua että kuinka lähellä oli nurin meno ollut kun katsottiin auton trailerin pedille jättämiä jälkiä vaikka auto oli kunnolla liinoilla kiinni ja kireällä.

9047.jpg

Eli puolet renkaan kuvion leveudestä auto oli seilannut tralerin päällä eli jospa ei lastattaisi enää pienessä kiireessä autoa trailerille tulevaisuudessa.

 

No auto talliin ja unille. 

 

Seuraavana päivänä tulin sitten selvittelemään huonoja jarruja ja kaksi kertaa jarrut ilman jäykkää poljinta ilmattuani päätin tarkistaa taka rumpujen säädöt joista sitten vika löytyikin eli kengät olivat niin irti rummusta että yksi polkaisu ei riittänyt kengän pintaan saamiseksi eli jarrut rupesivat toimimaan erittäin hyvin säädön jälkeen.

 

Samoin rikkinäinen staritti paljastui pienen roplaamisen jälkeen huonon 6V akun syyksi johon parannus löytyikin nopeasti viereisessä ruudussa talviunta viettävästä ghiasta optiman 6V redtopin avustuksella.

 

9044.jpg

No onneksi Raumalla on hyvä optima kauppias ja uusi 6V redtop saapuu tammikuussa 136€ hintaan. Muutaman kympin enempi jos olisi maksanut niin sen olisi saanut jo ensiviikolla mutta mikäs kiire tässä nyt sen kanssa on. 

 

Tallissa tuli myös tarkemmin tarkasteltua mitä tuli ostettua ja nokkapellin alta löytyi ryhdikkään näköinen BN2 lämppäri.

9043.jpg

 

Sisustassa oli hyvät mustat etupenkit ja hyvä valkoinen takapenkki joka vaihtuu mustaan kanssaharrastajan kaatiskuormasta pelastettuun yksilöön kunhan saan sen pölystä putsattua. Ovipahvit ja kahvat eivät olleet mitään show laatuisia mutta kumminkin käyttökelposi sellaisenaan,

9042.jpg

9045.jpg9046.jpg

Kattoverhoilu pitäisi myös asentaa kunhan kelit vähän lämpenee samassa kuvassa näkyy myös twingon kattoverhoilu luukun ympärillä.

9038.jpg

 

Jarruja fixatessa tuli eteen myös pieni mätävika jonka takia ei nyt kauheasti tarvitse yöunia menettää.

9041.jpg

Tältä se sitten näytti pienen jarrujen testaus lenkin aikana katto tietty auki niinkuin suomen suvessa kuuluukin olla.

9039.jpg

Ja pakkohan perään oli koettaa myös ensikesänä perässä kulkevaa heinemannin kärryäkin.

9040.jpg

  • Like 17

Share this post


Link to post

Onnittelut Variantin ostosta! Hyvältä näyttää ja saat sitä lisätilaa, jota varmastikin tarvitset käydessäsi VW tapahtumissa perheesi kanssa. Ja erityiset onnittelut Fastbackin myynnistä. Katsoin myynti-ilmoitusta pariin kertaan, ja ihmettelin, että kuka uskaltaa tämän ruiskutusmoottorin ja automaattivaihteiston ostaa. Fastback varmastikin oli hyvässä kunnossa, mutta jos noihin laitteisiin tulee jotain vikaa, niin siinä on moni pitkän linjan harrastajakin ihmeissään... Leppoisaa Variant projektia!

Share this post


Link to post

Asiallinen ostos. Tuohon rahaan vastaavan laitteen rakentaminen on mahdotonta.

 

Pikku fiksausta ja kesällä kovaa ajoa ;)

Share this post


Link to post

Onnittelut Variantin ostosta! Hyvältä näyttää ja saat sitä lisätilaa, jota varmastikin tarvitset käydessäsi VW tapahtumissa perheesi kanssa. Ja erityiset onnittelut Fastbackin myynnistä. Katsoin myynti-ilmoitusta pariin kertaan, ja ihmettelin, että kuka uskaltaa tämän ruiskutusmoottorin ja automaattivaihteiston ostaa. Fastback varmastikin oli hyvässä kunnossa, mutta jos noihin laitteisiin tulee jotain vikaa, niin siinä on moni pitkän linjan harrastajakin ihmeissään... Leppoisaa Variant projektia!

Ei ne ruiskoneet niin erikoisia ole jos perushuollot osaa tehdä ja vaikeimpia ne on silloin kun niihin on sekotettu vääriä ja sopimattomia osia yhteen kuten omassakin oli tehty.

Ja tosiaan vaikeaa tuohon rahaan olisi ollut jarruja konetta alustaa aurinkokattoa saada puhumattakaan maalista tai hyvästä kopasta.

Share this post


Link to post

Tänään löysin vahingossa harvinaisen kellokytkimen eberin käyttövipua koettaessani mutta en saanut kuvattua taustapuolta oikean sähkökaavion selvittämiseksi. Eli kytkimen varsi tulee melkein 5cm ulos ja kytkin rupeaa tikittämään kun siittä päästää irti. Ei kellään eber tietäjällä olisi noita sähkökaaviota jossain tallessa fvwa arkistoista jo vähän selailin vanhoja ohjeita ja kyseiselle kytkimelle olevaa kaaviota en mielestäni löytänyt mutta en kyllä mitään kauhean tarkkaan etsinykkään.

 

9049.jpg

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post

Tänään löysin vahingossa harvinaisen kellokytkimen eberin käyttövipua koettaessani mutta en saanut kuvattua taustapuolta oikean sähkökaavion selvittämiseksi.

Tuossa: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/Thing_Eberspacher_BN4_Current_Flow_Diagram.pdf

 

Ei se ihan kauhean harvinainen ole, 181:ssä tuo taitaa olla miltei jokaisessa.

Share this post


Link to post

Todella hieno peli! Onnittelut löydöstä ja hankinnasta. Olen tuollaisesta kanssa haaveillut, josko joskus sellaisen saisi kuplan tilalle taikka kaveriksi.

Share this post


Link to post

Tuossa: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/Thing_Eberspacher_BN4_Current_Flow_Diagram.pdf

 

Ei se ihan kauhean harvinainen ole, 181:ssä tuo taitaa olla miltei jokaisessa.

Viistetty kiinnityskohta type3 asennuksiin.

 

Ja onko BN4 sama sähköiltään kuin bn2

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post

Komia!

Saatiin samaan kylään eniten reikiä & vähiten reikiä omaavat farkut.

Tarvii käydä omasta kurkkaas toi eberi juttu. Eberi siinäkin on & joku "ylimääräinen" samanmuotoinen katkaisija kuin sunkin kuvassa, musta tosin.

 

Tuu härnään tontille Varrella ni josko toi umpikylkikin sais jotain puhdetta joskus osakseen...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Semmonen vinkki, että ens kerralla auto kiinni trailerille jousittamattomasta massasta. Lakkaa toi seilaaminen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Niin tai auto trailerille perä edellä ettei ole takapainoinen. Ei vaan ollut aikaa ruveta matalaa autoa uudelleen trailerille keplottelemaan kun muuten oltaisiin missattu laiva. Myös se olisi saattanut vaikuttaa seilaamiseen ettei olisi ollut piirun vajaa satanen lasissa.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post

Komia!

Saatiin samaan kylään eniten reikiä & vähiten reikiä omaavat farkut.

Tarvii käydä omasta kurkkaas toi eberi juttu. Eberi siinäkin on & joku "ylimääräinen" samanmuotoinen katkaisija kuin sunkin kuvassa, musta tosin.

 

Tuu härnään tontille Varrella ni josko toi umpikylkikin sais jotain puhdetta joskus osakseen...

 

Ainiin sullakin oli se umppari olin kokonaan unohtanut. Katotaan nyt ajeluita kunhan saisi noi tullin laputkin ekaksi postiin.

Share this post


Link to post

Onnittelut Variantin ostosta! Hyvältä näyttää ja saat sitä lisätilaa, jota varmastikin tarvitset käydessäsi VW tapahtumissa perheesi kanssa. Ja erityiset onnittelut Fastbackin myynnistä. Katsoin myynti-ilmoitusta pariin kertaan, ja ihmettelin, että kuka uskaltaa tämän ruiskutusmoottorin ja automaattivaihteiston ostaa. Fastback varmastikin oli hyvässä kunnossa, mutta jos noihin laitteisiin tulee jotain vikaa, niin siinä on moni pitkän linjan harrastajakin ihmeissään... Leppoisaa Variant projektia!

Toi automaatti fastback kun tuli saatettua takaisin käyttökuntoon aikoinaan niin ruiskuboxi oli viallinen. Bensapumpun ohjaus ei pelannut. Mistään en ite siihen aikaan tietoa saanut sen sielunelämästä vaan sinne heitettiin arvalla vaan toinen boxi. Minulla se toimi silläkin eikä siinä mitään ihmeellistä ollu. Ilmeisesti seuraava omistaja sitten sulatti koneen ( varmaankin johtuen väärästä boxista) Automaattilaatikon korjautin silloin Mäntsälässä sika Simolla. Se automaattilaatikko on huolenaiheista pienin. Siihen kun käy vw audi konsernista osat. Mulla taitaa olla vielä korjaussarjan boxi jäljellä.( täytys varmaa ottaa numero ylös).

Share this post


Link to post

Mihinpäin ruisku fastback lähti?(vois vaan yrittää kaupitella noita omia ylimääräisiä ruiskuosia pois vaikka varalle) Hyvännäköinen aihio kyllä tuo variantti. Onko toi koko haitarikatto otettu twingosta? Toi on varmaan ihan alkupään 66 malleja,koska vielä 6v. Toi mun 1600tl 66 on alunperin 12v. Kun sinäkin näitä volkkareita harrastelet, niin et sattuis tietää mistä sais edes jonkinlaisen peltisen typ3 etulokasuojan vasen puoli? Toi uusi 1968 fastyprojekti huutaa etuloksua. Takaset ja oikean etusen löysin mutta vasenta en. Auton omasta kun ei ole kun kaariosajäljellä

Share this post


Link to post

Toi on varmaan ihan alkupään 66 malleja,koska vielä 6v.

Taitaa olla vuosien saatossa ovet vaihtua, kun lukkopesä on kahvassa.

Ei kyllä riko kokonaisuutta. Hieno auto!

Edited by -ST-

Share this post


Link to post

Mihinpäin ruisku fastback lähti?(vois vaan yrittää kaupitella noita omia ylimääräisiä ruiskuosia pois vaikka varalle) Hyvännäköinen aihio kyllä tuo variantti. Onko toi koko haitarikatto otettu twingosta? Toi on varmaan ihan alkupään 66 malleja,koska vielä 6v. Toi mun 1600tl 66 on alunperin 12v. Kun sinäkin näitä volkkareita harrastelet, niin et sattuis tietää mistä sais edes jonkinlaisen peltisen typ3 etulokasuojan vasen puoli? Toi uusi 1968 fastyprojekti huutaa etuloksua. Takaset ja oikean etusen löysin mutta vasenta en. Auton omasta kun ei ole kun kaariosajäljellä

Johonkin siihen hämeenlinna lahti seudulle se meni.

Ja joskus kun juteltiin niin sulla ei siihen autoon sopivia osia olisi ollut kuin suuttimet. Josen nyt ihan väärin muista ja mulla on myös se sun boxi ollut odottamassa pakettiautomaatin tietoja jonkun ajan. Ja mitä vanhaan fastyn boxiin tulee niin toimihan se mutta täyskaasu rikastus puuttui no onneksi pytty/kansirempan jälkeen sillä ei paljoa keretty ajamaan.

Ja variantti tosiaan on -66 malliskuun auto jos en väärin muista ja ovet oli tiedossa ettei täsmää vuosimalliin mutta tuo twingon rättikatto saattaa hämätä pussihousuja enemmän.

Share this post


Link to post

Juu. Pikkasen löytynyt lisää ruiskuheebeleitä lisää ku kaivellu varastoja ton uuden projektin myötä.Eipä oo tullu tota pakettiautomaattia kokeiltua. Huhtinen sale porvoo on toi mun lähin tollanen palvelu. Maksatko kulut

Share this post


Link to post

Kato niistä ruiskukamoista ovatko B sarjan osia jos ei niin turhia siihen fastyyn. Enköhän voisi kulut maksaa.

Share this post


Link to post

Jos sulla sopiva automaatin jakaja niin sille uudella omistajalla voisi olla käyttöä.

Share this post


Link to post

Kiva nähdä että näitä valuu Suomeenkin päin :-)

 

Miten muuten tuo twingon aurinkokatto istuu tuohon?

  • Like 1

Share this post


Link to post

En tiedä kuinkapaljon jouduttu sovittelemaan mutta ihan bolt on asennukselta näyttää. Ainuastaan kattoverhoilulle täytyy rakentaa joku kehys että saa siistin tehtyä.

Share this post


Link to post

Voinen paljastaa että Kolkki variaattoriin toi räbä on melko bolt-on. Senkun mallaa reikää kattoon ja antaa laikkaa. :)

 

On kyllä hieno perheauto siinä. Tommoista itelläkin ollu välillä harkinnassa... :)

Share this post


Link to post

Nyt pitää sanoa että kävi klassisesti eli pikku ruostereikää ruvettiin paikkaamaan ja meni karvan vajaa viisituntia aikaa.

 

Eli pikkureikä mikä näkyi vääntösauvan puslien kotelossa olikin oikein reilu mätäreikä.

 

9050.jpg

 

Eli tollasen pikkupalan jouduin uusimaan ja vähän olisi ollut tekemistä laatan takanakin mutta en sitä nyt lähtenyt irroittamaan kun tuokin korjaus ajaa asiansa tällähetkellä. Varmaankin menee koko takakelkka vaihtoon sitten kun sen aika tulee.

 

9051.jpg

 

Vastapuolellekkin tein vain toimivan korjauksen ilman suurempia hifistelyitä kun ajattelin vaihtaa koko apurungon tai mikälie kelkka onkaan

9052.jpg

 

Ja joku kyseli tuosta rättikaton sopivuudesta niin pirun hyvin istuu mutta kattoverhoilua varten pitää kehittää joku lippa tai jotain kun alkuperäinen on noilla tarroilla kiinni mitä kuvassakin näkyy.

9053.jpg

Share this post


Link to post

Nuo mutterit matalakantasiksi ja alumiiniin senkkaukset/upotukset, niin sais varmaan siistin reunuksen.

Share this post


Link to post

Nyt vielä tarkemmin kuvia katsoin niin siellähän taitaa Tanhiksen tallissa olla myös valkoinen Karmann!

Tuollaisella katraalla olisi jo vaikea päättää millä lähteä liikenteeseen kesäisenä iltana! Komeita autoja.

Share this post


Link to post

Saattaa olla että 300 neliön hallissa on muitakin kuin omia autoja.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hyvät tilat! Joskus kun noita omia tavaroita siirtelee paikasta a paikkaan b niin käy mielessä ettei lisätila olisi pahitteeksi.

Säästyy myös autot kolhuilta kun ei kaikki ole päällekkäin ja kaatumassa niskaan.

Edited by Neanterdaali

Share this post


Link to post

Ensikesän suunnitelmiin kuuluu yhden auton lämpimän kopin rakentaminen tuonne peltihalliin. Sitten alkaa olemaan vasta tilat kohdillaan.

Share this post


Link to post

Huomenna olisi tarkoitus mennä vetelemään lisävaloille sähköjä ja ihmettelemään miksi vastaavista huudetaan yli tuhatta dollaria ebayssä.

 

Ja rele ongelmakin ratkesi yhdellä piiloon tulevalla nykyreleellä ja vanhalla kaksoisreleellä. Toiseen kelaan voisi hommata vaikka fanfaarihornin.

 

Takaa meinasin vetää akulta täysin uuden piuhan lisävaloille ja 12V muuntimelle että saa navin tai kännylaturin kiinni.

Share this post


Link to post

12V muuntimelle että saa navin tai kännylaturin kiinni.

Navi ja kännylaturi toimii loistavasti 6 voltilla, eli turhaa työtä ja rahan haaskausta moinen muunnin. Tai ainakin mulla on toiminut jo kaksi kesää ;)

Share this post


Link to post

Myös retkipatjan puhallin on ollut tärkee varuste reissussa vaikkakin kait sekin toimis vähän hitaammin 6v töpselistä.

Share this post


Link to post

Voisiko joku kolkki tietäjä kertoa että millaiset etupenkit '66 mallivuoden autossa kuuluisi olla. Eli ilman selkänojan lukitusta, sivukahvalla tai sitten sellaisella vaijerilukituksella. Tai kenties jopa jokin muu mysteerivaihtoehto.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post

Mulla on ainakin vaijerilukituksella.

Penkkien verhoilumalli ja vivustot näyttäisi olevan samanlaiset, kun minun kolkissa. Onko istuinosan alla selkänojan lukituksen avausvaijeri?

post-603-0-22259700-1418187851_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Mulla on valkoiset ovipahvit ja valkoinen takapenkki ja mustat etupenkit. Eli etupenkit eivät kuulu autoon mutta ovat vaijeriavattavat. Siksi kysyn mitkä mahtaisivat olla oikeat. Onko sinun auto 66 kun näyttäisi olevan pigalle.

Share this post


Link to post

Mihis kohtaa ovea se vaijeriavaus pitäisi tulla ja eikös se mene jonkunsortin putkessa penkin alla se vaijeri.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...