velkke Posted October 20, 2015 Posted October 20, 2015 Tuossa toisessa keskustelussa kyseltiin skannauksia VW hinnastosta, joten aloittelen tässä uuden topicin johon voin skannailla hallussani olevia wanhoja papereita. Näitä on itselläni ainakin näiltä vuosilta: 1952, 1954,1955,1960,1961,1962,1963,1964,1965,1966,1967,1968,1969,1970,1971 ja 1973. Ehkä jollain toisella on muita vuosia joita skannata. Aloitetaan nyt tuosta vuodesta 1962, josta löytyy kaksi erilaista. Syy on se, että juuri tuona vuonna, taisi olla kesällä, autojen tuonti vapautettiin (ennen oli hyvinkin säännösteltyä), ja samassa yhteydessä luonnollisesti nostettiin autoveroa (kuinkas muutenkaan...). Tästä johtuu näitten maalis- ja elokuun hinnastojen melko suurikin hintaero. Voipi ehdotella minkä vuoden hinnaston seuraavaksi skannaan. Porsche malleja näissä ei ole mukana, niitten myynti oli hyvinkin marginaalista Suomessa, eikä varmaan mitään hinnastoja edes painettu (en ole sellaista nähnyt). Sen sijaan pari autonäyttelyn luetteloa löytyy, missä hintatiedot (vuosilta 1955 ja 1960). 2 Quote
Tanhis Posted October 21, 2015 Posted October 21, 2015 On toi t34 ollut kyllä aika hintava aikoinaan. Toivetta 65 mallivuoden hinnastoon. Quote
tolvana Posted October 21, 2015 Posted October 21, 2015 Oiskohan mahdollista laittaa nuo toiveet yyveellä ja moderoida tää topikki puhtaasti noille hinnastoille ja esitteille? Joka vuodelle löytyy varmasti toiveita.. Toivon hinnastot 1938-1982 skannattaviksi tähän. 1 Quote
Tanhis Posted October 21, 2015 Posted October 21, 2015 Tai sitten laitetaan kaikki talteen esim fvwa sivustolle kun sieltä ne ei nykyisillä päivitysmäärillä ainakaan pääse katoamaan ;) Quote
velkke Posted October 21, 2015 Author Posted October 21, 2015 Skannailen näitä pikkuhiljaa yhden silloin , toisen tällöin. Mielestäni näitä voi myös kommentoida, esim hintoja, tarjolla olevia malleja yms. Tässä topicissa on myös vuoden 1972 hinnasto: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/22770-vw-kes%C3%A4hinnasto-72/ 1 Quote
velkke Posted October 22, 2015 Author Posted October 22, 2015 Ensimmäinen VW Auto Oy:n painama hinnasto vuodelta 1952. Haitarikaton lisähinta 5% luokkaa, vaan kovin vähän niitä tuotiin. Ekan sivun lopussa oleva malli VW 8 Limousine on varmaankin paremmin tunnettu nimellä Sonderbus. 1 Quote
kerkko Posted October 22, 2015 Posted October 22, 2015 On ne hienoja, kiitos kun tuot esille! K. 1 Quote
tolvana Posted October 22, 2015 Posted October 22, 2015 Hassua tuo1972 vw 411 E hinnottelu, olen ollut siinä luulossa että tuo E ois Elektronic eli ruisku. Mut sit on lisävarusteena tähän ja kolkkiin electronic paketti lisähintaan??? Oisko taas kehitysmaasuomiversio kaasareilla vaikkei virallisesti kaasarimallia oliskaan? Quote
velkke Posted October 26, 2015 Author Posted October 26, 2015 Tässä Suomen maahantuontimäärien mukaisten huippuvuosien 1965 ja 1966 hinnastot: 1 Quote
Tanhis Posted October 27, 2015 Posted October 27, 2015 Aika mielenkiintoista että miten vuodessa hinta voi muuttua miltei 2000mk Quote
velkke Posted October 27, 2015 Author Posted October 27, 2015 Lieneekö tuohon 1965-66 väliseen hintaeroon vaikuttanut, että vuonna 1966 palattiin joksikin aikaa tuontisäännöstelyn pariin, ja toisaalta olihan mallitkin uusiutuneet mm. moottoreiden osalta. Tässä vuoden 1973 hintatietoja. Ensiksi normaali yleisölle jaettu normaali hinnasto lehtinen, joka painettu ja jaettu 1972 vuoden puolella. Jonkin verran taas hinnat nousi huhtikuuhun 1973 mennessä. Tuolta ajalta ohessa mielenkiintoinen erikoistilausautojen hinnasto (peräisin VW:n myyntiorganisaation sisäisestä raporttikirjasta). Varmaan erikoistilauksesta on aikaisempinakin vuosina saanut jotain malleja tilata, mutta tässä pistää silmään aika karmaisevat hinnanerot esim Karmann Ghian ja avokuplan kohdalla. Jos vertaa suhteellista hintaeroa noiden mallien kohdalla aikaisempiin (tavallisiin kupliin) , ovat ne nyt lähes tuplahintaisia ! Eipä siis ihme, että molempia malleja tuotiin tähän aikaan varmaan yhden käden sormilla laskettava määrä. Eikä tarvitse ihmetellä myöskään VW Transporter Camping autojen pientä menekkiä... Quote
metake Posted October 27, 2015 Posted October 27, 2015 Lieneekö tuohon 1965-66 väliseen hintaeroon vaikuttanut, että vuonna 1966 palattiin joksikin aikaa tuontisäännöstelyn pariin, ja toisaalta olihan mallitkin uusiutuneet mm. moottoreiden osalta. Todennäköisimmin hintoja nosti selkeästi kiristynyt autovero. Vuonna -65 mm. pienin autovero oli 35% ja -66 se oli 50%. Autoverotus kiristyi kautta linjan vuodeksi -66. Quote
NordBling Posted October 27, 2015 Posted October 27, 2015 Mikä on tämä vw kuriiriauto? Uskaltaisin väittää että 181 Quote
metake Posted October 28, 2015 Posted October 28, 2015 Mallinumero kun näyttää alkavan numerosarjalla 181 niin vedonlyönnissä laittaisin rahani likoon Blingin puolesta :) Quote
Tanhis Posted October 28, 2015 Posted October 28, 2015 Mallinumero kun näyttää alkavan numerosarjalla 181 niin vedonlyönnissä laittaisin rahani likoon Blingin puolesta :) Ai kappas en tuollaista numeroa edes katsonut. Quote
velkke Posted October 28, 2015 Author Posted October 28, 2015 Juu, tyyppi 181 kyseessä, suomennettu suoraan saksankielinen mallin nimi "Kurierwagen" Quote
velkke Posted October 28, 2015 Author Posted October 28, 2015 Jatketaan ennen-ja-jälkeen veronkorotuksen hinnastoja. Tässä maaliskuulta ja syyskuulta 1962 pakettiautojen hinnastot. Mukana monenlaista erikoismallia, taitaa olla myös Wiima-ikkunoitettu paku. On tuo veronkorotus ollut karmea kaikenkaikkiaan, mutta mallien nostolava-auto, tikaspuuauto sekä sairasauto hinnat eivät ole ollenkaan nousseet ? En muuta keksi, kuin että tuolloin on ehkä ollut poikkeus malleille, joita voisi kriisin tullessa ottaa valtiovallan käyttöön vähän samaan tapaan kuin maastureita (joilla oli jossain vaiheessa verohelpotus). Sitten taas esimerkiksi pakasteauton hinta on noussut muista selvästi enemmän ?? Quote
Tanhis Posted October 29, 2015 Posted October 29, 2015 Siinä onkin kohtuu harvinaista kalustoa. Onkohan yhtään säilynyt nykypäivään tässä maassa. Quote
-tipi- Posted October 29, 2015 Posted October 29, 2015 Ompas kolkit ollu kalliita, junisbussin saanu samalla rahalla. Jotenkin kohtuuttomalta kuulostaa myös kattoluukullisen lähes 10% kalliimpi hinta. Quote
velkke Posted October 29, 2015 Author Posted October 29, 2015 Vuoden 1960 VW hinnaston takasivulla tuon säännöstelyn ajan myyntislogani oli vielä: "Volkswagen: auto, jota tuhannet odottavat-auto , jota kannattaa odottaa!" VW hinnaston lisäksi ohessa vuonna 1960 julkaistun autokäsikirjan sivuilta skannattuna Porsche hinnat. Tuona vuonna Suomeen tuotiin käsittääkseni 2 kpl Porschea, ei kai nyt sentään tuollaista 1600 GS Carreraa ? Huima hinta, vertaa tavalliseen 60 heppaseen Porscheen. Tuo GS maksoi täsmälleen samanverran kuin samassa luettelossa esiintyvä Mercedes-Benz 300SL. 1 Quote
-tipi- Posted October 30, 2015 Posted October 30, 2015 Fuhrmann koneet on ollu arvokkaita jo tuolloin. Toikaan 60hp Possu ei oo normi 356, vaan Karmann Hardtop (aka. notchback). Quote
velkke Posted October 31, 2015 Author Posted October 31, 2015 Lauantai-illan ratoksi hinnastot vuosilta 1970 ja 1971. Tässä taas vuodessa hinnat nousivat joissain malleissa jopa 1000 markkaa. Vuoden 1971 hinnastossa pistää silmään VW 411 Variant-90. Kyseessä siis ns. piilofarmari malli ilman takapenkkejä, ja tuo 90 merkintä tullee siitä, että tässä vaiheessa nopeusrajoitus näillä oli vielä 90 km/h (myöhemmin vakiintui 80 km/h). Mutta karkeasti puolella hinnalla sai siis tuollaisen (verrattuna täysin verotettuun henkilöfarmariin), ei ihme että niitä kai myytiin jonkin verran. Quote
velkke Posted November 4, 2015 Author Posted November 4, 2015 Tämä allaoleva VW hinnasto on päivätty aprillipäivänä 1955. Alla myös toukokuun 1955 Helsingin kansainvälisen autonäyttelyn luettelosta kopsattu Porschen hintanoteeraus. 2 Quote
velkke Posted November 10, 2015 Author Posted November 10, 2015 Vuonna 1964 VW hinnasto näytti tältä: Quote
velkke Posted November 11, 2015 Author Posted November 11, 2015 Vuoden 1968 hinnastosta pistää silmään esimerkiksi tavallisen Karmann Ghian (typ14) ja ison Karmann Ghian (typ 34) hintaero, sehän ei ole juuri mitään enää. Joo, moottorin koko kasvoi tavallisessa 1500 kuutioon, mutta se ei yksin selitä tuota. Ja tavalliseen kuplaan nähden hintaero on venähtänyt niin, että KG on maksanut jo tuplasti vastaavalla moottorilla olevaan kuplaan verrattuna. 60-luvun alussa tuo ero ei ollut lähellekkään noin suuri. Tästä syystä varmaan noitten KG mallien myynti on ollut 60-luvun lopussa kovin pientä... 1 Quote
velkke Posted November 18, 2015 Author Posted November 18, 2015 Vuoden 1954 hinnasto näyttää tältä. Mielenkiintoisesti suluissa on mainittu auton fob (free on board) hinta dollareissa, syystä ?? Quote
Tanhis Posted November 19, 2015 Posted November 19, 2015 (edited) Vuoden 1954 hinnasto näyttää tältä. Mielenkiintoisesti suluissa on mainittu auton fob (free on board) hinta dollareissa, syystä ?? Onko tämä hinta se jos auton/varusteen autoon noutaa itse tehtaalta tourist delivery. Tämä toimintatapa kun oli aikoinaan hyvinkin suosittu. Edited November 19, 2015 by Tanhis Quote
multanen Posted November 19, 2015 Posted November 19, 2015 Mielenkiintoisesti suluissa on mainittu auton fob (free on board) hinta dollareissa, syystä ?? FOB tarkoittaa että lähtösatamassa laivaan tyrkättynä. Olisko dollarihinta mierimiehiä varten? He olivat suuri ostaja kunta Volkkareille noihin aikoihin. Heillä oli valuuttaa käytössä eikä välttämättä tarvinnut ostaa mitään Mosseja. Jossain luki että -56 vuonna 30% henkilöautoista meni merimiehille, Kuplista ehkä enemmänkin? Quote
velkke Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 Saattaahan olla, että tuo FOB hinta on merimiehiä varten, tosin noihin aikoihin oli omat "hinnastot" merimiesautojen hankkimista varten. Tässä esimerkki: http://www.gutefahrt.com/vwlibrary/general/g13a.jpg Tuolla myös muutama muu suomalainen VW hinnasto, jota ei tässä viestiketjussa ole. Oliko Tourist delivery ohjelma mahdollista tuolloin Suomessa, en osaa sanoa. Sellainen kutina on, että se on ollut lähinnä jenkkien keskuudessa suosittu. Taitaa olla nykyäänkin niin, ettei suomalaisen ole mahdollista ostaa autoa täältä piirimyyjältä, ja pyytää toimitus Autostadiin, vai onko ? Quote
jonte Posted November 21, 2015 Posted November 21, 2015 (edited) Saattaahan olla, että tuo FOB hinta on merimiehiä varten, tosin noihin aikoihin oli omat "hinnastot" merimiesautojen hankkimista varten. Tässä esimerkki: http://www.gutefahrt.com/vwlibrary/general/g13a.jpg Tuolla myös muutama muu suomalainen VW hinnasto, jota ei tässä viestiketjussa ole. Oliko Tourist delivery ohjelma mahdollista tuolloin Suomessa, en osaa sanoa. Sellainen kutina on, että se on ollut lähinnä jenkkien keskuudessa suosittu. Taitaa olla nykyäänkin niin, ettei suomalaisen ole mahdollista ostaa autoa täältä piirimyyjältä, ja pyytää toimitus Autostadiin, vai onko ? Kyllä uuden VW:n nouto Autostadtista pitäisi onnistua. Tietenkin riippuen vähän jälleenmyyjän halukkuudesta selvittää käytännön asioita, jos maahantuoja ei valmiiksi ole tiedottanut asiasta. Joskus tästä oli puhetta jollain toisella foorumilla, ja joku oli mielestäni jo yhdistänyt Saksan-lomamatkan Suomessa uutena myydyn VW:n hakuun Autostadtista. Edited November 21, 2015 by jonte Quote
velkke Posted November 24, 2015 Author Posted November 24, 2015 (edited) Jaa-a, jos tässä jossain vaiheessa savun hälvettyä (pun intended), uutta Volkswagenia olisi hankkimassa, täytyy kysyä tuota Autostadt noutoa :-) Sitä odotellessa aikakoneella vuoteen 1961, jolloin VW hinnasto näytti tältä Edited November 24, 2015 by velkke Quote
velkke Posted December 3, 2015 Author Posted December 3, 2015 Tässä nyt vielä vuoden 1963 pakettiautohinnasto, jossa summat jo rahanuudistuksen mukaisesti tutummat. Tämä taitaa olla tällä erää viimeinen hinnasto joka mulla on. Onko kellään muulla näitä jo skannaamattomia, esim 56-59 ? Quote
-tipi- Posted December 4, 2015 Posted December 4, 2015 Pakasteautolla aika topakka hinta. Eikö nuo kaikki oo ollu pakasteautoja :P 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.