jarmo juurikka Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Tuommoisia lukemia en mistään löydä löytyykö keneltäkään. Jamppa Quote Link to comment
Tanhis Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/withoutguesswork.php Noista manuaaleista löytyy käytännössä kaikki mahdollinen kulumatieto ja huoltotiedot mitä volkkaria korjatessa voi tarvita. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted March 30, 2015 Author Share Posted March 30, 2015 (edited) Kiitos yritin tuolta sambasta katella mutta ei osunu silimään. Nyt kun osais noita vaan lukea :) Edited March 30, 2015 by jarmo juurikka Quote Link to comment
Tutkija Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Ei yhtään,kaikki kierous kuluttaa laakereita ja ahdistaa moottoria. 1 Quote Link to comment
whug9799 Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Mulla on tossa käypiä käytettyjä kampuroita. Quote Link to comment
Soukka Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Tota ei varmaan voi kotikutoisesti mitata mitenkään helposti? Quote Link to comment
Tutkija Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Heittokellolla mittaus,kampiakselia pyörittäen laakeripukin päällä tai v-urapukin päällä tai kampikammion puolikkaassa laakereissaan Quote Link to comment
VW-63 Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Esim. tuolta löytyy kuva kuinka kampiakselin kierouden mittaus toteutetaan. Eri kohdista kannattelemalla ja mittaamalla saa selville mistä kohti akseli on kiero. http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/Jim_Martin_Engine_Build/Jim_Martin_Engine_Build.pdf Tokihan "0" heitto olisi paras, mutta kai noissakin jotkin valmistustoleranssit on. Satkun heittoa löytyy uusistakin takoakseleista, mutta eihän halvalla saakaan priimaa :) Tiedä sitten kuinka pientä heittoa kannattaa yrittää alkaa oikomaan... Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 Joo heitto kello mittailin ja kampura mikä on ollut 20v minulla käytössä ja laittaessani sen paikalleen se oli käytetty, niin viimeisestä kaulasta mitattuna heittoa on 0,23mm ja moottori on piristetty ja välillä vähän polkaistukkin :) ja on kyllä hyvin kestäny. Nyt olis semmoinen menossa paikalleen, jossa heittoa on 0,08mm Tämän takia kyselen toleransseja, tietenki suorahan sen pitäs olla sehän se paras vaihtoehto. Quote Link to comment
VW-63 Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 (edited) Joo heitto kello mittailin ja kampura mikä on ollut 20v minulla käytössä ja laittaessani sen paikalleen se oli käytetty, niin viimeisestä kaulasta mitattuna heittoa on 0,23mm ja moottori on piristetty ja välillä vähän polkaistukkin :) ja on kyllä hyvin kestäny. Joku ei nyt täsmää. Jos kieroutta on noin paljon ja laakerivälys on jossain 0.05mm luokkaa niin ei tuo akseli voi pyöriä jos laakerit on ehjät ja lohko momentissa? Voisiko "heitto" tulla soikeista kauloista keskilinja poikkeaman sijaan? 0,08mm kuulostaa omaan korvaan kyllä siltä, että vasta oikasun jälkeen koneeseen. Edit: Kirjoitusvirheitä Edited March 31, 2015 by VW-63 Quote Link to comment
Tanhis Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 0.03 Noissa samban docuissa kerrotaan kulumarajaksi ja vieressä (0.01) Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 (edited) Vanha kampiakseli on kulunu ja ajattelin mitata uudeleen kun kerkiän ihan mielen kiinnosta. Tulevan kammen voisi kokeilla oikaista. Onko kotikonsteja oikasuun, lekalla päähän ja pakkoon. Edited April 1, 2015 by jarmo juurikka Quote Link to comment
Tanhis Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 En ole koskaan kyseistä hommaa suorittanut mutta eiköhän prässi ja heittokello olisi fiksumpia oikaisutapoja. Quote Link to comment
metake Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Paineilmataltalla noita on oikaustu, jossain oli siihen ihan ohjekin kun vaan löytäisi jostain.. Quote Link to comment
mikko k Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 En ole koskaan kyseistä hommaa suorittanut mutta eiköhän prässi ja heittokello olisi fiksumpia oikaisutapoja. Prässi huono. Tulee helposti murtumia. Lekalla lyömällä limppuihin kampi oikee. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Hey Jamppa, where you goin' with that crankshaft of your hand.? Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 (edited) I go my garage and take my hand brass ledgehammer and hit the crankshaft :) Edited April 1, 2015 by jarmo juurikka Quote Link to comment
-tipi- Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Jos kampura on kulunut, eikö se pitäisi joka tapauksessa hioa seuraavaan alikokoon. Eikö suoruus korjaudu samalla? Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 (edited) Siis tässä ketjussa on puhuttu kahdesta akselista. Vanha paikoillaan ollit akseli oli kulunut ja siksi menee vaihtoon joka oli enemmän kiero tai kaula soikia mittasin akselin päästä heittoa 0,21mm ja takimmaisen luikupinnan etureunassa oli 0,15mm. Akseli jonka laitan paikalleen on 0,08mm kiero jota ajattelin kokeilla lekalla oikasta. Näin työttömänä on tehtävä pudjetti ystävällisiä korjauksia jotta pääsee kesällä ajeleen. Jos olisi rassukkaa niin tietenkin hiottaisin ja tasapainottaisin kampuran ja laittasin muutakin uutta osaa. Katsotaan nyt pääseekö vapuksi ajeleen :) Niin mitä suoruuden korjaamiseen huomalla tulee, niin mututuntumalla luulisin että, ensin suoristetaan akseli prässillä tai löymällä. sitten huotaan kaulat ja sitten tasapainoitus ja kun kaikki kierokanget ja vauhtis ja kytkin osat on tasapainotettu niin johan tulee hyvä :) no sitten kun oon lotosta voittanu. Edited April 1, 2015 by jarmo juurikka Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Pikagooglaus: prässi tai taltta: http://crankshaftrepair.org/straightening/ Prässäyksestä löytin maininnan että heittokellolla mitaten ja painetaan siten että lukema menee suorasta 0,001" yli jolloin kampura palautuu takaisin just tuon 0,001" mitan. Englaninkielisinä avainsanoina toimi ainakin crankshaft straightening, peening, chisel, press. Muutkin ohjeet ovat samaan suuntaan, tää oli miusta yleispätevä: "Don't try this, but crank is straightened by striking crank with a blunt chisel and hammer." Tälle jatko oli vapaasti suomennettuna että eka tehdään tylsä taltta jonka terä muotoillaan sellaiseksi että se noudattaa laakerikaulan muotoa, sitten mitataan heitto, ja heitokohdan _vastakkaiselle_ puolelle lyödään tuolla taltalla. "A crank is straightened by placing it in protected v-blocks, and then, using a custom ground large chisel, is smacked fairly hard with a large ball peen hamer (on the LOW side of the runnout !), in the fillet (radiused edge) of the journal. Sounds horrid huh? The chisel is formed to the same radius and diameter of the fillet, and if done correctly, will not damage the journal/radius." Tässä oli pari kuvaakin: https://books.google.fi/books?id=NIfaAgAAQBAJ&pg=PA356&lpg=PA356&dq=crankshaft+straightening+chisel&source=bl&ots=dnF6F9HR19&sig=0qIQqQw1264_UpFDwBh8AczsPdM&hl=fi&sa=X&ei=Ur4bVbrzCYH7sgHHs4GIAw&redir_esc=y#v=onepage&q=crankshaft%20straightening%20chisel&f=false Quote Link to comment
mikko k Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Ei tartte löydä laakerikauloihin. Vaan vain limppuihin. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 No niin kiitos paavo linkeistä alpa huomenna kokkeileen kuinka käy, tuommoinen prässi olis aika helppotehä pallotunkkia hyväksi käyttäen mutta kokkeillaan ensin lekaa. Quote Link to comment
tolvana Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 (edited) Älä lyö isosti,menneepi herkästi ton muutaman satkun... Meitillä lekat alkaa kolmikilosesta, kilosta kolmeen on pajavasara ja alta kiloset naputtimia. About kilonen kuparivasara on melko pätevä tohon hommaan. Edited April 1, 2015 by tolvana Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 2, 2015 Author Share Posted April 2, 2015 Juu hakkiin tuommosen 1,8kg messinkisen vasaran lainaan jolla vähän nalpautan kuhan tässä kerkiää. Quote Link to comment
Guest htracing Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 0 heitto olis tottakai ihanteellisin, mutta 0.03 heitto on max mitä voi jättää että ei tule isompia murheita. hyvä mitata v-pukkien päällä. akseli päätymmäisistä laakerikauloista pukkien päälle ja keskikaulalta mittaus. prässi kannattaa unohtaa. itse oikonut vasaralla ja tampilla jos ei tarvii hioa akselia. mutta lämmöllä paras oikoa jos joutuu muutenkin akselin hiomaan. Jos tarvetta Oulun seudulla Moottorinkoneistus töihin, niin yyveellä yhteyttä.. Quote Link to comment
jokkep Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Hei pojat, tarkennetaisiinko vähän käsitteitä. Minusta nyt ei puhuta kampiakselin kieroudesta. Jos kappale taipuu akselinsa suunnasta poikittain (siis niinkuin nyt keskustelussa oleva akseli), niin siitä tulee väärä. Jos kappale kiertyy akselinsa ympäri, siitä tulee kiero. Puutöitä hiukan tehneenä olen aina ymmärtänyt, että lauta jonka toinen pää on vaakasuorassa samaan aikaan kuin toinen pää on pystysuorassa (tai ainakin melkein....), on kiero lauta, ja lauta, joka päästä reunaa pitkin tähdättynä kaartuu kauniisti tai vähemmän kauniisti, on väärä lauta. Oletan, että sama pätee akseleihinkin, vaikka kampiakseli onkin jo luonnostaan sinänsä kovastikin moneen suuntaan väärä.... Sinänsä varmaan merkityksetön pikkuasia, mutta otsikkoa lukiessani ryhdyin ensiksi miettimään, että olisikohan kampiakselin kieroudellekin siis jokin toleranssi ja mitä se koneen käyntiin vaikuttaa, jos kammet kiertyvät toistensa suhteen pois alkuperäisestä asennostaan. Koneiden huollon ohella myös kielenhuoltoa kannattaa joskus harrastaa. Quote Link to comment
Guest a-p Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Ai väärä kampiakseli? Ei taida kukaan ymmärtää mistä on kyse. Quote Link to comment
Meto Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Kiero=ei suora Väärä=ei oikea Minun käsitys.. :) Quote Link to comment
tolvana Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 (edited) Kampiakseli ei voi olla suora, silloin siinä ei olisi kampia. Akselin tulisi olla heitoton runkolaakerien kohdilta. Akselin tulisi myös olla pyöreä sekä oikealla halkaisijalla varustettu. Heittoon,pyöreyteen ja halkaisijaan vw antaa toleranssit/ hylkyrajat. Siis IMHO. Edited April 6, 2015 by tolvana Quote Link to comment
Tanhis Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Kierouden mittaaminen olisi ainakin aika haastavaa ja sitähän voisi aiheutua esim jos hihnapyörän päästä leikkaa laakeri tai pytty kiinni ja vauhtis vääntää akselia propelliksi esim moottorijarrutus kaverina. Tai irtonainen vauhtis hakkaisi joka moottorijarrutuksella akselia vähän propelliksi. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 7, 2015 Author Share Posted April 7, 2015 Kielimuurista huolimatta akseli heitto/kierous meni nollaan lekalla lyötäessä tosin hiottaa kaulat pitäs, pikkasen löyty soikeutta kaulasta, mutta se jää likvititeettikapeikon takia tekemättä. 1 Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 19, 2015 Author Share Posted April 19, 2015 (edited) Kyllä nyt on pakko myöntää että oikasua harjotellessa kampura meni jostain linjasta niin mutkalle että ei voi käyttää perkule. Kasatessa menee jummiin :) Edited April 19, 2015 by jarmo juurikka Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.