sami55 Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Tuli tällainen idea ja kysyisinkin onko täällä kukaan joka olisi aiheeseen vihkiytynyt. Eli ajatuksena olisi upottaa kojelautaan padi, joka toimisi Kuplan toiminnan "hermokeskuksena". Padiin tulisi joku softa, joka osaa ottaa vastaan autosta anturitietoa ja näyttää sitä kojelautana. Eli suomeksi heittää mittaristo mäkeen ja laittaa pädi tilalle. Tai toinen vaihtoehto jättää nopeusmittari ennalleen ja laittaa sen rinnalle pädi, joka näyttää kaikkea muuta. Autoon voisi tulla vaikka seuraavia antureita: - jokaiseen pytyn perään pakoputkeen lämpötila-anturi. Antais osviittaa siitä, miten moottori toimii pyttykohtaisesti. - öljynpaine - öljynlämpö - kierrosnopeus - auton nopeus (vakiohan heittää käytännössä heti kun renkaita vaihtaa) - jännite - bensa - ja vitsinä vaikka g-voimat ;) Olisko hullu ajatus? Antureita kyllä löytyy ja softia, jolla näyttää mut mitenkä anturit ja pädi saisi keskustelemaan keskenään. Ja pilkunviilaaja-entisöijät voi pitää mielipiteet itsellään... Quote
Paadre Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Hmm, toi oliskin helppo ku olis obd-portti mut ku ei ole. Eli joudut ebayn ihmemaasta metsästämään esim. bt-lähettimet jotka lähettävät antureiden tiedon tablettiin. Tai oikeastaan wifi-lähettimet vois olla paremmat. Quote
Tanhis Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Tai sit rakentaa koko paketin raspberry pi:tä apunä käyttäen ja käyttää sitä tablettia matopelin pelaamiseen. Quote
multanen Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Tai ihan oikeasta pikku-PC:stä kaikista helpoin rakentaa ja eriotyisesti ohjelmoida. 12v näyttö vaan siihen. Valikkojen käyttökin helpompaa esim. rattinapeilla kuin puolien välistä kosketusnäyttöä hivelemällä. Quote
JaniM Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Mega tohon ja can-väylään purkki, niin saat kaiken nuo tabletin näytölle, myös Gee voimat :) Samalla saa ruiskutuksen tai vaikka pelkän sytytyksen ohjauksen kaupan päälle. Quote
peruskallio Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Mega tohon ja can-väylään purkki, niin saat kaiken nuo tabletin näytölle, myös Gee voimat :) Samalla saa ruiskutuksen tai vaikka pelkän sytytyksen ohjauksen kaupan päälle. Ja vieläpä halutessaan langattomasti bluetoothilla. Applen tuotteisiin ei taida (ainakaan kun itse aiemmin selvittelin) softaa löytyä. Quote
Guest Bonzer Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Mun piti kans laittaa vastaava systeemi omaan projektiin. Olisin tehny jonkun boksin mihin kerätään kaikki tieto antureilta ja usb:n kautta tablettiin. Ongelmaks tuli itsellä ohjelmointi, palikat olisin voinu itse tehdä. Quote
jmatto Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Arduino on aika kätevä tuommoiseen, halpa ja useita analogia sisääntuloja. Raspberryssä on GPIO joka vaatii puuhastelua että saa analogiselta sensorilta luettua. Mulla on ollut samanlainen mielessä, tosin ei ihan niin monipuolista (LCD jossa RPM, öljynpaine ja -lämpö sekä lambda). Antureita lukuunottamatta osat maksaisivat varmaan alle satasen. Quote
multanen Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Arduino on aika kätevä tuommoiseen, halpa ja useita analogia sisääntuloja. Raspberryssä on GPIO joka vaatii puuhastelua että saa analogiselta sensorilta luettua. Arduinolla tosiaan helppo (tai ainakin "helppo"). Näytöksi laittaisin PC-mikron joka lukee arduinolta tiedot. Saisi näyttävät mittarit. Varmaan padeihinkin on valmiita ohjelmia joissa komeat näkymät. Semmonen pelkkä perus-LCD aika tympeän näköinen jos laittaa alkup. mittareiden tilalle. Arduinoon saa bluetoothin erittäin helposti, on tullut kokeiltua (BT jos ei USB-hostia/OTG:tä käytössä). Quote
sami55 Posted July 28, 2015 Author Posted July 28, 2015 Jos muillakin mielessä, niin kiinnostaisko yhteisprojekti? Mietin vain kun kaikki tuntee jonkun joka tietää jotain, niin voitais vähän selvitellä pidemmälle tätä asiaa. Esim. tiedän yhden koodarin joka on omaan taloonsa laittanut itse ties minkälaisia antureita. Sillä pyörii joku palvelin teknisessä tilassa, joka ottaa tietoa vastaan. Jotenkin ajattelisin, että tuossa olisi sama tilanne: analogisista antureista lähetetään infoa palvelimelle, joka ottaa tiedon vastaan. Sen tiedon näyttäminen poikkeaa luonnollisesti omakotitaloympäristöstä... Quote
multanen Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Muutinkin mieleni: Ei kannatakaan ehkä PC:tä sotkea tähän. Ihan kaikista helpointa olisi laittaa Android-padi kojelautaan ja kytkeä siihen Arduinosta rakennettu tiedonkerääjä bluetoothilla ELM327:n protokollaa käyttäen. Eli Arduino emuloisi OBD-palikkaa mutta keräisikin tiedot itse antureillaan. Padiin voi laittaa vaikka tämmösen valmiin ohjelman: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.autodiagnosticsandpublishing.dashboard1demo (oikealla näkyvällä nuolella saa lisää mittariversioita näkyviin) Saattaa olla valmis ratkaisukin olemassa jonkun tekemänä. Quote
Ketsa Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 https://www.facebook.com/msdroid?fref=pb&hc_location=profile_browser Eikö tuo ole aika valmis ratkaisu? 1 Quote
multanen Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 https://www.facebook.com/msdroid?fref=pb&hc_location=profile_browser Eikö tuo ole aika valmis ratkaisu? Niimmut ei kai tähän kannata oikeesti Megasquirttia sotkea? Sori JaniM ;) Quote
jmatto Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 LCD on sen takia kätevä että sen saa suoraan Arduinoon kiinni ja sen kun printtaa siihen tekstiä. Graafinen käyttöliittymä on kertaluokkaa haastavampi ainakin jos haluaa että se käynnistyy napista tai kun laittaa virran päälle. Pitääkin laittaa puuttuvat osat tilaukseen ja koettaa saako vaikka kierrosluvun ruutuun näkymään LCD ruudulle. Quote
JaniM Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Niimmut ei kai tähän kannata oikeesti Megasquirttia sotkea? Sori JaniM ;) Ei toki tartte. Onpahan yksi vaihtoehto muiden joukossa ja ei tartte koodailla. Boonuksena saa surkeet kaasarit ja jakajat mäkeen :)) Itse nään että Arduinolla saa vaikka mitä. Eikös noihin LCD näyttöihin saa ajureihin kaiken maailman kuvakirjastoja tai ainakin taustakuvan numeroille. Ja ennen kaikkea harrastajahintaan pakettia. Koodarit kuitenkin vähissä yleensä ja vielä ne ketkä viitsii alkaa tekeen. Rautapuolen suunnitteluun ja valmistukseen taas löytyy itseltä yhteyksiä tarvittaessa. Mielenkiinnolla seuraan kyllä tai mukana tarvittaessa. Quote
multanen Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 (edited) Tuossa on nyt semmonen viimeisimmän ehdotukseni mukainen systeemi (diginumerot voi vaihtaa mittareiksi tai miksi vaan Torquen valikosta) https://www.youtube.com/watch?v=iCBArP-C9X Ei löytynyt koodia tuohon vielä, aattelin kysyä suoraan tekijältä haluaisiko jakaa. Edited July 29, 2015 by multanen Quote
multanen Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 Ei löytynyt valmista koodia mistään mutta kehittelinpä kuitenkin "proof of consept" -tyyppisen koesysteemin: Arduino Mega mittaa rälläkän kierroslukua Hall-anturilla ja emuloi ELM327 piiriä ja nykyauton ECUa (OBD2). Eli näitä kahta viimeistä ei ole oikeasti olemassa mutta kännykkähän ei sitä tiedä. Arduinoon on laitettu bluetooth-piiri joka kytkeytyy tavallisen android-kännykän tavalliseen "Torque PRO"-ohjelmaan. Torqueen saisi vaikka mitä muitakin mittareita yhtä aikaa (periaatteessa mikä vaan OBD2 "PID"). Näyttöön saa vaikka 2000-luvun volkkaristeille tutun Check-Engine valonkin! =) Mulla on vain pienehkö kännykkä, joku android tabletti olis parempi tähän. Pieni viive tulee väkisinkin mikä jonkin verran haittaa RPM-mittarissa ja hieman ehkä nopeusmittarissakin. Viive tosin näyttl olevan jotain 0.2 sekuntia ainoastaan. Tässä asiallinen video koejärjestelystä: http://www.youtube.com/watch?v=cugJTRuorQU Kokeilin tätä jo palliksessakin mutta mulla on niin tajuttomat radiohäiriöt konehuoneessa että toimi vain sekunnin kerrallaan. Magneetti rupesi lopulta pysymään vauhtipyörässä kun laitoin sinisellä kierrelukitteella (??!). Jostain syystä muilla liimoilla putosi melkein heti. 2 Quote
wp Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 (edited) Yhdessä kisapyörässä on Autotunen purkkiin ja Android- padiin pohjautuva "mittaristo", katsotaan josko saisin muutaman kuvan "ruudusta" viikon päästä. Ainoa negatiivinen piirre jonka havaitsin pikavilkaisulla oli näytön luettavuus kirkkaalla auringonpaisteella. Edited August 7, 2015 by wp Quote
JaniM Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Ilmeisesti Pulakan pyörästä kyse? http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=9269 Tuolla näkyy kuva tabista. Quote
wp Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Ilmeisesti Pulakan pyörästä kyse? http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=9269 Tuolla näkyy kuva tabista. Sama laite, erittäin hienosti toteutettu asennus tuon elektroniikan osalta. Quote
multanen Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 (edited) Tein vähän hienomman videon melkein samalla kokoonpanolla kuin edellisen. Eli Arduino Mega matkii "ELM327" + "OBD2"-systeemiä. Kaverilta lainasin Android-padin ja löin palliksen kojelautaan kiinni. Videolla moottori saattaa kuulostaa siltä että se on pa*ska mutta se johtuu siitä että se tosiaan on. https://youtu.be/Il49gfiDULg https://youtu.be/Il49gfiDULg Arduino Mega (khina jäljitelmä) maksaa 7.70 eur, kierroslukuanturi 3.30 eur, bluetooth moduuli 3.50 eur. Lisäksi pari vastusta jne. joten toista kymppiä rahaa on palanut jo tässä vaiheessa (vaikka uudelleenkäyttöönhän nämä osat menee). Tästä nyt jo näkee että systeemi on toimiva ja mahdollinen, paljon tietysti vaatisi kehittelyä ja parantelua (esim. Volttimittarin kaliprointi, oikea nopeusmittari jne. jne.). Nopeusmittari tulisi lisäämällä toinen Hall-anturi etupyörälle (moottorin RPM tulee nytkin hihnapyörän Hall-anturilta). Tähän on myös verrattain helppo lisätä lämpömittareita, lambdanäyttö yms. Tuikitärkeä G-voimamittari on onneksi jo paikallaan. :D Mulla on sivumotiivi hieman kehitellä tätä: Toinen projekti eli "diydyno.com" tarvitsee mittariston: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/22151-%C3%A4lyprojekti-ohjauselektroniikka-dynoihin/ Periaatteessa samaa koodia voi käyttää molemmissa. Edited August 12, 2015 by multanen 2 Quote
sami55 Posted August 13, 2015 Author Posted August 13, 2015 Tässähän alkaa toteutus lähenemään uhkaavasti sitä mitä olin visioinut. Harmi kun ei ole itsellä insinöörin "vikaa" et osaisin noita itse tehdä. Toi viive on vähän hankala, mutta ei se tietysti hommaa kaada. Tuohon kun vielä saisi jotkut raja-arvot ja hälytykset, niin olis aika bueno. Esim. pakokaasun lämpötilaan joku logiikka, että jos tippuu jonkun rajan alle kun auto on käynnissä, niin tietäis heti jos joku pytty tipahtaa pelistä tai jos kaasarit on jotenkin epäsynkassa. Jossain videossa oli näköjään virtausantureita, joten niillä sais ajatusta esim. bensansyötöstä. En kyllä prätkään lähtis virittelemään, ihan käytettävyyden takia... Quote
multanen Posted August 13, 2015 Posted August 13, 2015 Toi viive on vähän hankala, mutta ei se tietysti hommaa kaada. Tuohon kun vielä saisi jotkut raja-arvot ja hälytykset, niin olis aika bueno. Esim. pakokaasun lämpötilaan joku logiikka, että jos tippuu jonkun rajan alle kun auto on käynnissä, niin tietäis heti jos joku pytty tipahtaa pelistä tai jos kaasarit on jotenkin epäsynkassa. Viive on tässä toisessa videossa enää varmaan 0.1 sek (vrt. kiekkamittari vs ääni... GPS-nopeusmittari nyt näyttää mitä näyttää). Korjasin koodia hieman niin viive pieneni. Torque-ohjelma sisältää hälytysrajat jo valmiina! Mittari alkaa vilkkua jos menee yli- tai ali halutun rajan. Tuossa videossa esim. 0.40 sek. kohdassa vilkkuu hälytys kun RPM mittari luulee että kierrokset on 14000 (jonkun fiban takia alle 1000 rpm kierrokset näkyy näköjään väärin). Quote
multanen Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 (edited) Tutun näköinen ratkaisu uudessa Tesla 3:ssa: https://www.youtube.com/watch?v=NcWE5W3bLXU&t=13m42s Mullahan oli täysin identtinen* setuppi jo viime vuonna palliksessa: https://www.youtube.com/watch?v=Il49gfiDULg * "täysin identtinen" = no onhan ne karkeasti ottaen samassa kohtaa kojelaudassa, muuten taitaa olla todelliset yhtäläisyydet vähissä. =) Edited April 1, 2016 by multanen Quote
Terde Posted October 17 Posted October 17 Olisiko joku teistä kertoa mitä kaikkea tarvitsisin jos haluaisin korvata mittariston näytöllä? Esimerkiksi tuolla arduinolla. Tarve olisi vain nopeus(Eikös saa gps?), polttoaineen määrä(voiko käyttää auton omaa anturia?), moottori lämmöt, lataus sekä öljynpaine. Tämä on aika hepreaa itselle, mutta oletan että se on mahdollista. Ajatuksena olisi että saisi näytön orkkis mittariston muovien taakse, jolloin näytöllä olisi näkyvät mittarit samalla kohdalla kuin orkkikset analogiset. Ja autohan on -75 kaasari joten eipä ole obd Quote
Kharon Posted October 17 Posted October 17 Tarpeeksi vanha auto niin edes nopeusmittari ei ole pakollinen, mutta toisaalta se ei pelasta ylinopeussakoilta vaikka sitä ei olisikaan. Ainakin vanha ohjeistus oli että mittarin pitää näyttää vähän yli (5%?) että mittarin toleranssi on kokonaan todellisen nopeuden yläpuolella. Vähän epäilen että GPS-pohjainen mittaus ainoana tapana ei kelpaa, kun tunnelissa ei ole mitään nopeusnäyttöä sen jälkeen. Pulssianturi pyörään ja siitä johdolla, ei sekään vaikeata ole. Bensa-anturi on muuttuva vastus, joten mittaamalla läpi menevää jännitettä saa ihan päteviä numeroita, pitää vain kalibroida ne vastaamaan tankin jäljellä olevaa bensamäärää. Lataus on suoraan jännitettä, helppo juttu, öljynpaineen vakioanturi on vain kytkin, siitä saa kyllä varoitusvalon, mutta paineelle pitää etsiä oikea anturi. Sitä en tiedä että millaista signaalia niistä saa ulos, muuttuva vastus olisi kaikkein helpoin. Moottorin lämpöä mitataan yleensä lämpötilan mukaan muuttuvalla vastuksella, eli siitäkin saa jännitetiedon ulos. Arduinossa on/saa AD-muunnin, jolloin jännitteestä saa suoraan ohjelmassa käytettävää numerodataa, käsittely pitää vain keksiä itse. Quote
jrasi Posted October 18 Posted October 18 Eikä sitä pulssianturia välttämättä pyörään asti tarvitse laittaa. Esim. Dakota Digitalilta saa jenkkeihin tarkoitettuja vaijerivetoisia pulssigeneraattoreita, jolloin sen nopeussignaalin sähköistyksen saa hoidettua esim nokkapellin alla. 1 Quote
Kharon Posted October 18 Posted October 18 4 hours ago, jrasi said: Esim. Dakota Digitalilta saa jenkkeihin tarkoitettuja vaijerivetoisia pulssigeneraattoreita, jolloin sen nopeussignaalin sähköistyksen saa hoidettua esim nokkapellin alla. Hoo, tuommoisia en ollutkaan nähnyt ennen. Huomattavasti siistimpi paikka viritellä jotain omia juttuja. Quote
Simon Templar Posted October 18 Posted October 18 yhdistelmämittareita on valmiinakin tarjolla useilla valmistajilla. Tietty jos on älytön into rakennella niin sit.. Quote
nikke911 Posted October 19 Posted October 19 (edited) Tämä on aivan loistava käytössä. Voi ohjelmoida mitä haluaa näyttävän. Canchecked Edited October 19 by nikke911 Quote
JaniM Posted October 20 Posted October 20 Mut tuo tarvitsee CAN-väylän eli jonkun moottoriohjaimen käytännössä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.