rambler Posted July 14, 2015 Posted July 14, 2015 Moro Pistänpä kaverin puolesta hieman kyselyä Kuplaan perustuvan rakennussarjan katsastusmahdollisuudesta. Miten on, voiko vielä saada kilpiin aikoinaan tehdyn, mutta silloin kilvittämättä jääneen Gazellen? Luvat on aikoinaan saatu ja muutokset hyväksytty AKElla. Onko nuo kaikki pannassa, vai kuinka on? Onko kenelläkään omakohtaista tietoa? Juha Pihkanen Quote
Hebster52 Posted July 14, 2015 Posted July 14, 2015 Miks ei onnistuis kun kirppuja ja speedster replikojakin saa.? Quote
rambler Posted July 14, 2015 Author Posted July 14, 2015 Taitaa vaan olla suurimmat esteet tuossa, että katsastus on vain jäänyt ja se, että kun se on odottanut 25 vuotta, niin on hieman "entisöitävää". Jarrut jo temppuilivat 15 vuotta sitten, kun se viimeksi liikkui... No ei muuta kuin rohkaisua rakentajalle ja kohti konttoria. Saako uusia kirppujakin leimattua? Quote
Hebster52 Posted July 14, 2015 Posted July 14, 2015 https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf&ved=0CCUQFjADahUKEwixpsnfxdvGAhWDvHIKHa0ZBr4&usg=AFQjCNF_f1HB7iJ5ciSYS8HUXdIAPRbupQ&sig2=0m_Dwt_uKHkVNvU9m5SFpA Quote
rambler Posted July 14, 2015 Author Posted July 14, 2015 No, nyt sitten vaimon kupla palasiksi ja pohjalevy poikki ja muovikotelo päälle. Miksi tässä sitten on kuulunut muutaman vuoden ajan, ettei uusia kirppuja saa kilpiin? Quote
Hebster52 Posted July 15, 2015 Posted July 15, 2015 (edited) Vanhojen kirppumyyjien harhaanjohtavaa markkinointia jotta saavat pyytää kovia hintoja.... Edited July 15, 2015 by Hebster52 1 Quote
Pepe Posted July 15, 2015 Posted July 15, 2015 Siis väitättekö nyt, että esim. kirppuja ja laikka-avoja on saanut tehdä keskeytyksettä 80-luvulta alkaen aina nykypäivään asti? Quote
NO H2O Posted July 15, 2015 Posted July 15, 2015 Jep... Kyllä näin on, ainut mikä hiertää tällä hetkellä on lupien käsittelyn aikataulu... Quote
NO H2O Posted July 15, 2015 Posted July 15, 2015 Ja lupien huima 380€ hinta... :) No siinä mielessä joo... että käsittely kestää parhaimmillaan 13kk, oheisessa ketjussa enemmän infoa: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=241650 Quote
Paadre Posted July 15, 2015 Posted July 15, 2015 Kappas vaan, minäkin olen ollut siinä uskossa, että näitä ei saa nykyään enää tehtyä. Saako muka pohjalevyäkin lyhentää?? Quote
rambler Posted July 15, 2015 Author Posted July 15, 2015 Muutoskatsastus ei siis riitä, niin kuin muinoin, vaan pitää valmiille asialle olla poikkeuslupa... Koskeekohan se poikkeuslupamenettely ton kaverin jo museoikäistä Gazelleakin? Vai menisikö vanhoilla luvilla muutoskatsastuksena... Quote
Ketsa Posted July 15, 2015 Posted July 15, 2015 Vanhat luvat eivät ole voimassa, jos niille ei ole haettu jatkoaikaa. Quote
Paadre Posted July 15, 2015 Posted July 15, 2015 Juup... Jassoo! Sittenhän asia on harvinaisen selvä. Laikka laulamaan, kunhan olisi sopiva aihio ensin... Quote
Pepe Posted July 15, 2015 Posted July 15, 2015 Muutoskatsastus ei siis riitä, niin kuin muinoin, vaan pitää valmiille asialle olla poikkeuslupa Ahaa eli tämä on muuttunut? Eli ennen wanhaan navetassa laikattiin katto pois ja paikallisella katsastuskonttorilla auto leimaan muutoskatsastuksella. Minun on nimittäin hyvin vaikea uskoa, kun miettii kuinka paljon näitä tehtiin 80- ja 90-luvulla, että rakentelu lopetettiin "muuten vaan". Tuo rakenteluluvan siirtäminen muutoskatsastuksesta poikkeuslupaan selittäisi tilanteen. Quote
Ketsa Posted July 15, 2015 Posted July 15, 2015 Itse olen väkästänyt kaksi kuplaa laikka-avoiksi 90-luvulla. Molempiin tarvittiin rakennuslupa läänin pääkonttorilta ja sitä sitten muutoskatsastuksessa herra katsastusinsinööri tulkitsi haluamallaan tavalla (ei ollut kilpailua konttorien välillä, eikä kyse ollut tuolloin palveluammatista...). Jälkinmäisen luvassa vaadittiin jopa kanta-autotarkistus. Luvat kyllä tulivat tuohon aikaan muutamassa viikossa ja eivät paljoa maksaneet. Quote
tolvana Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Ilmeisesti ei oo sit 50% sääntöäkään enää, vaikea edes kuvitella mimmonen lyhyt kirppu ois joka täyttää ton säännön. Tosin mun kirwassakin on merkki volkswagen- cac- cat ja prossat tasan 0. Quote
Tanhis Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 En nyt tiedä miten nää oikeasti menee mutta eikös kirpun nyt saa helposti alle 50% Eli alkuperäisestä nämä Runko- tai pohjalevy1 ............................ 24 % Moottori apulaitteineen (sisältää tankin) .. 26 % Akselistot6 ............................................. 8 % takavalaisimet ........................................ .2 % kojelauta (mittaristo)................................. 2 % Noilla alkuperäisten osien määrä 62% 1 Quote
metake Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Tuo moottorihan siinä tulee suurimmaksi ongelmaksi jos koneeksi haluaa laillisesti jotain muuta kuin 1300 kuutioisen. 1 Quote
Tanhis Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Miksi ei 1600 koneisen käyttö onnistu kanta-autona. Quote
tolvana Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 (edited) Eli lyhyt pohjalevy= 0% muutos? Vakioputkisto= todella upeeta. Edited July 16, 2015 by tolvana Quote
Tanhis Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Niinkuin tuolla ylläkin jo totesin että en mä näistä mitään tiedä mutta vaikea se on uskoa että jos alkuperäistä muokataan että siittä menisi prosentteja. Varsinkin jos alusta laskettaisiin uudeksi osaksi niin eihän autokaan olisi enää kanta-auton mukainen vain täysin uusi. Ja eikös tämä 50% ole ns verokikkailujen takia ole ollut rajana eli jos menee yli 50% niin menisi verot uudelleen maksuun ns tuontiauto tyyppisesti. Mutta olisiko tämä verojen maksaminenkaan nykyään mikään ongelma. Ja mahtaako putkistosta montaa prossaa mennä joten jäädään vieläkin alle 50% Quote
metake Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Miksi ei 1600 koneisen käyttö onnistu kanta-autona. Onnistuu toki mutta 1300S:t on sen verran vähissä että voi hetken joutua etsimään... Quote
tolvana Posted July 17, 2015 Posted July 17, 2015 (edited) Onnistuu toki mutta 1300S:t on sen verran vähissä että voi hetken joutua etsimään... Saapi noutaa pihasta, 333€. Siis paperillinen 1300S ilman konetta ja sisustaa. Kuljetuskin onnaa egen per kilsa. Edited July 17, 2015 by tolvana 2 Quote
Tanhis Posted July 17, 2015 Posted July 17, 2015 Onnistuu toki mutta 1300S:t on sen verran vähissä että voi hetken joutua etsimään... Näköjään kahdeksan tuntia :) Quote
vwagen Posted July 17, 2015 Posted July 17, 2015 Ja jos tästä usi rakennusbuumi alkaa niin minäkin voin myydä yhden 1300 S:n,huonokorisen ja puutteellisen mutta paperillisen. Quote
rambler Posted July 17, 2015 Author Posted July 17, 2015 (edited) Juu, jos tästä alkaa uusi buumi, niin hieman pitää sitten muistaa rintaa röyhistää... Olikos se tuon pienen vaatimattoman kysymykseni ansiota? Heh... buumi... Ois se kyllä kiva se kirppu... viimeksi 80-luvun alussa kaverin sellaisella pöristeltiin... Edited July 17, 2015 by rambler Quote
Ketsa Posted July 18, 2015 Posted July 18, 2015 (edited) Eiköhän buumin aikoinaan tappanut kuplien ikääntyminen (mätäneminen + jääminen pois liikenteestä) ja tovi sen jälkeen alkanut hintojen nousu. Vuonna -91 hiljan liikenteestä leiman vanhenemisen ja pienten ruostevaurioiden myötä pois jääneen pystärin hinta jokkismiehen varastolta ilman moottoria oli 500 markaa ja makaavalappuinen mätä varaosa-auto moottorin luovuttajaksi jonkin navetan takaa maksoi 100 markkaa. Tuollaisiin investointeihin oli varaa lama-aikana opiskelijallakin ja "rakennusoppaaksi" pystyi ostamaan keltaiseta pörsistä esitteen, jonka mukana tuli hinnaston lisäksi aitoja valokuvia erilaisista kaupallisesti tarjolla olleista rakennussarjoista. Eli halabaa ja helbboa :) Nyt kuplien kanssa mikään ei ole halpaa, eikä helppoa... Edited July 18, 2015 by Ketsa 2 Quote
rambler Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 (edited) Kopio uudesta Trafin auton muutosohjeesta... Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmis- tajan edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä Meneekö nyt siis pohjalevyn katkaisu akselivälin muutostyönä pelkällä muutoskatsastuksena? Olisi varmaan liiaan helppoa... Ajoneuvon korin vaihtaminen tyyppiin kuuluvaan, alkuperäistä teknisesti vastaavaan koriin on seuraavin edellytyksin sallittu: pälä pälä.... Eli tuo tyyppiin kuuluva kori ei ole lasikuitukori.... : Edited September 28, 2015 by rambler Quote
NO H2O Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Ei mene... Kirpussa, tms. kikottimessa pitää olla mm. sivutörmäyssuojat, yms. juttuja... Eikä kirppu siksi toisekseen ole volkkarin tyypittämä vaan kit-car tyylinen ratkaisu... Quote
rambler Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Eli siis Trafin poikkeuslupaa anoessa pitää sivutörmäyssuojat huomioida? Millaiset? Onkos kokemusta jollakulla? Quote
SePi Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Onkohan kukaan perillä siitä että jos jonkun häksättimen on saanu hyväksyttyä, niin se sama lupa kelpais sitten just vastaaville häksättimille jatkossa? Quote
-AP- Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Onkohan kukaan perillä siitä että jos jonkun häksättimen on saanu hyväksyttyä, niin se sama lupa kelpais sitten just vastaaville häksättimille jatkossa? Ei. Mikään erivapaudella hyväksytty häksätin ei toimI ennakkotapauksena seuraavalle. Viimeksi perjantaina keskustelin asiasta asiantuntijan kanssa ja TraFin uusittu määräys ajoneuvon rakenteen muuttamisesta on lausuntokierroksille, eli pian on odotettavissa virallisia mielipiteitä., Toistaiseksi kuitenkaan esillä olevien esitysten perusteella ei kannattane vielä laikkaan tarttua. Quote
rambler Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Onko nyt tulossa tämän uuden torstaina voimaan tulevan kokoelman lisäksi uusi? http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.