Jump to content

Suomalaisia Volkswagen hinnastoja 1952-73


Recommended Posts

Tuossa toisessa keskustelussa kyseltiin skannauksia VW hinnastosta, joten aloittelen tässä uuden topicin johon voin skannailla hallussani olevia wanhoja papereita. Näitä on itselläni ainakin näiltä vuosilta: 1952, 1954,1955,1960,1961,1962,1963,1964,1965,1966,1967,1968,1969,1970,1971 ja 1973. Ehkä jollain toisella on muita vuosia joita skannata.

 

Aloitetaan nyt tuosta vuodesta 1962, josta löytyy kaksi erilaista. Syy on se, että juuri tuona vuonna, taisi olla kesällä, autojen tuonti vapautettiin (ennen oli hyvinkin säännösteltyä), ja samassa yhteydessä luonnollisesti nostettiin autoveroa (kuinkas muutenkaan...). Tästä johtuu näitten maalis- ja elokuun hinnastojen melko suurikin hintaero.

 

Voipi ehdotella minkä vuoden hinnaston seuraavaksi skannaan.

 

Porsche malleja näissä ei ole mukana, niitten myynti oli hyvinkin marginaalista Suomessa, eikä varmaan mitään hinnastoja edes painettu (en ole sellaista nähnyt). Sen sijaan pari autonäyttelyn luetteloa löytyy, missä hintatiedot (vuosilta 1955 ja 1960).

post-209-0-43407000-1445365386_thumb.jpg

post-209-0-31621100-1445365402_thumb.jpg

post-209-0-79060000-1445365411_thumb.jpg

post-209-0-44695200-1445365421_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Hassua tuo1972 vw 411 E hinnottelu, olen ollut siinä luulossa että tuo E ois Elektronic eli ruisku. Mut sit on lisävarusteena tähän ja kolkkiin electronic paketti lisähintaan??? Oisko taas kehitysmaasuomiversio kaasareilla vaikkei virallisesti kaasarimallia oliskaan?

Link to comment

Lieneekö tuohon 1965-66 väliseen hintaeroon vaikuttanut, että vuonna 1966 palattiin joksikin aikaa tuontisäännöstelyn pariin, ja toisaalta olihan mallitkin uusiutuneet mm. moottoreiden osalta.

 

Tässä vuoden 1973 hintatietoja. Ensiksi normaali yleisölle jaettu normaali hinnasto lehtinen, joka painettu ja jaettu  1972 vuoden puolella. Jonkin verran taas hinnat nousi huhtikuuhun 1973 mennessä.

 

Tuolta ajalta ohessa mielenkiintoinen erikoistilausautojen hinnasto (peräisin VW:n myyntiorganisaation sisäisestä raporttikirjasta). Varmaan erikoistilauksesta on aikaisempinakin vuosina saanut jotain malleja tilata, mutta tässä pistää silmään aika karmaisevat hinnanerot esim Karmann Ghian ja avokuplan kohdalla. Jos vertaa suhteellista hintaeroa noiden mallien kohdalla aikaisempiin (tavallisiin kupliin) , ovat ne nyt lähes tuplahintaisia !  Eipä siis ihme, että molempia malleja tuotiin tähän aikaan varmaan yhden käden sormilla laskettava määrä. Eikä tarvitse ihmetellä myöskään VW Transporter Camping autojen pientä menekkiä...

post-209-0-77694700-1445967501_thumb.jpg

post-209-0-76417200-1445967525_thumb.jpg

post-209-0-83311300-1445967538_thumb.jpg

Link to comment

Lieneekö tuohon 1965-66 väliseen hintaeroon vaikuttanut, että vuonna 1966 palattiin joksikin aikaa tuontisäännöstelyn pariin, ja toisaalta olihan mallitkin uusiutuneet mm. moottoreiden osalta.

Todennäköisimmin hintoja nosti selkeästi kiristynyt autovero. Vuonna -65 mm. pienin autovero oli 35% ja -66 se oli 50%. Autoverotus kiristyi kautta linjan vuodeksi -66.

Link to comment

Jatketaan ennen-ja-jälkeen veronkorotuksen hinnastoja. Tässä maaliskuulta ja syyskuulta 1962 pakettiautojen hinnastot. Mukana monenlaista erikoismallia, taitaa olla myös Wiima-ikkunoitettu paku. On tuo veronkorotus ollut karmea kaikenkaikkiaan, mutta mallien nostolava-auto, tikaspuuauto sekä sairasauto hinnat eivät ole ollenkaan nousseet ? En muuta keksi, kuin että tuolloin on ehkä ollut poikkeus malleille, joita voisi kriisin tullessa ottaa valtiovallan käyttöön vähän samaan tapaan kuin maastureita (joilla oli jossain vaiheessa verohelpotus). Sitten taas esimerkiksi pakasteauton hinta on noussut muista selvästi enemmän ??

post-209-0-75298800-1446054982_thumb.jpg

post-209-0-13841200-1446055001_thumb.jpg

post-209-0-34313700-1446055015_thumb.jpg

post-209-0-97896600-1446055026_thumb.jpg

Link to comment

Vuoden 1960 VW hinnaston takasivulla tuon säännöstelyn ajan myyntislogani oli vielä: "Volkswagen: auto, jota tuhannet odottavat-auto , jota kannattaa odottaa!"  VW hinnaston lisäksi ohessa vuonna 1960 julkaistun autokäsikirjan sivuilta skannattuna Porsche hinnat. Tuona vuonna Suomeen tuotiin käsittääkseni 2 kpl Porschea, ei kai nyt sentään tuollaista 1600 GS Carreraa ? Huima hinta, vertaa tavalliseen 60 heppaseen Porscheen. Tuo GS maksoi täsmälleen samanverran kuin samassa luettelossa esiintyvä Mercedes-Benz 300SL.

post-209-0-38396100-1446149915_thumb.jpg

post-209-0-92563300-1446149984_thumb.jpg

post-209-0-69014500-1446150014_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Lauantai-illan ratoksi hinnastot vuosilta 1970 ja 1971. Tässä taas vuodessa hinnat nousivat joissain malleissa jopa 1000 markkaa. Vuoden 1971 hinnastossa pistää silmään VW 411 Variant-90. Kyseessä siis ns. piilofarmari malli ilman takapenkkejä, ja tuo 90 merkintä tullee siitä, että tässä vaiheessa nopeusrajoitus näillä oli vielä 90 km/h (myöhemmin vakiintui 80 km/h). Mutta karkeasti puolella hinnalla sai siis tuollaisen (verrattuna täysin verotettuun henkilöfarmariin), ei ihme että niitä kai myytiin jonkin verran.

 

 

post-209-0-76395400-1446312786_thumb.jpg

post-209-0-95583000-1446312797_thumb.jpg

post-209-0-54940100-1446312809_thumb.jpg

post-209-0-25810700-1446312822_thumb.jpg

Link to comment

Vuoden 1968 hinnastosta pistää silmään esimerkiksi tavallisen Karmann Ghian (typ14) ja ison Karmann Ghian (typ 34) hintaero, sehän ei ole juuri mitään enää. Joo, moottorin koko kasvoi tavallisessa 1500 kuutioon, mutta se ei yksin selitä tuota. Ja tavalliseen kuplaan nähden hintaero on venähtänyt niin, että KG on maksanut jo tuplasti vastaavalla moottorilla olevaan kuplaan verrattuna. 60-luvun alussa tuo ero ei ollut lähellekkään noin suuri. Tästä syystä varmaan noitten KG mallien myynti on ollut 60-luvun lopussa kovin pientä...

post-209-0-82571400-1447262120_thumb.jpg

post-209-0-45958000-1447262131_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Vuoden 1954 hinnasto näyttää tältä. Mielenkiintoisesti suluissa on mainittu auton fob (free on board) hinta dollareissa, syystä ??

Onko tämä hinta se jos auton/varusteen autoon noutaa itse tehtaalta tourist delivery. Tämä toimintatapa kun oli aikoinaan hyvinkin suosittu.

Edited by Tanhis
Link to comment

Mielenkiintoisesti suluissa on mainittu auton fob (free on board) hinta dollareissa, syystä ??

FOB tarkoittaa että lähtösatamassa laivaan tyrkättynä.

 

Olisko dollarihinta mierimiehiä varten? He olivat suuri ostaja kunta Volkkareille noihin aikoihin. Heillä oli valuuttaa käytössä eikä välttämättä tarvinnut ostaa mitään Mosseja. Jossain luki että -56 vuonna 30% henkilöautoista meni merimiehille, Kuplista ehkä enemmänkin?

Link to comment

Saattaahan olla, että tuo FOB hinta on merimiehiä varten, tosin noihin aikoihin oli omat "hinnastot" merimiesautojen hankkimista varten. Tässä esimerkki:

http://www.gutefahrt.com/vwlibrary/general/g13a.jpg

 

Tuolla myös muutama muu suomalainen VW hinnasto, jota ei tässä viestiketjussa ole.

 

Oliko Tourist delivery ohjelma mahdollista tuolloin Suomessa, en osaa sanoa. Sellainen kutina on, että se on ollut lähinnä jenkkien keskuudessa suosittu. Taitaa olla nykyäänkin niin, ettei suomalaisen ole mahdollista ostaa autoa täältä piirimyyjältä, ja pyytää toimitus Autostadiin, vai onko ?

Link to comment

Saattaahan olla, että tuo FOB hinta on merimiehiä varten, tosin noihin aikoihin oli omat "hinnastot" merimiesautojen hankkimista varten. Tässä esimerkki:

http://www.gutefahrt.com/vwlibrary/general/g13a.jpg

 

Tuolla myös muutama muu suomalainen VW hinnasto, jota ei tässä viestiketjussa ole.

 

Oliko Tourist delivery ohjelma mahdollista tuolloin Suomessa, en osaa sanoa. Sellainen kutina on, että se on ollut lähinnä jenkkien keskuudessa suosittu. Taitaa olla nykyäänkin niin, ettei suomalaisen ole mahdollista ostaa autoa täältä piirimyyjältä, ja pyytää toimitus Autostadiin, vai onko ?

 

Kyllä uuden VW:n nouto Autostadtista pitäisi onnistua. Tietenkin riippuen vähän jälleenmyyjän halukkuudesta selvittää käytännön asioita, jos maahantuoja ei valmiiksi ole tiedottanut asiasta. Joskus tästä oli puhetta jollain toisella foorumilla, ja joku oli mielestäni jo yhdistänyt Saksan-lomamatkan Suomessa uutena myydyn VW:n hakuun Autostadtista.

Edited by jonte
Link to comment

Jaa-a, jos tässä jossain vaiheessa savun hälvettyä (pun intended), uutta Volkswagenia olisi hankkimassa, täytyy kysyä tuota Autostadt noutoa :-)

 

Sitä odotellessa aikakoneella vuoteen 1961, jolloin VW hinnasto näytti tältä

 

 

post-209-0-07303600-1448390364_thumb.jpg

post-209-0-73901200-1448390619_thumb.jpg

Edited by velkke
Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...