KimmoH Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 (edited) Tulipa hommattua 2 litran arpakone tulevan talven puhdetöiksi. Alunperin suunnittelin vain varaosiksi mutta nälkä kasvaa syödessä, jospa tästä kasaisikin varamoottorin bussiin tai näyttelylehmän tallin nurkkaan. Katsotaan miten käy ja edetään hissukseen. Viime talvena kun tuli jo yksi tällainen kasattua, niin nyt voi edetä hieman rennommin eikä tarvitse jännittää ;) Talvea en malttanut odottaa vaan aloitin koneen purkamisen välittömästi... Plussat tähän mennessä: + pakoputki/äänenvaimennin vaikuttaisi ehjälle + täydelliset kaasarit vivustoineen + laturi + venttiilikoneisto + työntötangot + kytkinlevy ja paineasetelma hyvässä kunnossa + öljyjen seassa ei mitään paskaa + n-kappaletta jäähypeltien kumeja, yms. pisteosaa hyvässä kunnossa/kunnostettavissa + termostaatti vaikuttaisi ehjälle + ehjä puhallinkoppa ja puhallin + bensapumppu vaikuttaisi ehjälle + jäähyräppänät ja vivusto hyvässä kunnossa + moottorin takakannake priimakuntoisine kumeineen + vauhtipyörä Miinukset: - osa jäähypelleistä puuttuu - osa nostajista roskiskamaa -> todennäköisesti nokka myös - kaksi sylinterin pinnapulttia meni poikki - toisessa kannessa imuistukan kupeessa pieni halkeama - männät ja sylinteriputket roskiskamaa tai ainakaan ei kelpaa mulle Osa työntötankojen putkista on OK osassa pintaruostetta, katsotaan hyödynnänkö vai en. Näillä eväillä lähdetään liikkeelle. Edited December 14, 2015 by KimmoH 2 Quote Link to comment
boxer Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Taitaapi olla bussista jossa liukuovet molemmin puolin?? Villi arvaus.. Quote Link to comment
KimmoH Posted June 26, 2015 Author Share Posted June 26, 2015 Porista tää hajettiin ;) Empä muuten katsonut onko siinä postin logoilla varustetussa bussissa liukkarit molemmin puolin. Quote Link to comment
KimmoH Posted June 27, 2015 Author Share Posted June 27, 2015 Lisää plussia. Öljypumppu on OK eikä korvat hajonneet käsiin kuten edellistä moottoria purkaessa kävi. Öljypohjasta löytyi lämpöanturi. Ottanut tosin pohjakosketusta sen verran konetta siirrellessä, että anturi on entinen mutta ajatuksena hyvä ja taidan tuohon tökätä anturin jatkossakin. Öljyproppu on taidettu jossain vaiheessa vaihtaa isompaan, ei vaikuttanut alkuperäiseltä. Öljypaineanturi oli vedetty letkulla muualle ja samassa yhteydessä oli paineanturikin, katsotaan hyödynnänkö vaiko enkö. Quote Link to comment
KimmoH Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 Lohko halkaistu, tämähän on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin tuo bussiin talvella kasaamani lohko. Nokan ja kampiakselin laakerit olivat niin hyvässä kunnossa, että hätätilanteessa tämän vaikka niillä kasaisi takaisin liikenteeseen. Kampura vaikuttaisi hyvältä, taitaa selvitä kiillotuksella. Veivien laakereita en vielä ehtinyt tutkimaan. Veivien ja kampuran sivuttaisvälykset mittasin, Wilsonin kirja sanoo että välys pitäisi olla 0.004 - 0.016. Tässä välys oli noin 0.008 - 0.009. Nokan laakerointi oli OK mutta nokat olivat kuluneet sen verran, että keppi jatkaa elämäänsä talouspaperitelineenä. Quote Link to comment
KimmoH Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Mikäs olisi suositeltavin tapa korjata öljypropun reikä ? Tässä lohkossa reikää on nähtävästi suurennettu aina sitä mukaa kun kierteet on väännetty paskaksi ja nyt reikä on noin 13,5mm kokoinen. Kierteet tottakai nytkin sökönä joten reiässä ollut 14mm pultti uppoaa pohjaan sormin painamalla... Isompi reikä uusin kiertein + isompi pultti ? Helicoil tai sytytystulpanreiän korjaussetti taitaisi osua lähimmäksi ? Hitsaus umpeen, uusi reikä ja uudet kierteet orggiskokoiselle propulle ? Quote Link to comment
Tanhis Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Jos materiaalivahvuus riittää niin tuohon voisi vaikka sorvauttaa kierreholkin johon sitten oikeankokoinen reikä. Holkkki tietty asiaan kuuluvalla lukitteella kiinni ja pistepuikolla varmistus. Muistaakseni nepakoneen lohko oli ihan hitsariystävällinenkin mutta en sit tiedä että olisko sen jälkeen fiksua tarkistaa onko kampuralinja vielä suora. Helocoilkin toimii hienosti mutta vähän niiden kanssa jännittää tuleeko mukana kun avaa. Varsinkin kun tuota tulee jonkinverran availtua. Tai sit vaan pyöräyttää seuraavan koon kierteet siihen, ja laittaa ylikokopultin. Quote Link to comment
KimmoH Posted July 9, 2015 Author Share Posted July 9, 2015 Kampura oli OK ja käväisi kiillotuksessa. Sipaisin pintaan varastorasvat ja laitoin hyllyyn odottamaan. Quote Link to comment
VW-63 Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Öljyropun korjaukseen voisi seuraava koko olla 3/8" eli porareikä 15.25. Ja roppuja löytyy tuolla kierteella useita vaihtoehtoja. Onko kampiakseli mitoiltaan samanlainen kuin wasserin 1.9 tai 2.1 kampi? Quote Link to comment
KimmoH Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Tuumakoko olikin hyvä ajatus, eipä sitten itsellä sytyttänyt ;) Taitaa omasta miljoonalaatikostakin löytyä läjä jenkkien proppuja. Kammen mittoja en ole vesivehkeiden kampiin verrannut. Lohkon pesun ulkoistin. Sain ilmaisen konepesun, joten ei tarvinnut itse alkaa painepesurin ja liuottimien kanssa sotkemaan. Pitää nyt vielä tuumailla nysväänkö loput pintapaskat käsin vaiko soodalla pois. Bussissa kiinni olevan koneen puhalsin viime talvena lasikuulilla puhtaaksi mutta enää en taida näin toimia. Hillitön työmäärä ja lohko jää kuitenkin kokonaan piiloon jäähypeltien alle. Quote Link to comment
metake Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Onko kampiakseli mitoiltaan samanlainen kuin wasserin 1.9 tai 2.1 kampi? Ei Quote Link to comment
KimmoH Posted July 15, 2015 Author Share Posted July 15, 2015 (edited) Olisikos kenelläkään nokkasuosituksia antaa kokemuksen pohjalta ? Edellisen koneen kasasin vakio hilppeillä mutta mitä jos nyt innostuisin vähän irrottelemaan ja heittäisinkin lohkon sisään jotain vakiota tymäkämpää. Jos vaikka vääntöä lisää tekisi mieli, niin millaista nenua tuonne kannattaisi alkaa sovittelemaan ? Tuo vakio konekkaan ei ole ollut pettymys mutta vääntöä ei ole koskaan liikaa ;) EDIT: Välillä mielessä on käynyt jopa pieni ruuviahdin tuohon päälle makoilemaan mutta siihen ei taida ihan taito vielä riittää... Edited July 15, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
vwagen Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Riippuu siitä aiotko käyttää hydraulisia vai kovia nostimia?Jos kovia niin erittäin hyvä vaihtoehto on vakio tyyppi 4 henkilöautonokka,tosin uuden löytäminen on varmaan lähes mahdotonta,mutta pienet kulumisurat nokkien keskellä eivät käytännössä haittaa mitään ja onhan nokan korjaushiontakin mahdollista. Hydraulisten nostajien kanssa tilanne on vaikeampi,osaava nokan hioja pystyisi varmaan aihiosta hiomaan henkilöauto(tai 2,1 WBX)nokkaa vastaavan hyrraulisten nostajien kanssa toimivan. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 25, 2015 Author Share Posted August 25, 2015 Rojekti on hieman seissyt. Hyvät kelit ja toimiva kalusto ovat johtaneet siihen, että on istuttu auton ratissa ja kurvailtu menemään, ongelma tämäkin ;) Lohkonpuolikkaan soodapuhallus taitaa olla jo kolmatta viikkoa keskeneräisenä... Päädyin sittenkin puhaltelemaan lohkon itse, kun en yhtään soodapuhaltajaa taas saanut kiinni. Ehkä tämäkin alkaa edistyä kun sateet taas alkavat. Projektikoneen mukana tulleista kansista toinen oli hiukan halki joten tovin etsiskelin vaihtoehtoja. Viikonloppuna matkaan tarttui sitten lopulta 1800:sen "isoventtiilikannet", näistä olisi tarkoitus askarrella yläkerta koneeseen. Nokan suhteen tällä hetkellä ruletti on pyörähtänyt Scatin C25:sen kohdalle, katsotaan montako kertaa mieli vielä muuttuu. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 29, 2015 Author Share Posted August 29, 2015 Öljyproppu ongelma ratkesikin lähes vahingossa. Biltemassa pyöriessäni silmiin osui kohtuu edullinen propunkorjaussetti, tätä en jostain syystä ollut netistä bongannut. Sarjassa tuli M15 kierretappi ja läjä proppuja ja kuparitiivisteitä. Nyt on lohkossa uudet kierteet ja proppu istuu nätisti paikoilleen. 1 Quote Link to comment
boxer Posted August 29, 2015 Share Posted August 29, 2015 Siittähän tuli oikeen nätti.. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 Mistä kohtaa kansi oli halki (pakokanava).? Ja joko huomasit 2.0 lohkon eron edelliseen nähden.? Nokan asteiden/ profiilin sopivuudesta en tiedä, mutta se kulumis uran näköinen kuppi nokan keskellä on mitta nokan kulumiselle.. Eli isompi kuppi on vähemmän kulumista ja jos ette usko, niin valehtelen lisää.. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 31, 2015 Author Share Posted August 31, 2015 Mistä kohtaa kansi oli halki (pakokanava).? Ja joko huomasit 2.0 lohkon eron edelliseen nähden.? Nokan asteiden/ profiilin sopivuudesta en tiedä, mutta se kulumis uran näköinen kuppi nokan keskellä on mitta nokan kulumiselle.. Eli isompi kuppi on vähemmän kulumista ja jos ette usko, niin valehtelen lisää.. Pikku halkeama on orggiskansissa toisessa pakokanavassa. Mitäs eroa tässä lohkossa olisi pitänyt olla ? Aivan samanlainen tämä on kuin tuo edellinenkin 2.0 minkä viime talvena kasasin ?!? Tuon paikoikllkaan olleen nokan tulkitsin vaihtoon meneväksi ihan Wilsonin kirjan kuvien perusteella ja nostajat olivat aivan kulahtaneet, niiden kelpoisuutta ei tarvinnut ihmetellä yhtään. Siis kuuluuko orggis nokassa olla tuollainen kuppi/ura itse nokassa ? Ainakin ne iskemättömät orggis nokat mitä olen nähnyt ovat olleet nokiltaan aivan tasaiset ilman mitään uria tai kuppeja. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 2.0 lohkoja on kahta mallia (pallis/tölkki) ja 1.7/1.8 lohkot vähän eri muottiin valettu, mutta osat käy keskenään.. Joissakin alkuperäisissä nokissa on ollut se ura keskellä ja kun sitä on tutkinut tarkemmin, niin ikäänkuin se olisi juuri sellainen kulumiseen liittyvä mitta.? Ei tule luettua kirjoja, mutta tähän tulokseen on tultu ja olenkohan asian ymmärtänyt väärin.. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 31, 2015 Author Share Posted August 31, 2015 Tää on CJ lohko, niin kuin tuo viime talvenakin kasaamani. Itseasiassa tämä taitaa olla muutaman vuoden vanhempi kuin tuo mun '78 pallukassa nyt kiinni oleva lohko. Eikös tölkeissä ja osassa '79 pallukoissa ollut CU lohko... Quote Link to comment
KimmoH Posted August 31, 2015 Author Share Posted August 31, 2015 Lohkonpuolikkaat olisi nyt esinuoleskeltu puhtaaksi. En taida kehdata kiillotella enempää, kunhan on vain tarpeeksi puhtaat ja sitten peltien alle piiloon. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 2, 2015 Author Share Posted September 2, 2015 Eilen kävin kaasareiden kimppuun, kun hyllyssä sattui olemaan yksi uusi tiivistesarjakin jemmassa. Arvan mukana tuli tupla Solexit ja näillä mennään eteenpäin jatkossakin. Räjäytin vasemmanpuolen kaasarin osiksi. Testasin sähköosat ja kaikki toimi OK. Sitten vähän soodalla pöhistelyä Lopuksi uusien tiivisteiden kera kasaan ja odottamaan tarkempaa säätöä. Pääsuuttimen vaihdoin jo tässä vaiheessa suuremmaksi eli nyt on pääsuutin kokoa 145. Pallukassa on kesän ollut 140:set ja niilläkään en ole saanut vehjettä käymään liian rikkaalla E10:llä ajettaessa. 1 Quote Link to comment
arvuuttaja Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Hyvä puoli noissa solexeissa toi irroitettava sisäkurkku.. 29 mm kokoon sorvattuna vielä toimii alhaallakin ja voi porata suutinta lisää. Onko noi imusarjat 1.7/1.8 mallista vai näenkö toistuvasti harhoja.? Quote Link to comment
KimmoH Posted September 3, 2015 Author Share Posted September 3, 2015 Kaikki osat on 2 litrasen paitsi nuo "uudet" 1.8:n isovenakannet. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Hassua.. purkamissani 2.0 koneissa on ollut lyhyemmät imusarjat ja noi 1.8 kannet samaa valua, kuin vanhanmallin 2.0 versiot imukanavaa ja palotilaa lukuun ottamatta. Noihin samoihin imu seeteihin menee 42mm venttiilit ja pakopuolikin kannattaa ehkäpä isontaa. Kiertokanget vähän turhankin massiiviset, joten nekin voisi käyttää sorvarilla kevennyksessä.. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 4, 2015 Author Share Posted September 4, 2015 Tänään syntyi oikealle kädelle kaasua.... Nyt kun on pari settiä tullut näitä kunnostettua, niin uskaltaa jo suositella tätä JK:n tupla Solexien tiivistesettiä muillekkin. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 8, 2015 Author Share Posted September 8, 2015 (edited) Bensapumpun räjäytin palasiksi ja puhalsin aluosat puhtaaksi. Yksi jousi tuolta oli poikennut mutta eiköhän tuosta vielä toimiva värkki saada. Kannet puhalsin puhtaaksi, tässä vaiheessa näytti vielä hyvälle.... Sitten pääsi perkeleitä. Puhdistuksen jälkeen paljastui toisesta palotilasta onkalo. Tuota reikää ei sitten kannessa olleiden paskojen alta huomannut aiemmin. Siellä on selkeä onkalo, noin 9mm syvä ja kauttaaltaan suurinpiirtein saman kokoinen leveys suunnassakin. Tuo reikä tulee aavistuksen sylinterin tiivistepinnan ohitse eli kaasut pääsevät mitä suuremmalla todennäköisyydellä tuonne kiertelemään jos näin kasaa. TU, nämä kun vähän sillä varjolla hommasin ettei tarvitse alkaa hitsuuttamaan koneen mukana tullutta haljennutta kantta :( Olisikos kokemuspohjaisia vinkkejä kuinka edetä tuon onkalon kanssa ? Pitää käydä kansipajallakin huomenissa näyttämässä... Edited September 8, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
mikko k Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Vingulla reikä suuremmaksi ja tigillä hitsaus mahdollisimman syvältä. Ja lopuksi oikaisu. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Kannet heitin viime viikolla pajalle hitsattavaksi ja koneistettavaksi. Meinasivat että hyvät niistä vielä tulee ;) Kansien mukana tulleet venttiilinjouset ja lautaset hylkäsin samantien kun otin ne tarkempaan tutkintaan. Osa jousista ja lautasista oli aivan ruosteessa :( Onneksi omista varastoista löytyi läjä käyttökelpoisia jousia ja lautasia, pesin ja pakkasin odottamaan kansipajalle kuskausta. Jäähypeltejä inventoin eilen ja aika pitkälle pääsen projektimoottorin mukana tulleilla. Otetaan sitten loput puuttuvat autossa nyt olevasta moottorista. Mikähän siinä on, että tämänkin koneen pelleistä kakkosylinterin tulpanreikä oli raiskattu. Edellisessä moottorissa oli myös kakkonen revitty. Tiputteleeko jengi kakkosen tulppaa yleisemminkin ja sitten peltisaksien avulla se kaivetaan ylös ??? Näiden oikean ja vasemman, päällimmäisen jäähypellin kanssa käyn nyt sisäistä taistelua. Hitsatakko umpeen lämppärin lisäpuhaltimen putkien reiät vaiko tulppaisiko ne ?!? Tarkoitus on meinaan jättää konehuoneen sähköpuhallin seuraavasta versiosta kokonaan pois, kun oikealle puolelle tuleva sandwitch adapteri kaipaa lisätilaa letkulähdöilleen. Jäähän tuosta paikoillaan olevasta koneesta kyllä orggispellit vielä talteen joten mitään täysin peruuttamatonta ei pääse tapahtumaan. Tuota lisäpuhallinta ei koko kesänä kaivannut kertaakaan, lämmintä tuli kabiinin puolelle ihan tarpeeksi, kun sitä sen muutaman kerran kesän aikana tarvitsi. Tänään kävin joutessani laturin kimppuun. Moottorin mukana tuli 55 amppeerin laturi. Laturin sisältä löytyi bugi ;) Tämän siivekkään kaverin matka oli päättynyt tähän. Laturi meni nätisti palasiksi, eikä mitään hajonnut. Seuraavaksi lasikuulapuhallus, uudet laakerit, liukupinnat ja hiilet. Quote Link to comment
tolvana Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Mul on noita jäähypeltejä melkonen hivakka, tais olla täys satsi pulverimaalattunakin... Onkos palliksen lisäpuhallin jollain kytkimellä? Nelkuissa taitaapi toimia issesseen... Quote Link to comment
KimmoH Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Pallukassa se lisäpuhallin lähtee päälle kun kääntää kabiinissa lämppärin vivun ihan pohjaan. On - Off tyyppinen juttu. Jos 2 litraiseen löytyy peltejä, niin olisin kaikesta kiinnostunut, vielä en ole alkanut näitä puhaltamaan puhtaaksi ja parsimaan kasaan. Tästä puuttuu auton takaosan pellit ja ihan alimmat pellit mitkä piilottaa tönäreiden suojaputket. Quote Link to comment
tolvana Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Pitää vilkasta kunhan ehtii... Mikä on sandwitch adapteri? C25 ei käytännössä juurikaan eroa vakiosta, c35 huomattavasti mukavampi mut täähän on makuasia. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 Adapteri öljynsuodattimen ja suodattimen jalan väliin. Siitä lähtee sitten letkut lisäöljyjäähylle. Tuota C35:stakin mietin mutta lopulta sen miljoona viestiketjua maailmalta kun lueskelin, päädyin C25:seen. Varmempi valinta reissubussiin, kai.... Quote Link to comment
arvuuttaja Posted September 18, 2015 Share Posted September 18, 2015 Kahdenlitran koneessa pitäisi olla 70 Amp laturi, eikä 55 Amp ja lyö vaikka taltalla pakopuolen patit ohjarin ympäriltä pois niin tyhjenee pyttykin paremmin.. Kuplan öljyn ulosotto jalkakin käy erite hyvin vakio lauhduttimen paikalle, vai laitatko termari mallin adapterin suodattimen väliin.? Quote Link to comment
KimmoH Posted September 18, 2015 Author Share Posted September 18, 2015 55:nen laturi mulla on bussissa nytkin ja sekin on tullut 2 litrasen mukana. Riittää ihan hyvin kun ei ole mitään matkailusähköheebeleitä autossa. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted September 18, 2015 Share Posted September 18, 2015 Ei kai ny pahasta olis varustaa bussia mahdollisimman stooralla eller kahdella isolla hybridi kylmälaitteella kesän koitoksiin.. Sopiva leiripaikka kun löytyy, niin huurteista nenän eteen ja 6X9:stä soimaan esim. sepulturaa muiden iloksi.. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 18, 2015 Author Share Posted September 18, 2015 Toki jos jostain sattuu 70A Bosch löytymään \m/ Quote Link to comment
KimmoH Posted September 21, 2015 Author Share Posted September 21, 2015 Uusia osia on alkanut valua tontille, joten pikkuhiljaa pääsee niputtamaan moottoria kasaan. Kolmosen laakeri kampuraan Sitten vähän rattaiden keittelyä. 150 asteeseen kun lämmittää, niin lopsahtaa nätisti paikoilleen. Lämpölaajeneminen on hieno asia ;) 2 Quote Link to comment
Kharon Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Jotain tämäntapaista pitäisi puuhastella itsekin, 412:ssa oleva kone puhaltaa kokolailla vahvat savut kun käynnistää eikä varmaan muutenkaan ole ihan iskussa enää. Pakusta lainattu, ehkä kaksilitrainen moottori siinä on, alkuperäinen 1800-kuutioinen on ties missä (-74 oli 85-heppainen 1800-kuutionen kaasutinkone, vain yhden vuoden). Quote Link to comment
KimmoH Posted September 22, 2015 Author Share Posted September 22, 2015 (edited) Lohkonpuolikkaat nuoleskelin vielä kertaalleen puhtaaksi ja pulttasin toisen puolikkaan pukkiin kiinni. Nokkapakettia pyörittelin hieman käsissäni. Scatin mukana tulee nokan rattaaseen sopivat pultit, eli nokka mahtuu pyörimään öljypumpun kanssa. Ei tarvitse itse sepittää pultin kantoja niin kuin edellistä konetta kasatessa ;) Tämä on nyt siis se Scatin C25:nen. Laturi alkaa olla kasaamista vaille valmis Tänään hain Motonetistä uudet hiilet ja liukurenkaat. Liukurenkaat kun sain tinattua paikoilleen tajusin unohtaneeni laakerit. Huomenna uudestaan kauppaan.... Edited September 22, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.