Guest Skipi_ Posted June 6, 2016 Posted June 6, 2016 Käyt Ketsa paikallisessa gummikorjaamossa pyytämässä että ampuvat sen vanteelle. Itse olen laittanut kompurasta painamaan ilmaa venttiilille (sisuskalut pois) ja samalla nykäissyt ilmakanuunalla kumin vanteelle. Quote
mikko k Posted June 6, 2016 Posted June 6, 2016 Ei ne munkaan gummit rengasliikkeessä ampumalla noussu. Sisärengas, jne... Quote
Ketsa Posted July 23, 2016 Author Posted July 23, 2016 Nyt pitää enää jännittää pysyykö ilma sisällä :) 5 Quote
Meto Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 Tuohan on niinku jonku pikku pyöräkuormaajan rengas ;) Quote
Ketsa Posted July 23, 2016 Author Posted July 23, 2016 Ja PYH! Mun tietääkseni noi renkaat on aktiiviuransa pyörineet jossain mopossa... Ja eikös suurin oo kauneinta.... :-) Valmiissa autossa ei välttämättä ole noin isoja kummeja, mutta tilanvaraus on tehty niiden mukaan. 4 Quote
Timo Varis Posted July 24, 2016 Posted July 24, 2016 Täyttääkö kaaret ainevahvuuksiltaan sääntökirjan vaatimukset? Quote
mikko k Posted July 24, 2016 Posted July 24, 2016 Ja PYH! Mun tietääkseni noi renkaat on aktiiviuransa pyörineet jossain mopossa... Ja eikös suurin oo kauneinta.... :-) Valmiissa autossa ei välttämättä ole noin isoja kummeja, mutta tilanvaraus on tehty niiden mukaan. No onhan se oikeesti hyvä tehdä heti kerralla riittävän suuret tilat kumeille. Piruko niitä jälkikäteen alkaa suurentamaan, jos kumit jäikin liian pieniksi. Tässä muuten on aikalailla samankokoiset baarumit, nimittäin 10,5 / 29". Teholle jää reserviä, vaikken tiäkkää et millaisilla aiot ajaa. Tässä kulkineessa Hot VW'n jutun mukaan n. 1100hv. Ja tulosta on videon jälkeen paranneltu lukemiin 7,42s ja 204 mph = n. 326 kmh... https://youtu.be/0nnQUnlPL48 Quote
mikan Posted July 31, 2016 Posted July 31, 2016 Jotkut sanoo ettei koolla ole väliä?! Härskiltä näyttää!! t. Mika 1 Quote
Ketsa Posted September 3, 2016 Author Posted September 3, 2016 Tämä rakennelma ei ole sen valmiimpi kuin ennen, mutta sen jälkeen kun selvisi, että Urhon motista ei enää kalua tule, olen pari lauantai iltaa tallilla puuhasteltu ihan vaan touhuamisen ilosta ja päästänyt sisäisen hitsarini irti :-) En ollut aikaisemmin chopannut, enkä vaihtanut pystäriin vanhempaa takaikkunan karmia, mutta nyt on molemmat hommat jo voiton puolella. Alla olevat kuvat kertokoon kuinka touhu eteneni. Ja varmuuden vuoksi kerrottakoon, että yhtään ovaalia ei palasteltu tämän takia, eikä delfiinejä kiusattu :-) 19 Quote
mikan Posted September 4, 2016 Posted September 4, 2016 Nyt se on sitten heti nopeampi, kun ilmanvastus pieneni! Ihan virtaviivaiselta tuo näyttää ja varsinkin kun choppaus on maltillinen. t. Mika Quote
Ketsa Posted September 5, 2016 Author Posted September 5, 2016 Nyt se on sitten heti nopeampi, kun ilmanvastus pieneni! Ihan virtaviivaiselta tuo näyttää ja varsinkin kun choppaus on maltillinen. t. Mika Jäi ehkä napsun maltillisemman puolelle (erityisesti tuulilasin osalta), kuin mitä olin mielessäni kuvitellut, mutta nokka paikallaan saattaa tietty vielä vaikutelma hiukan muuttua. Quote
jaraku Posted September 5, 2016 Posted September 5, 2016 paljon auto kapeni coppauksen johdosta? Quote
jaraku Posted September 5, 2016 Posted September 5, 2016 ok. näyttä kyllä hyvätä! miten meinasit tuon peltikeula kaventaa? Quote
Ketsa Posted September 5, 2016 Author Posted September 5, 2016 Pitää laittaa keula paikalleen ja katsoa mistä on luontevin lähteä modaamaan. Keula on sen 2 cm kapeampi tuulilasin alareunan korkeudelta, mutta alkuperäisessä leveydessä lämpökoteloiden kohdalta, joten saattaa selvitä hyvinkin pienellä modauksella luukun osuuteen. 1 Quote
Hebster52 Posted September 5, 2016 Posted September 5, 2016 Erittäin onnistunu choppaus! Kallistitko A-tolppia jotta ylettyis yhteen vai lyhenikö ovetkin hieman? Quote
Ketsa Posted September 5, 2016 Author Posted September 5, 2016 En lähtenyt tolppia kallistelemaan, kun en löytänyt oikein omaa silmää miellyttävää ennakkotapausta. Joten ovet lyhenee alustavien mittausten perusteella 3,5 cm ja mielestäni tuo lyhennys tekee vain hyvää oven ikkuna-aukon mittasuhteille. Etupyöriä on varaa viedä lokarissa eteenpäin, joten kori siirtyy taaksepäin suhteessa runkoon ja jos ei pysty viemään koko lyhenyksen matkaa, niin tuleva komea takasiipi (ja luultavasti puuttuva konepelti) viimeistään piilottaa korin lyhenemisen. Tai sitten vaihtoehtoisesti jatkan peltiflippiä... 1 Quote
mikan Posted September 7, 2016 Posted September 7, 2016 Ketsalla on hyvä asenne. Ensin tehdään yksi muutos ja jos sen seurauksena tarvii tehdä toinen, niin fiksu rakentaja keksii aina keinon millä se ratkaistaan. Turha pohti liikaa etukäteen, vaan laittaa laikka laulamaan. :-) t. Mika Quote
Pepe Posted September 7, 2016 Posted September 7, 2016 Joo tässä projektissa on kyllä hyvä meininki! Ei kun vaan iltoja pajalla ja päivityksiä palstalle. 1 Quote
Ketsa Posted September 10, 2016 Author Posted September 10, 2016 Tänään taisi tulla todistettua tuo mikan väittämä siitä, että teen ensin yhden muutoksen ja sitten katson, että mitä muuta nyt pitää sitten muuttaa :-) Aamupäivän suunnittelu/valmistettavuuskatselmoinnissa päätin heittää romukoppaan suunnitelman ovien lyhentämisestä. Perusteina: - sivukyljen lyhentämisessä hitsisauman saa turvallisempaan paikaan (oviaukon reunaan) - laadin pääkopassani ensimmäisen version takaosan alumiiniverhouksesta ja siihen taempana oleva B-pilari sopii paremmin - ajattelin, että korista tulee "menevämmän coupen" näköinen, kun takaosa on suhteessa oveen lyhyempi Pähkäilyjen jälkeen tuumasta toimeen. Ensin hion viikon takaisia saumoja ja tein väliaikaishelmaan väliaikaisvirityksen, jolla sain oviaukon tasaleveäksi. Sen jälkeen sitten katkaisulaikat vinkumaan ja ruokkisen aikaan vekotin näytti tältä: Sitten teletappeja lainaten "uudestaa!" mittailemaan oviaukon kokoa. B-pilarin löydettyä uuden paikkansa siirryin väkästämään oven karmia. Tasan 35 mm jatkopalan piti lisätä karmin yläreunaan, joten sen verran tuo choppaus käytännössä lyhensi kattoa. Tältä homma näytti siinä vaiheessa, kun naama oli palanut punaiseksi ja nielu täynnä mustaa kuraa ja mieleen ei enää tullut mitään mitä voisi tuolle kyljelle tuosta vaan väkästää :-) Sen verran akvaariolta tuo näytti, että vaikka olisi jo pitänyt mennä leikkaamaan ruohoa, jäin talliin hetkeksi hakemaan fiilistä ja nostin flipin suurin piirtein paikoilleen luomaan käsitystä kokonaiskuvasta. Takasivuikkuna näyttää pirun suurelta vakio tiivisteen sisään menevän krannun mentyä sisäpeltien kanssa romukasaan, mutta ikkunan kokoa voi "säätää" maalaamalla pleksiin "tiivisteen". Seuraavaksi pitäisi päätää millainen ilmanotto takasivulasista tai sen taakse pitää rakentaa ja sitten pitäisi hahmottaa takasiiven mittasuhteet ja kiinnityspaikka. Ei kellään satu olemaan mittatietoa Lummuksen siivestä? Niin ja tietty pitäisi kerätä motivaatiota väkästää tämän päivän tekeleet toisellekkin kyljelle... Ja ruohonleikkuukin jäi kesken, kun tuli pimeä ja leikkurin valot on vielä pöydällä odottamassa asennusaikaa =I 13 Quote
mmm5mMattiH Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Hitto tämä on siisti projekti! 1 Quote
Ketsa Posted September 18, 2016 Author Posted September 18, 2016 Kiitokset monenämmän Matille kehuista. Tämän viikon lauantaista haukkasi osan toisen merkin viimeiset ruuvauksen ennen museotarkastusta. No, ei liene yllätys, että museoruuvauksen jälkeen pitä keksi jotain kohtuu levotonta tekemistä peruspuurtamisen sijaan :-) Aloitin kuitenkin pajalla kopiomalla tällä foorumilta löytämäni idean migin työvalosta. Ei tuota koko ajan tarvitse, mutta onpa vaan pirun näppärä laittaa valo päälle silloin, kun ei syystä tai toisesta valoa riitä hitsattavaan kohteeseen! Mutta eka oikee homma oli sitten keksiä imuilman haukkaamiseen scuuppi. Aikani asiaa pähkittyä suunnitelmaksi muodostui hanttarin puolen sivulasin "taittaminen" sisäänpäin ja ilman johtaminen siitä kanavalla ilmanpuhdistimelle. Kanava jäi tekemättä, mutta scuuppi tuli pellistä naputeltua ja hitsasttua paikoilleen. Tämän sisäosat jalostuu myöhemmin... Toko homma oli sitten moottorin sadesuoja aka takasiipi aka pyrstö... Vaimoni kävi pajalla, kutsui siipeä pyrstöksi ja pyytämättä nimesi rojektini Patuksi :| Tää pyrstö oli hommana jotenkin sukua polkupyörän vanteiden pinnaukselle. Molempiin meinaan löytyy interwebistä jokaista hyödyllistä vihjettä kohden 50 kehoitusta siitä, että ei kannata/voi tehdä itse + tieto siitä kuka noita tekee. No, kun mitään apua ei löytynyt sanallisessa muodossa, niin yritin sitten vaan kuvista hahmottaa mahdollisia mittasuhteita, vähästelin pahvimallin ja sen jälkeen silppusin millin alumiinista ensimmäisen version hahmollensa. Vielä ehkä hiukan epäilyttää materiaalin vahvuus, mutta pitää kattoa sen jälkeen, kun on kaikki kiinnikkeet valmiina, että jatkaako tuon valmiiksi vai aloittaakko alusta. Päivän päätöskuvat alla: 16 Quote
sleepercooler Posted September 18, 2016 Posted September 18, 2016 Sairaan siisti projekti, toi pyrstö on ihan pro Quote
Ketsa Posted October 2, 2016 Author Posted October 2, 2016 Lippalakin alla on ollut lähinnä hautumassa ajatuksia siitä, että kuinka paljon korista voi leikata peltiä pois... Tässä kun ei tarvitse säästellä tai vaalia alkuperäisyyttä :) Toistaseksi lähteä on saanut kaikki ikkunalinjan alapuoliset sisäpellit B-pilarin takaa, sekä takalasin ympäriltä. Samaten ovista jää alkuperäistä jäljelle vain ulkopinta. Rintapelti on myös lähtenyt ja luultavasti myös kojelauta lähtee, mutta katon alla kulkevien palkkien (tuulilasin yläpuolella ja sivuilla) suhteen en ole vielä oikein osannut päättää. Sellaisiakin kuvia on netistä löytynyt, joissa nuokin on poistettu, eli jäljelle jäänyt vain pintakuori. Onko kenelläkään tämän foorumin lukijalla kokemusta noiden kattopalkkien poistamisesta? Jäykkyttähän ei kopassa tarvitse olla, koska kiinnityspisteitä putkirunkoon on helppo lisätä tarpeen mukaan. Helmakoteloiden poistoa ja ovien saranointia suoraan putkirunkoon pähkäilin, mutta päätin olla toteuttamatta ja säilyttää ainakin teoreettisen mahdollisuuden asentaa korin vakio pohjalevylle. Muutama kuvatus viimeisiltä parilta lauantailta. Ekassa kuvassa kesällä hankkimani uusi luotettava tallikaveri. Pitää tehdä jossain välissä jatkopätkä puomiin, niin soveltuu kevyen korin nosteluun vielä paremmin. Kopan rälläköinti sujui paljon helpommin noston jälkeen. Ensin perän sisäosien rälläköintiä ja sitten kuskin puolen B-pilarille sama siirto-operaatio, kuin mitä hanttarin puolelle oli jo tehtynä. Ovessa oli sen verran pintaruttua, että tähän yksilöön en lähteny karmia tekemään. Pitää paremmalla aikaa etsiä parvesta parempi aihio. Tässä kohtaa olisi voinut siirtyä viimeistelyvasarointiin ja valmistelemaan kiinnityspisteitä sisustan alumiineille, mutta enpä kuitenkaan malttanut, vaan lukitsin työlään vaihtoehton, eli korin laskemisesta parilla sentillä runkoon nähden omatekoisilla helmoilla. Korin madaltumisen lisäksi vaakakupissa painoi mahdolliset piilevät ruostevauriot ja halu saada "hävitettyä" astinlaudan kiinnityspinta. Ihan tyhjästä nyhjäämisen sijasta päätin hyödyntää helmojen tekemiseen joskus ohi ajaessa AC Mikolta napatut lämpökotelon pohjat. Tulevia korin irroituksia helpottaakseni päädyin siirtämään helmojen kiinnitysmutterit about 15 mm lähemmäksi reunoja. Eilisen viimeisenä tekona nostin korin takaisin rungolle ja aloin hiukan hahmottelemaan tulevia helmoja. Seuraavalla kertaan on ohjelmassa korin hierominen oikeaan asemaan ja helmakoteloiden teko. Jos kaikki menee suurin piirtein ajatusteni mukaan, niin ennen lumia kopan voi siirtää pois pajalta ja keskittyä talven aikana rungon ja muun tekniikan rakentamiseen. 4 Quote
Ketsa Posted November 20, 2016 Author Posted November 20, 2016 Voimalinjaa tähän prokkikseen rakentavalta kaverilta tuli viikolla viesti, että käy hakemassa AC Mikolta kytkinlevy. En tiedä mahtoiko levylle oikeasti olla vielä tarvetta, mutta kävin hakemassa sen ja ymmärsin rivien välissä olleen viestin siitä, että en ole viime aikoina pajalle ehtinyt tätä tekemään... Eiliseksi sitten raahasin itseni pajalle ja aloitin päivän testaamalla uutta heräteostosta. Piti tilata uudet leuat kutistjaan ja siinä samalla tuli oma putken loveaja vähentämään harrastuksen sosiaalisuutta - ei tarvitse enää mennä kaverin tallilta tuollaista lainaamaan :-) Millähän tuota on oikein tarkoitettu pyöritettävän, ei meinaan mahtunut tuon kokoiseen pylväsporaan ilman modausta. Pari senttiä pois rungosta, kiinnityskulmalle uusi kiinnitysreikä ja nyt riittää juuri ja juuri iskukan ja pöydän välinen välimatka. Loppupäivä meni sitten hanttarin helman kanssa ähistessä. Jotenkin tuon tekeminen oli tuskaisempaa kuin olin äkkiseltään miettinyt, mutta ähinän loputtua olin kohtuu tyytyväinen lopputulokseen. Eniten mietitytti kuinka pitkälle helma pitää edessä viedä, jotta oven saranoille saa riittävästi tukea. Päädyin katkaisemaan helman A-pilarin kohtaan ja jos terve vaatii, niin teen rungosta tuet saranoiden kohtaan. Seuraavaksi sitten toisen puolen helma kondikseen, kori varastoon odottamaan kesän puhallus- & maalauskelejä ja rungon kimppuun! 3 Quote
Ketsa Posted January 21, 2017 Author Posted January 21, 2017 (edited) Lyhyt päivitys tästä projektista. Näitä takanapoja on ilmeisesti projektivaiheessa muuallakin, joten laitetaan niistä omat touhuilut näkösälle. Itselläni ei ole edes tiedossa millaiselle satulalle ja levylle nämä on suunniteltu, enkä sitä lähtenyt selvittämäänkään, koska määrääväksi tekijäksi muodostui poistolaarista hankitut jarruosat. Levy + hattu oli liian syvä sopiakseen napaan, mutta toisaalta hattu on vain niin syvä, että satulan puolesta voi käyttä suoralla keskiöllä olevaa vannetta. Joten päätin sorvata navan päätylevystä satulan kiinnikkeen + ylimäräisen materiaalin pois. Samalla lähti ulkopuolella ollut pienasauma, joten rälläköin liitoskohtaan hitsausuran ja tigasin jonkinlaisen puolivee sauman kompensoimaan pois sorvattua saumaa. Ihan tuollakaan homma ei tullut jarruhatun syvyyden suhteen kuntoon, joten tilasin 10 mm spacerin, jolla saan siirrettyä pyöränlaakeri/napa pakettia 10 mm ulospäin. Tietty uusi kiinnike satulalle piti myös pähkiä ja laittaa tilaukseen. Yksi murhe vielä oli takanapaan liittyen. Vanteen backspace ei saisi olla kuin kolmen tuuman luokkaa. Tähän ongelmaan löytyi Kangasniemeltä valmis lääke, jolla pitkittäistukivarsien korvake siirretään sisemmäksi. Tämä + tuo 10 mm spacer mahdollistaa noin 4,5 tuuman backspacen ja lisäsi kummasti vannetarjontaa 5x114,3 jaolla. Alla oleva kuvakollaasi kertoo vaiheista tähän asti. Kun saan leikkeet, niin sitten tämä homma pääseen jatkumaan. Muuten tekeminen on ollut lähinnä putkien hitsailua ja pähkäilyä. Tosin tänään oli hyvä fiilistelytauko, kun sovittelin jakkaran ja polkimien paikkaa. Ei puuttunut kuin ratti ja vaihdekeppi :) Edited January 26, 2017 by Ketsa 3 Quote
Ketsa Posted March 2, 2017 Author Posted March 2, 2017 Ylimääräinen käsipari ilmestyi pajalle viettämään hitsuslomaa, joten takaripusten osat alkavat pikku hiljaa löytämään paikkansa. 6 Quote
Ketsa Posted March 3, 2017 Author Posted March 3, 2017 Illan tunteina takatukivarsien korvakot saatiin haftailtua paikoilleen. Seuraavalla kertaa alkaa takaiskarien pähkäily. 4 Quote
Lasse Posted March 3, 2017 Posted March 3, 2017 HIenoa kun ihminen voi istua ja ihmetellä pulpetin takana. 1 Quote
Ketsa Posted May 6, 2017 Author Posted May 6, 2017 (edited) Nostin tänään kopan rungon päälle tarkistaakseni istuvuutta ja vanha jo moneen kertaan hylätty idea tupsahtti jälleen mieleen. Ja kun ei idea kerran jätä rauhaan, niin sehän pitää yrittää toteuttaa :) Itse ideaan. Netissä on tullut muuta kuva vastaan joissa ilmakiihdyttimen kori on saranoitu oven etualakulman tai kojelaudan seudulta. Kukaan ei ole oikein osannut sanoa, että mitä apua tuosta olisi valmiin auton kanssa, mutta ainakin rakentetuvaiheessa ennen sisusta-alumiineja uskon saranoinnista olevan apua. Jos ei muuten, niin parantavat työturvallisuutta yksin touhuillessa. Pienen mittailun jälkeen totesin, että minun rakennelmassa kori pääsee todennäköisemmin nousemaan ylös jos saranapiste on alhaalla. Sorvasin huonekaluputkesta simppelit saranat ja osat joilla sain kohdistettua ne linjaan oikealle etäisyydelle toisistaan. Lopuksi heppasin saranat kiinni jigiputkeen ja poistin kohdistusosat. Edellä kuvailtu näyttää kuvassa tältä Sitten saranoiden hitsaus kiinni helmakoteloiden päihin ja runkoputkiin, sekä jigiraudan poistaminen. Saranasta tuli alla olevassa kuvassa näkyvä. Saranat asettuivat hyvin linjaan ja mittailutkin pitivät paikaansa, kori pääsee taittumaan ainakin tuon verran ilman ongelmia ja kohdistuu yllättävänkin hyvin takaisin paikoilleen. Kopassa on nyt 3 x M8 pulttia per helmakotelo ja 2x M6 pulttia per A ja B pilari. Lisäksi pitää vielä tehdä kiinnityspiste jonnekkin korin takaosaan, mutta niidenkin jälkeen korin kippaaminen pajalla on varsin nopea homma. Eli pitää funtisia pitempi tovi kuinka paloseinän ja rintapellin saisi toteutettua siten, että niistäkään ei tulisi suurta hidastetta kopan kippaamiselle. Edited May 7, 2017 by Ketsa 5 Quote
Ketsa Posted May 7, 2017 Author Posted May 7, 2017 Kuvalinkit kopsattu uusiksi ja ainakin omalla koneella näkyy ei kirjautuneena. Mites mr Mäntykivi ja teevee? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.