Jump to content

FMI seosmittari ilmajäähyn ja tuplakaasarien säätöön


Recommended Posts

Posted

Tekeekö tollasella mitään vw ilmajäähyssä. Omassa typ 3 tuntuu ettei meinaa nyt kone rokata remontin jälkeen. Tupla solexit pdsit 32 aiheuttaa pään vaivaa. Tuntuu että käy pirun rikkaalla ja ykkös pytyn puoli paukuttaa tai papattaa ihmeellisesti.

Posted

Kyllä kapeakaistaset hieman mennyttä aikaa alkaa oleen. Laajakaistat kuitenkin nykyaikaa ja tarkempia.

Mites synkkaus kaasareilla? Venttiilit kunnossa ja säädetty? Eikä imuvuotoja missään, pakarissa myöskään.

Posted

Niinkuin varmaan jo tiesitkin niin kolkkikaasarit on vittumaisia säätää jos läppäakselit on väljät.

 

Huononeeko käynti jos väännät tyhjäkäyntiseos ruuvin pohjaan. Ja oletko tarkastanut että ryypyt lähtee oikeasti pois päältä.

Posted

Ryypyt pois päältä kokonaan. Kannet jälkituotantoa kokonaan uudet ja koneistamon kautta. Venttiilin säädöt tarkistettu ok. Kaasareihin vaihdettu aikaisempien taulukoiden mukaiset suuttimet. Numeroiden perusteella automaatin kaasarit - lieneekö mitään väliä. Kaikki sytkä osat vaihdettu paitsi jakaja. Jakajan alipainesäätö toimii. Jos kierrän kaasareiden tyhjäkäyntiseosruuvit kiinnitän käynti huononee radikaalisti. Lämmönvaihtimien ja kansien väliin ei ainakaan ilmesty nokea joten siellä ei varmaan vuotoa. Äänenvaimennin sen verta hitsattu että jostain kohtaa nokeentuu eli vuotaa. Minkälainen synkkausmittari noille kolkin kaasarille käy kun on ne ilmanputsarin kierteet. Letkulla ja korvalla kuulostellut mutta ei missään noissa kolmessa muussa kolkissa ole vastaavaa vaikeutta ollut. Täytyy varmaa repii variantista kaasarit ja kokeilla niillä. Tyhjäkäyntiä käy ihan ok mutta kun antaa varovasti kaasua niin kuulostaa hyvälle mutta kun runttaa nopeasti paikallaan tai kiihdyttää runsaasti ajossa niin alkaa papattaa oudosti. Ihan kun kipinä katoaisi välillä ja paukuttaa putkessa . En tiedä- kait se on Kiinasta 40idf tilattava

Posted (edited)

Toi kuullostaisi kyllä minunkin korvaan enempi jakajavialta.

 

Ja synkkamittarina käytän itse tälläistä.

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1110&

 

Sille mulla on sitten sinkityt putkenpätkät adaptereina.

 

Ja tuollaista samaa ihme papatusta tuli mulla myös huonoista tulpista eli sytytti sillontällöin mutta tyhjäkäynnillä oli ok.

Edited by Tanhis
  • 1 year later...
Posted

Mikäs se olis tämän päivän kustannustehokkain seosmittariratkaisu kaasarien säätöävarten Timmy!:n? Anturikierre on hitsattu pakariin. Erillinen mittari vai kotoa löytyvä vanha android tabi?

Posted

Lambda-jatkokysymys - miulla doppelissa kapeakaistalambda toimii (ja näyttää järkeviä/loogisia lukemia) ainoastaan suht kylmänä. Kuumalla moottorilla se näyttää lukemia ainoastaan tyhjäkäynnillä, heti urkua avatessa tai kierrosten noustessa se mykistyy. Voiko lambda olla siis liian kuuma / pitäskö se siirtää kauemmaksi putkistossa. Miulla tuo anturi on perus-käärmeenpesän kollektorissa. Enkä väitä että olisin ostanut halvimman 4-johtimisen anturin, en suinkaan :D

Posted

Mikäs se olis tämän päivän kustannustehokkain seosmittariratkaisu kaasarien säätöävarten Timmy!:n? Anturikierre on hitsattu pakariin. Erillinen mittari vai kotoa löytyvä vanha android tabi?

 

 

Tää on aika edullinen http://dasbussi.blogspot.fi/2016/06/lambadaa.html (Googlaamalla labdasimpple.pdf nimellä saattaisi kytkentäkaavio vielä löytyä verkosta) toinen on yleismittari ;) 

  • Like 1
Posted

Harraste-aika on kyllä sen verran arvokasta, että nopeesti on tuommonen 5€ tee-se-itsemittari kalliimpi kuin uusi laakakaistamittari. Kiinteeksi vois tuommosen DYI virityksen joskus tehdäkin. Teko-ohjeet löytyy Dropboxista kyllä.

  • 5 weeks later...
Guest Tuomo
Posted

Näyttääkö tuollanen fmi 1.4 mittari tarkat luvut myös alakierroksilla? Alle 2000 kierrokset saa vihreille ledeille nousemaan vasta kun rajoittaa ilman saantia imutorvista mut sillon kyllä moottori rupeaa örveltämään jo kunnolla. 2000 ylöspäin ledit palaa vihreillä.

Posted (edited)

Näyttää jos ei pakoputkisto ole liian avara ja vedä takaisinpäin hapekasta ilmaa putkenpäästä lambdalle. Silloin voi vähän ahistaa pakoputkenpäätä et saa näyttämään tyhjäkäynnillä.

Edited by Tutkija
Guest Tuomo
Posted

35mm käärmeenpesä eikä kollektorin jälkeenkään ole kummanen mehupilli vaimentimena mut pitääpä testata. Imuvuotokin kävi mielessä.

Guest Tuomo
Posted

Seokset rupesi löytymään. Empin hitsaussauma tuhnusi vuotaa. Hämärä hommat kannattaa..päivän valossa oisi liekki jääny näkemättä.

  • 3 weeks later...
Posted

Minkäslaisia arvoja raadilla on laajakaistalla tullut, ja mitkä on parhaat? Mulla 1835cc tupladelsseillä, kieppuu pääosin 12-13,5 välillä. Joskus vilahtelee 11,8-14,5. Eli suhteellisen turvallisesti rikkaan puolella, ei taida kannattaa alkaa jumppaamaan suuttimilla laihemmalle?

Posted

Täys höökä päällä 12.7 luokkaa optimi ja sit pintakaasulla laihemmalle 14 luokkaa. Noi nyt sellasia suosituksia tai mihin ite pyrin säätää ruiskulla. Kaasarit tosiaan hieman kompromissi, mutta vaikuttaa hyvältä tuo alue.

Posted

Jos kevyestä kuplasta kyse, niin pintakaasulla sais mennä vielä laihemmaksi, 15 -16 oilis mielestäni sopiva. Kolkki tai bussi ei varmaan jaksa mennä pykimättä noin laihalla.

  • 1 year later...
Posted (edited)

Aiheeseen liittyen, säätelin kaasareita tänään FMI 1.4 paikallaan.

 

Oireet olivat, tasakaasulla pientä nykimistä hiljasemmassa vauhdissa.

Kaasareina kunnostetut Dellorto 34 FRD:t. 

 

Tuon nykimisen sain pois kun vaihdoin tyhjäkäynti suuttimet 45 -> 55.

Ja mittarikin rupesi näyttämään vihreää myös tasakaasulla. 

Tyhjäkäynti seoksen säätöruuvit olivat 2,5 auki. 55 suuttimilla ei jaksanut käydä tyhjäkäyntiä, mittari painui rikkaalle kuten oletettavaa. 

 

Säädin ruuvit 1,5 kierrosta auki ja rupes käymään nätisti. Se miksi kirjoitan tänne, niin ihmettelen että noilla tyhjäkäynti säädöillä Kupla käy mielestäni hyvin tyhjäkäyntiä eikä sammahtele risteyksiin. MUTTA lambda mittari näyttää että seos on tyhjäkäynnillä selvästi laihalla, eli 2kpl punaista lediä palaa. 

 

Kun hipaseekin kaasuun niin seokset pongahtaa heti vihreälle alueelle.

 

Eli tuntuu toimivan mutta tuo tyhjäkäynti, mittarin antama tulos ihmetyttää. Että onko normaalia?

1,5 kierroksen kohta tuntuu toimivan parhaiten, jos avaan esim. 2 kierroksen kohdalle niin tyhjäkäynti huononee. Mittarin tulos tuntui tuossa 2 kierroksen kohtaa vähän nousevan. 

 

Latasin kuvan, tuossa mennään 70kmh. Samoin kovassa kiihdytyksessä ei nouse tuon ylemmäs. Sama moottoritiellä. 👍

 

 

 

 

Screenshot_20190419-175512~2.png

Edited by Paussi11
Posted

Todennäköisesti seokset on kunnossa tyhjäkäynnillä vaikka mittari näyttää laihaa. Tyhjäkäynnillä pakokaasun virtaus on hidas ja voi hyvinkin olla, että ottaa "raitista" ilmaa pakoputken päästä. Riippuu paljon siitä minkälainen putki ja missä kohtaa anturi on kiinni.

Posted
6 minutes ago, x-pj said:

Todennäköisesti seokset on kunnossa tyhjäkäynnillä vaikka mittari näyttää laihaa. Tyhjäkäynnillä pakokaasun virtaus on hidas ja voi hyvinkin olla, että ottaa "raitista" ilmaa pakoputken päästä. Riippuu paljon siitä minkälainen putki ja missä kohtaa anturi on kiinni.

 

Noniin hyvä homma 👍

 

Vintage speedin pönttö on paikallaan. 

Lambda paikka molemmissa päissä. 

 

Kuvan mukainen pakoputki.

 

 

 

 

 

Screenshot_20190419-190127~2.png

Posted (edited)

Jos johto yltää niin käytä anturia molemmissa päissä, mikäli kumpikin puoli näyttää samaa niin ollaan alueella, osakuormalla kestäisi ehkä laihentaakin. 50-52 voisi riittää tyhjäkäyntisuuttimeksi, näkyy positiivisesti polttoaineen kulutuksessa. Millainen virranjakaja?

Edited by wp
typo
Posted (edited)
1 hour ago, wp said:

Jos johto yltää niin käytä anturia molemmissa päissä, mikäli kumpikin puoli näyttää samaa niin ollaan alueella, osakuormalla kestäisi ehkä laihentaakin. 50-52 voisi riittää tyhjäkäyntisuuttimeksi, näkyy positiivisesti polttoaineen kulutuksessa. Millainen virranjakaja?

 

Vois kokeilla toisellekin puolelle. Johto on pitkä ja väliaikaisesti paikallaan niin että saadaan säädöt kohdalleen. Ei tuo mittari oo ulkonäöllisesti kauheen kiva 😄

 

No mikä ettei jos kestää laihentaa. Kulutus on nyt seurannassa, tankkasin tankin täyteen. 

Saa nähdä mitä vie. 

 

Jakaja on ihan pränikkä, se kärjetön 123 jakaja. 

 

Kone on 87 sylinteriputkilla, W100 nokka ja sit nuo 34 nurkkakaasarit.

Edited by Paussi11

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...