Jump to content

Typ 3 1968 tl rojekti


Recommended Posts

Joo syyskuussa tuli auto otettua tallista esiin ja muutaman tunnin purun jälkeen auto oli lihoina. Olisi kyllä pitänyt paaliin viedä mutta ei antanut luonto periksi. Jos nyt vähä putsataan ja katotaan. No hitsattavaakin löytyi ihan riittämiin. Kuvista näkee että kuinka paljon. Typ 3 tämä on kaikkein mädin mikä on meidän tallissa on ollut. Sisustaltaan tämä oli täydellinen ja ehjä. Nyt on koppa hitsattu ja tänään suoritin hiekkapuhalluksen kriittisimpiin kohtiin. Pohjalevyltä en uskaltanut nostaa pois , koska helmoja ei ollut ollenkaan. Pohjalevyyn ei kuitenkaan muuta paikkaa tarvinnut tehdä kuin tunkinkorvien korvakkeen kohdalle.m Nyt vähän sikafleksiä saumoihin ja jos alkuviikolla kerkeis vetäsee epoksimaalin pintaan. Ehkä tää on juhannuksena liikenteessä. Ja sitten kun tää on valmis niin haluan vaihtaa tän typ34 ghiaan

post-643-0-34674900-1420912100_thumb.jpg

post-643-0-08264600-1420912125_thumb.jpg

post-643-0-00714500-1420912144_thumb.jpg

post-643-0-63753100-1420912169_thumb.jpg

post-643-0-53577600-1420912203_thumb.jpg

post-643-0-72171400-1420912249_thumb.jpg

post-643-0-12624100-1420912344_thumb.jpg

post-643-0-49257800-1420959311_thumb.jpg

post-643-0-54475900-1420959328_thumb.jpg

post-643-0-13415100-1420959357_thumb.jpg

Edited by lasse haukkavuori
  • Like 3
Link to comment

Kyllä ne helmat ok passas. Kyllä toi hiekkapuhallus on kyllä hurjaa hommaa. Jokapaikka pölyssä ja vaikka kuinka on kypärää ja maskia niin hiekkaa tulee nenästä ja korvista. Harmi kun ei ole niin isoa allasta mihin sopis upottaa. Kaikki muut hilppeet sopii sitruunahappokylpyyn akseli, lokasuojat yms mut koppa ei. Hapolla lähtee minusta paremmin ruoste, eikä niin ohenna /venytä peltiä

Link to comment

Jep. Tuota happojuttua ajattelin itsekin kokeilla. Kävin jo hankkimassa agrimarketista 5 kilon purnukan happoa. Minkäköhän laisella seos suhteella tuo kannattais kokeilla ja häviääkö tuosta haposta potku useamman käytön jälkeen vai onko aina yksi satsi ja litku mäkeen?

Link to comment

Jep. Tuota happojuttua ajattelin itsekin kokeilla. Kävin jo hankkimassa agrimarketista 5 kilon purnukan happoa. Minkäköhän laisella seos suhteella tuo kannattais kokeilla ja häviääkö tuosta haposta potku useamman käytön jälkeen vai onko aina yksi satsi ja litku mäkeen?

Oon ite laittanu 5 litraan vettä sitruunahappoa mikä on rakeena 4 pahvista kahvikuppia. Hyvin puhistu jarrukilvet tuommosella seoksella kun anto olla reilun päivän.

 

Samalla huomasin kun tein tuota vähän liikaa ja jäi yli joku 2 litraa niin laitoin talteen suljetussa muovikannussa niin teho hävisi ja sitten google osasi kertoa että teho säilyy pari viikkoa. Useampaa käyttöä en koittanu.

  • Like 1
Link to comment

Oon ite laittanu 5 litraan vettä sitruunahappoa mikä on rakeena 4 pahvista kahvikuppia. Hyvin puhistu jarrukilvet tuommosella seoksella kun anto olla reilun päivän.

 

Samalla huomasin kun tein tuota vähän liikaa ja jäi yli joku 2 litraa niin laitoin talteen suljetussa muovikannussa niin teho hävisi ja sitten google osasi kertoa että teho säilyy pari viikkoa. Useampaa käyttöä en koittanu.

Kyllä mulla on ainakin ollut samat litkut pidemmän aikaa. Oon vaan heittäny lisää rakeita silloin tällöin. Myös litkun lämpötila on aika ratkasevaa Edited by lasse haukkavuori
Link to comment

. Miksi pohjaa ei saisi massata?

Tottakai pohjan saa massata mutta jos massat valuu kesähelteillä pitkin pihaa kannattaa miettiä olikohan se massa ihan oikeanlaista. Yksi suurista syistä miksi sinun vanhan auton myin pois oli se tervaöljy mitä siellä pohjassa oli. Edes tulppia ei saanut vaihdettua ilman että kaikki työkalut oli siinä paskassa. Ja kun yhden jarruletkun vaihdoin niin se olikin sitten haalarit pesuun ja vartin työkalujen putsaus. Omista käsistä ja naamasta puhumattakaan.

 

Konttorilla sanoivat vielä että tämä massa olisi periaatteessä hylkysyykin ympäristöhaittoihin vedoten ;)

Link to comment

Tottakai pohjan saa massata mutta jos massat valuu kesähelteillä pitkin pihaa kannattaa miettiä olikohan se massa ihan oikeanlaista. Yksi suurista syistä miksi sinun vanhan auton myin pois oli se tervaöljy mitä siellä pohjassa oli. Edes tulppia ei saanut vaihdettua ilman että kaikki työkalut oli siinä paskassa. Ja kun yhden jarruletkun vaihdoin niin se olikin sitten haalarit pesuun ja vartin työkalujen putsaus. Omista käsistä ja naamasta puhumattakaan.Konttorilla sanoivat vielä että tämä massa olisi periaatteessä hylkysyykin ympäristöhaittoihin vedoten ;)

No joo. Se massa oli Kendall alustamassaa johon sekoitettu 50% vaihteistoöljyä. Tuollainen massa joka pysyy tuoreena on ainoa oikea alustasuoja. Sellainen kuivaksi kovettua massa on ihan perseestä, se kun mädättää kaikki. Koteloihin yleensä vetänyt kotelosuojaa +30%vaihteistoöljyä. Ei kait se nyt enään sinulla pihaan tiputtanut... Itse ainakin omat autoni olen massannut ja massaan vastakin. Jos pelkälle maalille jättää ja vähänkin ajelee muutenkin kuin aurinkoisilla ilmoilla niin eipä tuollainen parsittu volsu kauaa kestä kun kukkii joka paikasta.
Link to comment

Alustamassa + öljy + hiekkatie, sillä saa tämän näköistä jälkeä aikaiseksi kuin kuvassa näkyy.

 

Uskoisin että jos se vaihteistoöljy jotenkin parantaisi massan ominaisuuksia niin se olisi sekoitettu siihen jo tehtaalla. Itse suosittelisin Dinitrol 3654 tai 3850.

post-243-0-75168800-1421087691_thumb.jpg

Link to comment

Mulle opetti joku öljyn suurlähettiläs aikoinaan, että sitä ei saa sotkea missään muodossa auton alustaan, edes lanttinkina massalle. Siinä on tiemmä aina sen verran vääriä aineita (kun en vaan muista mitä), että ne pääsevät massan suojissa paremminkin tekemään tuhoa kuin suojaamaan peltiä. Ja jos haluaa varmasti ryssiä koko homman niin laittaa jäteöljyä, siinä taas aina pieni määrä kondennssikosteutta yms. mikä ei tee gutaa.

 

En usko tulleeni huijatuksi koska miekkonen työskenteli öljyjen parissa ja halusi silloin vain neuvoa nuorta harrastajaa.

 

Juu, tiedän. Tota öljyä on sotkettu kautta aikain jos johinkin mut alustaan se ei vaan ole paras vaihtoehto.

Link to comment

Jos siihen sekaan on pakko jotain öljyä sotkea, niin itse sotkisin teräketjuöljyä, siinä on tarttuvuus paljon parempi kuin vaihteisto tms. öljyissä. Itseasiassa mulla on yksi kupla jonka pohja on alustamassan ja teräketjuöljyn (en tiedä mikä massa tai mikä sekoitussuhde) sekoituksella käsitelty ja se pohja ei hullummalta näyttänyt, toki pintaruostetta oli siinäkin vuosikymmenten seisonnan tuloksena alle hiipinyt.

 

Edelleen silti liputan noiden em. Dinitrolin tuotteiden puolesta.

Link to comment

No joo. Se massa oli Kendall alustamassaa johon sekoitettu 50% vaihteistoöljyä. Tuollainen massa joka pysyy tuoreena on ainoa oikea alustasuoja. Sellainen kuivaksi kovettua massa on ihan perseestä, se kun mädättää kaikki. Koteloihin yleensä vetänyt kotelosuojaa +30%vaihteistoöljyä. Ei kait se nyt enään sinulla pihaan tiputtanut... Itse ainakin omat autoni olen massannut ja massaan vastakin. Jos pelkälle maalille jättää ja vähänkin ajelee muutenkin kuin aurinkoisilla ilmoilla niin eipä tuollainen parsittu volsu kauaa kestä kun kukkii joka paikasta.

Kyllä tiputteli vielä viimekesänä.

Link to comment

Uskoisin, että Suomessa aletaan olla siinä pisteessä, ettei enää tarvitsisi käyttää korvikeaineita. Konstit on monet, mutta yhden tuollaisen öljytyn paskan omistaneena en toivo sitä kohtaloa kenellekään. Ja mitä öljyihin tulee niin alkaa olla niin montaa sortia, että kannattaisi hieman yksilöidä mistä puhutaan. 

 

Jos auto on kesäkäytössä niin onko ylipäätään tarvetta massauksille. Itse näkisin, että ei. Talviautoonkaan en ole muuta kuin kotelosuojaa laittanut. Sitten alustan pesu kerran pari vuodessa. Jos oiekin suojausta ja massausta kaipaa niin kotelosuoja allee, kuivumista vuorokausi pari, sitten massaus kotelosuojalla lantattauna. Ja sitten vaan odottelemaan kuivumista.

Link to comment

Jos harrastepelistä puhutaan niin miksi sotkea pohjaa millään myrkyillä ylipäätään? Tuskin se suolaa näkee tai ulkona talvea viettää. Ja jos näin tekee se on mennyttä joka tapauksessa nopeasti.

 

Uusissa peleissä joita työn takia katselen keskimäärin 1,5-2 vuotta kerrallaan on komeasti pohja ruosteessa vaihdon aikaan. Eli ei mitään suojausta ja ne "täyssinkityt" yhtä lailla kukkii parin talven jälkeen. Eli jos uuden ostaa niin kannattaa harkita suojausta jos aikoo pidempään nauttia.

 

Ja Tanhis voi lohduttaa itseään sillä että mieluummin peset käsiä ku leikkaat peltiä myönnä pois!

Link to comment

No niin. Epoksi maalit pohjassa ja pintavärit pohjaan vedetty. Nyt on kaikki tyytyväisiä kun pohja on maalattu. Lokasuojat laitettu paikoilleen ja niiden puhdistustyöt alkakoon ja pohjien teko. Lokasuojiin kun saa raaka pohjat tehtyä niin pääsee purkamaan ovet ja ikkunat irti. Sen jälkeen korin pohjien teko. No ehkä ei vappuna ajella vielä mutta juhannukseksi on toivoa. Mitäs raatilaiset ehdottaa moottoriksi kun lohko on vw tehdaskunnostetulla leimalla oleva??? Kannet oli eriparia- toinen 1 reikä ja toinen 2 reikä. Molemmat ihan paskana eli kannet menee kokonaan uusiksi. Lohko aukaistaan ja viedään pajalle jossa saavat katsoa mitä sille tarvii tehdä. Mitään bmw tappajaa ei ole tarkoitus tehdä. Pienellä piristyksellä ja typ 3 vakio tuplilla edetä. Ehdotuksia pytyt/männät/kannet

post-643-0-76713600-1421775813_thumb.jpg

post-643-0-04909500-1421775830_thumb.jpg

post-643-0-48416800-1421775856_thumb.jpg

post-643-0-41212700-1421775883_thumb.jpg

post-643-0-84630100-1421775911_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 3 months later...

No nii. Koppa rupee olee pintamaalia vaille. Vähän tuli sipastua väriä jo sisäosiin. Jarruja yritin tuossa niputtaa mutta kesken jäi. Kaikki putket on uutta, sylinterit uutta, jarrusatuloissa uudet kumit, pääsylinterissä uudet kumit yms. Takajarrut saan toimimaan mutta etupää ei puhu mitään. 2-piiri sylinterin sielunelämä ja ilmaus tuottaa vaikeuksia. Kun pumppaa painetta polkimeen ja avaa takailmaruuvin niin poljin menee pohjaan ok. Ruuvi kiinni poljin ylös ja uutta painetta. Etu ilmaruuvin kun aukaisee niin ei tule paineet ulos eikä poljin painu mihinkään mitä hel???.

post-643-0-27241400-1430934884_thumb.jpg

post-643-0-22780300-1430934899_thumb.jpg

post-643-0-17075500-1430934919_thumb.jpg

post-643-0-46995700-1430934934_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Taisi olla niin että täss oltiin rempattu vanha sylkkä uusilla tiivisteillä. Eli ns porausvikaa ei luultavasti ole.

 

Ja mitä uusin sylintereihin tulee niin halpa ja hyvä tuskin kohtaavat verrattuna vanhaan kunnostettuun.

 

Ja valitettavaa on myös se että tiivistesarjatkin on välillä niin paskoja ettei ilman muokkausta toimii. Esim omani kun remppasin niin jätin paikalle yhden vanhan tiivisteen (joka näytti hyväkuntoiselta) kun uusi oli totaallisesti väärän mallinen toimiakseen oikein.

 

Ja kyseisestä syystä se sylinteri kannattaa purkaa vasta sitten kun uusia osia on sisälle kasaamassa näin ei mene osien järjestyskään sekaisin kun osat on pöydällä jonossa oikeassa järjestyksessä.

Edited by Tanhis
Link to comment

Joo vanhaan uudet kumit.Epäilin itsekin tuota järjestystä mutta aukaisin 3muuta varmistaakseni oikean järjestyksen osissa sekä kumeissa. Takajarrut pelaa 100% mutta etupiirissä jotain häikkää. Etupiirin mäntä tuntuu liikkuvan kun polkimesta painaa. Voiko vaan olla että tyhjät satulat on niin täynnä ilmaa ettei ilmaruuvin aukaisu riitä.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...