lasse haukkavuori Posted January 10, 2015 Posted January 10, 2015 (edited) Joo syyskuussa tuli auto otettua tallista esiin ja muutaman tunnin purun jälkeen auto oli lihoina. Olisi kyllä pitänyt paaliin viedä mutta ei antanut luonto periksi. Jos nyt vähä putsataan ja katotaan. No hitsattavaakin löytyi ihan riittämiin. Kuvista näkee että kuinka paljon. Typ 3 tämä on kaikkein mädin mikä on meidän tallissa on ollut. Sisustaltaan tämä oli täydellinen ja ehjä. Nyt on koppa hitsattu ja tänään suoritin hiekkapuhalluksen kriittisimpiin kohtiin. Pohjalevyltä en uskaltanut nostaa pois , koska helmoja ei ollut ollenkaan. Pohjalevyyn ei kuitenkaan muuta paikkaa tarvinnut tehdä kuin tunkinkorvien korvakkeen kohdalle.m Nyt vähän sikafleksiä saumoihin ja jos alkuviikolla kerkeis vetäsee epoksimaalin pintaan. Ehkä tää on juhannuksena liikenteessä. Ja sitten kun tää on valmis niin haluan vaihtaa tän typ34 ghiaan Edited January 11, 2015 by lasse haukkavuori 3 Quote
Arska Posted January 10, 2015 Posted January 10, 2015 Kosolti ollut hommaa.... Kivastihan nuo helmat näyttäis passaavan. Semiä:) Quote
lasse haukkavuori Posted January 11, 2015 Author Posted January 11, 2015 Kyllä ne helmat ok passas. Kyllä toi hiekkapuhallus on kyllä hurjaa hommaa. Jokapaikka pölyssä ja vaikka kuinka on kypärää ja maskia niin hiekkaa tulee nenästä ja korvista. Harmi kun ei ole niin isoa allasta mihin sopis upottaa. Kaikki muut hilppeet sopii sitruunahappokylpyyn akseli, lokasuojat yms mut koppa ei. Hapolla lähtee minusta paremmin ruoste, eikä niin ohenna /venytä peltiä Quote
Arska Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 Jep. Tuota happojuttua ajattelin itsekin kokeilla. Kävin jo hankkimassa agrimarketista 5 kilon purnukan happoa. Minkäköhän laisella seos suhteella tuo kannattais kokeilla ja häviääkö tuosta haposta potku useamman käytön jälkeen vai onko aina yksi satsi ja litku mäkeen? Quote
Soukka Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 Jep. Tuota happojuttua ajattelin itsekin kokeilla. Kävin jo hankkimassa agrimarketista 5 kilon purnukan happoa. Minkäköhän laisella seos suhteella tuo kannattais kokeilla ja häviääkö tuosta haposta potku useamman käytön jälkeen vai onko aina yksi satsi ja litku mäkeen? Oon ite laittanu 5 litraan vettä sitruunahappoa mikä on rakeena 4 pahvista kahvikuppia. Hyvin puhistu jarrukilvet tuommosella seoksella kun anto olla reilun päivän. Samalla huomasin kun tein tuota vähän liikaa ja jäi yli joku 2 litraa niin laitoin talteen suljetussa muovikannussa niin teho hävisi ja sitten google osasi kertoa että teho säilyy pari viikkoa. Useampaa käyttöä en koittanu. 1 Quote
Tanhis Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 Älä sit hyvä mies mene öljyämään sitä pohjaa sillä terva öljy seoksella tms millä vanhan fästysi olit öljynnyt. Quote
lasse haukkavuori Posted January 11, 2015 Author Posted January 11, 2015 Älä sit hyvä mies mene öljyämään sitä pohjaa sillä terva öljy seoksella tms millä vanhan fästysi olit öljynnyt.. Miksi pohjaa ei saisi massata? Quote
lasse haukkavuori Posted January 11, 2015 Author Posted January 11, 2015 (edited) Oon ite laittanu 5 litraan vettä sitruunahappoa mikä on rakeena 4 pahvista kahvikuppia. Hyvin puhistu jarrukilvet tuommosella seoksella kun anto olla reilun päivän. Samalla huomasin kun tein tuota vähän liikaa ja jäi yli joku 2 litraa niin laitoin talteen suljetussa muovikannussa niin teho hävisi ja sitten google osasi kertoa että teho säilyy pari viikkoa. Useampaa käyttöä en koittanu. Kyllä mulla on ainakin ollut samat litkut pidemmän aikaa. Oon vaan heittäny lisää rakeita silloin tällöin. Myös litkun lämpötila on aika ratkasevaa Edited January 11, 2015 by lasse haukkavuori Quote
-tipi- Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 3-4% liuos riittää, ätkymmästä ei kuulemma ole iloa. Quote
Tanhis Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 . Miksi pohjaa ei saisi massata? Tottakai pohjan saa massata mutta jos massat valuu kesähelteillä pitkin pihaa kannattaa miettiä olikohan se massa ihan oikeanlaista. Yksi suurista syistä miksi sinun vanhan auton myin pois oli se tervaöljy mitä siellä pohjassa oli. Edes tulppia ei saanut vaihdettua ilman että kaikki työkalut oli siinä paskassa. Ja kun yhden jarruletkun vaihdoin niin se olikin sitten haalarit pesuun ja vartin työkalujen putsaus. Omista käsistä ja naamasta puhumattakaan. Konttorilla sanoivat vielä että tämä massa olisi periaatteessä hylkysyykin ympäristöhaittoihin vedoten ;) Quote
Jiibee Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 vaikka kuinka on kypärää ja maskia niin hiekkaa tulee nenästä ja korvista. Ongelma poistuu kun käyttää kertakäyttöhengityssuojaimen lisäksi korvatulppia ja hitsaajan suojahuppua. Quote
Tanhis Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Ongelma poistuu kun käyttää kertakäyttöhengityssuojaimen lisäksi korvatulppia ja hitsaajan suojahuppua.Ongelma poistuu myös käyttämällä kunnollista kypärää. Quote
lasse haukkavuori Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Tottakai pohjan saa massata mutta jos massat valuu kesähelteillä pitkin pihaa kannattaa miettiä olikohan se massa ihan oikeanlaista. Yksi suurista syistä miksi sinun vanhan auton myin pois oli se tervaöljy mitä siellä pohjassa oli. Edes tulppia ei saanut vaihdettua ilman että kaikki työkalut oli siinä paskassa. Ja kun yhden jarruletkun vaihdoin niin se olikin sitten haalarit pesuun ja vartin työkalujen putsaus. Omista käsistä ja naamasta puhumattakaan.Konttorilla sanoivat vielä että tämä massa olisi periaatteessä hylkysyykin ympäristöhaittoihin vedoten ;) No joo. Se massa oli Kendall alustamassaa johon sekoitettu 50% vaihteistoöljyä. Tuollainen massa joka pysyy tuoreena on ainoa oikea alustasuoja. Sellainen kuivaksi kovettua massa on ihan perseestä, se kun mädättää kaikki. Koteloihin yleensä vetänyt kotelosuojaa +30%vaihteistoöljyä. Ei kait se nyt enään sinulla pihaan tiputtanut... Itse ainakin omat autoni olen massannut ja massaan vastakin. Jos pelkälle maalille jättää ja vähänkin ajelee muutenkin kuin aurinkoisilla ilmoilla niin eipä tuollainen parsittu volsu kauaa kestä kun kukkii joka paikasta. Quote
Jaku82 Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 auttaisko tuollaisen liuoksen kanssa ajella sitten hiekkateitä niin tarraisko siihen hiekkapöly kiinni ja ei ois niin ikävää kamaa? Quote
metake Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Alustamassa + öljy + hiekkatie, sillä saa tämän näköistä jälkeä aikaiseksi kuin kuvassa näkyy. Uskoisin että jos se vaihteistoöljy jotenkin parantaisi massan ominaisuuksia niin se olisi sekoitettu siihen jo tehtaalla. Itse suosittelisin Dinitrol 3654 tai 3850. Quote
Paadre Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Mulle opetti joku öljyn suurlähettiläs aikoinaan, että sitä ei saa sotkea missään muodossa auton alustaan, edes lanttinkina massalle. Siinä on tiemmä aina sen verran vääriä aineita (kun en vaan muista mitä), että ne pääsevät massan suojissa paremminkin tekemään tuhoa kuin suojaamaan peltiä. Ja jos haluaa varmasti ryssiä koko homman niin laittaa jäteöljyä, siinä taas aina pieni määrä kondennssikosteutta yms. mikä ei tee gutaa. En usko tulleeni huijatuksi koska miekkonen työskenteli öljyjen parissa ja halusi silloin vain neuvoa nuorta harrastajaa. Juu, tiedän. Tota öljyä on sotkettu kautta aikain jos johinkin mut alustaan se ei vaan ole paras vaihtoehto. Quote
lasse haukkavuori Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Jäteöljyä ei missään tapauksessa. Vaan uutta puhdasta. Ite huomannut vaan että ilman öljyä noi kaikki massat tuppaavat kuivumaan. Sitten ne lohkeilee ja väliin pääsee vesi ja kaikki paska. No toiset maalaa toiset massaa. Jokainen harrastaa niin kuin parhaaksi näkee. Quote
Paadre Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Jokainen harrastaa niin kuin parhaaksi näkee. Totta, itelle nää yleensä tehään ja eikön se ole tärkeintä, että omistaja on tyytyväinen. Mielipiteitä on jokaisella omansa mut ilman niitä ei olisi hyviä keskusteluja. Quote
metake Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Jos siihen sekaan on pakko jotain öljyä sotkea, niin itse sotkisin teräketjuöljyä, siinä on tarttuvuus paljon parempi kuin vaihteisto tms. öljyissä. Itseasiassa mulla on yksi kupla jonka pohja on alustamassan ja teräketjuöljyn (en tiedä mikä massa tai mikä sekoitussuhde) sekoituksella käsitelty ja se pohja ei hullummalta näyttänyt, toki pintaruostetta oli siinäkin vuosikymmenten seisonnan tuloksena alle hiipinyt. Edelleen silti liputan noiden em. Dinitrolin tuotteiden puolesta. Quote
Tanhis Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 No joo. Se massa oli Kendall alustamassaa johon sekoitettu 50% vaihteistoöljyä. Tuollainen massa joka pysyy tuoreena on ainoa oikea alustasuoja. Sellainen kuivaksi kovettua massa on ihan perseestä, se kun mädättää kaikki. Koteloihin yleensä vetänyt kotelosuojaa +30%vaihteistoöljyä. Ei kait se nyt enään sinulla pihaan tiputtanut... Itse ainakin omat autoni olen massannut ja massaan vastakin. Jos pelkälle maalille jättää ja vähänkin ajelee muutenkin kuin aurinkoisilla ilmoilla niin eipä tuollainen parsittu volsu kauaa kestä kun kukkii joka paikasta. Kyllä tiputteli vielä viimekesänä. Quote
Lasse Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Uskoisin, että Suomessa aletaan olla siinä pisteessä, ettei enää tarvitsisi käyttää korvikeaineita. Konstit on monet, mutta yhden tuollaisen öljytyn paskan omistaneena en toivo sitä kohtaloa kenellekään. Ja mitä öljyihin tulee niin alkaa olla niin montaa sortia, että kannattaisi hieman yksilöidä mistä puhutaan. Jos auto on kesäkäytössä niin onko ylipäätään tarvetta massauksille. Itse näkisin, että ei. Talviautoonkaan en ole muuta kuin kotelosuojaa laittanut. Sitten alustan pesu kerran pari vuodessa. Jos oiekin suojausta ja massausta kaipaa niin kotelosuoja allee, kuivumista vuorokausi pari, sitten massaus kotelosuojalla lantattauna. Ja sitten vaan odottelemaan kuivumista. Quote
GT78 Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Jos harrastepelistä puhutaan niin miksi sotkea pohjaa millään myrkyillä ylipäätään? Tuskin se suolaa näkee tai ulkona talvea viettää. Ja jos näin tekee se on mennyttä joka tapauksessa nopeasti. Uusissa peleissä joita työn takia katselen keskimäärin 1,5-2 vuotta kerrallaan on komeasti pohja ruosteessa vaihdon aikaan. Eli ei mitään suojausta ja ne "täyssinkityt" yhtä lailla kukkii parin talven jälkeen. Eli jos uuden ostaa niin kannattaa harkita suojausta jos aikoo pidempään nauttia. Ja Tanhis voi lohduttaa itseään sillä että mieluummin peset käsiä ku leikkaat peltiä myönnä pois! Quote
Tanhis Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Ja Tanhis voi lohduttaa itseään sillä että mieluummin peset käsiä ku leikkaat peltiä myönnä pois! Itseasiassa mielummin peltiä paikkailisin kuin tällä sotkisin kaikkipaikat. Quote
Guest a-p Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Olisihan vielä pikkuisen enemmänkin sotkea!!! Tanhiksen kanssa samaa mieltä, kyllä peltiä mieluummin käsittelee kuin tota. Quote
-ST- Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Itseasiassa mielummin peltiä paikkailisin kuin tällä sotkisin kaikkipaikat. Jäteöljy pönttökö tuonne on kaatunut :o Mielenkiintoisen näköinen "haitari" tuossa rattiakselissa. -66:ssa ei tuota olekkaan. Quote
NO H2O Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 Epoksi + kotelosuoja... Näillä mennään... Quote
Art_Zi Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 (edited) Pitäskö tuo otsikko vaikka vaihtaa...........TL:n projektikertomuksesta vaikka alustamassakeskusteluks? nimim. POPKORNIA MENEE! Edited January 14, 2015 by Art_Zi 2 Quote
lasse haukkavuori Posted January 20, 2015 Author Posted January 20, 2015 No niin. Epoksi maalit pohjassa ja pintavärit pohjaan vedetty. Nyt on kaikki tyytyväisiä kun pohja on maalattu. Lokasuojat laitettu paikoilleen ja niiden puhdistustyöt alkakoon ja pohjien teko. Lokasuojiin kun saa raaka pohjat tehtyä niin pääsee purkamaan ovet ja ikkunat irti. Sen jälkeen korin pohjien teko. No ehkä ei vappuna ajella vielä mutta juhannukseksi on toivoa. Mitäs raatilaiset ehdottaa moottoriksi kun lohko on vw tehdaskunnostetulla leimalla oleva??? Kannet oli eriparia- toinen 1 reikä ja toinen 2 reikä. Molemmat ihan paskana eli kannet menee kokonaan uusiksi. Lohko aukaistaan ja viedään pajalle jossa saavat katsoa mitä sille tarvii tehdä. Mitään bmw tappajaa ei ole tarkoitus tehdä. Pienellä piristyksellä ja typ 3 vakio tuplilla edetä. Ehdotuksia pytyt/männät/kannet 3 Quote
Arska Posted January 21, 2015 Posted January 21, 2015 Hyvältähän tuo näyttelee. Vetelitkö ruiskulla vai pensselillä tuon pohjan? Mitä oli nuo pohjan maalit? Quote
lasse haukkavuori Posted January 21, 2015 Author Posted January 21, 2015 Ruiskulla vetelin ja automaalit.net tuotteilla. Epoksi troton epoxipohjamaalia ja pinta mipa ral 9005 perusmusta 2komp automaali. 1 Quote
lasse haukkavuori Posted May 6, 2015 Author Posted May 6, 2015 No nii. Koppa rupee olee pintamaalia vaille. Vähän tuli sipastua väriä jo sisäosiin. Jarruja yritin tuossa niputtaa mutta kesken jäi. Kaikki putket on uutta, sylinterit uutta, jarrusatuloissa uudet kumit, pääsylinterissä uudet kumit yms. Takajarrut saan toimimaan mutta etupää ei puhu mitään. 2-piiri sylinterin sielunelämä ja ilmaus tuottaa vaikeuksia. Kun pumppaa painetta polkimeen ja avaa takailmaruuvin niin poljin menee pohjaan ok. Ruuvi kiinni poljin ylös ja uutta painetta. Etu ilmaruuvin kun aukaisee niin ei tule paineet ulos eikä poljin painu mihinkään mitä hel???. 2 Quote
Tanhis Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Eiköhän se olisi pääsylinterissä vika oot koonnut jotain väärin tai asentanut siihen sopimattomat kumit. Quote
-tipi- Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Suosiolla uus pääsylkkä tässä vaiheessa, ettei katoa konttorilla paineet, niin mulla kävi ähtärin takapiirissä rekisteröintikatsastuksessa. Quote
Anpu Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Muistaakseni jollain palstalaisella puuttui vastaavassa tilanteessa poraus kokonaan pääsylkästä. Quote
Tanhis Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 (edited) Taisi olla niin että täss oltiin rempattu vanha sylkkä uusilla tiivisteillä. Eli ns porausvikaa ei luultavasti ole. Ja mitä uusin sylintereihin tulee niin halpa ja hyvä tuskin kohtaavat verrattuna vanhaan kunnostettuun. Ja valitettavaa on myös se että tiivistesarjatkin on välillä niin paskoja ettei ilman muokkausta toimii. Esim omani kun remppasin niin jätin paikalle yhden vanhan tiivisteen (joka näytti hyväkuntoiselta) kun uusi oli totaallisesti väärän mallinen toimiakseen oikein. Ja kyseisestä syystä se sylinteri kannattaa purkaa vasta sitten kun uusia osia on sisälle kasaamassa näin ei mene osien järjestyskään sekaisin kun osat on pöydällä jonossa oikeassa järjestyksessä. Edited May 7, 2015 by Tanhis Quote
lasse haukkavuori Posted May 7, 2015 Author Posted May 7, 2015 Joo vanhaan uudet kumit.Epäilin itsekin tuota järjestystä mutta aukaisin 3muuta varmistaakseni oikean järjestyksen osissa sekä kumeissa. Takajarrut pelaa 100% mutta etupiirissä jotain häikkää. Etupiirin mäntä tuntuu liikkuvan kun polkimesta painaa. Voiko vaan olla että tyhjät satulat on niin täynnä ilmaa ettei ilmaruuvin aukaisu riitä. Quote
Tanhis Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Onhan se tietty mahdollista että tekee ilmalukon sinne putkistoon pikkasen painetta säiliöön tai mua ilmausruuviin niin luulisi täyttyvän. Quote
-tipi- Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 Ite en kyllä ole koskaan saanu vanhoista pääsylkistä toimivia korjaussarjoilla. 40€ kun saa uuden, ni ei montaa tuntia viiti vanhojen paskojen kans pelautua. Quote
lasse haukkavuori Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 No nii. Tuli viikonloppuna sudittua värit ja lakat niskaan. Nyt odotellaan jenkkipojalta tiivistepakettia että pääsee kasailee. Ei oo kyllä jussina ajossa ku kone uupuu 1 Quote
lasse haukkavuori Posted June 10, 2015 Author Posted June 10, 2015 No nii. Rupee tääkin menemään kasaan päin. Peltiosat alkaa olemaan paikoillaan. Seuraavax ovet yms .kyl pahasti näyttää että kesällä 2015 ajetaan 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.